http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Bijbelse_personen#Profetenquote:Op zaterdag 17 november 2012 15:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het meestgehoorde argument van christenen is de profetieën in de bijbel.
Wat ik mij nu afvraag is, over welke profetieën hebben ze het? Ik heb het weleens proberen op te zoeken maar het is nogal vaag wat ze bedoelen. Daarnaast is de vraag, hoe betrouwbaar zijn die profetieën?
Zoals de weerberichten; regent het vandaag niet, dan zal het morgen wel prijs zijn.quote:Op zaterdag 17 november 2012 15:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het meestgehoorde argument van christenen is de profetieën in de bijbel.
Wat ik mij nu afvraag is, over welke profetieën hebben ze het? Ik heb het weleens proberen op te zoeken maar het is nogal vaag wat ze bedoelen. Daarnaast is de vraag, hoe betrouwbaar zijn die profetieën?
In de Bijbel is het meer; vandaag regent het dus we schrijven op dat Mozes dat gisteren het voorspeld heeft.quote:Op zaterdag 17 november 2012 16:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals de weerberichten; regent het vandaag niet, dan zal het morgen wel prijs zijn.
Dat is het geheim van alle toekomstvoorspellers en waarzeggers. Als je formulering vaag genoeg is kun je elke toekomst uitleggen als het uitkomen van je voorspelling.quote:Op zaterdag 17 november 2012 15:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Wat ik mij nu afvraag is, over welke profetieën hebben ze het? Ik heb het weleens proberen op te zoeken maar het is nogal vaag wat ze bedoelen.
Niet. Die zogenaamde voorspellingen hebben niet eens de interesse van de wetenschap gewekt. Er is eenvoudig niets dusdanig voorspeld dat het vragen oproept.quote:Op zaterdag 17 november 2012 15:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Daarnaast is de vraag, hoe betrouwbaar zijn die profetieën?
quote:Op zaterdag 17 november 2012 16:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
In de Bijbel is het meer; vandaag regent het dus we schrijven op dat Mozes dat gisteren het voorspeld heeft.
Daar ben ik voor 90% mee eens, maar met het laatste niet. Ik heb eens gelezen dat er nu namelijk mensen zijn die denken dat Openbaring al uitkwam ten tijde van Nero. 666 staat dan voor keizer Nero, maar men mocht dit niet hardop zeggen uit angst voor vergelding.quote:Op zaterdag 17 november 2012 16:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Bijbelse_personen#Profeten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Profetie
Dat zijn de profeten. Die deden allerlei voorspellingen die naderhand bleken uit te komen. Deze uitkomst staat deels weer in de Bijbel en is deels bekend in de geschiedenis van de volken uit de Bijbel. Veel profetieën zijn geschreven nadat er rampen en ellende waren geweest en toegeschreven aan een bekend persoon uit het verleden die dit al voorspeld zou hebben. Het laatste boek, de openbaring van Johannes is een profetie die nog verwezenlijkt moet worden.
Mensen denken een hoop. Overigens bevatte de oudste teksten het getal 616 en geen 666.quote:Op zaterdag 17 november 2012 19:38 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Daar ben ik voor 90% mee eens, maar met het laatste niet. Ik heb eens gelezen dat er nu namelijk mensen zijn die denken dat Openbaring al uitkwam ten tijde van Nero. 666 staat dan voor keizer Nero, maar men mocht dit niet hardop zeggen uit angst voor vergelding.
Vergeet ook niet dat het oorspronkelijke christendom wel in de einde der tijden geloofde, maar dan zeer spoedig. Pas later hebben ze hun plan gewijzigd en er van gemaakt: "voor god is 1 jaar duizend jaar en andersom (wat, als je het mij vraagt elkaar weer opheft maar goed)" zie 2 Petrus zoveel.
Maar het is zo vaag dat je er van alles in kan lezen en je kan niet fout zitten of je moet zeggen: Morgen komt Jezus terug. Maar dat doen de meeste gelovigen niet.
Er is een (lees:1) tekst gevonden met het getal 616 en foutjes kunnen gebeuren.quote:Op zaterdag 17 november 2012 19:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Mensen denken een hoop. Overigens bevatte de oudste teksten het getal 616 en geen 666.
Voor de uitkomst van de som maakt het geen flikker uit het was Nero versus Neroh of zoiets. Qua uitspraak scheelde het niets.quote:Op zaterdag 17 november 2012 19:46 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Er is een (lees:1) tekst gevonden met het getal 616 en foutjes kunnen gebeuren.
Boeit overigens ook vrij weinig. Maar laat wel zien dat sommige mensen graag gelijk willen hebben
Welke Daniël ?quote:Op zaterdag 17 november 2012 23:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
1 van de duidelijkste profetien is de droom van Nebuchadnezzar en het visioen van Daniel wat de opeenvolging van verschillende wereldrijken weergeeft, en de 70 jaarweken van Daniel die het jaar van de komst van de messias aanduiden.
De interpretatie van de laatste hoofdstukken van Daniel in dat artikel is wat mij betreft onverdedigbaar. Zo stelt die positie dat de kleine hoorn van Daniel 7 Antiochus Epiphanus was, maar de kleine hoorn komt niet uit het Griekse rijk, maar uit het rijk wat daarna kwam, en dat was Rome. De interpretatie in dat artikel is gebaseerd op de vantevoren bepaalde positie dat profetie in het geheel niet bestaat, dat nergens gebeurtenissen van de toekomst accuraat beschreven worden.quote:Op zondag 18 november 2012 09:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Welke Daniël ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dani%C3%ABl_%28boek%29
Er staat in de evangelieen al tegenstrijdige informatie omtrent wanneer Jezus geboren is, dus als dit op het jaar af voorspeld wordt ben ik wel benieuwd welke getallen je daarvoor neemt, en waarom.quote:Op zaterdag 17 november 2012 23:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
1 van de duidelijkste profetien is de droom van Nebuchadnezzar en het visioen van Daniel wat de opeenvolging van verschillende wereldrijken weergeeft, en de 70 jaarweken van Daniel die het jaar van de komst van de messias aanduiden.
Dat komt prima overeen met 7 millennia waarvan het zevende millennium een sabbat zal zijn.quote:Op zondag 18 november 2012 10:20 schreef Haushofer het volgende:
De grootste voorspelling die nog niet is uitgekomen laat al zo'n 2000 jaar op zich wachten, terwijl aanvankelijk werd gedacht dat dit toch betrekkelijk kort na Jezus' dood zou gebeuren.
Dit is geen antwoord op mijn vraag wel Daniël je bedoeld.quote:Op zondag 18 november 2012 09:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De interpretatie van de laatste hoofdstukken van Daniel in dat artikel is wat mij betreft onverdedigbaar. Zo stelt die positie dat de kleine hoorn van Daniel 7 Antiochus Epiphanus was, maar de kleine hoorn komt niet uit het Griekse rijk, maar uit het rijk wat daarna kwam, en dat was Rome. De interpretatie in dat artikel is gebaseerd op de vantevoren bepaalde positie dat profetie in het geheel niet bestaat, dat nergens gebeurtenissen van de toekomst accuraat beschreven worden.
De joden zelf pasten jaarweken toe. Dus dat is geen christelijke uitvinden of iets dergelijks.quote:Op zondag 18 november 2012 10:40 schreef Haushofer het volgende:
Maar niemand weet toch wanneer de Zoon terugkomt? En jij weet het desbetreffend milennium? Ik kan daar een versregel tegenover zetten waaruit blijkt dat je dat helemaal niet kunt weten.
Het is lukraak versregels uit verschillende boeken pakken en die aan elkaar proberen te knopen zodat het enigszins overeenkomt met de geschiedenis, of met voorspellingen die nog niet uit zijn gekomen. Hetzelfde geldt voor Daniel, waarin er over jaarweken wordt gesproken. Wat sowieso al shaky is, want Aramees en Hebreeuws blinken niet bepaald uit in concrete verwijzingen van tijden.
Als profeties falsificeerbaar waren waren het geen profeties maar verzinsels. Het is aan je eigen geweten om te beslissen of je de gegeven interpretaties aannemelijk vindt of niet, geen kwestie van absolute wetenschap. Die ruimte is er altijd als het om de bijbel gaat. Maar sommige zaken zijn wat mij betreft zo duidelijk dat je er moeilijk omheen kan.quote:Hoe zou je de profetieen volgens jou kunnen "falsificeren"?
Hoe kun je vantevoren nagaan of iets gebeurd is als het nog niet gebeurd is? In sommige gevallen worden bepaalde gebeurtenissen vrij gedetailleerd beschreven en kun je dus nagaan of ze zich afspelen of niet (zoals Christus' terugkomst). Maar zoals ik al zei gaat het niet om verklaringen die zonder twijfel door iedereen aangenomen zouden moeten worden. Al wordt een profetie vervuld, dan is men nooit gedwongen om hem te accepteren, Men kan altijd alternatieve verklaringen verzinnen waarom de profetie alsnog niet vervuld is. Dus denk niet in termen van 'toetsbaar'. Je kunt een ander niet dwingen om te accepteren dat de profetie vervuld is. Je kunt het niet bewijzen in de zin dat er voor een ander geen ruimte meer is om een andere verklaring aan te nemen. Dat wil echter niet zeggen dat de profetie niet daadwerkelijk vervuld is.quote:Op zondag 18 november 2012 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Een profetie is dus geen vooraf toetsbare uitspraak? Alleen achteraf?
Welke keuzes bied je aan?quote:Op zondag 18 november 2012 10:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag wel Daniël je bedoeld.
2 Petrus als een bewijs voerenquote:Op zondag 18 november 2012 10:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat komt prima overeen met 7 millennia waarvan het zevende millennium een sabbat zal zijn.
8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. 2 petrus 3
‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin van de schepping geweest is.’ 2 Petrus 3:3-7quote:Op zondag 18 november 2012 10:20 schreef Haushofer het volgende:
De grootste voorspelling die nog niet is uitgekomen laat al zo'n 2000 jaar op zich wachten, terwijl aanvankelijk werd gedacht dat dit toch betrekkelijk kort na Jezus' dood zou gebeuren.
Hoe wil je vooraf wetenschappelijk toetsen dat Jezus bij zijn wederkomst vanuit de hemel met ontelbare engelen op de aarde gaat neerdalen en Zijn Koninkrijk van 1 millennia zal oprichten?quote:Op zondag 18 november 2012 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Een profetie is dus geen vooraf toetsbare uitspraak? Alleen achteraf?
Wat versta je onder 'bewijs'? Wiskundig bewijs, forensisch bewijs of..?quote:Op zondag 18 november 2012 11:32 schreef BerjanII het volgende:
[..]
2 Petrus als een bewijs voeren![]()
Dan kan ik ook pinkeltje en jip en Janneke als bewijs geven voor mijn gelijk?
Het is tekenend omdat Paulus, en Christus zelf ook volgens het evangelie, een spoedige terugkomst verwachten. Natuurlijk kun je zo geen toekomstige profetieën "ontkrachten". Bij gebrek aan uitkomst en concrete tijdsaanduiding kun je de voorspelling altijd een X aantal jaar naar voren schuiven. Maar er zijn legio Christenen die de profetieën nou juist aangeven om het Christendom een extra fundament mee te geven. Mijn vraag is dan hoe dit precies gebeurtquote:Op maandag 19 november 2012 02:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin van de schepping geweest is.’ 2 Petrus 3:3-7
De terugkomst van Jezus heeft, zoals je juist hebt geconcludeert, nog niet plaatsgevonden.
Maar dit lijkt me nauwelijks een sterke argument om een toekomstige profetie te ontkrachten?
Ik lees een boek als Openbaringen ook vooral als troostend, ipv daadwerkelijk "voorspellend". Het idee van profetieën drukt denk ik de denkwijze uit dat de grote gebeurtenissen in een heilsgeschiedenis worden geplaatst. Dat is al iets heel anders dan "de bijbel moet wel waar zijn, omdat het X heeft voorspeld en dat is uitgekomen". Daarvoor zijn de profetieen ook te vaag. Daarbij is het natuurlijk de vraag in hoeverre het een stijlfiguur is van de evangelisten om Jezus allerlei aspecten toe te dichten (geboorte, vlucht naar Egypte, details omtrent de kruisiging, etc.) en het daarmee in die heilsgeschiedenis te plaatsen, en in hoeverre dit soort aspecten als historische feiten zijn bedoeld.quote:Profetie heeft als doel om onder andere je geloof in God (zijn Alwetendheid) te versterken. Ook om je een houvast te bieden in welke tijdperk van de geschiedenis we momenteel leven. Voor mezelf kan ik achterhalen via de bijbel (boek van Daniel en Openbaring) in welke geschiedenistijdperk de mensheid zich nu bevindt. Nogmaals, dit is niet vooraf wetenschappelijk toetsbaar, aangezien een profetie dat niet als doel heeft.
Aan jouw avatar te zien ben jij eens van onze christelijke medemensen. Ik zal het maar voorzichtig zeggen, voordat je het niet meer ziet zitten: Sinterklaas bestaat niet!quote:Wat versta je onder 'bewijs'? Wiskundig bewijs, forensisch bewijs of..?
Mensen mogen best de bijbel of enig ander (historisch) document als bewijs aanvoeren en jouw mening 'dat mag niet' moet je dan wel onderbouwen met meer dan een smiley alleen.
Gokje.. de religie die er omheen is gebouwd bestaat wel echt, heeft 2 miljard aanhangers, en een grote invloed op zijn rechten.quote:Op maandag 19 november 2012 21:29 schreef man1986 het volgende:
Beste BerjanII,
Als God en de bijbel fake zijn, waarom besteed je er dan zoveel aandacht aan?
Iets te moeilijk voor man1986 om dit zelf te bedenken.quote:Op maandag 19 november 2012 21:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gokje.. de religie die er omheen is gebouwd bestaat wel echt, heeft 2 miljard aanhangers, en een grote invloed op zijn rechten.
Daar is niets expliciet Christelijks aan. Vrijwel elke levensbeschouwing van enige omvang heeft dergelijke waarden. Humanisme is wat dat betreft een stuk verder dan het Christendom.quote:Op maandag 19 november 2012 22:22 schreef man1986 het volgende:
Mooi om te zien dat jullie atheisten het zo goed voor elkaar kunnen opnemen. Dat is heel christelijk va
Is dat een waarde-oordeel?quote:Humanisme is wat dat betreft een stuk verder dan het Christendom.
Ja en nee afhankelijk van de vraag of je een algemene menselijke vorm van ethiek ondersteunt.quote:
So? Zolang er geen maatschappelijk taboe op erger dan een Fransman zijn ligt en het alleen jouw mening is, en je het geen kracht kan bijzetten met argumenten kan ik het respectvol negeren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:39 schreef man1986 het volgende:
Je bent erger dan een fransman![]()
relatief gezien danhé.
Het is toch een goed punt? Het Christendom heeft op sommige maatschappelijke vlakken nogal wat invloed. Denk b.v. aan de hetze die creationisten voeren tegen alles wat met evolutie heeft te maken in de V.S., het verbod op abortus in bepaalde landen (recent in Ierland), het verbod op homohuwelijken etc. Je kunt nogal zo sterk geloven dat alle waarheidsclaims van het Christendom onzin zijn, de invloed wordt daardoor niet minderquote:Op maandag 19 november 2012 22:22 schreef man1986 het volgende:
Mooi om te zien dat jullie atheisten het zo goed voor elkaar kunnen opnemen. Dat is heel christelijk van jullie.
Natuurlijk wel. Men heeft bepaalde verwachtingen op basis van uitspraken. Denk aan uitspraken van Jezus alsquote:Op maandag 19 november 2012 14:46 schreef man1986 het volgende:
Bij gebrek aan uitkomst en concrete tijdsaanduiding kun je de voorspelling altijd een X aantal jaar naar voren schuiven.
Dit lijkt me tegenstrijdig, want zoals je zegt, bij gebrek aan een concrete tijdsaanduiding valt er ook niet zoveel naar voren of achteren te schuiven.
quote:Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is."
Je ziet bij Paulus' vroegste brieven duidelijk de hoop dat Paulus zelf nog de terugkeer zal meemaken. Dat gebeurde echter niet. Je vindt b.v. ook in één van zijn latere brieven dat Paulus ingaat op het feit dat er steeds meer mensen overlijden in de gemeentes die hij gesticht heeft. De verwachting op Jezus' terugkeer wordt zo steeds meer naar de toekomst verschoven. Nu zijn er natuurlijk weer allerlei theologische herinterpretaties over wat b.v. zo'n laatste generatie dan moet inhouden, maar dat is ook het punt wat ik wil aanstippen: het is nogal willekeurig.quote:Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.
Nee, maar het zou wel een zwaktepunt van de profetie zijn als het daadwerkelijk zo concreet zou worden aangeduid, en het niet uitkomt.quote:Ik kan als christen ook gaan roepen dat Jezus volgende week dinsdag om 13:00 uur komt, maar daarmee heb ik niet gespeeld met een bepaalde tijdsverschuiving, maar zelf een datum erop gezet. Als dat achteraf fout blijkt te zijn, dan is dat geen zwaktepunt van de bijbelprofetie, maar van mijn overhaaste conclusie.
Nou, als mensen profetieën als (rationeel) argument geven voor het Christendom, dan moet je die profetieën toch enigszins kunnen toetsen op (on)waarheid? Wat is anders de betekenis van uitspraken als "Jezus heeft zoveel profetieën vervult dat Hij de messias moet zijn"?quote:Maar er zijn legio Christenen die de profetieën nou juist aangeven om het Christendom een extra fundament mee te geven. Mijn vraag is dan hoe dit precies gebeurt.
Dat kunnen ze prima doen. En je 'hoe' vraag moet je beter definieren, bedoel je vooraf wetenschappelijk aantonen dat de christenen op het rechte einde zijn wat profetie betreft? Ik heb al aangegeven dat dat niet mogelijk is.
Zo kun je het interpreteren, en ik snap dat veel Christenen dat zullen doenquote:Tot hoeverre ben je het mee eens dat een profetie een voorafgaande claim is voor een (historische) gebeurtenis dat nog niet heeft plaatsgevonden?
Geef dat dan tenminste als je bezwaar aan, en niet 'God en de bijbel is fake'.quote:Op dinsdag 20 november 2012 11:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is toch een goed punt? Het Christendom heeft op sommige maatschappelijke vlakken nogal wat invloed. Denk b.v. aan de hetze die creationisten voeren tegen alles wat met evolutie heeft te maken in de V.S., het verbod op abortus in bepaalde landen (recent in Ierland), het verbod op homohuwelijken etc. Je kunt nogal zo sterk geloven dat alle waarheidsclaims van het Christendom onzin zijn, de invloed wordt daardoor niet minder
Niet geloven in het christendom staat niet gelijk met atheïsme hoor, of denk je dat christenen een patent hebben genomen op het theïsme ?quote:Op maandag 19 november 2012 22:22 schreef man1986 het volgende:
Mooi om te zien dat jullie atheïsten het zo goed voor elkaar kunnen opnemen. Dat is heel christelijk van jullie.
Waar zeg ik dat laatste?quote:Op dinsdag 20 november 2012 11:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Geef dat dan tenminste als je bezwaar aan, en niet 'God en de bijbel is fake'.
God mag je van mijn part nog behouden als slaapdekentje, maar de bijbel is fake, of weet je dat nog steeds niet?quote:Op dinsdag 20 november 2012 11:34 schreef man1986 het volgende:
Zei ik christendom? Mijn reactie ging om God als fake en de bijbel als fake.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet geloven in het christendom staat niet gelijk met atheïsme hoor, of denk je dat christenen een patent hebben genomen op het theïsme ?
Zeg je ook niet.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat laatste?Daarbij, wat ATON zegt: het Christendom heeft geen patent op "God".
Even je post erbij halen:quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:26 schreef man1986 het volgende:
Zei ik christendom? Mijn reactie ging om God als fake en de bijbel als fake.
Als je God als fake beschouwd, dan klopt mijn 'atheisten' commentaar wel.
En mijn antwoord hierop was:quote:Mooi om te zien dat jullie atheïsten het zo goed voor elkaar kunnen opnemen. Dat is heel christelijk van jullie
En dan veeg je God en Bijbel op één hoopje:quote:Niet geloven in het christendom staat niet gelijk met atheïsme hoor, of denk je dat christenen een patent hebben genomen op het theïsme ?
En zo surf je van God naar atheïst naar christelijk naar Bijbel. Niet zo heel duidelijk meer, vind je zelf niet, of is dit eigen aan christenen om steeds een vluchtweg open te laten?quote:Geef dat dan tenminste als je bezwaar aan, en niet 'God en de bijbel is fake'.
Of misschien is het omdat men niet met christenen wil geassocieerd worden. Kan ook he ?quote:Heeft 'atheisme' tegenwoordig dan zo'n slechte connotatie dat jullie jezelf daarmee niet willen associëren?
Wat klopt er volgens jouw niet aan Jezus' woorden: deze generatie..?quote:Op dinsdag 20 november 2012 11:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Men heeft bepaalde verwachtingen op basis van uitspraken. Denk aan uitspraken van Jezus als
Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is."
Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.
Dat mensen deze generatie als elke willekeurige generatie gaan bestempelen doet er niet ter zake. Jezus maakt een beschrijving van de gebeurtenissen en noemt de mensen die dat mee zullen maken 'deze generatie'.quote:Je ziet bij Paulus' vroegste brieven duidelijk de hoop dat Paulus zelf nog de terugkeer zal meemaken. Dat gebeurde echter niet. Je vindt b.v. ook in één van zijn latere brieven dat Paulus ingaat op het feit dat er steeds meer mensen overlijden in de gemeentes die hij gesticht heeft. De verwachting op Jezus' terugkeer wordt zo steeds meer naar de toekomst verschoven. Nu zijn er natuurlijk weer allerlei theologische herinterpretaties over wat b.v. zo'n laatste generatie dan moet inhouden, maar dat is ook het punt wat ik wil aanstippen: het is nogal willekeurig.
Waar wordt het 'zo concreet' aangeduid? Je probeert eigenschappen aan profeties te geven waar ze daar niet voor bedoeld zijn.quote:[..]
Nee, maar het zou wel een zwaktepunt van de profetie zijn als het daadwerkelijk zo concreet zou worden aangeduid, en het niet uitkomt.
Nu heb je het over twee zaken: een profetie vooraf toetsen en achteraf toetsen.quote:[..]
Nou, als mensen profetieën als (rationeel) argument geven voor het Christendom, dan moet je die profetieën toch enigszins kunnen toetsen op (on)waarheid? Wat is anders de betekenis van uitspraken als "Jezus heeft zoveel profetieën vervult dat Hij de messias moet zijn"?
Weer een tegenstrijdigheid. Want als het geen toekomstige 'voorspelling' is, dan hoe kan het dienen als een interpretatie voor iets dat zal gebeuren als het niet hoeft te gebeuren?quote:[..]
Zo kun je het interpreteren, en ik snap dat veel Christenen dat zullen doenIk zie het eerder als een bepaalde fundering voor een heilsgeschiedenis, waarin mensen en gebeurtenissen geïnterpreteerd zullen worden. In die zin is het geen "voorspelling", maar een interpretatie van wat gebeurt.
Sja, als de christelijke god en de bijbel niet fake waren en dat ook objectief kon worden vastgesteld dan staan christenen mogelijk in hun recht wanneer zij de rechten van niet-christenen beperken. Het lijkt me dus best relevant.quote:Op dinsdag 20 november 2012 11:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je vergeet hier volgens mij dat veruit de meeste mensen die de Bijbel verwerpen geen atheist zijn.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:26 schreef man1986 het volgende:
Mijn commentaar was juist GOD als fake en de BIJBEL als fake op BerjanII reactie.
En inderdaad, als je God als fake aanneemt, dan is mijn woordkeuze 'atheisten' niet geheel onterecht.
Omdat mensen altijd wel manieren vinden om het in deze heilsgeschiedenis te plaatsen, of er desnoods zaken voor verzinnen om hun boodschap kracht bij te zettenquote:Op dinsdag 20 november 2012 13:10 schreef man1986 het volgende:
Als het geen toekomstige 'voorspelling' is, dan hoe kan het dienen als een interpretatie voor iets dat zal gebeuren als het niet hoeft te gebeuren?
Nogmaals: als ik de vroege brieven van Paulus lees, lees ik duidelijk de verwachting dat Jezus spoedig terug zal keren. Ik denk dat de evangelisten dit ook meenden. Omdat dit niet waar bleek te zijn, interpreteren veel Christenen nu "deze generatie" op jouw manier. Dat stipte ik al eerder aan.quote:Deze generatie duidt op de generatie dat de gebeurtenissen die Jezus daar beschrijft zal meemaken.
Nergens. Dat is mijn punt nou ook juist.quote:Waar wordt het 'zo concreet' aangeduid?
Ten eerste:quote:Op maandag 19 november 2012 21:29 schreef man1986 het volgende:
Beste BerjanII,
Als God en de bijbel fake zijn, waarom besteed je er dan zoveel aandacht aan?
Katholieken en Protestanten zijn toch echt beiden Christelijk en nemen het niet bepaald voor elkaar op.quote:Op maandag 19 november 2012 22:22 schreef man1986 het volgende:
Mooi om te zien dat jullie atheisten het zo goed voor elkaar kunnen opnemen. Dat is heel christelijk van jullie.
Dat is juist niet daadwerkelijk christelijk. De meeste christelijke predikers in bijvoorbeeld Amerika willen vooral geld in hun laatje binnen krijgen met hun preken, dan laten ze mensen versteld doen staan en doen ze net alsof ze goede intenties hebben en zijn dan blij met al het geld wat ze binnen krijgen, het is dus vooral christelijk als je andere mensen om de tuin leidt. Bij creationisme is dat ook zo.quote:Op maandag 19 november 2012 22:22 schreef man1986 het volgende:
Volgens sommige christenen wel, Jodendom en Islam enzo is ook een vorm van atheïsme zeggen ze geloof ik.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet geloven in het christendom staat niet gelijk met atheïsme hoor, of denk je dat christenen een patent hebben genomen op het theïsme ?
Volgens moslims is de bijbel vervalst door de Joden heb ik me eens laten vertellen door een moslim, maar die worden vast ook voor atheïsten aangezien door christenen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 13:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je vergeet hier volgens mij dat veruit de meeste mensen die de Bijbel verwerpen geen atheist zijn.
Men heeft natuurlijk zeer goed gezocht op antwoorden in de bijbel over de vraag waarom JC niet "binnen deze generatie" is teruggekomen. Dus dat duizend jaren één dag voor God is en andersom en zo. Maar dat verklaart het natuurlijk niet. JC zegt dat hij spoedig (in mensentaal betekent dat dus niet duizenden jaren) terugkomt en dat "deze generatie" dat zal meemaken.quote:Op zondag 18 november 2012 10:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat komt prima overeen met 7 millennia waarvan het zevende millennium een sabbat zal zijn.
8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. 2 petrus 3
En hij baseert zich dan nog op een verzonnen brief van een Paulus-volgeling. Armoedig.quote:Op woensdag 21 november 2012 10:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Men heeft natuurlijk zeer goed gezocht op antwoorden in de bijbel over de vraag waarom JC niet "binnen deze generatie" is teruggekomen. Dus dat duizend jaren één dag voor God is en andersom en zo. Maar dat verklaart het natuurlijk niet. JC zegt dat hij spoedig (in mensentaal betekent dat dus niet duizenden jaren) terugkomt en dat "deze generatie" dat zal meemaken.
Het dat blijkt een grote leugen te zijn.
quote:Jezus profeteerde dat de tempel vernietigd zou worden: "Geen enkele steen zal op de andere blijven, alles zal worden afgebroken" (Matteüs 24:1-2). Jezus voorzegde de verwoesting van Jeruzalem, waarbij een deel van het volk zou omkomen en een deel in ballingschap weggevoerd zou worden: "De inwoners zullen omkomen door het zwaard of in gevangenschap worden weggevoerd en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen [niet-Joden] voorbij is" (Lucas 21:24). Dat Jeruzalem 'vertrapt' zal worden door de heidenen, doet denken aan een Psalm van Asaf: "God, vreemde volken hebben uw land bezet, uw heilige tempel geschonden en Jeruzalem in puin veranderd" (vgl. Jesaja 63:18; Daniël 8:10,13; Zacharia 12:3; Openbaring 11:2).
Wat Jezus zei leek toentertijd zeer onwaarschijnlijk. Men leefde onder de 'Pax Romana' ('Romeinse Vrede') en geen enkele mogendheid kon zich op dat moment met Rome meten. Ook lag het niet voor de hand dat de Romeinen zelf de tempel en Jeruzalem zouden verwoesten. Desalniettemin zei Jezus dat wat in de Schriften was geprofeteerd (Daniël 9:26; vgl. Jeremia 26:6,18; Micha 3:12), nu zijn vervulling nabij was.
meer hier : http://mens-en-samenlevin(...)-van-de-joden.html#9quote:Ongeveer 530 jaar voor Christus voorspelde Daniël de verwoesting van Jeruzalem en de Tempel (Daniël 9:26). Daniël voorspelde dat 'een gezalfde zal worden vermoord, zonder dat iemand het voor hem opneemt. Het volk van een toekomstige vorst zal verderf brengen over de stad en het heiligdom.' Vijf eeuwen later hadden de Romeinen het voor het zeggen in het land van Israël en kondigde Jezus zichzelf aan als de Messias van Israël. Hij werd door de Romeinen gekruisigd. Veertig jaar later verwoesten de Romeinen Jeruzalem en de tempel.
Hoe weten we dat het Jezus is over wie Daniël profeteerde? Welnu, de profetie voorspelt heel specifiek de dag waarop 'de gezalfde' Jeruzalem zou binnengaan. De website 'Alles over Waarheid' vat de vervulling van deze profetie kernachtig samen:
"De profetie stelt: 69 weken van jaren (69 x 7 = 483 jaar) zouden voorbijgaan tussen de verordening om Jeruzalem te herbouwen en de komst van de Messias. Dit is volgens de Babylonische kalender die 360 dagen telt, omdat het boek Daniël in Babylon werd geschreven tijdens het Joodse gevangenschap na de val van Jeruzalem. Dus, 483 jaren x 360 dagen = 173,880 dagen. Volgens de verslagen die door Sir Henry Creswicke Rawlinson in het Shushan (Susa) Paleis werden gevonden, en die door Nehemia 2:1 worden bevestigd, werd deze verordening op 14 maart, 445 voor Christus, uitgevaardigd door Artaxerxes Longimanus. Precies 173,880 dagen later, op 6 April, 32 na Christus, rijdt Jezus op een ezel Jeruzalem binnen (...). De wereld viert deze dag als Palmzondag. Vier dagen later werd Christus aan het kruis vermoord."
Probleem: 6 april 32 n.C. rijdt Jezus op een ezel Jeruzalem binnen. Waar baseert men zich op ??quote:"De profetie stelt: 69 weken van jaren (69 x 7 = 483 jaar) zouden voorbijgaan tussen de verordening om Jeruzalem te herbouwen en de komst van de Messias. Dit is volgens de Babylonische kalender die 360 dagen telt, omdat het boek Daniël in Babylon werd geschreven tijdens het Joodse gevangenschap na de val van Jeruzalem. Dus, 483 jaren x 360 dagen = 173,880 dagen. Volgens de verslagen die door Sir Henry Creswicke Rawlinson in het Shushan (Susa) Paleis werden gevonden, en die door Nehemia 2:1 worden bevestigd, werd deze verordening op 14 maart, 445 voor Christus, uitgevaardigd door Artaxerxes Longimanus. Precies 173,880 dagen later, op 6 April, 32 na Christus, rijdt Jezus op een ezel Jeruzalem binnen (...). De wereld viert deze dag als Palmzondag. Vier dagen later werd Christus aan het kruis vermoord."
Volgens wiki:quote:Op zaterdag 17 november 2012 19:47 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Voor de uitkomst van de som maakt het geen flikker uit het was Nero versus Neroh of zoiets. Qua uitspraak scheelde het niets.
Bron :quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:24 schreef ATON het volgende:
@ Flying_nomad, zo kan ik het ook.
[..]
Probleem: 6 april 32 n.C. rijdt Jezus op een ezel Jeruzalem binnen. Waar baseert men zich op ??
Waarom niet op 12 Nisan ( 3 april ) 30 n.C. ? Omdat die zo gezegde voorspelling dan niet meer klopt ? Ik kan mijn datum onderbouwen, kan jij dit voor jou datum ook ?
quote:When was Daniel's "69 weeks of years" supposed to end?
We are now at the point where we can try to pinpoint when the Messiah was supposed to make his appearance. If we agree on the points that have been made earlier, then we simply calculate 476 years into the future, using 444 BC as the starting point. To do that, if I am not mistaken, we count 443 BC as the first of the 476 years. Why - because the first began in 444 BC and it ended in 443 BC. So we start counting from 443 BC. So, we have 443 years on the BC side of measuring time and that leaves us with 33 years on the AD side to account for the full 476 years. Using this formula, we arrive at 33 AD the year in time in which the Messiah was to appear.
And that would correspond to the time that Jesus rode into Jerusalem on a donkey. The reason the donkey is important is that in Zechariah 9:9, the prophet Zechariah speaks of a King riding a donkey and presenting himself as the King to Jerusalem.
Alfred Edersheim, a Christian Jew who lived during the 1800s, studied ancient Rabbinical writings, and said that Zechariah 9:9 was often interpreted as being about a Messiah. In the book, "The Life and Times of Jesus the Messiah," Edersheim wrote: "The Messianic application of this verse in all its parts has already been repeatedly indicated. We may here add that there are many traditions about this donkey on which the Messiah is to ride; and so firm was the belief in it, that, according to the Talmud, `if anyone saw a donkey in his dreams, he will see salvation' (Ber 56 b)."
So then, what better way for a Messiah to announce himself in Jerusalem than to enter the great city on the back of a humble donkey?
There are theories that pinpoint the exact date of the exact year that Jesus rode into Jerusalem. The dates that I have seen in my review of other people's research is April 6, either April 6, 32 AD, or April 6, 33 AD. (And, again, the difference in the year depends on whether the 20th year of Artaxerxes was in 444 BC or 445 BC). And, some scholars have claimed that there are exactly 173,880 days from March 5, 444 BC to April 6, 33 AD (and, 173,880 days from March 5, 445 BC to April 6, 32 AD)
Hij schijnt niet zo goed te weten of het nou 32 AD of 33 AD is. Wel, het is 30 AD om volgende reden:quote:Op vrijdag 23 november 2012 16:52 schreef Flying_nomad het volgende:
Dan deugd jou bron niet. Even een stukje quoten :
[quote]There are theories that pinpoint the exact date of the exact year that Jesus rode into Jerusalem. The dates that I have seen in my review of other people's research is April 6, either April 6, 32 AD, or April 6, 33 AD.
Waarom staat in de Bijbel dan dat Cyrus Babylon zou veroveren?quote:Op zaterdag 17 november 2012 16:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er staan geen specifieke profetieën in de bijbel.
Er is niets specifiek voorspelt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waarom staat in de Bijbel dan dat Cyrus Babylon zou veroveren?
Toen Cyrus nog niet eens geboren was!
En hoe Cyrus dit zou doen: Zonder gevecht, door het water om te leiden.
Hoe komt het dat de komst van de Messias precies voorspelt was in welk jaar (29 nc)? Vele vele vele jaren vantevoren. Of hoe Jezus behandelt zou worden rond zijn dood (voor hoeveel verkocht, bespot, lot geworpen om zijn kleren etc etc).
Niet specifiek? Laat me niet lachen
Daniël is geschreven in de tweede eeuw v.Chr. door iemand die dus niet die Daniël kan zijn.quote:Op vrijdag 23 november 2012 11:13 schreef Flying_nomad het volgende:
Ongeveer 530 jaar voor Christus voorspelde Daniël de verwoesting van Jeruzalem en de Tempel (Daniël 9:26).
Waarom niet ? Jij laat me toch ook lachen ?quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waarom staat in de Bijbel dan dat Cyrus Babylon zou veroveren?
Toen Cyrus nog niet eens geboren was!
En hoe Cyrus dit zou doen: Zonder gevecht, door het water om te leiden.
Hoe komt het dat de komst van de Messias precies voorspelt was in welk jaar (29 nc)? Vele vele vele jaren vantevoren. Of hoe Jezus behandelt zou worden rond zijn dood (voor hoeveel verkocht, bespot, lot geworpen om zijn kleren etc etc).
Niet specifiek? Laat me niet lachen
Mahahaha lol....quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er is niets specifiek voorspelt.
Achteraf toegevoegd ja.
En ik voorspel dat op de dag dat de maan rond is er een kindje geboren zal worden dat een grote rol zal spelen in belangrijke gebeurtenissen in ons leven op aarde.quote:Op zaterdag 24 november 2012 21:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mahahaha lol....
Vandaar dat precies voorspelt werd wat er in onze tijd zou gebeuren....
Of is de Bijbel pas gister geschreven?
Of de voorspellingen rond Jezus! Het staat onomstotelijk vast dat de profetien die over Jezus opgetekend zijn in het OT voor de geboorte van Jezus opgeschreven zijn.
Nu zijn de evangeliën pas een tijdje na de dood van Jezus geschreven door mensen die Jezus niet hebben ontmoet.quote:Op zaterdag 24 november 2012 21:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mahahaha lol....
Vandaar dat precies voorspelt werd wat er in onze tijd zou gebeuren....
Of is de Bijbel pas gister geschreven?
Of de voorspellingen rond Jezus! Het staat onomstotelijk vast dat de profetien die over Jezus opgetekend zijn in het OT voor de geboorte van Jezus opgeschreven zijn.
O ja, en waar kan ik dit ergens vinden ? Welk boek, vers of meervoud ervan ? Ik ben wel zéér benieuwd.quote:Op zaterdag 24 november 2012 21:31 schreef bianconeri het volgende:
Er is voorspeld in welk jaar de Messias aangesteld zou worden, waar hij geboren zou worden, hoe hij zou sterven. Dat is verre van vaag!quote:Op zaterdag 24 november 2012 21:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
En ik voorspel dat op de dag dat de maan rond is er een kindje geboren zal worden dat een grote rol zal spelen in belangrijke gebeurtenissen in ons leven op aarde.
Enig idee hoeveel "mesias" profetieën er zijn opgesteld ver ver voor het christen/jodendom etc?
Allemaal even vaag.
....quote:Op zaterdag 24 november 2012 22:00 schreef Mr.44 het volgende:
Nu zijn de evangeliën pas een tijdje na de dood van Jezus geschreven door mensen die Jezus niet hebben ontmoet.
Geen van de schrijvers van het NT heeft Jezus ooit als levend persoon meegemaakt.
De volkstelling tijdens het bewind van Quirinius die plaats vond na de dood van Herodes?quote:Op zondag 25 november 2012 12:17 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Er is voorspeld in welk jaar de Messias aangesteld zou worden, waar hij geboren zou worden, hoe hij zou sterven. Dat is verre van vaag!
En het gaat hier om het christendom niet om andere stuff.
In de Bijbel staat zijn leven echt heel duidelijk voorzegd, toeval? Nou erg knap als jij honderden jaren voor iemands geboren precies zijn leven kan voorspellen.
[..]
....
Er is genoeg bekend werelds gezien ook hoor
Dat Jezus echt bestaan heeft, of denk aan de volkstelling waardoor Jezus geboren werd in Betlehem.
Nee hoor. In de tijd van Paulus waren er inderdaad Christenen die in een spoedige terugkeer geloofde, Maar Paulus legt uit dat ze dat niet moeten geloven. Eerst moeten er zaken gebeuren alvorens Christus terugkomt.quote:Het is tekenend omdat Paulus, en Christus zelf ook volgens het evangelie, een spoedige terugkomst verwachten. Natuurlijk kun je zo geen toekomstige profetieën "ontkrachten". Bij gebrek aan uitkomst en concrete tijdsaanduiding kun je de voorspelling altijd een X aantal jaar naar voren schuiven. Maar er zijn legio Christenen die de profetieën nou juist aangeven om het Christendom een extra fundament mee te geven. Mijn vraag is dan hoe dit precies gebeurt
Voor mij nog steeds vaag gezien je nog steeds niet hebt geantwoord op mijn vraag waar we dat in het O.T. kunnen lezen !!!quote:Op zondag 25 november 2012 12:17 schreef bianconeri het volgende:
Er is voorspeld in welk jaar de Messias aangesteld zou worden, waar hij geboren zou worden, hoe hij zou sterven. Dat is verre van vaag!
Als er een volkstelling zou geweest hebben wil dit volgens jou zeggen dat Jezus bestaan heeft?quote:Dat Jezus echt bestaan heeft, of denk aan de volkstelling waardoor Jezus geboren werd in Betlehem.
EEN christus, zal he bedoelen. Een christus wil gewoon zeggen, een messias. Kan eender welke vrome jood zijn.quote:Op woensdag 28 november 2012 11:34 schreef Robmeister het volgende:
Nee hoor. In de tijd van Paulus waren er inderdaad Christenen die in een spoedige terugkeer geloofde, Maar Paulus legt uit dat ze dat niet moeten geloven. Eerst moeten er zaken gebeuren alvorens Christus terugkomt.
quote:3 Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is,
4 de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.
Er moet nog eerst een Christelijke afvalligheid plaatsvinden, en de mens van de wetteloosheid (antichrist) moet geopenbaard worden. Dat is nog niet gebeurd. Ook Jezus gaf zijn aanwijzingen.
14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
In jou post. Niet gezien ?quote:Op woensdag 28 november 2012 12:09 schreef Robmeister het volgende:
Mag ik vragen waar jij een Christus ziet staan in deze tekst?
Vanzelfsprekend. En er is geen element in de Bijbel of er is wel ergens iemand die beweert dat het echt zo gebeurd is. Maar dat op zichzelf zegt natuurlijk niets.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
vraagje aan de atheisten.
Hebben jullie ook wel eens op google gezocht naar verhalen over de echtheid van de bijbel?
Of dus teksten ook waargebeurd kunnen zijn?
Laat dat even duidelijk zijn: De messiasverwachting wat we lezen in het O.T. heeft totaal niks van doen met de ' Christusverwachting ' van Paulus. Voor de joden was de eindtijd het eind van vreemde overheersing. Voor Paulus was dit niet de messias van de joden, maar de ' Christus ' van de eindtijd, het laatste oordeel. Zelfs niet alle joodse strekkingen waren het niet eens met begrippen als ' engelen ' en ' laatste oordeel '. Paulus heeft het hier over een mythisch benadering zoals andere mysterie-cultussen het hadden. Zo kan je bv. ook de ' grot van Plato ' hieronder rangschikken.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:21 schreef Robmeister het volgende:
Naar welke dag zou Paulus nu wijzen in zijn brief als hij schrijft laat je niet misleiden die dag komt niet alvorens?...Op de laatste dag natuurlijk. De dag dat Christus terug komt.
Ja hoor, en niet enkel via Google. Dit is je al ten moede toe aangereikt en kom nu niet aanzetten met deze ' verjaarde vraag ' !!quote:Op woensdag 28 november 2012 12:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
vraagje aan de atheisten.
Hebben jullie ook wel eens op google gezocht naar verhalen over de echtheid van de bijbel?
Of dus teksten ook waargebeurd kunnen zijn?
Deze vraag houdt mij nu al een tijdje bezig, dus bij deze: ik vind het opvallend hoeveel jij eigenlijk weet over de inhoud en oorsprong van de Bijbel terwijl je verder bent wat je gerust een 'fundamentalistisch atheist' kunt noemen.quote:Op woensdag 28 november 2012 13:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja hoor, en niet enkel via Google. Dit is je al ten moede toe aangereikt en kom nu niet aanzetten met deze ' verjaarde vraag ' !!
Je bent atheïst of je bent het niet, zoals je dood bent of niet. Halfdood is net zo een lachwekkende term als deels-atheïst toch? Ik heb zelfs totaal geen moeite met iemand die een godsgedachte aanhangt, maar die moet dit niet verbinden met een mythisch figuur of een beschrijving van die godsgedachte geven.quote:Op woensdag 28 november 2012 13:56 schreef Molurus het volgende:
Deze vraag houdt mij nu al een tijdje bezig, dus bij deze: ik vind het opvallend hoeveel jij eigenlijk weet over de inhoud en oorsprong van de Bijbel terwijl je verder bent wat je gerust een 'fundamentalistisch atheist' kunt noemen.
Daar kan ik je een zeer eenvoudig antwoord op geven: In mijn dagelijks leven wordt ik met de gevolgen van religie geconfronteerd, is het niet op moreel vlak en de wetgeving die zich daar nog steeds op laat inspireren, om maar iets te noemen. Hoe religie misbruikt wordt om oorlog en terrorisme te voeden in het verleden en in het heden.Onenigheid onder gemeenschappen voedt en ga zo maar door. Hoe men de geschiedenis vervalst heeft in zowel de Tenach, de Bijbel als de Koran en men ( vermoedelijk ) historische figuren voor hun kar hebben gespannen die in werkelijkheid een heel andere missie hadden. Voor dezelfde moeite maakt men van Bin laden binnen honderd een vredesapostel. En als je je gaat verdiepen in geloofswetenschappen gaat er een wereld voor je open die soms veel meer filosofie en levenswijsheid bevat dan al die propaganda-geschriften samen. Ik wil dat mijn kleinkinderen in een meer vrije en veilige wereld kunnen leven. Dat vindt ik een voldoende reden.quote:Dus waar komt jouw inhoudelijke interesse in de Bijbel eigenlijk vandaan? Zelf heb ik zoiets van... zolang de autoriteit van de Bijbel niet aannemelijk is gemaakt kan de inhoud ervan mij totaal niet boeien. Cultuur-historisch wellicht interessant, maar niet meer dan dat.
Ik word natuurlijk met dezelfde gevolgen van religie geconfronteerd, en ik heb er alle begrip voor dat je in discussies met gelovigen goed voorbereid ten strijde wilt trekken. Daar is op zich niets mis mee.quote:Op woensdag 28 november 2012 14:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar kan ik je een zeer eenvoudig antwoord op geven: In mijn dagelijks leven wordt ik met de gevolgen van religie geconfronteerd, is het niet op moreel vlak en de wetgeving die zich daar nog steeds op laat inspireren, om maar iets te noemen. Hoe religie misbruikt wordt om oorlog en terrorisme te voeden in het verleden en in het heden.Onenigheid onder gemeenschappen voedt en ga zo maar door. Hoe men de geschiedenis vervalst heeft in zowel de Tenach, de Bijbel als de Koran en men ( vermoedelijk ) historische figuren voor hun kar hebben gespannen die in werkelijkheid een heel andere missie hadden. Voor dezelfde moeite maakt men van Bin laden binnen honderd een vredesapostel. En als je je gaat verdiepen in geloofswetenschappen gaat er een wereld voor je open die soms veel meer filosofie en levenswijsheid bevat dan al die propaganda-geschriften samen. Ik wil dat mijn kleinkinderen in een meer vrije en veilige wereld kunnen leven. Dat vindt ik een voldoende reden.
Ho maar, dat doen ze ook, topics vol. De Bijbel of de Koran is hun handleiding en het woord van God/Allah zonder meer, wat voor tegenstrijdigheden en nonsens die ook mogen bevatten.quote:Op woensdag 28 november 2012 15:04 schreef Molurus het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat je zo'n handreiking niet zou moeten doen. Laat een gelovige eerst maar eens beargumenteren waarom de inhoud van de Bijbel het bespreken waard is.
Voor gelovigen zijn dit stuk voor stuk waarheden en verplichte leefregels, gezien ze denken dat deze teksten heilig zijn.quote:Veel interessanter wat mij betreft zijn religie, geloofsovertuigingen en de eventuele waarheid van die overtuigingen.
Leg dat maar eens uit aan een gelovige. En ik heb het niet over dat boek, maar wel de inhoud ervan.quote:Die hebben namelijk wel degelijk een invloed op mijn leven, daar waar de Bijbel dat niet heeft. De Bijbel is een boek, en niet meer dan dat.
Gezien dat boek de nodige rek heeft mag iedereen er het zijne uithalen, zelfs hun eigen versies bundelen in ontelbare sekten. Met de gemeenschappelijke peilers te ontmaskeren via godsdienstwetenschap en geschiedenis, haal je zowel Tenach, Bijbel en Torah onderuit. Wat er over blijft is nog steeds een zeker geloof in een godsbegrip, en dat mag men voor mijn part nog steeds invullen naar believen. Keuze te over.quote:Wat gelovigen daaruit lezen varieert nogal, en de Bijbel is voor geen van hen een valide argument voor hun overtuigingen.
Ah, maar nooit met iets dat ook maar de schijn van succes heeft.quote:Op woensdag 28 november 2012 15:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho maar, dat doen ze ook, topics vol.
Sja, door in te gaan op die inhoud heb je impliciet al erkend dat die inhoud interessant is. Ik weet best dat jij dat niet zo ziet, maar een gelovige wel. En daarom zeg ik: wellicht zou je bij de argumenten die zij aandragen waarom de Bijbel interessant zou zijn al aan de bel moeten trekken. En niet ergens halverwege dat boek.quote:Op woensdag 28 november 2012 15:58 schreef ATON het volgende:
Leg dat maar eens uit aan een gelovige. En ik heb het niet over dat boek, maar wel de inhoud ervan.
Volgens jou niet, maar volgens hen wel.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:04 schreef Molurus het volgende:
Ah, maar nooit met iets dat ook maar de schijn van succes heeft.
Zoals ?quote:Sja, door in te gaan op die inhoud heb je impliciet al erkend dat die inhoud interessant is. Ik weet best dat jij dat niet zo ziet, maar een gelovige wel. En daarom zeg ik: wellicht zou je bij de argumenten die zij aandragen waarom de Bijbel interessant zou zijn al aan de bel moeten trekken. En niet ergens halverwege dat boek.
Dan is het je nog niet opgevallen dat ik die inhoudelijke Bijbelkennis gebruik om deze naast de historische en wetenschappelijke kennis te leggen om aan te tonen dat de inhoud van de Bijbel een leugen is. Als men echter gaat debatteren over de theologische inhoud is men mis bezig.quote:Om het christelijke standpunt onderuit te halen is inhoudelijke Bijbelkennis helemaal niet nodig.
Je keert daarmee effectief de bewijslast om. Die bewijslast ligt niet bij jou, maar bij de gelovige.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:17 schreef ATON het volgende:
Dan is het je nog niet opgevallen dat ik die inhoudelijke Bijbelkennis gebruik om deze naast de historische en wetenschappelijke kennis te leggen om aan te tonen dat de inhoud van de Bijbel een leugen is. Als men echter gaat debatteren over de theologische inhoud is men mis bezig.
Gelovige: Maar er is geen bewijs, dat is nu juist het punt van geloven, Hosianna!quote:Op woensdag 28 november 2012 16:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je keert daarmee effectief de bewijslast om. Die bewijslast ligt niet bij jou, maar bij de gelovige.
Het omkeren van de bewijslast komt veel voor in discussies over religie, maar als wij atheisten dat ook gaan doen is het einde zoek. Dat die bewijslast bij de gelovige ligt kan niet voldoende worden benadrukt. Door zelf een poging te doen om de onzin van de Bijbel aan te tonen zeg je feitelijk tegen een gelovige: die bewijslast ligt nu bij mij.
En dat zeggen inderdaad veel gelovigen. En bijna allemaal zijn dat gelovigen die desalniettemin proberen hun overtuigingen te rechtvaardigen op basis van vanalles en nog wat.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gelovige: Maar er is geen bewijs, dat is nu juist het punt van geloven, Hosianna!
Die 'bewijslast ' geven de gelovigen hier constant, met de nodige lappen psalmen en citaten. Wat wil je nog meer. Voor hen zijn dit bewijzen.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:21 schreef Molurus het volgende:
Je keert daarmee effectief de bewijslast om. Die bewijslast ligt niet bij jou, maar bij de gelovige.
En dan zeg ik in zo'n geval: die inhoud interesseert me niet. Leg mij eerst maar eens uit waarom die inhoud het bestuderen waard is. En als je daar eenmaal in geslaagd bent kunnen we het eventueel nog over die inhoud hebben. Maar daarvoor absoluut niet.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Die 'bewijslast ' geven de gelovigen hier constant, met de nodige lappen psalmen en citaten. Wat wil je nog meer. Voor hen zijn dit bewijzen.
Sja... in het geval van een zware psychiatrische ziekte en/of een grondig ontkennen van de empirische werkelijkheid vraag ik me af of zo'n discussie wel zin heeft. Punt is: ook dan is bijbelkennis overbodig. Ik zou dan eerder op zoek zijn naar de juiste medicatie.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:40 schreef ATON het volgende:
Vraag eens aan een psychiatrisch patiënt bewijs voor zijn bewering dat hij Napoleon is. Good luck.
OK, laten we daar dan maar eens van uit gaan.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:43 schreef Molurus het volgende:
En dan zeg ik in zo'n geval: die inhoud interesseert me niet. Leg mij eerst maar eens uit waarom die inhoud het bestuderen waard is. En als je daar eenmaal in geslaagd bent kunnen we het eventueel nog over die inhoud hebben. Maar daarvoor absoluut niet.
Heb ik ook al overwogen dit voor te stellen.quote:Sja... in het geval van een zware psychiatrische ziekte en/of een grondig ontkennen van de empirische werkelijkheid vraag ik me af of zo'n discussie wel zin heeft. Punt is: ook dan is bijbelkennis overbodig. Ik zou dan eerder op zoek zijn naar de juiste medicatie.
Dat de kruisdood van Jezus haaks staat op de verwachtingen van de Joden is wel een aanwijzing dat Jezus hoogstwaarschijnlijk bestaan heeft, het verhaal is gewoon zo onwaarschijnlijk dat het onwaarschijnlijk wordt dat iemand dit verzonnen heeft.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
[..]
EEN christus, zal he bedoelen. Een christus wil gewoon zeggen, een messias. Kan eender welke vrome jood zijn.
En juist, nergens wordt de gekruisigde messias Jezus uit de dood opnieuw verwacht. Ik zie dit ook niet in onderstaande tekst.
[..]
Ik krijg nou de indruk dat alleen omwille van de negatieve aspecten van religie, en het Christendom in het bijzonder, je je al die jaren verdiept hebt in de geschiedenis van het Christendom en de bijbel.quote:Op woensdag 28 november 2012 14:40 schreef ATON het volgende:
Daar kan ik je een zeer eenvoudig antwoord op geven: In mijn dagelijks leven wordt ik met de gevolgen van religie geconfronteerd, is het niet op moreel vlak en de wetgeving die zich daar nog steeds op laat inspireren, om maar iets te noemen. Hoe religie misbruikt wordt om oorlog en terrorisme te voeden in het verleden en in het heden.Onenigheid onder gemeenschappen voedt en ga zo maar door. Hoe men de geschiedenis vervalst heeft in zowel de Tenach, de Bijbel als de Koran en men ( vermoedelijk ) historische figuren voor hun kar hebben gespannen die in werkelijkheid een heel andere missie hadden. Voor dezelfde moeite maakt men van Bin laden binnen honderd een vredesapostel. En als je je gaat verdiepen in geloofswetenschappen gaat er een wereld voor je open die soms veel meer filosofie en levenswijsheid bevat dan al die propaganda-geschriften samen.
Dat willen we allemaal, denk ik. Maar denk je dat je met jouw aanpak en benadering fundamentalistische Christenen hun wereldbeeld kunt laten nuanceren? Ik denk namelijk dat je daar dan nogal in tekort schiet.quote:Ik wil dat mijn kleinkinderen in een meer vrije en veilige wereld kunnen leven. Dat vindt ik een voldoende reden.
Het is niet geheel zeker of deze brief wel door Paulus geschreven isquote:Op woensdag 28 november 2012 11:34 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee hoor. In de tijd van Paulus waren er inderdaad Christenen die in een spoedige terugkeer geloofde, Maar Paulus legt uit dat ze dat niet moeten geloven. Eerst moeten er zaken gebeuren alvorens Christus terugkomt.
3 Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is,
4 de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.
Er moet nog eerst een Christelijke afvalligheid plaatsvinden, en de mens van de wetteloosheid (antichrist) moet geopenbaard worden. Dat is nog niet gebeurd. Ook Jezus gaf zijn aanwijzingen.
14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Wat het erop doet lijken dat Paulus denkt dat Jezus nog tijdens hun leven terug zal komenquote:15 Wat wij hier zeggen, is het woord van de Here: Wij die bij de terugkeer van de Here nog leven, zullen Hem niet eerder tegemoet gaan dan de gestorvenen.
16 Want als het bevel klinkt, als één van de voornaamste engelen zijn stem laat horen en de trompet van God schalt, zal de Here Zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen de gestorven christenen eerst opstaan
17 en daarna zullen wij die op dat moment nog leven, met hen in de wolken worden opgenomen om de Here in de lucht te ontmoeten en altijd bij Hem te zijn.
Er zijn wel meerdere relschoppers ( door de ogen van de Romeinen ) gekruisigd. Dit is nog helemaal geen bewijs dat deze Jezus bestaan heeft. Je kan ook niet verwachten dat de joden een gekruisigde kunnen zien als een messias.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:51 schreef Mr.44 het volgende:
Dat de kruisdood van Jezus haaks staat op de verwachtingen van de Joden is wel een aanwijzing dat Jezus hoogstwaarschijnlijk bestaan heeft, het verhaal is gewoon zo onwaarschijnlijk dat het onwaarschijnlijk wordt dat iemand dit verzonnen heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |