abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119453571
Even voor de duidelijkheid: Ik weet wat de regels voor het voeren van verlichting zijn volgens de wet wat betreft je mistverlichting. Maar daar gaat het echt niet alleen om. Ook de toelatingseisen van het voertuig hebben invloed.
Nergens staat wanneer een lichtunit set als mistlichten worden aangemerkt, nergens wordt een maximaal vermogen van dit soort verlichting genoemd, ze mogen niet verblinden, en moeten minimaal aan de eisen voor dimlicht of grootlicht voldoen, en wanneer ze verblinden kunnen ze als grootlicht worden aangemerkt..

Dus, vertel nu maar eens wanneer een mistlamp een mistlamp is, zonder het mistlichtcoderings onzinverhaaltje. Ik streep namelijk alleen de verkeersregels omtrent mistverlichting aan de voorzijde weg tegen de mogelijkheden aan de hand van wettelijke eisen en beperkingen die wat verlichting betreft gesteld worden en aanwezig zijn aan en bij een motorvoertuig om uberhaupt de weg op te mogen.

[ Bericht 7% gewijzigd door wimoude op 21-11-2012 03:49:33 ]
pi_119454359
quote:
3.13 . De door de lichten uitgestraalde lichtkleuren zijn als volgt :

- groot licht : wit of selectief geel

- dimlicht : wit of selectief geel

- mistlicht voor : wit of geel
Dat er in de "Richtlijn 76/756/EEG van de Raad van 27 juli 1976" al wordt gesproken van een andere toegestane kleur, leert mij al dat dimlicht en mistlicht echt totaal wat anders zijn. Ik wil op zich nog wel verder gaan zoeken, maar ik denk dat hiermee je complete punten van tafel geveegd worden.
http://eur-lex.europa.eu/(...)EX:31976L0756:NL:NOT

Overigens wordt in de hele 76/761/EEG niet over mistlicht gerept terwijl deze worden gedefineerd in de 76/756/EEG. Aangezien deze dus in de 76/761/EEG niet besproken worden moeten deze aan andere eisen voldoen.

Verder nog even de regels voor dimlicht:
quote:
4.2 . Dimlicht

4.2.1 . Aanwezigheid

Verplicht op motorvoertuigen .

Verboden op aanhangwagens .

4.2.2 . Aantal

2 .

4.2.3 . Installatieschema

Geen bijzondere bepalingen .

4.2.4 . Plaats

4.2.4.1 . In de breedterichting

De rand van het lichtdoorlatende gedeelte die het verst verwijderd is van het middenlangsvlak van het voertuig mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig .

De binnenranden van de lichtdoorlatende gedeelten moeten ten minste 600 mm van elkaar zijn verwijderd .

4.2.4.2 . In de hoogterichting

Minimaal 500 mm , maximaal 1 200 mm boven de grond .

4.2.4.3 . In de lengterichting

Vooraan het voertuig ; zodanig dat de bestuurder direct noch indirect door het via achteruitkijkspiegels en/of andere lichtweerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht van deze lichten wordt gehinderd .

4.2.5 . Geometrische zichtbaarheid

Deze wordt bepaald door de hoeken a en b als aangegeven onder 1.9 .

a = 15 * naar boven en 10 * naar beneden

b = 45 * naar buiten en 10 * naar binnen .

Binnen dit veld moet het lichtdoorlatende gedeelte van het licht nagenoeg geheel zichtbaar zijn .

Plaatdelen of andere uitrustingsstukken in de buurt van het koplicht mogen geen nevenwerkingen veroorzaken die hinder opleveren voor andere weggebruikers .

4.2.6 . Richting

4.2.6.1 . De richting van de gedimde lichtbundel wordt gemeten in statische toestand in alle in aanhangsel 1 omschreven belastingstoestanden .

Als de begininstelling is gezet tussen - 1 % en - 1,5 % bij een onbelast voertuig met een persoon op de bestuurderszitplaats , moet de richting van de gedimde lichtbundel blijven liggen tussen - 0,5 en - 2,5 % zonder bijstelling met de hand . De instelling dient voor elk type voertuig door de fabrikant uitdrukkelijk te worden gespecificeerd en op ieder voertuig op een plaatje te worden vermeld .

4.2.6.2 . Aan de voorafgaande voorwaarde kan ook worden voldaan door middel van een inrichting die werkt op de relatieve stand van het koplicht en het voertuig . Bij een defect aan deze inrichting mag de lichtbundel niet in een stand komen die minder naar omlaag is gericht dan die waarin hij zich bevond op het ogenblik dat het defect aan de inrichting zich voordeed .

4.2.6.2.1 . De onder 4.2.6.2 genoemde inrichting dient automatisch te zijn .

4.2.6.2.2 . Inrichtingen die met de hand kunnen worden bediend , zowel van het continu als van het getrapt verstelbare type , zijn echter toegestaan indien er een ruststand is van waaruit de koplichten door middel van de gebruikelijke stelschroeven in de volgens punt 4.2.6.1 ingestelde richting kunnen worden gebracht . Deze handbedieningsinrichtingen moeten vanaf de bestuurderszitplaats kunnen worden bediend . Continu verstelbare bedieningsinrichtingen moeten voorzien zijn van merktekens die de meest karakteristieke belastingstoestanden aangeven .

Getrapt verstelbare bedieningsinrichtingen moeten zoveel standen hebben dat daardoor , uitgaande van de ingestelde richtingshoek van - 1 tot - 1,5 % wordt gewaarborgd dat voor de in aanhangsel 1 omschreven belastingstoestanden de marge van de waarden tussen - 0,5 en - 2,5 % niet wordt overschreden . Voor getrapt verstelbare inrichtingen moeten de belastingstoestanden dicht bij de bedieningsinrichting duidelijk worden aangegeven .

4.2.7 . Mag " gegroepeerd " zijn

met het groot licht en de andere voorlichten .

4.2.8 . Mag niet " gecombineerd " zijn

met enig ander licht .

4.2.9 . Mag " samengebouwd " zijn met

4.2.9.1 . het groot licht , tenzij dit beweegbaar is met de draaiing van het stuurwiel ;

4.2.9.2 . de overige voorlichten .

4.2.10 . Functionele elektrische schakeling

Bij inschakeling van het dimlicht moet tegelijkertijd het groot licht uitgaan .

Het dimlicht mag tegelijk met het groot licht blijven branden .

4.2.11 . Inschakel-verklikkerlicht

Facultatief .

4.2.12 . Overige voorschriften

De voorschriften onder 3.5.2 zijn niet van toepassing op het dimlicht .
En die voor mistlicht die gewoon anders zijn:
quote:
4.3 . Mistlicht voor

4.3.1 . Aanwezigheid

Facultatief op motorvoertuigen .

Verboden op aanhangwagens .

4.3.2 . Aantal

2 .

4.3.3 . Installatieschema

Geen bijzondere bepalingen .

4.3.4 . Plaats

4.3.4.1 . In de breedterichting

Het punt van het lichtdoorlatende gedeelte dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig .

4.3.4.2 . In de hoogterichting

Ten minste 250 mm boven het wegdek .

Geen enkel punt van het lichtdoorlatende gedeelte mag zich boven het hoogste punt van het lichtdoorlatende gedeelte van het dimlicht bevinden .

4.3.4.3 . In de lengterichting

Vooraan het voertuig ; zodanig dat de bestuurder direct noch indirect door het via achteruitkijkspiegels en/of andere lichtwerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht van deze lichten wordt gehinderd .

4.3.5 . Geometrische zichtbaarheid

Deze wordt bepaald door de hoeken a en b als aangegeven onder 1.9 .

a = 5 * naar boven en naar beneden ,

b = 45 * naar buiten en 10 * naar binnen .

4.3.6 . Richting

De richting van de mistlichten mag niet veranderen met de draaiing van het stuurwiel . Zij moeten naar voren zijn gericht zonder dat tegemoetkomende bestuurders of andere weggebruikers door het licht worden verblind of gehinderd .

4.3.7 . Mag " gegroepeerd " zijn

met andere voorlichten .

4.3.8 . Mag niet " gecombineerd " zijn

met andere voorlichten .

4.3.9 . Mag " samengebouwd " zijn

4.3.9.1 . met lichten voor groot licht die niet beweegbaar zijn bij het draaien van het stuurwiel , wanneer er vier lichten voor groot licht zijn ;

4.3.9.2 . met de breedtelichten ;

4.3.9.3 . met het parkeerlicht .

4.3.10 . Functionele elektrische schakeling

De mistlichten moeten afzonderlijk kunnen worden gedoofd van het groot licht of het dimlicht en vice-versa .

4.3.11 . Inschakel-verklikkerlicht

Facultatief .
Met andere woorden. Mistlicht mag niet, en dan ook echt niet altijd als vervanging gevoerd worden. Alleen als het mistlicht aan dezelfde eisen als voor dimlicht voldoet, maar dan heet het ook dimlicht en niet mistlicht.

Met name de punt 4.2.5 en 4.3.5 zijn heel belangrijk. Deze bepalen namelijk het lichtbeeld en zoals je zelf kunt lezen hebben deze andere eisen. Een mistlicht staat veel lager dan een dimlicht.

Daarnaast zie je ook dat dimlicht op een minimaal hoogte in het voertuig moet zitten. En ik weet zeker dat 99% van de mistlichten hier niet aan voldoet, en ook niet hoeft te voldoen.

[ Bericht 0% gewijzigd door RealBizkit666 op 21-11-2012 08:18:43 ]
pi_119454368
.

[ Bericht 99% gewijzigd door RealBizkit666 op 21-11-2012 08:13:08 ]
pi_119454432
Het punt dat jij noemt is voor mistachterlicht ja. Niet voor. Bla bla heb je genoeg, voor mistlampen aan de voorzijde zijn geen andere eisen
pi_119454439
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:20 schreef wimoude het volgende:
Het punt dat jij noemt is voor mistachterlicht ja. Niet voor. Bla bla heb je genoeg, voor mistlampen aan de voorzijde zijn geen andere eisen
Wat? :')

Wat staat er bij 4.3?

Nu maak je jezelf belachelijk. ;)
pi_119454449
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:20 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Wat? :')

Wat staat er bij 4.3?

Nu maak je jezelf belachelijk. ;)
Nee hoor, die eisen zijn hetzelfde als minimaal voor dimlicht
pi_119454452
Het mist achterlicht staat onder 4.11:
quote:
4.11 . Mistlicht achter

4.11.1 . Aanwezigheid

Verplicht .

4.11.2 . Aantal

Eén verplicht , een tweede facultatief .

4.11.3 . Installatieschema

Geen bijzondere bepalingen .

4.11.4 . Plaats

4.11.4.1 . In de breedterichting

Bij aanwezigheid van één mistlicht achter moet dit zich bevinden aan de kant van het middenlangsvlak van het voertuig tegengesteld aan de verkeersrichting ( rechts - of linksverkeer ) die is voorgeschreven in het land van inschrijving .

In ieder geval moet de afstand tussen mistlicht achter en stoplicht groter zijn dan 100 mm .

4.11.4.2 . In de hoogterichting

Tussen 250 en 1 000 mm boven het wegdek .

4.11.4.3 . In de lengterichting

Aan de achterzijde van het voertuig .

4.11.5 . Geometrische zichtbaarheid

Horizontale hoek : 25 * naar binnen en naar buiten .

Verticale hoek : 5 * boven en onder het horizontale vlak .

4.11.6 . Richting

Naar achteren .

4.11.7 . Mag " gegroepeerd " zijn

met elk licht aan de achterzijde .

4.11.8 . Mag niet " gecombineerd " zijn

met enig ander licht .

4.11.9 . Mag " samengebouwd " zijn

met de achterlichten of het parkeerlicht .

4.11.10 . Functionele elektrische schakeling

Dit licht mag alleen kunnen worden ontstoken als het dimlicht of de mistlichten voor branden .

Indien zich aan de voorkant van het voertuig mistlichten bevinden , moet het doven van het mistlicht achter mogelijk zijn , onafhankelijk van de mistlichten voor .

4.11.11 . Inschakel-verklikkerlicht

Verplicht .

Afzonderlijk niet-knipperend licht .
pi_119454453
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 01:53 schreef wimoude het volgende:

[..]

En die 'code' (EEG richtlijn) is gelijk aan de codering voor dimlicht of codering voor grootlicht, conform de door de EU gestelde richtlijnen, zoals ik al eerder aangaf. Er bestaat geen verplichte specifieke mistlicht codering, aangezien een mistlicht apenkool is..
Alleen mistlichtunits hebben een B(rouillard) of een F(og) in het glas staan.
pi_119454458
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:21 schreef wimoude het volgende:

[..]

Nee hoor, die eisen zijn hetzelfde als minimaal voor dimlicht
:W

Er staat toch duidelijk dat die andere afstelling hebben. Maar goed, je hebt blijkbaar een plank voor je hoofd zo dik als als een wolkenkrabber. :)
pi_119454496
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:22 schreef Light het volgende:

[..]

Alleen mistlichtunits hebben een B(rouillard) of een F(og) in het glas staan.
Dat hoeft helemaal niet. Dat kan er best in staan, maar dat is niet vereist.
pi_119454507
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:22 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

:W

Er staat toch duidelijk dat die andere afstelling hebben. Maar goed, je hebt blijkbaar een plank voor je hoofd zo dik als als een wolkenkrabber. :)
Of jij ja.
Je dimlicht moet verstelbaar zijn,. Je mistlicht niet. Daarmee mag je nooit iemand kunnen verblinden, daarom hoeven ze niet verstelbaar te zijn
pi_119454529
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:28 schreef wimoude het volgende:

[..]

Of jij ja.
Je dimlicht moet verstelbaar zijn,. Je mistlicht niet. Daarmee mag je nooit iemand kunnen verblinden, daarom hoeven ze niet verstelbaar te zijn
En de hoogte in de bumber zelf dan? Telt die opeens niet meer mee. :')
Dat hoort ook bij afstelling.
pi_119454563
Nee die telt niet mee. Je dimlicht geld dezelfde minimale hoogte voor..
pi_119454579
Kom op zeg. Of je bent nu echt aan het trollen, of je leest niet.

Dimlicht tussen de 500mm en 1200mm, mistlicht tussen de 250mm en 1000mm.

Zodra je mistlicht lager dan 500mm hangt kan het nooit meer dienen als dimlicht.
  woensdag 21 november 2012 @ 08:38:21 #265
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_119454616
Is het nu nog steeds bezig :D :')
All she wants and needs is just a little taste..
pi_119454626
quote:
11s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:38 schreef Luxuria het volgende:
Is het nu nog steeds bezig :D :')
Ja, ik irriteer me er aan dat mensen hun mistlicht als dimlicht voeren terwijl ze denken dat dit is toegestaan.
pi_119454629
Nee, ik ben niet aan het trollen. Zelfbouw auto die niet eens de mogelijkheid heeft tot het plaatsen van een dimlicht op de zogenaamde wettelijke hoogte? Waarom krijgt ie een kenteken van het RDW terwijl mistlichtunits als dimlicht functioneren?
  woensdag 21 november 2012 @ 08:40:29 #268
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_119454642
quote:
6s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:39 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ja, ik irriteer me er aan dat mensen hun mistlicht als dimlicht voeren terwijl ze denken dat dit is toegestaan.
Idd, dat is ook zeer ergerlijk.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_119454647
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:39 schreef wimoude het volgende:
Nee, ik ben niet aan het trollen. Zelfbouw auto die niet eens de mogelijkheid heeft tot het plaatsen van een dimlicht op de zogenaamde wettelijke hoogte? Waarom krijgt ie een kenteken van het RDW terwijl mistlichtunits als dimlicht functioneren?
Die wil ik wel eens zien.


Waarom denk je dat deze koplamp units niet in de "bumper" gebouwd zijn? Omdat hij anders de weg niet op mag. ;)
pi_119454661
Hou dit topic maar in de gaten, vandaag of morgen zal ik een foto van het geval plaatsen, zul je t zien.
pi_119454676
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:43 schreef wimoude het volgende:
Hou dit topic maar in de gaten, vandaag of morgen zal ik een foto van het geval plaatsen, zul je t zien.
Wel met een meetlat er langs om de hoogte van de lichten te bepalen. :)
pi_119454811
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:26 schreef wimoude het volgende:

[..]

Dat hoeft helemaal niet. Dat kan er best in staan, maar dat is niet vereist.
Nee, zonder die letter is het geen mistlicht.
pi_119455011
Van de site van het OM (http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/verlichting/)

Gebruik verlichting

Ook met het gebruik van de verlichting kan er veel mis gaan. Op de weg kom je bijvoorbeeld regelmatig mensen tegen die hun mistverlichting verkeerd gebruiken. Verkeerd gebruik van de verlichting kan een boete opleveren. Daarom een overzicht van wat wel en wat niet mag:

• Dimlicht: overdag toegestaan en 's nachts verplicht. Vooral motorrijders doen er goed aan om altijd hun dimlicht te laten branden, zodat ze beter opvallen.
• Groot licht: mag alleen 's nachts gebruikt worden, behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers). Onder deze voorwaarden mag groot licht zowel binnen als buiten de bebouwde kom gevoerd worden.
• Dagrijlichten: mogen gevoerd worden bij daglicht en moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten worden ontstoken. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercodeRL op het lampglas.
• Mistlichten: mogen alleen gevoerd worden als de weersomstandigheden daar aanleiding toe geven. De mistlichten voor mogen alleen branden bij mist, sneeuwval of regen, als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag alleen gevoerd worden bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.
• Achterlichten en kentekenplaatverlichting: moet altijd gelijktijdig branden met grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
• Parkeerverlichting: is verplicht bij parkeren buiten de bebouwde kom, 's nachts en bij slecht zicht overdag.
• Breed- en verstralers: dit zijn geen begrippen die in de wet staan en formeel mag deze verlichting niet gevoerd worden. Als er een F of B in het lampglas staat, worden ze beschouwd als mistlichten. Ontbreekt die code, dan worden ze beschouwd als grootlicht. Als je deze lampen al gebruikt, zorg er dan voor dat je ze alleen gebruikt volgens de regels van mist- c.q. groot licht.

Dus. Dimlicht verplicht als het donker is. Mistlicht alleen wanneer de omstandigheden dat eisen. Dagrijlichten: niet samen met dimlichten.
pi_119455039
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:28 schreef wimoude het volgende:

[..]

Of jij ja.
Je dimlicht moet verstelbaar zijn,. Je mistlicht niet. Daarmee mag je nooit iemand kunnen verblinden, daarom hoeven ze niet verstelbaar te zijn
Dimlicht moet niet verstelbaar zijn. Dat geldt alleen voor die blauwe krengen.
pi_119455075
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:07 schreef BlackLining het volgende:
Ja, daar komt ie weer.... Kutjochies op scooters!

Stond net met mijn motor voor het stoplicht in de stad te wachten. Zie ik in mijn spiegel een enkele lamp (groot licht natuurlijk) aankomen. Met een slip staat ie naast me stil. Kijk even naar rechts (eh, wat? Gaan we niet meer via links?) en ja hoor. Yamaha Aerox met daarop afgetrapte sportschoenen onder een Adidas trainingsbroek, een Nickelson jas met bontkraag en daar bovenop een veel te blije helm met een schrale puistenkop erin. Stond een beetje stoer te doen met zijn gas. Kan ik ook natuurlijk, dus ben er even overheen gegaan en toen was het stil. Rust weergekeerd, en ik hoopte eigenlijk dat hij zou inzien dat hij het met zijn 50 (80?) cc niet gaat winnen van mijn 600 en wijselijk zou besluiten niet te gaan racen.

Stoplicht springt op groen, en ik rijd rustig weg. En wat voor een motor rustig is, schijnt voor over verkeer knetterhard te zijn over het algemeen. Gas in ieder geval niet meer dan een kwart open gehad, dus ik vond het vrij beschaafd. Je mocht er 30, bij 50 op de teller toch maar even ingehouden. Immers, drukke straat en donker. Gaat dat kutventje me alsnog voorbij, vreselijk hard en rakelinks langs mijn motor, voorover gebukt over zijn stuur om maar zo hard mogelijk te kunnen. 10 meter verder kijkt ie om naar mij met een vreselijk arrogante blik in zijn ogen, daarbij overigens bijna twee voetgangers van een zebrapad af rijdend.

Denkt zo'n kutventje nou werkelijk dat ie het gaat winnen van mijn motor? Dat ik bij 50 inhield omdat mijn motor niet harder kan? :') Dat je het uberhaupt probeert zeg. Doe toch gewoon niet, slecht voor je ego. En dat is nog niet eens zo'n probleem, op enkele centimers na rechts langs me schieten en vervolgens bijna twee voetgangers omver rijden omdat je zo graag wilt patsen omdat je sneller bent dan een motor ( :') ) vind ik genoeg om het rijbewijs af te pakken en wellicht na het behalen van het autorijbewijs pas weer voorzichtig terug te geven.

Heb niet zoveel tegen scooters op zich, handige dingen, maar dat tuig mag er met scherp vanaf geschoten worden. Eigenlijk zou ik een scooterafweergeschut op mijn motor moeten bouwen..
Stoer verhaal man. Echt.

Nooit jong geweest ofzo? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')