Tien jaar Flora en Fauna!Het is vandaag maar liefst 10 jaar geleden dat F&F opende:
Nieuw forum, wb V !!We hebben nagedacht hoe we met jullie dit jubileum van Flora en Fauna wilden vieren.
Een overzicht van 10 jaar geweldige dieren, geweldige users en geweldige topics zou een eindeloze lijst worden want we hebben in 10 jaar heel wat genoten, mee gedacht, meegeleefd en gedeeld in dit geweldige forum.
Wat we vooral wilden was echt sámen met jullie terug kijken op 10 jaar Flora en Fauna. En dus besloten we om niet te kiezen voor een overzicht of lijst maar om samen met jullie in dit topic terug te kijken en herinneringen op te halen.
We zouden jullie dan ook willen vragen om met ons te delen wat jullie de meest memorabele topics vonden, wat indruk maakte, waar je vreselijk om gelachen hebt of waar je je tranen misschien amper kon bedwingen.
Bedankt, trouwe ouwe en nieuwe F&F users voor de afgelopen jaren!
Senesta & Greys
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En natuurlijk zullen we ons wel aan wat tradities houden, de TS ( of TS-en in dit geval) beginnen:
Senesta - F&F mod sinds 22 dec 2006 tot heden:Flora en Fauna is altijd al mijn favoriete forum op FOK! geweest, zowel de dieren als de planten topics boeiden me en ik las en postte er altijd graag mee. Eind 2006 werd ik gevraagd (door Dude

) om samen met Anne het Flora en Fauna forum te gaan modden nadat SHE had aangegeven te willen stoppen.
Nadat ik mijn verbazing te boven was hoefde ik niet zo heel lang na te denken en na een volmondig JA van mijn kant werd het op 22 december 2006
officieel gemaakt en trok ik een blauw jasje aan.
Ik heb F&F gemod met Anne, daarna nog een poosje met SHE. Na SHE was Litso een periode mijn medemodje. Toen Litso stopte volgde ElisaB hem op, daar kwam Greys bij en nadat ElisaB een stapje terug deed bleef ik samen met Greys op Flora en Fauna modden. Allemaal hele fijne medemods die een groot hart voor F&F hadden en hebben.
Er zijn in F&F heel wat bijzonder users en dieren langs gekomen en ik vind het echt zo enorm moeilijk om te zeggen welk topic ik nu echt het meest bijzonder vind. Er zijn te veel topics die veel indruk op me hebben gemaakt, het konijnen dagboek, alle topics over wonderhond Pjotr, de asielacties, de live geboorte van olifantje wat helemaal mis ging, het memoriam topic...
Ik denk dat het topic dat me het meest is bijgebleven dan uiteindelijk toch het hele verhaal rond
ALF is, het meeleven, het meedenken van alle users. Dat is F&F en eigenlijk ook FOK! op zijn best
Gefeliciteerd F&F users en bedankt voor de mooie jaren en dat er maar vele mogen volgen!
Bedankt Danny, voor het mogelijk maken

En bedankt Greys, je bent een superfijne en lieve collega

En ik hoop dat ik F&F nog vele jaren met jou samen mag modden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Greys - F&F mod sinds 21 mei 2010 tot heden:Al jaren was ik te vinden in F&F, onder andere als één van de initiatiefnemers van de Asielacties. Dat waren voor mij toch wel de hoogtepunten van F&F, geheel spontaan ontstaan en echt een userinitiatief! De eerste Asielactie was in 2007, voor het dierenasiel in Rotterdam. Op
22 september 2007 brachten we met een flinke groep FOK!kers de cheque en de grote hoeveelheid ingezamelde spullen naar het asiel. Spullen die weken lang ingezameld en opgehaald waren, het was een superdrukke maar geweldige tijd!
In 2008 hielden we de Asielactie voor het asiel in Zwolle. Naast weer een mooi geldbedrag en vele mandjes, dekens en andere spullen hebben we het asiel ook een gloednieuwe vriezer kunnen geven waar ze
dolgelukkig mee waren.
Deze asielactie was voor mij heel speciaal omdat ik daar mijn kat Boor (Boris) de Bengaal aan 'overgehouden' heb. Ik vond het reuze spannend omdat mijn hondje nooit een kat gewend was, maar Boor is - zoals in alle jaren in F&F wel gebleken is - een apart geval in de beste zin van het woord en alles was vanaf minuut 1 goed. Al mijn zenuwen waren voor niets en ik ben er (terecht) hartelijk om uitgelachen door de F&F users!
Het jaar er na in 2009 werd er gekozen voor
www.dierenthuis.nl als goede-dieren-doel. Deze asielactie werd helemáál een topactie. Dierenthuis is een stichting voor 'uitgeprocedeerde asielzoekers', zogezegd, maar dan in dierenvorm. Dieren die mishandeld zijn, waar al teveel mee gesleept is, die al te lang in asiels zitten, die vinden daar een permanent liefdevol plekje. Lees
HIER het frontpage bericht van destijds. Met een grote groep F&F users hebben we Dierenthuis de zo gewenste 1200 keukenrollen, 118 flessen allesreiniger, 600 blikjes kattenvoer, 80 rollen vuilniszakken en 1300 kauwstaven overhandigd, alsmede een cheque van 5555 euro! Er zijn heel wat tranen gelaten door de mensen van deze mooie stichting toen we daar kwamen, het was indrukwekkend en emotioneel. Na deze actie hebben diverse FOK!kers een dier van Dierenthuis 'geadopteerd'. Het dier blijft dan daar, maar je ondersteunt het financieel.
Na deze asielactie zijn we nog een aantal keer het Dierenthuis gaan bezoeken met diverse groepjes F&Fers.
In 2010 werd ik gevraagd als mod van F&F en omdat ik er tóch al zo vaak te vinden was en F&F me aan het hart gaat zei ik daar volmondig ja tegen. Tot de dag van vandaag heb ik daar nooit spijt van gehad en ik hoop het nog jaren te mogen doen. Eerst samen met ElisaB en Senesta, later toen ElisaB een stapje terug deed alleen met Senesta. F&F is een fijn forum, al lopen we nog wel eens tegen het 'vooroordeel' aan dat er hier alleen boomknuffelaars zitten, maar ik geloof dat we dat idee de laatste jaren al aardig weg hebben kunnen werken.
Is het dan alleen maar pais en vree? Nee tuurlijk niet, de gemoederen lopen heel soms wel eens wat hoog op, maar met zo'n grote groep verschillende mensen met allerhande verschillende persoonlijkheden en en meningen en verschillende manieren van uiten is dat niet vreemd. Maar uiteindelijk komt alles toch weer op zijn pootjes (how very F&F) terecht.
Bedankt F&F users voor jullie vertrouwen de afgelopen jaren!
En bedankt Senesta, je bent een lieve mede-mod!
Tevens hebben we een aantal reacties gekregen van oud-F&Fmods die ook graag hun meest memorabele momenten met jullie wilden delen!
Erodome - F&F mod van 31 december 2003 t/m 25 maart 2005:Dit vond ik een leuk topic:
[ spelletje] Raad het hondenras * deel 3 *Misschien geen diep onderwerp, maar wel een erg leuk onderwerp waarin de gezelligheid van F&F zich mooi laat zien. Spelletjes, slowchats, fototopics, meeleven met het plezier en de ellende van elkaars huisdieren, advies, hulp, dat vormt F&F, is de basis van F&F.
Het modden op F&F was dan ook erg leuk om te doen en alhoewel ik in mijn afscheid stellig beweerde dat ik minder uren op fok door zou brengen is dat niet geheel gelukt en dat voornamelijk door fora zoals F&F, want laten we eerlijk zijn, over onze huisdieren en de natuur raken we nooit uitgepraat

AnneVan
08-08-2006 tot en met
11-02-2007 ben ik moderator van Flora & Fauna geweest, eerst samen met SHE en daarna samen met onze huidige moderator senesta. Een forum waar ik mijzelf eerst flink heb moeten bewijzen bij de users (dank dat die kans wel gegeven is!) door 'omstandigheden' en uiteindelijk een forum waar ik met veel plezier moderator van ben geweest.
F&F was en is een forum waar lief en leed wordt gedeeld, waar goede doelen gezamenlijk worden gesteund, waar een lolletje niet mag ontbreken, maar waar ook serieuze discussies kunnen plaatsvinden met behoorlijk kritische opmerkingen.
Bij het 10-jarig bestaan horen natuurlijk terugblikken en dus passen de volgende twee topics van mijn hand er prima bij! Een terugblik op het jaar 2006 en het jaar 2007:
Dag 2006, hallo 2007!Dag 2007, hallo 2008!Gefeliciteerd F&F! Op naar de volgende tien!
VerbalIn 2002 gingen voor en achter de schermen stemmen op om een forum in te richten over 'iets van natuur'. Voor zover ik mij kan herinneren was het een een-tweetje tussen Bluezz en mij in het admin-forum. Wij maakten ons echt hard voor zo'n forum, ondanks de nodige scepsis bij diverse anderen. Toen de kogel door de kerk was zouden wij dan ook de eerste moderators worden.
In den beginne werd er, zoals het FOK! betaamt, meewarig en laatdunkend over het subforum gedaan. Het zou een knuffelforum zijn met gezemel over droogbloemen en aaibaarheidsfactoren. Als GroenLinks-stemmer die zijn hoofd regelmatig in politieke discussies op FOK! liet zien, was ik dat soort geneuzel wel gewend op FOK!. Gelukkig lieten de users zich daar niet door afschrikken, en maken zij nu al jaren dankbaar gebruik van het forum.
Het forum werd vooralsnog 'Flora en Fauna' gedoopt, met de nadrukkelijke intentie die titel zo snel mogelijk te veranderen omdat hij weinig tot de verbeelding sprak. Hij dekte de lading, uiteraard, maar het moest lolliger en creatiever. Nu zijn we tien jaar verder en F&F heet nog steeds F&F.
Zoals ik bij mijn aantreden al meldde, had ik het meest met dieren en kreeg ik de planten er gratis bij. Als ik mijn postgeschiedenis in F&F bekijk is dat te merken ook. Veel topics geopend, maar eigenlijk gingen ze alleen over de fauna. SCHANDE! Ik had misschien ook wat meer aandacht voor de bloemen en planten moeten hebben, maar er viel ook weinig te modden, minder dan in de dierentopics, waar mensen toch wat geprikkelder kunnen reageren op elkaar. Ik heb in ieder geval nooit virtuele knokpartijtjes de kop hoeven indrukken over wiens tomatenplant het mooist (of het liefst) was.
Ik was moderator vanaf de dag tot het forum openging in 2002 tot het najaar van 2005. Ik was voordien ook al mod van Film, tv en radio en ik vond het mooi geweest. Ik vind het goed dat Bluezz en ik destijds de discussie zijn aangegaan en het voor elkaar hebben gekregen dat het forum er kwam. En hoewel ik een stuk minder aanwezig ben op FOK! (niet geheel onlogisch na dik 13 jaar) en dan al nauwelijks in F&F, ben ik nog steeds erg trots op het forum en de users en vind ik dat Flora & Fauna zijn nut meer dan bewezen heeft.
Eén topic dat enorme indruk op mij heeft gemaakt heb ik niet, al moet ik wel zeggen dat ik altijd erg genoot van de foto-topics. Verder erg goed dat de topics over van alles gingen. Vragen over het eigen huisdier, discussies over circusdieren, over voeding over morele kwesties. Ik weet in ieder geval van mijzelf dat ik mij erg graag mengde in discussies als "welke hond moet ik nemen als ik vijf dagen per week weg ben van huis?". Mensen die mij kennen, vertel ik niks nieuws als ik zeg dat ik niet terugdeins om mijn uitgesproken mening te ventileren.
Ik heb altijd dankbaar gebruik gemaakt van adviezen omtrent onze viervoetige vleesgeworden patiënt Pjotr en anders vond ik wel veel steun in de topics die over zijn kwalen gingen. Het doet mij dan ook deugd om te laten weten dat hij er met zijn dertien en een half jaar nog steeds is en dat hij nog bijzonder veel plezier in het leven heeft. Net zoals Moby, overigens, ons konijn dat inmiddels ook al negen en een half is. Dat de een een keer FOK!-hond van het jaar is geweest en de ander nummer 3 bij de knaagdieren is nog steeds iets waar beide langoren nog steeds trots op zijn.
Godsamme, terwijl ik dit schrijf, bedenk ik mij dat ik gewoon weer wat vaker in F&F moet komen. Wat een goed forum!
Gefeliciteerd Senesta en Greys, en alle trouwe(!) users van Flora en Fauna!!!
V.