Dat er in de "Richtlijn 76/756/EEG van de Raad van 27 juli 1976" al wordt gesproken van een andere toegestane kleur, leert mij al dat dimlicht en mistlicht echt totaal wat anders zijn. Ik wil op zich nog wel verder gaan zoeken, maar ik denk dat hiermee je complete punten van tafel geveegd worden.quote:3.13 . De door de lichten uitgestraalde lichtkleuren zijn als volgt :
- groot licht : wit of selectief geel
- dimlicht : wit of selectief geel
- mistlicht voor : wit of geel
En die voor mistlicht die gewoon anders zijn:quote:4.2 . Dimlicht
4.2.1 . Aanwezigheid
Verplicht op motorvoertuigen .
Verboden op aanhangwagens .
4.2.2 . Aantal
2 .
4.2.3 . Installatieschema
Geen bijzondere bepalingen .
4.2.4 . Plaats
4.2.4.1 . In de breedterichting
De rand van het lichtdoorlatende gedeelte die het verst verwijderd is van het middenlangsvlak van het voertuig mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig .
De binnenranden van de lichtdoorlatende gedeelten moeten ten minste 600 mm van elkaar zijn verwijderd .
4.2.4.2 . In de hoogterichting
Minimaal 500 mm , maximaal 1 200 mm boven de grond .
4.2.4.3 . In de lengterichting
Vooraan het voertuig ; zodanig dat de bestuurder direct noch indirect door het via achteruitkijkspiegels en/of andere lichtweerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht van deze lichten wordt gehinderd .
4.2.5 . Geometrische zichtbaarheid
Deze wordt bepaald door de hoeken a en b als aangegeven onder 1.9 .
a = 15 * naar boven en 10 * naar beneden
b = 45 * naar buiten en 10 * naar binnen .
Binnen dit veld moet het lichtdoorlatende gedeelte van het licht nagenoeg geheel zichtbaar zijn .
Plaatdelen of andere uitrustingsstukken in de buurt van het koplicht mogen geen nevenwerkingen veroorzaken die hinder opleveren voor andere weggebruikers .
4.2.6 . Richting
4.2.6.1 . De richting van de gedimde lichtbundel wordt gemeten in statische toestand in alle in aanhangsel 1 omschreven belastingstoestanden .
Als de begininstelling is gezet tussen - 1 % en - 1,5 % bij een onbelast voertuig met een persoon op de bestuurderszitplaats , moet de richting van de gedimde lichtbundel blijven liggen tussen - 0,5 en - 2,5 % zonder bijstelling met de hand . De instelling dient voor elk type voertuig door de fabrikant uitdrukkelijk te worden gespecificeerd en op ieder voertuig op een plaatje te worden vermeld .
4.2.6.2 . Aan de voorafgaande voorwaarde kan ook worden voldaan door middel van een inrichting die werkt op de relatieve stand van het koplicht en het voertuig . Bij een defect aan deze inrichting mag de lichtbundel niet in een stand komen die minder naar omlaag is gericht dan die waarin hij zich bevond op het ogenblik dat het defect aan de inrichting zich voordeed .
4.2.6.2.1 . De onder 4.2.6.2 genoemde inrichting dient automatisch te zijn .
4.2.6.2.2 . Inrichtingen die met de hand kunnen worden bediend , zowel van het continu als van het getrapt verstelbare type , zijn echter toegestaan indien er een ruststand is van waaruit de koplichten door middel van de gebruikelijke stelschroeven in de volgens punt 4.2.6.1 ingestelde richting kunnen worden gebracht . Deze handbedieningsinrichtingen moeten vanaf de bestuurderszitplaats kunnen worden bediend . Continu verstelbare bedieningsinrichtingen moeten voorzien zijn van merktekens die de meest karakteristieke belastingstoestanden aangeven .
Getrapt verstelbare bedieningsinrichtingen moeten zoveel standen hebben dat daardoor , uitgaande van de ingestelde richtingshoek van - 1 tot - 1,5 % wordt gewaarborgd dat voor de in aanhangsel 1 omschreven belastingstoestanden de marge van de waarden tussen - 0,5 en - 2,5 % niet wordt overschreden . Voor getrapt verstelbare inrichtingen moeten de belastingstoestanden dicht bij de bedieningsinrichting duidelijk worden aangegeven .
4.2.7 . Mag " gegroepeerd " zijn
met het groot licht en de andere voorlichten .
4.2.8 . Mag niet " gecombineerd " zijn
met enig ander licht .
4.2.9 . Mag " samengebouwd " zijn met
4.2.9.1 . het groot licht , tenzij dit beweegbaar is met de draaiing van het stuurwiel ;
4.2.9.2 . de overige voorlichten .
4.2.10 . Functionele elektrische schakeling
Bij inschakeling van het dimlicht moet tegelijkertijd het groot licht uitgaan .
Het dimlicht mag tegelijk met het groot licht blijven branden .
4.2.11 . Inschakel-verklikkerlicht
Facultatief .
4.2.12 . Overige voorschriften
De voorschriften onder 3.5.2 zijn niet van toepassing op het dimlicht .
Met andere woorden. Mistlicht mag niet, en dan ook echt niet altijd als vervanging gevoerd worden. Alleen als het mistlicht aan dezelfde eisen als voor dimlicht voldoet, maar dan heet het ook dimlicht en niet mistlicht.quote:4.3 . Mistlicht voor
4.3.1 . Aanwezigheid
Facultatief op motorvoertuigen .
Verboden op aanhangwagens .
4.3.2 . Aantal
2 .
4.3.3 . Installatieschema
Geen bijzondere bepalingen .
4.3.4 . Plaats
4.3.4.1 . In de breedterichting
Het punt van het lichtdoorlatende gedeelte dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig .
4.3.4.2 . In de hoogterichting
Ten minste 250 mm boven het wegdek .
Geen enkel punt van het lichtdoorlatende gedeelte mag zich boven het hoogste punt van het lichtdoorlatende gedeelte van het dimlicht bevinden .
4.3.4.3 . In de lengterichting
Vooraan het voertuig ; zodanig dat de bestuurder direct noch indirect door het via achteruitkijkspiegels en/of andere lichtwerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht van deze lichten wordt gehinderd .
4.3.5 . Geometrische zichtbaarheid
Deze wordt bepaald door de hoeken a en b als aangegeven onder 1.9 .
a = 5 * naar boven en naar beneden ,
b = 45 * naar buiten en 10 * naar binnen .
4.3.6 . Richting
De richting van de mistlichten mag niet veranderen met de draaiing van het stuurwiel . Zij moeten naar voren zijn gericht zonder dat tegemoetkomende bestuurders of andere weggebruikers door het licht worden verblind of gehinderd .
4.3.7 . Mag " gegroepeerd " zijn
met andere voorlichten .
4.3.8 . Mag niet " gecombineerd " zijn
met andere voorlichten .
4.3.9 . Mag " samengebouwd " zijn
4.3.9.1 . met lichten voor groot licht die niet beweegbaar zijn bij het draaien van het stuurwiel , wanneer er vier lichten voor groot licht zijn ;
4.3.9.2 . met de breedtelichten ;
4.3.9.3 . met het parkeerlicht .
4.3.10 . Functionele elektrische schakeling
De mistlichten moeten afzonderlijk kunnen worden gedoofd van het groot licht of het dimlicht en vice-versa .
4.3.11 . Inschakel-verklikkerlicht
Facultatief .
Wat?quote:Op woensdag 21 november 2012 08:20 schreef wimoude het volgende:
Het punt dat jij noemt is voor mistachterlicht ja. Niet voor. Bla bla heb je genoeg, voor mistlampen aan de voorzijde zijn geen andere eisen
Nee hoor, die eisen zijn hetzelfde als minimaal voor dimlichtquote:Op woensdag 21 november 2012 08:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Wat?
Wat staat er bij 4.3?
Nu maak je jezelf belachelijk.
quote:4.11 . Mistlicht achter
4.11.1 . Aanwezigheid
Verplicht .
4.11.2 . Aantal
Eén verplicht , een tweede facultatief .
4.11.3 . Installatieschema
Geen bijzondere bepalingen .
4.11.4 . Plaats
4.11.4.1 . In de breedterichting
Bij aanwezigheid van één mistlicht achter moet dit zich bevinden aan de kant van het middenlangsvlak van het voertuig tegengesteld aan de verkeersrichting ( rechts - of linksverkeer ) die is voorgeschreven in het land van inschrijving .
In ieder geval moet de afstand tussen mistlicht achter en stoplicht groter zijn dan 100 mm .
4.11.4.2 . In de hoogterichting
Tussen 250 en 1 000 mm boven het wegdek .
4.11.4.3 . In de lengterichting
Aan de achterzijde van het voertuig .
4.11.5 . Geometrische zichtbaarheid
Horizontale hoek : 25 * naar binnen en naar buiten .
Verticale hoek : 5 * boven en onder het horizontale vlak .
4.11.6 . Richting
Naar achteren .
4.11.7 . Mag " gegroepeerd " zijn
met elk licht aan de achterzijde .
4.11.8 . Mag niet " gecombineerd " zijn
met enig ander licht .
4.11.9 . Mag " samengebouwd " zijn
met de achterlichten of het parkeerlicht .
4.11.10 . Functionele elektrische schakeling
Dit licht mag alleen kunnen worden ontstoken als het dimlicht of de mistlichten voor branden .
Indien zich aan de voorkant van het voertuig mistlichten bevinden , moet het doven van het mistlicht achter mogelijk zijn , onafhankelijk van de mistlichten voor .
4.11.11 . Inschakel-verklikkerlicht
Verplicht .
Afzonderlijk niet-knipperend licht .
Alleen mistlichtunits hebben een B(rouillard) of een F(og) in het glas staan.quote:Op woensdag 21 november 2012 01:53 schreef wimoude het volgende:
[..]
En die 'code' (EEG richtlijn) is gelijk aan de codering voor dimlicht of codering voor grootlicht, conform de door de EU gestelde richtlijnen, zoals ik al eerder aangaf. Er bestaat geen verplichte specifieke mistlicht codering, aangezien een mistlicht apenkool is..
quote:Op woensdag 21 november 2012 08:21 schreef wimoude het volgende:
[..]
Nee hoor, die eisen zijn hetzelfde als minimaal voor dimlicht
Dat hoeft helemaal niet. Dat kan er best in staan, maar dat is niet vereist.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:22 schreef Light het volgende:
[..]
Alleen mistlichtunits hebben een B(rouillard) of een F(og) in het glas staan.
Of jij ja.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er staat toch duidelijk dat die andere afstelling hebben. Maar goed, je hebt blijkbaar een plank voor je hoofd zo dik als als een wolkenkrabber.
En de hoogte in de bumber zelf dan? Telt die opeens niet meer mee.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:28 schreef wimoude het volgende:
[..]
Of jij ja.
Je dimlicht moet verstelbaar zijn,. Je mistlicht niet. Daarmee mag je nooit iemand kunnen verblinden, daarom hoeven ze niet verstelbaar te zijn
Ja, ik irriteer me er aan dat mensen hun mistlicht als dimlicht voeren terwijl ze denken dat dit is toegestaan.quote:
Idd, dat is ook zeer ergerlijk.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ja, ik irriteer me er aan dat mensen hun mistlicht als dimlicht voeren terwijl ze denken dat dit is toegestaan.
Die wil ik wel eens zien.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:39 schreef wimoude het volgende:
Nee, ik ben niet aan het trollen. Zelfbouw auto die niet eens de mogelijkheid heeft tot het plaatsen van een dimlicht op de zogenaamde wettelijke hoogte? Waarom krijgt ie een kenteken van het RDW terwijl mistlichtunits als dimlicht functioneren?
Wel met een meetlat er langs om de hoogte van de lichten te bepalen.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:43 schreef wimoude het volgende:
Hou dit topic maar in de gaten, vandaag of morgen zal ik een foto van het geval plaatsen, zul je t zien.
Nee, zonder die letter is het geen mistlicht.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:26 schreef wimoude het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Dat kan er best in staan, maar dat is niet vereist.
Dimlicht moet niet verstelbaar zijn. Dat geldt alleen voor die blauwe krengen.quote:Op woensdag 21 november 2012 08:28 schreef wimoude het volgende:
[..]
Of jij ja.
Je dimlicht moet verstelbaar zijn,. Je mistlicht niet. Daarmee mag je nooit iemand kunnen verblinden, daarom hoeven ze niet verstelbaar te zijn
Stoer verhaal man. Echt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:07 schreef BlackLining het volgende:
Ja, daar komt ie weer.... Kutjochies op scooters!
Stond net met mijn motor voor het stoplicht in de stad te wachten. Zie ik in mijn spiegel een enkele lamp (groot licht natuurlijk) aankomen. Met een slip staat ie naast me stil. Kijk even naar rechts (eh, wat? Gaan we niet meer via links?) en ja hoor. Yamaha Aerox met daarop afgetrapte sportschoenen onder een Adidas trainingsbroek, een Nickelson jas met bontkraag en daar bovenop een veel te blije helm met een schrale puistenkop erin. Stond een beetje stoer te doen met zijn gas. Kan ik ook natuurlijk, dus ben er even overheen gegaan en toen was het stil. Rust weergekeerd, en ik hoopte eigenlijk dat hij zou inzien dat hij het met zijn 50 (80?) cc niet gaat winnen van mijn 600 en wijselijk zou besluiten niet te gaan racen.
Stoplicht springt op groen, en ik rijd rustig weg. En wat voor een motor rustig is, schijnt voor over verkeer knetterhard te zijn over het algemeen. Gas in ieder geval niet meer dan een kwart open gehad, dus ik vond het vrij beschaafd. Je mocht er 30, bij 50 op de teller toch maar even ingehouden. Immers, drukke straat en donker. Gaat dat kutventje me alsnog voorbij, vreselijk hard en rakelinks langs mijn motor, voorover gebukt over zijn stuur om maar zo hard mogelijk te kunnen. 10 meter verder kijkt ie om naar mij met een vreselijk arrogante blik in zijn ogen, daarbij overigens bijna twee voetgangers van een zebrapad af rijdend.
Denkt zo'n kutventje nou werkelijk dat ie het gaat winnen van mijn motor? Dat ik bij 50 inhield omdat mijn motor niet harder kan?Dat je het uberhaupt probeert zeg. Doe toch gewoon niet, slecht voor je ego. En dat is nog niet eens zo'n probleem, op enkele centimers na rechts langs me schieten en vervolgens bijna twee voetgangers omver rijden omdat je zo graag wilt patsen omdat je sneller bent dan een motor (
) vind ik genoeg om het rijbewijs af te pakken en wellicht na het behalen van het autorijbewijs pas weer voorzichtig terug te geven.
Heb niet zoveel tegen scooters op zich, handige dingen, maar dat tuig mag er met scherp vanaf geschoten worden. Eigenlijk zou ik een scooterafweergeschut op mijn motor moeten bouwen..
Tenzij je een kort signaal wilt afgeven met je grootlicht, dan hoeven de dimlichten niet aan te gaan. Ook dat staat in die EEG regels.quote:Op woensdag 21 november 2012 09:11 schreef wimoude het volgende:
Als er een F of B in het lampglas staat, worden ze beschouwd als mistlichten. Ontbreekt die code, dan worden ze beschouwd als grootlicht. Als je deze lampen al gebruikt, zorg er dan voor dat je ze alleen gebruikt volgens de regels van mist- c.q. groot licht.
85 % van de auto's heeft geen F of B in het glas staan.
Dat het word gezien als grootlicht is allleen in combinatie met dimlicht, omdat je geen dubbel dimlicht mag voeren, en je grootlicht moet gelijk met dimlicht zijn ingeschakeld, en dus is dit niet het geval, kan het niet als grootlicht aangemerkt worden.
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Op het gros van de auto's met 'mistverlichting' staat die codering echter niet, dat is wat ik bedoel, ik bedoel niet dat het er niet op zou hoeven staan, aangezien dit niet wettelijk vastgelegd is dat mistverlichting aan de voorzijde van een auto die markering moet hebben, en/of omdat ze evengoed niet aan die specificaties voldoen. Dan word je mistlicht indien tegelijk met dimlicht gevoerd als grootlicht aangemerkt, maar alleen als er verschil in afmetingen en lichtkleur is(en dat is vrijwel altijd wel het geval), omdat je geen 2 paar dimlichten mag voeren die verschillende afmetingen hebben en van kleur verschillen, zijn ze echter gelijk aan afmetingen, en is de kleur van het licht overeenkomstig, zijn het sowieso dimlichten. Maar, voer je echter geen dimlicht, maar stadslicht in combinatie met mistlicht, is je mistlicht voor de wet je gewone verlichting. De mistlampen waarover ik het heb die op de zelfbouw auto met yamaha R1 blok zitten, zijn overigens breedstralers die volgens de eisen van dimverlichting afgesteld staan.quote:Op woensdag 21 november 2012 09:57 schreef Marco001 het volgende:
Weet je wat mij eigenlijk wel opvalt hier, en dat is geen persoonlijke aanval op Wimoude, maar blijkbaar moet er in deze reeks een aantal dingen zeer regelmatig worden herhaald. Mistlampen kunnen daar nu ook wel bij.(over de F/B had ik al eerder een en ander gezegd b.v. Terwijl Wimoude daar eerst over van mening was dat die codering niet in het glas hoefde te staan om mistlicht te zijn.)
Overigens Wim, OF die inspecteur van de RDW zat niet echt op te letten/kent niet alle eisen uit zijn/haar hoofd/ wou er even een snel klusje van maken of je zit gewoon uit je nek te lullen, want no way dat mistlichten goedgekeurd worden als dimlicht. (tenzij ze nogal zijn aangepast, maar betwijfel of dat gebeurt is).
Nee. Alleen als je mistlicht voldoet aan de eisen van dimlicht.quote:Op woensdag 21 november 2012 12:03 schreef wimoude het volgende:
Maar, voer je echter geen dimlicht, maar stadslicht in combinatie met mistlicht, is je mistlicht voor de wet je gewone verlichting
Jawel hoor. Echter zulke idiote dingen heb ik nooit gedaan.quote:Op woensdag 21 november 2012 09:10 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Stoer verhaal man. Echt.
Nooit jong geweest ofzo?
Ik heb vanmorgen het RDW het volgende bericht per e-mail verstuurd.quote:Op woensdag 21 november 2012 12:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee. Alleen als je mistlicht voldoet aan de eisen van dimlicht.
Haal die plank nu voor je kop weg, er zijn toch al genoeg bewijzen dat mistlicht iets heel anders is als dimlicht, zowel voor de wet, de RDW en de toelatings eis vanuit de EU. Hoeveel andere bewijzen moet je nog hebben dat je gewoon ongelijk hebt?
Als die F of B er niet in staat dan wordt het gezien als groot licht (als het niet aan de plaatsingseis van dimlicht voldoet). En zoals je zelf al heel vaak hebt verteld, moet dimlicht ingeschakeld zijn als het groot licht aanstaat. Een lamp die lager dan 500mm in de bumper zit, kan nooit als vervanging van dimlicht tellen. Als je 2 setjes lampen aan de voorzijde voldoen aan de eisen van dimlichten, dan heb je gewoon 2 setjes dimlichten, en geen dimlicht + mistlicht. Dan maakt het voor de wet inderdaad niet uit welke je aan hebt (dan mag je ze zelfs niet tegelijk aan hebben). De eisen van een mistlicht zijn gewoon heel anders (lichtbeeld, plaatsing, kleur), je kunt en mag er niet vanuit gaan dat het mistlicht altijd aan de dimlicht eis voldoet.
Dit is toch precies wat op de site staat...quote:Op woensdag 21 november 2012 16:20 schreef wimoude het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen het RDW het volgende bericht per e-mail verstuurd.
Hallo,
Ik heb de volgende vraag met betrekking tot het voeren van verlichting tijdens het autorijden.
Mag je mistverlichting voeren ter vervanging van dimlicht? Het is voor mij duidelijk dat ik dit niet mag gecombineerd met dimlicht wanneer het zicht niet ernstig belemmerd is. Maar wanneer het zicht ernstig is belemmerd, ben je verplicht dimlicht te voeren, en mag je mistverlichting wel gecombineerd met dimlicht voeren. Maar, je mag dan ook alleen mistlicht in combinatie met stadslicht voeren.
Op de website van het OM staat ook dat wanneer er geen aanduiding F/B op de mistlampen aanwezig is, het word gezien als grootlicht. Hoe zit het nu precies, want grootlicht mag alleen permanent branden gecombineerd met dimlicht?
Alvast bedankt.
Antwoord:
Geachte heer Wim *****
U vraagt of u mistverlichting mag voeren ter vervanging van uw dimlicht.
U mag overdag uw dimlicht inschakelen, dit is echter nog niet verplicht.
Dit is wel verplicht wanneer het zicht belemmerd word, bovendien mag dan ook tegelijk mistverlichting zijn ingeschakeld.
U mag in dat geval ook uw mistverlichting zonder ingeschakeld dimlicht voeren.
Hier vanuit gaande mag u overdag uw mistlicht voeren, indien dit niet tegelijk is met dimlicht, en niet hinderlijk is voor het overige verkeer.
Ik hoop u vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.
Nee, eigenlijk niet.. :S
Er staat nog iets over het grootlicht in, maar dit bied ook geen duidelijk antwoord op de vraag, en brengt alleen maar vragen over hoe het OM erbij komt zoiets op hun website te zetten, maargoed..
Als ik het antwoord van het RDW op mijn vraag volg, mag dat inderdaad. Je moet overdag niet per se je verlichting aan. Je bent dit pas verplicht wanneer het zicht door het neerslag beperkt word. En dan mag je het mistlicht tegelijk of ter vervanging van je dimlicht ingeschakeld hebben.quote:Op woensdag 21 november 2012 17:21 schreef Ridocar het volgende:
Maar mag je bij dag, zonder belemmerd zicht, alleen mistlicht (dus zonder dimlicht) voeren?
Lees je eigen zin nog eens.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:41 schreef wimoude het volgende:
[..]
Als ik het antwoord van het RDW op mijn vraag volg, mag dat inderdaad.
Je moet overdag niet per se je verlichting aan. Je bent dit pas verplicht wanneer het zicht door het neerslag beperkt word. En dan mag je het mistlicht tegelijk of ter vervanging van je dimlicht ingeschakeld hebben.
Anders zou je je mistlicht alleen mogen voeren wanneer gecombineerd met dimlicht bovendien zou je dimlicht verplicht ingeschakeld moeten zijn bij rijden., en dat is niet het geval, je mag immers als het zicht beperkt is, en bovendien naar eigen inschatting, je mistlicht voeren ipv je dimlicht.
Dit betekend wel automatisch dat dit s'nachts dus niet mag.
Nee, lees jij maar eens goed.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Lees je eigen zin nog eens.
Je schrijft net zelf dat het alleen mag als het zicht belemmerd wordt.
Goed, je hebt gelijk. Je hebt me echt overtuigd nu.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:50 schreef wimoude het volgende:
[..]
Nee, lees jij maar eens goed.
Je moet overdag niet per se je verlichting aan. Je bent dit pas verplicht wanneer het zicht door het neerslag beperkt word. En dan mag je het mistlicht tegelijk of ter vervanging van je dimlicht ingeschakeld hebben.
Mag en moet, wanneer je dus je dimlicht verplicht bent te voeren, mag je ook mistlicht voeren zonder dimlicht.
Zou betekenen dat je in overtreding bent wanneer je je dimlicht aan hebt overdag, en je zou dan helemaal geen mistlicht mogen voeren zonder dimlicht, ook niet als het zicht belemmerd is. Dan moet je immers dimlicht voeren.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:51 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Goed, je hebt gelijk. Je hebt me echt overtuigd nu.
Nee, je hoeft inderdaad geen licht aan te doen overdag. Maar dat impliceert niet dat als je een licht aan doet, dat dit licht dan niet aan de dan geldende regels moet voldoen...
Die plank he...quote:Op woensdag 21 november 2012 18:54 schreef wimoude het volgende:
[..]
Zou betekenen dat je in overtreding bent wanneer je je dimlicht aan hebt overdag, en je zou dan helemaal geen mistlicht mogen voeren zonder dimlicht, ook niet als het zicht belemmerd is
Jij bent juridisch onderlegd denk je?? Vergeet het maar. Je krijgt overdag pas een bon voor het voeren van mistlicht als het gecombineerd word met dimlicht wanneer het niet nodig is, en anders echt niet. Misschien zal je hem krijgen omdat de wet moeilijk te interpreteren is blijkbaar, maar voor de rechter word dit toch herzien.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:55 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Die plank he...
Je MAG overdag zonder dat het zicht belemmerd is dimlicht voeren.
Je MOET overdag als het zicht belemmerd is dimlicht voeren.
Je MAG als het regent, mistig is of sneeuw en het zicht belemmerd is mistlicht dragen.
Indien je mistlicht MAG dragen, mag je het dimlicht uitlaten.
Nee, want mistlicht mag alleen als het regent, mistig is, of sneeuwt. Wat snap je niet aan die regel?quote:Op woensdag 21 november 2012 19:04 schreef wimoude het volgende:
[..]
Jij bent juridisch onderlegd denk je?? Vergeet het maar. Je krijgt overdag pas een bon voor het voeren van mistlicht als het gecombineerd word met dimlicht wanneer het niet nodig is, en anders echt niet. Misschien zal je hem krijgen omdat de wet moeilijk te interpreteren is blijkbaar, maar voor de rechter word dit toch herzien.
Ten eerste spreek ik uit ervaring met bekeuringen hiervoor
Ten tweede heb ik de bevestiging van het RDW gekregen
Ten derde beaamden 2 ooms die bij de politie zitten dit ook al.
Ik ben klaar met deze discussie die niet alleen hier, maar over het hele internet gevoerd word.
Je MOET overdag als het zicht belemmerd is dimlicht voeren. ( Naar eigen inschatting, en als het zicht maar enigzins belemmerd is, vind ik dat ten allen tijden ernstig zat, en dan mag ik ook mistlicht voeren. )
En dimlicht moet alleen als het regent, mistig is, of sneeuwt. En dat is het nu juist niet, want je mag of je mistlicht of dimlicht voeren bij zichtbelemmering, en ten minste dimlicht. Dit zou dan niet uit mogen tijdens het voeren van mistlicht tijdens mist, en daar zit de maas in de wet nu juist.quote:Op woensdag 21 november 2012 19:07 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee, want mistlicht mag alleen als het regent, mistig is, of sneeuwt. Wat snap je niet aan die regel?
Het is een EN-conditie, niet een OF-conditie.
Eigen verzonnen bronnen! Prachtig altijd! Is je duim niet inmiddels blauw van het zuigen?quote:Op woensdag 21 november 2012 19:04 schreef wimoude het volgende:
[..]
Jij bent juridisch onderlegd denk je?? Vergeet het maar. Je krijgt overdag pas een bon voor het voeren van mistlicht als het gecombineerd word met dimlicht wanneer het niet nodig is, en anders echt niet. Misschien zal je hem krijgen omdat de wet moeilijk te interpreteren is blijkbaar, maar voor de rechter word dit toch herzien.
Ten eerste spreek ik uit ervaring met bekeuringen hiervoor
Ten tweede heb ik de bevestiging van het RDW gekregen
Ten derde beaamden 2 ooms die bij de politie zitten dit ook al.
Ik ben klaar met deze discussie die niet alleen hier, maar over het hele internet gevoerd word.
Je MOET overdag als het zicht belemmerd is dimlicht voeren. ( Naar eigen inschatting, en als het zicht maar enigzins belemmerd is, vind ik dat ten allen tijden ernstig zat, en dan mag ik ook mistlicht voeren. )
Dus dimlicht hoeft niet meer 's nachts? En als het nu hagelt? Wat dan?quote:Op woensdag 21 november 2012 19:09 schreef wimoude het volgende:
[..]
En dimlicht moet alleen als het regent, mistig is, of sneeuwt. En dat is het nu juist niet, want je mag of je mistlicht of dimlicht voeren bij zichtbelemmering, en ten minste dimlicht. Dit zou dan niet uit mogen tijdens het voeren van mistlicht tijdens mist, en daar zit de maas in de wet nu juist.
Politierechter natuurlijk.. hoger beroepje
Snachts geef ik toe, daar zat ik fout, ik was in de veronderstelling dat je dan ook ipv dimlicht mistlicht mocht voeren, maar dan ben je sowieso verplicht om dimlicht te voeren, en dit mag niet gecombineerd worden met mistlicht als er geen aanleiding toe is, en je moet je dimlicht dan blijven voeren. Snacht moet je altijd je dimlicht ingeschakeld hebben tijdens rijden.quote:Op woensdag 21 november 2012 19:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dus dimlicht hoeft niet mee 's nachts? En als het nu hagelt? Wat dan?
Jezus Christus Wim, wat is er aan het bovenstaande niet duidelijk? Holy shit zeg, plank? zeg maar rustig dat wimoude 3 cm plaatstaal voor zijn kop heeft.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:55 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Die plank he...
Je MAG overdag zonder dat het zicht belemmerd is dimlicht voeren.
Je MOET overdag als het zicht belemmerd is dimlicht voeren.
Je MAG als het regent, mistig is of sneeuwt en het zicht belemmerd is mistlicht dragen.
Indien je mistlicht MAG dragen, mag je het dimlicht uitlaten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |