Ik wilde het net zeggen! Nivelleren, prima, maar doe het dan een beetje eerlijk.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dit is juist niet nivelleren , dit is stelen van de middenklasse, de hogere inkomens blijven buiten schot of hebben voordeel
nivelleren=stelenquote:Op vrijdag 2 november 2012 11:33 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik wilde het net zeggen! Nivelleren, prima, maar doe het dan een beetje eerlijk.
Sowieso nivelleren via de zorgpremie willen bereikenquote:Op vrijdag 2 november 2012 11:33 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik wilde het net zeggen! Nivelleren, prima, maar doe het dan een beetje eerlijk.
Je slaat de grond onder alle solidariteit weg met dit voorstel.\als je wilt verzanden in oneindige en oncontroleerbare regelzucht, fraude en bureaucratie, dan is dit een fantastisch voorstel. Het bereikt alles wat je niet wilt. Persoonlijk ben ik tegen elke vorm van nivelleren, maar als je het dan doet, hou het dan alsjeblieft bij de IB en schuif desnoods wat met de tarieven.quote:Op vrijdag 2 november 2012 12:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sowieso nivelleren via de zorgpremie willen bereikendat slaat echt als een tang op een varken. Doe het dan op de manier waarop het zou moeten, gewoon via de IB.
En waar gaan we dan op stemmen?? In ieder geval niet VVD of Pvda...quote:Op vrijdag 2 november 2012 13:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De commotie loopt zo hoog op , dat er in het land totaal geen draagvlak is voor dit idiote zorgplan. Zelfs PvdA kiezers lijken in te gaan zien dat dit een misgeboorte is. Het kan niet lang duren voor het van tafel gaat, misschien valt het kabinet dan al voor het gestart is, zou ook een unicum zijn.
En hoe wou je zonder die partijen tot een coalitie komen? En SP en PVV hebben in elk geval geen beter doordacht verhaal...quote:Op vrijdag 2 november 2012 14:19 schreef Chahna het volgende:
[..]
En waar gaan we dan op stemmen?? In ieder geval niet VVD of Pvda...
En hoe zit het met de koopkracht effecten van de overige maatregelen dan...?quote:Op vrijdag 2 november 2012 17:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De PvdA kan gewoon dit zorgplan laten varen, als ze er met een verstandige blijk naar kijken mag ik toch ook aannemen dat dit geen probleem is. Iedereen vergist zich wel eens. Het levert voor de schatkist toch niets op, dus er hoeft elders niet bezuinigd te worden. Als de PvdA hier geen principieel punt van gaat maken , kan het zonder problemen van tafel.
hoe bedoel je? Het gaat erom dat het geen enkel probleem is dit punt uit het programma te schrappen omdat het toch al geen geld oplevert. Je hoeft dus verder niets te veranderen.quote:Op vrijdag 2 november 2012 17:40 schreef FTWO het volgende:
[..]
En hoe zit het met de koopkracht effecten van de overige maatregelen dan...?
Zou het graag willen maar ze blijven er achter staan.quote:Op vrijdag 2 november 2012 13:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De commotie loopt zo hoog op , dat er in het land totaal geen draagvlak is voor dit idiote zorgplan. Zelfs PvdA kiezers lijken in te gaan zien dat dit een misgeboorte is. Het kan niet lang duren voor het van tafel gaat, misschien valt het kabinet dan al voor het gestart is, zou ook een unicum zijn.
Goede vraag, ik heb begrepen zelfde als zvw en dus inclusief auto.quote:Op vrijdag 2 november 2012 19:50 schreef harry83 het volgende:
Is die 11,1% zorgpremie nu over fiscaal loon? Of over loon na aftrek HRA?
ik denk dat als we weer genoeg schooljuffen, zwemsters en cdboeren in de politiek komen dat we dan inderdaad zulke maatregelen krijgen ja.quote:Op vrijdag 2 november 2012 20:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Als compensatie zou men ook een zorgtoeslag, maar nu juist voor de hogere inkomens kunnen invoeren, dus progressief, zodat je netto weer op die max. 100 euro uitkomt, je kunt ter compensatie het basispakket uitkleden tot alleen levensreddende hulp, waarbij alle aanvullende verzekeringen wel weer vrij geprijsd zijn. Ik denk dat je aan dit soort reparatiemaatregelen moet denken straks.
Sowioso op basis van je totaalinkomen van je belastingaangifte van 1 of 2 jaar eerder, lijkt me. Dus dan ook na aftrek HRA, veronderstel ik.quote:Op vrijdag 2 november 2012 19:50 schreef harry83 het volgende:
Is die 11,1% zorgpremie nu over fiscaal loon? Of over loon na aftrek HRA?
en als je een onregelmatig inkomen hebt, wordt het dan steeds weer gecompenseerd via de jaarlijkse belastingaangifte neem ik aan.... zo niet, dan is nog oneerlijker dan dat het nu al is.quote:Op vrijdag 2 november 2012 20:55 schreef Arcee het volgende:
[..]
Sowioso op basis van je totaalinkomen van je belastingaangifte van 1 of 2 jaar eerder, lijkt me. Dus dan ook na aftrek HRA, veronderstel ik.
Dan zul je een behoorlijke variabele premie betalen dus per jaar, lijkt me.quote:Op vrijdag 2 november 2012 20:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
en als je een onregelmatig inkomen hebt, wordt het dan steeds weer gecompenseerd via de jaarlijkse belastingaangifte neem ik aan.... zo niet, dan is nog oneerlijker dan dat het nu al is.
allemaal leuk en aardig, maar de PvdA zou ook uit kunnen leggen dat ze een inkomensafhankelijke zorgpremie hebben zonder het hele systeem overhoop te gooien. Men zou bv de zorgtoeslag kunnen verhogen voor de lagere inkomens , hier kun je makkelijk aan die nivelleringsknoppen draaien, ter compensatie verhoog je gewoon de basispremie voor iedereen door de subsidie aan de zorgverzekeraars terug te schroeven! Enorm simpel uit te voeren, geen gezeik en toch nivelllering!quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Op zich vond ik het de afgelopen dagen erg vermakelijk om de VVD-leden zo spastisch te zien reageren. Henk Kamp die met veel conflictgedrag reageert op het moment dat Rutger (PowNews) wijst op zijn persvoorlichter (valt me tegen van Kamp dat hij die überhaupt gebruikt), VVD-leden die huilie huilie doen, andere VVD-leden die stellen dat het toch niet anders kan dan dat er een foutje is geslopen in de berekeningen enzovoorts.
Erg grappig.
Reken er echter maar op dat het bitter voor de PvdA nog gaat komen. De inkomstenbelasting is verlaagd voor de rijkeren, de BTW is verhoogd terwijl de uitkeringen (inclusief WW!) niet hierop zijn aangepast, straks gaan er nogal harde maatregelen worden aangekondigd voor mensen die een uitkering hebben.
Mijn advies aan de VVD: in plaats van zo spastisch te reageren zou je beter erop wijzen dat ook de PvdA vervelend nieuws heeft uit te leggen aan haar achterban en dat de VVD toch al die lagere inkomstenbelasting heeft binnengesleept.
Geloof me...deze Nederlandse ellende blijft zo, de politiek als geheel heeft geen sturende invloed meer !!quote:Op vrijdag 2 november 2012 14:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En hoe wou je zonder die partijen tot een coalitie komen? En SP en PVV hebben in elk geval geen beter doordacht verhaal...
Waar is "hier"?quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:37 schreef cempexo het volgende:
[..]
Geloof me...deze Nederlandse ellende blijft zo, de politiek als geheel heeft geen sturende invloed meer !!
Voorbeeld hoe het hier is, de werkelijkheid dus en trek er lering uit wat er in nederland gaat gebeuren:
Inkomen werknemer 10.-15% netto hoger met dezelfde baan en werkweek
Premie ziektekostenverzekering: nul komma nul
Hypotheek rente 0.893%, 100% fiscaal aftrekbaar
Mijn woonruimte: 750 M3 inhoud op 5000 m2 grond, prijs 98.000 euro
Files: Nee
Vrijheid Ja
en je vergeet weer het gemis van HRAquote:Op vrijdag 2 november 2012 21:16 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nogmaals, er is niets dubbel. Als jij in plaats van een auto van je baas zo'n 7500 euro bij je salaris zou krijgen betaal je exact hetzelfde.
[..]
Of je rijdt gewoon niet meer dan 500km prive met je lease auto, dan heb je ook geen bijtelling.
Ik ga dit even narekenen morgen...quote:Op vrijdag 2 november 2012 23:41 schreef boxdrie het volgende:
De getallen die in de media gebruikt worden kloppen gewoon niet. Wel schokkend dat niemand dat opvalt. Rekenen is een verloren gegane kunst.
Feit: nu (in 2012) betalen we 50% van de zorgpremie zelf (de nominale premie, ca ¤100 p.m.), en 50% betaalt onze werkgever (gemiddeld). Dat laatste deel is al inkomensafhankelijk: 7.1% van alles wat je boven het minimumloon verdient, (zeg maar beginnend bij ¤20.000), tot aan ¤50.000 (bruto inkomen). Dus maximaal 7.1% van ¤30.000, ofwel ¤2.130.
Als dus besloten zou worden die andere 50% ook helemaal inkomensafhankelijk te maken, op dezelfde basis, dan zou je dus ook op 7.1% van je inkomen uitkomen. Niet 11.1%, zoals telkens genoemd wordt!
MAAR:
In het regeerakkoord staat ook dat zowel het nominale als het werkgeversdeel voortaan berekend zullen worden over het inkomen tot 3x modaal, d.w.z. ¤66.000. Bij gelijkblijvende opbrengst (en iedereen benadrukt tot nu toe dat dit een operatie is die de schatkist niets oplevert) moet het percentage dus lager zijn. Als je het precies uitrekent (met de verdeling van de bruto inkomens zoals die door het CBS wordt gepresenteerd) kom je op 5.55% uit. Dus het maximum wat je gaat betalen is 5.55% van ¤46.000, ofwel ¤2.553. Iets meer dan die ¤2.130 van dit jaar, omdat er ook anderen zijn die niet aan het maximum zaten, en iets minder betalen (5.55% i.p.v. de huidige 7.1%).
Dus het werkgeversdeel van de hoge inkomens gaat ¤423 p.j. omhoog, en omdat dat belast is als box 1 inkomen betaal je daar dan zo'n ¤211 extra belasting over. De nominale premie stijgt voor hen van ¤1.200 naar ¤2.553, ofwel ¤1.353. Totaal ¤1.564.
Daar staat een belastingverlaging van 3-4% tegenover in de hoogste twee schijven. Dat levert voor die inkomens al snel een voordeel van ¤1.200 p.j. op. Een alleenstaande met een inkomen van ¤66.000 zou dus maar ¤364 p.j. meer gaan betalen. (Zeg maar 3 tientjes in de maand.)
Met een niet-verdienende partner zal die partner natuurlijk niet jouw inkomen toegedicht krijgen. Anders zou er toch meer worden opgehaald dan nu (in 2012) het geval is. Zo werkt ons belastingstelsel nu eenmaal niet, dat je aangeslagen wordt voor inkomen dat een ander verdient (en hij zelf nog eens).
Het lijkt er dus op dat alles wat hierover geroepen wordt in de media pure onzin is. En dat politici dit niet kunnen weerspreken, omdat die er zoals gewoonlijk geen flauw benul van hebben waar ze eigenlijk over praten.
ben benieuwd!quote:Op zaterdag 3 november 2012 04:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ga dit even narekenen morgen....
Je vergeet alleen dat je eigen risico ook enorm is, dus je zal het toch voor het merendeel zelf betalen.quote:Op zaterdag 3 november 2012 04:00 schreef Trebo het volgende:
het lijkt mij dat wanneer iemand ¤400,- p.m. betaald aan premie daar ook goed gebruik van gaat maken. Tenminste dat zou ik doen. Pijntje hier, pijntje daar. Foto'tje hier, foto'tje daar. Blauwe vinger, op consult! Zere teen, op consult! Keutel die er niet uit wil, naar de dokter!
Tokkies in de bijstand of met een minimum inkomen houden lekker p.m ¤100 extra over. Kunnen ze weer meer halve liters halen, meer patat vreten en wat extra zware sjekjes kopen, zodat ze weer eerder bij de dokter zitten met klachten.
Dit wordt een echte win-win situatie!
Behalve mensen met Münchausen by proxy of huismoeders die even willen kleppen met de doc denk ik niet dat er verder iemand voor zijn plezier gebruikmaakt van huisartsen/ziekenhuizen.quote:Op zaterdag 3 november 2012 04:00 schreef Trebo het volgende:
het lijkt mij dat wanneer iemand ¤400,- p.m. betaald aan premie daar ook goed gebruik van gaat maken. Tenminste dat zou ik doen. Pijntje hier, pijntje daar. Foto'tje hier, foto'tje daar. Blauwe vinger, op consult! Zere teen, op consult! Keutel die er niet uit wil, naar de dokter!
En mensen die zoveel premie moeten betalen, zijn meestal harde werkers, en hebben geen tijd voor dit soort onzin, hypochondrisch gedrag past meer bij mensen die teveel tijd hebben.quote:Op zaterdag 3 november 2012 05:51 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Behalve mensen met Münchausen by proxy of huismoeders die even willen kleppen met de doc denk ik niet dat er verder iemand voor zijn plezier gebruikmaakt van huisartsen/ziekenhuizen.
Waar is dat Walhalla?quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:37 schreef cempexo het volgende:
[..]
Geloof me...deze Nederlandse ellende blijft zo, de politiek als geheel heeft geen sturende invloed meer !!
Voorbeeld hoe het hier is, de werkelijkheid dus en trek er lering uit wat er in nederland gaat gebeuren:
Vrijheid Ja
Denemarken en hij moet zichzelf om de zoveel tijd (lees: de hele tijd) overtuigen dat hij fijn woont tussen de xenofoben.quote:
Noem ook de minpunten op is wel zo eerlijk :quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:37 schreef cempexo het volgende:
[..]
Vrijheid Ja
Blijf daar...je snapt het niet !quote:Op zaterdag 3 november 2012 07:47 schreef jisba het volgende:
[..]
Noem ook de minpunten op is wel zo eerlijk :
IB : 50%
BTW : 25%
een van de saaiste landen van europa : Ja
Mensen zonder deens paspoort mogen geen grond kopen/bezitten.
Ja, zorg is gratis, maar daarvoor levert iedereen de helft van zijn salaris in. Dan toch liever NL.
Blijf daar, ja typisch Deens, xenophobisch.quote:
Ga...maar ik geloof je niet. Je valt voor mij onder de Nederlandsche groep die luidkeels schreeuwt: Ik wil ook, maarre....quote:Op zaterdag 3 november 2012 08:05 schreef jisba het volgende:
[..]
Blijf daar, ja typisch Deens, xenophobisch.
gelukkig niet, ik ben het met je eens, NL ellende zal de komende periode alleen maar veel erger worden. Maar Denemarken is qua mentaliteit en cultuur gewoon een soort NL in het kwadraat, ja ik ben er een paar keer geweest, ik vertrek wel ergens naar een meditteraans land, mocht het zover komen.
Ja leuk enzo, maar, afgezien dat ik een NL paspoort heb, beschouwen de autochtone Nederlanders mij als allochtoon, ook al is mijn moeder nederlandse en ben ik in NL geboren en getogen, dus ik schaar mezelf dan niet onder jouw "Nederlandsche groep". Verder hoef je me niet te geloven, als ik het maar geloof.quote:Op zaterdag 3 november 2012 08:07 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ga...maar ik geloof je niet. Je valt voor mij onder de Nederlandsche groep die luidkeels schreeuwt: Ik wil ook, maarre....
Geen aandacht aan besteden. Compexo is gewoon wat gefrustreerd.quote:Op zaterdag 3 november 2012 08:42 schreef jisba het volgende:
[..]
Ja leuk enzo, maar, afgezien dat ik een NL paspoort heb, beschouwen de autochtone Nederlanders mij als allochtoon, ook al is mijn moeder nederlandse en ben ik in NL geboren en getogen, dus ik schaar mezelf dan niet onder jouw "Nederlandsche groep". Verder hoef je me niet te geloven, als ik het maar geloof.
Uiterlijk is slechts een rol van betekenis de eerste paar seconden nadat je iemand voor het eerst ziet. Allochtoon zijn heeft volgens mij dan ook niets te maken met de verpakking.quote:Op zaterdag 3 november 2012 08:42 schreef jisba het volgende:
[..]
Ja leuk enzo, maar, afgezien dat ik een NL paspoort heb, beschouwen de autochtone Nederlanders mij als allochtoon, ook al is mijn moeder nederlandse en ben ik in NL geboren en getogen, dus ik schaar mezelf dan niet onder jouw "Nederlandsche groep". Verder hoef je me niet te geloven, als ik het maar geloof.
Dat zou ik ook zijn als ik onder het juk van een Scandinavisch regime zou moeten leven.quote:Op zaterdag 3 november 2012 08:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Geen aandacht aan besteden. Compexo is gewoon wat gefrustreerd.
Gratis bestaat niet.quote:Op zaterdag 3 november 2012 07:47 schreef jisba het volgende:
[..]
Noem ook de minpunten op is wel zo eerlijk :
IB : 50%
BTW : 25%
een van de saaiste landen van europa : Ja
Mensen zonder deens paspoort mogen geen grond kopen/bezitten.
Ja, zorg is gratis, maar daarvoor levert iedereen de helft van zijn salaris in. Dan toch liever NL.
Dat zijn de sprookjes voor de verkiezingen.quote:
nog zo'n fantastisch bijeffect van deze maatregel. Het lijkt erop dat men volledig van het padje af is.quote:Op zaterdag 3 november 2012 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Mensen met een leaseauto gaan dus zorgpremie betalen over hun bijtelling,
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)g-is-een-feest.dhtmlquote:Hans Spekman, partijvoorzitter van de PvdA, is niet van plan om coalitiepartner VVD tegemoet te komen bij de invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie. De inkomensnivellering noemt hij 'een feest'.
Uiteraard. Maar goed, dat zouden ze ook zijn gaan doen met een "gewoon" hogere inkomstenbelasting.quote:Op zaterdag 3 november 2012 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Mensen met een leaseauto gaan dus zorgpremie betalen over hun bijtelling,
Toch denkt men daarmee te bezuinigen ten opzichte van de zorgtoeslagquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar goed, dat zouden ze ook zijn gaan doen met een "gewoon" hogere inkomstenbelasting.
Als je dan gaat nivelleren, dan zijn dit soort via de belasting geregelde voordeeltjes natuurlijk fair game. Daar heb je alleen geen heel extra ambtenarenapparaat voor nodig, in tegenstelling tot de extra hefboom in de vorm van inkomensafhankelijke zorgpremie.
Er wordt BTW over de BPM betaald, waar je bijtelling over betaald, waar je extra zorgpremie over betaald, belasting op belasting op belasting op belasting.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar goed, dat zouden ze ook zijn gaan doen met een "gewoon" hogere inkomstenbelasting.
Als je dan gaat nivelleren, dan zijn dit soort via de belasting geregelde voordeeltjes natuurlijk fair game. Daar heb je alleen geen heel extra ambtenarenapparaat voor nodig, in tegenstelling tot de extra hefboom in de vorm van inkomensafhankelijke zorgpremie.
niet dus, het is GEEN bezuinigingsmaatregel! Ook veel politici gaan de fout in bij het beantwoorden van deze vraag. Gisteren PLassterk nog die zei dat het geld "toch ergens vandaan moet komen" nou niet dus bij deze maatregel, want die levert op papier al niets op (het is slechts bedoelt om extra te nivellleren!) en gaat door alle extra bureaucratie alleen maar extra geld kosten! Een heerlijke communistische maatregel, levert talloze zinloze baantjes op, kost veel geld en pakt dat af van mensen die wat hebben bereikt in hun leven.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch denkt men daarmee te bezuinigen ten opzichte van de zorgtoeslag
toch wel, bescheiden hoor op de totale begroting maar op de uitvoering van de zorgtoeslag denkt men 15 miljoen per jaar te bezuinigen.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
niet dus, het is GEEN bezuinigingsmaatregel!
Het bezuinigingseffect van dit voorstel is inderdaad marginaal maar wel ingeboektquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Er wordt nauwelijks tot niet bezuinigd, er wordt alleen maar genivelleerd
Het gaat miljarden kosten omdat niemand meer op de knaken hoeft te letten want het geld komt met bakken uit den Haagquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
toch wel, bescheiden hoor op de totale begroting maar op de uitvoering van de zorgtoeslag denkt men 15 miljoen per jaar te bezuinigen.
behalve dat 15 miljoen niets is op de zorgbegroting, is het nog een sprookje ook. De invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie is zo ingewikkeld, dat dit minimaal honderden miljoenen extra gaat kosten.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
toch wel, bescheiden hoor op de totale begroting maar op de uitvoering van de zorgtoeslag denkt men 15 miljoen per jaar te bezuinigen.
Gelukkig maar dat je een leaseauto niet kan ervenquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er wordt BTW over de BPM betaald, waar je bijtelling over betaald, waar je extra zorgpremie over betaald, belasting op belasting op belasting op belasting.
Dat is nu ook het geval met de zorgtoeslag. In die zin verandert er weinig tot niets.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat miljarden kosten omdat niemand meer op de knaken hoeft te letten want het geld komt met bakken uit den Haag
Welnee. Men denkt hier extra complexiteit mee te krijgen om op de desbetreffende lobbygroepen te kunnen sturen. Het is alleen zo transparant dat ik me ga afvragen of ze óf zich niet interesseren voor de transparantie óf al een compromis wat ze wérkelijk uit willen voeren achter de hand hebben.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch denkt men daarmee te bezuinigen ten opzichte van de zorgtoeslag
Hoe weet je dit nu al?quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
behalve dat 15 miljoen niets is op de zorgbegroting, is het nog een sprookje ook. De invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie is zo ingewikkeld, dat dit minimaal honderden miljoenen extra gaat kosten.
Het alternatief is natuurlijk om bijstandsgerechtigden met tuberculose gewoon rond te laten lopen zonder alternatief (want dat is weer een direkte aanslag op het eigen budget). Als je in zorgkosten wil gaan snijden, snijd in de managementoverhead, niet in de toegankelijkheid.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is nu ook het geval met de zorgtoeslag. In die zin verandert er weinig tot niets.
Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt natuurlijk.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
Welnee. Men denkt hier extra complexiteit mee te krijgen om op de desbetreffende lobbygroepen te kunnen sturen. Het is alleen zo transparant dat ik me ga afvragen of ze óf zich niet interesseren voor de transparantie óf al een compromis wat ze wérkelijk uit willen voeren achter de hand hebben.
Hoe dan ook, ik heb niet de indruk dat de burger/kiezer hier serieus wordt genomen.
Er werd iets geroepen over extra ambtenarenapparaat van 60 miljoen. Geen bron, geen idee of het waar is. Het klinkt wel plausibel.quote:
Er werd ook iets geroepen over ernstige inperking van de groei van het aantal werknemers in de zorg. Dat vind ik knapper wanneer dat lukt.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
Er werd iets geroepen over extra ambtenarenapparaat van 60 miljoen. Geen bron, geen idee of het waar is. Het klinkt wel plausibel.
men roept van alles met de verkiezingen en doet iets totaal anders om maar premier te kunne blijven of wordenquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:49 schreef Litpho het volgende:
Hoe dan ook, ik heb niet de indruk dat de burger/kiezer hier serieus wordt genomen.
Ja, dat kan. Het punt is dat de politici hier naar mijn mening nou niet direkt het beste voor HEEL Nederland willen, maar alleen voor hun eigen lobby.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt natuurlijk.
Je had daadwerkelijk verwacht dat partij waar je op hebt gestemd zijn programma 1 op 1 zou gaan uitvoerenquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men roept van alles met de verkiezingen en doet iets totaal anders om maar premier te kunne blijven of worden
Dat was vorige kabinetsperiode ook al wel duidelijk. Of in ieder geval duidelijk met Mark aan het roer.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men roept van alles met de verkiezingen en doet iets totaal anders om maar premier te kunne blijven of worden
Ik vind het in elk geval wel knap hoeveel aannames men probeert te doen over drie regels tekstquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Het punt is dat de politici hier naar mijn mening nou niet direkt het beste voor HEEL Nederland willen, maar alleen voor hun eigen lobby.
Dat is veel beterquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Een alternatief is een NHS zoals in de UK, een zeer uitgeklede basiszorg voor iedereen, wil je wat beters, aanvullend verzekeren.
Yup. Een van mijn voornaamste bezwaren is dat men niets lijkt te doen om de winstmarge (en die is aanzienlijk én groeiende) van de zorgverzekeraars in te perken. Als je je dan toch zo druk maakt om stijgende zorgkosten...quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er werd ook iets geroepen over ernstige inperking van de groei van het aantal werknemers in de zorg. Dat vind ik knapper wanneer dat lukt.
Het is een alternatief, niet direct een logisch alternatief maar het kan.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Een alternatief is een NHS zoals in de UK, een zeer uitgeklede basiszorg voor iedereen, wil je wat beters, aanvullend verzekeren.
Buiten het hele premieverhaal wordt er natuurlijk ook wel redelijk wat gedaan in het akkoord om de groei van de kosten van de zorg in te perken.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:55 schreef Litpho het volgende:
[..]
Yup. Een van mijn voornaamste bezwaren is dat men niets lijkt te doen om de winstmarge (en die is aanzienlijk én groeiende) van de zorgverzekeraars in te perken. Als je je dan toch zo druk maakt om stijgende zorgkosten...
Oftewel, als je (niet jij, maar Den Haag) me wil belazeren, wees dan zo beleefd om ervoor te zorgen dat ik het niet merk.
Ja? Ik zie het niet. Ik zie het vooral niet aan de kant van de zorgverzekeraars en specialisten, en laten dat nou de plaatsen zijn waar groeiende winsten in de zorg worden geboekt.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Buiten het hele premieverhaal wordt er natuurlijk ook wel redelijk wat gedaan in het akkoord om de groei van de kosten van de zorg in te perken.
vind ik ook, alleen direct levensbedreigende zaken moeten in de basiszorg zitten, verder helemaal niets. De taak van de overheid houdt daar ook op, de rest is eigen verantwoording. Dan kun je ook iedereen dezelfde premie berekenen zonder zorgtoeslag, of nivelleren.quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Paar puntjesquote:Op zaterdag 3 november 2012 11:58 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja? Ik zie het niet. Ik zie het vooral niet aan de kant van de zorgverzekeraars en specialisten, en laten dat nou de plaatsen zijn waar groeiende winsten in de zorg worden geboekt.
Daarnaast nog de nullijn voor medewerkers en streven om de groei van het aantal manjaren in de zorg zwaar in te perken.quote:• Met behulp van convenanten houden we het zorgstelsel binnen maatschappelijk en
politiek wenselijke bandbreedtes. Met verzekeraars sluiten we een convenant over
preventie en het bevorderen van een gezonde levensstijl. Na 2014 zetten we het
hoofdlijnenakkoord voort met instellingen voor medisch specialistische zorg,
vrijgevestigde medisch specialisten, huisartsen en instellingen voor geestelijke
gezondheidszorg. Daarbij wordt de kostenstijging verder gedrukt van 2,5 naar 2
procent (huisartsen naar 2,5 procent). We willen de kans op inzet van het macro
beheersingsinstrument zo klein mogelijk maken en bekijken daarom of het mogelijk is
de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vooraf te laten toetsen of het door de
verzekeraars gecontracteerde volume past binnen het begrotingskader zorg.
• De mogelijkheid om winst uit te keren in de zorg zal zo ingeperkt worden dat het
alleen interessant is voor investeerders met een langetermijnperspectief.
Winstuitkering is alleen mogelijk bij surpluswinst boven 20 procent solvabiliteit en
alleen bij winst uit reguliere exploitatie. Zorgverzekeraars krijgen de mogelijkheid
een minderheidsbelang bij zorgaanbieders te verwerven.
• Het rapport van de commissie-Meurs is leidraad bij het inkomensbeleid gericht op
medisch specialisten. Het fiscale ondernemersvoordeel voor medisch specialisten
vervalt in 2015, als het specialistenhonorarium integraal onderdeel is van het
ziekenhuisbudget en het beheersmodel medisch specialisten verdwijnt. De vorming
van mega- of regiomaatschappen wordt ontmoedigd.
Jij vind nivelleren een geweldig idee, niet?quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is een alternatief, niet direct een logisch alternatief maar het kan.
Nee.quote:Op zaterdag 3 november 2012 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij vind nivelleren een geweldig idee, niet?
quote:• Financiering van zorg wordt in hoofdzaak inkomensafhankelijk. De zorgtoeslag
verdwijnt. Voor 2017 gaan we uit van een nominale premie van 400, daarna blijft de
verhouding tussen de nominale en inkomensafhankelijke premie constant. Het
bestaande eigen risico wordt budgettair neutraal omgezet in een inkomensafhankelijk
eigen risico. De zorgkosten blijven gelijk verdeeld tussen werkgevers en werknemers.
Uit deze quotes uit het regeerakkoord blijkt duidelijk dat de de werkgevers de helft blijven betalen. En dat de zorgtoeslag, die overbodig is nu de hoogverdieners via de inkomensafhankelijke premie betalen voor de laagverdieners, geheel wordt teruggegeven aan die hoogverdieners via de verlaging van het IB tarief 3e en 4e schijf.quote:42. Invoering inkomensafhankelijk zorgpremie en terugsluis zorgtoeslag
De zorgpremie wordt inkomensafhankelijk gemaakt. De nominale premie komt
gemiddeld uit op ¤400 in 2017. De inkomensafhankelijke premie wordt geheven vanaf
het wettelijk minimumloon (incl. vakantiegeld) tot een grens van 2x modaal en het tarief
wordt geharmoniseerd. De inkomensgrens van de inkomensafhankelijke bijdrage (IAB)
wordt eveneens verhoogd naar 2x modaal. De IAP en de IAB worden beide uitgevoerd
door de belastingdienst.
De zorgtoeslag wordt met de invoering van de inkomensafhankelijke premie afgeschaft.
Het budget van de zorgtoeslag in 2014 wordt teruggesluisd via een verlaging van de
belastingtarieven tweede en derde schijf met 4,05%.
Ik zie mezelf niet als allochtoon, anderen doen dat.quote:Op zaterdag 3 november 2012 09:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Uiterlijk is slechts een rol van betekenis de eerste paar seconden nadat je iemand voor het eerst ziet. Allochtoon zijn heeft volgens mij dan ook niets te maken met de verpakking.
Ja, in de ogen van de VVD vallen alleen mensen die 500.000 euro of meer verdienen onder de noemer werkend nederland. De rest zijn allemaal werkbijen.quote:
quote:Op zaterdag 3 november 2012 15:50 schreef michaelmoore het volgende:
doe de zorgverzekeraars maar nationaliseren, en terug naar het ziekenfonds, waarom zouden ze nog winst moeten maken??
Het kost nu al genoeg
quote:De winst die zorgverzekeraars dit jaar maken, zal "bijna onmaatschappelijk hoog" zijn. Dat zei Chris Oomen van zorgverzekeraar DSW in het Radio 1 Journaal.
Oorzaak van de winstexplosie is dat de kosten van de prijzen voor geneesmiddelen sterk zijn gedaald. "Die ontwikkeling zal zich in 2013 versterkt doorzetten", verwacht Oomen.
DSW geeft dit voordeel door aan de klanten, waardoor de premie voor volgend jaar gelijk blijft. Wel stijgen het eigen risico en aanvullende premies.
OK, dat wist ik inderdaad niet.quote:Op zaterdag 3 november 2012 14:21 schreef poemojn het volgende:
De werkgeversbijdrage is nu 7,1% en dus belasting over max 3550 euro.
Gaat over volledig inkomen, zonder ondergrens van 20.000 euro.
Dit begrijp ik niet. Zeg je nu dat en 66.000-bruto inkomen hier 1046 euro op vooruitgaat? Waar kan ik deze maatregel in het regeerakkoord vinden?quote:Dus: 2012: werkgever betaalt 3550 euro, werknemer betaalt 0.42*3550=1491 tot 0.52*3550=1846 euro
Daarbij vervalt die 1491-1846 euro belasting volgend jaar al, en wordt vervangen door 4% extra belasting over die eerste schijf, zo'n 800 euro extra belasting dus, die niet als zorgbijdrage gerekend wordt voor zover ik kan nagaan.
Misschien, maar het haalt volgens mij veel meer geld op dan nu. Om te beginnen wordt het maximum waarover de percentages nog ingehouden worden verhoogd van 50.000 to 66.000, en het tarief zal hiermee geharmoniseerd worden. Met de nieuwe gegevens kom ik dan op 6.14% (om evenveel IAB op te halen als met 7.1% nu, n.l. gemiddeld 2659):quote:En volgend jaar wordt 7,1% voor de werkgevers al 7,75%.
Voor de duidelijkheid nog een rekenvoorbeeldje voor 2014
Inkomen 66.000 euro per jaar
werkgever betaalt: 66.000*0.0775 = 5115 euro per jaar
werknemer betaalt: (66000-18000)*0.111 = 5328 euro per jaar
dat is behoorlijk 50-50, toch?
Als je de winst te hoog vind dan ga je maar nonprofit verzekeraar DSW. Een goed marketingverhaal bij de NOS.quote:Op zaterdag 3 november 2012 15:56 schreef michaelmoore het volgende:
http://nos.nl/artikel/422442-winst-zorgverzekeraars-erg-hoog.html
[..]
Want de overheid heeft natuurlijk een enorme reputatie als efficient geoliede machine, waar geen verkwisting, geen vriendjes politiek, en bovenal de beste mensen in het zadel zitten.quote:Op zaterdag 3 november 2012 15:50 schreef michaelmoore het volgende:
doe de zorgverzekeraars maar nationaliseren, en terug naar het ziekenfonds, waarom zouden ze nog winst moeten maken??
Het kost nu al genoeg
Dit staat niet in het regeerakkoord, het komt voort uit de Wet Uniformering Loonbegrip, die het loonstrookje eenvoudiger moet maken. Dit wetsvoorstel is in 2009 nog ingediend door het kabinet Balkenende-IV, is aangenomen in het parlement in 2011, en gaat in per 1-1-2013.quote:Op zaterdag 3 november 2012 16:11 schreef boxdrie het volgende:
Dit begrijp ik niet. Zeg je nu dat en 66.000-bruto inkomen hier 1046 euro op vooruitgaat? Waar kan ik deze maatregel in het regeerakkoord vinden?
Dat hadden we toch al?quote:Op zaterdag 3 november 2012 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |