Ik vind dat je te ver nadenkt omdat dat de vraag niet is. De vraag gaat over Bram.quote:Op dinsdag 6 november 2012 14:57 schreef N0rah het volgende:
[..]
Ja, denk ik dan te ver na? Maar dan vraag ik me alsnog af of mijn redenering juist is, dan weet ik namelijk of ik art. 3:88 snap of niet.
Ik heb begrepen dat het enige wat je in de registers m.b.t. onroerende zaken kan nakijken, is wie de eigenaar is. Weet niet of de authenticiteit van een akte ook zo terug te vinden is in de registers?
Ligt eraan, heeft de cessie al plaats gevonden?quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:05 schreef N0rah het volgende:
Oh trouwens, nog een vraagje: als er dus helemaal geen vorige overdracht bestaat, is art. 3:88 sowieso niet van toepassing?
Dus stel dat A een vordering op naam verkoopt aan B. Deze overdracht blijkt ongeldig, omdat A diezelfde vordering al eerder heeft verkocht aan C. A is zodoende beschikkingsonbevoegd over de vordering ten tijde van verkoop aan B. B kan zich dan niet beroepen op 3:88?
Ja, de cessus heeft de mededeling van zowel B als C ontvangen. Maar die van C dus eerder.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ligt eraan, heeft de cessie al plaats gevonden?
- C kreeg als eerste de vordering geleverdquote:Op dinsdag 6 november 2012 15:05 schreef N0rah het volgende:
Oh trouwens, nog een vraagje: als er dus helemaal geen vorige overdracht bestaat, is art. 3:88 sowieso niet van toepassing?
Dus stel dat A een vordering op naam verkoopt aan B. Deze overdracht blijkt ongeldig, omdat A diezelfde vordering al eerder heeft verkocht aan C. A is zodoende beschikkingsonbevoegd over de vordering ten tijde van verkoop aan B. B kan zich dan niet beroepen op 3:88?
Mijn tutor zei namelijk dat B niet beschermd wordt door 3:88, omdat de beschikkingsonbevoegdheid van A niet het gevolg is van een vorige overdracht?
Dan heeft C dus als eerste medegedeeld en dus de cessie voltooid. B heeft dan gewoon pech.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:24 schreef N0rah het volgende:
[..]
Ja, de cessus heeft de mededeling van zowel B als C ontvangen. Maar die van C dus eerder.
A en B hebben nog gewoon een geldige titel hoor. BB en titel staan los van elkaar.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:28 schreef Morera het volgende:
[..]
- C kreeg als eerste de vordering geleverd
- B verkrijgt de vordering niet omdat door de beschikkingsonbevoegdheid van A, een geldige titel onbreekt. Dat is nodig voor een geldige overdracht.
Allemaal leuk en aardig, maar B kan niet alsnog de vordering opeisen, die is immers van C geworden. B kan C niks maken.quote:- A kan niet dubbel leveren
De eisen van 3:88 zijn:
- De verkrijger is ter goeder trouw
- De onbevoegdheid vloeit voort uit de onbevoegdheid van een eerdere overdracht
De beschikkingsonbevoegdheid is inderdaad niet het gevolg van een vorige overdracht.
Dat zou bijvoorbeeld zo zijn als C een vordering op naam aan A verkoopt en A deze weer aan B verkoopt. Als dan de overeenkomst tussen C en A ongeldig is, ontbreekt er een geldige titel waardoor A beschikkingsonbevoegd is en B zich op 3:88 kan beroepen. In dit geval is er geen sprake van een eerdere overdracht.
Omdat A dezelfde vordering niet dubbel kan leveren, kan B op grond van wanprestatie art. 6:74 ( omdat de verbintenis niet kan worden nagekomen ) schadevergoeding vorderen, maar hij kan geen eigenaar van de vordering op naam worden.
Dat zou ik als antwoord gegeven hebben. Maar ik weet ook niet of ik alles goed heb.
Ik zeg juist dat B de vordering niet meer kan opeisen, maar wel op grond van wanprestatie schadevergoeding kan eisen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:30 schreef Yreal het volgende:
[..]
A en B hebben nog gewoon een geldige titel hoor. BB en titel staan los van elkaar.
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar B kan niet alsnog de vordering opeisen, die is immers van C geworden. B kan C niks maken.
Ook goedemorgen. Ik ga nog maar eens koffie maken.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:33 schreef Morera het volgende:
[..]
Ik zeg juist dat B de vordering niet meer kan opeisen, maar wel op grond van wanprestatie schadevergoeding kan eisen.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:34 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ook goedemorgen. Ik ga nog maar eens koffie maken.
Bij het tweede vereiste bedoel je NIET, neem ik aan?quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:28 schreef Morera het volgende:
[..]
- C kreeg als eerste de vordering geleverd
- B verkrijgt de vordering niet omdat door de beschikkingsonbevoegdheid van A, een geldige titel onbreekt. Dat is nodig voor een geldige overdracht.
- A kan niet dubbel leveren
De eisen van 3:88 zijn:
- De verkrijger is ter goeder trouw
- De onbevoegdheid vloeit voort uit de onbevoegdheid van een eerdere overdracht
De beschikkingsonbevoegdheid is inderdaad niet het gevolg van een vorige overdracht.
Dat zou bijvoorbeeld zo zijn als C een vordering op naam aan A verkoopt en A deze weer aan B verkoopt. Als dan de overeenkomst tussen C en A ongeldig is, ontbreekt er een geldige titel waardoor A beschikkingsonbevoegd is en B zich op 3:88 kan beroepen. In dit geval is er geen sprake van een eerdere overdracht.
Omdat A dezelfde vordering niet dubbel kan leveren, kan B op grond van wanprestatie art. 6:74 ( omdat de verbintenis niet kan worden nagekomen ) schadevergoeding vorderen, maar hij kan geen eigenaar van de vordering op naam worden.
Dat zou ik als antwoord gegeven hebben. Maar ik weet ook niet of ik alles goed heb.
Nee, geldige titel houdt gewoon in dat er een geldige reden voor overdracht is. Dat iemand beschikkingonbevoegd, doet niets af aan de geldigheid van de reden van de overdracht.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:37 schreef Morera het volgende:
Waarom heeft BB trouwens niks met een geldige titel te maken? Als iets wordt vernietigd of nietig , op grond van beschikkingsonbevoegdheid van de vervreemder, ontbreekt de geldige titel toch omdat de rechtshandeling dan zogezegd nooit heeft plaats gevonden
quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dan heeft C dus als eerste medegedeeld en dus de cessie voltooid. B heeft dan gewoon pech.
Sorry hoorquote:Op dinsdag 6 november 2012 13:37 schreef Maharbal het volgende:
[..].
Ik geloof dat je iets te ver/diep denkt.
De vraag lijkt veel algemener van aard. Dus (geruisloze) omzetting in een B.V., (geruisloze) juridische splitsing, of inderdaad binnen FE schuiven bijvoorbeeld.
Ik heb echt geleerd dat je door vernietiging of nietigheidverklaring een geldige titel mist, waardoor de rechtshandeling dan nooit heeft plaatsgevonden en iemand op dat moment dus met terugwerkende kracht beschikkingsonbevoegd is geworden. Naja, zoek ik nog wel even op.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:39 schreef N0rah het volgende:
[..]
Nee, geldige titel houdt gewoon in dat er een geldige reden voor overdracht is. Dat iemand beschikkingonbevoegd, doet niets af aan de geldigheid van de reden van de overdracht.
Nee ik bedoel niet " niet" .quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:39 schreef N0rah het volgende:
[..]
Bij het tweede vereiste bedoel je NIET, neem ik aan?
Ja, inderdaad, dat is wat m'n tutor ook zei en dat wilde ik dus nog zeker weten. Dus als er geen sprake is van een eerdere overdracht en dus de beschikkingsonbevoegdheid van A niet voortvloeit uit een eerdere overdracht, dan kan er geen beroep worden gedaan op 3:88? Duidelijk.
Dus :quote:Artikel 88
1.
Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht van een registergoed, van een recht op naam, of van een ander goed waarop artikel 86 niet van toepassing is, geldig, indien de verkrijger te goeder trouw is en de onbevoegdheid voortvloeit uit de ongeldigheid van een vroegere overdracht, die niet het gevolg was van onbevoegdheid van de toenmalige vervreemder.
Op het moment dat de titel is vernietigd is de verkrijger onbevoegd geworden, niet de vervreemder. A draagt over aan B, titel A-B vernietigd waarna B dus onbevoegd is om weer te leveren aan C.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:43 schreef Morera het volgende:
[..]
Ik heb echt geleerd dat je door vernietiging of nietigheidverklaring een geldige titel mist, waardoor de rechtshandeling dan nooit heeft plaatsgevonden en iemand op dat moment dus met terugwerkende kracht beschikkingsonbevoegd is geworden. Naja, zoek ik nog wel even op.
Ja, in je vorige reactie ontbreekt er dus het woord "niet":quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:48 schreef Morera het volgende:
[..]
Nee ik bedoel niet " niet" .
[..]
Dus :
1. De verkrijger moet ter goeder trouw zijn
2. De onbevoegdheid vloeit voort uit de ongeldigheid van een vroegere overdracht
3. De ongeldigheid van de vroegere overdracht vloeit niet voort uit de onbevoegdheid van de toenmalige vervreemder
quote:De onbevoegdheid vloeit voort uit de onbevoegdheid van een eerdere overdracht
Nee je leest niet goed, in mijn vorige reactie ontbreekt niet het woord "niet" .quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:49 schreef N0rah het volgende:
[..]
Ja, in je vorige reactie ontbreekt er dus het woord "niet":
[..]
Ik vind van wel, ik merk vooral vandaag dat ik 3:88 gewoon door heb en snap waarom een bepaald meerkeuze antwoord de juiste is. Uitleggen wil nog niet helemaal vlekkeloos lukken maar ik begrijp het wel.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:55 schreef Keyos het volgende:
Hoe was die Capita Selecta cursus eigenlijk Morera? Was het een beetje de moeite waard?
Welke?quote:Op dinsdag 6 november 2012 13:57 schreef Yreal het volgende:
2de krat brand (24flesjes) gratis bij een supermarkt keet die enkel in limburg en nijmegen zit.
Wat een nep...
Nogmaals je haalt punt 2 en 3 door elkaar:quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:56 schreef N0rah het volgende:
[..]
Huh? Ik snap het niet meer.. Als een onbevoegdheid voortvloeit uit de onbevoegdheid van een vroegere overdracht, dan verkrijg je toch GEEN bescherming o.b.v. art. 3:88? Alleen als de ongeldigheid van de vroegere overdracht te wijten was aan een titelgebrek en leveringsgebrek? Dus dan moet het vereiste toch luiden:
- De onbevoegdheid vloeit NIET voort uit de onbevoegdheid van een eerdere overdracht.
Ik begin er steeds minder van te begrijpen.
En gewoon goed nauwkeurig de wet lezen en dan visualiseren in je hoofd ofzo. Het is niet iets heel exotisch wat er staat.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:06 schreef Keyos het volgende:
Het is zo belangrijk met artikel 3:88 om alles uit te werken tot in de details (of de vorige overeenkomst nog geldig is, of het aan de titel ligt, bevoegdheid etc etc). Alleen dan kan je zeker weten dat je niets over het hoofd ziet en stink je niet in 3:88. Als je de vorige overeenkomsten niet stapsgewijs nagaat gebruik je 3:88 op de gok.
Ja. Dus eerst art. 3:84 toepassen en daarin 3:89 of 3:90 (afhankelijk van het soort goed) in meenemen en als het aan BOB ligt, 3:88 of 3:86 toepassen. Met een schemaatje.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:06 schreef Keyos het volgende:
Het is zo belangrijk met artikel 3:88 om alles uit te werken tot in de details (of de vorige overeenkomst nog geldig is, of het aan de titel ligt, bevoegdheid etc etc). Alleen dan kan je zeker weten dat je niets over het hoofd ziet en stink je niet in 3:88. Als je de vorige overeenkomsten niet stapsgewijs nagaat gebruik je 3:88 op de gok.
Het inschrijven in de registers door een notaris maakt een akte niet authentiek.quote:Op dinsdag 6 november 2012 15:06 schreef Morera het volgende:
[..]
Ik vind dat je te ver nadenkt omdat dat de vraag niet is. De vraag gaat over Bram.
Authenticiteit van een akte is toch juist dat het door een notaris in de registers is opgenomen?
Dat lijkt me dan makkelijk te controleren. Dus --> 3:23 --> geen recht op 3:88
Alleen de eigenaar? Ik heb heel wat anders geleerd, je moet even naar artikel 3:16 en 3:17 kijken
Maar let erop dat de BOB in 3:88 dus een gevolg moet zijn van een titel of leveringsgebrek in een eerdere overdracht.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:13 schreef N0rah het volgende:
[..]
Ja. Dus eerst art. 3:84 toepassen en daarin 3:89 of 3:90 (afhankelijk van het soort goed) in meenemen en als het aan BOB ligt, 3:88 of 3:86 toepassen. Met een schemaatje.
Ben benieuwd hoe het tijdens het tentamen gaat.
Ja, precies! Als er überhaupt geen eerdere overdracht is, is bescherming o.b.v. 3:88 niet mogelijk en indien er wel een eerdere overdracht is moet de ongeldigheid (de BOB) het gevolg zijn van een titel- of leveringsgebrek en niet van de beschikkingsonbevoegdheid van de toenmalige vervreemder.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:20 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Maar let erop dat de BOB in 3:88 dus een gevolg moet zijn van een titel of leveringsgebrek in een eerdere overdracht.
Dat is hem.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:24 schreef N0rah het volgende:
[..]
Ja, precies! Als er überhaupt geen eerdere overdracht is, is bescherming o.b.v. 3:88 niet mogelijk en indien er wel een eerdere overdracht is moet de ongeldigheid (de BOB) het gevolg zijn van een titel- of leveringsgebrek en niet van de beschikkingsonbevoegdheid van de toenmalige vervreemder.
Des te meer voldoening als je het dan eindelijk snapt, right?quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:28 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Dat is hem.Bij mij duurde het even voordat hij duidelijk werd, hij moest iigv van ver komen.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:28 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Dat is hem.Bij mij duurde het even voordat hij duidelijk werd, hij moest iigv van ver komen.
Succes!quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:30 schreef N0rah het volgende:
Ik ga maar weer verder leren, heb hier veel te lang rondgehangen. Moet nog alle sheets van Nuythink en mijn aantekeningen van de hoorcolleges doornemen.
Zeker, ik dacht echt van.. 'laat maar, het is waarschijnlijk toch maar 1 vraag, 2 maximaal. Maar nu ik het artikel snap kijk ik toch positiever naar komend tentamen .quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:29 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Des te meer voldoening als je het dan eindelijk snapt, right?
Jullie gaan het zelfde tentamen maken als ik het goed begrijp? Soort inleiding privaatrecht?quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:32 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Zeker, ik dacht echt van.. 'laat maar, het is waarschijnlijk toch maar 1 vraag, 2 maximaal. Maar nu ik het artikel snap kijk ik toch positiever naar komend tentamen .
Jepp! Aanstaande vrijdag 'al', dus nog even bikkelen. Dan een weekje onderwijsvrij.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:34 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Jullie gaan het zelfde tentamen maken als ik het goed begrijp? Soort inleiding privaatrecht?
Het eerste jaar van de EUR wordt op dit forum aardig vertegenwoordigd. Volgens mij een man of 4-5?quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:34 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Jullie gaan het zelfde tentamen maken als ik het goed begrijp? Soort inleiding privaatrecht?
Jij ook succes dan!quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:36 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Jepp! Aanstaande vrijdag 'al', dus nog even bikkelen. Dan een weekje onderwijsvrij.
Gezellig. Kan je van de RU niet zeggen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:38 schreef Keyos het volgende:
[..]
Het eerste jaar van de EUR wordt op dit forum aardig vertegenwoordigd. Volgens mij een man of 4-5?
Komt gewoon goed, als je een tekeningetje maakt (op het kladblaadje bijvoorbeeld) en de stappen van Morera in #227 aanhoudt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:13 schreef N0rah het volgende:
[..]
Ja. Dus eerst art. 3:84 toepassen en daarin 3:89 of 3:90 (afhankelijk van het soort goed) in meenemen en als het aan BOB ligt, 3:88 of 3:86 toepassen. Met een schemaatje.
Ben benieuwd hoe het tijdens het tentamen gaat.
Represent ouwequote:Op dinsdag 6 november 2012 16:42 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Jij ook succes dan!Lekker dat je daarna even vrij bent. En Nuytinck geeft dat vak (deels)?
Wel echt een leuke docent.
[..]
Gezellig. Kan je van de RU niet zeggen.
Bedankt! Nuytinck geeft enkel de hoorcolleges. Wel zonde, ik kan de man erg waarderen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:42 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Jij ook succes dan!Lekker dat je daarna even vrij bent. En Nuytinck geeft dat vak (deels)?
Wel echt een leuke docent.
[..]
Gezellig. Kan je van de RU niet zeggen.
Waarom eigenlijk? Dat is toch ook waar dit topic (oorspronkelijk) grotendeels voor bedoeld is?quote:Op dinsdag 6 november 2012 16:28 schreef Actaeon het volgende:
Heb ik toch weer inhoudelijk gepostterwijl ik dat juist wilde terugschroeven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |