Dit was geen drogreden. Veel bekende wetenschappers van vroeger waren christelijk, maar toen was iedereen christen. Dan telt het niet.quote:
Alleen als je gelooft dat de Bijbel autoriteit heeft is dat waar. Anders niet.quote:Op maandag 3 december 2012 18:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
Weten is niet altijd beter dan geloven.
Dat is namelijk de eerste les van de bijbel:
Adam en Eva hadden geen bijbel. Dus hun geloof kwam niet vanuit de bijbel, maar vanuit God zelf.quote:Op maandag 3 december 2012 20:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alleen als je gelooft dat de Bijbel autoriteit heeft is dat waar. Anders niet.
Wat jij denkt te weten over Adam en Eva komt uit de Bijbel. Subtiel detail, maar in mijn ogen wel relevant.quote:Op maandag 3 december 2012 21:17 schreef man1986 het volgende:
Adam en Eva hadden geen bijbel. Dus hun geloof kwam niet vanuit de bijbel, maar vanuit God zelf.
Ook niet echt spannend genoeg, wat mij betreft, voor een apart topic. Dus wellicht moeten we het hier maar bij laten.quote:Op maandag 3 december 2012 21:17 schreef man1986 het volgende:
Maar dit is offtopic, ik heb een topic gemaakt om deze op profetie te laten.
Dat 1e deel die ik niet in quote heb gegeven reageer ik niet eens echt op...quote:Op maandag 3 december 2012 19:40 schreef BerjanII het volgende:
Want de meesten zijn als christen of moslim of jood geboren. Uit zo'n gezin althans. Als ze wetenschap bedrijven luisteren ze niet naar de Bijbel. Jammer kerel, de volgende keer beter.
Ik welquote:Op dinsdag 4 december 2012 10:25 schreef bianconeri het volgende:
De gehele bijbel is in perfecte harmonie,
Maar ga ik niet verder op in.
Ik had bij mij op de gang tussen de natuurkundepromovendi in elk geval drie Christenen rondlopen (eentje orthodox, eentje evangelisch en eentje katholiek). Ik denk dat je vooral bij de sociale wetenschappen minder (traditionele) Christenen zult vinden.quote:Op maandag 3 december 2012 20:55 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dit was geen drogreden. Veel bekende wetenschappers van vroeger waren christelijk, maar toen was iedereen christen. Dan telt het niet.
Op dit moment is het zo dat hoe hoger iemand opgeleid is hoe minder men gelooft in God. Niet op de christelijke manier in elk geval. Misschien zoals Einstein.
Hebben die mensen dat van huis uit mee gekregen, of zijn ze christen geworden dankzij hun wetenschap?quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik had bij mij op de gang tussen de natuurkundepromovendi in elk geval drie Christenen rondlopen (eentje orthodox, eentje evangelisch en eentje katholiek). Ik denk dat je vooral bij de sociale wetenschappen minder (traditionele) Christenen zult vinden.
Die mensen kunnen dat prima scheiden. Waarom zou je "dankzij een wetenschap" in hemelsnaam Christen worden?quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:17 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Hebben die mensen dat van huis uit mee gekregen, of zijn ze christen geworden dankzij hun wetenschap?
Ze geloofden in elk geval in de letterlijke opstanding van Christus, maar b.v. een scheppingsverhaal werd niet letterlijk opgevatquote:Komt nog bij dat het letterlijk nemen van de Bijbel niet echt uitnodigt tot een wetenschappelijke studie, met haar afkeer van menselijke wijsheid (de bijbel he, niet een wetenschappelijke studie).
Tja, zoiets kan zich best stapsgewijs ontwikkelen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:21 schreef Haushofer het volgende:
Ze geloofden in elk geval in de letterlijke opstanding van Christus, maar b.v. een scheppingsverhaal werd niet letterlijk opgevat
Ok, leg mij dit dan maar eens uit.quote:Op dinsdag 4 december 2012 10:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De gehele bijbel is in perfecte harmonie, dus ja natuurlijk hebben ze de ''directeur'' gehoord.
Maar ga ik niet verder op in.
quote:(6) “U zult niet doden”.
Wie is het die mensen tot ruzie aanzet en tot vechten? Het is JHWH!quote:Jakobus 4:1-2
Het Boek (HTB)
4 Maar hoe komt het dan dat u altijd ruzie maakt en vecht? Omdat er slechte verlangens in u zijn, die u daartoe aanzetten.
2 U verlangt naar iets wat u niet hebt; u bent tot moord geneigd en jaloers en dat levert u niets op. U bent strijdlustig en oorlogszuchtig. Maar de enige reden dat u niet hebt wat u wilt, is omdat u God er niet om vraagt.
quote:Deuteronomium 33:27
27 Van oudsher is God een schuilplaats,
zijn armen dragen u voor eeuwig.
Hij dreef uw vijand op de vlucht
en droeg u op: “Vernietig hem!”
quote:Deuteronomium 33:29
29 Wie is zo gelukkig als u, Israël?
Geen ander volk liet de HEER de overwinning.
Hij is het schild dat u beschermt,
het zwaard dat u triomfen brengt.
De vijand moet uw macht erkennen,
hij zal het stof van uw voeten likken.’
Maar Bianconeri, ik vond toch dat je wel een beetje ziek in je hoofd bent als je dit alles aan God toeschrijft, ik heb namelijk een hele andere interpretatie van wat God is, een die meer overeenkomt met Einsteins interpretatie denk ik.quote:1 Samuel 15:3
3 Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.’
Precies wat ik al dacht, en mijn mening is ook dat niemand door wetenschap christen kan worden. Daarover gaat de wetenschap niet namelijk.quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die mensen kunnen dat prima scheiden. Waarom zou je "dankzij een wetenschap" in hemelsnaam Christen worden?
Eén van hen (een Japanner) was later bekeerd tot Christen, de rest had het van huis uit meegekregen, geloof ik.
feel good christenen dusquote:Ze geloofden in elk geval in de letterlijke opstanding van Christus, maar b.v. een scheppingsverhaal werd niet letterlijk opgevat
Is dat een reden voor iemand om aan zijn/haar geloof te twijfelen dan? Ik betwijfel het.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:29 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Precies wat ik al dacht, en mijn mening is ook dat niemand door wetenschap christen kan worden.
Waarom zou een schepper voor wetmatigheid zorgen?quote:Op dinsdag 4 december 2012 22:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is dat een reden voor iemand om aan zijn/haar geloof te twijfelen dan? Ik betwijfel het.
Er kan overlap bestaan tussen geloof en wetenschap, maar niet zoals jij die in gedachten hebt.
Wetenschappers die geloven in God kunnen stellen dat ze juist wetenschap kunnen bedrijven dankzij God.
Hoe? Door te stellen dat ze in een wereld leven wat gemaakt is door God, dat ze een verstand hebben dat gegeven is door God, dat wetenschap mogelijk is door God's wetmatigheden (natuurwetten etc.).
Voor hen is God een fundament voor wat zij terug zien in hun wetenschap.
Wat bedoel je met 'schijn' en wat versta je onder 'wetmatigheid'?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:05 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Waarom zou een schepper voor wetmatigheid zorgen?
Er zijn veel theologen, vooral in de moslimwereld, die causaliteit geheel ontkennen. Elk effect is direct door God veroorzaakt en de wetmatigheden zijn allemaal schijn. Een God garandeert dus geenszins wetmatigheden.
Schijn als in niet echt.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'schijn' en wat versta je onder 'wetmatigheid'?
Het heeft betrekking op dat wat voor ons waarneembaar is en dus in het kader van realiteit relevantie heeft. Jouw God hoort daar dus niet bij.quote:
En boven de realiteit dus blijkbaar.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:35 schreef man1986 het volgende:
Klopt, mijn God staat boven de natuur.
In elk geval heeft hij geen waarneembare invloed op de realiteit. Het label "boven" is een subjectieve interpretatie en lijkt me verder niet zo heel interessant.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:35 schreef man1986 het volgende:
Klopt, mijn God staat boven de natuur.
Hij heeft Zich meerdere malen in de geschiedenis geopenbaart.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
In elk geval heeft hij geen waarneembare invloed op de realiteit.
Tja, 'in de natuur' is ook een subjectieve interpretatie.quote:Het label "boven" is een subjectieve interpretatie en lijkt me verder niet zo heel interessant.
Zo worden verschijnselen die mensen niet begrijpen wel eens uitgelegd. Maar hun onbegrip is geen bewijs voor wat dan ook.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hij heeft Zich meerdere malen in de geschiedenis geopenbaart.
Het hele onderscheid tussen natuurlijk en niet-natuurlijk is subjectief. Er is geen objectief criterium op basis waarvan die twee van elkaar kunnen worden onderscheiden.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:01 schreef man1986 het volgende:
Tja, 'in de natuur' is ook een subjectieve interpretatie.
Accepteer je wonderen als een categerie?quote:Op woensdag 5 december 2012 00:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo worden verschijnselen die mensen niet begrijpen wel eens uitgelegd. Maar hun onbegrip is geen bewijs voor wat dan ook.
Met jouw uitspraak kun je een wonder dus niet uitsluiten.quote:[..]
Het hele onderscheid tussen natuurlijk en niet-natuurlijk is subjectief. Er is geen objectief criterium op basis waarvan die twee van elkaar kunnen worden onderscheiden.
Het onderscheid tussen miracles and marvels is op basis van waarnemingen niet te maken. Als je het een categorie wilt noemen is het een puur hypothetische.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Accepteer je wonderen als een categerie?
Klopt. Maar eveneens kun je een wonder niet bevestigen. Het is onmogelijk om het verschil te zien tussen een wonder en een natuurlijk onverklaard verschijnsel.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:09 schreef man1986 het volgende:
Met jouw uitspraak kun je een wonder dus niet uitsluiten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |