Je kan ook in een samenlevingsovereenkomst vastleggen dat vriendin xbedrag keer aantal inwonende jaren mee krijgt bij beëindiging relatie.quote:Op maandag 12 november 2012 14:40 schreef mighty_myte het volgende:
Als mijn vriendin en ik een huis kopen, wat zijn dan de voor en tegens om het alleen op mijn naam te zetten?
Ik dacht: als het alleen op mijn naam staat en alles misgaat zal mijn vriendin buiten schot blijven bij bv loonbeslag. Het wordt dan alleen lastig als we ooit uit elkaar zouden gaan.
Is het een idee om de inboedel op haar naam te zetten?
We hebben nog geen samenlevingscontract, maar hopelijk volgende maand wel de sleutels van ons eerste koophuis.
Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structureel aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.quote:Op maandag 12 november 2012 14:48 schreef Sant. het volgende:
Dat ligt er maar net aan hoe de situatie is.
Ben jij degene die koopt en komt zij inwonen of wat?
Wanneer jij het huis alleen koopt, zet je het huis op jouw naam en niet op beide.
Indien het dan misgaat vertrekt zij en is er niets aan de hand.
Staat het op jullie beider naam, dan heeft zij er net zoveel recht op als jij.
Nope.quote:Op maandag 12 november 2012 14:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structurele aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.
Helaas niet, ze heeft gewoon recht op een vergoeding van TS. Dat wil zeggen dat TS moet betalen voor het feit dat zij verhuizen moet.quote:Op maandag 12 november 2012 14:51 schreef Sant. het volgende:
[..]
Nope.
Huiseigenaar betaald hypotheek en aflossing.
Woonlasten ( incl. gas, water, licht, internet, eten en drinken) betaal je samen.
Vrouwlief heeft geen poot om op te staan als puntje bij paaltje komt
Zonder contract dat is.
Gast, echt totaal niet waar..quote:Op maandag 12 november 2012 14:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Helaas niet, ze heeft gewoon recht op een vergoeding van TS. Dat wil zeggen dat TS moet betalen voor het feit dat zij verhuizen moet.
Gelukkig wel inderdaad.quote:Op maandag 12 november 2012 14:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structureel aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.
Dat hoor ik wel vaker iemand roepen, maar een bron daarvan heb ik nog niet gezien. Dus: bron?quote:Op maandag 12 november 2012 14:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Helaas niet, ze heeft gewoon recht op een vergoeding van TS. Dat wil zeggen dat TS moet betalen voor het feit dat zij verhuizen moet.
http://www.scheidslijn.nl(...)huiskostenvergoedingquote:Op maandag 12 november 2012 14:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker iemand roepen, maar een bron daarvan heb ik nog niet gezien. Dus: bron?
Is er wel al een huis?quote:Op maandag 12 november 2012 14:51 schreef mighty_myte het volgende:
Er is nog geen hypotheek en samenlevingscontract. Alles is dus nog mogelijk.
Ik verdien wel aanzienlijk meer dan mijn vriendin. In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik alles betaal, maar het huis mag net zo goed van haar zijn.
Ze heeft geen recht op het huis, wel op een soort afkoopsom, en na een bepaalde tijd zelfs op alimentatie.quote:Op maandag 12 november 2012 14:55 schreef Sant. het volgende:
[..]
Gast, echt totaal niet waar..
Jij koopt een huis en je vriendin komt bij je wonen. Wanneer je er bij komt wonen betaal je dus ook mee aan eten drinken en die fratsen.
Wanneer JIJ de hypotheek en aflossing betaald is het jouw huis en blijft het jouw huis.
Woonlasten is iets anders namelijk, dat zijn kosten die je maakt om te leven.
Wanneer ze daaraan bijdraagt verwerft ze zichzelf 0,0 rechten op het huis
Wanneer je samen huurt deel je ook de woonlasten, maar het huis is nooit van jou, maar blijft van diegene die eigenaar is.
Dit werkt net zo.
http://www.scheidslijn.nl(...)huiskostenvergoedingquote:
O ja, ik las niet goed. Dat wel inderdaad, maar veel mensen menen dat het huis (wat op één naam staat) ineens ook van de partner wordt op het moment dat die partner daar een bepaalde tijd woont. Dat is niet zo.quote:Op maandag 12 november 2012 14:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker iemand roepen, maar een bron daarvan heb ik nog niet gezien. Dus: bron?
Dit is geen rocket science..quote:Op maandag 12 november 2012 14:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.scheidslijn.nl(...)huiskostenvergoeding
Dit geld overigens ook gewoon voor een samenlevingscontract en/of een duurzaam huishouden dat aantoonbaar is.
Nee dat klopt. Ik weet echter niet zo of het zo is dat je een zaak hebt indien je duurzaam hebt bijgedragen aan het huishouden, het huis op 1 naam staat en er vervolgens een echtscheiding is. Ik heb ook wel gehoord dat er mensen zijn die menen dat je dan als vertrekkende partner rechten hebt, dit heb ik echter niet kunnen achterhalen.quote:Op maandag 12 november 2012 15:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
O ja, ik las niet goed. Dat wel inderdaad, maar veel mensen menen dat het huis (wat op één naam staat) ineens ook van de partner wordt op het moment dat die partner daar een bepaalde tijd woont. Dat is niet zo.
Dit bedoel ik inderdaad ook.quote:Op maandag 12 november 2012 15:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
O ja, ik las niet goed. Dat wel inderdaad, maar veel mensen menen dat het huis (wat op één naam staat) ineens ook van de partner wordt op het moment dat die partner daar een bepaalde tijd woont. Dat is niet zo.
Ik denk dat die verwarring inderdaad vaak ontstaat. Misschien word er vanuit gegaan dat het te vorderen bedrag middels de woning gevorderd kan worden, echter word vergeten dat de hypotheek verstrekker hierbij altijd de eerste partij is.quote:Op maandag 12 november 2012 15:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan dat het niet klopt?quote:Op maandag 12 november 2012 15:01 schreef Sant. het volgende:
[..]
Dit is geen rocket science..
wanneer je getrouwd bent of je hebt een samenlevingscontract ga je automatisch dingen delen. Dat is een heel ander verhaal.
Ik doel op samenwoning zonder contract waarbij 1 van de 2 eigenaar van het huis is en deze kosten draagt.
Nee hoor, dat begrip is vrij makkelijk en heel makkelijk aantoonbaar. Een ieder die kan aantonen elke week/maand/andere tijdsperiode een bijdrage in financieel opzicht bij te dragen in het huishouden van beide partners, dan praat men over een duurzaam huishouden.quote:Voor 'duurzaam samenleven' weet ik het niet, waardeloos kutbegrip 1e klas die een nogal ruime interpretatie mogelijk maakt.
Ik ging uit van de situatie zonder trouwen of contract. Vandaar dat ik zeg dat het niet klopt, dan is de situatie nogal andersquote:Op maandag 12 november 2012 15:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan dat het niet klopt?
[..]
Nee hoor, dat begrip is vrij makkelijk en heel makkelijk aantoonbaar. Een ieder die kan aantonen elke week/maand/andere tijdsperiode een bijdrage in financieel opzicht bij te dragen in het huishouden van beide partners, dan praat men over een duurzaam huishouden.
Als je echt voors en tegens wil weten is het makkelijker om te bekijken wat er in bepaalde situaties zou gebeuren. En bedenken wat je zelf wil. In jouw voorbeeld zal, als jij de hypotheek niet meer kan betalen, zij ook uit huis gezet worden hoor.quote:Op maandag 12 november 2012 14:40 schreef mighty_myte het volgende:
Als mijn vriendin en ik een huis kopen, wat zijn dan de voor en tegens om het alleen op mijn naam te zetten?
Ik dacht: als het alleen op mijn naam staat en alles misgaat zal mijn vriendin buiten schot blijven bij bv loonbeslag. Het wordt dan alleen lastig als we ooit uit elkaar zouden gaan.
We hebben nog geen samenlevingscontract, maar hopelijk volgende maand wel de sleutels van ons eerste koophuis.
Heb je ook een wetsartikel waarin staat dat mensen die samenwonen zonder contract/huwelijk iets aan de vertrekkende partner moeten vergoeden indien het samenwonen 'duurzaam' was?quote:Op maandag 12 november 2012 14:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.scheidslijn.nl(...)huiskostenvergoeding
Dit geld overigens ook gewoon voor een samenlevingscontract en/of een duurzaam huishouden dat aantoonbaar is.
Goede punten.quote:Op maandag 12 november 2012 17:47 schreef kahlie het volgende:
[..]
Als je echt voors en tegens wil weten is het makkelijker om te bekijken wat er in bepaalde situaties zou gebeuren. En bedenken wat je zelf wil. In jouw voorbeeld zal, als jij de hypotheek niet meer kan betalen, zij ook uit huis gezet worden hoor.
Bij overlijden:
Alleen op jouw naam en zij is erfgenaam => ze erft het huis, ze betaald 100% belasting
Alleen op jouw naam en zij geen erfgenaam => ze heeft nergens recht op
Op beide namen: over 50% belasting afdragen aan de belastingdienst
Bij loonverlies:
Alleen op jouw naam en zij gaat de hypotheek dan betalen => ze heeft nergens recht op, maar betaalt wel aan jullie huis. Indien langdurig dan kan je evt. rechten opbouwen.
Op beide namen => samen betalen
Indien je je hypotheek niet meer kan betalen, samen of alleen, dan wordt je huis gewoon verkocht.
Bij einde relatie:
Alleen op jouw naam => ze krijgt niets mee
Op beide namen => De een moet de ander uitkopen als het huis meer waard is geworden of de een moet de ander een gedeelte van het verlies betalen
De vrouw hoeft alleen maar aannemelijk te maken dat er een duurzaam gezamelijk huishouden was. Ze bouwt op die manier ook rechten op.quote:Op maandag 12 november 2012 14:51 schreef Sant. het volgende:
[..]
Nope.
Huiseigenaar betaald hypotheek en aflossing.
Woonlasten ( incl. gas, water, licht, internet, eten en drinken) betaal je samen.
Vrouwlief heeft geen poot om op te staan als puntje bij paaltje komt
Zonder contract dat is.
quote:Op maandag 12 november 2012 14:55 schreef Sant. het volgende:
[..]
Gast, echt totaal niet waar..
Jij koopt een huis en je vriendin komt bij je wonen. Wanneer je er bij komt wonen betaal je dus ook mee aan eten drinken en die fratsen.
Wanneer JIJ de hypotheek en aflossing betaald is het jouw huis en blijft het jouw huis.
Woonlasten is iets anders namelijk, dat zijn kosten die je maakt om te leven.
Wanneer ze daaraan bijdraagt verwerft ze zichzelf 0,0 rechten op het huis
Wanneer je samen huurt deel je ook de woonlasten, maar het huis is nooit van jou, maar blijft van diegene die eigenaar is.
Dit werkt net zo.
Ik heb daar weleens een linkje van voorbij zien komen in een ander topicquote:Op maandag 12 november 2012 15:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee dat klopt. Ik weet echter niet zo of het zo is dat je een zaak hebt indien je duurzaam hebt bijgedragen aan het huishouden, het huis op 1 naam staat en er vervolgens een echtscheiding is. Ik heb ook wel gehoord dat er mensen zijn die menen dat je dan als vertrekkende partner rechten hebt, dit heb ik echter niet kunnen achterhalen.
Dan heb je het over een heel andere situatie.quote:Op maandag 12 november 2012 15:01 schreef Sant. het volgende:
[..]
Dit bedoel ik inderdaad ook.
Volgens mij hebben we het over verschillende dingen
-edit: Al woon je 10 jaar samen. Zonder contract tussen beide partners zal het huis bij overlijden vd eigenaar nar familie gaan en niet naar de partner
Hard but true.
Is dat omdat jij dat vind? Of omdat je daar een bron van hebt?quote:Op maandag 12 november 2012 15:05 schreef Sant. het volgende:
[..]
Ik ging uit van de situatie zonder trouwen of contract. Vandaar dat ik zeg dat het niet klopt, dan is de situatie nogal anders
wat betreft duurzaam samenwonen:
Delen in de woonlasten telt niet. Wanneer de partner bijdraagt aan hypotheek of aflossing, dan bouw je wellicht rechten op. Daar kan ik me best vinden in je verhaal.
Wanneer je structureel meebetaald aan enkel eten en drinken is dit echt niet het geval.
-edit: Wanneer je samenwoont in een huurhuis en het gaat fout. partner vertrekt, moet dan degene die blijft zitten in het huurhuis ook geld meegeven? Nee dus, dat is exact hetzelfde.
Meebetalen aan woonkosten is iets totaal anders dan meebetalen aan hypotheek en aflossing.
Ik dacht het ook gelezen te hebben inderdaad, maar kan de link niet meer vinden.quote:Op woensdag 14 november 2012 08:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik heb daar weleens een linkje van voorbij zien komen in een ander topicOmdat de vrouw bijdraagt in het levensonderhoud (bv. boodschappen betalen), draagt ze bij in het huishouden en bouwt zodoende ook rechten op.
Wat het verhaal is als de vrouw al haar inkomen puur besteed aan haar eigen dingen (schoenen en tasjes bijvoorbeeld) weet ik niet. Lijkt me sowieso lastig aantonen.
Thanks. En ik heb niet eens een koophuisquote:
Goeie smorgens!quote:Op woensdag 14 november 2012 08:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan heb je het over een heel andere situatie.
Als je het dit jaar nog doet bespaar je jezelf een hoop euros!quote:Op woensdag 14 november 2012 09:05 schreef kahlie het volgende:
[..]
Thanks. En ik heb niet eens een koophuis(Maar wij zijn ons wel aan het orienteren op de mogelijkheden)
Kom eens met een bron, ik ben heel erg benieuwd op welke wet dat dan gebaseerd zou zijn.quote:Op woensdag 14 november 2012 08:20 schreef sanger het volgende:
[..]gast, zeg dan niets....
Doordat de vriendin bijdraagt in de woonlasten heeft TS een besparing, Dus ze delen de kosten en op die basis bouwt de vriendin rechten op. Zoek maar eens op rechtspraak.nl
Het was een uitspraak van een rechtbank, stond in een ander topic gequote. Geen wet dus, maar jurisprudentie. Ik zal eens zoeken of ik het nog kan vinden, maar dat wordt niet vandaag ben ik bangquote:Op woensdag 14 november 2012 23:13 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Kom eens met een bron, ik ben heel erg benieuwd op welke wet dat dan gebaseerd zou zijn.
Zo.. jij hebt ook genoeg aan je hoofd, wat een ellende..quote:Op donderdag 15 november 2012 11:01 schreef ADVBiker het volgende:
Een jaar of 8 geleden heb ik "ons" huidige huis ook volledig op mijn naam/salaris gekocht. 4 jaar later waren we getrouwd en had ik aangedrongen op huwelijkse voorwaarden met algehele uitsluiting zodat het huis van mij blijft bij scheiden (wat we nu aan het doen zijn...). Of ik daar goed aan gedaan heb weet ik nog niet.. met de huidige prijzen zou de hypotheekschuld waarschijnlijk de waarde van het huis overstijgen, zelfs rekeninghoudend met een deels afgeloste hypotheek door de bijbehorende levensverzekering.
Bedankt voor het medeleven.. Ik voel het enigszins als mijn plicht om mensen te waarschuwen voor de mogelijke wantoestanden die kunnen gebeuren door aan te nemen dat het hier in NL allemaal wel goed geregeld zal zijn...quote:Op donderdag 15 november 2012 11:25 schreef Sant. het volgende:
[..]
Zo.. jij hebt ook genoeg aan je hoofd, wat een ellende..
Je schrijft het goed weg in je blog. Maar ik kan inderdaad niet zeggen dat ik jaloers ben.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:29 schreef ADVBiker het volgende:
[..]
Bedankt voor het medeleven.. Ik voel het enigszins als mijn plicht om mensen te waarschuwen voor de mogelijke wantoestanden die kunnen gebeuren door aan te nemen dat het hier in NL allemaal wel goed geregeld zal zijn...
Op dit moment nog enkel mijn blog. Dat is al een risico natuurlijk, omdat het advocaten spelletje nog moet beginnen en ik zo toch al e.e.a. prijs geef. De link in dit topic is zelfs de eerste die ik publiek heb neergezet.quote:Op vrijdag 16 november 2012 08:53 schreef Sant. het volgende:
[..]
Je schrijft het goed weg in je blog. Maar ik kan inderdaad niet zeggen dat ik jaloers ben.
Helaas wel een bekend verhaal wat zich ook in mijn zeer directe omgeving afspeelt / gaat afspelen en al een keer afgespeelt heeft.
heb je ergens een topic lopen dat te volgen is hierover? Of enkel je blog?
Je kind komt altijd op plek 1, maar nog altijd hetzelfde bed delen lijkt me voor jou ook geen fijne nachtrust.quote:Op vrijdag 16 november 2012 09:45 schreef ADVBiker het volgende:
[..]
Op dit moment nog enkel mijn blog. Dat is al een risico natuurlijk, omdat het advocaten spelletje nog moet beginnen en ik zo toch al e.e.a. prijs geef. De link in dit topic is zelfs de eerste die ik publiek heb neergezet.
Natuurlijk zou het best interessant zijn om ook de wat persoonlijkere kant ergens weg te schrijven (ze woont nog bij mij, slaapt zelfs nog in hetzelfde bed...), maar denk dat ik dat toch nog even bewaar.. Het zou best eens kunnen spatten als haar advocaat straks torenhoge alimentatie gaat eisen en ik dat tot de grond toe afbrand / kan weerleggen. Ze is wat dat betreft nogal naïef, zal de advocaat op zijn woord geloven en vooral niet zelf te veel nadenken.. Nu zal ze er nog vanuitgaan dat ik zoveel alimentatie ga betalen dat ze straks nog altijd maar 2 dagen (of helemaal niet..) hoeft te werken met de motivatie "ik heb voor een kind gekozen, dus dan ga ik niet 4 of 5 dagen werken". Dat is natuurlijk een nobel streven, maar zij heeft er ook voor gekozen om te scheiden.. moet ik dan zomaar alles gaan (blijven) betalen? pff.. zo wordt het toch weer een heel verhaal...
En dat is omdat?quote:Op vrijdag 16 november 2012 19:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Anyway. Ik hoor 1200 verschillende verhalen, maar wat je zeker niet moet doen, is het huis op 1 naam zetten, een gezamenlijke rekening openen waarop beiden geld storten, en van daaruit de hypotheek betalen.
Waarschijnlijk omdat daarmee wel aangetoond wordt dat de partner ook betaald heeft en in geval van een scheiding je dan 50% van je huis kwijt bent of de partner moet uitkopen, als je speculeert dat de huizenprijzen nog veel meer gaan kelderen en de relatie niet al te stabiel is zou je dat wel kunnen doen om je toekomstige ex een poot uit te draaien.quote:
Ik had al zo;'n vermoeden, maar zijn post lijkt te willen zeggen dat hij het zelf heeft meegemaakt.quote:Op maandag 19 november 2012 10:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat daarmee wel aangetoond wordt dat de partner ook betaald heeft en in geval van een scheiding je dan 50% van je huis kwijt bent of de partner moet uitkopen, als je speculeert dat de huizenprijzen nog veel meer gaan kelderen en de relatie niet al te stabiel is zou je dat wel kunnen doen om je toekomstige ex een poot uit te draaien.
Ik ga echt nooit trouwen, en al helemaal nooit aan kinderen beginnen. Wat een horror verhaal.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:01 schreef ADVBiker het volgende:
Een jaar of 8 geleden heb ik "ons" huidige huis ook volledig op mijn naam/salaris gekocht. 4 jaar later waren we getrouwd en had ik aangedrongen op huwelijkse voorwaarden met algehele uitsluiting zodat het huis van mij blijft bij scheiden (wat we nu aan het doen zijn...). Of ik daar goed aan gedaan heb weet ik nog niet.. met de huidige prijzen zou de hypotheekschuld waarschijnlijk de waarde van het huis overstijgen, zelfs rekeninghoudend met een deels afgeloste hypotheek door de bijbehorende levensverzekering.
Verkeerd uitpakken is wel een understatement. Heb je jaren lang ALLES betaald thuis, gaat je vrouw bij je weg (dus ZIJ gaat weg, niet jij) mag je nog bloeden ook. No thanks.quote:Op maandag 19 november 2012 11:08 schreef Lienekien het volgende:
Dus maar nooit ergens aan beginnen, want stel je voor dat het verkeerd uitpakt?
Je ex heeft elke maand gebloed.quote:Op maandag 19 november 2012 11:47 schreef ex het volgende:
[..]
Verkeerd uitpakken is wel een understatement. Heb je jaren lang ALLES betaald thuis, gaat je vrouw bij je weg (dus ZIJ gaat weg, niet jij) mag je nog bloeden ook. No thanks.
quote:
Ach, het was een leuk feestquote:Op maandag 19 november 2012 11:01 schreef ex het volgende:
[..]
Ik ga echt nooit trouwen, en al helemaal nooit aan kinderen beginnen. Wat een horror verhaal.
Daar was hij toch al die jaren dat hij alles betaalde wel zelf bij?quote:Op maandag 19 november 2012 11:47 schreef ex het volgende:
[..]
Verkeerd uitpakken is wel een understatement. Heb je jaren lang ALLES betaald thuis, gaat je vrouw bij je weg (dus ZIJ gaat weg, niet jij) mag je nog bloeden ook. No thanks.
Maakt het niet eerlijker toch? Heb je al z'n blog posts gelezen? En trouwens waarom heb je er zo'n probleem mee dat ik niet wil trouwenquote:Op dinsdag 20 november 2012 13:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar was hij toch al die jaren dat hij alles betaalde wel zelf bij?
Dat is zo gegroeid, toen ik het huis kocht studeerden we nog beiden. Ik was bezig met afstuderen en had al een redelijk salaris en mijn toen nog vriendin zat nog middenin een opleiding en had een bijbaantje. Zij betaalde haar eigen zorgverzekering, maakte wat over naar de gezamelijke rekening om boodschappen van te kunnen doen en we spaarden samen 200,- in de maand op een spaarrekening. Ze is toen gestopt met haar dagopleiding en ging een LOI cursus volgen, wel wat meer werken waarop ik haar aanraadde om wat ze over hield op haar eigen spaarrekening te zetten (voor auto/nieuw gezamelijk huis o.i.d.). Na de cursus wel afgemaakt te hebben is ze wat meer gaan verdienen, inmiddels ook fulltime gaan werken, maar ook daar verzocht ik haar wat ze overhield te sparen. Ze heeft toen in een korte periode wat spaargeld erdoorheen gejaagd aan oude auto's die steeds kapot gingen en een aantal leningen terugbetaald.quote:Op dinsdag 20 november 2012 13:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar was hij toch al die jaren dat hij alles betaalde wel zelf bij?
Geen enkel probleem mee. Maar in zijn algemeenheid vind ik je redenering erg slecht.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:20 schreef ex het volgende:
[..]
Maakt het niet eerlijker toch? Heb je al z'n blog posts gelezen? En trouwens waarom heb je er zo'n probleem mee dat ik niet wil trouwen.
Dat mag je vinden. Feit blijft dat mensen keuzes maken op gevoelens (Oh trouwen wat leukkkk en samen een huis kopen want we houden zoveel van elkaarrrr) en jaren later met de shit zitten. Die voorkom ik liever gewoon. Ik ken genoeg horror verhalen om er niet aan te beginnen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Geen enkel probleem mee. Maar in zijn algemeenheid vind ik je redenering erg slecht.
Dus al zou je een sterke wens voelen om een gezin te sticht, maar niet aan beginnen want er zijn zoveel horrorverhalen?quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:12 schreef ex het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. Feit blijft dat mensen keuzes maken op gevoelens (Oh trouwen wat leukkkk en samen een huis kopen want we houden zoveel van elkaarrrr) en jaren later met de shit zitten. Die voorkom ik liever gewoon. Ik ken genoeg horror verhalen om er niet aan te beginnen.
Ik vind dit wel een lastige kwestie.quote:
Mja, dat kan dus niet. Ik denk dat een separaat topic interessanter is, eigenlijkquote:Op dinsdag 20 november 2012 12:24 schreef ADVBiker het volgende:
Mijn excuses overigens voor het vervuilen van dit topic.. Mocht een modje zich geroepen voelen, dan mogen mijn posts best gesplitst worden..
Ik wil geen gezin dus voor mij is dat niet iets om rekening mee te houden. Dat heeft niks met de horror verhalen te maken trouwens ik heb gewoon geen zin in kinderen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus al zou je een sterke wens voelen om een gezin te sticht, maar niet aan beginnen want er zijn zoveel horrorverhalen?
Dat dacht ik al.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:37 schreef ex het volgende:
[..]
Ik wil geen gezin dus voor mij is dat niet iets om rekening mee te houden. Dat heeft niks met de horror verhalen te maken trouwens ik heb gewoon geen zin in kinderen.
Is toch ook niets mis mee? Ik vind het prima dat grote groepen mensen dat wel doen en daar blijkbaar gelukkig van worden en zoals ADVBiker in de shit (en er weer uit) komen. Van mij hoeft het niet.quote:
Van mij ook niet, maar zoals je het bracht leek er wel een direct verband tussen de horrorverhalen en je keuze.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:41 schreef ex het volgende:
[..]
Is toch ook niets mis mee? Ik vind het prima dat grote groepen mensen dat wel doen en daar blijkbaar gelukkig van worden en zoals ADVBiker in de shit (en er weer uit) komen. Van mij hoeft het niet.
Blijf benieuwdquote:Op donderdag 15 november 2012 08:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Het was een uitspraak van een rechtbank, stond in een ander topic gequote. Geen wet dus, maar jurisprudentie. Ik zal eens zoeken of ik het nog kan vinden, maar dat wordt niet vandaag ben ik bang
Ow, shit. Daar zou ik nog naar zoeken hequote:Op woensdag 21 november 2012 06:33 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Blijf benieuwdSamenwonen zonder samenwoon/huwelijkscontract in een huis van één persoon leidt naar mijn idee niet tot het opbouwen van 'rechten' voor de andere persoon.
Bizar, de woning staat alleen op jouw naam en jij hebt altijd het leeuwendeel van de kosten op je conto genomen en dan wordt er zoiets voorgesteld door haar advocaat? Ik mag hopen dat zoiets niet lukt.quote:Op woensdag 28 november 2012 01:16 schreef ADVBiker het volgende:
Een nieuwe wending in mijn verhaal wat zelfs on-topic is...
De advocaat van mijn vrouw gaat middels voorlopige voorzieningen vragen om mij de toegang tot mijn woning te ontzeggen.. Uiteraard moet ik wel alle lasten blijven betalen... Daarbovenop een "bijdrage" in de kosten voor onze dochter van 500,- en een bijdrage in de kosten voor levensonderhoud van mijn vrouw van 400,-
Mijn status is voorlopig even WTF...
En ik mag zo weer naast haar in bed kruipen.... ik voel me misselijk..
Wat zegt jouw advocaat er van?quote:Op woensdag 28 november 2012 01:16 schreef ADVBiker het volgende:
Een nieuwe wending in mijn verhaal wat zelfs on-topic is...
De advocaat van mijn vrouw gaat middels voorlopige voorzieningen vragen
quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja, dat kan dus niet. Ik denk dat een separaat topic interessanter is, eigenlijk
Bij deze een nieuw topic aangemaakt, dat hier te vinden is.quote:Op woensdag 28 november 2012 09:12 schreef Five_Horizons het volgende:
Nogmaals het verzoek om dit in een ander topic te bespreken.
[..]
Maar voor volgende keer had je dit toch veel beter op kunnen lossen?quote:Op woensdag 28 november 2012 10:28 schreef Wolken het volgende:
Ik heb 7 jaar geleden samen met mijn toenmalige vriend een huis gekocht op beide namen. Na 5 jaar besloot ik dat het niet langer meer werkte en ben ik vertrokken. Omdat ik weg ging en hij in zijn eentje makkelijker het huis kon betalen hebben we besloten dat hij het huis over ging nemen. De waarde van de woning was ongeveer gelijk met de hypotheek, alleen de ¤ 30.000 aan spaargeld die ik in de woning had gestoken was ik dus kwijt. Ook kwam ik op 7 hoog achter te zitten en heb ik 2 jaar nodig gehad om de puinhopen op te ruimen. Nu heb ik een paar maanden een huis gekocht en ik heb niet de behoefte om ooit nog samen een huis te kopen. De ¤ 30.000 beschouw ik maar als leergeld. Natuurlijk weet je nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar ik wil me nooit meer in zo een situatie begeven.
Zoveel mogelijk zaken gescheiden houden. Eventuele financiële voordelen van een officiële partnerschap zijn te verwaarlozen. Sterker nog, vaak is het duurder om dingen op papier als stel te doen. Wel zijn er twee belangrijke nadelen aan het samen doen:quote:Op maandag 12 november 2012 14:40 schreef mighty_myte het volgende:
Hij had een evenredig deel in het huis gestopt (o.a. inboedel ) . We hebben toen afgesproken dat we met gesloten portemonnee uit elkaar zouden gaan. natuurlijk had ik ook kunnen muggenziften over ieder item, maar ik was allang blij dat hij het huis over kon nemen waardoor we het niet hebben hoeven verkopen. Vooral in deze markt had het nu nog te koop gestaan of hadden we het moeten verkopen met verlies. Dan had ik ook nog eens de helft van de restschuld mogen betalen. Omdat ik verder geen gezeur wilde hebben heb ik het er zo bij gelaten. Als ik alles helemaal 50/50 had willen doen had hij waarschijnlijk de woning niet over kunnen nemen. Een vechtscheiding was het laatste wat ik wilde. Ik kunde hem toen ( en nu nog steeds ) het allerbest. Hij is altijd heel goed voor me geweest en wilde hem niet financieel duperen. Soms gaan mensen nog in goed overleg uit elkaarquote:Op woensdag 28 november 2012 12:16 schreef kahlie het volgende:
[..]
Maar voor volgende keer had je dit toch veel beter op kunnen lossen?
Als die ¤30.000 erin gestoken wordt bij het kopen van het huis (en alleen van jou af komt), kun je dit vastleggen in je samenlevingscontract of huwelijke voorwaarden. Bij scheiden komt het dan weer terug (evt. met winst of met verlies als je dat ook vast legt)
Als die ¤30.000 in de inboedel zat bijv. verven, vloeren, banken e.d. is het ook niet raar dat een partner die je uitkoopt dit bedrag gedeeltelijk vergoed. Kijk, die bank waar je x jaar op zat, die is natuurlijk niet meer hetzelfde waard, maar heel vaak wordt ook de inboedel gewoon netjes verdeeld. Of wordt 'afgekocht'.
Er is in principe geen reden om er financieel op achteruit te gaan als je samen koopt als je het goed samen regelt. Indien je gewoon maar in gemeenschap van goederen trouwt of geen samenlevingscontract opstelt, dan is het wat anders...
Maar als je dus zelf besluit om met gesloten portomonee uit elkaar te gaan en je vindt het dus eigenlijk wel ok (al is het jammer dat je dat geld dus niet meer kreeg), waarom zeg je dan dat je je 'nooit meer in zo'n situatie zou begeven'? Dat gaf mij het idee dat je het er niet mee eens was, terwijl er nog opties open stonden. Met gedwongen verkoop was je er dan misschien bekaaider afgekomen idd.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:29 schreef Wolken het volgende:
[..]
Hij had een evenredig deel in het huis gestopt (o.a. inboedel ) . We hebben toen afgesproken dat we met gesloten portemonnee uit elkaar zouden gaan. natuurlijk had ik ook kunnen muggenziften over ieder item, maar ik was allang blij dat hij het huis over kon nemen waardoor we het niet hebben hoeven verkopen. Vooral in deze markt had het nu nog te koop gestaan of hadden we het moeten verkopen met verlies. Dan had ik ook nog eens de helft van de restschuld mogen betalen. Omdat ik verder geen gezeur wilde hebben heb ik het er zo bij gelaten. Als ik alles helemaal 50/50 had willen doen had hij waarschijnlijk de woning niet over kunnen nemen. Een vechtscheiding was het laatste wat ik wilde. Ik kunde hem toen ( en nu nog steeds ) het allerbest. Hij is altijd heel goed voor me geweest en wilde hem niet financieel duperen. Soms gaan mensen nog in goed overleg uit elkaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |