Wie het eerst kwam, het eerst maalt.
quote:
Op maandag 26 november 2012 11:48 schreef BorisDeLul het volgende:[..]
... en waren ook boeren en stedelingen.

Je beeldvorming werkt beide kanten op, dat vergeet je wel eens.
De milities van beide zijden waren gelijkwaardig, alleen begon het getalvoordeel naar Joodse kant uit te slaan op een gegeven moment. Toen is de strijd ook in Joods voordeel beslist, maar zeker niet omdat de Arabieren (Palestijnen bestonden toen niet) amper een partij waren.
Uhuh, het heeft heel lang geduurd voor de aantallen gelijk waren, tot na de uitroeping van de staat Israel.
De zionisten waren, zoals ik al eerder zei, heel doelgericht: ze waren er echt op uit om het land te veroveren en de lokale bewoners te verdrijven.
quote:
Overigens begon het opkomen/innemen van land in Palestina in de 20e eeuw, niet de 19e eeuw. Het zionisme stamt uit de 19e eeuw.
Er was al een instroom geweest in de 19e eeuw, maar de tsunami kwam pas goed op gang in de 20e eeuw. De weerstand ertegen ook.
quote:
[..]
Het is duidelijk merkbaar dat je de geschiedenis plooit om bij je overtuigingen te passen. De Arabische legers die aanvielen op de dag van de stichting van de staat Israël waren sterker dan het Israëlische leger (dat nog maar net bestond). Tenminste, sterker qua materieel en manschappen. Niet qua leiding want die liet zich verleiden tot het typisch Arabische onvermogen om onderling samen te werken. Dat is maar goed ook, want het was een uitroeiingsoorlog - als het gelukt was, dan hadden er twee holocausts plaatsgevonden binnen tien jaar. Maar dat terzijde.
Dat was ook min of meer mijn conclusie. Alleen het leger van Jordanië, getraind door de Britten, bleek in staat de Israeli's te weerstaan en de Westoever in te nemen. Ik snap niet wat ik plooi.
Overigens zou het verslaan van Israel geen holocaust betekend hebben, maar een oud-testamentisch koekje van eigen deeg. Dat zijn echt heel verschillende dingen.
quote:
Voor de laatste keer: er was GEEN hulp van de Verenigde Staten van Amerika aan Israël tot aan de Jom Kippoeroorlog (1973). De VS interesseerde zich niet voor het Midden-Oosten; ze hadden al genoeg met de Sovjetunie, Korea, Cuba en Vietnam te stellen. De steun die Israël daarna kreeg had niets te maken met Israël maar met de koude oorlog (en het feit dat de Sovjets de Arabieren steunden).
Ik had niet de bedoeling te suggereren dat er toen al steun was van de VS. Ik refereerde aan later tijden. De wapens waren gesmokkeld uit Tsjechië, als ik goed ben ingelicht.
quote:
[..]
Volgens mij heeft Hamas die passage nooit geschrapt, noch hebben de Arabische landen dat gedaan. Het tweede is inderdaad ook niet gebeurd, zij het dat de Gaza-strook en vele nederzettingen wél terug zijn gegeven.
Dat Hamas de passage nooit geschrapt heeft, geloof ik ook. Van Arabische landen wist ik niet eens dat ze zo'n passage ergens in een wet hadden staan. Lijkt me ongeloofwaardig, omdat ze al eerder bestonden dan Israel, maar dan nog maakt het niks uit voor de argumentatie. El Fatah heeft de bepaling wel geschrapt en het heeft hen niks, nul, nada, nihil opgeleverd.
quote:
[..]
Weer een verkeerde gevolgtrekking. Gaza werd afgesloten na aanhoudende raketbeschietingen; daarvoor was het gebied gewoon open.
Kletskoek. De zeehaven en de luchthaven waren al lang vernield en er stond allang een groot hek omheen.
Dat de raketbeschietingen Israel niet vriendelijker stemmen, is wel begrijpelijk. Maar als je cement en medicijnen de facto rantsoeneert, vraag je wel om gezeik.
quote:
[..]
Dat is het punt niet. Het gaat om de kracht van het argument. De haat waar Israël mee te maken krijgt heeft maar zeer beperkt te maken met de nederzettingen, maar toch wordt dat als grootste reden aangevoerd.
Een Casus Belli wordt ook zo genoemd omdat ze onderliggende redenen verbloemt. In dit geval de aangetoonde Islamitische zwakte en de jodenhaat.
Nee, je draait de zaak om.
Er zijn in het tamelijk recente verleden enkele gevallen geweest, in Europa, van het inpikken van land door middel van het laten vestigen van bezettende bevolking. Zoals China nu in de buitengebieden doet door Han-Chinezen daarnaartoe te sturen. Ik herinner me vaag uit mijn heel jonge jeugd trammelant in Zuid-Tirol en Sleeswijk-Holstein is in Denemarken nog steeds een pijnlijk punt.
Dat een land een stuk van een ander land bezet, komt af en toe voor. Soit. Maar het bezettende land moet dan goed zorgen voor de bezette bevolking en mag ook niet het bezette deel overspoelen met de eigen bevolking.
Israel zondigt tegen beide: het zorgt niet goed voor de bezette bevolking en overspoelt wel het bezette deel met de eigen bevolking.
Dat is een casus belli, of in elk geval een reden om stevig te protesteren. En dat heeft de VN ook gedaan.
Dat beide zondes de haat tegen Israel voeden, mag geen verbazing wekken. Mede daarom zijn de regels ook opgesteld.
Het is dus Israel dat de haat tegen zichzelf voedt en doet groeien.
En wat even erg is: de kolonisten gaan zich hechten aan hun woonplaats. En daardoor wordt het voor hen veel pijnlijker en voor Israel veel moeilijker om hen later te verwijderen van hun gestolen grond.
quote:
[..]
Ah,
guilty by association.

Je kúnt dit niet goedpraten.
Bovendien geldt dan het omgekeerde ook en wil ik dat je daar dan ook niet meer over jankt. Palestijnen bombarderen Israëliërs, dus dan is het niet erg als er Palestijnse kinderen omkomen. Die zijn ook schuldig. Hadden ze maar geen Palestijn moeten zijn. Toch?
Guilty by association.
Het is niet een heel sterk argument, dat geef ik toe.
Maar eerst even de onschuld van kinderen beschermen: tenzij je reïncarnatie in de discussie wilt brengen, hebben kinderen niet gekozen om Palestijn te worden. Ze zijn dus a priori onschuldig.
Dan terug naar de associatie: Israel is een democratie, wordt door iedereen luidkeels verkondigd. Als die democratie dan absurde fratsen uithaalt, kan en moet ze door haar burgers/kiezers tot de orde geroepen te worden. Als die burgers/kiezers dat dan niet doen, zijn ze inderdaad medeschuldig.
In Gaza is Hamas democratisch aan de macht gekomen. Dus daarvoor geldt dezelfde redenering.
Laat onverlet dat Hamas amper burgers doodt en Israel bij de vleet. En dat laatste onevenredig veel.
quote:
[..]
Nee, die zijn dan zeker niet onschuldig. Hadden ze maar geen Palestijn moeten zijn. Dat zeg je toch net?
Uhuh. Niet het feit dat ze Palestijn zijn maakt hen schuldig. Maar het feit dat Hamas democratisch gekozen is maakt mensen medeplichtig.
quote:
Oke Kees, herhaal na mij: welbewuste, planmatige aanslagen op burgers zijn evil. Wie dat doet, is evil. Wie het welbewust, planmatig proberen te doden van burgers probeert goed te praten, door ze een gemeenschappelijke schuld op te leggen, is evil. Het Kwaad gemanifesteerd.
evil??
Beetje onzinstelling. Je laat je meeslepen door je emoties.
In elk geval voel ik me niet aangesproken: ik beschuldig niemand van welbewuste, planmatige aanslagen op burgers, noch praat ik dergelijke aanslagen goed.
quote:
[..]
Niet meer, het is een land. Al sinds 1948. En zoals het vroeger altijd ging, heb je je dan maar neer te leggen bij de nederlaag. Onderhandelen en er zo goed mogelijke deal uitslepen, maar je bent de zwakste schakel... tot ziens. Botweg gezegd.
Israel is een land. Maar daar gaat het al lang niet meer om: het gaat er om dat dat land een schurkenstaat blijkt te zijn. De grootste klootzak/pestkop op het schoolplein.
quote:
[..]
Je moet daarvoor de kern van het conflict kunnen begrijpen. Die is religieus van aard en heeft weinig tot niets te maken met de manier waarop Israël tot stand is gekomen. Het is tevens de reden dat het conflict zo doorettert.
Dat joden en christenen ongestoord onder islamitisch bewind hebben kunnen leven, eeuwenlang (en nog steeds), komt omdat de islam zichzelf ziet als vervolmaking van het ware geloof, waar het jodendom en christendom eerdere manifestaties van zijn. Binnen het kalifaat (het invloedsgebied van de islam) mogen joden en christenen daarom vrijelijk hun geloof uitoefenen, omdat ze dus manifestaties van hetzelfde geloof zijn en daarom een
status aparte hebben. Binnen het kalifaat dus. Daarbuiten zijn joden en christenen, net als ongelovigen, volkeren die nog aan de islam onderworpen moeten worden. Dat laatste lukt echter de laatste eeuwen niet zo best meer

dus dat zie je nu veranderen in een wat reëler beeld van "wij versus zij". Eigenlijk is dat "wij" niet eens "wij, de moslims" maar "wij, het kalifaat met daarin alle moslims, joden en christenen die daaronder vallen". Tegen "zij", de buitenwereld met joden, christenen, hindoes, boeddhisten en volgers van het Vliegend Spaghetti Monster.
De import-joden waren anders, omdat die zich niet wensten te onderwerpen aan het kalifaat. Erger nog, ze stichtten een staat die uitdrukkelijk de middelvinger opstak tegen het kalifaat! En dat is de kern van het probleem. Islam heeft, veel sterker dan het christendom, de behoefte om te overheersen. Dat is Gods wil en de reden voor de ji'had (de uitdraging van het geloof, soms nogal valselijk de veroveringsoorlog genoemd). Daar is het indertijd voor gemaakt en dat is lange tijd (zo'n 1000 jaar) ook de realiteit geweest. Een joodse staat, die het kalifaat niet erkent, gaat in tegen de wil van God en daar heb je je religieuze probleem.
Ik kan grotendeels meegaan in je uitleg en ik beschouw het feit dat je die geeft als een teken van respect. En je vertaling van ji'had is al gematigd, al zijn er nog andere: strijd tegen de verleiding.
Je verhaal klinkt plausibel.
Maar dat staat of valt met het definiëren van de kern. En daar heb ik mijn twijfels. In de gemandateerde staten Irak en Syrië werden Arabische koningen neergezet, uiteraard afstammelingen van Mohammed. Maar waar was het kalifaat?
En je vergeet de heel basale menselijke hechting aan de eigen grond.
Ik baseerde mijn eigen interpretatie op het verhaal van de massaslachting in Hebron. Daarbij werd door opgehitste Arabieren nadrukkelijk gezocht naar de Duitse joden die zich in de buurt gevestigd hadden en een eigen kolonie wilden oprichten. De autochtone joden in Hebron werden wel overvallen, maar met de vraag of ze informatie over de nieuwen hadden.
http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_massacreHet een sluit het ander niet uit, denk ik.
quote:
[..]
Ocharme. Die Palestijnen toch.
Klein detail wat je vergeet: de eis was dan ook niet dat Fatah zou stoppen, maar dat ze allemaal zouden stoppen met terreur. En tja, dat is nou eenmaal nog niet zo. Eerst stoppen met terreur, dan gaan we onderhandelen. Zo moeilijk is 't niet.
Niet ocharme. Ik doen niet zielig.
Scherpslijperij. En hypocriet ook nog, want Hamas is door Israel in het zadel geholpen om El Fatah dwars te zitten. Nu wordt de zelfgeschapen weerstand misbruikt om de gewenste toegeeflijkheid te negeren.
En nog los daarvan: het doorgaan met toelaten en bouwen van nederzettingen maakt de onderhandelingen voor Israel ook moeilijker: hoe meer het (laat) bouwen, des te meer het moet ontruimen.
quote:
[..]
Dat zou je wel willen, he? Maar helaas.
[..]
Ook niet. Israël is heel wat minder "stom" (en eenzijdig schuldig) dan jij zou willen.
Israel veroorzaakt zelf de weerstand tegen zijn acties en zelfs tegen zijn bestaan.
quote:
[..]
Dat gebeurt in mijn opinie ook. Minder humaan dan we zouden willen met onze Europese insteek, maar humaner dan omgekeerd het geval zou zijn geweest.
En wat betreft de haat: het jodendom heeft geen zendingsdrang en heeft niet de behoefte andere volkeren of geloven te overheersen. Zij (er-)kennen dus dat overheersingprobleem niet en haten er niemand om.
Het jodendom misschien niet. Maar de staat Israel heeft wel de behoefte om omliggende landen te annexeren.