abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118381902
Hallo,

Ik post zelden in dit forum, niet geheel onlogisch want ik ben zelf geen ouder. Toch wil ik ergens jullie mening over. Laat ik beginnen met een paar korte anekdotes.

Vroeger, toen ik nog op school zat en de leerkracht die gaf me strafwerk of ik moest nablijven en mijn ouders kregen er weet van, kreeg ik van hun ook nog eens op mijn donder en in het ergste geval extra straf.

Vroeger als een jongen flink gepest of geslagen werd en hij klaagde bij de ouders van de pestkop, kreeg de pestkop, en plein public, de wind van voren van zijn ouders (vaak moeder) zodat hij gezichtverlies leed voor als zijn vrienden.

Tegenwoordig, als een kind straf krijgt, staan ouders (soms één, soms ook beide) direct bij de deur van de leerkracht om verhaal te halen. Dat het onterecht is, dat de hele klas bezig was en dat dan niet hun kind als enige straf mag krijgen

Tegenwoordig als je gepest wordt en je spreekt de ouders van een pestkop erop aan, krijg je al snel reacties van: "Onzin, zoiets doet mijn kind niet" of "Nou, daar zul je het zelf wel naar gemaakt hebben."

Het gezag dat leerkrachten vroeger hadden is ook compleet verdwenen, felle ouders staan bij het minst geringste op de stoep. Als de zaak dan bij de directeur komt, zal hij bemiddelend optreden, vooral ten gunste van de ouders, want hij is bang dat ouders het kind van school halen en de school dus inkomsten mist.

Voor de duidelijkheid: Deze voorbeelden zijn persoonlijke ervaringen, daarom wil ik weten of andere die ervaringen ook hebben of niet. Misschien (hopelijk) heb ik een verkeerd beeld van de huidige ouders.

Samenvatting:
Naar mijn mening staan ouders van tegenwoordig vaak ten onrechte onvoorwaardelijk achter hun kind. Hun kind kan niets verkeerds doen en heeft altijd gelijk. Slecht gedrag van kinderen voor door hun ouders weggewuifd, gebagatelliseerd of gewoonweg ontkend. De schuld ligt altijd bij een andere leerling, de leerkracht of de school.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 18:34:08 #2
382084 garay007
haat aan mensen die je probere
pi_118382147
Je hebt totaal gelijk, kinderen van nu hebben gwn relax leventje.
(Maar ff off topic hoe start je een topicc
?)
pi_118382223
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 18:27 schreef Shreyas het volgende:

Vroeger als een jongen flink gepest of geslagen werd en hij klaagde bij de ouders van de pestkop, kreeg de pestkop, en plein public, de wind van voren van zijn ouders (vaak moeder) zodat hij gezichtverlies leed voor als zijn vrienden.

Tegenwoordig als je gepest wordt en je spreekt de ouders van een pestkop erop aan, krijg je al snel reacties van: "Onzin, zoiets doet mijn kind niet" of "Nou, daar zul je het zelf wel naar gemaakt hebben."

Wat een onzin :')

Beide dingen zijn geheel afhankelijk van de ouder.
20 jaar geleden genoeg ouders mee gemaakt die van mening waren dat hun kind niet doet aan pesten.. Dat is niet iets van nu..
pi_118382437
Alles voor de prins en de prinsjes.

Ouders van tegenwoordig kopen hun schuldgevoel af met speelgoed en quality time waar men vooral niet streng wilt zijn omdat men de kinderen overdag in de kinderopvang dumpt of bij opa en oma.

Alles voor de hypotheek van het te grootte huis, Ipad, en de derde vakantie.

Het wordt tijd dat kinderen gewoon weer een ouderwetse opvoeding krijgen zoals in de jaren 80 waar er nog wel tijd was voor het gezin met een opvoeding waar normen en waarde centraal staan ipv de nieuwste gadgets en de 3de vakantie.

Als ik zou hoe veel jonge ouders hun kinderen opvoeden... ik walg ervan.
pi_118382786
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 18:42 schreef Revolution-NL het volgende:
Het wordt tijd dat kinderen gewoon weer een ouderwetse opvoeding krijgen zoals in de jaren 80 waar er nog wel tijd was voor het gezin met een opvoeding waar normen en waarde centraal staan ipv de nieuwste gadgets en de 3de vakantie.

Je beseft je wel dat de kinderen van de jaren 80 degene zijn die nu de opvoeders zijn?
pi_118383451
quote:
Hallo,

Ik post zelden in dit forum, niet geheel onlogisch want ik ben zelf geen ouder.
Je hoeft niet te posten, maar als je eens zou meelezen zou je ontdekken dat situaties zoals jij ze omschrijft hier heel regelmatig besproken dan wel bediscussieerd worden. Dus bij oprechte interesse: Zoek en gij zult vinden! :P
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_118383499
quote:

Wat dat betreft zou je denk ik met mijn opvoeding geen reden tot klagen hebben. In zo'n geval zou ik er thuis nog niet vanaf zijn, een beetje afhankelijk van wat er is voorgevallen. Extra straf ligt dan wel voor de hand, maar dat krijg ik ook nog wel buiten school om. Dan krijg ik vaak van anderen te horen dat ik nog heel ouderwets opgevoed wordt.
pi_118383704
Ik wacht op de eerste post over het invoeren van de corrigerende tik. :D
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_118384049
Maak mij meer zorgen om de druk om te presteren en later zo hoog mogelijk met alles te eindigen die er vanuit veel ouders word gelegd laat een kind een kind wezen.
When your drunk the old woman tastes like a virgin... Crap!
pi_118384119
Sterre doet zoiets niet!!!
  Licht Ontvlambaar woensdag 24 oktober 2012 @ 19:27:08 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_118384206
quote:
Hallo,

Ik post zelden in dit forum, niet geheel onlogisch want ik ben zelf geen ouder. Toch wil ik ergens jullie mening over. Laat ik beginnen met een paar korte anekdotes.

Vroeger, toen ik nog op school zat en de leerkracht die gaf me strafwerk of ik moest nablijven en mijn ouders kregen er weet van, kreeg ik van hun ook nog eens op mijn donder en in het ergste geval extra straf.

Tegenwoordig, als een kind straf krijgt, staan ouders (soms één, soms ook beide) direct bij de deur van de leerkracht om verhaal te halen. Dat het onterecht is, dat de hele klas bezig was en dat dan niet hun kind als enige straf mag krijgen

Het gezag dat leerkrachten vroeger hadden is ook compleet verdwenen, felle ouders staan bij het minst geringste op de stoep. Als de zaak dan bij de directeur komt, zal hij bemiddelend optreden, vooral ten gunste van de ouders, want hij is bang dat ouders het kind van school halen en de school dus inkomsten mist.

Voor de duidelijkheid: Deze voorbeelden zijn persoonlijke ervaringen, daarom wil ik weten of andere die ervaringen ook hebben of niet. Misschien (hopelijk) heb ik een verkeerd beeld van de huidige ouders.

Samenvatting:
Naar mijn mening staan ouders van tegenwoordig vaak ten onrechte onvoorwaardelijk achter hun kind. Hun kind kan niets verkeerds doen en heeft altijd gelijk. Slecht gedrag van kinderen voor door hun ouders weggewuifd, gebagatelliseerd of gewoonweg ontkend. De schuld ligt altijd bij een andere leerling, de leerkracht of de school.
Ik herken je verhaal! Vanuit de jaren tachtig...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_118384221
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:14 schreef Moonah het volgende:
Tikkie, jij bent 'm.
pi_118384269
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:23 schreef FAUSTINO het volgende:
Maak mij meer zorgen om de druk om te presteren en later zo hoog mogelijk met alles te eindigen die er vanuit veel ouders word gelegd laat een kind een kind wezen.
De prestaties van een kind lijken ouders tegenwoordig wel als statussymbool te zien. Hun prins of prinsesje is altijd overal het beste zijn, loopt overal in voorop en is zeer speciaal. Iedereen moet dit horen bij gelegenheden of je nu wil of niet.
pi_118384275
quote:
Lost een hoop problemen op en kweekt een ruggegraat bij kinderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2012 19:28:51 ]
pi_118384334
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:23 schreef FAUSTINO het volgende:
Ik maak me drukker om het feit dat al die verwende kutkinders van tegenwoordig later ook pappa en mamma gaan worden. Die generatie kinderen gaat echt zo kei- en keihard falen aangezien opa en oma ook al dramatisch zijn :X
pi_118384627
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De prestaties van een kind lijken ouders tegenwoordig wel als statussymbool te zien. Hun prins of prinsesje is altijd overal het beste zijn, loopt overal in voorop en is zeer speciaal. Iedereen moet dit horen bij gelegenheden of je nu wil of niet.
En als dat niet het geval is en de ouders erop aangesproken worden op school dat hun kind toch echt wat meer hulp nodig heeft is dat onmogelijk want hun kind heeft dat toch helemaal niet nodig.

quote:
7s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik maak me drukker om het feit dat al die verwende kutkinders van tegenwoordig later ook pappa en mamma gaan worden. Die generatie kinderen gaat echt zo kei- en keihard falen aangezien opa en oma ook al dramatisch zijn :X
Kinderen van een jaar of 14 welke nu al een schuld hebben vanwege een mobiele abonnement of ouders die hun kinderen alles maar gewoon geven. Later denken die kinderen dat ze gewoon overal recht op hebben wat hun hartje belangt.
pi_118384667
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:35 schreef FAUSTINO het volgende:

Kinderen van een jaar of 14 welke nu al een schuld hebben vanwege een mobiele abonnement of ouders die hun kinderen alles maar gewoon geven. Later denken die kinderen dat ze gewoon overal recht op hebben wat hun hartje belangt.
Kinderen in groep 8 met een fucking smartphone :') I rest my case.
pi_118384670
quote:
14s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als je hard genoeg slaat wordt het kind vanzelf sterk ja.
(Lekker spieren kweken als afweermechanisme).

:')
pi_118384758
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:36 schreef Wumb het volgende:

[..]

Als je hard genoeg slaat wordt het kind vanzelf sterk ja.
(Lekker spieren kweken als afweermechanisme).

Ja, want een corrigerende tik is een kind afrossen.
Ouders van tegenwoordig hebben blijkbaar ook al moeite met lezen. Het lijkt goffedomme wel een slechte remake van Idiocracy hiero.
pi_118384762
quote:
10s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja maar het kind moet wel altijd bereikbaar zijn, handig voor later want dan moet je dat ook voor je werk zijn :')
pi_118384812
quote:
7s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ouders van tegenwoordig hebben blijkbaar ook al moeite met lezen. Het lijkt goffedomme wel een slechte remake van Idiocracy hiero.
Maar goed dat ik nog geen ouder ben dan.

pi_118384869
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:38 schreef Wumb het volgende:

[..]

Maar goed dat ik nog geen ouder ben dan.

Je bent iig al aardig besmet met het OUD virus.
pi_118384897
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:37 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

Ja maar het kind moet wel altijd bereikbaar zijn, handig voor later want dan moet je dat ook voor je werk zijn :')
En dan moet het een Iphone 5 zijn, want minder kan heul niet, we zijn geen plebs :{w
pi_118384901
quote:

[..]

Ouderwetse billenkoek niks mis mee in sommige gevallen :)
pi_118384951
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:41 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

Ouderwetse billenkoek niks mis mee in sommige gevallen :)
Kijk uit hoor, nu komen de New Age ouders uit alle hoeken en gaten om te verklaren dat ze hun Sterrekinderen geboren onder de Blauwe Maan met Groene Aura nooit en te nimmer zullen aanraken en altijd een vriend/vriendin willen zijn voor hun kind _O_

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2012 19:43:05 ]
pi_118384967
quote:
10s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Mijn neefje van 6 zou bijna een Ipad krijgen voor zijn verjaardag, uiteindelijk is het een netbook geworden dit was namelijk echt nodig voor zijn ontwikkeling! Hij pakte het computeren namelijk zo goed op als hij op de laptop van papa zat 8)7

Het vervelende verwende etterbakje zegt niet eens dankjewel als je een cadeau geeft, als het cadeau hem niet aan staat wordt het gewoon in de hoek geflikkerd. Maargoed... deze kleine prins is dan ook de baas thuis 8)7

Toen zijn ouders vertelde dat ze naar Disney gingen werd hij boos omdat hij Mickey mouse niet leuk vond _O-
pi_118385021
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:43 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mijn neefje van 6 zou bijna een Ipad krijgen voor zijn verjaardag, uiteindelijk is het een netbook geworden dit was namelijk echt nodig voor zijn ontwikkeling! Hij pakte het computeren namelijk zo goed op als hij op de laptop van papa zat 8)7

Het vervelende verwende etterbakje zegt niet eens dank je wel als je een cadeau geeft, als het cadeau hem niet aan staat wordt het gewoon in de hoek geflikkerd. Maargoed... deze kleine prins is dan ook de baas thuis 8)7

Toen zijn ouders vertelde dat ze naar Disney gingen werd hij boos omdat hij Mickey mouse niet leuk vond _O-
Zo mooi om te zien he, hoe volwassen hun volledige ruggegraat kwijtraken aan zo`n irritant schijtkind.
pi_118385094
quote:
7s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En dan moet het een Iphone 5 zijn, want minder kan heul niet, we zijn geen plebs :{w
En wel dure merkkleding en al die andere zooi de meeste kinderkamers zien er meer uit als een elektronicawinkel :')

quote:
7s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Kijk uit hoor, nu komen de New Age ouders uit alle hoeken en gaten om te verklaren dat ze hun Sterrekinderen geboren onder de Blauwe Maan met Groene Aura nooit en te nimmer zullen aanraken en altijd een vriend/vriendin willen zijn voor hun kind _O_
Jaartjes terug kreeg ik weleens een manneke te slapen in huis en die kon het bont maken na een paar keer een flinke pets op zijn kont begon hij het te begrijpen dat het niet normaal was als je heel je tas met kleding dwars door de kamer pleurt :')

Zijn ouders vonden dat spelen wat ie deed...
pi_118385281
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:45 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

En wel dure merkkleding en al die andere zooi de meeste kinderkamers zien er meer uit als een elektronicawinkel :')

[..]

Jaartjes terug kreeg ik weleens een manneke te slapen in huis en die kon het bont maken na een paar keer een flinke pets op zijn kont begon hij het te begrijpen dat het niet normaal was als je heel je tas met kleding dwars door de kamer pleurt :')

Zijn ouders vonden dat spelen wat ie deed...
Andermans kinderen slaan vind ik sowieso onacceptabel. Daar hoor je ten alle tijden van af te blijven. Maar voor dat dit topic langzaam converteert naar een ''voor of tegen slaan''-topic, het gaat er dus niet om dat ik vind dat kinderen strenger of harder aangepakt moeten worden, het gaat mij erom dát ze aangepakt worden. Dat ze van hun ouders op één of andere manier te horen krijgen dat ze niet goed bezig zijn en niet dat ze steeds maar weer in bescherming worden genomen of dat alles wat ze doen goedgepraat wordt.
pi_118387299
Andermans kinderen slaan :'(
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_118388726
Ach ja, de ouders van tegenwoordig....
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 24 oktober 2012 @ 21:02:17 #32
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_118388776
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:37 schreef FAUSTINO het volgende:

Ja maar het kind moet wel altijd bereikbaar zijn,
Stel je voor dat er wat gebeurd en je Pietje wordt verkracht dan moet je hem wel kunnen bellen! :Y
pi_118389263
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:49 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Andermans kinderen slaan vind ik sowieso onacceptabel. Daar hoor je ten alle tijden van af te blijven. Maar voor dat dit topic langzaam converteert naar een ''voor of tegen slaan''-topic, het gaat er dus niet om dat ik vind dat kinderen strenger of harder aangepakt moeten worden, het gaat mij erom dát ze aangepakt worden. Dat ze van hun ouders op één of andere manier te horen krijgen dat ze niet goed bezig zijn en niet dat ze steeds maar weer in bescherming worden genomen of dat alles wat ze doen goedgepraat wordt.
Ja daarom zal de jongen nu ook wel uit geplaatst zijn omdat zijn ouders hem niet meer aankonden toen het in puberteit kwam ^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 21:02 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Stel je voor dat er wat gebeurd en je Pietje wordt verkracht dan moet je hem wel kunnen bellen! :Y
Waarop mama vraagt doe je het wel veilig? Zegt ik heb het nu te druk hoor en de telefoon uitdrukt :')
pi_118391370
Imho als je een kind slaat kan je het ook niet aan..
Slaan vind ik echt een zwaktebod.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 07:35:48 #35
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_118404995
Ik ben wel benieuwd hoe oud TS eigenlijk is:

quote:
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en volgens mij moet dat al héél lang geleden zijn.

quote:
Ouders van tegenwoordig kopen hun schuldgevoel af met speelgoed en quality time waar men vooral niet streng wilt zijn omdat men de kinderen overdag in de kinderopvang dumpt of bij opa en oma.
Jij denkt dat de Oud-Zuid-mentaliteit de standaard is?

quote:
Ja, klopt. Maar ik denk dat je je even moet afvragen of het nu echt zoveel minder is dan vroeger.

Verder ben ik héél benieuwd wíe van de FOKkers die zo afgeven op de "opvoeding door de ouders van nu" zelf kinderen hebben.

In de Quest van novemver staat een interessant artikel over hoe het zover gekomen is. Één van de conclusies is, dat je nu ziet dat kinderen die te weinig NEE gehoord hebben, daar later méér problemen mee krijgen dan als je ze nú wèl NEE zou verkopen.
Beetje het idee van "helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen niet door".

quote:
Potentieel reltopic :9

quote:
14s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:28 schreef Scorpie het volgende:
quote:
Volgens mij hadden we in een eerder topic al geconcludeerd dat jij (1) zelf geen kinderen hebt en (2) er nog steeds niet in slaagt een duidelijk onderscheid te maken tussen de corrigerende tik en kindermishandeling, en bovendien dat (3) je de tik niet nodig hebt om op te voeden, maar dan moet je wèl opvoeden.

Dit is geen probleem van het wel of niet slaan van kinderen ter correctie.
Dit is een probleem van ouders van nu die meer vriend dan ouder voor hun kind willen zijn.

Maar of het in de praktijk zo'n vaart loopt, ik denk dat het meevalt. Ik ben er i.i.g. niet van overtuigd dat een groot deel van de kinderen te soft opgroeit... dat wordt immers al gezegd over de jeugd sinds de Griekse oudheid.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_118405046
Goed, duidelijk is dat de meesten die nu gereageerd hebben vinden dat het niet zo langer kan met de jeugd van nu die gemiddeld genomen verwend, kleinzerig is en alleen opgaat in zijn of haar zelfverzonnen leefwereldje waar 24/7 met je mobiel rondlopen het enige leven is.

Ik zeg dat dit ook deels de fout van de ouders die naarmate de jaren vorderen ook steeds gemakzuchtiger worden en als het erop aankomt altijd voor de makkelijkste weg kiezen als het om opvoeden gaat en dat vaak "afkopen" het middel is in de hoop dat het kind dat meegaat in wat de ouder wil.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2012 07:51:59 ]
pi_118405170
Zie hier de bevestiging van de teloorgang van ouders en kinderen van deze tijd:

http://www.rtl.nl/compone(...)lieren-en-ouders.xml

Dit zijn dus de kindertjes die door hun ouders als misbakseltjes worden opgevoed en geleerd krijgen dat het oke is om geweld tegen andere mensen te gebruiken.

Ouders van tegenwoordig falen, net zoals hun kinderen, zo blijkt maar weer.
pi_118405215
Maar mag je ook niet een klein beetje nadenkendheid van kinderen/jongeren verwachten Scorpie? Ik ben zelf ook nooit geslagen, ben redelijk vrij en open opgevoed, maar heb nooit de behoefte gehad een conciergie in elkaar te slaan, door een discotheekdeur heen te schieten of me gewoonweg asociaal of kwetsend op te stellen in het openbaar.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 08:21:24 #39
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_118405244
quote:
7s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 08:18 schreef Luigi het volgende:
Maar mag je ook niet een klein beetje nadenkendheid van kinderen/jongeren verwachten Scorpie? Ik ben zelf ook nooit geslagen, ben redelijk vrij en open opgevoed, maar heb nooit de behoefte gehad een conciergie in elkaar te slaan, door een discotheekdeur heen te schieten of me gewoonweg asociaal of kwetsend op te stellen in het openbaar.
elk kind heeft natuurlijk een ander soort opvoeding nodig. Er zijn ook kinderen/jongen die niet zien wat goed/fout is. Of wel zien , maar er niets van aantrekken. Ja die moet je strenger aanpakken, dan een kind als jou die die behoeftes allemaal niet heeft.
pi_118405450
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 08:21 schreef Cue_ het volgende:

[..]

elk kind heeft natuurlijk een ander soort opvoeding nodig. Er zijn ook kinderen/jongen die niet zien wat goed/fout is. Of wel zien , maar er niets van aantrekken. Ja die moet je strenger aanpakken, dan een kind als jou die die behoeftes allemaal niet heeft.
Ja ongetwijfeld maar wij hadden ook wel kinderen in de klas van wat we nu 'tokkies' zouden noemen en ja, die flikten wel eens wat, maar hadden toch ook hun grenzen. Ik wil trouwens niemand vrijpleiten hoor want sommige ouders maken er ook echt een bende van maar in mijn ervaring zijn dat niet echt de 'sterrekind' ouders... Je kunt het er niet mee eens zijn, die manier, maar die zorgen zelden voor structurele overlast.
pi_118407318
quote:
14s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 08:12 schreef Scorpie het volgende:
Zie hier de bevestiging van de teloorgang van ouders en kinderen van deze tijd:

http://www.rtl.nl/compone(...)lieren-en-ouders.xml

Dit zijn dus de kindertjes die door hun ouders als misbakseltjes worden opgevoed en geleerd krijgen dat het oke is om geweld tegen andere mensen te gebruiken.

Ouders van tegenwoordig falen, net zoals hun kinderen, zo blijkt maar weer.
En laat de concierge niets terugdoen of zeggen want dan klagen we gewoon de hele zooi aan. Moderne ouders :r :r
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:39:50 #42
238326 Worteltjestaart
pi_118408342
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:02 schreef Chahna het volgende:
En laat de concierge niets terugdoen of zeggen want dan klagen we gewoon de hele zooi aan. Moderne ouders :r :r
Tja. Er zijn altijd 2 kanten aan het verhaal.
De conciërges in kwestie moeten daar tegen kunnen optreden, echter, 'iets terugdoen' is een no-go. Geen handtastelijkheden.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_118412039
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:39 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Tja. Er zijn altijd 2 kanten aan het verhaal.
De conciërges in kwestie moeten daar tegen kunnen optreden, echter, 'iets terugdoen' is een no-go. Geen handtastelijkheden.
Precies, je mag niet optreden tegen kids want dan worden de ouders boos. Diezelfde ouders treden zelf ook niet op, immers als je je kind maar 3 uur per dag ziet tijdens het eten (want school, opvang etc) ga je hem/haar niet straffen in die korte tijd.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 13:27:52 #44
238326 Worteltjestaart
pi_118414635
Ach kom nou. Je wilt toch niet zeggen dat jij fysiek optreden tegen leerlingen wil gaan goedkeuren?

:{w :N
pi_118414671
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 13:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ach kom nou. Je wilt toch niet zeggen dat jij fysiek optreden tegen leerlingen wil gaan goedkeuren?

Als je een school in een soort war zone wilt veranderen is dat wel een goed idee ja ;).
pi_118414732
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 13:27 schreef Worteltjestaart het volgende:

Wie zegt er iets over fysiek optreden? Aangifte doen van mishandeling die ook daadwerkelijk opvolging krijgt van de politie lijkt me prima.
pi_118414749
quote:
7s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 13:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wie zegt er iets over fysiek optreden? Aangifte doen van mishandeling die ook daadwerkelijk opvolging krijgt van de politie lijkt me prima.
Daar sluit ik me bij aan.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 14:02:28 #48
238326 Worteltjestaart
pi_118415904
quote:
7s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 13:30 schreef Scorpie het volgende:
Wie zegt er iets over fysiek optreden?
Ik reageerde op de quoot van Chahna, die weer het gevolg was van mijn opmerking "geen handtastelijkheden".

quote:
Aangifte doen van mishandeling die ook daadwerkelijk opvolging krijgt van de politie lijkt me prima.
Precies!
pi_118416122
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 14:02 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ik reageerde op de quoot van Chahna, die weer het gevolg was van mijn opmerking "geen handtastelijkheden".

[..]

Precies!
Er is een verschil tussen optreden en mishandelen. Fysiek geweld hoeft van mij ook niet maar de 'moderne ouder' wordt al kwaad als ze horen dat Sterre in de hoek moest staan, of moest nablijven.

Daarnaast vind ik, dat wanneer een leraar aan een leerling vraagt of hij het lokaal wil verlaten (wegsturen) en hij wil niet, dat hij hem aan zijn arm naar buiten mag begeleiden.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 14:11:05 #50
238326 Worteltjestaart
pi_118416224
Ah, ja, maar dát is de nuance die je niet geeft als je meteen protesteert tegen een opmerking 'geen handtastelijkheden' ;)

Ik vraag me trouwens af of 'de moderne ouder' gemiddeld genomen wel zo kwaad wordt als kindlief straf krijgt. Ik ben van mening dat dat zeker voorkomt, maar (gelukkig) nog altijd de uitwassen zijn.
Al sinds mensenheugenis klaagt de oudere generatie altijd over de jongere, maar wordt het per saldo echt erger, of wordt er gewoon meer aandacht aan besteed?
pi_118416295
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 14:11 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ah, ja, maar dát is de nuance die je niet geeft als je meteen protesteert tegen een opmerking 'geen handtastelijkheden' ;)

Ik vraag me trouwens af of 'de moderne ouder' gemiddeld genomen wel zo kwaad wordt als kindlief straf krijgt. Ik ben van mening dat dat zeker voorkomt, maar (gelukkig) nog altijd de uitwassen zijn.
Al sinds mensenheugenis klaagt de oudere generatie altijd over de jongere, maar wordt het per saldo echt erger, of wordt er gewoon meer aandacht aan besteed?
Het respect voor de ouderen is al heel lang weg al tig jaar niets nieuws en het word steeds erger.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 14:14:30 #52
238326 Worteltjestaart
pi_118416341
Als het toch al weg is kan het ook niet erger worden.

In plaats van een loze opmerking te plaatsen, moet je wel even met onderbouwing komen.
pi_118416458
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 14:13 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

Het respect voor de ouderen is al heel lang weg al tig jaar niets nieuws en het word steeds erger.
Dat werkt echt 2 kanten op, als ouderen de jeugd zonder respect behandelen dan krijgen ze dat ook terug. :Y En de oudjes van nu hebben ook de volgende generaties opgevoed dus dan ligt bij de oudjes van nu dan toch ook schuld?
Net als dat mijn moeder nu bij de 55+ers hoort en ze wel kan klagen over de generatie die nu kinderen krijgt maar zij en haar vrienden, vriendinnen hebben onze generatie opgevoed.
pi_118476187
quote:
2s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 14:18 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat werkt echt 2 kanten op, als ouderen de jeugd zonder respect behandelen dan krijgen ze dat ook terug. :Y En de oudjes van nu hebben ook de volgende generaties opgevoed dus dan ligt bij de oudjes van nu dan toch ook schuld?
Net als dat mijn moeder nu bij de 55+ers hoort en ze wel kan klagen over de generatie die nu kinderen krijgt maar zij en haar vrienden, vriendinnen hebben onze generatie opgevoed.
Dus dat betekent dat ouderen de jeugd vroeger ook met meer respect behandelden?
Ik denk dat dat te makkelijk is. Er is wel degelijk iets mis met hoe jongeren omgaan met andere (oudere) mensen en dat komt naar mijn mening wel degelijk door ouders. Misschien wel omdat ouders te veel respect hebben voor kinderen en hun wensen.
pi_118477606
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:43 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het vervelende verwende etterbakje zegt niet eens dankjewel als je een cadeau geeft, als het cadeau hem niet aan staat wordt het gewoon in de hoek geflikkerd. Maargoed... deze kleine prins is dan ook de baas thuis 8)7

Het zal jou ongetwijfeld aan je reet roesten, maar een jaar of 5/6 geleden woonde ik in een "Vogelaarwijk" in een 10-hoogflat. Een jochie op de eerste verdieping, van een jaar of 3 oud, riep naar iedereen die het horen wilde dat hij een slot had gekregen. Een slot voor zijn fietsje. Ook toen al was ik onder de indruk : de één gaapt bij een PlayStation3, de ander vindt een 'echt slot' wereldnieuws.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:09:35 #56
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118477648
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 21:40 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dus dat betekent dat ouderen de jeugd vroeger ook met meer respect behandelden?
Ik denk dat dat te makkelijk is. Er is wel degelijk iets mis met hoe jongeren omgaan met andere (oudere) mensen en dat komt naar mijn mening wel degelijk door ouders. Misschien wel omdat ouders te veel respect hebben voor kinderen en hun wensen.
mijn ervaring is dat ouderen héél lomp zijn! Voordringen bij de supermarkt, kinderen volledig onder de voet lopen en dan niks zeggen, amechtig achter je staan zuchten als je je boodschappen aan het inpakken bent (en je toch al 4 mensen voor hebt laten gaan, maar ja, je moet zelf toch ook eens aan de beurt zijn)

Vooralsnog vind ik de jongeren die ik zie uitermate correct en beleefd tegen ouderen (daarmee bedoel ik bejaarden) en diezelfde ouderen dus lomp.

Verbeterpunt vind ik jongeren tegen 'ouders' dus mensen van de leeftijd van hun ouders. Ze laten zich maar slecht corrigeren bij overlast. Maar volgens mij is ook dat van alle tijden.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:47:49 #57
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_118486391
Ik denk soms dat het een tegenreactie is op hoe deze ouders ooit in de jaren 80 zelf opgevoed zijn. Iets te nonchalant misschien waardoor ze zelf nu alles goed willen doen voor hun eigen kind. Terwijl een kind een buil laten vallen soms ook juist goed is. Laat ze maar lekker buiten spelen en vies worden.
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:49:22 #58
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_118486422
quote:

[..]

Respect van ouderen en solidariteit voor jongeren is ook ver te zoeken... toevallig.
pi_118488234
Wat een bullshit OP zeg.
pi_118488237
quote:

[..]

Wat een onzin. Ik zie juist ontzettend veel respect voor ouderen om me heen. Ligt denk ik ook aan het milieu waarin je je begeeft. We zijn niet allemaal omringt door asociale paupers en Marokkanen.
pi_118488295
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 19:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit inderdaad, al zwetend vliegen de moeders voorbij op de fiets om na afloop van de blokfluitles, de pianoles van 16:30 nog op de valreep te kunnen bijwonen. Om vervolgens na het avondeten alvast wat woordjes Frans, Duits en een beetje Latijn te reciteren zodat ze straks overkomen als kleine allesweters met bovenmenselijke gaven, waarvoor het Gymnasium eigenlijk nog te min zal zijn. w/
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 08:28:08 #62
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_118488487
De ouders van de 1970-80-ers hadden het ook een heel stuk makkelijker!
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_118535320
Dat is helemaal een kletsverhaal want reken maar, dat toen de Dolle Mina's e.d.(in uiterste progressief Nederland) hun hoogtij dagen hadden en de jeugd van toen rebelser en meer vrijgevochten was dan wat je nu ziet rondlopen.
  zondag 28 oktober 2012 @ 18:06:55 #64
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118544182
quote:
15s.gif Op zondag 28 oktober 2012 14:16 schreef Iwanius het volgende:
Dat is helemaal een kletsverhaal want reken maar, dat toen de Dolle Mina's e.d.(in uiterste progressief Nederland) hun hoogtij dagen hadden en de jeugd van toen rebelser en meer vrijgevochten was dan wat je nu ziet rondlopen.
Waren de dolle mina's niet de jeugd in die tijd van de dolle mina's? ik ben nu ouder, en mijn moeder was een dolle mina.

Dusch.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_118568054
De moeder van die Lorenzo T die Babel bedreigde is weer hét voorbeeld van de moderne ouder. Zoon bedreigd iemand, moeder doet aangifte tegen Babel. Ja mensen, want 'mijn kind is niet zo, wij zijn slachtoffer'.
pi_118568179
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 10:05 schreef Chahna het volgende:
De moeder van die Lorenzo T die Babel bedreigde is weer hét voorbeeld van de moderne ouder. Zoon bedreigd iemand, moeder doet aangifte tegen Babel. Ja mensen, want 'mijn kind is niet zo, wij zijn slachtoffer'.
Waar aangifte tegen gedaan is, is het door die Babel op Twitter zetten van persoonlijke NAW gegevens van die knoepert. En terecht want zo werkt dat niet (behalve op Geen Stijl). Daarnaast lees ik in het persbericht nog aardig wat zelfkritiek (de moeder noemt het "een hele domme actie van een hele domme puber" oid) en zeker niks in de trant van 'mijn kind is niet zo'. Het was een hele domme rascistische opmerking maar niks erger dan wat je in het weekend in een kroeg kunt horen over negers, homo's of andere minderheden.

Dat is ook een beetje het probleem: al die uitvergrotingen. Eén incident en een berichtje in de Telegraaf -> brandstapel. Kind steekt fikkie? Heropvoeden die pyromaan. Schreeuwers in de supermarkt? Het land uit dat tuig, hoe durven ze.

Met een niet bestaand wetboek in de hand (waar menig moslim jaloers op zou zijn qua straffen) iedereen veroordelen die ook maar een mm uit de maat loopt.
pi_118568496
quote:
7s.gif Op maandag 29 oktober 2012 10:11 schreef Luigi het volgende:

[..]

Waar aangifte tegen gedaan is, is het door die Babel op Twitter zetten van persoonlijke NAW gegevens van die knoepert. En terecht want zo werkt dat niet (behalve op Geen Stijl). Daarnaast lees ik in het persbericht nog aardig wat zelfkritiek (de moeder noemt het "een hele domme actie van een hele domme puber" oid) en zeker niks in de trant van 'mijn kind is niet zo'. Het was een hele domme rascistische opmerking maar niks erger dan wat je in het weekend in een kroeg kunt horen over negers, homo's of andere minderheden.

Welke NAW?? Hij heeft alleen zijn ping online gezet, en die stond al vermeld in zijn twitteraccount.

De moeder liegt.
pi_118568518
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 10:21 schreef Chahna het volgende:

De moeder liegt.
Zullen we haar steriliseren?
  maandag 29 oktober 2012 @ 10:23:40 #69
338096 Mxx
the best u ever had
pi_118568561
Ouders zijn soms nog een beetje ouderwets. Kinderen moeten zich nu eenmaal leren verdedigen anders wordt het niks met ze in deze maatschappij. Allemaal door de media van tegenwoordig die er de druk op zet en ouders weten zich er geen raad mee.
pi_118569022
quote:
7s.gif Op maandag 29 oktober 2012 10:22 schreef Luigi het volgende:

[..]

Zullen we haar steriliseren?
Te laat.
pi_118570215
mag ik ook meepraten als niet-ouder maar wel met wat eigen ervaringen?

2 huizen verderop woont een stel van onze leeftijd waarbij het erg duidelijk is dat zij geheel conform de huidige opvoeding liever vriendjes zijn van hun kinderen dan ouders, dus het opvoeden graag aan anderen overlaten.
Kinderen komen geregeld bij anderen ongevraagd over de vloer of in de tuin en daar wordt altijd door de ouders op gereageerd met 'als je er last van hebt dan moet je het maar tegen ze zeggen hoor'.
oftewel, niet hun eigen kinderen aanleren dat het niet netjes is om zomaar ongevraagd bij iemand de keuken binnen te lopen maar het die mensen zelf laten zeggen, dat vind ik al apart.

die paar keer dát je dan dus tegen 1 van de 2 ukken iets roept over; en nu vertrekken want je kunt niet zomaar ongevraagd bij mensen naar binnen lopen of hun spullen pakken ofzo dan rent uk dus gelijk brullend naar huis toe en heb je daarna de ouders op de stoep om verhaal te halen over waarom je hun uk aan het huilen hebt gemaakt.
ergste van al is dus dat uk er dan zelf bij staat terwijl ouders verhaal halen, dus het signaal dat de kinderen krijgen is; gewoon doen waar je zin in hebt, respectloos naar anderen toe en als ze het er niet mee eens zijn ren je gewoon huilend naar je ouders.
deze kinderen zijn dus inmiddels de draken van de straat en nergens meer welkom omdat ze het woord Nee niet kennen en het ze ook niet wordt bijgebracht door de ouders.
wat voor volwassen zullen deze kinderen worden later vraag ik mij wel eens af.

maar het probleem van liever vriendjes zijn ipv ouders zie je wel vaker tegenwoordig dan jaren geleden.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_118570359
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:15 schreef WRH het volgende:
mag ik ook meepraten als niet-ouder maar wel met wat eigen ervaringen?

2 huizen verderop woont een stel van onze leeftijd waarbij het erg duidelijk is dat zij geheel conform de huidige opvoeding liever vriendjes zijn van hun kinderen dan ouders, dus het opvoeden graag aan anderen overlaten.
Kinderen komen geregeld bij anderen ongevraagd over de vloer of in de tuin en daar wordt altijd door de ouders op gereageerd met 'als je er last van hebt dan moet je het maar tegen ze zeggen hoor'.
oftewel, niet hun eigen kinderen aanleren dat het niet netjes is om zomaar ongevraagd bij iemand de keuken binnen te lopen maar het die mensen zelf laten zeggen, dat vind ik al apart.

die paar keer dát je dan dus tegen 1 van de 2 ukken iets roept over; en nu vertrekken want je kunt niet zomaar ongevraagd bij mensen naar binnen lopen of hun spullen pakken ofzo dan rent uk dus gelijk brullend naar huis toe en heb je daarna de ouders op de stoep om verhaal te halen over waarom je hun uk aan het huilen hebt gemaakt.
ergste van al is dus dat uk er dan zelf bij staat terwijl ouders verhaal halen, dus het signaal dat de kinderen krijgen is; gewoon doen waar je zin in hebt, respectloos naar anderen toe en als ze het er niet mee eens zijn ren je gewoon huilend naar je ouders.
deze kinderen zijn dus inmiddels de draken van de straat en nergens meer welkom omdat ze het woord Nee niet kennen en het ze ook niet wordt bijgebracht door de ouders.
wat voor volwassen zullen deze kinderen worden later vraag ik mij wel eens af.

maar het probleem van liever vriendjes zijn ipv ouders zie je wel vaker tegenwoordig dan jaren geleden.
Heel herkenbaar, die twee uurtjes dat ouders hun kind nog zien willen ze inderdaad niet opvoeden maar 'spelen en lief gevonden worden'. Je zal Sterre in die twee uur dat ze haar ouders ziet ook nog moeten straffen......
pi_118570514
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:20 schreef Chahna het volgende:

[..]

Heel herkenbaar, die twee uurtjes dat ouders hun kind nog zien willen ze inderdaad niet opvoeden maar 'spelen en lief gevonden worden'. Je zal Sterre in die twee uur dat ze haar ouders ziet ook nog moeten straffen......
ja precies, dat zie ik absoluut om mij heen gebeuren.
je ziet het ook in bv supermarkten wanneer kinderen dan hun grenzen aan het verkennen zijn, volkomen normaal maar dan gaat zo'n ouder compleet in discussie met een kind, wordt er aan een 8 jarige uitgelegd waarom het toch wel gezond is om later thuis te eten en daarom niet nu aan de chocolade te gaan, terwijl ik dan denk; hoezo discussie, gewoon: daarom, omdat papa / mama het zegt en die uitleg kun je prima later geven, maar wat is er gebeurt met Nee = Nee, klaar?

ik denk dat heel veel ouders oprecht bang zijn om door hun kinderen niet aardig gevonden te worden, omdat ze vriendjes willen blijven terwijl m.i. (maar misschien zit ik er wel naast) kinderen juist behoefte hebben aan grenzen, zodat ze goed weten waar ze aan toe zijn en echt niet minder van hun ouders houden als die ze die grenzen duidelijk maken en handhaven.
pi_118570611
oh btw, het is niet zo dat ik niet begrijp dat het heus wel zwaar kan zijn, met name het consequent zijn in opvoeding. opvoeden is een zware taak en het kan heel erg frustrerend zijn om ook op die momenten dat je doodmoe thuiskomt met een dreinend kind om juist dan nog even de pedagogisch verantwoorde ouder uit te hangen terwijl je het liefste er gewoon even een lolly instopt om tenminste van de discussies af te zijn, ik geloof meteen dat dat heel verleidelijk is.
Maar tegelijkertijd, je weet dan als ouder ook dat dit in 1 klap je complete opvoeding ondermijnt, toch?
  maandag 29 oktober 2012 @ 11:28:37 #75
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118570645
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:24 schreef WRH het volgende:

[..]

ja precies, dat zie ik absoluut om mij heen gebeuren.
je ziet het ook in bv supermarkten wanneer kinderen dan hun grenzen aan het verkennen zijn, volkomen normaal maar dan gaat zo'n ouder compleet in discussie met een kind, wordt er aan een 8 jarige uitgelegd waarom het toch wel gezond is om later thuis te eten en daarom niet nu aan de chocolade te gaan, terwijl ik dan denk; hoezo discussie, gewoon: daarom, omdat papa / mama het zegt en die uitleg kun je prima later geven, maar wat is er gebeurt Nee = Nee, klaar.

ik denk dat heel veel ouders oprecht bang zijn om door hun kinderen niet aardig gevonden te worden, omdat ze vriendjes willen blijven terwijl m.i. (maar misschien zit ik er wel naast) kinderen juist behoefte hebben aan grenzen, zodat ze goed weten waar ze aan toe zijn en echt niet minder van hun ouders houden als die ze die grenzen duidelijk maken en handhaven.
daar heb je zeker een punt. En ik denk ook dat als je kinderen geen grenzen geeft ze er naar op zoek gaan. :) maar een nee is nee zonder uitleg geeft meer wrijving dan gewoon even uitleggen. Kinderen zijn net mensen. Als jij iets wil (op je werk bijvoorbeeld) ben je ook blij met een beetje uitleg. ipv dat je baas zegt: omdat ik het zeg!
pi_118570869
dat is ook wel zo, maar misschien werkt het bij kinderen beter als je die uitleg op een later tijdstip geeft?
je merkt gewoon om bij het voorbeeld van een brullende peuter in de supermarkt te blijven dat ze op dat moment echt niet voor rede vastbaar zijn. dan is het misschien handiger om consequent vast te blijven houden en Nee te herhalen en dan bij thuiskomst als uk iets gekalmeerd is een uitleg te geven?
Ik weet nog wel van mijzelf van die leeftijd (bedoel echt van voor circa 10 jaar oud) dat op een bepaald moment het brullen en je zin krijgen een doel op zich werd en het eigenlijk stiekem allang niet meer op dat snoepje op dat moment ging.
Mijn moeder keek mij dan alleen maar aan en dan hield ik al zo ongeveer mijn mond omdat ik eigenlijk dondersgoed wist dat ik fout zat en als ik dan zelf weer rustig was kwam de uitleg wel, of even het 'napraten' over zo'n confrontatie.

Maar veel ouders durven die confrontatie niet aan met hun kinderen terwijl ik denk dat juist die confrontaties een stukje opvoeding is, leer maar even elkaars grenzen kennen en tot waar een kind kan gaan.
volgens mij kent iedereen wel het bekende riedeltje van; x aantal waarschuwingen, dan door gaan betekent op de trap (of in de hoek of op de gang) , tot 100 tellen en weer terugkomen en als een kind dan rustig is even goed napraten over wát er nu eigenlijk aan de hand is.
logisch dat je die tijd niet in een supermarkt hebt of dat soort locaties buitens huis maar op zich moet het denk ik wel mogelijk zijn om gewoon helder Nee te communiceren en dan later even op oogniveau met elkaar te praten.
maar misschien zijn veel ouders wel gewoon bang omdat ze het beschamend vinden, zo'n scene in een openbare gelegenheid en is het daarom makkelijker om een kind maar gewoon zijn zin te geven, scheelt weer in genante toestanden?
  maandag 29 oktober 2012 @ 11:42:23 #77
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118571185
Geen idee? Mijn (toen) peuter heeft één keer op de grond gelegen in de supermarkt. Al krijsend. ik ben er gewoon overheen gestapt. (welliswaar met zweet op de rug, maar ik laat me niet chanteren ;) (

Kreeg gelijk commentaar van een of andere bejaarde! niet direct tegen mij, maar tegen een andere bejaarde. Zie je wat die moeder doet?? die laat zomaar haar kind liggen, terwijl het huilt!

Nou, lekker dan. :(
Gelukkig zei de andere bejaarde: oh, goedzo, dat zouden veel meer ouders moeten doen. En nadat ze me een bemoedigend knikje had gegeven liep ze weg, de andere bejaarde met stomheid geslagen achter latend. :D

Maar goed, ik voel me eigenlijk ook niet zo aangesproken in dit topic. Zonder te vervallen in: dat doen die van mij niet! denk ik serieus dat mijn jongens keurig opgevoed zijn. :D

[pochmodus] en aangezien we complimenten krijgen van mensen van de tafel naast ons wanneer we in een restaurant eten kan ik dat ook onderbouwen. :P [/pochmodus]
pi_118571306
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:42 schreef debuurvrouw het volgende:

Kreeg gelijk commentaar
Dat is de pest. Wat je ook doet, er is altijd wel iemand vlak in de buurt die niet te beroerd is te zeggen dat je het fout doet. Laat je zo'n kind liggen, dan verwaarloos je het, ga je de discussie aan, dan moet je 'm een tik op z'n broek geven en geef je 'm z'n zin dan ben je een nieuwetijdsouder met faalangst.

Ik heb overigens ook nog nooit in die situatie gezeten en ik ben geen boeman maar ook geen vriend van m'n dochter. Dat zwart/wit gedenk altijd... Het meerendeel weet nog prima zijn kinderen groot te brengen hoor, alleen hebben de mislukkelingen altijd gelijk zo'n grote bek waardoor het heel wat lijkt ;).
pi_118571325
Ik vind die zwart/wit stelling zonder nuancering best pijnlijk. Tuurlijk zullen er ouders zijn die het niet goed aanpakken, maar die heb je volgens mij overal en in alle tijden.

Om mij heen zie ik ouders die:

of hun kind alles zelf laten uitzoeken waarbij vrijheid/blijheid hoogtij viert (ik moet er zelf niet aan denken dat mijn kinderen van die losgeslagen projectielen worden)

of hun kind zodanig beperken/beschermen dat het kind werkelijk van de kleinste stimulans al overstuur raakt.

En een heeeeeele rits ertussen in. Gelukkig is opvoeden niet zo zwart/wit, maar een stuk genuanceerder en vergeet ook vooral niet dat niemand een handboek bij zn kind meegeleverd krijgt. Het is trial and error en daarom leven we gelukkig in een wereld met individuen. Daarmee praat ik "fouten" niet goed, maar "fout" is in the eye of the beholder. Ik werd vroeger door mijn ouders geslagen. Dat zal ik mijn kind niet aandoen, maar dat betekent niet dat mijn kind daardoor ineens een raddraaier wordt.

Mijn ervaring: de beste stuurlui staan aan wal.
Sarcasme. Herken het.
  maandag 29 oktober 2012 @ 11:59:18 #80
238326 Worteltjestaart
pi_118571843
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:45 schreef Spirit82 het volgende:
Mijn ervaring: de beste stuurlui staan aan wal.
Dát is de spijker op zijn kop.
Hier op FOK zie je het ook vaak als het over kinderen gaat; vooral zij die zelf geen kinderen hebben weten precíes wat ouders fout doen. Jaaaa, zó makkelijk is het.

Maar laten we wel wezen: natuurlijk zijn er voorbeelden te bedenken van de foute aanpak (en ik ben er zeker voorstander van dat ouders vooral hun kind moeten opvoeden en niet 'for the sake' vriendjes moeten willen zijn), maar dat zijn nog steeds de uitzonderingen.

En wat let je om (in het geval van de uk die je wegjaagt en vervolgens de moeder voor de deur hebben staan) tegen die moeder te zeggen dat als het kind de volgende keer ongevraagd je huis in loopt, je dat eens bij hen zult doen en de autosleutel meeneemt?
Je hoeft niet over je heen te laten lopen ofzo, het is jouw huis.
pi_118571969
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:59 schreef Worteltjestaart het volgende:

De truuk is natuurlijk dat heel veel dappertjes hier op FOK! wel durven, maarja, in het echt... lastig lastig ;).
  maandag 29 oktober 2012 @ 12:04:39 #82
238326 Worteltjestaart
pi_118572014
Mwah.

Als het buurmeisje bij ons komt spelen vind ik het ook niet goed als ze mijn regels overtreedt. En die zijn niet hetzelfde als bij de buren thuis, die zijn wat losser.

Aan de andere kant komen de buren geen verhaal halen bij mij :+
pi_118572370
quote:

[..]

Dát is de spijker op zijn kop.
Hier op FOK zie je het ook vaak als het over kinderen gaat; vooral zij die zelf geen kinderen hebben weten precíes wat ouders fout doen. Jaaaa, zó makkelijk is het.

Maar laten we wel wezen: natuurlijk zijn er voorbeelden te bedenken van de foute aanpak (en ik ben er zeker voorstander van dat ouders vooral hun kind moeten opvoeden en niet 'for the sake' vriendjes moeten willen zijn), maar dat zijn nog steeds de uitzonderingen.

En wat let je om (in het geval van de uk die je wegjaagt en vervolgens de moeder voor de deur hebben staan) tegen die moeder te zeggen dat als het kind de volgende keer ongevraagd je huis in loopt, je dat eens bij hen zult doen en de autosleutel meeneemt?
helemaal mee eens, alleen in dit geval wordt het daarmee iets tussen de volwassen en mijn point was eigenlijk juist dat toen uk er bij stond en het signaal dat het naar hem gaf.
Natuurlijk kan ik als volwassene de discussie aan met de moeder, maar het ging juist om de opvoeding van uk, niet om mij op te voeden :)
  maandag 29 oktober 2012 @ 12:23:56 #84
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118572696
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 12:13 schreef WRH het volgende:

[..]

helemaal mee eens, alleen in dit geval wordt het daarmee iets tussen de volwassen en mijn point was eigenlijk juist dat toen uk er bij stond en het signaal dat het naar hem gaf.
Natuurlijk kan ik als volwassene de discussie aan met de moeder, maar het ging juist om de opvoeding van uk, niet om mij op te voeden :)
maar dat hoeft toch niet met een discussie? Ah, fijn dat je mama hebt meegenomen. Dan weet zij ook gelijk dat ik het leuk vind wanneer je langskomt. Wel wil ik dat je bij mijn huis klopt voordat je binnenkomt en eerst vraagt voordat je aan mijn spullen zit.

Klaar, duidelijk, slotje.
pi_118572878
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:28 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

daar heb je zeker een punt. En ik denk ook dat als je kinderen geen grenzen geeft ze er naar op zoek gaan. :) maar een nee is nee zonder uitleg geeft meer wrijving dan gewoon even uitleggen. Kinderen zijn net mensen. Als jij iets wil (op je werk bijvoorbeeld) ben je ook blij met een beetje uitleg. ipv dat je baas zegt: omdat ik het zeg!
Mee eens, maar kort en bondig zijn is ook wel handig dan, je zegt erbij waarom het niet mag als dat nodig is, maar geen hele discussie. Je bent ze dan toch kwijt, preken, lange uitleg over waarom iets niet mag, het werkt niet, ze luisteren al snel niet meer.

Een 8 jarige weet best al dat zeuren om snoep in de winkel niet mag, die weet ook wel waarom dat is(als het goed is), want toen die 8 jarige 3 was had hij dat al geprobeerd. Dan is een simpele nee voldoende en zorgt stennis schoppen voor een consequentie.
De spelregels moeten gewoon duidelijk zijn, zorg dat een kind weet wat er van hem verwacht wordt in bepaalde situatie's en prijs/beloon het goede gedrag in gepaste mate.

Opvoeden is (in theorie) niet zo heel moeilijk ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_118573067
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 12:23 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Klaar, duidelijk, slotje.
als opvoeden toch eens zo makkelijk zou zijn ;)
(van zowel kinderen als volwassenen)
  maandag 29 oktober 2012 @ 12:37:55 #87
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_118573123
quote:

Denk dat maar weinig mensen zullen zeggen dat opvoeden makkelijk is. Denk meer dat men zegt dat ouders soms te laks/lui/inconsequent zijn mbt opvoeden.
Natuurlijk hoef je een kind niet het prefecte kind te zijn dat altijd luistert en nooit wat verkeerd doet. Maar er zijn grenzen.

en als ik als buitenstaander,niet ouder zijnde, dan zie hoe slecht kinderen soms luisteren naar ouders of dat de oduers geen raad weten met hun kind.. dan denk ik wel dat er iets niet helemaal goed is gegaan bij de opvoeding. Of tenminste dat er te weinig aan de opvoeding / gedrag - concequentie enzo is gedaan.
pi_118573207
Maar dat is dan wel weer een momentopname, en niet de gehele opvoedingsstrategie.
En zelfs dan nog is dat niet een probleem van nu, maar dat probleem was er ook toen ik 6 was.
pi_118573235
En soms zijn kinderen ook erg goed in op zeer verkeerde momenten eens uit te proberen of de grensen er nogsteeds staan.

Als je een kind ziet met ouders die zich geen raad weten ermee kan het ook maar zo zijn dat dat kind voor een fijne verrassing gezorgt heeft en zich normaal niet zo gedraagt.
De praktijk is helaas vaak net wat minder makkelijk als de theorie ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_118573890
Nog even over dat later thuis uitleggen en niet in de winkel.
Op jonge leeftijd werkt dat niet. Je kind zit NU in die situatie dus moet je NU uitleggen. Eenmaal thuis weet je kind niet meer waar je het over hebt. Een beetje zoals een kat en een hond die je direct moet straffen :+
En mijn dreumes geef ik uiteraard geen hele uitleg want die snapt er niks van en is ook niet voor rede vatbaar. Maar als mijn kind drie zou zijn zou ik het dus juist wel op dat moment uitleggen waarom ik het niet wil hebben.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 29 oktober 2012 @ 13:01:05 #91
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_118573968
quote:
2s.gif Op maandag 29 oktober 2012 12:40 schreef Pvoesss het volgende:
Maar dat is dan wel weer een momentopname, en niet de gehele opvoedingsstrategie.
En zelfs dan nog is dat niet een probleem van nu, maar dat probleem was er ook toen ik 6 was.
Maar het zit hem ook in andere dingen. Het geen u zeggen tegen ouderen, opstaan voor ouderen/slecht ter beende, respect voor leraren. Dat is de laatste jaren toch wel echt achteruit gegaan.
pi_118574151
Maar is dat alleen veranderd bij jongeren? Mijn man (30) is niet aangenomen bij een bedrijf omdat hij de mensen die het sollicitatiegesprek afnamen met 'u' aansprak. Hij pastte hierdoor niet bij het profiel van het bedrijf. Blijkbaar is het dus ook bij de wat ouderen ongebruikelijk geworden om een meerdere (in leeftijd, of in functie) met 'u' aan te spreken.

Ik denk dat het getutoyeer vooral bij de leeftijdscategorie < 60 vandaan komt, en dat de echte bejaarden wel liever hebben dat ze met 'u' worden aangesproken.

En als ik vraag aan een oudere of hij/zij op mijn plaats wil in een volle bus/trein, is de reactie meestal 'nee joh, zo oud ben ik nog niet!'. Het wordt soms haast als belediging opgevat. Ik probeer tegenwoordig dus eerst maar in te schatten of iemand zich oud voelt voordat ik het aanbied.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_118574252
Ja en hoevaak een bejaarde wel niet voor dringt en mijn kind afsnauwt als die er iets van zegt.
Hoevaak een oudere mijn kind omver beukt in het openbaar vervoer, hoe ouderen denken dat ze recht hebben op de hele wereld. Nee hoor dat werkt echt 2 kanten op.
Dat ze tegen mij zeggen dat ik niet op het bankje hoor te zitten want ouderen hebben daar recht op. :W

Ik ben van mening dat de houdige generatie bejaarde het zelf aardig verziekt :X
Ze denken dat ze overal recht op hebben want ze zijn ouder. :N
pi_118574386
Ons oppasmeisje van 15 sprak mij in het begin ook met 'u' aan. Gruwelijk irritant :P.

Ach er is niks mis met je kind leren dat vreemd, grote mensen in principe met u moeten worden aangesproken. Maar ik vind het ook niet zo'n enorme graadmeter meer voor een al dan niet goede opvoeding hoor... Als je daar je respect en overwicht aan moet ontlenen... ;).
pi_118575314
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 13:01 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Maar het zit hem ook in andere dingen. Het geen u zeggen tegen ouderen, opstaan voor ouderen/slecht ter beende, respect voor leraren. Dat is de laatste jaren toch wel echt achteruit gegaan.
Als er ook maar iets niks met respect te maken heeft is het wel de hele u/jij-discussie. Zie maar weer de gevallen hier boven. Zeg je u, is het wéérr niet goed!
Oh, and that's a bad miss!
  maandag 29 oktober 2012 @ 14:06:35 #96
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_118576246
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 13:38 schreef Brentmeister het volgende:
Als er ook maar iets niks met respect te maken heeft is het wel de hele u/jij-discussie
Zeg toch ook niet dat dat 1 op 1 met elkaar te maken heeft :')
pi_118576285
Nee maar wat is er zo erg aan het geen u meer zeggen dat je het wel in je post zet?
  maandag 29 oktober 2012 @ 14:21:12 #98
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_118576784
Voor ouderen heeft 'u' zeggen wel veel met respect te maken, hoor! Hoeven wij het niet mee eens te zijn, maar zij zien 'u' zeggen vaak toch wel als uiting van respect: zeg je 'u' dan ben je beleefd. En als je niet beleefd bent, ben je ook niet respectvol.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_118577146
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 14:21 schreef Grijs het volgende:
Voor ouderen heeft 'u' zeggen wel veel met respect te maken, hoor! Hoeven wij het niet mee eens te zijn, maar zij zien 'u' zeggen vaak toch wel als uiting van respect: zeg je 'u' dan ben je beleefd. En als je niet beleefd bent, ben je ook niet respectvol.
Ja maar voor iemand van 7 is iedereen boven de 10 stok en stokoud. Zelfs voor het oppasmeisje zijn wij half bejaard zowat. Vroeger kon je nog zeggen 'opas en omas' maar die verven ook hun haar tegenwoordig ;).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')