In discussie met posters als Kees22 kan dat dus niet, dan is het een gepolariseerde wereld, of je bent voor alles wat Israel en de Joden (!!) doen of je bent tegen dat.quote:Op zaterdag 3 november 2012 13:18 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Jij zegt:
Ik kan niet direct je bijdragen plaatsen, maar ik geloof dat er wel te argumenteren valt.
Ik denk dat het feit dat ik niet pro israel ben, en ook niet pro palestijnen ben, moeilijk te plaatsen is voor iemand die aan 1 kant staat.
Ik wijs je graag op het feit dat israel niet als één kant kan worden gezien, aangezien het feit dat er veel verschillende politieke stromingen zijn met verschillende standpunten ten opzichte van nederzettingen etc.
Ja, dat zou kunnen. Maar daar heb ik niet zo'n last van, omdat ik niet aan een kant sta, dus dat kan geen reden zijn waarom ik je niet begreep.quote:Op zaterdag 3 november 2012 13:18 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Jij zegt:
Ik kan niet direct je bijdragen plaatsen, maar ik geloof dat er wel te argumenteren valt.
Ik denk dat het feit dat ik niet pro israel ben, en ook niet pro palestijnen ben, moeilijk te plaatsen is voor iemand die aan 1 kant staat.
Ik wijs je graag op het feit dat israel niet als één kant kan worden gezien, aangezien het feit dat er veel verschillende politieke stromingen zijn met verschillende standpunten ten opzichte van nederzettingen etc.
Wanneer mensen opgroeien in netwerken van verhalen, daar houvast aan hebben, dan kan je wel makkelijk zeggen dat het 'slechts verhalen' zijn maar wel verhalen waar mensen hun identiteit aan ontlenen. Als je alles nu opeens gaat relativeren wat houd je dan over, God, en je houdt over dat je wordt geboren maar dat lijkt het dan ook wel te zijn.quote:Op zaterdag 3 november 2012 21:11 schreef Kees22 het volgende:
Overigens las ik de Van der Leeuwlezing in de Volkskrant vandaag. "Liever een levende eend dan een dode zwaan." Goed stuk, sloot mooi aan op de discussie die we hier kort geleden hadden over het belang van verhalen en het collectieve geheugen en zo.
Ik kon nog geen link vinden, dus je zult zelf moeten lezen. Pagina 34.
"Diderot wist dat verhalen noodzakelijk zijn voor ons begrip en ons voortbestaan, maar dat het wel gewoon verhalen zijn en blijven, aan de ene kant een samenzwering waaraan we meedoen, maar aan de andere kant in twijfel getrokken, in een voortdurend dialectische beweging."
Geert Mak citeert in een bijdrage de Hongaars-Amerikaanse historicus John Lukacs: "de taak van de historicus is in de eerste plaats het streven naar de waarheid door het uitbannen van onwaarheid."
Helaas zijn veel mensen daar te bang voor.
Als je je identiteit moet ontlenen aan leugens ben je echt zielig. Op een dag knal je met je kop tegen de realiteit.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wanneer mensen opgroeien in netwerken van verhalen, daar houvast aan hebben, dan kan je wel makkelijk zeggen dat het 'slechts verhalen' zijn maar wel verhalen waar mensen hun identiteit aan ontlenen.
Je begrijpt nu wel dat je tegen de gehele mensheid praat inclusief jezelf ;') ;').quote:Op zondag 4 november 2012 00:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je je identiteit moet ontlenen aan leugens ben je echt zielig. Op een dag knal je met je kop tegen de realiteit.
Nee, niet iedereen is verslaafd aan religie of andere propaganda.quote:Op zondag 4 november 2012 00:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je begrijpt nu wel dat je tegen de gehele mensheid praat inclusief jezelf ;') ;').
Een moreel probleem: als je genoeg macht hebt en je ontleent je identiteit aan leugens, dan knallen anderen, die hun identiteit aan de waarheid ontlenen, tegen de realiteit aan. En ga je zelf vrijuit.quote:Op zondag 4 november 2012 00:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je je identiteit moet ontlenen aan leugens ben je echt zielig. Op een dag knal je met je kop tegen de realiteit.
Ah kijk, je betrekt het dus slechts op de zaken die niet in jouw straatje liggen, maar zo werkt het niet! Wie is papierversnipperaar eigenlijk, wat is zijn identiteit, groot vraagteken!quote:Op zondag 4 november 2012 00:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, niet iedereen is verslaafd aan religie of andere propaganda.
Het enige godsbewijs in de geschiedenis is dat van Octopus Paul, Vuvuzela zij Zijn naam.quote:Op zondag 4 november 2012 00:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen straatje. Ik begin bij feiten, overgiet het met een saus van logica, en dan heb je de kenbare realiteit. Dat is mijn uitgangspunt.quote:Op zondag 4 november 2012 00:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ah kijk, je betrekt het dus slechts op de zaken die niet in jouw straatje liggen, maar zo werkt het niet! Wie is papierversnipperaar eigenlijk, wat is zijn identiteit, groot vraagteken!
Flauwekul.quote:Op zondag 4 november 2012 01:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het enige godsbewijs in de geschiedenis is dat van Octopus Paul, Vuvuzela zij Zijn naam.
Alle andere godsbewijzen bestaan uit louter aannames of onlogica.
Je hebt geen idee wat je zegt of waar je je mee bemoeit.quote:Op zondag 4 november 2012 01:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen straatje. Ik begin bij feiten, overgiet het met een saus van logica, en dan heb je de kenbare realiteit. Dat is mijn uitgangspunt.
Mijn identiteit is wie ik ben.
Jij lult alles naar je straatje.
Geloof jij maar lekker in je leugens als dat zo lekker is.quote:Op zondag 4 november 2012 01:12 schreef DeParo het volgende:
[..]
Flauwekul.
[..]
Je hebt geen idee wat je zegt of waar je je mee bemoeit.
Het is niet aan een historicus om te bepalen wat wel of niet waar is. Een historicus probeert een representatie te geven van waarschijnlijkheden, hij kan concluderen, maar door te stellen naar waarheden te streven en onwaarheden uit te bannen loopt hij het risico dezelfde fouten te maken (of zij).quote:Op zondag 4 november 2012 01:19 schreef Kees22 het volgende:
"Diderot wist dat verhalen noodzakelijk zijn voor ons begrip en ons voortbestaan, maar dat het wel gewoon verhalen zijn en blijven, aan de ene kant een samenzwering waaraan we meedoen, maar aan de andere kant in twijfel getrokken, in een voortdurend dialectische beweging."
Geert Mak citeert in een bijdrage de Hongaars-Amerikaanse historicus John Lukacs: "de taak van de historicus is in de eerste plaats het streven naar de waarheid door het uitbannen van onwaarheid."
Let wel: niet de onwaarheid maar onwaarheid.
En verder rust ik mijn Kees.
Wie ben jij om te bepalen dat het leugens zijn, noem eens zo'n leugen, ik ben erg benieuwd.quote:Op zondag 4 november 2012 01:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Geloof jij maar lekker in je leugens als dat zo lekker is.
Het helpt alleen wel om even e.e.a. te relativeren.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:55 schreef DeParo het volgende:
Eenvoudige stellingen de wereld ingooien help je niemand mee, doet Geert Mak ook niet, een controversiële meningen is ook niet meteen waarheid omdat het controversieel en taboe is binnen een bepaalde samenleving.
Dat ligt er net aan waar je op doelt.quote:Op zondag 4 november 2012 01:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het helpt alleen wel om even e.e.a. te relativeren.
Ik ben Papierversnipperaar.quote:Op zondag 4 november 2012 01:36 schreef DeParo het volgende:
Wie ben jij om te bepalen dat het leugens zijn, noem eens zo'n leugen, ik ben erg benieuwd.
God bestaat niet.quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:55 schreef DeParo het volgende:
Als je alles nu opeens gaat relativeren wat houd je dan over, God,
Dus?quote:Op zondag 4 november 2012 01:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben Papierversnipperaar.
God bestaat wel!quote:God bestaat niet.
Iedereen een eigen gemeenschap.quote:Op zondag 4 november 2012 00:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
God misschien niet, maar Octopus Paul heeft toch duidelijk laten zien dat Hij almachtig is.quote:Op zondag 4 november 2012 01:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben Papierversnipperaar.
[..]
God bestaat niet.
Scheiding van kerk en staat, je hebt gelijk.quote:Op zondag 4 november 2012 15:47 schreef PizzaMizza het volgende:
Mensen, dit is geen religieuze topic maar een politieke.
Prachtig hoe je het Jodendom in een negatief daglicht stelt, en andere religies vereert. Als ik geen kennis had van zaken, zou ik je geloven. Echter, ik ben geen onderbuikmens en ik spot jouw haat richting de Joden en het jodendom.quote:Op zondag 4 november 2012 16:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Scheiding van kerk en staat, je hebt gelijk.
Toch heeft het feit dat Octopus Paul de ware Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten is, ook politieke gevolgen. Neem bijvoorbeeld de joodse symbolen als de zespuntige ster of de zevenarmige kandelaar. Die zijn het nčt niet, ze halen nčt de heilige acht niet. Dat geeft een diepgevoelde onrust in de gelovigen, die zich duidelijk al eeuwenlang uit in het van hot naar her zwerven. En als ze dan een eigen land inpikken, blijven ze onrustig zoeken naar dat kleine stukje dat ze nog missen. Ze blijven ontevreden bezig papiertjes in hun klaagmuur te stoppen. Terwijl ze beter aan flessenpost zouden kunnen gaan doen.
Boeddhisten met hun achtvoudige pad hebben het veel makkelijker: die zijn er al bijna.
Christenen zitten met hun vierarmige kruis, dat is een veel duidelijker verschil met acht en ook eenvoudiger compleet te maken door een verdubbeling.
Als Hij zich eerder geopenbaard had (en aanvaard was natuurlijk), dan was het nu veel rustiger geweest in het Midden-Oosten.
Maar het is nog niet te laat, men kan zich nog bekeren!
Vuvuzela!
Toch mooi dat je op een opzichtig sarcastische post erin slaagt om je alsnog op je tenen te laten trappen. Een beetje gezonde dosis zelfrelativering kan geen kwaad.quote:Op zondag 4 november 2012 16:14 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Prachtig hoe je het Jodendom in een negatief daglicht stelt, en andere religies vereert. Als ik geen kennis had van zaken, zou ik je geloven. Echter, ik ben geen onderbuikmens en ik spot jouw haat richting de Joden en het jodendom.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |