abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119963495
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:19 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Mag ik vragen welk deegrecept je hier gebruikt hebt? Ziet er zeer goed uit ^O^
Dankje, het recept was die uit de pdf van maximustg, het is een recept voor 2 pizza's maar ik maak er altijd 3 van het deeg. Dus ietsje kleiner dan gewend.

Vandaag maak ik weer deeg voor zaterdag. Ik had trouwens de geraspte mozzarella gekocht van galbani en voor mij is het de perfekte pizzakaas. helaas alleen bij de c1000 te koop.

Deze is trouwens van een aantal dagen geleden, knoflook/paprika/ui :9~

zaterdag 8 december 2012 @ 18:28:34 #102
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_120080530
Oven is aan het voorverwarmen, tweedagen deeg lekt uit de rijsbakjes op het aanrecht.
Daar gaan we weer :P
pi_120080926
Vanmiddag nog eens een pizza'tje gemaakt, maar het deeg ging niet zo heel lekker omhoog. Ik denk dat mijn instant gist is overleden, zo'n bulk verpakking van Bruggeman is alles behalve ideaal. Dus.... terug naar de 7 grams zakjes van Dr Oetker.
  † In Memoriam † zaterdag 8 december 2012 @ 19:42:29 #104
91830 MaximusTG
pi_120082909
Maar ja, die zakjes zijn veel duurder, dus dan ben je toch alsnog goedkoper uit als je niet alles opmaakt?
Ik heb laatst weer een nieuwe gekocht, de oude was helemaal op..
Ik doe altijd een deel in een hersluitbaar bakje en dan werk ik daaruit. de blauwe verpakking gaat dus niet zo vaak open.
pi_120091343
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 18:40 schreef NutKees het volgende:
Vanmiddag nog eens een pizza'tje gemaakt, maar het deeg ging niet zo heel lekker omhoog. Ik denk dat mijn instant gist is overleden, zo'n bulk verpakking van Bruggeman is alles behalve ideaal. Dus.... terug naar de 7 grams zakjes van Dr Oetker.
Beetje in de koelkast, rest in de vriezer. :Y
  zondag 9 december 2012 @ 12:01:42 #106
130803 Gripper
Get a grip
pi_120102199
Het deeg voor vanavond staat alweer te rijzen bij de kachel :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_120104314
Is zo'n pizzasteen eigenlijk wel pizzeriapizzaformaat? Of moet ik moeilijk gaan doen bij de bouwmarkt?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_120105359
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 13:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Is zo'n pizzasteen eigenlijk wel pizzeriapizzaformaat? Of moet ik moeilijk gaan doen bij de bouwmarkt?
Die van pizzastein is even groot als een standaard oven; vierkant en past exact op het rek.
pi_120105594
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 13:47 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Die van pizzastein is even groot als een standaard oven; vierkant en past exact op het rek.
Maar hoe verhoudt zich dat tot het formaat pizzeria? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik een pizza maak als maaltijd voor mezelf en ik dan alsnog iets in de magnetron moet schuiven om gevuld te raken.
  † In Memoriam † zondag 9 december 2012 @ 13:57:40 #110
91830 MaximusTG
pi_120105720
Wat is het formaat pizzeria dan? Ik maak pizza's van 28 cm doorsnee. Afhankelijk van hoeveel ik erop doe en vooral hoeveel kaas en vlees heb ik aan 1 - 1,5 pizza genoeg.
Ik zou ze ook groter kunnen maken, maar dan zou je er eerder een vierkant van maken. Omdat ik nu met 28 cm toch wel tegen de rand van de pizzaschieter aan zit.
pi_120105984
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 13:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar hoe verhoudt zich dat tot het formaat pizzeria? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik een pizza maak als maaltijd voor mezelf en ik dan alsnog iets in de magnetron moet schuiven om gevuld te raken.
+/- hetzelfde. Je kan tegen de 30cm rond, van de pizzaboer is 28-32cm. Groter kan in een normale oven niet echt, maar op aanvraag maken ze ook grotere stenen.
pi_120106777
Dank je. Dat is wel van belang, want dan is het een maaltijdpizza, en vierkant vind ik niet zo handig. Maar een beetje krapjes is het misschien wel, ik zal even kijken hoeveel ruimte ik over heb.
  zondag 9 december 2012 @ 15:24:16 #113
130803 Gripper
Get a grip
pi_120108786
De diameter van mijn pizzaschep is eerder beperkend dan mn steen. Die is 40x40, en de schep is 32. maar een goeie pizzeria pizza zit ook vaak tussen de 30-35 cm toch?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_120113974
Gisteren eindelijk 00 meel gevonden. Binnenkort maar eens uitproberen, ben best benieuwd naar het verschil.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_120114969
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 15:24 schreef Gripper het volgende:
De diameter van mijn pizzaschep is eerder beperkend dan mn steen. Die is 40x40, en de schep is 32. maar een goeie pizzeria pizza zit ook vaak tussen de 30-35 cm toch?
Ik heb even gezocht, en een standaard pizzadoos lijkt 33 cm te zijn.
pi_120115013
Net even een snel deeg in elkaar geklust. Ik blijf gewoon vergeten soakers en biga's te maken de dag vooraf ;( Nu ja. O+ als we er maar van genieten!
Ja doei.
pi_120154764
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 15:02 schreef sirhc1 het volgende:
Ik ben al een tijd opzoek naar een betaalbare pizzasteen. Nu kwam ik het volgende tegen http://www.gietijzerenkac(...)f_chamotte_plaat.php

Weet iemand of zoiets geschikt is? Aangezien de prijs nogal erg laag is ivm andere webshops
stel dat je zon steen een oventje omheen metselt?
buiten in de tuin? zou t dan warm genoeg worden met een houtvuur eronder?
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  † In Memoriam † maandag 10 december 2012 @ 17:04:06 #118
91830 MaximusTG
pi_120154969
Bij een houtoven voor brood of pizza stook je het vuur in de oven. Maar ja, dat is precies waar dat soort stenen voor zijn.
Voor pizza is het veel makkelijker om een oventje te bouwen. Je hebt dus vuurvaste stenen nodig, vuurvaste mortel. Maar het verschil tussen brood en pizza is dat je pizza bakt met het vuur nog (naar een kant geschoven) in de oven, terwijl je brood dan bakt met restwarmte in de wanden van de oven. Als je dus een houtoven wil maken waar je brood in kan bakken moet je de oven lang heetstoken en moet de oven voldoende warmtecapaciteit hebben.
Maar voor pizza kan je af met een veel minder dikke/goed geisoleerde wand.
pi_120425293
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 14:04 schreef MaximusTG het volgende:
Ultieme Bestron Alfredo mod:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Oetker pizzasteen 3 cm rand eraf geslepen. Heeel veel stof:p. Maar toen brak ie in tweeen toen ik het middelste gaaje wou boren... Maar achteraf niet zo erg, stukken passen mooi in elkaar en in zn geheel had ik em nooit gemonteerd gekregen.
Ben benieuwd hoe ie nu bakt..
En, is er al resultaat bekend? Heeft het zin om hiermee ook aan de slag te gaan?
  † In Memoriam † maandag 17 december 2012 @ 18:17:22 #120
91830 MaximusTG
pi_120425339
Ha! Nog niet veel tijd gehad om mee te bakken, maar eerste was idd beter dan zonder, al moet ik de grootte van de steen nog iets verkleinen, want hij drukt nu het element net iets te laag. Maar het gaf zo'n bende vorige keer dat ik nog even afhou met het slijpen :P.
pi_120425636
Ik heb laatst ook weer mijn bestron uit de kast gehaald omdat ik het lange opwarmen van de normale oven irritant en ook zonde vind. Ik moet zeggen dat ik erg te spreken was over het resultaat. Het deeg was erg luchtig en snel klaar. Wat ik wel nog een erg groot minpunt vind van de bestron is dat de ene helft sneller klaar is dan andere. Dus je wordt gedwongen de pizza halverwege te draaien wil je geen volledig zwarte korst.

Het recept uit de pdf van maximus is trouwens perfect. Een tip die ik anderen kan geven. Mijn deeg wordt altijd beter als ik het deeg na bvb twee dagen rijzen nog een keer ga doorkneden voordat ik het ga vormen. Dus niet direct uit het bakje halen en vormen.

Sinds ik het nieuwe recept, saus en kaas gebruik ben ik eindelijk tevreden. Ik zou zo weer deeg willen maken haha. :9~

[ Bericht 50% gewijzigd door Terpentin07 op 17-12-2012 18:58:54 ]
pi_120425792
Zo dadelijk een pizza met gorgonzola, verse vijg, tijm, rucola en rauwe ham met het deeg van recept 2 van maximus :9
  † In Memoriam † maandag 17 december 2012 @ 18:31:52 #123
91830 MaximusTG
pi_120425826
Eet smakelijk! Lekker combi lijkt me dat! Fotootje voor het topic ;) ?
pi_120428646
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 18:17 schreef MaximusTG het volgende:
Ha! Nog niet veel tijd gehad om mee te bakken, maar eerste was idd beter dan zonder, al moet ik de grootte van de steen nog iets verkleinen, want hij drukt nu het element net iets te laag. Maar het gaf zo'n bende vorige keer dat ik nog even afhou met het slijpen :P.
Hoe zou het zijn als je de steen voor het element hangt? Of is er dan te weinig ruimte voor de pizza? Kan ik natuurlijk ook zelf nameten! Ik blijf het grappig vinden dat je met die oventjes zulke lekkere pizza's kunt bakken. Of zou m'n familie me voor de gek houden:-)
pi_120429804
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 18:31 schreef MaximusTG het volgende:
Eet smakelijk! Lekker combi lijkt me dat! Fotootje voor het topic ;) ?
Owh my, owh my! Werkelijk waarom?! waarom?! heb ik nooit eerder dat deeg recept gebruikt!? Absoluut een wereld van verschil, pfff zoveel lekkerder! mooie luchtige rand, veel smaak, mooi krokant, gaart snel in m'n Bestron, kwam mooi los van de spatels en van de steen, geweldig :D

De combi van beleg was ook echt heel lekker, zeker aanrader, maarrr...

Geen foto's! Mijn lief is hier de fotograaf en hij had zo'n trek dat ik het niet voor elkaar kreeg hem eerst een foto te laten maken ;) Doen we vandeweek want er ziiten nu twee bolletjes in de diepvries.
Ik moest wel wennen aan hoe slap het deeg was, en wat plakkerig nog, maar het was wel erg makkelijk te vormen met de hand, absoluut niet nodig de deegroller te gebruiken het veerde ook niet steeds terug zoals het deeg waar ik aan gewend was.
  maandag 17 december 2012 @ 20:12:32 #126
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_120430550
quote:
11s.gif Op maandag 17 december 2012 19:55 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Owh my, owh my! Werkelijk waarom?! waarom?! heb ik nooit eerder dat deeg recept gebruikt!? Absoluut een wereld van verschil, pfff zoveel lekkerder! mooie luchtige rand, veel smaak, mooi krokant, gaart snel in m'n Bestron, kwam mooi los van de spatels en van de steen, geweldig :D

De combi van beleg was ook echt heel lekker, zeker aanrader, maarrr...

Geen foto's! Mijn lief is hier de fotograaf en hij had zo'n trek dat ik het niet voor elkaar kreeg hem eerst een foto te laten maken ;) Doen we vandeweek want er ziiten nu twee bolletjes in de diepvries.
Ik moest wel wennen aan hoe slap het deeg was, en wat plakkerig nog, maar het was wel erg makkelijk te vormen met de hand, absoluut niet nodig de deegroller te gebruiken het veerde ook niet steeds terug zoals het deeg waar ik aan gewend was.
Welk deegrecept??
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_120430701
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Welk deegrecept??
Uit de OP, de 'snelle' versie van maximus (recept 2 uit recept 2)
  maandag 17 december 2012 @ 20:17:27 #128
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_120430786
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 20:15 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Uit de OP, de 'snelle' versie van maximus (recept 2 uit recept 2)
Mooi... proberen we dat dit jaar nog hopelijk
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_120436386
Hoe maken jullie je steen schoon? Normaal boeit t niet zo, maar de laatste keer zijn er wat ingrediënten op gelekt -O-

Net voordat de vaatwasser aan ging nog wel even een bakje deeg klaargemaakt voor in de koelkast :P Morgen of overmorgen dus lekker eten :9
  † In Memoriam † maandag 17 december 2012 @ 21:49:33 #130
91830 MaximusTG
pi_120436564
Nou, iig niet met zeep! Dat trekt erin. Als er echt iets vies op zit, zoals kaas of zo, dan zou ik als ie afgekoeld em goed afschrobben met een nieuwe schuurspons, eventueel met iets van een schraper of zo om harde stukjes eraf te halen, zodat ie weer glad is. En dan in de oven, dicht bij het element op max. En als ie dan op temperatuur is nog een tijdje de grill erop.
Dan brandt ie als het ware schoon. Maar vlekken krijg je er niet echt uit.
pi_120445253
De kaas heb ik eraf gehaald met een droge borstel, maar de tomatensaus is nog als een mooie zwarte plek aanwezig :P Maar daar moet ik mee leren leven dus -O- Ik zal m nog een keertje onder de grill leggen, maar ik kan deze kant dus wel gewoon blijven gebruiken, ookal zal ie nooit meer echt schoon worden?
  † In Memoriam † dinsdag 18 december 2012 @ 00:16:49 #132
91830 MaximusTG
pi_120445736
Jahoor, geen enkel probleem. Je moet je idd neerleggen bij het feit dat je zo'n steen niet weer spic en span kan krijgen. Als je het fijn vindt kan ik wel een foto van mijn steen maken :P.
pi_120450177
Mijn steen heeft ook zwarte plekken, merk je niets van kwa smaak. Is alleen optisch..
  † In Memoriam † dinsdag 1 januari 2013 @ 23:55:44 #134
34726 Fratz
Max
pi_121057118
Met de kerst een pizzasteen gekregen, morgen ga ik hem uitproberen!
* Fratz heeft er nu al zin in!
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_121124828
Als ik veel viezigheid op mijn steen van mijn "ferrari" heb dan schuur ik hem altijd even licht op met schuurpapier 140..werkt prima!
pi_121146368
Bij de lidl is vanaf 7 januari een pizzasteen te koop voor 15 euro. Hij is te koop in twee maten, rond of rechthoekig. Ik denk best een goede koop.
pi_121152752
De steen moet niet vollopen met allerei resten, want dan kan de steen minder goed water uit het deeg ontrekken, wat bijdraagt aan een knapperige bodem, of niet?
pi_121158770
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:16 schreef Terpentin07 het volgende:
Bij de lidl is vanaf 7 januari een pizzasteen te koop voor 15 euro. Hij is te koop in twee maten, rond of rechthoekig. Ik denk best een goede koop.
daar zat ik ook naar te kijken. maar ik vind het zo'n vreemde constructie met die aluminiumplaat met antiaanbaklaag.
pi_121172016
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 17:09 schreef loecje het volgende:

[..]

daar zat ik ook naar te kijken. maar ik vind het zo'n vreemde constructie met die aluminiumplaat met antiaanbaklaag.
Handig, kun je de aluplaat met pizaa op de steen leggen...

Misschien koop ik er wel een om te testen. Ik heb een 90cm oven, hopelijk hebben ze ook een grote..
Whatever...
pi_121172051
maar waarom zou je de aluplaat op de steen willen leggen?
dan ga ik mij afvragen of de steen wel goed genoeg is...
  vrijdag 11 januari 2013 @ 15:27:13 #141
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_121436442
Ben ook weer deeg aan het maken voor morgenavond volgens hey recept van MaximusTG. Ben helaas vergeten om het deeg de eerste keer twintig minuten te laten rusten. Het staat nu voor de "tweede" keer twintig minuten te rusten. Is mijn deeg nog te redden?
pi_121436932
Niks mis met zwarte vlekken op de steen. Dat geeft karakter! *)

Heb een tijdje geleden voor het eerst het rcept voor deeg van MaximusTG aangehouden: bevoel zeer goed! Het deed was reuze elastisch; het vormen van de bodem is nog nooit zo makkelijk geweest. Heb helaas geen foto's van het eindresultaat (middernachtelijke pizza's, dus te donker in de keuken) maar ik maakte de volgende ochtend van het overgebleven deeg wél een stromboli met vlechtwerk:

Was weer eens wat anders dan een calzone! Calzones ontploffen altijd in mijn Bestron. }:|
(Vandaar die zwarte plekken :) )
Let me see you stripped down to the bone
pi_121458632
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 15:37 schreef minilot het volgende:

Heb een tijdje geleden voor het eerst het rcept voor deeg van MaximusTG aangehouden: bevoel zeer goed! Het deed was reuze elastisch; het vormen van de bodem is nog nooit zo makkelijk geweest. Heb helaas geen foto's van het eindresultaat (middernachtelijke pizza's, dus te donker in de keuken) maar ik maakte de volgende ochtend van het overgebleven deeg wél een stromboli met vlechtwerk:

[ afbeelding ]

Was weer eens wat anders dan een calzone! Calzones ontploffen altijd in mijn Bestron. }:|
Mmm, was dat zo lekker als het eruit ziet? :9~
pi_121459288
Sinds wanneer verkopen ze bij de Welkoop bloem dan?
If not now, then when.
  † In Memoriam † donderdag 17 januari 2013 @ 09:33:14 #145
91830 MaximusTG
pi_121669635
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 15:27 schreef mime_negert het volgende:
Ben ook weer deeg aan het maken voor morgenavond volgens hey recept van MaximusTG. Ben helaas vergeten om het deeg de eerste keer twintig minuten te laten rusten. Het staat nu voor de "tweede" keer twintig minuten te rusten. Is mijn deeg nog te redden?
En, hoe was ie geworden? Een keer een ruststap missen is geen ramp hoor, je deeg is wat minder rekbaar, maar dat merk je eigenlijk alleen als je het niet in de koelkast zou zetten. Die nacht in de koelkast doet em ook goed ;).

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 15:37 schreef minilot het volgende:

[ afbeelding ]

Ziet er goed uit zeg!

quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 00:57 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Sinds wanneer verkopen ze bij de Welkoop bloem dan?
Hmm, nou, iig al een aantal jaar :).
pi_121670201
Ik heb een elektrische oven (wel gewoon zo'n grote normale) en de vorige keer kreeg ik 'm niet heet genoeg. Zelfs met een pizzasteen lukte het eigenlijk net niet. Zijn er tips om dit toch wat beter werkend te krijgen? Misschien laatste paar minuten even de grill aan? (Ik heb trouwens wel aluminiumfolie onder op de bodem liggen, misschien maakt dat uit..?)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  † In Memoriam † donderdag 17 januari 2013 @ 10:14:27 #147
91830 MaximusTG
pi_121670773
Hmm, ik doe altijd de steen lekker dicht op het element bovenin, denk een centimeter of 15 van oppervlak steen tot element. Grill zou iets kunnen schelen, maar in mijn ervaring wordt ie dan al gauw te hard. Lijkt me niet dat alufolie aan de onderkant van de oven veel zal schelen.
Wat voor oven is het precies? En welke steen?
In welk opzicht werd ie niet heet genoeg? Pizza niet bruin? Te nat? etc..
pi_121671270
Het is de steen van Jamie Oliver. Oven zal ik eens kijken als ik thuis ben.
De vorige keer werd de pizza wel heet genoeg, maar niet echt krokant en bruin. De pizza was nog een beetje slapjes. Meer tijd in de oven had niet echt zin ook.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:44:44 #149
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_121684616
Dit was mijn resultaat:

Een pizza met tomatensaus, ham, chorizo, ui, tomaat, paprika, champignons, mozzarella en kaas.

Voortaan gebruik ik een vel bakpapier waarom ik de bodem vorm. Door zo'n vel is het makkelijk om de bodem te vormen omdat je het geheel makkelijk kan draaien. Ook hoef je minder bloem te gebruiken omdat het niet blijft plakken op het aanrechtblad, zo is ook mijn vriendin tevreden omdat het minder rotzooi geeft 8-)
pi_121689713
Hoe lang kun je deeg bewaren in de koelkast? Ik heb zondag deeg gemaakt en in de koelkast gezet, en vervolgens vergeten dat het er was :') Kan ik daar vnv nog veilig een pizza van maken, of lig ik dan heel de nacht te kotsen? :P
  † In Memoriam † donderdag 17 januari 2013 @ 19:17:36 #151
91830 MaximusTG
pi_121690261
Dat kan nog wel hoor :). Of het nog een beetje handelbaar is.. Dat is een andere vraag.
pi_121694928
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:17 schreef MaximusTG het volgende:
Dat kan nog wel hoor :). Of het nog een beetje handelbaar is.. Dat is een andere vraag.
het vormen van de pizza ging iig prima ^O^ zo kijken of t lekker is :P
pi_121699548
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:39 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

het vormen van de pizza ging iig prima ^O^ zo kijken of t lekker is :P
was prima gelukt :9
  † In Memoriam † vrijdag 18 januari 2013 @ 09:18:53 #154
91830 MaximusTG
pi_121711138
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:59 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

was prima gelukt :9
Mooi ^O^ Ook lekker? Smaakvoller dan korter gerezen deeg, of niet?
pi_121738459
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 09:18 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Mooi ^O^ Ook lekker? Smaakvoller dan korter gerezen deeg, of niet?
tov deeg dat 2 dagen gerezen heeft merkte ik niet heel veel verschil, maar smaakte wel erg goed :) Ik gebruik wel standaard ingrediënten, misschien dat het anders meer verschil had gemaakt.
pi_121752099
Nou, het deeg ligt weer in de koelkast. Dit keer gemaakt met 00 bloem. Ben benieuwd! *O*
pi_121768661
Iemand nog wel eens een nieuw type pizza oven tegengekomen? Ik sta op het punt mijn lieve Ferrari te modden maar lui als ik ben zou het ook wel fijn zijn als er gewoon een pizza oven is waar gewoon goed over nagedacht is en wel zo heet wordt (ongeacht de EU regelgeving) en gelijkmatig verdeeld.

ben benieuwd
pi_121814730
Ok...er zal vast wel een gezegde voor zijn maar ik noem het "damn dat ging net goed"

Vanmiddag mijn Ferrari Pizza oven getweaked en het volgende gedaan

- Aluminium serveerschaal geknipt en boven het warmte element geplaatst. Deze kon ik vastzetten door eerst de schroefjes van de afstandshouders even los te maken en hem daarna daar tussen te klemmen. Ik heb deze overigens alleen in een ronding aan de buitenkant gemaakt en niet in het midden omdat het daar al heet genoeg wordt.

- De thermostaat onklaar gemaakt door het kleine schroefje onder de draaiknop "open" te draaien. Hierdoor blijft slaat de Ferrari dus niet meer uit.

Goeeeeddd..op gevoel het apparaat warm laten worden waarbij ik het gevoel had dat ie normaal uitslaat op stand drie. Pizza erop gelegd (na 2 dagen langzaam rijzen!!) en toen.....ROOK! Ik kijk even onder de pizza en na nog geen 30 seconden was deze zwart!

En op dat moment kreeg ik eindelijk het antwoord op mijn vraag waarom ik in de modding filmpjes op youtube die gasten de hele tijd een soort van aluminium plaat op de steen zag leggen. Ehh dat is dus om de steen dus niet ZO heet te laten worden aan de bovenkant. DOM natuurlijk dat ik daar niet eerder aan gedacht had maar ja..

De steen vervolgens met een houten spatel helemaal lopen krabben en beetje geschuurd en daarna maar het reserve deeg gebruikt die ik gelukkig had gemaakt. Maar toch was de eerste mooier :-)

En zo weer een avontuur van een thuispizza bakker :@
pi_122077933
Een tijdje geleden heb ik een Ferrari Napoli gekocht. Het viel me echter wat tegen omdat ie niet zo warm werd als ik gedacht had. De thermostaat leek me ook vrij zinloos aangezien er blijkbaar nog een beveiligings schakelaar in zit die de boel uitschakelt
.
Op zich komt er een prima pizza uit maar echt een adrenaline kick krijg je er niet van. Nu leken de modificaties die je her en der tegenkomt me wel wat teveel van het goede dus ik bedacht me dat ik het ding gewoon eens open zou maken om te kijken wat er in zit.

Dat gaat als volgt:
In de knop van de thermostaat zit een schroef onder een dopje. Deze moet los en dan kun je de knop van de thermostaat halen.
De handgreep aan de bovenkant kun je ook gewoon losdraaien en er af halen.
Dan zitten er nog 2 schroeven aan de achterkant die je los schroeft
Vervolgens schroef je 1 van de poten aan de zijkant los en trek je de bovenkant uit beide poten.

Dan kun je de bovenkant openmaken en zie je 2 draden naar een schakelaar lopen. Deze zorgt ervoor dat de oven uitschakelt als hij te warm dreigt te worden.

Je kunt nu deze draden met elkaar doorverbinden zodat de oven niet meer af slaat. De oven kan dan absurd heet worden en je zult moeten experimenteren hoe je er dan een goede pizza mee maakt. Verbranden binnen een minuut is echter niet ondenkbaar.

Dit heb ik een tijdje gedaan maar ik vond het zonder thermometer niet makkelijk om in te schatten hoe heet de steen was. (In de onderkant van de oven zit overigens ook nog een 10A zekering die stuk gaat als hij te heet wordt.)

Dus heb ik de schakelaar weer aangesloten, los gehaald en er 2 ringen (M10 sluitring) onder geplaatst.

Omdat hij nu verder van de hitte af is schakelt hij later uit (Op stand 2 1/2 na 9 minuut 30 in plaats van 7 minuten) en kan de oven dus iets heter worden. Misschien dat ik het ook nog weleens met 3 of 4 ringen ga proberen.
Deze modificatie is heel simpel zelf te doen met minimaal gereedschap en is in een half uur gepiept.

Ik kon het niet laten en heb 4 M10 ringen tussen de schakelaar en de behuizing gezet. Op stand 2 1/2 duurt het dan 10 minuut 20 voordat de oven afslaat. De steen is dan behoorlijk heet.
Als je de klep dan opent duurt het 3 minuut 10 voordat de oven weer aanslaat. De steen is dan weer wat afgekoeld maar als je de klep dan weer dicht doet kun je de oven weer wat op laten warmen voordat hij weer af slaat.(Zonder ringen kan het gebeuren dat de oven af slaat terwijl de pizza nog bakt. Not good.) Je hebt met 4 ringen wat meer speelruimte om te experimenteren.

[ Bericht 10% gewijzigd door Hansadutta op 26-01-2013 23:02:20 ]
pi_122078488
Zet de plaatjes even op www.tinypic.com, imageshack en FOK! gaan niet zo goed samen :)
Ja doei.
pi_122081722
Bedankt voor de les. Ik ben niet zo handig.
pi_122082287
Het begint wel een verslaving te worden ondertussen :') Inmiddels zit ik bijna standaard aan 2 homemade pizza's per week :P
pi_122161417
Hier wordt 450°C aangehouden als temperatuur maar in (Noord)-Italie lijken de ovens op ca 350°C te staan als ik de cijfertjes mag geloven;

Misschien nog een idee om in de OP een onderscheid te maken tussen de verschillende pizza's? Die van Rome, Napoli en Sicilie schijnen anders van "opzet" te zijn maar na al die jaren ben ik nog niet achter de verschillen gekomen.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_122161565
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 19:41 schreef LoggedIn het volgende:
Het begint wel een verslaving te worden ondertussen :') Inmiddels zit ik bijna standaard aan 2 homemade pizza's per week :P
Haha, heb ik nu ook. Paar weken geleden begonnen. Standaard in mijn vriezer een paar bolletjes deeg, saus in m'n koelkast en wat verschillende toppings. Veelgehoorde reactie van mijn huisgenoten: "Alweer pizza?"
  † In Memoriam † maandag 28 januari 2013 @ 14:34:24 #165
91830 MaximusTG
pi_122162594
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 14:08 schreef tim2308 het volgende:
Hier wordt 450°C aangehouden als temperatuur maar in (Noord)-Italie lijken de ovens op ca 350°C te staan als ik de cijfertjes mag geloven;

Misschien nog een idee om in de OP een onderscheid te maken tussen de verschillende pizza's? Die van Rome, Napoli en Sicilie schijnen anders van "opzet" te zijn maar na al die jaren ben ik nog niet achter de verschillen gekomen.
Wel eens van het fenomeen "Google" of uberhaupt een zoekmachine gehoord? Dat kan je zo vinden..
pi_122164380
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 14:34 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Wel eens van het fenomeen "Google" of uberhaupt een zoekmachine gehoord? Dat kan je zo vinden..
Ja hoor. Maar het leek me wel een leuke aanvulling van de OP.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  maandag 28 januari 2013 @ 18:48:19 #167
119606 habanero
577000 Scoville
pi_122175756
Ja leuk idee, zitten idd grote verschillen tussen.
pi_122256245
@MaximusTG Mag toch wel iets vriendelijker? Ik vond het helemaal geen rare opmerking en we zitten hier niet op GOT :-)

@Hansadutta RESPECT! Na mijn avontuur toch wat huiverig geworden maar je oplossing is een hele leuke en vooral slimme oplossing. Je zou zelf nog kunnen kijken van wat voor materiaal je de ringen laat zijn ivm geleiding.

Overigens was ik (na mijn avontuur met mijn Ferrari) in de veronderstelling dat dat kleine gouden schroefje in de potmeter/draaiknop bedoelt was om de temperatuur te regelen (zoiets had ik gelezen) maar ik begrijp dat deze alleen is om de knop eruit te draaien? Ik had namelijk wel het idee dat er wat gebeurde maar dit kan ook zijn geweest omdat simpelweg de knop niet meer kon draaien en je daarmee de functionaliteit onklaar maakte.

Leuke tip die ik zeker ga proberen!
  woensdag 30 januari 2013 @ 15:31:47 #169
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122256717
Ik ga vanavond even een pizzatje maken met vrienden

Dit recept staat al lange tijd in dit topic en is door veel Fok!kers gebruikt:
Ingredienten:
- 350 gram bloem *
- 2,5 deciliter lauw water**
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist (extra lekker met biergist!)

dit is voor 1 pizza neem ik aan? Als je met 4 goede eters bent, dan moet dit gewoon * 4?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  † In Memoriam † woensdag 30 januari 2013 @ 15:34:45 #170
91830 MaximusTG
pi_122256827
Lees eens een stukje verder in diezelfde spoiler als waar het recept in staat..

"- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's)."
  woensdag 30 januari 2013 @ 16:27:11 #171
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122258901
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:34 schreef MaximusTG het volgende:
Lees eens een stukje verder in diezelfde spoiler als waar het recept in staat..

"- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's)."
Ah ja, lezen is ook een vak.

Als ik het een uurtje laat rijzen, dan komt het ook wel goed toch? Aangezien 2 uur wordt aangeraden.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  † In Memoriam † woensdag 30 januari 2013 @ 17:27:49 #172
91830 MaximusTG
pi_122261384
quote:
11s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:27 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ah ja, lezen is ook een vak.

Als ik het een uurtje laat rijzen, dan komt het ook wel goed toch? Aangezien 2 uur wordt aangeraden.
Nou, een uurtje is wel erg kort hoor, dan zou je haast nóg meer gist dan in dat recept staat moeten gebruiken. Wordt het niet veel lekkerder van.
Dan kan je beter de bulkrijs en daarna verdelen veranderen in meteen in bolletjes verdelen naar het kneden. Wel mooie strakke bolletjes van maken. In bakjes (geolied) of op een bebloemd aanrecht afgedekt met plastic folie.
pi_122296309
@Kloink. Dank je. Ik heb die andere modificaties ook gezien en het lijkt mij vrij overdreven om een extra element in de deksel te plaatsen en dan de hitte daarvan af te ketsen naar buiten. Die Ferrari heeft echt wel vermogen genoeg.

Ik heb de modificatie met de ringen nog maar net gemaakt en er nog maar 1 keer mee gebakken. Het blijft nog wat experimenteren met de timing maar het is zeker een verbetering. Ik zit nu in een fase waarin ik pizza's niet maak omdat ik trek in pizza heb maar om te kijken hoe het beter kan.

De schakelaar kortsluiten heeft een heel hoog Tim the Toolman Taylor gehalte. Als je de oven dan aan laat staan op 2 1/2 verdampt alles wat er eventueel op de steen zit. Blijft niets van over. Geen eens stof. En je steen wordt weer helemaal wit! Dat heeft ook wel wat.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:54:49 #174
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_122497045
Al sinds de zomer heb ik een pizza steen van Weber voor de BBQ. Omdat het sindsdien geen fatsoenlijk weer meer is geweest voor de BBQ maar wel graag pizza wilde maken heb ik de steen afgelopen weekend voor het eerst maar thuis in de hete lucht oven gebruikt. Met dank aan de tips in dit topic kwam er voor een eerste keer een geslaagd eindproduct uit

De bodem is gemaakt met patentbloem van de Lidl, omdat ik die nog in huis had. Heeft ruim een uur staan rijzen onder een warme radiator. De volgende keer moet ik alleen leren om minder groentes te halen als beleg, want hij is daardoor best wel vol geworden. :)

En ik moet een manier zien te vinden om de boel halverwege om te draaien. Het deeg bij de deur wordt minder mooi dan het deeg achterin de oven. Iemand tips daarvoor? Toen ik de tweede pizza halverwege probeerde te draaien werd het een kliederzooi :P
»» Democracy is so overrated »»
  † In Memoriam † dinsdag 5 februari 2013 @ 09:24:17 #175
91830 MaximusTG
pi_122497608
@RoelerMF; Als ik mn pizza op de steen in de oven schuif, dan is ie al heel snel zo gebakken aan de onderkant dat ik em alle kanten op kan draaien. Zat ie bij jou dan aan de steen vastgeplakt of zo?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 09:31:04 #176
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_122497750
Nee, zeker niet. Ik heb er nog een bakpapiertje tussen zitten voor de zekerheid. Het probleem was juist dat het vocht van de groentes begon te lopen omdat het rooster met de steen wat naar beneden zakte bij het naar voren halen. Ik had de pizza op de hoogste positie in de oven zitten, dus ik kon hem niet draaien vanuit die positie. Moest hem dus wel iets naar voren halen.

Ik heb de pizza op een bakpapiertje gemaakt en heb vervolgens een stuk karton gebruikt als schuif om hem op de steen te leggen :) De steen heeft al die tijd in de oven gelegen :)
  † In Memoriam † dinsdag 5 februari 2013 @ 09:49:56 #177
91830 MaximusTG
pi_122498201
Nou, idd minder (dikke) toppings erop doen scheelt al met dat vocht, en als je er dus juist geen bakpapier tussen doet dan neemt de steen ook vocht uit de bodem op. Maar dan moet je wel een pizzaschieter hebben. Zie bv mijn signature voor een tekening hoe je er een zou kunnen maken uit multiplex.
pi_122511602
hallo iedereen!

heeft iemand misschien ervaring met de site: pizzastein.com ??
ik wou hier namelijk mijn pizzasteen bestellen...

alvast bedankt.
  † In Memoriam † dinsdag 5 februari 2013 @ 16:08:25 #179
91830 MaximusTG
pi_122511692
Hij staat niet voor niets in de openingspost..
Mn eigen steen komt ook daarvandaan. Prima betrouwbaar. Toen tenminste wel.
pi_122512646
oke! maar ik twijfelde een beetje omdat je niet echt een bestelformulier hebt ofzo. (dus ik weet ook niet hoe ik dan moet betalen etc.)
  † In Memoriam † dinsdag 5 februari 2013 @ 16:29:06 #181
91830 MaximusTG
pi_122512712
Staat op de site he, dat vinden ze onpersoonlijk. Dus je moet ze mailen of bellen. En dan geven ze een rekeningnr om het geld naar over te maken.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 16:35:09 #182
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_122513009
Goede tip van die pizzaschep. Ik gebruikte nu een stuk dik karton om hem op de steen te schuiven :)
pi_122570041
Ola Roeler! :W Ilona hier. *)
Heb je de Bosrijk-pizza's al eens op? (Er is gewoon géén pizza in de Efteling zelf te krijgen.. Maf eigenlijk!)

Ontopic: ik bezin mij momenteel (wegens het meedoen aan de Vegan Challenge op een goede plantaardige pizza, die niet saai is.. Iemand een puike suggestie?

Mijn Bestron staat stof te verzamelen - heb al veel te lang geen pizza gemaakt! }:| Wel een vriezer vol deegbolletjes, ik vraag me alleen af hoe lang je die na het invriezen eigenlijk nog zou kunnen gebruiken..
  woensdag 6 februari 2013 @ 21:20:03 #184
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_122570395
Een pizza zonder kaas? :o
pi_122570567
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:20 schreef Erasmo het volgende:
Een pizza zonder kaas? :o
Sojakaas.
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 21:24:11 #186
91830 MaximusTG
pi_122570673
Als je hier kijkt http://www.seriouseats.co(...)e=Pizza&search=vegan

De pizza sectie van seriouseats.com en zoekt op vegan, krijg je best veel hits. Niet direct recepten per se, maar vaak ook stukjes over vegan restaurants waar ze pizza serveren, en er staat vaak wel bij wat voor soort pizza.
Misschien heb je er wat aan :).
pi_122570788
quote:
11s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:22 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Sojakaas.
Getverrrr, dat eet ik niet. :)

En dank voor de tip, Maximus! Ik was SeriousEats vergeten en ik vond het vegan pizza-aanbod op Foodgawker.com een beetje slapjes.
Ik ga eens loeren..
  † In Memoriam † woensdag 6 februari 2013 @ 21:30:38 #188
91830 MaximusTG
pi_122571102
Succes! Lijkt me erg moeilijk. Probeerde van alles te bedenken, maar de smaakmaker die ik er dan in mn hoofd aan toevoeg is altijd toch van dierlijke oorsprong. Vegetarisch, maar niet veganistisch...

Dit vond ik wel interessant:
http://slice.seriouseats.(...)ello.html?ref=search
Cashew cream als kaasvervanger.
  woensdag 6 februari 2013 @ 21:52:17 #189
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_122573068
quote:
11s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:22 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Sojakaas.
Als je dat overweegt kun je net zo goed een rochel op die pizza dumpen.

En wat te denken over die gistkolonie die je nu levend verbrand in de oven?
pi_122584867
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:15 schreef minilot het volgende:
Heb je de Bosrijk-pizza's al eens op? (Er is gewoon géén pizza in de Efteling zelf te krijgen.. Maf eigenlijk!)

Ontopic: ik bezin mij momenteel (wegens het meedoen aan de Vegan Challenge op een goede plantaardige pizza, die niet saai is.. Iemand een puike suggestie?

Mijn Bestron staat stof te verzamelen - heb al veel te lang geen pizza gemaakt! }:| Wel een vriezer vol deegbolletjes, ik vraag me alleen af hoe lang je die na het invriezen eigenlijk nog zou kunnen gebruiken..
Pizza met hummus als saus, belegd met gecarameliseerde ui en olijven en groene kruiden :9
  donderdag 7 februari 2013 @ 08:40:03 #191
119606 habanero
577000 Scoville
pi_122585530
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 06:56 schreef Selestha het volgende:

[..]

Pizza met hummus als saus, belegd met gecarameliseerde ui en olijven en groene kruiden :9
Oh dat klink heel lekker !
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:41:26 #192
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_122593826
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:15 schreef minilot het volgende:
Nee, ik heb daar nog nooit gegeten moet ik bekennen.

Gisteren trouwens de restjes van de topping nog opgemaakt voor ik ze kon weggooien. Weer pizza maken vond ik overdreven. Maar alle groente topping met kaas, mozzarella en een eitje als ovenschotel voldeed ook prima :)
pi_122709594
wat is eigenlijk beter bloem voor pizzadeeg? tarwebloem of patent bloem??
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2013 @ 14:04:27 #194
91830 MaximusTG
pi_122710572
Dat is niet echt te zeggen. Daarnaast is het zo dat patentbloem = tarwebloem, maar tarwebloem is niet altijd patentbloem. Patentbloem is alleen nog fijner gemalen dan gewone tarwebloem.
Maar dan kan je eigenlijk nog niet beoordelen of de een beter is dan de andere, dat is net afhankelijk van hoeveel gluten (eiwitten) er in die bloem zitten. En er is in Nederland ook niet echt een goede manier om te beoordelen of dat zo is, want er staat 0,0 nuttige informatie op de pakken in de supermarkt. Het kan dus best zijn dat er een of andere (huis)merk, bv ook bij Aldi of Lidl, AH etc. geweldig blijkt te zijn om pizza te bakken. Moet je zelf uitvinden.
Maar over het algemeen is iig de patentbloem in de NLse supermarkten vooral geschikt voor cake en gebak, en minder voor brood en pizza.

Oh, mocht pizza maken nog steeds niet lukken, hier een handig filmpje :'):

[ Bericht 26% gewijzigd door MaximusTG op 10-02-2013 14:29:20 ]
  zondag 10 februari 2013 @ 18:54:57 #195
119606 habanero
577000 Scoville
pi_122722815
Lol meaw bestel maar een vette plak zoutbrood met smakeloze ingredienten :)
  zondag 10 februari 2013 @ 18:56:14 #196
119606 habanero
577000 Scoville
pi_122722856
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:40 schreef Anna001 het volgende:
wat is eigenlijk beter bloem voor pizzadeeg? tarwebloem of patent bloem??
Gebruik de pasta bloem die in de openings post staat vermeld farina tipo 0'00 kan niet mis gaan.
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2013 @ 19:00:44 #197
91830 MaximusTG
pi_122723004
Ja, zijn idd altijd erg zout die pizza's. En vet.

Toevallig vanavond weer eens pizza gebakken. Was gisteravond laat thuis, en nog tot 2/3 uur snachts iets afgemaakt. Toen bedacht ik dat ik wel pizza wou vandaag. Maar om dan het deeg te maken dat na kneden meteen de koelkast in gaat; dat is op zo'n moment te veel werk en eigenlijk ook te korte tijd.
Maar het recept dat ik op 1 dag doe duurt dan eigenlijk te lang als ik een beetje uit wil slapen.
Dus die maar beetje gecombineerd voor een keer.
Bloem en gist gemengd; al het water in andere kom. Evenveel van bloemgistmengsel daarbij. Roeren. In koelkast. Slapen. Volgende dag, uit koelkast gehaald. Na paar uur gekneed met rest bloem en zout. rijzen. Verdelen in bollen. Rijzen. Bakken.

Maar eindelijk weer eens (iig de bovenste 4 foto's) met semi-daglicht foto kunnen maken
pi_122723308
Ziet er goed uit, krijg er honger van.
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2013 @ 19:25:10 #199
91830 MaximusTG
pi_122723920
Thanks; deze zijn met ham en salami, champignon, paprika en mozzarella. En tomatensaus natuurlijk.
  zondag 10 februari 2013 @ 20:41:13 #200
119606 habanero
577000 Scoville
pi_122727521
erg mooie pizza's krijg ze niet zo mooi hoog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')