Ik markeer altijd tijdens de voorbereiding van het tentamen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 00:49 schreef eriksd het volgende:
Echte vedetten hebben een maagdelijke wettenbundel.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 00:49 schreef eriksd het volgende:
Echte vedetten hebben een maagdelijke wettenbundel.
quote:
3:88 BW geldt alleen indien de vorige overdracht niet ongeldig was door beschikkingsonbevoegdheid van de toenmalige vervreemder. Door de nietigheid van het testament is Hein nooit beschikkingsbevoegd geweest voor de overdracht aan Bente, en dus was er sprake van beschikkingsonbevoegdheid van de rechtsvoorganger: 3:88 geldt niet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 09:59 schreef VonBallusseck het volgende:
Ik ben ondertussen wat tentamens aan het maken, echter, ik snap de volgende vraag niet:
41. Oom Jan benoemt zijn neef Hein tot enig erfgenaam. Na de dood van oom Jan blijkt tot de nalatenschap een villa in Dordrecht te behoren. Hein, die een riant onderkomen in Den Haag bewoont, verkoopt en levert de villa aan Bente. Zij verkoopt en levert de villa door aan Bram. Dan blijkt het testament van oom Jan nietig te zijn wegens gebrek aan authenticiteit van de akte.
Is Bram eigenaar van de villa geworden?
a. Ja, hij wordt beschermd, nu de onbevoegdheid van Hein voortvloeit uit een gebrek in de titel tussen oom Jan en Hein.
b. Neen, hij wordt niet beschermd, nu de onbevoegdheid van Bente voortvloeit uit de beschikkingsonbevoegdheid van haar rechtsvoorganger.
c. Ja, hij wordt beschermd, nu de onbevoegdheid van Hein een gevolg is van een gebrekkige levering tussen oom Jan en Hein.
Het correcte antwoord moet b zijn. Ik dacht dat ik art. 3:88 BW eindelijk snapte, maar ik kom keer op keer uit op a. Kan iemand dit uitleggen?
Ah, ik snap hem nu geloof ik. Ik zat echt zo te kutten, heb het wel 10x opnieuw moeten tekenen, terwijl het artikel zelf vrij goed te doen is volgens mij. Om de een of andere reden had ik (blijkbaar) 'verzonnen' dat Hein beschikkingsbevoegdheid verkreeg door een beroep op 3:88, maar dat kan natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 10:30 schreef Maharbal het volgende:
[..]
3:88 BW geldt alleen indien de vorige overdracht niet ongeldig was door beschikkingsonbevoegdheid van de toenmalige vervreemder. Door de nietigheid van het testament is Hein nooit beschikkingsbevoegd geweest voor de overdracht aan Bente, en dus was er sprake van beschikkingsonbevoegdheid van de rechtsvoorganger: 3:88 geldt niet.
Voor de handigheid inderdaad altijd even tekenen voor jezelf en per keten bekijken wat er gebeurt met de beschikkingsbevoegdheid, titel of levering etc. A naar B, B naar C, C naar D.quote:Op dinsdag 6 november 2012 10:40 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Ah, ik snap hem nu geloof ik. Ik zat echt zo te kutten, heb het wel 10x opnieuw moeten tekenen, terwijl het artikel zelf vrij goed te doen is volgens mij. Om de een of andere reden had ik (blijkbaar) 'verzonnen' dat Hein beschikkingsbevoegdheid verkreeg door een beroep op 3:88, maar dat kan natuurlijk niet.
Onee, ik zie hem al nu. Pff, wordt nog een pittig tentamen vrees ik.quote:Op dinsdag 6 november 2012 10:42 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Voor de handigheid inderdaad altijd even tekenen voor jezelf en per keten bekijken wat er gebeurt met de beschikkingsbevoegdheid, titel of levering etc. A naar B, B naar C, C naar D.
Ik dacht juist dat bij A ---- B ----C , C wel beroep op 3:88 kan doen mits de beschikkingsonbevoegdheid van B niet voort komt uit beschikkingsonbevoegdheid van A.quote:Op dinsdag 6 november 2012 10:45 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Even voor de goede orde, als er alleen een overdracht A -- B en vervolgens B -- C is, kan C uberhaupt niet een beroep doen op art. 3:88. Pas bij de overdracht C -- D kan D een beroep doen op 3:88. Correct me if I'm wrong.
Verbintenissenrecht is opzich prima te doen, mits je goed gestructureerd bezig bent. Nogmaals, teken de schakels altijd eerst zodat je het visueel hebt. Ga dan per schakel de 3 vereisten voor overdracht na, en bekijk n.a.v. de vraag wat er per vereiste eventueel mis is gegaan.quote:Op dinsdag 6 november 2012 10:45 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Onee, ik zie hem al nu. Pff, wordt nog een pittig tentamen vrees ik.![]()
Ja, je hebt gelijk. Ik zag het nu net ook opeens. Vandaar die onzin van mij weggehaald.quote:Op dinsdag 6 november 2012 10:54 schreef Morera het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat bij A ---- B ----C , C wel beroep op 3:88 kan doen mits de beschikkingsonbevoegdheid van B niet voort komt uit beschikkingsonbevoegdheid van A.
Dit, inderdaad altijd tekenen en vereisten erbij, in ieder geval die van 3:84, en dan de regels goed lezen. Je maakt heel snel stomme fouten als je dat niet doetquote:Op dinsdag 6 november 2012 10:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Verbintenissenrecht is opzich prima te doen, mits je goed gestructureerd bezig bent. Nogmaals, teken de schakels altijd eerst zodat je het visueel hebt. Ga dan per schakel de 3 vereisten voor overdracht na, en bekijk n.a.v. de vraag wat er per vereiste eventueel mis is gegaan.
Daar gaan toch nog 500 hertellingen overheen voordat de uitslag bekend is.quote:Op dinsdag 6 november 2012 11:44 schreef Keyos het volgende:
Waar heb je het oude tentamen vandaan gehaald/gekocht VonBallusseck? Ik ga vandaag ook maar eens beginnen met blokken voor inleiding privaatrecht.
Klote alleen dat het college morgen 09;00 begint terwijl ik de US verkiezingen wil volgen -_-.
Sowieso staan er wat tentamenvragen op Lawweb bij zelfstudiemodules, en op Studeersnel zijn er ook een aantal te vinden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 11:44 schreef Keyos het volgende:
Waar heb je het oude tentamen vandaan gehaald/gekocht VonBallusseck? Ik ga vandaag ook maar eens beginnen met blokken voor inleiding privaatrecht.
Klote alleen dat het college morgen 09;00 begint terwijl ik de US verkiezingen wil volgen -_-.
Zou toch wel leuk zijn als het gewoon meteen lukt een keerquote:Op dinsdag 6 november 2012 11:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
Daar gaan toch nog 500 hertellingen overheen voordat de uitslag bekend is.
Als de peilingen nu staan op 48.1 vs 48.5 ... gok ik toch echt van nietquote:Op dinsdag 6 november 2012 12:05 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Zou toch wel leuk zijn als het gewoon meteen lukt een keer.
Nee je hebt waarschijnlijk ook wel gelijk!quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
Als de peilingen nu staan op 48.1 vs 48.5 ... gok ik toch echt van niet
Nog niet, dus het zal wel weer niet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:24 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nee je hebt waarschijnlijk ook wel gelijk!Was meer wishful thinking van mijn kant.
Al iets van je stage gehoord?
Of juist wel. Misschien bellen/schrijven ze juist wel eerst alle afvallers.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:38 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nog niet, dus het zal wel weer niet.
het is in ieder geval al weer woensdag, en voor vrijdag zou ik iets horen. Nouwja, het hangt echt af van wat de partner wil en kan daarmee echt alle kanten op gaan.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:39 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Of juist wel. Misschien bellen/schrijven ze juist wel eerst alle afvallers.
Het is dinsdag toch?quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
het is in ieder geval al weer woensdag, en voor vrijdag zou ik iets horen. Nouwja, het hangt echt af van wat de partner wil en kan daarmee echt alle kanten op gaan.
Helemaal van slagquote:Op dinsdag 6 november 2012 12:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
het is in ieder geval al weer woensdag, en voor vrijdag zou ik iets horen. Nouwja, het hangt echt af van wat de partner wil en kan daarmee echt alle kanten op gaan.
Mwuah, wat wel stom is, voor de positie waar ik op gesolliciteerd heb is in de vacature tekst hbo BE/FSM/MER genoemd. Bedrijfseconomie, financiële service management en Management, economie en recht, omdat jullie die afkortingen toch niet kennen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:43 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Het is dinsdag toch?
En daarom kan er nog vanalles mogelijk zijn. Dus niet per definitie negatief toch.
Straks aansprakelijkheidsrecht, zit nog met vorig jaar in mijn hoofd, toen was het op woensdag.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:49 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik dacht zelf ook vanmorgen dat het woensdag was
Apart inderdaad.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mwuah, wat wel stom is, voor de positie waar ik op gesolliciteerd heb is in de vacature tekst hbo BE/FSM/MER genoemd. Bedrijfseconomie, financiële service management en Management, economie en recht, omdat jullie die afkortingen toch niet kennen.
Kreeg ik het nog al om de oren dat ik ook aardige interesse had in privaatrecht en advocatuur en niet al overduidelijk voor fiscaal koos. Kom op man, kijk nou eerst eens naar welke groep mensen je volgens je vacature zoekt..
Check je rooster danquote:Op dinsdag 6 november 2012 13:01 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Hmm, ik zit wel in een heel stille collegezaal
Zaal klopt wel. Ik denk dat er weinig animo isquote:
Dan was ik woest geweest! Nee, heb hierna nog een werkgroep. Evengoed balen, had ik de reader maar goed moeten lezen (wie doet dat eigenlijkquote:Op dinsdag 6 november 2012 13:11 schreef tostitomaatkaas het volgende:
Ben je daar nu je bed voor uitgekomen?
Weet je heel erg zeker dat je er twee zoekt? Hoe wil je precies een holdingstructuur tot stand laten komen door middel van het vormen van een fiscale eenheid?quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:49 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik wil even een vraag voorleggen: Op welke drie manieren kan een holdingstructuur tot stand komen zonder belastingheffing?
Ik zoek er nog twee, want ik denk zeker te weten dat een holdingstructuur zonder belastingheffing tot stand kan komen door middel van het vormen van een fiscale eenheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 13:35 schreef eriksd het volgende:
Hybride entiteit ertussen met herkwalificatie?
Nog bedankt voor je antwoord. Ik ga het boek van Arendonk nog even er nog op nalezen. Ik zag in een antwoord van een oud tentamen van een studente dat zij ook op die vraag FE had geantwoord. Het niveau van de minor Fiscaal Ondernemingsrecht ligt niet zo hoog in vergelijking met Fiscaal Recht omdat de studenten van Fiscaal Recht deze minor niet mogen volgen. De vragen zijn wat algemener van aard en dit was volgens de docent een van de moeilijkere vragen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 13:37 schreef Maharbal het volgende:
.
Ik geloof dat je iets te ver/diep denkt.
De vraag lijkt veel algemener van aard. Dus (geruisloze) omzetting in een B.V., (geruisloze) juridische splitsing, of inderdaad binnen FE schuiven bijvoorbeeld.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 13:51 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Nog bedankt voor je antwoord. Ik ga het boek van Arendonk nog even er nog op nalezen. Ik zag in een antwoord van een oud tentamen van een studente dat zij ook op die vraag FE had geantwoord. Het niveau van de minor Fiscaal Ondernemingsrecht ligt niet zo hoog in vergelijking met Fiscaal Recht omdat de studenten van Fiscaal Recht deze minor niet mogen volgen. De vragen zijn wat algemener van aard en dit was volgens de docent een van de moeilijkere vragen.
Maar kan Bente dan zelf geen beroep doen op 3:88, waardoor zij dus wel beschikkingsbevoegd wordt en de overdracht tussen Bente en Bram dus gewoon geldig is?quote:Op dinsdag 6 november 2012 10:30 schreef Maharbal het volgende:
[..]
3:88 BW geldt alleen indien de vorige overdracht niet ongeldig was door beschikkingsonbevoegdheid van de toenmalige vervreemder. Door de nietigheid van het testament is Hein nooit beschikkingsbevoegd geweest voor de overdracht aan Bente, en dus was er sprake van beschikkingsonbevoegdheid van de rechtsvoorganger: 3:88 geldt niet.
Het is voor mij al heel lang geleden, maar naar mijn weten heelt 3:88 BW geen beschikkingsonbevoegdheid. De verkrijger wordt slechts beschermd tegen beschikkingsonbevoegdheid, maar het schept geen beschikkingsbevoegdheid.quote:Op dinsdag 6 november 2012 14:28 schreef N0rah het volgende:
[..]
Maar kan Bente dan zelf geen beroep doen op 3:88, waardoor zij dus wel beschikkingsbevoegd wordt en de overdracht tussen Bente en Bram dus gewoon geldig is?
Nee oke, maar dan formuleer ik het anders: Hein blijkt beschikkingsonbevoegd over de villa en de overdracht tussen Hein en Bente is dus ongeldig. Dus in principe is Bente daarmee ook beschikkingsonbevoegd over de villa: de overdracht is ongeldig, zij is geen eigenaar van de villa. Als Bente zich vervolgens beroept op art. 3:88 > we gaan ervan uit dat ze te goeder trouw is. Het volgende criterium is dan dat de onbevoegdheid van Hein niet mag voortvloeien uit de onbevoegdheid van de rechtsvoorganger (oom Jan). Dit is niet het geval (oom Jan was wel gewoon beschikkingsbevoegd) dus haar beroep op 3:88 is met succes. Zodoende is zij dus gewoon eigenaar van de villa en is haar overdracht met Bram gewoon geldig en is Bram gewoon eigenaar van de villa?quote:Op dinsdag 6 november 2012 14:34 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het is voor mij al heel lang geleden, maar naar mijn weten heelt 3:88 BW geen beschikkingsonbevoegdheid. De verkrijger wordt slechts beschermd tegen beschikkingsonbevoegdheid, maar het schept geen beschikkingsbevoegdheid.
Omdat deze vraag niet over Bente gaat, is dat sowieso niet het juiste antwoord. Er wordt gevraagd of Bram wordt beschermd, dus dan mag je niet op eigen houtje naar de bescherming van Bente overstappen en op die manier alsnog Bram beschermen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 14:28 schreef N0rah het volgende:
[..]
Maar kan Bente dan zelf geen beroep doen op 3:88, waardoor zij dus wel beschikkingsbevoegd wordt en de overdracht tussen Bente en Bram dus gewoon geldig is?
Ja, denk ik dan te ver na? Maar dan vraag ik me alsnog af of mijn redenering juist is, dan weet ik namelijk of ik art. 3:88 snap of niet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 14:52 schreef Morera het volgende:
[..]
Omdat deze vraag niet over Bente gaat, is dat sowieso niet het juiste antwoord. Er wordt gevraagd of Bram wordt beschermd, dus dan mag je niet op eigen houtje naar de bescherming van Bente overstappen en op die manier alsnog Bram beschermen.
Verder staat er in de vraag: gebrek aan authenticiteit van de akte
In dit geval ging de vraag dus niet over Bente, maar als dat wel de vraag was geweest, zat Bente naar mijn mening fout en kan ze op grond van 3:23 geen beroep doen op ' ter goeder trouw' omdat ze in de registers had kunnen nakijken of de akte authentiek was. Daarom kan ze geen beroep op 3:88 doen.
Denk ik.
Er zal in ieder geval niet in de registers staan dat de akte niet authentiek was. Anders had de overdracht sowieso al niet plaats gevondenquote:Op dinsdag 6 november 2012 14:57 schreef N0rah het volgende:
[..]
Ja, denk ik dan te ver na? Maar dan vraag ik me alsnog af of mijn redenering juist is, dan weet ik namelijk of ik art. 3:88 snap of niet.
Ik heb begrepen dat het enige wat je in de registers m.b.t. onroerende zaken kan nakijken, is wie de eigenaar is. Weet niet of de authenticiteit van een akte ook zo terug te vinden is in de registers?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |