abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 november 2012 @ 21:45:44 #1
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_119729135

Welkom in het autowas en –poets-topic. Het wassen en poetsen/polijsten van de auto staat hierin centraal. Van een simpele wasbeurt, krassen verwijderen, tot een full-detail, alles kan!

Vind hier alle tips/trucs om werkelijk ALLES schoon te krijgen m.b.t. je auto.

Even snel de auto door de wasstraat rijden kan iedereen, maar niet iedereen neemt daar genoegen mee. Sommigen willen meer doen voor hun auto, hem nét dat beetje meer laten glimmen dan de auto van de buurman die hem elke week door de wasstraat rijdt. Dat beetje meer staat bekend als detailen.

Stel hier je vragen en deel je ervaringen met andere users!

Natuurlijk vind je hier ook een stappenplan voor hetgeen dat we allemaal willen bereiken:
Een schone en mooie auto zonder krassen!

Er zijn een aantal vaste gasten in dit topic. De gasten zie je hieronder, deze staan klaar om vragen te beantwoorden en je op weg te helpen bij je (beginnende) detail.
avatar.jpgperry.jpgNaamloos-2.gifoie_11161.gifdeboer.gifw2hrg7.gifavatar.jpg

In de detail-wereld wordt er vakjargon gebruikt, om duidelijk te maken wat er bedoelt wordt, hebben wij een klein detailers-woordenboek gemaakt.
Kleien
Kleien is het door middel van een speciaal soort klei, het verwijderen van teerspetters, hars van bomen, resten van insecten, etc. die achter zijn gebleven na het wassen van de auto.

Lube
Dit ‘glijmiddel’ wordt gebruikt om klei over de lak te laten glijden en zo geen kleine krasjes te laten maken, welke anders weer weggepolijst moeten worden.

Cleanen
Cleanen is bedoelt om vervuiling, vlekken en lichte poetskrassen te verwijderen of te verminderen. Bij het cleanen verwijder je ook oude wax- of sealantresten.

Polijsten
Bij het polijsten wordt een zeer dun laagje van de (blanke) lak verwijderd, waar vaak de krasjes en swirls in zitten. Dit kan met de hand gedaan worden, maar het wordt ook vaak machinaal gedaan, omdat dit minder moeite kost en een beter resultaat behaalt.

Glaze/Voeden
Het voeden van een lak wordt gedaan met een glaze. Een glaze brengt oliën in de openstaande poriën van een lak, waardoor deze meer gaat glimmen.

Wax(en)
Een wax is een natuurlijke beschermlaag, die vuil afstoot, glans toevoegt aan de lak.

Sealant
Een sealant is een wax, maar dan chemisch/niet-natuurlijk. Deze heeft meestal een langere standtijd dan een wax, alleen heeft een wax vaak een warmere glans.

Swirls
Lichte waskrassen, welke goed te zien zijn in het zonlicht (die ronde krasjes…).

Standtijd
Hoelang een wax of sealant blifjt zitten op de lak.

Hollogrammen
Krasjes in de lak, vergelijkbaar met swirls, alleen zijn deze een overblijfsel van het niet goed polijsten met een rotary.

Rotary
Polijstmachine die alleen maar rondraaiende bewegingen maakt.

Dual-Action
Polijstmachine die niet alleen ronddraaiende bewegingen maakt, waardoor de kans op hollogrammen en verbranden van de lak zeer klein is.

Grid-guard
Dit is een plastic-beschermer welke onderin een emmer wordt gedaan, zodat het vuil dat naar de bodem zakt in de emmer, niet meer omhoog kan komen en je deze zo niet weer op je auto kunt wrijven.

Als je auto goed in de wax staat, hoef je je auto alleen te wassen en drogen
Een volledige detail bestaat uit meerdere stappen:
• Wassen
• Kleien
• Cleanen en/of polijsten
• Voeden
• Waxen
• Overige delen behandelen
Een volledige detail hoeft over het algemeen slechts 2 a 3x per jaar gedaan te worden.
In de tussentijd is het belangrijk om de auto te wassen en drogen, en eventueel nog een extra waxlaag aan te brengen.

Laten we dan maar meteen beginnen met het stappenplan, en hoe je het beste zulke dingen kunt aanpakken.Als je wil weten met welke producten je de stappen het beste uit kunt gebruiken, kijk dan een stukje verder bij 'Goede benodigdheden'.

Wat is Wassen?
Iedereen kent het wel. Gewoon de tuinslang, een emmer, wat shampoo en een spons.
Wat veel mensen vergeten is dat je op die manier de kans groot is dat je 'swirls' (waskrassen) veroorzaakt.
De 'twee emmer methode' is een bekende en goede methode om je auto zo veilig mogelijk te wassen.
Je kunt ook nog een foamlans i.c.m. een hogedrukreiniger (HD) gebruiken, maar omdat niet iedereen dat heeft slaan we dat voor het gemak even over.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips:
• Overschrijd het maximum aanbevolen hoeveelheid shampoo niet, want dat kan ervoor zorgen dat de waxlaag aangetast wordt!
• Als je auto vol in de zon staat, spoel dan elk paneel na het wassen meteen af, om te zorgen dat de shampoo niet opdroogt. Als het extreem warm is, is het verstandig om ook meteen te drogen.
• Als de auto sterk vervuild is, houd dan een lijn in gedachte, en doe het onderste deel als laatste (kans op krassen verminderen)
• Je kunt speciale emmers kopen met een grid-guard. Dit zorgt ervoor dat vuil dat gezakt is in de emmer, niet meer omhoog komt.
• Een dikke straal uit je tuinslang loopt makkelijker van je auto af, dan een sterk vernevelde straal. Bij een auto die goed in de wax staat zul je dit vooral merken, voorbeeld:

Wat is kleien?
Kleien is een manier om oppervlakte vuil te verwijderen dat er met wassen niet afgaat.
Het werkt voor ingewerkte vogelpoep, boomsappen, teerspatten en dergelijke.
Je krijgt met klei meer verwijderd als dat je zou denken.
Eventuele waxlagen etc worden met kleien ook verwijderd, dus daarna moet je altijd waxen!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips:
• Als je klei laat vallen, probeer dit niet te reinigen. Zand en vuil hechten zich direct in de klei, en kunnen krassen veroorzaken
• Als je je klei opbergt, spuit dan wat detailerspray in het bewaardoosje. Dit zorgt ervoor dat de klei niet uitdroogt.

Klein Youtube filmpje over kleien (als voorbeeld):

Wat is cleanen?
Klei zorgde ervoor dat vervuiling op de lak verwijderd werd.
Met een cleaner zorg je ervoor dat vervuiling IN de lak verwijderd wordt.
I.p.v. een cleaner, zou je ook meteen kunnen machinaal/handmatig kunnen polijsten.
Dan mag deze stap overgeslagen worden.
SPOILER
Tips:
• Als je een pre-wax cleaner neemt waar een lichte polijstende werking in zit, zou je een witte handpad kunnen nemen.
De witte pad heeft een lichte cuttingfactor, waardoor je je auto eigenlijk lichtjes polijst, maar niet zodanig als met een DAP (excentrisch machine).
Kleine krasjes, ingetrokken vogelpoep en dergelijke zullen hiermee dus verwijderd worden.
Als je swirls (waskrassen) weg wil hebben, kan je het beste je auto machinaal polijsten.

Wat is polijsten?
Met polijsten kun je swirls en kleine krassen verwijderen.
Hele diepe krassen kun je hiermee een stuk minder zichtbaar maken.
Als je met een rotary (voor de diehards die ervaring hebben met zulke dingen) aan de gang gaat, kun je zelfs lakdefecten zo goed als verhelpen.
Voor de meeste mensen die machinaal aan de gang gaan, zullen een excentrisch poetsmachine hebben (DAP en dergelijke)

Je hebt harde en zachte lakken, en daarnaast heeft elke auto andere krasjes/lakdefecten.
Daarom valt hier niet direct een kant en klare handleiding voor te geven.
Veel poetsbedrijven jagen een keer met een machine er overheen en iedereen denkt 'WOW, wat mooi..' De auto zal binnen een 2 a 4 uur klaar zijn over het algemeen.
Als je een poets bedrijf hebt die echt aan 'detailing' doet, moet je voor zo'n volledig detail pakket rekenen op 8 tot 16 uur werk.
Werk van een 'detailer' zal er dan niet alleen netter uitzien, maar ook een betere beschermlaag hebben.
Let daarom op als je een ander aan je auto wil laten werken.

Wat is voeden?
Als de lak helemaal schoongemaakt is d.m.v. wassen/cleanen/polijsten is het belangrijk om de lak te voeden.
Dit doe je met een glaze. Hierdoor zal de auto een diepere kleur/glans krijgen, en swirls zullen grotendeels gemaskeerd worden.
Een glaze biedt GEEN bescherming voor de lak, dus het is alleen voor de mooiere en diepere kleur/glans.

SPOILER
Tips:
• Breng een zo'n dun mogelijke laag aan. één dikke laag is minder effectief dan 2 dunne laagjes.
Al het overbodige moet je uitpoetsen (dus zwaarder), en je verspild geld omdat je alles in doek aan het poetsen bent ipv op de lak.
• Laat wax niet te lang zitten, want dan heb je kans dat het uitpoetsen een kriem wordt.
• Indien je goede producten gebruikt, is waxen niet erg als dat je zou denken.

Wat is waxen?
Waxen is het aanbrengen van een beschermlaag tegen vuil en invloeden van buitenaf door middel van een wax en/of sealant.
Het aanbrengen van een wax/sealant hangt af van de soort wax/sealant, volg dus altijd de aanwijzingen in de handleiding van het product.

Nu heb je de lak netjes, alleen zijn er nog puntjes die op de i gezet moeten worden.
Denk hierbij aan het reinigen van de ramen, banden netjes zwart maken, de plastic gedeelten netjes maken en beschermen en ga zo maar door.

Even vooraf wil ik zeggen dat onderstaande producten zeker niet de enige goede producten zijn.
Er zijn heel veel merken die goede producten hebben, maar we hebben wat voorbeelden nodig om aan te tonen wat goed is.
Heb je echte toppers, laat het weten, dan voegen we dit toe.

Om aan te tonen wat goede producten zijn, komt hier onder het overzicht in de volgorde:
Wassen - Drogen - Kleien - Polijsten - Voeden (Glaze) - Waxen - Overige delen

Wassen
Shampoo
Een aantal voorbeelden van goede shampoo's die de waxlaag niet aantasten
Mothers Wax California Gold Car Wash
Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash
Dodo Juice Born To Be Mild

Wash Mitt / Washandschoen / Spons
Traditionele sponzen zorgen dat zand/vuil op de oppervlakte blijven, en als je daar met je spons overheen gaat krassen deze de lak.
Hierdoor onstaan zogenaamde 'swirls'. Swirls zijn waskrassen die je liever kwijt dan rijk bent.

aantal voorbeelden van goede washandschoenen/sponzen waardoor krassen tijdens het wassen aanzienlijk minder worden:
Cobra 'The Bone' Spons
Één van de weinige sponzen die je veilig kunt gebruiken door de open MF structuur:
Chemical Guys Chenille Washmitt
Dodo Juice Supernatural (Wookies Fist)

Van meerdere merken zijn wash mitts te koop, en een veilig middel om je auto mee te wassen

Drogen
Een aantal voorbeelden van goede stevige doeken die veel water opnemen om je auto mee te drogen:
Delirium Towel - 60x90cm
Poorboy's Waffle Weave - 60x90cm
Mothers Drying Towel - 50,8x60,9cm

MicroFiber doeken
Deze worden gebruikt om de verschillende producten mee af te nemen, een goede MF-doek zorgt er voor dat er geen krassen ontstaan bij het afnemen van het product.
Vele MF-doeken zijn handig tijdens het detailen, zodat je elke keer een schone kunt pakken als je er een nodig hebt.
Een aantal goede MF-doeken:
Poorboys Deluxe Mega Towel - 39x39cm
Poorboys Deluxe Mega Mega Towel - 40x68cm
Poorboys Deluxe Mega Plush - 39x39cm
Dodo Juice Fantastic Fur - 40x40cm
Cobra Blue All Purpose MF towel

Handpads
Monello Polishing Euro Foam Hand Applicator
Deze wordt gebruikt icm een licht polijstmiddel

Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Gouden pad, deze wordt gebruikt voor waxen/sealants op te brengen

Klei
Een aantal voorbeelden van goede klei met daarnaast een lube (detailerspray)
Poorboys Clay met Poorboys Spray&Wipe
Mother's Clay Kit
Bilthamber, deze kan gebruikt worden met water ipv een lube

Monello Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Rode pad, deze wordt gebruikt voor een glaze op te zetten

Cleanen / Polijsten
Poorboy’s Professional Polish
Mothers Pre-Wax Cleaner
Chemical Guys Final Polish

Voeden
Poorboys White Diamond (lichte auto) of Poorboys Black Hole (donkere auto)
Dodo Lime Prime Lite

Sealant
Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0
Poorboys EX-P Pure Sealant

Wax (paste/soft/vloeibaar)
Eigenlijk hetzelfde, alleen opbrengen is anders.
Paste is 'zuiniger' dan een vloeibare wax.

AutoGlym Ultra Shine Deep (vloeibaar)
Mothers Carnauba Wax (Paste)
Poorboys Natty's (Paste)
Dodo Juice Supernatural 2.0 (soft)

Plastic delen
Autoglym Bumper Care
Poorboys Trim Restorer

Dodo Juice Supernatural Gloss Trim Sealant Kit
Dit is eigenlijk net iets anders dan alle 'dressings'.
Dit hecht zich aan de kunststofdelen en blijft 1 tot 2 jaar zitten.

Banden
Autoglym Instant Tyre Dressing
Wolfgang Black Diamond Tire Gel
Mothers FX Tire Shine

Multifunctioneel
All Purpose Cleaner/APC
Meestal verdund gebruiken!
Dit wordt gebruikt om (bijna) alles schoon te maken, rubbers, banden, deuropeningen, motorruimtes, etc.

Meguiars All Purpose Cleaner
Poorboys All Purpose Cleaner

Interieur
Autoglym Vinyl & Rubber Care
Poorboys World Natural Look Dressing

Borstels
Meguiars Safe Wheel Brush
Mothers Wheel Brush
EZ-Detail Brush

http://www.carclean.nl
http://www.lekocarhifi.nl
http://www.driven2shine.nl
http://www.wax-on.nl
http://www.waxworld.nl
http://www.wax-it.be
http://www.lupus-autopflege.de
http://www.elitecarcare.co.uk
http://www.polishedbliss.co.uk
http://www.shinearama.co.uk

Voor goedkope doeken: http://stores.ebay.nl/Microfiber-KOREA

• Haal labels van je doeken af, zo kunnen deze niet krassen.
• Geen sieraden aan handen/armen, deze kunnen per ongeluk krassen.
• Meer wax/sealant is niet altijd beter, kost je alleen maar meer product en moeite om het er weer af te krijgen.
• Wanneer kun je je wax verwijderen/uitpoetsen? Doe de Swipe-Test!

De OP is hier te vinden en aan te passen met tips/links/users.
  woensdag 28 november 2012 @ 21:46:00 #2
314372 Goddelijker
pi_119729153
Even de TT gewijzigd, zodat hij weer overeen komt met de header.
pi_119735123
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 23:39 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Synthetische wax = sealant?
Dat is niet altijd waar. Sommige combinaties gaat iig niet. Weet het alleen met de SRP niet zeker, maar blijkbaar gaat dat dus wel :)
W0ei ?
  Moderator donderdag 29 november 2012 @ 17:30:48 #4
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119752449
Wat is het verschil tussen een foam applicator en een schuursponsje? En dan natuurlijk niet de schurende kant, maar de zachte kant :')
En ik bedoel ook niet de vorm of de kleur :')
  donderdag 29 november 2012 @ 22:14:28 #5
314372 Goddelijker
pi_119763863
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:30 schreef jitzzzze het volgende:
Wat is het verschil tussen een foam applicator en een schuursponsje? En dan natuurlijk niet de schurende kant, maar de zachte kant :')
Foam applicator is zachter denk ik.
  Moderator donderdag 29 november 2012 @ 22:18:22 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119764072
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Foam applicator is zachter denk ik.
Dat zou wel kunnen ja. Maar maakt het echt iets uit voor PB Bold & Bright aan te brengen op de banden? Lijkt me niet toch?
  donderdag 29 november 2012 @ 22:20:10 #7
314372 Goddelijker
pi_119764185
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat zou wel kunnen ja. Maar maakt het echt iets uit voor PB Bold & Bright aan te brengen op de banden? Lijkt me niet toch?
Nee, dan maakt het geen piep uit.
Alleen neemt een schuurspons denk ik meer product op dan een foam applicator.
pi_119771929
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Foam applicator neemt denk ik ook iets minder product op, vanwegere de hogere dichtheid :) Let wel "Denk ik"

Edit: Met goddelijker hierboven dus..
W0ei ?
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 09:21:32 #9
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119772689
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Nee, dan maakt het geen piep uit.
Alleen neemt een schuurspons denk ik meer product op dan een foam applicator.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 08:29 schreef M3rcury het volgende:

[..]

Foam applicator neemt denk ik ook iets minder product op, vanwegere de hogere dichtheid :) Let wel "Denk ik"

Edit: Met goddelijker hierboven dus..
Oh, dan is er niets aan de hand :)
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 09:30:25 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119773958
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 17:30 schreef jitzzzze het volgende:
Celstructuur van beide is anders..
Zoals gezegd licht het aan de cellen.
Open of gesloten cellen schelen nogal in opname van producten.

Banden dressings breng ik soms zelfs met een kwastje aan (bij getrokken bandjes is dat ideaal!)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 10:26:29 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119774135
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 10:19 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Celstructuur van beide is anders..
Zoals gezegd licht het aan de cellen.
Open of gesloten cellen schelen nogal in opname van producten.

Banden dressings breng ik soms zelfs met een kwastje aan (bij getrokken bandjes is dat ideaal!)
Het grootste verschil is dus hoeveel product de spons opneemt. Een foam applicator weinig een sponsje heul veul.
Dat is nogal verspilling van mijn dure Bold & Bright gel :@ Het is dan maar goed dat ik niet een foam applicator gekocht heb :)

Ik heb geen getrokken banden, ik heb 'slechts' OEM spul :@
pi_119774610
Niks mis met OEM ;) (ben zelf van extreem getrokken (incl bandjes/velgen kitten) naar OEM gegaan)

Elke merk/type foam applicator is anders, maar als je in het foam blaast en je merkt dat de lucht er net zo hard doorheen gaat als dat jij blaast, dan is het een open structuur. Dus dat is makkelijk testen ;)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 11:03:33 #14
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119775040
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 10:46 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Niks mis met OEM ;) (ben zelf van extreem getrokken (incl bandjes/velgen kitten) naar OEM gegaan)

Elke merk/type foam applicator is anders, maar als je in het foam blaast en je merkt dat de lucht er net zo hard doorheen gaat als dat jij blaast, dan is het een open structuur. Dus dat is makkelijk testen ;)
Heb het net geprobeerd, en die foam applicator is duidelijk een heel stuk dichter dan een normaal sponsje. Het zal beide prima werken, maar ik wil geen sponje eerst vol moeten blazen met duur PoorBoys spul voordat ik het ergens op kan smeren.
  vrijdag 30 november 2012 @ 11:15:02 #15
314372 Goddelijker
pi_119775315
Voor goedkope foam applicators kun je ook kijken op eBay! ^O^
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 11:35:24 #16
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119776045
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:03 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Heb het net geprobeerd, en die foam applicator is duidelijk een heel stuk dichter dan een normaal sponsje. Het zal beide prima werken, maar ik wil geen sponje eerst vol moeten blazen met duur PoorBoys spul voordat ik het ergens op kan smeren.
Je wil met zo min mogelijk product een zo mooi mogelijk resultaat behalen. Lijkt me logisch :)
Prrrrttt
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 11:41:06 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119776079
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 11:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Je wil met zo min mogelijk product een zo mooi mogelijk resultaat behalen. Lijkt me logisch :)
Dat lijkt me wel ja. PoorBoys niet het allerduurste, maar wel duur genoeg om er niets van te willen verspillen.
  vrijdag 30 november 2012 @ 12:04:40 #19
314372 Goddelijker
pi_119776746
Beading/Sheeting EX-P + Red Mist en ProVision Rain Clear *O*
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 13:58:39 #20
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 17:11:31 #21
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  vrijdag 30 november 2012 @ 17:36:04 #22
314372 Goddelijker
pi_119786577
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 17:11 schreef jitzzzze het volgende:
Net bij de Gamma, vier microvezel doekjes voor 4 euro. :)
Hou er wel rekening mee dat deze vaak 'stugger' zijn, dus meer voor de vieze klusjes bedoelt zijn en niet voor het uitpoetsen van een wax.
  Moderator vrijdag 30 november 2012 @ 17:40:27 #23
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119786667
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 17:36 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat deze vaak 'stugger' zijn, dus meer voor de vieze klusjes bedoelt zijn en niet voor het uitpoetsen van een wax.
Daar heb ik dan ook een PB doek voor. Maar voor wheelsealent, ramen aan de binnenkant en voor het aanbrengen van rainclear leken ze me ideaal.
  Moderator zondag 2 december 2012 @ 16:39:11 #24
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119845001
Net eens een wondersponsje over mijn leren stuur, armleuning en versnellingspook gehaald :X
Gadverdamme, wat een zooi kwam eraf :r

En de rubbers ingespoten met siliconenspray. Ze zijn nu weer zwart, schoon en bevriezen niet aan de deuren 8-) Het doekje was ook zwart, de rubbers hadden duidelijk nog nooit een doekje van dichtbij gezien :')
pi_119853265
Die goedkope doekjes gebruik ik juist niet voor ramen en dergelijke. Smerige vegen en strepen krijg ik daarvan.

Maakt niet uit hoe vaak ik die rubbers schoonmaak lijkt t wel: ze blijven zwart afgeven :-(

Smeren jullie de deurrubbers met n speciaal spul in?

Ik had n tijdje geleden spul van Michelin gekocht, maar dat was na 1 auto al leeg
  zondag 2 december 2012 @ 21:38:23 #26
314372 Goddelijker
pi_119857111
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:32 schreef JohnB52 het volgende:
Die goedkope doekjes gebruik ik juist niet voor ramen en dergelijke. Smerige vegen en strepen krijg ik daarvan.

Maakt niet uit hoe vaak ik die rubbers schoonmaak lijkt t wel: ze blijven zwart afgeven :-(

Smeren jullie de deurrubbers met n speciaal spul in?

Ik had n tijdje geleden spul van Michelin gekocht, maar dat was na 1 auto al leeg
Siliconenspray of Trim Restorer van PB.
  zondag 2 december 2012 @ 21:48:03 #28
314372 Goddelijker
pi_119857752
Geen idee, ooit een keer een spuitbus ergens gekocht/meegenomen. :P
pi_119859363
En waarmee maak je het schoon?

APC?
  zondag 2 december 2012 @ 22:16:14 #30
314372 Goddelijker
pi_119859477
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 22:14 schreef JohnB52 het volgende:

APC?
Kan, maar het nadeel van APC is, dat het natuurlijk uitdroogt/ontvet.
En rubbers blijven altijd zwart afgeven, dus ik maak ze persoonlijk alleen schoon als er viezigheid/modder/zand op zit.
  zondag 2 december 2012 @ 22:44:12 #31
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_119861027
quote:
14s.gif Op zondag 2 december 2012 21:38 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Siliconenspray of Trim Restorer van PB.
Hou er rekening mee dat Silicone spray zeer vettig is en een korte standtijd heeft. In mijn ogen kun je beter voor kwaliteit kiezen en de Trim Restorer nemen van PB. Deze is bovendien ook nog veel zuiniger in gebruik dan de Siliconespray.

quote:
Ik raad je siliconespray af, zie hierboven.

Maar om antwoord te geven op je vraag: dat maakt allemaal niet uit. Toen ik me brommertje nog poetste met Dreft en een spons gebruikte, nam ik altijd Cockpitspray, vaselinespray of siliconespray en het werkte allemaal even goed.

quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 22:14 schreef JohnB52 het volgende:

APC?
Het beste is een stoomreiniger. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Repeating op 02-12-2012 22:58:11 ]
pi_119868810
Ik reinig de rubbers van de binnenkant gewoon met een restant water/shampoo.. Of met APC 1:10. Gewoon opsprayen en meteen afvegen. Vooral niet in laten trekken, dan droogt het wel uit. Rubbers blijven idd altijd lichtjes afgeven. Daar kun je niks aan doen vrees ik.

Ik behandel ze meestal met Reload of Trim Restorer. Nu in de winter heb ik ze na reinigen behandeld met een Valma Rubber Stick. Werkt goed (deur zat iig niet vast gevroren vanochtend), en de rubbers voelen dan niet vies vettig aan.

Uiteraard is het in deze koude periode ook belangrijk dat je de deurstijl + rand van de deur na het wassen ook netjes droog maakt. Dat scheelt al de helft met vastplakken.
Prrrrttt
  maandag 3 december 2012 @ 10:16:51 #33
182073 invine
blablabla etc.
pi_119871423
Is er ook spul waardoor je ramen minder snel/niet beslaan 's ochtends? Ik word er beetje kriegel van, heb wel zo'n leuk doekje maar dat werkt niet echt als ik op de snelweg zit (ik rijd redelijk snel de snelweg op).
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  maandag 3 december 2012 @ 10:35:43 #34
314372 Goddelijker
pi_119871894
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:16 schreef invine het volgende:
Is er ook spul waardoor je ramen minder snel/niet beslaan 's ochtends? Ik word er beetje kriegel van, heb wel zo'n leuk doekje maar dat werkt niet echt als ik op de snelweg zit (ik rijd redelijk snel de snelweg op).
http://www.carclean.nl/pr(...)150ml_FCG_150_101365
Of
http://www.carclean.nl/pr(...)300ml_FCL_300_101364
pi_119872099
En CarPro Fog-Fight niet te vergeten.
Al met al werken ze beide goed, maar er zijn met beide ook 'bekende' problemen.

Fog-Fight laat vaak vlekken/kringen achter die je alleen ziet van buiten naar binnen, maar andersom niet. Sommige vinden dat erg, en anderen weer niet. Zelf heb ik er amper last van. en 2x nawrijven met een andere MF doek lostte dat probleem bij mij op.

Fog Clear Anti Fog Gel liet bij mij allemaal waterige strepen op aan de binnenkant, maar deze wrijf je zo weg met een MF doek (was ook maar eenmalig).

Moet wel zeggen dat ik nooit meer zonder 1 van die producten wil ;)
Prrrrttt
  maandag 3 december 2012 @ 10:45:14 #36
182073 invine
blablabla etc.
pi_119872189
Is er één die je over de ander zou aanraden? Fog fight is maar beperkt beschikbaar en ik wil het liefst morgen/overmorgen wel in huis hebben :) verder heb ik ook niet echt ervaring met carclean, zijn ze snel qua bezorgen?
  maandag 3 december 2012 @ 10:46:50 #37
314372 Goddelijker
pi_119872242
Kun je niet beter de bron aanpakken ipv het symptoom?

Carclean levert normaal gesproken de volgende dag als het op voorraad is (en PostNL doet geen gekke dingen).
pi_119872624
Beide zijn gewoon aan te raden :) Werkzaam zijn ze zeker!

Tja als detailer wil je alles strak en netjes hebben, en dergelijke producten zijn dan 'vervelend', maar voor de winter gewoon een compromis sluiten met jezelf. Kiezen tussen:

- Misschien een paar strepen/vlekken zichtbaar vanuit de buitenkant, maar niet vanuit de binnenkant.. De ene keer zie je het meer dan de andere keer.
- Continue met beslagen ruiten rijden

;) Nou.. Ik weet het wel :D
In de zomer gewoon weer een keer reinigen, en het is weer als nieuw
Prrrrttt
  maandag 3 december 2012 @ 10:58:48 #39
182073 invine
blablabla etc.
pi_119872663
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 10:46 schreef Goddelijker het volgende:
Kun je niet beter de bron aanpakken ipv het symptoom?
Wat zou de bron moeten zijn dan? Als het nat en koud buiten is beslaan mijn ruiten, anders niet.

Ik ben geen detailer, zeker niet nu mijn moeder een zieke deuk in mijn auto heeft gereden, nu moet alles gewoon functioneel zijn!
pi_119872700
Veel auto's hebben er last van, en je kan er niet altijd iets aan doen. Elke ruit beslaat met dit natte weer :(

Je kan ook een vochtvreter (Pingi/Pingu of hoe dat ding heet) in de auto zetten. Dan heb je er ook minder tot geen last van. Maargoed, ik wil dat allemaal niet in de auto :P
Prrrrttt
  maandag 3 december 2012 @ 11:05:17 #41
182073 invine
blablabla etc.
pi_119872904
Nee een vochtvreter moet ik ook niks van hebben ;) ik ga maar even zo'n tube bestellen!
  maandag 3 december 2012 @ 11:05:39 #42
314372 Goddelijker
pi_119872918
Halfords heeft het ook.
  maandag 3 december 2012 @ 11:11:32 #43
182073 invine
blablabla etc.
pi_119873083
quote:
3s.gif Op maandag 3 december 2012 11:05 schreef Goddelijker het volgende:
Halfords heeft het ook.
Volgens hun website niet?
pi_119873084
Een onmisbaar artikel om je ramen handig schoon te kunnen maken... de Glass Master Pro! Lijkt echt op een tellsell ding, maar het werkt verdomd fijn!

http://carclean.nl/produc(...)_kit_GMP_7601_100736

Bestel meteen wat MF dingen erbij: Glass Master Pro - Terry Bonnet - 3 pack
Dan ben je klaar :D

Scheelt je een berg onnodig klotewerk :D
Prrrrttt
  maandag 3 december 2012 @ 11:12:08 #45
314372 Goddelijker
pi_119873103
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:11 schreef invine het volgende:

[..]

Volgens hun website niet?
Oh, die hebben alleen de liquid versie van ProVision. O-)
  maandag 3 december 2012 @ 11:15:15 #46
182073 invine
blablabla etc.
pi_119873208
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:11 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Een onmisbaar artikel om je ramen handig schoon te kunnen maken... de Glass Master Pro! Lijkt echt op een tellsell ding, maar het werkt verdomd fijn!

http://carclean.nl/produc(...)_kit_GMP_7601_100736

Bestel meteen wat MF dingen erbij: Glass Master Pro - Terry Bonnet - 3 pack
Dan ben je klaar :D

Scheelt je een berg onnodig klotewerk :D
Hehe! :D Mijn ruit is gelukkig overal makkelijk te bereiken (clio uit 99) en heb al wat doekjes e.d. besteld in china, hopelijk komt het deze week ergens aan :)
  maandag 3 december 2012 @ 11:19:10 #47
182073 invine
blablabla etc.
pi_119873348
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:12 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Oh, die hebben alleen de liquid versie van ProVision. O-)
Ja heb hem ook gevonden, is dat niks?
  maandag 3 december 2012 @ 11:31:48 #48
314372 Goddelijker
pi_119873775
Het is een veel verkocht/gebruikt product. :Y
  maandag 3 december 2012 @ 12:00:42 #49
182073 invine
blablabla etc.
pi_119874627
Na werk maar even langs de halfords, zit toch om de hoek.
  Moderator maandag 3 december 2012 @ 12:26:54 #50
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 3 december 2012 @ 13:07:38 #51
182073 invine
blablabla etc.
pi_119876776
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:26 schreef jitzzzze het volgende:
Bij halfords is de provision wel een stuk duurder dan bij carclean.
Ja maar carclean heeft nog eens 5e verzendkosten, beetje veel voor een eenmalige bestelling.
pi_119982308
En weer een lading spul besteld.. :)
Dodo Juice - Mint Merkin - Microfibre Window Cloth
Dodo Juice - Red Mist - Tropical protection detailer - 500ml
Dodo Juice - Blue Roo Polishing Pouch
Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml
Dodo Juice - Basics of Bling Drying Towel - 60x60cm
Dodo Juice - Orange Crush wax panel pot - 30ml

In totaal 10,- bespaard met de DDD. :)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_119987084
Mooie aanschaf Marco!
Prrrrttt
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 10:56:02 #54
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119995902
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:00 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Mooie aanschaf Marco!
Dat dacht ik ook. :)
Droogdoek is nog kerstcadeau voor mijn vader, rest is voor mij.
  Moderator vrijdag 7 december 2012 @ 13:23:23 #56
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120035075
Net alle sneeuw van de wagen geveegd, voordat één of ander buurtjochie een sneeuwbal van mijn motorkap maakt. En daarbij mogelijk allemaal krassen maakt.
  vrijdag 7 december 2012 @ 13:45:36 #57
314372 Goddelijker
pi_120036007
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 13:23 schreef jitzzzze het volgende:
Net alle sneeuw van de wagen geveegd, voordat één of ander buurtjochie een sneeuwbal van mijn motorkap maakt. En daarbij mogelijk allemaal krassen maakt.
Dat hadden ze bij mij vanochtend al gedaan.
  Moderator vrijdag 7 december 2012 @ 13:46:26 #58
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120036038
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2012 13:45 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Dat hadden ze bij mij vanochtend al gedaan.
Bij mij gelukkig niet, even snel met het wissertje erover en het gevaar is geweken :@
  vrijdag 7 december 2012 @ 13:47:23 #59
314372 Goddelijker
pi_120036064
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 13:46 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Bij mij gelukkig niet, even snel met het wissertje erover en het gevaar is geweken :@
Ja, ik was vanochtend te laat om 8 uur. Toen was het al gebeurd. Net wel de rest er ff afgehaald. :)
  Moderator vrijdag 7 december 2012 @ 13:48:15 #60
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120036099
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 13:47 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ja, ik was vanochtend te laat om 8 uur. Toen was het al gebeurd. Net wel de rest er ff afgehaald. :)
En zojuist twee 10l jerrycans ontvangen om zelf water mee te nemen naar de wasdoos 8-)
  vrijdag 7 december 2012 @ 13:51:46 #61
314372 Goddelijker
pi_120036244
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 13:48 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

En zojuist twee 10l jerrycans ontvangen om zelf water mee te nemen naar de wasdoos 8-)
Had je niet beter afsluitbare emmers kunnen nemen? :P
  Moderator vrijdag 7 december 2012 @ 13:54:57 #62
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120036374
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 13:51 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Had je niet beter afsluitbare emmers kunnen nemen? :P
Nou ja, dit is alleen voor de wintermaanden. De rest van het jaar was ik hem hier voor de deur.
Dan ga ik geen dure afsluitbare emmers kopen terwijl ik al twee prima emmers heb.
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:37:51 #63
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_120052712
Jezus wat een moeite steek jij er nog in tijdens de wintermaanden. Het is mij veel te koud en hij ziet er bovendien na 1 dag niet meer uit. Even met de hogedruk erover is dus ook het enige wat ik nu doe. Begin maart krijgt 'ie weer een dosis liefde. ^O^
  Moderator vrijdag 7 december 2012 @ 21:06:28 #64
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120054215
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:37 schreef Repeating het volgende:
Jezus wat een moeite steek jij er nog in tijdens de wintermaanden. Het is mij veel te koud en hij ziet er bovendien na 1 dag niet meer uit. Even met de hogedruk erover is dus ook het enige wat ik nu doe. Begin maart krijgt 'ie weer een dosis liefde. ^O^
Ook in de wintermaanden mag ie glimmen :@ Hij glimt nog steeds keihard na de wasbeurt van vorige week. En dan heb ik de hele week gereden.
  vrijdag 7 december 2012 @ 21:10:12 #65
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_120054374
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 21:06 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ook in de wintermaanden mag ie glimmen :@ Hij glimt nog steeds keihard na de wasbeurt van vorige week. En dan heb ik de hele week gereden.
Alleen maar lof. ^O^
Ik heb er de tijd en motivatie niet meer voor met dit weer!
  Moderator vrijdag 7 december 2012 @ 21:12:52 #66
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120054524
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 21:10 schreef Repeating het volgende:

[..]

Alleen maar lof. ^O^
Ik heb er de tijd en motivatie niet meer voor met dit weer!
Morgen weer eventjes wassen, 3e laag wheelsealant erbij, banden in de bold & bright, ramen van binnen weer schoonmaken en ik kan weer een week vooruit. Ik zit minimaal 10 uur per week in die wagen, dan mag het wel schoon zijn vind ik.
pi_120057063
Na de wasbeurt er 1 keer meegereden, even op en nee rnaar Groningen; ik heb een rode auto, maar de achterkant en onder-zijkant is grijszwart nu...
pi_120057641
Ik ben weer aan het werk sinds 2 dagen, dus voor mij ook weer een stuk minder tijd om de auto bij de houden :/. Ben weer gebonden aan de weekenden en dan moet je net ff wat geluk met het weer hebben. De auto is nu idd ook supersmerig dus ik denk dat ik morgen even een bezoekje aan de was box breng om hem even goed af te spuiten. Ik ben gek op dit winterweer, maar het brengt ook nadelen met zich mee helaas!
  vrijdag 7 december 2012 @ 22:09:46 #69
3185 Adelante
To let it go now
pi_120057851
Ik heb een witte auto, maar met dit weer is er geen beginnen aan. Afspuiten met hoge druk bij de wasbox moet ie het maar even mee doen. Misschien volgend weekend ff handwassen als de temperatuur het toelaat.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_120058067
Ja dat is ook mijn idee idd
  Moderator zaterdag 8 december 2012 @ 15:25:02 #71
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120075749
mijn auto begon te stinken dus heb ik hem weer eens leeggeruimd. de buitenkant zit vol wintersporen maar ja als ik dat er afwas zit dat er morgen weer op. in afwachting op de zomer O+
  zaterdag 8 december 2012 @ 16:15:06 #73
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_120076777
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 15:25 schreef jitzzzze het volgende:
De PB bold & bright blijft prima zitten op de vrij nieuwe voorbanden, maar op de achterbanden is de pret van korte duur. :'(
Heb je er voor gezorgd dat je banden goed vrij zijn van allerlei vuil en vet?
  Moderator zaterdag 8 december 2012 @ 16:16:13 #74
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120076812
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 16:15 schreef Repeating het volgende:

[..]

Heb je er voor gezorgd dat je banden goed vrij zijn van allerlei vuil en vet?
Vandaag meegewassen met de shampoo en vorige week met velgenreiniger :@

Het verschil is echt bizar, ik had zelf beading op de voorbanden :@
pi_120257374
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 15:25 schreef jitzzzze het volgende:
De PB bold & bright blijft prima zitten op de vrij nieuwe voorbanden, maar op de achterbanden is de pret van korte duur. :'(
Kan ook zijn dat je banden al richting het uitgedroogde gaan. Dan nemen ze veel meer op en is het effect sneller weg.:)
W0ei ?
  Moderator donderdag 13 december 2012 @ 08:51:36 #76
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120257611
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 08:31 schreef M3rcury het volgende:

[..]

Kan ook zijn dat je banden al richting het uitgedroogde gaan. Dan nemen ze veel meer op en is het effect sneller weg.:)
Kan, maar dat zou je moeten zien aan de banden zelf. Ze zien er verder prima uit, maar ik denk dat er enorm veel vuil aan zit.

Er staat thuis een bus Poorboys APC op me te wachten, dus dit weekend nieuwe ronde, nieuwe kansen :)
pi_120276361
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 08:51 schreef jitzzzze het volgende:
dat zou je moeten zien aan de banden zelf. Ze zien er verder prima uit, maar ik denk dat er enorm v
Klopt, maar is niet iets waar iedereen aan denkt. Grondig schoonmaken met APC gaat de truuk waarschijnlijk wel doen :)
W0ei ?
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 09:35:17 #78
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120295436
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 18:34 schreef M3rcury het volgende:

[..]

Klopt, maar is niet iets waar iedereen aan denkt. Grondig schoonmaken met APC gaat de truuk waarschijnlijk wel doen :)
Ik ga er morgen achter komen. Heb nu APC in huis en een PB spuitfles, dus ik kan de banden eens goed schoonmaken en de bekleding. Eens kijken of die vlekken eruit gaan.

Gewoon inspuiten en afnemen met een handdoek?
pi_120332844
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 09:35 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik ga er morgen achter komen. Heb nu APC in huis en een PB spuitfles, dus ik kan de banden eens goed schoonmaken en de bekleding. Eens kijken of die vlekken eruit gaan.

Gewoon inspuiten en afnemen met een handdoek?
Even schoonmaken met een borstel oid, en dan goed naspoelen met water. APC is soms best een sterk goedje.
W0ei ?
  Moderator zaterdag 15 december 2012 @ 10:11:54 #80
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120333590
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 08:17 schreef M3rcury het volgende:

[..]

Even schoonmaken met een borstel oid, en dan goed naspoelen met water. APC is soms best een sterk goedje.
Ook de bekleding goed naspoelen met water? :@
  zaterdag 15 december 2012 @ 16:41:59 #81
314372 Goddelijker
pi_120343074
Ik zou het wel doen. :)
pi_120343205
een extractor fixen. anders trekt het water de troep maar verder mee diep in de stof.
  zondag 16 december 2012 @ 15:49:45 #83
3185 Adelante
To let it go now
pi_120375547
Zooo, de auto is weer wit. De buurman heeft 'm al 7 mnd niet gewassen ofzo, dus dan steekt ie extra mooi af *)
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_120382401
:D
  maandag 17 december 2012 @ 00:45:26 #85
97111 ukga
Siewosie baas
pi_120403103
Ik ga maar eens goed de OP doorlezen. Ik ben zo een boerelullo die zn auto elke maand door de straat haalt en verder niks
pi_120630013
http://www.chemicalguys.c(...)ZER_p/air_069_16.htm

Waarom zijn dit soort aanbiedingen niet in NL?
Had al een mooi mandje samengesteld(strippers scent, Super Suds mr Pink en een speciale microvezel wasding voor velgen, zou in totaal 20 dollar kwijt zijn.. :o maar ze zenden niet naar NL.

Heb de Clearly Menthol al uitgetest op mijn vitrinekast; werkt best goed. :)
  Moderator zaterdag 22 december 2012 @ 12:55:22 #87
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120630243
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 12:41 schreef Marco001 het volgende:

Had al een mooi mandje samengesteld(strippers scent, Super Suds mr Pink en een speciale microvezel wasding voor velgen, zou in totaal 20 dollar kwijt zijn.. :o maar ze zenden niet naar NL.

Poorboys heeft ook van die mooie aanbiedingen in de USA. Maar door de verzendkosten is het niet meer te doen ;(
pi_120631320
Of je moet echt een mega groupbuy gaan doen en 1 complete pallet laten komen, dan kan het wel interessant zijn.. Maarja, tijd/moeite/risico... ;) Heel gedoe! (naast de ervaring die je moet hebben met zut importeren, omdat je overal nog heffingen en belastingen over moet betalen)
Prrrrttt
  Moderator zaterdag 22 december 2012 @ 18:02:03 #89
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120639209
Het is wel duidelijk te zien dat ik hem twee weken niet gewassen heb. De beading is echt een stuk minder en de swirls komen ook weer terug ;(

Echt wtf, en ik had zo mijn best gedaan een paar weken terug :'( Met polish, PB EXP en rain clear.
pi_120664165
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 12:41 schreef Marco001 het volgende:

Serieus, 20 dollar? Dat is echt heel weinig. Ik wil wel een keer kijken of ik een echt leuke aanbieding neer kan zetten voor jullie? :)
W0ei ?
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 11:42:04 #91
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zondag 23 december 2012 @ 11:42:18 #92
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_120664358
Heb hiero een donkerblauwe, non-metallic, auto en een witte motor. Net met de auto aan de gang geweest, eerste keer in 2012 ;), met de Poorboys Spray and Wipe als waterless wash. Ding staat 360 dagen per jaar in de garage onder een lakentje.

Zit nu wat te lezen in dit topic en vraag mij nu af of het loont

quote:
Poorboys White Diamond (lichte auto) of Poorboys Black Hole (donkere auto)
aan te schaffen. Ik wil maar beginnen met de White Diamond, ivm witte motor. Die werkt vast ook wel op donkerblauw. :P

Hier staat dan nog Autoglym Super Resin Polish en Autoglym Extra Gloss protection om de boel af te maken. Bevalt goed, maar de Polish lijkt mij iets te polijsterig voor een Garagequeen. Kan dat kloppen/ wat is een goede, weinig polijstende polish?
Die Extra Gloss Protection is erg dun; maar houdt wel lekker lang en makkelijk op te brengen/af te halen. Doe alles met de hand; heb wel een DAP liggen, maar doe het liever met de hand.

Sfeerplaatje :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_120664405
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:42 schreef Hyperdude het volgende:
Heb hiero een donkerblauwe, non-metallic, auto en een witte motor. Net met de auto aan de gang geweest, eerste keer in 2012 ;), met de Poorboys Spray and Wipe als waterless wash. Ding staat 360 dagen per jaar in de garage onder een lakentje.

Zit nu wat te lezen in dit topic en vraag mij nu af of het loont

[..]

aan te schaffen. Ik wil maar beginnen met de White Diamond, ivm witte motor. Die werkt vast ook wel op donkerblauw. :P

Hier staat dan nog Autoglym Super Resin Polish en Autoglym Extra Gloss protection om de boel af te maken. Bevalt goed, maar de Polish lijkt mij iets te polijsterig voor een Garagequeen. Kan dat kloppen/ wat is een goede, weinig polijstende polish?
Die Extra Gloss Protection is erg dun; maar houdt wel lekker lang en makkelijk op te brengen/af te halen. Doe alles met de hand; heb wel een DAP liggen, maar doe het liever met de hand.

Sfeerplaatje :)
[ afbeelding ]
Super resin polish is geen polijstmiddel, maar een glaze met fillers (of een wax, maar dat weet ik ff niet uit mijn hoofd)
W0ei ?
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 11:46:27 #94
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120664437
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:44 schreef M3rcury het volgende:

[..]

Super resin polish is geen polijstmiddel, maar een glaze met fillers (of een wax, maar dat weet ik ff niet uit mijn hoofd)
SRP en Black Hole/White Diamond doen eigenlijk hetzelfde. Het zijn beide een glaze met fillers.
  zondag 23 december 2012 @ 11:48:03 #95
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_120664463
@ jitzzzze. ; koop ik die Diamond maar niet. Koop ik er lekker 98 van. :P

quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:44 schreef M3rcury het volgende:

[..]

Al die verschillende middeltjes weet ik zo niet. :@

Op de site van carclean staat dit:

quote:
Super Resin Polish is een langdurige schoonheidsbehandeling voor alle laktypen inclusief metalliclak.

Een periodieke polishbeurt verwijdert voorzichtig schadelijke oppervlaktevervuiling en draagt zorg voor een sterke, glanzende en beschermende laag om duur lakwerk te beschermen tegen harde invloeden van buiten. Het middel is de ultieme gebruiksvriendelijke combinatie van schoonmaakmiddel, was en beschermde componenten. Het is geschikt voor alle typen en kleuren nieuwe of licht verweerde lakken, incl. metallic- en blanke lak en lak op waterbasis.

Autoglym Super Resin Polish geeft een langdurige bescherming tegen de meeste omgevingsrisico's en zorgt voor een uitermate mooie glans op al uw lakwerk.
Heb ik een keer van mij garage gekregen, samen met dat Extra Gloss Protection.
Ze ergerden zich aan mijn nooit poetsen beleid. :')

Op de fles staat "voor nieuwe- en of matig verweerde autolakken" "dan haalt ie toch iets weg=polijsten?
pi_120664617
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:46 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

SRP en Black Hole/White Diamond doen eigenlijk hetzelfde. Het zijn beide een glaze met fillers.
Op de site van autoglym staat dat het ook beschermd, dus het is geen pure glaze, aangezien het ook als laatste product gebruikt kan worden.

quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:48 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Al die verschillende middeltjes weet ik zo niet. :@

Op de site van carclean staat dit:

[..]

Heb ik een keer van mij garage gekregen, samen met dat Extra Gloss Protection.
Ze ergerden zich aan mijn nooit poetsen beleid. :')

Op de fles staat "voor nieuwe- en of matig verweerde autolakken" "dan haalt ie toch iets weg=polijsten?
Het is een cleaner, en waarschijnlijk bedoelen ze met matig verweerde autolakken, dat het de swirls opvult :)
W0ei ?
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 11:57:27 #97
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120664679
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:48 schreef Hyperdude het volgende:

Nou ja, White Diamond is echt gemaakt voor een lichte auto. Je resultaat zal beter zijn dan met Black Hole.
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:54 schreef M3rcury het volgende:

[..]

Op de site van autoglym staat dat het ook beschermd, dus het is geen pure glaze, aangezien het ook als laatste product gebruikt kan worden.

[..]

Het is een cleaner, en waarschijnlijk bedoelen ze met matig verweerde autolakken, dat het de swirls opvult :)
Niet veel mensen gebruiken het echter als laatste product. Eigenlijk zet iedereen er wel een wax of sealent over.
En het polijst inderdaad niets, het vult alle lichte krassen en swirls op waardoor je zonder al teveel moeite toch een mooi resultaat krijgt.
  zondag 23 december 2012 @ 11:59:30 #98
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_120664725
thnx guys :)

Eigenlijk is de combi van Autoglym Super Resin Polish en daarna Autoglym Extra Gloss Protection dus zo gek nog niet als je een beetje lui bent en niet al te kritisch gaat kijken? :P

Ga ik dat ook eens op de, witte, motor proberen.
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 12:00:01 #99
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120664735
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:59 schreef Hyperdude het volgende:
Maar eigenlijk is de combi van Autoglym Super Resin Polish en Autoglym Extra Gloss Protection dus zo gek nog niet als je een beetje lui bent en niet al te kritisch gaat kijken? :P
Ja.

En als je het niet erg vind om dat een aantal maal per jaar te herhalen is er niets aan de hand.
  zondag 23 december 2012 @ 12:01:22 #100
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_120664766
Ding staat altijd in de schuur.

Meer dan 2 keer per jaar ga ik niet doen (= 1 keer per 1500-2000 km)
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 12:10:46 #101
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120664968
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 12:01 schreef Hyperdude het volgende:
Ding staat altijd in de schuur.
[ afbeelding ]

Meer dan 2 keer per jaar ga ik niet doen (= 1 keer per 1500-2000 km)
Dan gaat het je vast en zeker bevallen. Hou wel goed de cure tijd aan, anders doet het allemaal vrij weinig.
  zondag 23 december 2012 @ 12:15:48 #102
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_120665094
Ik gebruik het al een paar jaar. Vroeg mij alleen af of het wel goed spul was. :)

Meestal laat ik een dag voorbij gaan voordat ik verder ga met de volgende stap.

Poorboys Spray and Wipe is wel goed spul trouwens om de auto te reinigen. Ruikt ook lekker.
1 op 1 verdund met Aqua Destillata in sprayflacon.
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 12:16:36 #103
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120665105
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 12:15 schreef Hyperdude het volgende:
Ik gebruik het al een paar jaar. Vroeg mij alleen af of het wel goed spul was. :)

Meestal laat ik een dag voorbij gaan voordat ik verder ga met de volgende stap.
Het is prima spul, echt niets mis mee.
  Moderator zondag 23 december 2012 @ 15:44:13 #104
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120672414
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 11:42 schreef jitzzzze het volgende:
Ik ga vandaag maar eens Meg's cleaner wax doen. Eens kijken hoe dat bevalt ten opzichte van PB EXP.
Potverdikkie, dat is echt een blijvertje. Met één laag ben je klaar, en heel veel werk/moeite is het niet.

En ik wist helemaal niet dat mijn auto zo donkerblauw was :o Man man man wat een mooie kleur :9~ O+

De beading is zo goed, de druppels op de motorkap ontwikkelen zoveel snelheid dat ze de koplampen en grille niet eens meer raken. Ze vliegen in een pisboogje van de auto af 8-)

[ Bericht 18% gewijzigd door jitzzzze op 24-12-2012 09:38:59 ]
pi_120754722
Ik wil mijn auto wassen, alleen zit er ongelofelijk veel bende (zand, pekel, viezigheid) op.
Hogedruk ga ik niet doen want dan ben ik mijn wax kwijt.
Voorzichting zonder druk zetten met de washmit de auto wassen lijkt mij het beste?
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
  dinsdag 25 december 2012 @ 13:09:50 #106
314372 Goddelijker
pi_120754920
Hogedruk kun je gewoon doen met wax hoor. Daarna gewoon wassen.
Sowieso moet je nooit wassen met (hard) drukken.
pi_120757168
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 december 2012 13:09 schreef Goddelijker het volgende:
Hogedruk kun je gewoon doen met wax hoor. Daarna gewoon wassen.
Sowieso moet je nooit wassen met (hard) drukken.
Spuit je dat er niet af dan joh?

Kon helaas geen hogedruk of tuinslang gebruiken. Had mn pa al afgesloten voor de vorst van een paar weken geleden.
Hij is wel weer schoon in ieder geval!
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
  dinsdag 25 december 2012 @ 14:59:47 #108
3185 Adelante
To let it go now
pi_120758341
Even naar een washbox om 'm met hoge druk af te spuiten, dan daar wassen met washmit en twee emmer methode, afspuiten en dan drogen. Is mijn winterbehandeling en tot nu toe werkt dat prima.
pi_120792375
Ik heb even geen idee hoe en of ik dit nog kan aanpakken. Onder het motto 'Een foto spreekt meer als 1000 woorden':

Zal dit eruit te polijsten zijn of is het echt een kwestie van overspuiten? Boven- en onderkant van de motorkap (links en rechts op de foto) is de orginele kleur. Gaat om een variant van metallic grijs op een auto van 92.
  woensdag 26 december 2012 @ 21:56:29 #110
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_120795410
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 december 2012 14:59 schreef Adelante het volgende:
Even naar een washbox om 'm met hoge druk af te spuiten, dan daar wassen met washmit en twee emmer methode, afspuiten en dan drogen. Is mijn winterbehandeling en tot nu toe werkt dat prima.
Werkt bij mij ook gewoon top. Ik loop 'm daarna nog altijd even rond met QD+.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 20:09 schreef MountMan het volgende:
Ik heb even geen idee hoe en of ik dit nog kan aanpakken. Onder het motto 'Een foto spreekt meer als 1000 woorden':

[ afbeelding ]

Zal dit eruit te polijsten zijn of is het echt een kwestie van overspuiten? Boven- en onderkant van de motorkap (links en rechts op de foto) is de orginele kleur. Gaat om een variant van metallic grijs op een auto van 92.
Hier durf ik geen antwoord op te geven. Heb zelf (helaas) nog geen DAP en heb dus nog nooit machinaal gepolijst.

Ik heb wel ooit op carclean.nl een rode auto gezien waarvan de lak ook totaal verweerd was. Hij heeft er tien(tallen) uren in gestoken maar het resultaat was verbazingwekkend! Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan terugvinden.

Edit:

Ik heb het desbetreffende topic niet 1, 2, 3, teruggevonden. Ik heb wel deze 2 topics teruggevonden met ongeveer dezelfde aanslag.

http://forum.carclean.nl/(...)-is-niet-lelijk.aspx

http://forum.carclean.nl/(...)kt-Rood-te-zijn.aspx

[ Bericht 12% gewijzigd door Repeating op 26-12-2012 22:05:54 ]
  woensdag 26 december 2012 @ 22:00:42 #111
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_120795576
Je kan er toch niets "bij-polijsten"? :) Met of zonder DAP.
Misschien zijn er wel wat trucjes; maar of je daar een blijven tevredenstellend resultaat mee krijgt?
Ik ben benieuwd of er wat anders dan overspuiten te bedenken valt.
pi_120796497
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 21:56 schreef Repeating het volgende:

[..]

Werkt bij mij ook gewoon top. Ik loop 'm daarna nog altijd even rond met QD+.

[..]

Hier durf ik geen antwoord op te geven. Heb zelf (helaas) nog geen DAP en heb dus nog nooit machinaal gepolijst.

Ik heb wel ooit op carclean.nl een rode auto gezien waarvan de lak ook totaal verweerd was. Hij heeft er tien(tallen) uren in gestoken maar het resultaat was verbazingwekkend! Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan terugvinden.

Edit:

Ik heb het desbetreffende topic niet 1, 2, 3, teruggevonden. Ik heb wel deze 2 topics teruggevonden met ongeveer dezelfde aanslag.

http://forum.carclean.nl/(...)-is-niet-lelijk.aspx

http://forum.carclean.nl/(...)kt-Rood-te-zijn.aspx

Deze?

http://forum.carclean.nl/(...)ade-metamorfose.aspx
pi_120798415
Single stage lakken zonder blanke lak die verkrijten inderdaad (zoals de links naar Carclean), maar een metallic lak (basecoat met blanke lak) mag dit niet doen..

Is dit wel een metallic lak Mountman?
Want als ik links op de foto kijk, lijkt het extreme verkrijting OF de lak bladdert..

Indien het bladdert zal het gespoten moeten worden.. Indien verkrijt, kan het machinaal gepolijst worden, en als er nog genoeg lak onder zit zul je er dan niks meer van zien.
Prrrrttt
pi_120799246
Hm, ik zal morgen de kleurcode nakijken om het 100% zeker te weten. Als je d'r over heen wrijft komt er verder niets los: ook met een hogedruk spuit niet.

Heb nog een DAP900 liggen hier, kan het proberen zodra het weer hier wat beter wordt...

Die Charade: Zover ik kan zien aan de omgeving is dat ook in mijn woonplaats, kan allicht daar eens informeren.
  donderdag 27 december 2012 @ 13:10:20 #115
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_120814484
quote:
Jaa! +60 manuren :{
pi_120818317
Zie je metaaldeeltjes in de lak die nog wel goed zijn?
Zo niet, dan is het geen metallic, maar dan klinkt het alsof het gewoon goed weg te polijsten is..
Prrrrttt
pi_120829379
Fijne OpeningsPost!
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
  Moderator woensdag 2 januari 2013 @ 11:05:49 #118
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121065215
Vraagje: mijn wagen (donkerblauw) zit vol met swirls en kleinere krassen. Die heb ik nu vrij aardig gemaskeerd met Meg's cleaner wax, maar toch wil ik daar iets serieuzer wat aan gaan doen.

Nou zit ik producten voorbij komen als SwirlX en Ultimate compund. De filmpjes beloven natuurlijk een fantastisch resultaat, maar wat is jullie ervaring?
pi_121065262
SwirlX werkt nagenoeg niet is mijn ervaring. Voor het beste resultaat is een polijstbeurt (bij een bevriende detailer) toch echt het beste.
  Moderator woensdag 2 januari 2013 @ 11:10:25 #120
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121065285
quote:
7s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:08 schreef Scorpie het volgende:
SwirlX werkt nagenoeg niet is mijn ervaring. Voor het beste resultaat is een polijstbeurt (bij een bevriende detailer) toch echt het beste.
Dat sowieso, maar die ken ik niet :@
Ik ben aangewezen op een "even coat applicator" :X
  Moderator woensdag 2 januari 2013 @ 16:25:46 #121
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121074759
Mezelf maar eens verwend met Autoglym SRP en een klei setje van Monello. Samen met de Poorboys EXP die ik al had, moet dat wel een mooi resultaat gaan geven hoop ik :@
pi_121108720
Net mijn auto ook weer gewassen en met Red Mist gedroogd.. :) Fijn spul, nevelt ook heel leuk uit op de auto.
  Moderator donderdag 3 januari 2013 @ 17:01:02 #123
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121117448
Vanmiddag gewassen en gekleid. Het was wel duidelijk dat ie nog nooit een stukje klei van dichtbij had gezien :X

Morgen in de Super Resin Polish zetten en daarna in de EX-P.
Ik hoop dat het nu wel langer dan een week of twee blijft zitten :@
pi_121117477
Ik moet ook mijn auto weer doen, waar ga ik de tijd vinden :(
pi_121132567
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 13:32 schreef Marco001 het volgende:
Net mijn auto ook weer gewassen en met Red Mist gedroogd.. :) Fijn spul, nevelt ook heel leuk uit op de auto.
Ik heb zaterdag voor ook voor het eerst Red Mist gebruikt. Fijn spul en een schitterende glans!
  Moderator vrijdag 4 januari 2013 @ 19:38:28 #126
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121164541
Na gisteren gekleid te hebben, heb ik xvndaag mijn wagen in de SRP en de EX-P gezet. Hij glimt weer als een malle, nu maar hopen dat het langer dan twee weken blijft zitten.

Zijn er nog dingen die ik kan doen om de standtijd te vergroten? Na elke wasbeurt met een spraywax erover? Of met detailspray?
pi_121164966
De glans blijft wel langer dan 2 weken ;)
Optijd even wassen, niet teveel shampoo gebruiken.

Standtijd kun je vergroten door een spraywax te gebruiken, of door een Detailerspray met carnauba of sealant te gebruiken.. Denk dan aan CG Hybrid V7, Poorboys QD+, Dodo Red Mist, CarPro Reload, Auto-Finesse Finale (deze heeft ook iets van bescherming aan boord) bijv.
Prrrrttt
  Moderator vrijdag 4 januari 2013 @ 19:52:13 #128
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121165119
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 19:48 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
De glans blijft wel langer dan 2 weken ;)
Optijd even wassen, niet teveel shampoo gebruiken.

Standtijd kun je vergroten door een spraywax te gebruiken, of door een Detailerspray met carnauba of sealant te gebruiken.. Denk dan aan CG Hybrid V7, Poorboys QD+, Dodo Red Mist, CarPro Reload, Auto-Finesse Finale (deze heeft ook iets van bescherming aan boord) bijv.
Maar de beading en sheeting niet ;(

Dus na het drogen insprayen met bijv QD+ en dan direct afnemen? Dan blijft de B&S ook langer? Of zou je daarvoor een spraywax van bijv. Mags moeten gebruiken?

Ik ben nogal fan van PB spullen :@
pi_121170555
Niks mis met PB spullen hoor :)

Bij gebruik van EX-P zou je sheeting toch echt enkele maanden goed moeten blijven..
Beading merkte ik op 2 wagens na 4,5 maand pas echte vermindering, en na 6 maanden compleet weg.
Voorbewerking was wassen/kleien/reinigen/polijsten en 2 lagen EX-P erop.

Heb je de EX-P wel lang genoeg laten curen?
Voor een sealant geldt de swipetest namelijk niet.
Laat EX-P met dit koude weer gerust een dik half uur tot drie kwartier zitten voordat je em uitwrijft.. Anders zul je een slechte standtijd overhouden.

De tweede laag zou ik dan ook pas 1 a 2 uur later aanbrengen nadat je de eerste uitgewreven hebt. Dit ivm uitharden van de eerste sealant laag.. Dan zou het helemaal optimaal moeten zijn.

QD+ is idd na het drogen gewoon opsprayen, verdelen met doekje en dan uitwrijven met een andere doek. Zelf merk ik met QD+ dat het vaak fijner werkt om de QD+ niet rechtstreeks op de lak te sprayen, maar juist op de doek waarmee je de QD+ ook inwerkt. Gewoon kijken wat voor jou het fijnst werkt.

B&S wordt hiermee ook verbeterd aangezien de EX-P laag door het wassen en buiten staan ook slijt. Maargoed, ik wil wel aangeven dat het met alleen EX-P toch al een heel wat maandjes goed moet gaan, mits je geen foam van de wasbox gebruikt of sterke concentraties shampoo.

Uiteraard kan een QD+ na een wasbeurt zeker geen kwaad. Het geeft altijd de auto altijd een net gewaxte look :)
Prrrrttt
  vrijdag 4 januari 2013 @ 22:06:01 #130
314372 Goddelijker
pi_121171192
EX-P Staat standaard al op 30-60 minuten. Dus met dit koude/vochtige weer mag het langer.
Ik lees zelfs verhalen van mensen die hem > 12 uur erop laten zitten. :D
  Moderator vrijdag 4 januari 2013 @ 22:07:30 #131
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121171255
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 21:52 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Niks mis met PB spullen hoor :)

Bij gebruik van EX-P zou je sheeting toch echt enkele maanden goed moeten blijven..
Beading merkte ik op 2 wagens na 4,5 maand pas echte vermindering, en na 6 maanden compleet weg.
Voorbewerking was wassen/kleien/reinigen/polijsten en 2 lagen EX-P erop.

Heb je de EX-P wel lang genoeg laten curen?
Voor een sealant geldt de swipetest namelijk niet.
Laat EX-P met dit koude weer gerust een dik half uur tot drie kwartier zitten voordat je em uitwrijft.. Anders zul je een slechte standtijd overhouden.

De tweede laag zou ik dan ook pas 1 a 2 uur later aanbrengen nadat je de eerste uitgewreven hebt. Dit ivm uitharden van de eerste sealant laag.. Dan zou het helemaal optimaal moeten zijn.

QD+ is idd na het drogen gewoon opsprayen, verdelen met doekje en dan uitwrijven met een andere doek. Zelf merk ik met QD+ dat het vaak fijner werkt om de QD+ niet rechtstreeks op de lak te sprayen, maar juist op de doek waarmee je de QD+ ook inwerkt. Gewoon kijken wat voor jou het fijnst werkt.

B&S wordt hiermee ook verbeterd aangezien de EX-P laag door het wassen en buiten staan ook slijt. Maargoed, ik wil wel aangeven dat het met alleen EX-P toch al een heel wat maandjes goed moet gaan, mits je geen foam van de wasbox gebruikt of sterke concentraties shampoo.

Uiteraard kan een QD+ na een wasbeurt zeker geen kwaad. Het geeft altijd de auto altijd een net gewaxte look :)
Ik heb hem vandaag een uur laten curen voordat ik hem uitwreef. Gerekend vanaf dat ik klaar was, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik wilde na de volgende wasbeurt een tweede laag zetten, beetje afhankelijk van het weer.

Ik denk dat ik de vorige keer te kort heb laten curen, of dat de wagen niet goed schoon was. Bij het kleien kwam er enorm veel meuk nog af. En ook nu, was de applicator pad nog steeds zwart na afloop :X

Foam van de wasbox gebruik ik helemaal niet en heel veel shampoo ook niet, alleen maar wat er op de fles staat als hoeveelheid.

Het enige nadeel van PB vind ik, is dat je het niet in een winkel kunt halen :@

[ Bericht 3% gewijzigd door jitzzzze op 04-01-2013 22:29:12 ]
pi_121172844
@Goddelijk, dat klopt. Er zijn er echt bij die em 24 uur laten staan in een garage, voordat ze deze uitwrijven.

Met een graad of 20 kun je em gerust een uur laten zitten, maar met dit koude weer is langer dan een uur zeker wel aan te raden.. Maargoed, dan ben je afhankelijk van het weer, of je moet binnen kunnen staan.

Je applicator pad na afloop zwart is natuurlijk niet helemaal de bedoeling ;)
Prrrrttt
pi_121173987
1.5 uur laten staan, dan nog een keer EX-P erop. Goed uitwrijven is ook belangrijk. Daarna doe ik meestal een laagje Dodo Juice Supernatural eroverheen. Ultieme standtijd, prachtige glans. Auto ziet er nog steeds toppie uit, na 5 maanden :D
  Moderator zaterdag 5 januari 2013 @ 09:09:09 #134
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121184663
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 22:41 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@Goddelijk, dat klopt. Er zijn er echt bij die em 24 uur laten staan in een garage, voordat ze deze uitwrijven.

Met een graad of 20 kun je em gerust een uur laten zitten, maar met dit koude weer is langer dan een uur zeker wel aan te raden.. Maargoed, dan ben je afhankelijk van het weer, of je moet binnen kunnen staan.

Je applicator pad na afloop zwart is natuurlijk niet helemaal de bedoeling ;)
Nou ja, ik moet gewoon buiten staan. En na een uur begon het een beetje te miezeren, dus echt veel keuze had ik niet meer toen ;( Volgende week een tweede laag, die hoop ik wel langer kan curen.

Wel gek dat mijn pad's zwart worden, helemaal omdat ik de wagen ook gekleid heb. Hoe zou dat toch komen? :@
  zaterdag 5 januari 2013 @ 12:55:37 #135
314372 Goddelijker
pi_121188205
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 09:09 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Nou ja, ik moet gewoon buiten staan. En na een uur begon het een beetje te miezeren, dus echt veel keuze had ik niet meer toen ;( Volgende week een tweede laag, die hoop ik wel langer kan curen.

Wel gek dat mijn pad's zwart worden, helemaal omdat ik de wagen ook gekleid heb. Hoe zou dat toch komen? :@
Toch nog viezigheid. Misschien niet goed genoeg gekleid of vervuiling dat er niet af gaat met kleien.
  Moderator zaterdag 5 januari 2013 @ 13:08:29 #136
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121188528
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 12:55 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Toch nog viezigheid. Misschien niet goed genoeg gekleid of vervuiling dat er niet af gaat met kleien.
Hoe vies kan een auto zijn :X Na een cleanerwax en kleien nog steeds vuil afgeven :')

Maar alles overwegend, zou je kunnen zeggen dat ik de SRP en EXP wel op een goede wijze heb aangebracht. En dat ik nog een tweede laag moet zetten en tussen door een spraywax zou kunnen gebruiken?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 13:39:19 #137
314372 Goddelijker
pi_121189412
Ik zou inderdaad een tweede laag EX-P erop doen en na het wassen bijhouden/boosten met een spraywax.
  Moderator zaterdag 5 januari 2013 @ 13:41:29 #138
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121189482
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:39 schreef Goddelijker het volgende:
Ik zou inderdaad een tweede laag EX-P erop doen en na het wassen bijhouden/boosten met een spraywax.
Die tweede laag komt na de volgende wasbeurt. Zal volgende week wel zijn of over twee weken.

Wat is een goede spraywax? :@ Ik vind het belangrijk dat ik hem zonder dat het me al teveel tijd kost kan opzetten.
Kan je daarmee ook tussentijds bijv. vogelpoep weghalen? Of heb je daarvoor weer een detailerspray nodig?
pi_121218116
Pads die nog zwart worden kan meerdere oorzaken hebben.
Heb je alle naden wel goed gereinigd? Vaak zie ik dat dat een probleem is.

Wil je gewoon ff snel een beschermlaagje toevoegen, ga dan voor PB QD+, Dodo Red Mist of CarPro Reload bijv. Dat werkt lekker snel en effectief.
Of als je eens iets anders wilt; Nanolex Washcoat. Dan kun je na het wassen je auto in deze foam zetten, na enkele minute afspoelen en klaar. auto in de bescherming ;)

Vogelpoep weghalen doe je het beste door er een nat doekje op je leggen zodat het vuil los kan weken. Overigens daarna even met een detailspraytje naar keuze ff reinigen.. Klaar :p

[ Bericht 4% gewijzigd door PerryVogelbekdier op 06-01-2013 02:01:03 ]
Prrrrttt
pi_121237717
Swissvax car bath.. Wat een bazenspul :9 . Ik Heb gedroogd met 'the absorber' maar ga eind van de maand kijken voor een compleet detail setje. Lijkt me leuk om zelf te doen ipv naar de poetser.
pi_121237787
ik heb vandaag mijn auto afgespoten en met een borstel wat vettige aanslag weggehaald. ook stofgezogen. kan er wel weer ff tegenaan :7
  Moderator zondag 6 januari 2013 @ 19:46:40 #142
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121238303
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 01:46 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Pads die nog zwart worden kan meerdere oorzaken hebben.
Heb je alle naden wel goed gereinigd? Vaak zie ik dat dat een probleem is.

Wil je gewoon ff snel een beschermlaagje toevoegen, ga dan voor PB QD+, Dodo Red Mist of CarPro Reload bijv. Dat werkt lekker snel en effectief.
Of als je eens iets anders wilt; Nanolex Washcoat. Dan kun je na het wassen je auto in deze foam zetten, na enkele minute afspoelen en klaar. auto in de bescherming ;)

Vogelpoep weghalen doe je het beste door er een nat doekje op je leggen zodat het vuil los kan weken. Overigens daarna even met een detailspraytje naar keuze ff reinigen.. Klaar :p
De naden, dat zou best kunnen ja. Daar doe je weinig aan, ik zeker, ik rij zo'n 1000km in een week .
Binnenkort maar eens een flesje QD+ aanschaffen. :)
pi_121270194
Kan eigenlijk iemand me vertellen waarom je een dode stof als lak moet voeden?

Niet rottig bedoeld hoor, ik lees regelmatig detail topics maar ik zelf heb niet het geduld en tijd voor een full detail.
Bij mij is het meestal wassen, en 1x per jaar kleien en in de was.
pi_121270887
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:00 schreef guppie69 het volgende:
Kan eigenlijk iemand me vertellen waarom je een dode stof als lak moet voeden?

Niet rottig bedoeld hoor, ik lees regelmatig detail topics maar ik zelf heb niet het geduld en tijd voor een full detail.
Bij mij is het meestal wassen, en 1x per jaar kleien en in de was.
Hoe bedoel je 'dode stof' ?
pi_121271113
Ik gok omdat lak niet leeft.. Het is iig niet organisch.

Voeden is zeker niet verplicht Guppie. Het maskeert alleen swirls en je lak kan daardoor een diepere kleur krijgen. Verder doet het niks..
Prrrrttt
pi_121279993
Hoe werken jullie met Red Mist? Ik heb het de laatste keer licht op m'n wagen beneveld na het wassen, toen afgedroogd en zoals eerder vermeld hier, nog een keer nagelopen met een mf doek. Echter is het echt superlastig om het helemaal weg te poetsen, ik blijf er iets van terug zijn (komt misschien door de vochtigheid omdat het wat later was?). Het resultaat is wel echt schitterend! En ik vind het vrij zuinig in gebruik.
  maandag 7 januari 2013 @ 22:36:57 #147
314372 Goddelijker
pi_121291513
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 19:09 schreef mithrandirrr het volgende:
Hoe werken jullie met Red Mist? Ik heb het de laatste keer licht op m'n wagen beneveld na het wassen, toen afgedroogd en zoals eerder vermeld hier, nog een keer nagelopen met een mf doek. Echter is het echt superlastig om het helemaal weg te poetsen, ik blijf er iets van terug zijn (komt misschien door de vochtigheid omdat het wat later was?). Het resultaat is wel echt schitterend! En ik vind het vrij zuinig in gebruik.
Wassen -> Drogen -> 1 a 2 spraytjes per paneel op een mf doek -> inwrijven -> kort laten zitten -> uitwrijven met andere mf doek.
pi_121293018
Thx! Volgende keer proberen :))
pi_121300442
Op sommige lakken werkt het beter om eerst op een mf doek of pad te sprayen..
Heel vreemd, maargoed er zijn ook genoeg verschillende lakken tegenwoordig
Prrrrttt
  Moderator woensdag 9 januari 2013 @ 07:43:35 #150
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121341316
Één van mijn collega's vroeg zojuist of ik nieuwe velgen had gekocht.

Ze zijn 17 jaar oud, beetje poetsen en wheel sealent doet wonderen :)
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:18:11 #151
3185 Adelante
To let it go now
pi_121409815
Zo net nog even gewassen voor de vorst invalt, autootje kan mooi wit de sneeuw in morgen *)
pi_121413917
Als er maar niet teveel gestrooid wordt.... Aardige steenslag opgelopen toen ik bij de vorige vriesperiode een strooiwagen tegemoet reed........
pi_121414260
Niet op tijd mijn auto gedaan :'(
  vrijdag 11 januari 2013 @ 08:00:36 #154
314372 Goddelijker
pi_121423759
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:27 schreef Scorpie het volgende:
Niet op tijd mijn auto gedaan :'(
De mijne ziet er zowel van buiten, als van binnen niet uit :')
pi_121424397
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 08:00 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

De mijne ziet er zowel van buiten, als van binnen niet uit :')
Mijnes ook niet :'(
  Moderator vrijdag 11 januari 2013 @ 10:46:16 #156
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121426826
Dus wel net op tijd gedaan 8-) Als in vorige week.

Iemand nog een tip om zwarte plastic spul weer mooi zwart te krijgen? Het heeft 17 jaar lang zooi verzameld en even afborstelen met APC mocht niet baten :'(
Gewoon PB trim restorer erop smeren kan, maar langer dan een week blijft het niet zitten ;(
pi_121428351
Een dressing blijft op je trims liggen.. Met PB TR had ik ook een verminderde standtijd. Auto-Finesse Revive bleef al een heel stuk langer zitten bij mij.

Helaas door altijd te reinigen met APC merk ik wel dat de trims steeds slechter producten opnemen. Dat hebben al meer mensen mogen ervaren, dus ik doe het zo min mogelijk. Tegenwoordig ontvet ik ze gewoon met Eraser, voordat ik ze behandel.

Je kan een coating a la CarPro DLUX of Nanolex Trim Rejuvenator proberen.
Dit hecht zich aan de trims, en is er niet af te krijgen met wat water ;)
Helaas is er 1 nadeel, en dat is dat het spul niet op elke soort kunststof hecht. Het is altijd maar de vraag of het lukt.

Bij mij werkt het wel goed, en dat zit er al dik 4 maanden lang op... Hopelijk nog veel meer maanden :D
Prrrrttt
  Moderator vrijdag 11 januari 2013 @ 14:20:10 #158
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121433639
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:40 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Een dressing blijft op je trims liggen.. Met PB TR had ik ook een verminderde standtijd. Auto-Finesse Revive bleef al een heel stuk langer zitten bij mij.

Helaas door altijd te reinigen met APC merk ik wel dat de trims steeds slechter producten opnemen. Dat hebben al meer mensen mogen ervaren, dus ik doe het zo min mogelijk. Tegenwoordig ontvet ik ze gewoon met Eraser, voordat ik ze behandel.

Je kan een coating a la CarPro DLUX of Nanolex Trim Rejuvenator proberen.
Dit hecht zich aan de trims, en is er niet af te krijgen met wat water ;)
Helaas is er 1 nadeel, en dat is dat het spul niet op elke soort kunststof hecht. Het is altijd maar de vraag of het lukt.

Bij mij werkt het wel goed, en dat zit er al dik 4 maanden lang op... Hopelijk nog veel meer maanden :D
Ik heb ze nu 1 keer met APC gereinigd. Normaal was ik ze alleen maar. Nou ja, de fles TR moet toch op lees ik zo, dus ik blijf het maar gebruiken.
Een standtijd van een week of 2/3 zou ik wel leuk vinden eigenlijk.
pi_121433763

Beading. :D

Gebruik zelf tot nu toe altijd Adam's Super VRT, blijft met gemak een paar maanden zitten. :D
Alleen dat flesje is inmiddels bijna op, dus laatst Auto FInesse Revive maar besteld
  vrijdag 11 januari 2013 @ 14:27:12 #160
314372 Goddelijker
pi_121433890
Hij lijkt wel roze zo.
pi_121434110
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 14:27 schreef Goddelijker het volgende:
Hij lijkt wel roze zo.
tja, zo glimmend rood dat de camera van mijn mobiel er niet mee overweg kon..
  Moderator vrijdag 11 januari 2013 @ 18:09:25 #162
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  FOK!fotograaf vrijdag 11 januari 2013 @ 20:28:57 #163
145146 Andyy
pi_121446962
Ik heb de auto gister van binnen en buiten gedaan :Y Lekker in het zonnetje.
Maar weet iemand hoe je wax van (zwart) kunststof af krijgt? Wassen hielp niet en nu zie je op sommige plekken wat witte waas op de bumpers.
  Moderator vrijdag 11 januari 2013 @ 20:30:08 #164
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121447011
quote:
6s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:28 schreef Andyy het volgende:
Ik heb de auto gister van binnen en buiten gedaan :Y Lekker in het zonnetje.
Maar weet iemand hoe je wax van (zwart) kunststof af krijgt? Wassen hielp niet en nu zie je op sommige plekken wat witte waas op de bumpers.
Wondersponsje. Ook wel melamine genaamd. Beetje water op het sponsje en zachtjes boenen. Niet op je lak komen, want dan krijg je krassen.
  FOK!fotograaf vrijdag 11 januari 2013 @ 20:34:26 #165
145146 Andyy
pi_121447182
Dat is toch waar ze al die glimmende stuurwielen weer matte mee kregen?
Later maar eens proberen dan, door al het zout zie je het toch niet de komende weken :')
  Moderator vrijdag 11 januari 2013 @ 20:44:54 #166
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121447628
quote:
6s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:34 schreef Andyy het volgende:
Dat is toch waar ze al die glimmende stuurwielen weer matte mee kregen?
Later maar eens proberen dan, door al het zout zie je het toch niet de komende weken :')
Ja, is hetzelfde sponsje. Kost 1 euro voor 5 stuks bij de action.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:22:33 #167
314372 Goddelijker
pi_121476767
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:44 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ja, is hetzelfde sponsje. Kost 1 euro voor 5 stuks bij de action.
Heb er vandaag toevallig 5 binnen gekregen. _O-
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:22:58 #168
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:32:17 #169
314372 Goddelijker
pi_121477071
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:22 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Voor een tientje zeker van Carclean? :)
http://www.ebay.nl/itm/40(...)id=p3984.m1497.l2649
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:32:53 #170
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:34:30 #171
314372 Goddelijker
pi_121477146
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:32 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Nice ^O^
Ze voelen wel 'apart' aan die sponsjes, zeker als je er in knijpt.
Binnenkort maar eens loslaten op de binnenkant van de auto. :D
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:35:36 #172
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121477180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:34 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ze voelen wel 'apart' aan die sponsjes, zeker als je er in knijpt.
Binnenkort maar eens loslaten op de binnenkant van de auto. :D
Dat apart aanvoelen is op zijn minst interessant :@ Ik ben benieuwd naar je ervaringen :)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:36:48 #173
314372 Goddelijker
pi_121477221
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:35 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat apart aanvoelen is op zijn minst interessant :@ Ik ben benieuwd naar je ervaringen :)
Ik hoop dat het snel wat warmer wordt, dan kan ik weer eens wat doen...
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:37:20 #174
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121477240
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:36 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ik hoop dat het snel wat warmer wordt, dan kan ik weer eens wat doen...
+1. Misschien dat ik morgen de wasdoos weer eens met een bezoekje ga vereren :@
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:38:28 #175
314372 Goddelijker
pi_121477283
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:37 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

+1. Misschien dat ik morgen de wasdoos weer eens met een bezoekje ga vereren :@
Ik heb vanmiddag een stukje snelweg gereden, deed net m'n ruitenwissersproeiers aan en zag niks meer, door al dat zout dat dan op je ruit zit. :r
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:39:02 #176
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121477306
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:38 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ik heb vanmiddag een stukje snelweg gereden, deed net m'n ruitenwissersproeiers aan en zag niks meer, door al dat zout dat dan op je ruit zit. :r
Helemaal in de zon, dan blijf je sproeien :@
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:39:22 #177
314372 Goddelijker
pi_121477318
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:39 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Helemaal in de zon, dan blijf je sproeien :@
Inderdaad.
En op mijn motorkap zitten van die grijze strepen, ook door 't zout.
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:40:01 #178
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121477338
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:39 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Inderdaad.
En op mijn motorkap zitten van die grijze strepen, ook door 't zout.
Zelfs over mijn dak zitten ze. Van voor naar achter :')
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:41:09 #179
314372 Goddelijker
pi_121477384
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:40 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Zelfs over mijn dak zitten ze. Van voor naar achter :')
En mijn auto lijkt dan nooit zo vies door zijn kleur, tot je begint met wassen. Dan zie je ineens pas hoe vies 'ie is.
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:44:02 #180
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121477494
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:41 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

En mijn auto lijkt dan nooit zo vies door zijn kleur, tot je begint met wassen. Dan zie je ineens pas hoe vies 'ie is.
De mijne is donkerblauw. Van een afstandje lijkt ie best schoon, totdat je er inderdaad een veeg op hebt zitten van een jas ofzo :')
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:46:39 #181
314372 Goddelijker
pi_121477575
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:44 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

De mijne is donkerblauw. Van een afstandje lijkt ie best schoon, totdat je er inderdaad een veeg op hebt zitten van een jas ofzo :')
Of op de dorpels van mensen die instappen en zo lekker met de broek langs de auto schuren. :')
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:47:47 #182
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121477624
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:46 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Of op de dorpels van mensen die instappen en zo lekker met de broek langs de auto schuren. :')
Ja, bij de bestuurderskant zie ik heel vaak zo'n glimmend stuk :') Maar ik heb dat nooit, ik krijg dat soort vegen altijd cadeau.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:48:31 #183
314372 Goddelijker
pi_121477650
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:47 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ja, bij de bestuurderskant zie ik heel vaak zo'n glimmend stuk :') Maar ik heb dat nooit, ik krijg dat soort vegen altijd cadeau.
Ik let er ongemerkt ook op denk ik, want ik heb nooit zo'n veeg of vieze broek.
De bijrijderskant heeft er iets vaker last van bij mij.
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:49:15 #184
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121477682
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:48 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ik let er ongemerkt ook op denk ik, want ik heb nooit zo'n veeg of vieze broek.
De bijrijderskant heeft er iets vaker last van bij mij.
:D Zo direct wilde ik het niet zeggen :@
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:50:42 #185
314372 Goddelijker
pi_121477745
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:49 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

:D Zo direct wilde ik het niet zeggen :@
En ik stiekem maar lachen als ik dan weer zo'n veeg.
Wetende dat er iemand zijn schone broek lekker vies heeft gemaakt. 8-)
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 18:51:51 #186
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121477787
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:50 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

En ik stiekem maar lachen als ik dan weer zo'n veeg.
Wetende dat er iemand zijn schone broek lekker vies heeft gemaakt. 8-)
Nóg mooier is het als er in de stromende regen een stuk jas naar buiten hangt onder de deur door :@
pi_121478177
Ik heb em vandaag 'gewassen'..
Gewoon Poorboys Bug Squash 1:4 op de droge auto gesproeid en daarna met een HD afgespoten..

Daarna een stukkie gereden.
Auto stond nog mooi in de wax, en nu lijkt ie gewoon helemaal perfect gewassen :D
Uiteraard na de rit even de deuren en deurstijlen van binnen gedroogd ivm vorst.
Prrrrttt
pi_121478828
Volgend weekend gaan mijn ouders een weekendje weg; heb de garage dus voor mijzelf.
Wil hem dan eigenlijk even in de wax zetten, maar zit te twijfelen of ik ook wat EXP of een glaze zal kopen als tussenstap na het kleien.
Handig? of overbodig?
  Moderator zaterdag 12 januari 2013 @ 19:56:43 #189
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121480097
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:22 schreef Marco001 het volgende:
Volgend weekend gaan mijn ouders een weekendje weg; heb de garage dus voor mijzelf.
Wil hem dan eigenlijk even in de wax zetten, maar zit te twijfelen of ik ook wat EXP of een glaze zal kopen als tussenstap na het kleien.
Handig? of overbodig?
Glaze is wel de moeite waard, tussen het kleinen en waxen in.
En EXP doe je voor een was, maar niet als glaze. Het zou ook zelfstanding gebruikt kunnen worden.
pi_121480915
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:22 schreef Marco001 het volgende:
Handig? of overbodig?
EXP voor de wax doen, standtijd verdubbeld dan ongeveer.
pi_121481300
Ha leuk dit topic.
Ik ben er ook gek van, vooral de binnenkant.
Morgen als het droog is aan de slag met mijn lederen interieur, ik gebruik hiervoor gliptone.

Vandaag maar even snel afgespoten, het was echt te koud om er uitgebreid er mee aan de slag te gaan.

Maar ze staat er weer redelijk bij:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_121482725

zomaar een plaatje!

topic stond opeens niet meer in mijn actieve topics, en om alleen tvp te typen, vind ik n beetje flauw
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:11:09 #193
314372 Goddelijker
pi_121485168
Waar is de beading/sheating? :D
pi_121486015
Mijn god, zo veel tekst in de op om een auto te wassen? Nou moet dat maar eens gaan lezen dan...
pi_121487849
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:11 schreef Goddelijker het volgende:
Waar is de beading/sheating? :D
Die is even op vakantie!

Serieus, hij moet echt nodig gepoetst worden!

(en hij staat te koop)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:42:54 #196
314372 Goddelijker
pi_121488486
Volgende keer geen foto's bij een advertentie zetten waarop de auto nog half nat is. Dan lijkt het net alsof je wat te verbergen hebt op de foto's (krassen bijv.).
pi_121488750
Bedankt voor je tip!

Op die kleine fotos kun je de krassen toch niet zien (denk ik)
pi_121490234
Kan dat klei gedoe over de hele auto of is het alleen bedoeld voor specifieke onderdelen zoals ik op de video de motorkap zie?

En kan in onderstaande lijst het cleanen/polijsten en voeden geskipt worden of zijn dit aanraders?
• Wassen
• Kleien
• Voeden
• Waxen
  zondag 13 januari 2013 @ 00:40:25 #199
314372 Goddelijker
pi_121490345
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:37 schreef Snoepje5 het volgende:
Kan dat klei gedoe over de hele auto of is het alleen bedoeld voor specifieke onderdelen zoals ik op de video de motorkap zie?

En kan in onderstaande lijst het cleanen/polijsten en voeden geskipt worden of zijn dit aanraders?
• Wassen
• Kleien
• Voeden
• Waxen
Kan overal!
Cleanen/Polijsten en Voeden kun je als 'beginner' overslaan, doen de meesten.
Maar als je het echt goed wilt doen, moet je die ook meepakken, maar kost je dan ook meteen wat meer als je die meteen moet kopen.
pi_121490552
Oke bedankt, sla ik die gewoon nog even over.

Hoe kan ik het beste die groene algen aanpakken die bij de rubbertjes zitten? (Onder de ramen etc)
pi_121491807
Met APC 1:10 en een zacht detailborsteltje (zachte verfkwast kan ook) is dit goed te doen. :)
Prrrrttt
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 08:23:01 #202
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121494949
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:28 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Met APC 1:10 en een zacht detailborsteltje (zachte verfkwast kan ook) is dit goed te doen. :)
Wel goed afspoelen direct erna. Je wilt niet dat APC opdroogt op je lak.
pi_121495408
Dat klopt.. Dat wordt een bende.
Maar opzich lijkt het me logisch dat je het daarna afspoelt, want APC inborstelen schuimt als een malle
Prrrrttt
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 09:44:52 #204
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121495442
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 09:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Dat klopt.. Dat wordt een bende.
Maar opzich lijkt het me logisch dat je het daarna afspoelt, want APC inborstelen schuimt als een malle
Dat zeker, maar gewoon om het extra duidelijk te maken voor de beginnende detailer :)
pi_121496714
Oke, ik lees wel dat dit ( http://www.carclean.nl/pr(...)3780ml_D10101_100618 ) eigenlijk voor de bekleding is bedoeld. Maar dat is dus geen probleem om dat spul tussen de rubbertjes en je ramen schoon te maken mits je het ook snel rr af spuit.
pi_121496852
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:14 schreef Snoepje5 het volgende:
Oke, ik lees wel dat dit ( http://www.carclean.nl/pr(...)3780ml_D10101_100618 ) eigenlijk voor de bekleding is bedoeld. Maar dat is dus geen probleem om dat spul tussen de rubbertjes en je ramen schoon te maken mits je het ook snel rr af spuit.
Niet eraf spuiten, gewoon met een nat doekje er weer langs gaan. Afspuiten zou ik alleen doen als je de auto erna nog een keer wast met een shampoo bv.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 11:19:50 ]
pi_121497280
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Niet eraf spuiten, gewoon met een nat doekje er weer langs gaan. Afspuiten zou ik alleen doen als je de auto erna nog een keer wast met een shampoo bv.
Ah klinkt logisch.. Anders laat je het natuurlijk ook weer op je lak lopen met het afspoelen..

Zit er trouwens verschil tussen schoonmaken met metallic lak en gewone lak? Bijv. verschillende typen wax die je moet gebruiken voor verschillende typen lak oid?
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 11:37:20 #208
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121497375
quote:
10s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:33 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Ah klinkt logisch.. Anders laat je het natuurlijk ook weer op je lak lopen met het afspoelen..

Zit er trouwens verschil tussen schoonmaken met metallic lak en gewone lak? Bijv. verschillende typen wax die je moet gebruiken voor verschillende typen lak oid?
Maakt allemaal vrij weinig uit.
pi_121501117
Moet je met het gebruik van APC niet oppassen dat je je wax-laag enigzins stript? Wanneer ik nieuwe wax aanbreng was ik juist de wagen met een overdose shampoo met een scheut APC, om de oude wax te verwijderen.
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 14:14:47 #210
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121502659
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:27 schreef mithrandirrr het volgende:
Moet je met het gebruik van APC niet oppassen dat je je wax-laag enigzins stript? Wanneer ik nieuwe wax aanbreng was ik juist de wagen met een overdose shampoo met een scheut APC, om de oude wax te verwijderen.
Ja, het tast je waxlaag aan.
pi_121502729
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:27 schreef mithrandirrr het volgende:
Daarom ook niet te afspoelen maar natte doek gebruiken.
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 14:19:17 #212
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121502774
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Daarom ook niet te afspoelen maar natte doek gebruiken.
Dat hangt er maar net vanaf in welke situatie je APC gaat gebruiken :)
Auto al gewaxt -> natte doek
Auto nog te waxen -> afspoelen
pi_121502976
Nu alleen nog een goede (web)winkel vinden die allerlei spul voor beginners heeft.. Zo'n grit emmer lijkt me ook wel handig, hebben we hier thuis nog niet.

En zo'n sponsje heb ik ook nog niet kunnen vinden die in de op wordt genoemd, cobra the bone spons.

Van dat kleien heb ik dat filmpje gezien, is ook wel indrukwekkend. Moet alleen dan maar eens kijken of het nodig is. Als er geen bobbeltjes op de lak aanvoelen (en dus redelijk glad is) lijkt het kleien mij niet nodig toch.
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 14:25:48 #214
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121503006
quote:
10s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:24 schreef Snoepje5 het volgende:
Nu alleen nog een goede (web)winkel vinden die allerlei spul voor beginners heeft.. Zo'n grit emmer lijkt me ook wel handig, hebben we hier thuis nog niet.

En zo'n sponsje heb ik ook nog niet kunnen vinden die in de op wordt genoemd, cobra the bone spons.

Van dat kleien heb ik dat filmpje gezien, is ook wel indrukwekkend. Moet alleen dan maar eens kijken of het nodig is. Als er geen bobbeltjes op de lak aanvoelen (en dus redelijk glad is) lijkt het kleien mij niet nodig toch.
carclean.nl

Kleien is wel aan te raden als je gaat polijsten en glazen. Voor alleen waxen hoeft het niet per se, maar daarvoor zou je ook cleaner wax van Meg's kunnen gebruiken.
pi_121503263
Ja ik moet de auto maandag ophalen. Dan moet ik maar eens kijken hoe en wat.

Lijkt me eigenlijk wel interessant om op het begin alles te doen. Ben alleen bang dat ik het verkeerd ga doen. Nog nooit een auto schoongemaakt behalve met een spons, schuim en water ;) (en af en toe eens met een speciaal blauw spul over de auto gegaan).
pi_121503310
ik heb vandaag mijn ruitenwisservloeistof bijgevuld en de binnenkant van de voorruit schoongemaakt omdat dat met lage zon toch wel handig is. er kwam wat zwart af maar het viel me niet tegen over 25000 km. ook even het dashbord afgenomen.
pi_121504044
Ik moet eigenlijk ook een keer iets goeds hebben voor het interieur.. gebruik nu van dat ice interieur spul. :P
Maar ik wil eigenlijk wel eens Chemical Guys uitproberen.
pi_121504384
quote:
10s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:33 schreef Snoepje5 het volgende:
Ja ik moet de auto maandag ophalen. Dan moet ik maar eens kijken hoe en wat.

af en toe eens met een speciaal blauw spul over de auto gegaan
Welke auto?

Dat blauwe? Was dat n smurf?
pi_121504509
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:05 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Welke auto?

Dat blauwe? Was dat n smurf?
PTA / Particulier leasen?

En nee, is volgens mij ook een soort wax. Zit in een flesje en moet je ook maar een klein beetje van over de auto smeren. Mijn vader gebruikt dat af en toe.
pi_121512062
Ha n Aygo!

Leuk karretje hoor, en lekker snel klaar met poetsen!

Ben er ooit mee naar Disney gereden. En daar n wedstrijdje gedaan met n Hummer. Ik won :-)
pi_121512120
Gisteren heb ik m'n auto ook weer gepoetst. Vanochtend zaten er allemaal opgedroogde druppels op, van ijs. Dus net even afgespoten en afgedroogd.
Nu staat 'ie er zo bij:
pi_121512425
Netjes hoor, alleen die chromen kentekenplaat houder is niet echt mijn smaak.
pi_121512466
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:18 schreef JohnB52 het volgende:
Netjes hoor, alleen die chromen kentekenplaat houder is niet echt mijn smaak.
Het is beter dan de "Neutraal APK station Brabant"-houder die er op zat.
pi_121514076
Ik vind m een beetje een Jet-Cars look hebben :-)

(Neem mn opmerkingen niet te serieus he;-))
  zondag 13 januari 2013 @ 18:50:36 #225
314372 Goddelijker
pi_121514107
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:10 schreef JohnB52 het volgende:
Ha n Aygo!

Leuk karretje hoor, en lekker snel klaar met poetsen!

Ben er ooit mee naar Disney gereden. En daar n wedstrijdje gedaan met n Hummer. Ik won :-)
Zeker wie hem het eerst geparkeerd had. :')
pi_121514240
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:49 schreef JohnB52 het volgende:
Ik vind m een beetje een Jet-Cars look hebben :-)

(Neem mn opmerkingen niet te serieus he;-))
Jet Cars look?
Op de foto's zien ze er altijd wel netjes uit, dus dat zie ik maar als een compliment en gelukkig zie je de motorische staat niet op de foto's en loopt dat kreng van mij nog steeds als een baas.
Dus dank je! :D
pi_121514498
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:19 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat hangt er maar net vanaf in welke situatie je APC gaat gebruiken :)
Auto al gewaxt -> natte doek
Auto nog te waxen -> afspoelen
Nee, want als je het afspoelt NADAT je gewassen hebt heb je alsnog een probleem. Daarom ook de stelregel; APC zo vroeg mogelijk in het proces gebruiken en zo snel mogelijk uitwassen/weghalen met een natte doek. Als je namelijk na een wasbeurt APC gaat gebruiken en dat gaat uitspoelen spoel je zo een APC mengel over je lak heen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 18:59:54 ]
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 19:42:19 #228
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121516719
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, want als je het afspoelt NADAT je gewassen hebt heb je alsnog een probleem. Daarom ook de stelregel; APC zo vroeg mogelijk in het proces gebruiken en zo snel mogelijk uitwassen/weghalen met een natte doek. Als je namelijk na een wasbeurt APC gaat gebruiken en dat gaat uitspoelen spoel je zo een APC mengel over je lak heen :')
check :)
pi_121516830
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:57 schreef Marco001 het volgende:
Ik moet eigenlijk ook een keer iets goeds hebben voor het interieur.. gebruik nu van dat ice interieur spul. :P
Maar ik wil eigenlijk wel eens Chemical Guys uitproberen.
Wil je iets goed, wat neutraal oogt (nieuw look) op je dash, je dash zelfs anti-statisch maakt voor een lange tijd, en je dash dan UV-beschermd? Het antwoord hierop is 303 - Aerospace Protectant

Ik wil echt niks anders meer! Onder me motorkap hetzelfde, dat ziet er gewoon fabrieksnieuw uit met de Aerospace. Overigens is deze ook geurloos in de auto.. :)
Prrrrttt
  zondag 13 januari 2013 @ 20:06:08 #230
314372 Goddelijker
pi_121517926
Die geur van Natural Look + een vleugje Stripper Scent = _O_ O+ :9~
pi_121518736
Vanaf morgen zijn de hydraulische krikken weer in de aanbieding bij de Lidl! 19,95 geloof ik.
Ik ga me er 1tje halen. Ik heb al 2 steunen, dus volgend weekend kan ik ook de wintervelgen even van de auto afhalen en echt goed gaan schoonmaken. :)
Strippers scent wil ik ook nog bestellen, maar heb ook nog een of ander blikje met als geur "Hawaiian gardens"..
pi_121520723
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:44 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Wil je iets goed, wat neutraal oogt (nieuw look) op je dash, je dash zelfs anti-statisch maakt voor een lange tijd, en je dash dan UV-beschermd? Het antwoord hierop is 303 - Aerospace Protectant

Ik wil echt niks anders meer! Onder me motorkap hetzelfde, dat ziet er gewoon fabrieksnieuw uit met de Aerospace. Overigens is deze ook geurloos in de auto.. :)
Welk merk is dat?
pi_121520764
Is dat spul voor je bekleding of alleen dashboard?
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 20:58:13 #234
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121521005
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:21 schreef Marco001 het volgende:
Vanaf morgen zijn de hydraulische krikken weer in de aanbieding bij de Lidl! 19,95 geloof ik.

Ik kijk net in de folders van morgen, maar ik zie ze er niet in staan :@
pi_121521163
303 High Tech Fabric Guard is voor de bekleding.

Te koop bij carclean.nl
pi_121521255
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:58 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik kijk net in de folders van morgen, maar ik zie ze er niet in staan :@
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_36051.htm
  zondag 13 januari 2013 @ 21:04:30 #237
314372 Goddelijker
pi_121521412

Hydraulische krik
¤ 19.99*

Hefhoogte ca. 14-34 cm
180° zwenkbare hefstang‚ handig bij ruimtebeperkingen
Met draaggreep, afneembare hefstang en wieltjes voor makkelijk verplaatsen
pi_121521529
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:00 schreef JohnB52 het volgende:
303 High Tech Fabric Guard is voor de bekleding.

Te koop bij carclean.nl
En dat maakt je kleding echt beter?

Want ik hoor van vrienden dat het er alleen maar slechter wordt van dergelijke schoonmaakmiddeltjes.
  zondag 13 januari 2013 @ 21:07:05 #239
314372 Goddelijker
pi_121521604
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:06 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

En dat maakt je kleding echt beter?

Want ik hoor van vrienden dat het er alleen maar slechter wordt van dergelijke schoonmaakmiddeltjes.
Wat versta jij onder 'beter'?
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 21:10:11 #240
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zondag 13 januari 2013 @ 21:11:15 #241
314372 Goddelijker
pi_121521857
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:10 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Thanks, maar zo je er op straat ook iets aan hebben? Voor onverwachte reparaties in het weekend.
Ik wissel mijn banden altijd op straat.
Heb hem toen bij Conrad besteld, even duur meen ik.
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 21:12:18 #242
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121521904
quote:
12s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:11 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ik wissel mijn banden altijd op straat.
Heb hem toen bij Conrad besteld, even duur meen ik.
Ik niet, maar ik kan me zo indenken dat je wel eens in het weekend onder je auto moet zijn. Ik vraag me af of je hier dan wat aan hebt op de klinkertjes in een licht aflopende parkeervak.
  zondag 13 januari 2013 @ 21:13:46 #243
314372 Goddelijker
pi_121521986
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:12 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik niet, maar ik kan me zo indenken dat je wel eens in het weekend onder je auto moet zijn. Ik vraag me af of je hier dan wat aan hebt op de klinkertjes in een licht aflopende parkeervak.
Daarom bij zulke dingen: assteunen.
Zelf leg ik ook altijd een band er onder, als ik mijn banden wissel, voor het geval dat.
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 21:14:52 #244
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121522041
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:13 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Daarom bij zulke dingen: assteunen.
Zelf leg ik ook altijd een band er onder, als ik mijn banden wissel, voor het geval dat.
Dat moet sowieso. Ik leg mijn schoonheid niet in de handen van een krikje van 2 tientjes.
pi_121522299
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:07 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Wat versta jij onder 'beter'?
Vuiltjes er uit halen en geen sporen achterlaat van het spul zoals kringen ed.
  zondag 13 januari 2013 @ 21:21:06 #246
314372 Goddelijker
pi_121522426
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:18 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Vuiltjes er uit halen en geen sporen achterlaat van het spul zoals kringen ed.
Dan moet je een extractor nemen, met APC+ erin.
Dan heeft een fabric protectant geen zin, deze beschermt tegen vlekken en vies worden, maar haalt ze er niet uit.
pi_121522531
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:21 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Dan heeft een fabric protectant geen zin, deze beschermt tegen vlekken en vies worden, maar haalt ze er niet uit.
Oke. Een fabric protectant is dus eigenlijk alleen iets dat beschermt voor de toekomst maar verder niets doet aan vuiltjes of het uiterlijk direct.
  zondag 13 januari 2013 @ 21:25:07 #248
314372 Goddelijker
pi_121522717
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:22 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Oke. Een fabric protectant is dus eigenlijk alleen iets dat beschermt voor de toekomst maar verder niets doet aan vuiltjes of het uiterlijk direct.
Zoals het al zegt: het beschermt de stof. Het vuil blijft dus op de stof liggen:
pi_121523007
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:21 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Zonder extractor kom je ook al een heel eind. Spullen als Chemical Guys fabric clean werken echt prima.

Uiteraard is een extractor wel een stuk beter :)

quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad. APC haalt namelijk wel je wax weg. Daarom dat het ook wel eens gebruikt wordt om je lak te cleanen :)
W0ei ?
pi_121525089
quote:
Ik ga me er 1tje halen. Ik heb al 2 steunen, dus volgend weekend kan ik ook de wintervelgen even van de auto afhalen en echt goed gaan schoonmaken. :)
Strippers scent wil ik ook nog bestellen, maar heb ook nog een of ander blikje met als geur "Hawaiian gardens"..
nice! waar heb je die steunen vandaan?
pi_121525357
quote:
Stripper Cent is nu met 10% korting te koop :P Ik heb hem ook maar eens geprobeerd en hij ruikt echt goed. Niet al te sterk, dus dat is echt prima!
W0ei ?
pi_121526837
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

nice! waar heb je die steunen vandaan?
ook bij de Lidl,
En Mercure, waar heb je de Strippers scent weg?
pi_121527398
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:23 schreef Marco001 het volgende:

[..]

ook bij de Lidl,
En Mercure, waar heb je de Strippers scent weg?
Zijn die steunen nog een klein beetje kwaliteit?

Aanbieding is nu bij wax-on.nl :)
W0ei ?
pi_121535262
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:53 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Welk merk is dat?
303
Prrrrttt
pi_121535284
Allemaal leuk en aardig, maar echt water repellent wordt het met 303 Fabric Guard ook niet.
Ik gebruik het wel op mijn winterjas, al is het maar om te beschermen tegen vuil.

Je merkt dat bij dagelijks gebruik van bijv je stoffen auto stoelen, dat ze minder snel vuil worden.
Echter stoot mijn jas wel miezer regen af, maar bij veel regen trekt het er alsnog in.
Je zou dan meer een naar een coating moeten kijken a la C.Quartz Fabric. Kost wat, maar de recensies zijn echt super!
Prrrrttt
pi_121580976
Wassen met zulk weer (vriezen) wordt zeker afgeraden? Dichtvriezen van sloten e.d.
  Moderator dinsdag 15 januari 2013 @ 09:08:18 #257
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121581096
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 09:02 schreef Snoepje5 het volgende:
Wassen met zulk weer (vriezen) wordt zeker afgeraden? Dichtvriezen van sloten e.d.
Of het vastvriezen van je deuren.

Je kan het wel doen, maar dan moet je wel alles goed droogmaken. Ook in je deuropeningen en de binnenkant van de deuren. En kijk niet vreemd op als inderdaad je slot bevroren is. Ik zou lekker wachten tot de vorst voorbij is.
pi_121603299
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 09:08 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Of het vastvriezen van je deuren.

Je kan het wel doen, maar dan moet je wel alles goed droogmaken. Ook in je deuropeningen en de binnenkant van de deuren. En kijk niet vreemd op als inderdaad je slot bevroren is. Ik zou lekker wachten tot de vorst voorbij is.
Leuk hoor die links in je signature
Gelukkig logt die niet direct uit en moet je eerst IP's selecteren :6

Naast een klein stukje steenslag, is de lak gewoon vrijwel helemaal in orde. En dat voor een auto uit 2006 :-)
  Moderator dinsdag 15 januari 2013 @ 21:53:58 #259
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121613855
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:34 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Leuk hoor die links in je signature
Gelukkig logt die niet direct uit en moet je eerst IP's selecteren :6

Naast een klein stukje steenslag, is de lak gewoon vrijwel helemaal in orde. En dat voor een auto uit 2006 :-)
Heb je er echt op geklikt? :o :') _O- _O-
pi_121615566
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:53 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Heb je er echt op geklikt? :o :') _O- _O-
Is je sig toch nog ergens nuttig voor :P
W0ei ?
  Moderator dinsdag 15 januari 2013 @ 22:23:12 #261
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121616616
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:23 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik heb die sign al 10 jaar, en bijna niemand klikt erop :@
Of niemand die het je gewoon verteld..
pi_121678502
Kan geen kwaad voor de lak als je al dat ijs van je auto gaat afhalen met een zacht borsteltje?
Of is laten smelten de beste optie?
pi_121678608
laten smelten is volgens mij de beste optie,

ik gebruik soms wel eens een schildersbezem, ok, het mag niet, maar is wel heel fijn haar, krast (bijna) niet.
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 18:24:11 #265
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  donderdag 17 januari 2013 @ 18:55:57 #266
3185 Adelante
To let it go now
pi_121689280
Er hangen van die klompen bruin ijs onderaan m'n auto, heb de neiging ze er af te spuiten met de hd maar ik wacht nog wel even tot het dooi is :P
  donderdag 17 januari 2013 @ 18:56:59 #267
314372 Goddelijker
pi_121689330
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:24 schreef jitzzzze het volgende:
Zaterdag was mijn auto nog blauw. Nu is ie grijs/wit :')
En helemaal mat.
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 19:03:55 #268
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  donderdag 17 januari 2013 @ 19:06:12 #269
314372 Goddelijker
pi_121689736
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:03 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat niet, hij glimt nog steeds 8-)
Mijn auto is door de pekel echt helemaal mat/dof. :')
Dit idee:
SPOILER
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 19:07:04 #270
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121689787
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:06 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Mijn auto is door de pekel echt helemaal mat/dof. :')
Dit idee:
SPOILER
Misschien valt al die bende op mijn auto wat minder op van veraf :')
pi_121690227
Joh 3 weken winterslaap, daarna kunnen we weer poetsen.
  donderdag 17 januari 2013 @ 19:19:27 #272
314372 Goddelijker
pi_121690356
Heb ook een afspraak voor een X5 staan voor een Wash&Wax. :)
pi_121694245
Iemand hier ervaring mee? Is dit gewoon een shampoo?

http://www.autoglym.com/e(...)l.asp?Range=&v06VQ=K
pi_121694316
prachtig die aanslag op alle auto's O+
  donderdag 17 januari 2013 @ 20:30:04 #275
314372 Goddelijker
pi_121694337
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:28 schreef Snoepje5 het volgende:

:Y
Heb hem hier ook staan.
Ruikt naar kauwgomballen :D
pi_121694385
quote:

Prima shampoo, alleen wil wat weinig schuimen.
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 20:31:31 #277
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121694414
quote:

Geen ervaring mee, maar ik gewoon een shampoo. Ik heb zelf die van Poorboys en ben daar enorm tevreden over.
Vooral over de "endless foam" :9~ Meer motivatie heb je gewoon niet nodig :@
pi_121694775
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:30 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

:Y
Heb hem hier ook staan.
Ruikt naar kauwgomballen :D
Oke en die zou je dan in combinatie met deze polish moeten/kunnen gebruiken? http://www.autoglym.com/e(...).asp?v06VQ=HF&Range=
Is die polish een soort wax?
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 20:38:47 #279
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121694909
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:37 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Oke en die zou je dan in combinatie met deze polish moeten/kunnen gebruiken? http://www.autoglym.com/e(...).asp?v06VQ=HF&Range=
Is die polish een soort wax?
http://forum.carclean.nl/(...)ig--met-video-s.aspx
pi_121697326
quote:
Thnx. Vanavond of morgen eens doorlezen.

De ene kant vind ik het het wel waard en leuk om alle stappen te doen als kleien ed. Want ik voelde toch wat erosie op deze 6 jaar oude lak..
Auto van een vrouwtje geweest, denk niet dat die er ooit iets speciaals mee heeft gedaan.

Aan de andere kant, volgens mij gaat het me meer dan 50¤ kosten incl vanalles. Wordt me toch vrij prijzig.
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 21:25:40 #282
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121697425
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:23 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

De ene kant vind ik het het wel waard en leuk om alle stappen te doen als kleien ed. Want ik voelde toch wat erosie op deze 6 jaar oude lak..
Auto van een vrouwtje geweest, denk niet dat die er ooit iets speciaals mee heeft gedaan.

Aan de andere kant, volgens mij gaat het me meer dan 50¤ kosten incl vanalles. Wordt me toch vrij prijzig.
Geloof me, 50 EUR is slechts het begin :@
pi_121698010
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:25 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Geloof me, 50 EUR is slechts het begin :@
Inderdaad, begon met 60$, heb nu al c.a. 300,- uitgegeven.
pi_121698977
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:34 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Inderdaad, begon met 60$, heb nu al c.a. 300,- uitgegeven.
Ja maar 300¤ aan verschillende spullen of ook gewoon herhalingsaankopen omdat het ene op is?

Eigenlijk zou ik het volgende willen:
- klei (zag setje van M's voor ¤25 incl detailspray).
- polijst spul
- voeden met een glans
- wax
- apc voor oa de rubbers van de auto (groene aanslag)
- misschien nog een speciaal doekje oid.

- wielborstels hebben we al. Shampoo is er al. Handspons is er.

70-80¤ moet te doen zijn?
pi_121699272
quote:

[..]

Hoeveel x kan je door de carwash voor 50 euro?

Dan is dit toch al snel voordeliger:-)
pi_121701720
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:55 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Hoeveel x kan je door de carwash voor 50 euro?

Dan is dit toch al snel voordeliger:-)
Ja de wasbeer is natuurlijk altijd wel duurder. En daarnaast ben je denk ik wel een euro of 10-12 kwijt voor de beste wasbeurt. Maar dat zal natuurlijk nooit zo goed zijn als dat je het zelf doet met alles er op en er aan.

Maar als ik bovengenoemd lijstje voor een euro of 60-70 kan kopen, ben ik tevreden.
  donderdag 17 januari 2013 @ 22:35:39 #287
314372 Goddelijker
pi_121701884
Vaak bij de wasstraat zijn je velgen nog net zo vies als toen je er in reed _O-
pi_121703646
quote:
Mijn potje wax kost al meer dan 50 euro.
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:15:51 #289
314372 Goddelijker
pi_121703940
Ik wil ook niet weten voor hoeveel geld ik hier heb liggen. Denk 200-250 euro.
pi_121704002
quote:
11s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Mijn potje wax kost al meer dan 50 euro.
Ja, maar je hebt ook wel wax voor 15 euro. of 8, om maar iets te noemen:
http://carclean.nl/produc(...)_30ml_DJBAP30_101930
pi_121705405
Je mist nog een detailspray.
pi_121705480
quote:
7s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:46 schreef Scorpie het volgende:
Je mist nog een detailspray.
Zit volgens mij in de clay kit van Mothers.
quote:
Net zoals de vorige versie van de kit wordt er een 473ml fles van de Showtime Quick Detailer Spray meegeleverd.
pi_121705540
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:47 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Zit volgens mij in de clay kit van Mothers.

[..]

Hmja, maar die wil je gebruiken voor het kleien. Je gaat er dan wel snel doorheen iig :) Maar idd je hebt hem wel. Je had al een droogdoek etc?
pi_121705811
quote:
7s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hmja, maar die wil je gebruiken voor het kleien. Je gaat er dan wel snel doorheen iig :) Maar idd je hebt hem wel. Je had al een droogdoek etc?
Ja er liggen hier genoeg doeken die altijd gebruikt worden voor het wassen van 2 audi's.. Ook een of andere washand/spons met lange 'deadlocks' er aan.

Is er anders nog een voordelige doek aan te raden? Misschien wel handig om er een aan te schaffen speciaal voor het waxen e.d. Deze misschien? http://www.carclean.nl/pr(...)x65cm_MPB0101_102089

Zit alleen nog te twijfelen over een goedje voor de rubbers. Naast de APC kwam ik ook deze: http://www.carclean.nl/product/100730 tegen.
pi_121706881
quote:
Je had het net over een spons. Investeer dan eerst in een goede washmitt. Is best belangrijk om swirls proberen te voorkomen.

Verder zou je nog iets goedkoper uit kunnen zijn met een kleiset van monello. Grote voordeel daarvan is dat de detailspray van monello iets beter is (en je er een mooi doosje voor je klei bij krijgt).

Ook zou ik een ander potje wax kopen. Nadeel van dodo juice is dat ze erg goed zijn. Met dit potje kan je 3 keer je auto doen, daarna ben je verkocht en zit je aan een pot van minimaal 45 euro vast ;).

quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:54 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Ja er liggen hier genoeg doeken die altijd gebruikt worden voor het wassen van 2 audi's.. Ook een of andere washand/spons met lange 'deadlocks' er aan.

Is er anders nog een voordelige doek aan te raden? Misschien wel handig om er een aan te schaffen speciaal voor het waxen e.d. Deze misschien? http://www.carclean.nl/pr(...)x65cm_MPB0101_102089

Zit alleen nog te twijfelen over een goedje voor de rubbers. Naast de APC kwam ik ook deze: http://www.carclean.nl/product/100730 tegen.
De peluche verde werkt wat makkelijker. Is iets handzamer en nog steeds groot genoeg :) (en hij wordt niet zo snel vies, omdat hij een wat meer donkere kleur heeft
W0ei ?
pi_121707297
Bedankt voor de tips!

Heb ik die peluche verde nog wel nodig dan als ik de klei kit van monello's aanschaf? Want bij die kit zit een identiek doekje.

Of zou het raadzaam zijn een aparte doek te gebruiken voor de andere methoden zoals waxen en voeden.
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 08:31:39 #298
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121710485
Ik heb laatst de kleikit van Monello gekocht en gebruikt en ben er zeer tevreden mee.

Je hebt wel meer doeken nodig Snoepje. Ik heb inmiddels 4 goede en 8 goedkopies. En dat is ook echt minimaal.
pi_121710655
Ik ben ooit begonnen met 70 euro, en heb nu voor duizenden euro's aan spullen gekocht (zowel binnen Nederland als buitenland) en ook nog allemaal opgemaakt ook :P Ach, tis een hobby, en machinaal spul blijft toch mooi werken. Maar machines zoals een DAP, Flex rotary en een fatsoenlijke waterstofzuiger kosten je aardig wat geld (extractor vind ik niet fijn werken vanwege het grote handvat wat eraan zit, zeker bij kleine wagens. En het wordt met deze waterstofzuiger net zo droog. Dat heb ik 1:1 getest)

Qua doeken... Tja, doeken heb je nooit genoeg ;)
Inmiddels heb ik een 40+ aan dure doeken, en bij elke bestelling bestel ik er wederom gewoon weer bij.

Na een aantal jaar detailing heb ik pas mijn eerste MF-padje echt weg moeten gooien, omdat ie versleten was. Dus het kan lang mee gaan als je er goed mee om gaat. Doeken zijn op wat verkleuring na nog gewoon goed.

@snoepje, als je een wax met een lange standtijd wil (lees; een 5 tot 6 maanden), ga dan voor Collinite 476S. Een harde wax, gewoon per paneel even aanbrengen, eventjes curen, swipetest en uitwrijven. Je zult jaren met die pot doen.. Met zo'n pot kun je wel 35x een middelmatige grote auto doen..
Prrrrttt
pi_121710903
Perry, hoe groot/moeilijk is de overstap van een DAP naar een rotary ? Ik heb een auto staan die wat meer werk nodig heeft dan een DAP kan doen.

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2013 09:02:27 ]
pi_121731213
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 09:02 schreef Scorpie het volgende:
Perry, hoe groot/moeilijk is de overstap van een DAP naar een rotary ? Ik heb een auto staan die wat meer werk nodig heeft dan een DAP kan doen.
Rotary is voornamelijk wat moeilijker om goed mee te finishen. Verder is het allemaal prima te doen. Goed in de gaten houden dat je niet te lang op 1 plek blijft werken. Je kan de laatste stap ook alsnog met een dap doen. Betekend dus gewoon dat je iets beter je aandacht erbij moet houden.
W0ei ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')