Lijkt me al een goed begin om die ziektewet eens wat uit te kleden. Ziek? Prima, dan 70% van je salaris. (Tenzij je bv je been breekt tijdens je werkzaamheden, dan gewoon 100%)quote:Op donderdag 22 november 2012 14:47 schreef Basp1 het volgende:
Maar ziektekosten dat is idd een heikel punt waar we nog een uitgebreide maatschappelijke discussie over zouden moeten voeren wat wel en niet wenselijk en nog mogelijk is in onze huidige maatschappij. Ik snap onze overheid in deze ook niet dat ze zo graag mensen zo gezond mogelijk willen laten leven, waardoor de levensverwachting ook nog flink toeneemt, dus bijvoorbeeld roken ontmoedigen, maar dat kost de staat in het totaal alleen maar meer geld.
Hier de cijfers van het cbs:quote:Op donderdag 22 november 2012 11:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Onwaarschijnlijk dat hier een antwoord op komt maar als de prijzen sinds 1-1-2008 gedaald zijn voor een gemiddeld huís tot het niveau van 2004 wat geldt dan voor een huís tot 1 miljoen, laten we zeggen vrijstaand, minimaal 800 kuub en 1500 meter grond
AOW heeft wel nut, dat is om mensen die klaar zijn met werken, een leuke oude dag te geven in Frankrijkquote:Op donderdag 22 november 2012 14:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
AOW valt in mijn visie ook onder de sociale zekerheid.
Zal DAM voor een kleine 300.000 euro aan effecten moeten verkopen om dit te compenserenquote:Op donderdag 22 november 2012 15:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hier de cijfers van het cbs:
http://statline.cbs.nl/St(...)6&HDR=G1,T&STB=G2,G3
2005=100
2008=112,2=top
2012 oktober= 94,8
Daling t.o.v. top is 15,5% en de daling lijkt te versnellen. Je huis is dus ruim 150k gedaald.
Daarin zijn gelukkig wel al wat aanpassing gemaakt sinds begin van dit jaar.quote:Op donderdag 22 november 2012 15:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lijkt me al een goed begin om die ziektewet eens wat uit te kleden. Ziek? Prima, dan 70% van je salaris. (Tenzij je bv je been breekt tijdens je werkzaamheden, dan gewoon 100%)
Ik blijft het achterlijk vinden dat iemand die op wintersport een been breekt, (of voor mijn part van een ladder valt tijdens het klussen aan zijn huis) gewoon 100% doorbetaald krijgt.
Overigens vergeet ik inflatie:quote:Op donderdag 22 november 2012 15:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hier de cijfers van het cbs:
http://statline.cbs.nl/St(...)6&HDR=G1,T&STB=G2,G3
2005=100
2008=112,2=top
2012 oktober= 94,8
Daling t.o.v. top is 15,5% en de daling lijkt te versnellen. Je huis is dus ruim 150k gedaald.
Maar worden we ook in het salaris gecompenseerd voor deze inflatie? Als dat zo is? Waarom daalt de koopkracht dan? Omdat de werkgelegenheid onder druk staat verwacht ik juist dat starters veel minder salaris mogen verwachten, dus hoe gaan die voor een bail out zorgen? Ik denk dat de inflatie juist gaat zorgen voor een dalende welvaart, verdere stagnatie op de woningmarkt en uiteindelijk weer tot hoge rentestanden.quote:Op donderdag 22 november 2012 15:46 schreef Sjabba het volgende:
Goh, laat ik nou net niet verbaasd zijn over die inflatie... Grote kans dat dat onze bailout gaat worden.
Wel interessant om te zien hoeveel het nu is. Dankje voor de link.
Alelen vraga ik me af hoe zich dat gaat houden met de 0-lijn in salarissen. De overheid moet dan bij gaan springen maar die hebben niets.
Huizenprijzen blijven dalen maar met zulke inflatie wordt kopen wel extra interessant...
Ze worden dan betaalbaarder als je voor de inflatie gecompenseerd word in je inkomen EN je kan kopen met eigen geld. Want hogere inflatie gaat meestal gepaard met hogere rentestanden. Dat laatste zorgt dus weer voor een verdere neerwaartse druk op de verkoopprijzen van vastgoed.quote:Op donderdag 22 november 2012 15:57 schreef michaelHD9 het volgende:
Dus ik begrijp als huizen maar niet sneller stijgen als de inflatie ze 'goedkoper' worden
Nou, extreem veel inflatie dan, iedereen blij
Huiseigenaren, want de hypotheek smelt weg voor de zon
Wannabee huiseigenaren, want die huizen worden me toch goedkoop
Wie kan me dat uitleggen?
CC die iets zinnigs schrijft!quote:Op donderdag 22 november 2012 15:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar worden we ook in het salaris gecompenseerd voor deze inflatie? Als dat zo is? Waarom daalt de koopkracht dan? Omdat de werkgelegenheid onder druk staat verwacht ik juist dat starters veel minder salaris mogen verwachten, dus hoe gaan die voor een bail out zorgen? Ik denk dat de inflatie juist gaat zorgen voor een dalende welvaart, verdere stagnatie op de woningmarkt en uiteindelijk weer tot hoge rentestanden.
Als je mijn post leest staat er ook dat ik me afvraag hoe het met de 0-lijn in salarissen de komende tijd gaat houden. Maar dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 22 november 2012 15:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar worden we ook in het salaris gecompenseerd voor deze inflatie? Als dat zo is? Waarom daalt de koopkracht dan? Omdat de werkgelegenheid onder druk staat verwacht ik juist dat starters veel minder salaris mogen verwachten, dus hoe gaan die voor een bail out zorgen? Ik denk dat de inflatie juist gaat zorgen voor een dalende welvaart, verdere stagnatie op de woningmarkt en uiteindelijk weer tot hoge rentestanden.
Juistem, betaalbaarheid is een relatieve grootheid, en goedkoper een absolute.quote:Op donderdag 22 november 2012 15:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ze worden dan betaalbaarder als je voor de inflatie gecompenseerd word in je inkomen EN je kan kopen met eigen geld. Want hogere inflatie gaat meestal gepaard met hogere rentestanden. Dat laatste zorgt dus weer voor een verdere neerwaartse prijs op de verkoopprijzen van vastgoed.
http://www.joop.nl/opinie(...)lken_boven_huurders/quote:Donkere koopkrachtwolken boven huurders.
Achter elke punt in de koopkrachtwolk staat een keukentafel, zei Diederik Samsom. Maar de meeste huurders van corporatiewoningen hebben niet eens een keukentafel.
Achter elke punt in de koopkrachtwolk staat een keukentafel, zei Diederik Samsom. Maar de meeste huurders van corporatiewoningen hebben niet eens een keukentafel: daar zijn hun keukens veel te klein voor. En hun puntjes in de koopkrachtwolk staan ook niet op de goede plek. Want het CPB en het Nibud vergeten doodleuk de extra huurverhogingen te verwerken in hun koopkrachtplaatjes (het Nibud schermt alleen met een algemene verwerking in de inflatie). Zij zien zo een enorme donderwolk over het hoofd.
Niet waar je investering in contante waarde daalt. Verder mee eens dat de betaalbaarheid een beter middel is.quote:Op donderdag 22 november 2012 16:05 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Juistem, betaalbaarheid is een relatieve grootheid, en goedkoper een absolute.
Als een huis
100 'waard' is
en in een periode de prijsstijing 1% is, en de inflatie 2%,
is dat huis dan goedkoper geworden?
Neen, het is 1 duurder geworden
Als je salaris vervolgens 2 hoger is geworden, dan is het ceteris paribus wel betaalbaarder geworden.
Je bent 1 in koopkracht vooruit gegaan, als je het huis einde jaar 1 koopt.
Daarentegen zou je in het voorbeeld 2 in koopkracht vooruit zijn gegaan als je het huis begin jaar 1 kocht.
Conclusie: inflatiegecorrigeerd denken is de grootste #%#@-up die er is. Een huis wordt niet goedkoper of duurder door inflatie, noch wordt een hypotheek dat. De nominale waardestjiging of -daling gaat het om.
mooi weet jij al hoeveel % je betaalbaarheid gaat dalen in 2014quote:Op donderdag 22 november 2012 16:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet waar je investering in contante waarde daalt. Verder mee eens dat de betaalbaarheid een beter middel is.
de prijzen daardoor ook waardoor het op lange termijn juist veel duurzaam betaalbaarder is om een huis te kopen.quote:Op donderdag 22 november 2012 16:44 schreef Sjabba het volgende:
En de betaalbaarheid holt achteruit....
Het wordt echt niet betaalbaarder verwacht ik. Het wordt straks bijna onmogelijk als particulier nog een huis te kopen. Het zal nooit meer zo makkelijk gaan als nu.quote:Op donderdag 22 november 2012 16:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de prijzen daardoor ook waardoor het op lange termijn juist veel duurzaam betaalbaarder is om een huis te kopen.
misschien is het nu te makkelijk.quote:Op donderdag 22 november 2012 16:55 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het wordt echt niet betaalbaarder verwacht ik. Het wordt straks bijna onmogelijk als particulier nog een huis te kopen. Het zal nooit meer zo makkelijk gaan als nu.
dat is goed voor iedereen die nog een huis moet kopen en voor een wat normalere huizenmarkt. en voor het behoud van de banken / nhg fonds. wat omhoog gaat komt een keer omlaag, wetmatigheid van de economie. beter nu dan na nog meer lucht. beter 5 jaar terug maar ok, hoe eerder hoe beter.quote:
Elke maatregel die nou genomen word zal er een jaar of 30 over doen voor iedereen het merkt en de voorgaande regels eruit zijn gegaan. Dat 30% zelf geld inbrengen is een iets wat men in UK ook doet en daar zijn de huizen nou ook niet bepaald goedkoop. In de stad niet want in de stad, op het platteland niet want rustiek, alhoewel daar natuurlijk ook nog goedkope huizen zijn.quote:
Yup. Gewoon 10 a 15 jaar langer blijven huren. Word je vrolijk van.quote:Op donderdag 22 november 2012 17:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dat is goed voor iedereen die nog een huis moet kopen
een woning is een woning. ik vind het prima. heb niet perse behoefte aan een koopwoning.quote:Op donderdag 22 november 2012 17:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. Gewoon 10 a 15 jaar langer blijven huren. Word je vrolijk van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |