Ik weet.quote:Op maandag 3 december 2012 11:51 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Je weet dat er elke dag duizenden mensen bijkomen?
Het heeft zin zolang er ruimte tot bekering is, voor hen die er al zijn en die er elke dag bijkomen.quote:Wachten omdat hij wil dat iedereen tot bekering komt zou alleen werken in een wereld waar niemand bij komt. In werkelijkheid is er een constante instroom van nieuwe mensen, dus wachten heeft geen enkele zin.
Het is de Heer die het zegt:quote:Ook het argument dat het Woord eerst op elke plek in de wereld verkondigd moet zijn slaat kant noch wal. Wat hebben de mensen daar aan die al eerder stierven? Of de mensen die pas daarna geboren werden toen het Woord alweer weg was in dat gebied? Een religie verspreiden is een kwestie van onderhouden, niet een checklist.
Hoe sneu is dit zeg. Kun je niet verder denken dan de Bijbel dik is? Er gaan per minuut ook weer zoveel mensen dood. Dus in plaats van dat het uit barmhartig is dat men zou wachten is het eerder uit wraakgevoelens. Want er gaan meer mensen dood die niet behouden zijn, dan zij die wel behouden zijn. Als je drie jaar wacht dan is 76% van de doden een ongelovige en maar 24% een gelovige. Een beetje fingerspitzengefühl.quote:Op maandag 3 december 2012 12:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[quote]
Het heeft zin zolang er ruimte tot bekering is, voor hen die er al zijn en die er elke dag bijkomen.
9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. 2 petrus 3:9
Dit is zo nodig nog sneuer, en dit bevestigt mijn idee dat teveel in een en dezelfde boek lezen mensen gek maakt. Of het nou de koran, de bijbel, de tora of "de evolutietheorie volgens Darwin" is.quote:Het is de Heer die het zegt:
14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen. Mattheus 24
Dus ik geloof het.
21 Wee dengenen, die in hun ogen wijs, en bij zichzelven verstandig zijn! Jesaja 5quote:Op maandag 3 december 2012 12:45 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Hoe sneu is dit zeg. Kun je niet verder denken dan de Bijbel dik is? Er gaan per minuut ook weer zoveel mensen dood. Dus in plaats van dat het uit barmhartig is dat men zou wachten is het eerder uit wraakgevoelens. Want er gaan meer mensen dood die niet behouden zijn, dan zij die wel behouden zijn. Als je drie jaar wacht dan is 76% van de doden een ongelovige en maar 24% een gelovige. Een beetje fingerspitzengefühl.
[..]
Dit is zo nodig nog sneuer, en dit bevestigt mijn idee dat teveel in een en dezelfde boek lezen mensen gek maakt. Of het nou de koran, de bijbel, de tora of "de evolutietheorie volgens Darwin" is.
Zelfstandig nadenken zit er dan niet meer bij namelijk
Waarom zou je uberhaupt een boek of een persoon geloven?quote:Op maandag 3 december 2012 12:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zal ik Berjan geloven, of de schrift? Wat zijn jouw vruchten Berjan, dat ik jou na zou lopen in plaats van de schrift? Of wat voor geweldigs produceer ik, dat ik mijzelf raad zou plegen?
Wat voor vruchten heeft die fraaie schrift ook alweer opgeleverd Ali?quote:Op maandag 3 december 2012 12:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
21 Wee dengenen, die in hun ogen wijs, en bij zichzelven verstandig zijn! Jesaja 5
19 Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God; want er is geschreven: Hij vat de wijzen in hun arglistigheid;
20 En wederom: De Heere kent de overleggingen der wijzen, dat zij ijdel zijn. 1 korinthiers 3
Zal ik Berjan geloven, of de schrift? Wat zijn jouw vruchten Berjan, dat ik jou na zou lopen in plaats van de schrift? Of wat voor geweldigs produceer ik, dat ik mijzelf raad zou plegen?
Je ontwijkt mijn vragen. De resultaten van een beroerde hantering van de schrift door mensen die wijs zijn in hun eigen overtuiging is geen antwoord op de vraag waarom ik jou of mijzelf zou nalopen.quote:Op maandag 3 december 2012 13:09 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Wat voor vruchten heeft die fraaie schrift ook alweer opgeleverd Ali?
En de schrift is ook gewoon geschreven door mensjes, zoals jij en ik. Zij waren nog minder ver in ontwikkeling als wij. Dus je kan beter naar jezelf of ene wetenschapper luisteren dan naar de schrift.
Ook zeggen die teksten die jij geeft genoeg: Denk maar niet na, want de wijsheid komt van boven en die zegt dat de bijbel waar is en dat alles is zoals er geschreven staat (WC-EEND adviseert WC-EEND).
En die tekst van Paulus is trouwens ook schitterend, en ook schitterend naief. Het lijkt mij duidelijk dat die man wel wist dat hij onzin zat te verkondigen en dat hij de rollen probeerde om te draaien. Sommige mensen (die geindoctrineerd zijn) trappen er dan nog in ook. Jammer voor hen, boeiend voor weer anderen.
Geloof kan leiden tot weten. Als je je geloof in de praktijk brengt en de resultaten naar belofte zijn, weet je dat je geloof waar is.quote:Op maandag 3 december 2012 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou je uberhaupt een boek of een persoon geloven?
Weten is veel beter dan geloven. *Wijst nogmaals naar zijn signature*
PS: zelfs niet weten is beter dan geloven wat je niet weet.
De Here ( van de zevendedagsadventisten dan, bedoel je toch? ) moet dan wel beter zijn best doen want als je de lijn doortrekt die nu gaande is zullen ze aan alle kanten ingehaald worden door de Islam en het Katholicisme ( je weet wel, die godsdienst met de duivel aan het hoofd ).quote:De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Geloof leidt maar al te vaak tot een onbereidheid om te onderzoeken en te controleren.quote:Op maandag 3 december 2012 14:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloof kan leiden tot weten.
Niets.quote:Op maandag 3 december 2012 11:51 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ook het argument dat het Woord eerst op elke plek in de wereld verkondigd moet zijn slaat kant noch wal. Wat hebben de mensen daar aan die al eerder stierven? Of de mensen die pas daarna geboren werden toen het Woord alweer weg was in dat gebied? Een religie verspreiden is een kwestie van onderhouden, niet een checklist.
Hoi Bianconeri! Grappig, dat je er net bent. Ik was even iets over de JG getuigen aan het opzoeken! Even een vraagje ( wees niet bang, ik ben geen aanhanger van de JG-is-sekte-beweging. En voor zover ik het wel ben vind ik dat stempel en de discussie niet zo interessant. )quote:Op maandag 3 december 2012 14:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Niets.
Maar de mensen die de mogelijkheid niet hebben gehad om God te leren kennen wordt de mogelijkheid gegeven nadat God heeft ingrepen om Hem te leren kennen.
Alleen mensen die moedwillig God negeren en wel de mogelijkheid hebben gehad hem te leren kennen, tja das wat anders.
Tegenwoordig prediken Jehovah's Getuigen eigen over de gehele wereld al! Zeker in Nederland heeft elk die kans zo goed als gehad.
en heeeeel af en toe doet een evangelist eens wat aan prediken.
Ps: Duidelijk onderscheidt in ware en valse christendom!
Eigenlijk prediken alleen Jehovah's Getuigen naar Gods gebod om te prediken.
Alle andere stromingen totaal niet of nauwelijks(evangelisten)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klopt dat?"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Je loopt ook jezelf na, maar je denkt dat je een god naloopt. Wat klinkklare onzin is, want de bijbel is geschreven door mensen dus ook de teksten: wee hen die zelf nadenken en wijs zijn uit zichzelf.quote:Op maandag 3 december 2012 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je ontwijkt mijn vragen. De resultaten van een beroerde hantering van de schrift door mensen die wijs zijn in hun eigen overtuiging is geen antwoord op de vraag waarom ik jou of mijzelf zou nalopen.
Deels.quote:
Schrijft een secretaresse de brieven van een directeur niet dan?quote:Op maandag 3 december 2012 14:35 schreef BerjanII het volgende:
Wat klinkklare onzin is, want de bijbel is geschreven door mensen dus ook de teksten
Ok helder! Aan de ene kant wel verstandig. Vasthouden aan iets dat onmogelijk gebeurd is, is niet bijster slim. Aan de andere kant is het nogal verwarrend. 1914 was zeker een bepalend jaar in de wereldgeschiedenis. Maar zo zijn er nog wel wat jaren( afhankelijk ook van wat je wil vinden in de geschiedenis en hoe je die gebeurtenissen wil duiden).quote:Het is inderdaad zo dat er soms aanpassingen zijn van bepaalde leerstellingen.
Daar twijfel ik niet aanquote:Als je nog specifieke vraag hierover hebt vraag gerust.
Als iemand oprecht antwoord wil dan zal ik natuurlijk gerust helpen.
Maar een directeur is zichtbaar en hoorbaar, en dat is een god niet. Men doet alsof het van hogere kant komt om meer indruk te wekken, en dan schrijft men ook nog dingen als: Wijsheid is niks, want het is domheid voor god en domheid is weer wijsheid voor god. Of wee hen die zelf wijs zijn, want dat zijn ze niet..quote:Op maandag 3 december 2012 14:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Schrijft een secretaresse de brieven van een directeur niet dan?
Maar van wie is die brief inhoudelijk afkomstig? Toch echt van de directeur!
Heb het zelf ook werkende bij gemeente. Jij schrijft de brieven maar dit in naam van het college van B&W en niet uit jezelf.
Wat is onmogelijk gebeurt dan? Die snap ik even niet waar die op doelt.quote:Op maandag 3 december 2012 15:13 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ok helder! Aan de ene kant wel verstandig. Vasthouden aan iets dat onmogelijk gebeurd is, is niet bijster slim. Aan de andere kant is het nogal verwarrend. 1914 was zeker een bepalend jaar in de wereldgeschiedenis. Maar zo zijn er nog wel wat jaren( afhankelijk ook van wat je wil vinden in de geschiedenis en hoe je die gebeurtenissen wil duiden).
Als je je visie op één jaar gefixeerd hebt en van daaruit steeds op moet rekken, zou het dan niet kunnen dat het jaar waaruit je start niet klopt? Niet dat ik vind dat de jehova's überhaupt een voorspelling moeten doen, maar 1939, of 45 whatever, was ook een ingrijpend jaar. Straks is iedereen die geboren werd in 1914 dood ( paar jaartjes nog? ). Kan het dan niet 1939 zijn, bijvoorbeeld?
Anders geformuleerd: afgezien van pijnlijk gezichtsverlies, hoe belangrijk is 1914 om vast te houden?
Hoort degene die de brief leest de directeur dan? Nee, hoeft de directeur zelfs helemaal nooit te zien.quote:Op maandag 3 december 2012 15:51 schreef BerjanII het volgende:
Maar een directeur is zichtbaar en hoorbaar, en dat is een god niet. Men doet alsof het van hogere kant komt om meer indruk te wekken, en dan schrijft men ook nog dingen als: Wijsheid is niks, want het is domheid voor god en domheid is weer wijsheid voor god. Of wee hen die zelf wijs zijn, want dat zijn ze niet..
Dat mensen niet in zien dat dit een manier is om je dom te houden dan weet ik het ook niet meer. Dan praktiseren jullie het geschrevene wel erg letterlijk.
Maar ja, als je maar lol hebt in je leven. En hoe dommer je bent, hoe meer plezier je kan halen uit het leven. Vooral als je jezelf hebt wijsgemaakt dat je na je dood bij god bent en daar geen slechte dingen meer zijn.
Dat is dan idd onmogelijk. Daarom doen we dat ook niet. En 1914 blijft gewoon vaststaan omdat die profetie duidelijk uitgekomen is sindsdien.quote:Op maandag 3 december 2012 18:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Wat onmogelijk gebeurd is, is bijvoorbeeld dat er 80 jaar na 1914 het einde der tijden plaatsvond. Anders hadden we deze discussie nu niet. Aan die voorspelling vasthouden zou dus nogal ongeloofwaardig zijn.
En net als de voorspelling waarvan je aangaf dat de jg ernaast zat. Die bleek ook niet uitgekomen anders zou er niet toegegeven zijn dat het niet klopte.
Maar als het licht steeds helderder wordt, kan je dan sowieso niet gewoon wachten tot het helemaal duidelijk is? Ik bedoel: geloven doen JG's toch. En dat andere mensen niet geloven hangt nauwelijks af van hoe dichtbij de eindtijd is. Dat zou weinig uit moeten maken.
Die voorspellingen lijken me zo nutteloos. Geloven doe je toch niet uit angst? Ik zou zeggen: laat die eindtijd lekker zitten. Als het gebeurt merken we het vanzelf en tot die tijd is de kans heel groot dat een organisatie als de JG of wachttoren zich alleen maar belachelijk maakt met alle oprechte maar foute voorspellingen.
Weten is niet altijd beter dan geloven.quote:Op maandag 3 december 2012 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou je uberhaupt een boek of een persoon geloven?
Weten is veel beter dan geloven. *Wijst nogmaals naar zijn signature*
PS: zelfs niet weten is beter dan geloven wat je niet weet.
De mensjes die de geschriften uit de bijbel geschreven hebben hebben nooit de directeur gezien of gehoord. Ze doen alsof, dat wel.quote:Op maandag 3 december 2012 17:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hoort degene die de brief leest de directeur dan? Nee, hoeft de directeur zelfs helemaal nooit te zien.
Vb ook wat ik aanhaal bij mezelf bij gemeente. Een brief van het college van B&W, maar die krijgt degene die het ontvangt niet te zien of spreken hoor.
Er staat dat hooghartige wijsheid verkeerd is.
Wijsheid wordt ergens anders gelijkgesteld met een bescherming, iets goeds. Alleen je moet niet arrogant worden, niet hooghartig.
Er zijn veel geleerden die gelovig zijn, en toch is de Bijbel een middel om ons dom te houden?
Dus eigenlijk verklaar jij nu alle gelovigen als dom?
Jezus gristus, wat voor figuur ben jij?quote:Op maandag 3 december 2012 18:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
Weten is niet altijd beter dan geloven.
Dat is namelijk de eerste les van de bijbel:
Maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven. Genesis 2:17
Hadden Adam en Eva in God's Woord geloofd, dan was het nu een andere wereld geweest zonder zonde en zonder dood.
Maar Adam en Eva stapten af van het geloof in God's Woord en kozen liever hun eigen pad, namelijk die van ongeloof in God's Woord.
Beiden werden verleidt door de leugen van de duivel, de eerste leugen ooit in de geschiedenis:
‘Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’ Gen. 3:5
Het promoten van de kennis van goed en kwaad werd door de duivel gebruikt om Adam en Eva te verleiden. Tegen beter weten in lieten Adam en Eva hun geloof in God vallen en gingen op hun eigen pad van de kennis van goed en kwaad. Met alle gevolgen van dien (de Val van de mens).
Genetic fallacy.quote:Op maandag 3 december 2012 19:40 schreef BerjanII het volgende:
Want de meesten zijn als christen of moslim of jood geboren.
Dit was geen drogreden. Veel bekende wetenschappers van vroeger waren christelijk, maar toen was iedereen christen. Dan telt het niet.quote:
Alleen als je gelooft dat de Bijbel autoriteit heeft is dat waar. Anders niet.quote:Op maandag 3 december 2012 18:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
Weten is niet altijd beter dan geloven.
Dat is namelijk de eerste les van de bijbel:
Adam en Eva hadden geen bijbel. Dus hun geloof kwam niet vanuit de bijbel, maar vanuit God zelf.quote:Op maandag 3 december 2012 20:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alleen als je gelooft dat de Bijbel autoriteit heeft is dat waar. Anders niet.
Wat jij denkt te weten over Adam en Eva komt uit de Bijbel. Subtiel detail, maar in mijn ogen wel relevant.quote:Op maandag 3 december 2012 21:17 schreef man1986 het volgende:
Adam en Eva hadden geen bijbel. Dus hun geloof kwam niet vanuit de bijbel, maar vanuit God zelf.
Ook niet echt spannend genoeg, wat mij betreft, voor een apart topic. Dus wellicht moeten we het hier maar bij laten.quote:Op maandag 3 december 2012 21:17 schreef man1986 het volgende:
Maar dit is offtopic, ik heb een topic gemaakt om deze op profetie te laten.
Dat 1e deel die ik niet in quote heb gegeven reageer ik niet eens echt op...quote:Op maandag 3 december 2012 19:40 schreef BerjanII het volgende:
Want de meesten zijn als christen of moslim of jood geboren. Uit zo'n gezin althans. Als ze wetenschap bedrijven luisteren ze niet naar de Bijbel. Jammer kerel, de volgende keer beter.
Ik welquote:Op dinsdag 4 december 2012 10:25 schreef bianconeri het volgende:
De gehele bijbel is in perfecte harmonie,
Maar ga ik niet verder op in.
Ik had bij mij op de gang tussen de natuurkundepromovendi in elk geval drie Christenen rondlopen (eentje orthodox, eentje evangelisch en eentje katholiek). Ik denk dat je vooral bij de sociale wetenschappen minder (traditionele) Christenen zult vinden.quote:Op maandag 3 december 2012 20:55 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dit was geen drogreden. Veel bekende wetenschappers van vroeger waren christelijk, maar toen was iedereen christen. Dan telt het niet.
Op dit moment is het zo dat hoe hoger iemand opgeleid is hoe minder men gelooft in God. Niet op de christelijke manier in elk geval. Misschien zoals Einstein.
Hebben die mensen dat van huis uit mee gekregen, of zijn ze christen geworden dankzij hun wetenschap?quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik had bij mij op de gang tussen de natuurkundepromovendi in elk geval drie Christenen rondlopen (eentje orthodox, eentje evangelisch en eentje katholiek). Ik denk dat je vooral bij de sociale wetenschappen minder (traditionele) Christenen zult vinden.
Die mensen kunnen dat prima scheiden. Waarom zou je "dankzij een wetenschap" in hemelsnaam Christen worden?quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:17 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Hebben die mensen dat van huis uit mee gekregen, of zijn ze christen geworden dankzij hun wetenschap?
Ze geloofden in elk geval in de letterlijke opstanding van Christus, maar b.v. een scheppingsverhaal werd niet letterlijk opgevatquote:Komt nog bij dat het letterlijk nemen van de Bijbel niet echt uitnodigt tot een wetenschappelijke studie, met haar afkeer van menselijke wijsheid (de bijbel he, niet een wetenschappelijke studie).
Tja, zoiets kan zich best stapsgewijs ontwikkelen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:21 schreef Haushofer het volgende:
Ze geloofden in elk geval in de letterlijke opstanding van Christus, maar b.v. een scheppingsverhaal werd niet letterlijk opgevat
Ok, leg mij dit dan maar eens uit.quote:Op dinsdag 4 december 2012 10:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De gehele bijbel is in perfecte harmonie, dus ja natuurlijk hebben ze de ''directeur'' gehoord.
Maar ga ik niet verder op in.
quote:(6) “U zult niet doden”.
Wie is het die mensen tot ruzie aanzet en tot vechten? Het is JHWH!quote:Jakobus 4:1-2
Het Boek (HTB)
4 Maar hoe komt het dan dat u altijd ruzie maakt en vecht? Omdat er slechte verlangens in u zijn, die u daartoe aanzetten.
2 U verlangt naar iets wat u niet hebt; u bent tot moord geneigd en jaloers en dat levert u niets op. U bent strijdlustig en oorlogszuchtig. Maar de enige reden dat u niet hebt wat u wilt, is omdat u God er niet om vraagt.
quote:Deuteronomium 33:27
27 Van oudsher is God een schuilplaats,
zijn armen dragen u voor eeuwig.
Hij dreef uw vijand op de vlucht
en droeg u op: “Vernietig hem!”
quote:Deuteronomium 33:29
29 Wie is zo gelukkig als u, Israël?
Geen ander volk liet de HEER de overwinning.
Hij is het schild dat u beschermt,
het zwaard dat u triomfen brengt.
De vijand moet uw macht erkennen,
hij zal het stof van uw voeten likken.’
Maar Bianconeri, ik vond toch dat je wel een beetje ziek in je hoofd bent als je dit alles aan God toeschrijft, ik heb namelijk een hele andere interpretatie van wat God is, een die meer overeenkomt met Einsteins interpretatie denk ik.quote:1 Samuel 15:3
3 Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.’
Precies wat ik al dacht, en mijn mening is ook dat niemand door wetenschap christen kan worden. Daarover gaat de wetenschap niet namelijk.quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die mensen kunnen dat prima scheiden. Waarom zou je "dankzij een wetenschap" in hemelsnaam Christen worden?
Eén van hen (een Japanner) was later bekeerd tot Christen, de rest had het van huis uit meegekregen, geloof ik.
feel good christenen dusquote:Ze geloofden in elk geval in de letterlijke opstanding van Christus, maar b.v. een scheppingsverhaal werd niet letterlijk opgevat
Is dat een reden voor iemand om aan zijn/haar geloof te twijfelen dan? Ik betwijfel het.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:29 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Precies wat ik al dacht, en mijn mening is ook dat niemand door wetenschap christen kan worden.
Waarom zou een schepper voor wetmatigheid zorgen?quote:Op dinsdag 4 december 2012 22:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is dat een reden voor iemand om aan zijn/haar geloof te twijfelen dan? Ik betwijfel het.
Er kan overlap bestaan tussen geloof en wetenschap, maar niet zoals jij die in gedachten hebt.
Wetenschappers die geloven in God kunnen stellen dat ze juist wetenschap kunnen bedrijven dankzij God.
Hoe? Door te stellen dat ze in een wereld leven wat gemaakt is door God, dat ze een verstand hebben dat gegeven is door God, dat wetenschap mogelijk is door God's wetmatigheden (natuurwetten etc.).
Voor hen is God een fundament voor wat zij terug zien in hun wetenschap.
Wat bedoel je met 'schijn' en wat versta je onder 'wetmatigheid'?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:05 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Waarom zou een schepper voor wetmatigheid zorgen?
Er zijn veel theologen, vooral in de moslimwereld, die causaliteit geheel ontkennen. Elk effect is direct door God veroorzaakt en de wetmatigheden zijn allemaal schijn. Een God garandeert dus geenszins wetmatigheden.
Schijn als in niet echt.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'schijn' en wat versta je onder 'wetmatigheid'?
Het heeft betrekking op dat wat voor ons waarneembaar is en dus in het kader van realiteit relevantie heeft. Jouw God hoort daar dus niet bij.quote:
En boven de realiteit dus blijkbaar.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:35 schreef man1986 het volgende:
Klopt, mijn God staat boven de natuur.
In elk geval heeft hij geen waarneembare invloed op de realiteit. Het label "boven" is een subjectieve interpretatie en lijkt me verder niet zo heel interessant.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:35 schreef man1986 het volgende:
Klopt, mijn God staat boven de natuur.
Hij heeft Zich meerdere malen in de geschiedenis geopenbaart.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
In elk geval heeft hij geen waarneembare invloed op de realiteit.
Tja, 'in de natuur' is ook een subjectieve interpretatie.quote:Het label "boven" is een subjectieve interpretatie en lijkt me verder niet zo heel interessant.
Zo worden verschijnselen die mensen niet begrijpen wel eens uitgelegd. Maar hun onbegrip is geen bewijs voor wat dan ook.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hij heeft Zich meerdere malen in de geschiedenis geopenbaart.
Het hele onderscheid tussen natuurlijk en niet-natuurlijk is subjectief. Er is geen objectief criterium op basis waarvan die twee van elkaar kunnen worden onderscheiden.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:01 schreef man1986 het volgende:
Tja, 'in de natuur' is ook een subjectieve interpretatie.
Accepteer je wonderen als een categerie?quote:Op woensdag 5 december 2012 00:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo worden verschijnselen die mensen niet begrijpen wel eens uitgelegd. Maar hun onbegrip is geen bewijs voor wat dan ook.
Met jouw uitspraak kun je een wonder dus niet uitsluiten.quote:[..]
Het hele onderscheid tussen natuurlijk en niet-natuurlijk is subjectief. Er is geen objectief criterium op basis waarvan die twee van elkaar kunnen worden onderscheiden.
Het onderscheid tussen miracles and marvels is op basis van waarnemingen niet te maken. Als je het een categorie wilt noemen is het een puur hypothetische.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Accepteer je wonderen als een categerie?
Klopt. Maar eveneens kun je een wonder niet bevestigen. Het is onmogelijk om het verschil te zien tussen een wonder en een natuurlijk onverklaard verschijnsel.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:09 schreef man1986 het volgende:
Met jouw uitspraak kun je een wonder dus niet uitsluiten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |