abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119125042
Als mijn vriendin en ik een huis kopen, wat zijn dan de voor en tegens om het alleen op mijn naam te zetten?

Ik dacht: als het alleen op mijn naam staat en alles misgaat zal mijn vriendin buiten schot blijven bij bv loonbeslag. Het wordt dan alleen lastig als we ooit uit elkaar zouden gaan.
Is het een idee om de inboedel op haar naam te zetten?
We hebben nog geen samenlevingscontract, maar hopelijk volgende maand wel de sleutels van ons eerste koophuis.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  maandag 12 november 2012 @ 14:47:36 #2
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_119125315
quote:
14s.gif Op maandag 12 november 2012 14:40 schreef mighty_myte het volgende:
Als mijn vriendin en ik een huis kopen, wat zijn dan de voor en tegens om het alleen op mijn naam te zetten?

Ik dacht: als het alleen op mijn naam staat en alles misgaat zal mijn vriendin buiten schot blijven bij bv loonbeslag. Het wordt dan alleen lastig als we ooit uit elkaar zouden gaan.
We hebben nog geen samenlevingscontract, maar hopelijk volgende maand wel de sleutels van ons eerste koophuis.
Je kan ook in een samenlevingsovereenkomst vastleggen dat vriendin xbedrag keer aantal inwonende jaren mee krijgt bij beëindiging relatie.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
pi_119125357
Dat ligt er maar net aan hoe de situatie is.
Ben jij degene die koopt en komt zij inwonen of wat?

Wanneer jij het huis alleen koopt, zet je het huis op jouw naam en niet op beide.
Indien het dan misgaat vertrekt zij en is er niets aan de hand.
Staat het op jullie beider naam, dan heeft zij er net zoveel recht op als jij.

-edit: volgens mij begrijp ik de situatie niet helemaal.
Je koopt samen het huis, maar eigenlijk kun je het niet betalen samen, is dat in grove lijn de strekking van je verhaal?
Je wilt haar daarvoor behoeden?
  maandag 12 november 2012 @ 14:49:00 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_119125378
Alleen als jij in je 1tje de hypotheek kan krijgen kan het huis alleen op jouw naam komen. Beiden hypotheek = beiden tekenen = beiden eigenaar

Wanneer de relatie uit gaat dan ben jij alleen verantwoordelijk voor het huis//de hypotheek
Wanneer jij in betalingsproblemen komt moet je of verhuizen of de hypotheek opnieuw afsluiten op haar naam (indien salaris toerijkend) = hoop geld aan notaris en belasting

Hoe denk je 'inboedel op haar naam te zetten' ? Daar strapt geen deurwaarder in.
Dum de dum
pi_119125421
Op welke naam is de hypotheek gezet en wie betaald de hyoptheek?

Ik zou in ieder geval voor die tijd alles netjes in een samenlevingscontract vastleggen. Niets zo erg als een cd van mij/ cd van mij vechtscheiding als het mis gaat..
pi_119125441
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 14:48 schreef Sant. het volgende:
Dat ligt er maar net aan hoe de situatie is.
Ben jij degene die koopt en komt zij inwonen of wat?

Wanneer jij het huis alleen koopt, zet je het huis op jouw naam en niet op beide.
Indien het dan misgaat vertrekt zij en is er niets aan de hand.
Staat het op jullie beider naam, dan heeft zij er net zoveel recht op als jij.
Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structureel aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2012 14:50:59 ]
pi_119125510
Er is nog geen hypotheek en samenlevingscontract. Alles is dus nog mogelijk.
Ik verdien wel aanzienlijk meer dan mijn vriendin. In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik alles betaal, maar het huis mag net zo goed van haar zijn.
pi_119125512
quote:
7s.gif Op maandag 12 november 2012 14:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structurele aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.
Nope.
Huiseigenaar betaald hypotheek en aflossing.
Woonlasten ( incl. gas, water, licht, internet, eten en drinken) betaal je samen.
Vrouwlief heeft geen poot om op te staan als puntje bij paaltje komt

Zonder contract dat is.
pi_119125571
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 14:51 schreef Sant. het volgende:

[..]

Nope.
Woonlasten ( incl. gas, water, licht, internet, eten en drinken) betaal je samen.

Zonder contract dat is.
Helaas niet, ze heeft gewoon recht op een vergoeding van TS. Dat wil zeggen dat TS moet betalen voor het feit dat zij verhuizen moet.
pi_119125673
quote:
7s.gif Op maandag 12 november 2012 14:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Helaas niet, ze heeft gewoon recht op een vergoeding van TS. Dat wil zeggen dat TS moet betalen voor het feit dat zij verhuizen moet.
Gast, echt totaal niet waar..
Jij koopt een huis en je vriendin komt bij je wonen. Wanneer je er bij komt wonen betaal je dus ook mee aan eten drinken en die fratsen.
Wanneer JIJ de hypotheek en aflossing betaald is het jouw huis en blijft het jouw huis.
Woonlasten is iets anders namelijk, dat zijn kosten die je maakt om te leven.
Wanneer ze daaraan bijdraagt verwerft ze zichzelf 0,0 rechten op het huis
Wanneer je samen huurt deel je ook de woonlasten, maar het huis is nooit van jou, maar blijft van diegene die eigenaar is.
Dit werkt net zo.
  maandag 12 november 2012 @ 14:55:59 #11
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_119125698
quote:
7s.gif Op maandag 12 november 2012 14:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee. Als zijn vriendin kan aantonen een structureel aandeel te hebben geleverd in het huishouden (dmv geld e.d.) dan heeft zijn vriendin ook gewoon rechten.
Gelukkig wel inderdaad.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
pi_119125735
quote:
7s.gif Op maandag 12 november 2012 14:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat hoor ik wel vaker iemand roepen, maar een bron daarvan heb ik nog niet gezien. Dus: bron?
pi_119125763
Wanneer vrouwlief gaat bijdragen aan kosten die je aan het huis maakt.
-keuken
-badkamer
-vloer
en andere vaste dingen aan het huis, dan wordt het een ander verhaal.
pi_119125782
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 14:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat hoor ik wel vaker iemand roepen, maar een bron daarvan heb ik nog niet gezien. Dus: bron?
http://www.scheidslijn.nl(...)huiskostenvergoeding
pi_119125785
quote:
14s.gif Op maandag 12 november 2012 14:51 schreef mighty_myte het volgende:
Er is nog geen hypotheek en samenlevingscontract. Alles is dus nog mogelijk.
Ik verdien wel aanzienlijk meer dan mijn vriendin. In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik alles betaal, maar het huis mag net zo goed van haar zijn.
Is er wel al een huis?

Weet je dan wel of jij/jullie daar op 1 salaris wel een hyoptheek kunnen krijgen?
  maandag 12 november 2012 @ 14:57:39 #16
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_119125787
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 14:55 schreef Sant. het volgende:

[..]

Gast, echt totaal niet waar..
Jij koopt een huis en je vriendin komt bij je wonen. Wanneer je er bij komt wonen betaal je dus ook mee aan eten drinken en die fratsen.
Wanneer JIJ de hypotheek en aflossing betaald is het jouw huis en blijft het jouw huis.
Woonlasten is iets anders namelijk, dat zijn kosten die je maakt om te leven.
Wanneer ze daaraan bijdraagt verwerft ze zichzelf 0,0 rechten op het huis
Wanneer je samen huurt deel je ook de woonlasten, maar het huis is nooit van jou, maar blijft van diegene die eigenaar is.
Dit werkt net zo.
Ze heeft geen recht op het huis, wel op een soort afkoopsom, en na een bepaalde tijd zelfs op alimentatie.
pi_119125810
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 14:55 schreef Sant. het volgende:

[..]

Dit geld overigens ook gewoon voor een samenlevingscontract en/of een duurzaam huishouden dat aantoonbaar is.
pi_119125911
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 14:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

O ja, ik las niet goed. Dat wel inderdaad, maar veel mensen menen dat het huis (wat op één naam staat) ineens ook van de partner wordt op het moment dat die partner daar een bepaalde tijd woont. Dat is niet zo.
pi_119125951
quote:
14s.gif Op maandag 12 november 2012 14:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dit geld overigens ook gewoon voor een samenlevingscontract en/of een duurzaam huishouden dat aantoonbaar is.
Dit is geen rocket science..
wanneer je getrouwd bent of je hebt een samenlevingscontract ga je automatisch dingen delen. Dat is een heel ander verhaal.
Ik doel op samenwoning zonder contract waarbij 1 van de 2 eigenaar van het huis is en deze kosten draagt.

Voor 'duurzaam samenleven' weet ik het niet, waardeloos kutbegrip 1e klas die een nogal ruime interpretatie mogelijk maakt.
pi_119125966
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

O ja, ik las niet goed. Dat wel inderdaad, maar veel mensen menen dat het huis (wat op één naam staat) ineens ook van de partner wordt op het moment dat die partner daar een bepaalde tijd woont. Dat is niet zo.
Nee dat klopt. Ik weet echter niet zo of het zo is dat je een zaak hebt indien je duurzaam hebt bijgedragen aan het huishouden, het huis op 1 naam staat en er vervolgens een echtscheiding is. Ik heb ook wel gehoord dat er mensen zijn die menen dat je dan als vertrekkende partner rechten hebt, dit heb ik echter niet kunnen achterhalen.
pi_119125974
quote:

[..]

Dit bedoel ik inderdaad ook.
Volgens mij hebben we het over verschillende dingen :)

-edit: Al woon je 10 jaar samen. Zonder contract tussen beide partners zal het huis bij overlijden vd eigenaar nar familie gaan en niet naar de partner
Hard but true.
  maandag 12 november 2012 @ 15:02:41 #22
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_119126009
quote:

[..]

Ik denk dat die verwarring inderdaad vaak ontstaat. Misschien word er vanuit gegaan dat het te vorderen bedrag middels de woning gevorderd kan worden, echter word vergeten dat de hypotheek verstrekker hierbij altijd de eerste partij is.
pi_119126036
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:01 schreef Sant. het volgende:

[..]

Dit is geen rocket science..
wanneer je getrouwd bent of je hebt een samenlevingscontract ga je automatisch dingen delen. Dat is een heel ander verhaal.
Ik doel op samenwoning zonder contract waarbij 1 van de 2 eigenaar van het huis is en deze kosten draagt.
Waarom zeg je dan dat het niet klopt?

quote:
Voor 'duurzaam samenleven' weet ik het niet, waardeloos kutbegrip 1e klas die een nogal ruime interpretatie mogelijk maakt.
Nee hoor, dat begrip is vrij makkelijk en heel makkelijk aantoonbaar. Een ieder die kan aantonen elke week/maand/andere tijdsperiode een bijdrage in financieel opzicht bij te dragen in het huishouden van beide partners, dan praat men over een duurzaam huishouden.
pi_119126124
quote:
7s.gif Op maandag 12 november 2012 15:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom zeg je dan dat het niet klopt?

[..]

Nee hoor, dat begrip is vrij makkelijk en heel makkelijk aantoonbaar. Een ieder die kan aantonen elke week/maand/andere tijdsperiode een bijdrage in financieel opzicht bij te dragen in het huishouden van beide partners, dan praat men over een duurzaam huishouden.
Ik ging uit van de situatie zonder trouwen of contract. Vandaar dat ik zeg dat het niet klopt, dan is de situatie nogal anders :)

wat betreft duurzaam samenwonen:
Delen in de woonlasten telt niet. Wanneer de partner bijdraagt aan hypotheek of aflossing, dan bouw je wellicht rechten op. Daar kan ik me best vinden in je verhaal.
Wanneer je structureel meebetaald aan enkel eten en drinken is dit echt niet het geval.

-edit: Wanneer je samenwoont in een huurhuis en het gaat fout. partner vertrekt, moet dan degene die blijft zitten in het huurhuis ook geld meegeven? Nee dus, dat is exact hetzelfde.
Meebetalen aan woonkosten is iets totaal anders dan meebetalen aan hypotheek en aflossing.
  maandag 12 november 2012 @ 16:19:24 #25
3542 Gia
User under construction
pi_119128918
Als je een eigen bedrijf hebt en je bang bent dat je mogelijk ooit failliet zou kunnen gaan, dan is het niet onverstandig om het huis juist op haar naam te zetten. Mocht je ooit trouwen, dan op huwelijkse voorwaarden.

Het is niet fijn als je voor je bedrijf straks je huis moet verkopen.

Als het erom gaat dat jij het meeste betaalt en dus bij het beëindigen van de relatie de meeste rechten wilt hebben op de woning, dan moet je het op je eigen naam zetten.

Je kunt dit gewoon bij de notaris navragen, hoor. Het is niet illegaal of zo.
pi_119132343
quote:
14s.gif Op maandag 12 november 2012 14:40 schreef mighty_myte het volgende:

Als je echt voors en tegens wil weten is het makkelijker om te bekijken wat er in bepaalde situaties zou gebeuren. En bedenken wat je zelf wil. In jouw voorbeeld zal, als jij de hypotheek niet meer kan betalen, zij ook uit huis gezet worden hoor.

Bij overlijden:
Alleen op jouw naam en zij is erfgenaam => ze erft het huis, ze betaald 100% belasting
Alleen op jouw naam en zij geen erfgenaam => ze heeft nergens recht op
Op beide namen: over 50% belasting afdragen aan de belastingdienst

Bij loonverlies:
Alleen op jouw naam en zij gaat de hypotheek dan betalen => ze heeft nergens recht op, maar betaalt wel aan jullie huis. Indien langdurig dan kan je evt. rechten opbouwen.
Op beide namen => samen betalen

Indien je je hypotheek niet meer kan betalen, samen of alleen, dan wordt je huis gewoon verkocht.

Bij einde relatie:
Alleen op jouw naam => ze krijgt niets mee
Op beide namen => De een moet de ander uitkopen als het huis meer waard is geworden of de een moet de ander een gedeelte van het verlies betalen
pi_119155946
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 17:47 schreef kahlie het volgende:

-knipperdeknip-
Jij snapt het!
pi_119174660
quote:
14s.gif Op maandag 12 november 2012 14:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heb je ook een wetsartikel waarin staat dat mensen die samenwonen zonder contract/huwelijk iets aan de vertrekkende partner moeten vergoeden indien het samenwonen 'duurzaam' was?

Ik ga er voor het gemak maar van uit dat duurzaam betekent dat je deelt in glw en boodschappen etc. Niet in verbouwingen of het verven van de woning dus.
pi_119185157
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 17:47 schreef kahlie het volgende:

[..]

Als je echt voors en tegens wil weten is het makkelijker om te bekijken wat er in bepaalde situaties zou gebeuren. En bedenken wat je zelf wil. In jouw voorbeeld zal, als jij de hypotheek niet meer kan betalen, zij ook uit huis gezet worden hoor.

Bij overlijden:
Alleen op jouw naam en zij is erfgenaam => ze erft het huis, ze betaald 100% belasting
Alleen op jouw naam en zij geen erfgenaam => ze heeft nergens recht op
Op beide namen: over 50% belasting afdragen aan de belastingdienst

Bij loonverlies:
Alleen op jouw naam en zij gaat de hypotheek dan betalen => ze heeft nergens recht op, maar betaalt wel aan jullie huis. Indien langdurig dan kan je evt. rechten opbouwen.
Op beide namen => samen betalen

Indien je je hypotheek niet meer kan betalen, samen of alleen, dan wordt je huis gewoon verkocht.

Bij einde relatie:
Alleen op jouw naam => ze krijgt niets mee
Op beide namen => De een moet de ander uitkopen als het huis meer waard is geworden of de een moet de ander een gedeelte van het verlies betalen
Goede punten.
  woensdag 14 november 2012 @ 08:19:26 #30
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_119190682
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 14:51 schreef Sant. het volgende:

[..]

Nope.

Zonder contract dat is.
De vrouw hoeft alleen maar aannemelijk te maken dat er een duurzaam gezamelijk huishouden was. Ze bouwt op die manier ook rechten op.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')