Vanmorgen vroeg uit de veren want met een rijtijd van ongeveer twee uur en een starttijd van 10 uur plus inschrijving was het nodig om rond 7 uur op weg te gaan.
Het zonnetje scheen, tijdens de start een temp. van ongeveer 10 graden en een stevige bries direkt vanaf de oceaan.
Er was een goede opkomst, maar het overgrote deel van de inschrijvingen waren MTB'ers.
Voor de wandelaars/runners was er keuze tussen een 10km walk, 12km run en de HM (die volgens mijn Garmin iets korter was)
Ik schat dat er voor de HM zo'n 50 inschrijvingen waren.
De start was precies op tijd en het ging direkt het strand op voor een rondje van een kilometer over het strand en door het dorpje.
Na 2.5km over grindwegen kregen we de eerste klim en hier bleek al direkt dat sommige lopers zich hier op verkeken hadden, een mooie gelegenheid de eerste "te snelle starters" in te halen.
Na deze klim van 1.5km lengte een korte afdaling om de benen even te herstellen maar daarna, op het 4.5km punt, begon er een lange klim van 3.5km waarbij er een hoogteverschil van 145m overwonnen moest worden.
Deze klim ging over grindwegen en als je dan in het wielspoor blijf lopen dan is dit best te doen.
Wat een aardige opsteker voor het moraal was was het feit dat wij tijdens deze klim de eerste recreatieve MTB'ers begonnen in te halen die met de fiets in de hand heuvel-op wandelden.
Een dikke 8km op de teller en tot op dat moment "licht werk", vooral door de goed te lopen ondergrond maar hier kwam na de klim direct verandering in want daarna was het "on the farm" en de afdaling in gang zetten.
De afdaling ging door weilanden met lang gras en glibberige schapenpaadjes maar was nog goed te doen, zeker omdat het een lange, geleideljke afdaling was van 3km lengte wat redelijk "makkelijk" is voor je knieen en enkels.
Vanaf het 11km punt ging het richting een farm waar de grasmat, door de vele regen van de afgelopen weken, volledig kapot getrapt was door het vee., dus modderig, glibberig en erg oneven....voor de enkels en knieen van de hemel in de hel...
dit stuk "zwaar parkoers" duurde zo'n 1.5km.
Daarna volgde weer een stuk vlakke grindweg, een mooie gelegenheid om te herstellen.
Maar dit was van korte duur want op het 14km punt zat er een lastige pukkel in het parkoers waarbij er wederom geklommen moest worden, 55meter omhoog over een lengte van 800m.
De afdaling was over een rotspad waarbij het moeilijk om een goede cadans te houden, er moest goedd opgelet worden waar je je voeten zette en dat je niet op een grote steen stapte.
Vanaf 15.5km opnieuw de glibberige paadjes op, door zompige weilanden waarbij er een paar lastige kleine klimmetjes overwonnen moesten worden, op zich niet lastig maar wel als je met je voeten vastgezogen in de modder zitten, 2km lang "de droge plekken" opzoeken.
Vanaf 17.5km was het op weg naar de finish maar dit laatste stuk was via smalle paadjes, over rotsen en door het mulle zand van het strand.
al met al een fantastisch parkoers, het enige vervelende was dat er op het 15.5km punt een "leuk cafeetje met een fantastisch uitzicht over de oceaan" staat en daar leidde de 10km naar toe.... een latte en dan weer terug
Op het moment dat de HM runners hier langs kwamen waren ook de wandelaars bezig aan de terugweg .....
Patries had al haar BFF's uitgenodigd om me te doen aan de 10km walk, lekker een ochtendje er uit met "De Meiden" en ondanks dat de paadjes erg smal en modderig waren had geen een van de dames echt zin om haar kekke nieuwe wandelschoenen smerig te maken door vast te komen staan in de modder dus de runnners moesten af en toe zig-zaggend om ze heen door de blubber...
Maar dat terzijde....het was een fantastische run!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'