abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119198567
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:24 schreef Dimens het volgende:
Maakt je monitor geen gebruik van overscan?
Overscan?
pi_119198573
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:24 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

1366x768
Dan klopt het ook niet, wacht een moment.
  Moderator woensdag 14 november 2012 @ 13:25:14 #33
9859 crew  Karina
Woman
pi_119198576
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:23 schreef Dimens het volgende:

[..]

Scherpte is ook goed voor gamen, maar daar speelt je monitor op een gegeven moment geen rol meer in. Dan krijg je het spel wat ook iets moet gaan uitvoeren, anti-aliasing. Kost je computer veel kracht maar zonder anti-aliasing kun je een ontzettend hoge resolutie hebben, je spel wordt er niet scherper op. Je krijgt last van jaggies en die zorgen ervoor dat het spel onscherp wordt.
Eerlijk gezegd vind ik het zelf bij gamen helemaal niet zo belangrijk dat het beeld superscherp is, liever een leuke game dat er minder uit ziet dan andersom ;)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Eindredactie Games woensdag 14 november 2012 @ 13:26:45 #34
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_119198627
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:21 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Leuk gevonden, maar da's weer zo'n gare 16:9 :r kots verhouding.
16:10 for the win hoor mensen!. Ik snap niet dat die 16:9 zo'n beetje een standaard is geworden

ja, ik ben kritisch, en wil hier ook wel (een beetje) voor betalen. :P
Ghehe, niks mis mee imo.

Alleen krijg ik een beetje de indruk dat je je laat leiden door wat er op papier aan specs staat, in plaats van af te gaan op wat je daadwerkelijk ziet. Ondanks dat de technieken eigenlijk niet te vergelijken zijn, vind ik de kwaliteit/kleuren op de nieuwste iPad niet 'mooier' dan menig kwalitatief hoogwaardig LCD scherm.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_119198655

Probeer het nog eens. Zorg ervoor dat je computer geen gebruik maakt van overscan en dat elke pixel of zwart, of wit is. Niet grijs. (controlleer dit door heel dichtbij het scherm te zitten)
pi_119198688
quote:
99s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:25 schreef Karina het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik het zelf bij gamen helemaal niet zo belangrijk dat het beeld superscherp is, liever een leuke game dat er minder uit ziet dan andersom ;)
Ik speel nog steeds Wolfenstein Enemy Territory. Een van de betere spellen ooit. _O_
  Moderator woensdag 14 november 2012 @ 13:29:20 #37
9859 crew  Karina
Woman
pi_119198714
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:28 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ik speel nog steeds Wolfenstein Enemy Territory. Een van de betere spellen ooit. _O_
:D Al werd ik daar wel misselijk van :@ maar dat heb ik al snel met gamen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_119198747
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:27 schreef Dimens het volgende:
[ afbeelding ]

Probeer het nog eens. Zorg ervoor dat je computer geen gebruik maakt van overscan en dat elke pixel of zwart, of wit is. Niet grijs. (controlleer dit door heel dichtbij het scherm te zitten)
Mijn ogen ;(

Maar geen overscan. Het is inderdaad zwart of wit.
pi_119198774
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:21 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Leuk gevonden, maar da's weer zo'n gare 16:9 :r kots verhouding.
16:10 for the win hoor mensen!. Ik snap niet dat die 16:9 zo'n beetje een standaard is geworden

ja, ik ben kritisch, en wil hier ook wel (een beetje) voor betalen. :P
Dat is nu eenmaal de standaard geworden, wen eraan. Mensen wilden een breedbeeld en 16:9 is meer breedbeeld dan 16:10 is, terwijl 16:10 veel logischer is. Iets met een gouden vierkant of zo, weet even de benaming niet meer.
pi_119198830
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:30 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Mijn ogen ;(

Maar geen overscan. Het is inderdaad zwart of wit.
Ja leuk heh, je ogen die er pijn van doen? :D
Contrast is zo hoog, dat je er gewoon pijn van aan je ogen krijgt. Hetzelfde effect als je met optische illusies hebt, want dat is dit eigenlijk ook. Je weet dat het beeld zwart/wit is en toch zie je grijs, dat klopt niet.
pi_119198905
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:34 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ja leuk heh, je ogen die er pijn van doen? :D
Contrast is zo hoog, dat je er gewoon pijn van aan je ogen krijgt. Hetzelfde effect als je met optische illusies hebt, want dat is dit eigenlijk ook. Je weet dat het beeld zwart/wit is en toch zie je grijs, dat klopt niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_119198924
quote:
2s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:12 schreef 2dope het volgende:
Ze bestaan overigens wel hoor, alleen worden ze alleen ontwikkeld voor medische doeleinden.
Heeft ook weer te maken met wetgeving e.d.

Ziehier een 20" monitor met een resolutie van 2048 x 2560, prijskaartje van $5,849.00

http://www.necdisplay.com/p/medical-diagnostic-displays/md205mg-1

Speciaal bedoelt om bijv. resultaten van CT-scans te kunnen analyseren.
En totaal niet geschikt voor gamen of snelle beelden, puur en alleen voor stilstaande beelden. De responsetijd van de kristallen is zo hoog, dat wanneer het beeld ook maar een beetje beweegt, er niets meer is te zien van die scherpte. Die pixels doen er verdom lang over om van de ene kleur naar de ander te gaan. (30ms).
pi_119198946
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:36 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar je ziet het dus? Plaatje fullscreen en op een bepaalde afstand en je ziet een grijs scherm?
pi_119198972
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:37 schreef Dimens het volgende:

[..]

Maar je ziet het dus? Plaatje fullscreen en op een bepaalde afstand en je ziet een grijs scherm?
Jep. Als ik een meter naar achter ga. :Y
pi_119199149
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:38 schreef Oerbeer het volgende:
Jep. Als ik een meter naar achter ga.
Ja dat kan kloppen. Dit heeft met de resolutie en het formaat van het scherm te maken. Die bepalen de PPI (Pixels Per Inch) en op basis daarvan zou je de afstand kunnen berekenen dat je van het scherm moet afzitten voordat je het contrast niet meer ziet en de pixels onderling niet meer kunt onderscheiden. Maar aangezien elk menselijk oog verschillend is, zal zo'n berekening nooit precies kunnen zijn. Maar dat spreekt voor zich.
pi_119199300
Dus TS, begrijp je het? Snap je waarom ze bij monitoren niet een hogere resolutie invoeren omdat het eigenlijk nergens voor nodig is, alleen wanneer de monitor groter moet zijn?
pi_119199336
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:44 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ja dat kan kloppen. Dit heeft met de resolutie en het formaat van het scherm te maken. Die bepalen de PPI (Pixels Per Inch) en op basis daarvan zou je de afstand kunnen berekenen dat je van het scherm moet afzitten voordat je het contrast niet meer ziet en de pixels onderling niet meer kunt onderscheiden. Maar aangezien elk menselijk oog verschillend is, zal zo'n berekening nooit precies kunnen zijn. Maar dat spreekt voor zich.
Als ik goed kijk dan zie ik de pixels wel zitten. Heb hiervoor echt jarenlang nog met CRT-monitor's gewerkt. Die deden het nog prima en ik had niet de behoefte ze te vervangen. Pas toen ze echt op waren en begonnen te flitsen en schuiven heb ik deze LED schermen gekocht.

Moest er echt aan wennen en had binnen no-time hoofdpijn. Ook vond ik mijn andere schermen tòch scherper ogen.
pi_119199693
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:49 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Als ik goed kijk dan zie ik de pixels wel zitten. Heb hiervoor echt jarenlang nog met CRT-monitor's gewerkt. Die deden het nog prima en ik had niet de behoefte ze te vervangen. Pas toen ze echt op waren en begonnen te flitsen en schuiven heb ik deze LED schermen gekocht.

Moest er echt aan wennen en had binnen no-time hoofdpijn. Ook vond ik mijn andere schermen tòch scherper ogen.
Weet je dat zeker? Weet je zeker dat je niet eigenlijk gewoon een grijs scherm ziet en denkt dat je het contrast kunt zien? Jij weet namelijk dat het een plaatje is met zwarte en witte strepen.

Eigenlijk is het dus niet eerlijk en moet je zoiets testen met iemand die het niet weet. Iemand die ook niet weet dat hij zo'n test moet doen, want die is al beïnvloed.

Tevens. Jouw scherm is gewoon LCD. Alleen het licht wat door de kristallen komt, is gegenereerd door LED lampen.
pi_119199850
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:00 schreef Dimens het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Weet je zeker dat je niet eigenlijk gewoon een grijs scherm ziet en denkt dat je het contrast kunt zien? Jij weet namelijk dat het een plaatje is met zwarte en witte strepen.

Eigenlijk is het dus niet eerlijk en moet je zoiets testen met iemand die het niet weet. Iemand die ook niet weet dat hij zo'n test moet doen, want die is al beïnvloed.
Ik zal het een maat laten doen van de week.
quote:
Tevens. Jouw scherm is gewoon LCD. Alleen het licht wat door de kristallen komt, is gegenereerd door LED lampen.
Ah. Ja tot zover reikt mijn kennis over schermen dus :')
  woensdag 14 november 2012 @ 14:16:01 #50
389109 Ailuranthrope
Bijt alles in stukken.
pi_119200121
Ik vind het eigenlijk wel goed zo, met mijn schermpje dan! Kan er niet wakker om liggen, het werkt goed, en daar gaat het me om.

Beter en mooier kan altijd, maar de 3d technieken lijken nu ook weer in trek, en dus is er stilstand lijkt mij, in andere resoluties.
pi_119200725
quote:
7s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:06 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Ik zal het een maat laten doen van de week.

Als je de test zo goed als mogelijk wilt doen, zet je er ook nog een echt grijs plaatje bij. Zet hem op anderhalve meter van je scherm en laat hem eerst het grijze scherm zien, vraag hem welke kleur dat is. Daarna laat je hem het zwart/wit plaatje zien en vraagt hem welke kleur dat is. Daarna zet je hem iets dichterbij en vraagt hem bij beide plaatjes welke kleur dat is, net zo lang totdat hij zegt dat het zwart/wit plaatje ook echt zwart/wit is en niet grijs. Je zult versteld staan hoe dichtbij hij dan al zit.
quote:
[..]

Ah. Ja tot zover reikt mijn kennis over schermen dus :')
De echte LED schermen, waar de pixels dus ook echt uit LED lampjes bestaat, bestaan wel. Dit wordt OLED genoemd en vind je onder andere in de Samsung Galaxy S en hoger. Maar de schermen in de winkel die het label LED krijgen, zijn gewoon LCD alleen is de techniek erachter iets anders.
LCD zelf geeft namelijk geen licht, dat doen de vloeibare kristallen in het scherm (Liquid Crystal Display) niet. Wat ze doen wel kunnen, is licht doorlaten. Bij de LCD zoals we dat kennen van "vroeger", was dit CCFL wat geplaatst was achter het scherm van duizenden vloeibare kristallen. Die geeft continue licht en de kristallen bepalen of er dan licht doorkomt of niet.

Bij de schermen die het labeltje LED krijgen, is dat CCFL licht vervangen door LED lampen aan de zijkant achter het scherm. Die verlichten nu het scherm maar verder is er niet iets hocuspocus aan de LED schermen. Het is ook niet zo dat het een beter is dan het ander want het brengt beide voor -en nadelen met zich mee.

Waarom dan toch LED? Het verkoop goed. Mensen zoals jij, die het dus niet weten, zien LED staan en hebben veel gehoord over LED dat het zo goed is en kopen het dan. Tja, marketing.
pi_119201451
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:48 schreef Dimens het volgende:
Dus TS, begrijp je het? Snap je waarom ze bij monitoren niet een hogere resolutie invoeren omdat het eigenlijk nergens voor nodig is, alleen wanneer de monitor groter moet zijn?
Dus omdat een hogere resolutie nergens voor nodig zou zijn...

Dat zou logisch zijn, maar eigenlijk werkt het niet zo. Er zijn tal van voorbeelden waarbij iets eigenlijk geen noemenswaardige verbetering geeft maar toch populair gaat zijn puur vanwege de stats waar mensen graag op geilen.

Ik kan me wel toepassingen bedenken waarmee een hogere resolutie wenselijk is
pi_119201535
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:59 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Dus omdat een hogere resolutie nergens voor nodig zou zijn...

Dat zou logisch zijn, maar eigenlijk werkt het niet zo. Er zijn tal van voorbeelden waarbij iets eigenlijk geen noemenswaardige verbetering geeft maar toch populair gaat zijn puur vanwege de stats waar mensen graag op geilen.
Ja, maar gelukkig is het bij monitoren nog niet zo doorgeslagen. Komt vast wel wanneer Apple besluit een Retina display te maken voor zijn Cinema monitor maar tot die tijd kunnen ze zich maar beter richten op de ontwikkeling van OLED wat veel interessanter is.
quote:
Ik kan me wel toepassingen bedenken waarmee een hogere resolutie wenselijk is
Zoals?
pi_119201714
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:02 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ja, maar gelukkig is het bij monitoren nog niet zo doorgeslagen. Komt vast wel wanneer Apple besluit een Retina display te maken voor zijn Cinema monitor maar tot die tijd kunnen ze zich maar beter richten op de ontwikkeling van OLED wat veel interessanter is.

[..]

Zoals?
Zakelijk maak ik gebruik van veel virtuele machine's. Zo heb ik regelmatig 4-5 remote-desktops openstaan. Wanneer deze draaien op een resolutie van 1024x768 dan zou je ze nog eens allemaal tegelijkertijd op je beeld kunnen proppen

Privé speel een MMO welke goed gebruik maakt van de resolutie, volgens mij gaat dit spel nóg beter speelbaar worden wanneer ik 2x zoveel op m'n scherm kan weergeven
pi_119201882
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:08 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Zakelijk maak ik gebruik van veel virtuele machine's. Zo heb ik regelmatig 4-5 remote-desktops openstaan. Wanneer deze draaien op een resolutie van 1024x768 dan zou je ze nog eens allemaal tegelijkertijd op je beeld kunnen proppen

Privé speel een MMO welke goed gebruik maakt van de resolutie, volgens mij gaat dit spel nóg beter speelbaar worden wanneer ik 2x zoveel op m'n scherm kan weergeven
Je gaat dan alles verkleinen zodat je alles onleesbaar klein wordt en je dichter op het scherm moet gaan zitten om het te kunnen lezen, onhandig dus. Dus wat doe je dan, het scherm groter maken met een hogere resolutie, dan is het effectief.

Voor dat spel zou je dan beter alle icoontjes kleiner kunnen maken om meer op het scherm te kunnen zien.
pi_119202046
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:35 schreef Dimens het volgende:

[..]

Als je de test zo goed als mogelijk wilt doen, zet je er ook nog een echt grijs plaatje bij. Zet hem op anderhalve meter van je scherm en laat hem eerst het grijze scherm zien, vraag hem welke kleur dat is. Daarna laat je hem het zwart/wit plaatje zien en vraagt hem welke kleur dat is. Daarna zet je hem iets dichterbij en vraagt hem bij beide plaatjes welke kleur dat is, net zo lang totdat hij zegt dat het zwart/wit plaatje ook echt zwart/wit is en niet grijs. Je zult versteld staan hoe dichtbij hij dan al zit.

[..]

De echte LED schermen, waar de pixels dus ook echt uit LED lampjes bestaat, bestaan wel. Dit wordt OLED genoemd en vind je onder andere in de Samsung Galaxy S en hoger. Maar de schermen in de winkel die het label LED krijgen, zijn gewoon LCD alleen is de techniek erachter iets anders.
LCD zelf geeft namelijk geen licht, dat doen de vloeibare kristallen in het scherm (Liquid Crystal Display) niet. Wat ze doen wel kunnen, is licht doorlaten. Bij de LCD zoals we dat kennen van "vroeger", was dit CCFL wat geplaatst was achter het scherm van duizenden vloeibare kristallen. Die geeft continue licht en de kristallen bepalen of er dan licht doorkomt of niet.

Bij de schermen die het labeltje LED krijgen, is dat CCFL licht vervangen door LED lampen aan de zijkant achter het scherm. Die verlichten nu het scherm maar verder is er niet iets hocuspocus aan de LED schermen. Het is ook niet zo dat het een beter is dan het ander want het brengt beide voor -en nadelen met zich mee.

Waarom dan toch LED? Het verkoop goed. Mensen zoals jij, die het dus niet weten, zien LED staan en hebben veel gehoord over LED dat het zo goed is en kopen het dan. Tja, marketing.
Wow. Kennis much? :D
pi_119202130
quote:
11s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:19 schreef Oerbeer het volgende:
Wow. Kennis much?
Dit is basic stuf. Er is veel meer over schermen te leren dan dit. Vooral televisies zijn interessant.
pi_119202178
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:22 schreef Dimens het volgende:

[..]

Dit is basic stuf. Er is veel meer over schermen te leren dan dit. Vooral televisies zijn interessant.
Wel nice dat je dat allemaal weet.
pi_119202182
quote:
14s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:24 schreef Oerbeer het volgende:
Wel nice dat je dat allemaal weet.
Het is mijn hobby.
pi_119202286
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:24 schreef Dimens het volgende:

[..]

Het is mijn hobby.
:7