Je kan ook in een samenlevingsovereenkomst vastleggen dat vriendin xbedrag keer aantal inwonende jaren mee krijgt bij beëindiging relatie.quote:Op maandag 12 november 2012 14:40 schreef mighty_myte het volgende:
Als mijn vriendin en ik een huis kopen, wat zijn dan de voor en tegens om het alleen op mijn naam te zetten?
Ik dacht: als het alleen op mijn naam staat en alles misgaat zal mijn vriendin buiten schot blijven bij bv loonbeslag. Het wordt dan alleen lastig als we ooit uit elkaar zouden gaan.
Is het een idee om de inboedel op haar naam te zetten?
We hebben nog geen samenlevingscontract, maar hopelijk volgende maand wel de sleutels van ons eerste koophuis.
Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structureel aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.quote:Op maandag 12 november 2012 14:48 schreef Sant. het volgende:
Dat ligt er maar net aan hoe de situatie is.
Ben jij degene die koopt en komt zij inwonen of wat?
Wanneer jij het huis alleen koopt, zet je het huis op jouw naam en niet op beide.
Indien het dan misgaat vertrekt zij en is er niets aan de hand.
Staat het op jullie beider naam, dan heeft zij er net zoveel recht op als jij.
Nope.quote:Op maandag 12 november 2012 14:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structurele aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.
Helaas niet, ze heeft gewoon recht op een vergoeding van TS. Dat wil zeggen dat TS moet betalen voor het feit dat zij verhuizen moet.quote:Op maandag 12 november 2012 14:51 schreef Sant. het volgende:
[..]
Nope.
Huiseigenaar betaald hypotheek en aflossing.
Woonlasten ( incl. gas, water, licht, internet, eten en drinken) betaal je samen.
Vrouwlief heeft geen poot om op te staan als puntje bij paaltje komt
Zonder contract dat is.
Gast, echt totaal niet waar..quote:Op maandag 12 november 2012 14:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Helaas niet, ze heeft gewoon recht op een vergoeding van TS. Dat wil zeggen dat TS moet betalen voor het feit dat zij verhuizen moet.
Gelukkig wel inderdaad.quote:Op maandag 12 november 2012 14:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structureel aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.
Dat hoor ik wel vaker iemand roepen, maar een bron daarvan heb ik nog niet gezien. Dus: bron?quote:Op maandag 12 november 2012 14:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Helaas niet, ze heeft gewoon recht op een vergoeding van TS. Dat wil zeggen dat TS moet betalen voor het feit dat zij verhuizen moet.
http://www.scheidslijn.nl(...)huiskostenvergoedingquote:Op maandag 12 november 2012 14:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker iemand roepen, maar een bron daarvan heb ik nog niet gezien. Dus: bron?
Is er wel al een huis?quote:Op maandag 12 november 2012 14:51 schreef mighty_myte het volgende:
Er is nog geen hypotheek en samenlevingscontract. Alles is dus nog mogelijk.
Ik verdien wel aanzienlijk meer dan mijn vriendin. In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik alles betaal, maar het huis mag net zo goed van haar zijn.
Ze heeft geen recht op het huis, wel op een soort afkoopsom, en na een bepaalde tijd zelfs op alimentatie.quote:Op maandag 12 november 2012 14:55 schreef Sant. het volgende:
[..]
Gast, echt totaal niet waar..
Jij koopt een huis en je vriendin komt bij je wonen. Wanneer je er bij komt wonen betaal je dus ook mee aan eten drinken en die fratsen.
Wanneer JIJ de hypotheek en aflossing betaald is het jouw huis en blijft het jouw huis.
Woonlasten is iets anders namelijk, dat zijn kosten die je maakt om te leven.
Wanneer ze daaraan bijdraagt verwerft ze zichzelf 0,0 rechten op het huis
Wanneer je samen huurt deel je ook de woonlasten, maar het huis is nooit van jou, maar blijft van diegene die eigenaar is.
Dit werkt net zo.
http://www.scheidslijn.nl(...)huiskostenvergoedingquote:
O ja, ik las niet goed. Dat wel inderdaad, maar veel mensen menen dat het huis (wat op één naam staat) ineens ook van de partner wordt op het moment dat die partner daar een bepaalde tijd woont. Dat is niet zo.quote:Op maandag 12 november 2012 14:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker iemand roepen, maar een bron daarvan heb ik nog niet gezien. Dus: bron?
Dit is geen rocket science..quote:Op maandag 12 november 2012 14:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.scheidslijn.nl(...)huiskostenvergoeding
Dit geld overigens ook gewoon voor een samenlevingscontract en/of een duurzaam huishouden dat aantoonbaar is.
Nee dat klopt. Ik weet echter niet zo of het zo is dat je een zaak hebt indien je duurzaam hebt bijgedragen aan het huishouden, het huis op 1 naam staat en er vervolgens een echtscheiding is. Ik heb ook wel gehoord dat er mensen zijn die menen dat je dan als vertrekkende partner rechten hebt, dit heb ik echter niet kunnen achterhalen.quote:Op maandag 12 november 2012 15:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
O ja, ik las niet goed. Dat wel inderdaad, maar veel mensen menen dat het huis (wat op één naam staat) ineens ook van de partner wordt op het moment dat die partner daar een bepaalde tijd woont. Dat is niet zo.
Dit bedoel ik inderdaad ook.quote:Op maandag 12 november 2012 15:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
O ja, ik las niet goed. Dat wel inderdaad, maar veel mensen menen dat het huis (wat op één naam staat) ineens ook van de partner wordt op het moment dat die partner daar een bepaalde tijd woont. Dat is niet zo.
Ik denk dat die verwarring inderdaad vaak ontstaat. Misschien word er vanuit gegaan dat het te vorderen bedrag middels de woning gevorderd kan worden, echter word vergeten dat de hypotheek verstrekker hierbij altijd de eerste partij is.quote:Op maandag 12 november 2012 15:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan dat het niet klopt?quote:Op maandag 12 november 2012 15:01 schreef Sant. het volgende:
[..]
Dit is geen rocket science..
wanneer je getrouwd bent of je hebt een samenlevingscontract ga je automatisch dingen delen. Dat is een heel ander verhaal.
Ik doel op samenwoning zonder contract waarbij 1 van de 2 eigenaar van het huis is en deze kosten draagt.
Nee hoor, dat begrip is vrij makkelijk en heel makkelijk aantoonbaar. Een ieder die kan aantonen elke week/maand/andere tijdsperiode een bijdrage in financieel opzicht bij te dragen in het huishouden van beide partners, dan praat men over een duurzaam huishouden.quote:Voor 'duurzaam samenleven' weet ik het niet, waardeloos kutbegrip 1e klas die een nogal ruime interpretatie mogelijk maakt.
Ik ging uit van de situatie zonder trouwen of contract. Vandaar dat ik zeg dat het niet klopt, dan is de situatie nogal andersquote:Op maandag 12 november 2012 15:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan dat het niet klopt?
[..]
Nee hoor, dat begrip is vrij makkelijk en heel makkelijk aantoonbaar. Een ieder die kan aantonen elke week/maand/andere tijdsperiode een bijdrage in financieel opzicht bij te dragen in het huishouden van beide partners, dan praat men over een duurzaam huishouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |