Maar het zit hem ook in andere dingen. Het geen u zeggen tegen ouderen, opstaan voor ouderen/slecht ter beende, respect voor leraren. Dat is de laatste jaren toch wel echt achteruit gegaan.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:40 schreef Pvoesss het volgende:
Maar dat is dan wel weer een momentopname, en niet de gehele opvoedingsstrategie.
En zelfs dan nog is dat niet een probleem van nu, maar dat probleem was er ook toen ik 6 was.
Als er ook maar iets niks met respect te maken heeft is het wel de hele u/jij-discussie. Zie maar weer de gevallen hier boven. Zeg je u, is het wéérr niet goed!quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:01 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar het zit hem ook in andere dingen. Het geen u zeggen tegen ouderen, opstaan voor ouderen/slecht ter beende, respect voor leraren. Dat is de laatste jaren toch wel echt achteruit gegaan.
Zeg toch ook niet dat dat 1 op 1 met elkaar te maken heeftquote:Op maandag 29 oktober 2012 13:38 schreef Brentmeister het volgende:
Als er ook maar iets niks met respect te maken heeft is het wel de hele u/jij-discussie
Ja maar voor iemand van 7 is iedereen boven de 10 stok en stokoud. Zelfs voor het oppasmeisje zijn wij half bejaard zowat. Vroeger kon je nog zeggen 'opas en omas' maar die verven ook hun haar tegenwoordigquote:Op maandag 29 oktober 2012 14:21 schreef Grijs het volgende:
Voor ouderen heeft 'u' zeggen wel veel met respect te maken, hoor! Hoeven wij het niet mee eens te zijn, maar zij zien 'u' zeggen vaak toch wel als uiting van respect: zeg je 'u' dan ben je beleefd. En als je niet beleefd bent, ben je ook niet respectvol.
Ik zeg niet dat het 'zo erg is'. Ik zeg dat het mij opvalt dat het steeds minder gebeurd.quote:Op maandag 29 oktober 2012 14:08 schreef Pvoesss het volgende:
Nee maar wat is er zo erg aan het geen u meer zeggen dat je het wel in je post zet?
Als dat zo is, is het des te pijnlijker dat juist de 'oudere' generatie te pas en te onpas iedereen <40 tutoyeert...quote:Op maandag 29 oktober 2012 14:21 schreef Grijs het volgende:
Voor ouderen heeft 'u' zeggen wel veel met respect te maken, hoor! Hoeven wij het niet mee eens te zijn, maar zij zien 'u' zeggen vaak toch wel als uiting van respect: zeg je 'u' dan ben je beleefd. En als je niet beleefd bent, ben je ook niet respectvol.
quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:13 schreef debuurvrouw het volgende:
En dan nog, je moet het voor jezelf goed doen. Want als je voor de goedkeuring van de rest van de wereld gaat kan je wel gewoon stoppen.iedereen heeft overal wel wat te zeiken namelijk. En dus kan je het alleen voor jezelf goed doen.
quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:13 schreef debuurvrouw het volgende:
En dan nog, je moet het voor jezelf goed doen. Want als je voor de goedkeuring van de rest van de wereld gaat kan je wel gewoon stoppen.iedereen heeft overal wel wat te zeiken namelijk. En dus kan je het alleen voor jezelf goed doen.
Probleem is natuurlijk dat Ma Tokkie het met deze redenatie ook prrrrrrima doetquote:Op maandag 29 oktober 2012 15:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]![]()
Zo ontzettend waar! Er zal altijd iemand te vinden zijn die jouw manier van opvoeden niet goed vindt. Prima hoor, maar zolang mijn partner en ik samen vinden dat we het goed doen, moet de rest van de wereld het er ook maar mee doen!
Mja, maar waar leg je de grens? En wanneer mag 'men' er ineens wel van alles van vinden en wanneer niet?quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:59 schreef Luigi het volgende:
[..]
Probleem is natuurlijk dat Ma Tokkie het met deze redenatie ook prrrrrrima doet.
Mee eens hoor.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mja, maar waar leg je de grens? En wanneer mag 'men' er ineens wel van alles van vinden en wanneer niet?
Ik denk dat zolang het met de kinderen goed gaat, als in ze gaan naar school, zorgen niet voor overlast, krijgen eten enzovoort, dat ook Ma Tokkie het prima doet. Dat dat anders is dan ik het zou doen, maakt niet uit, zolang de kinderen uiteindelijk goed terecht komen.
Op zich een goed punt. Alleen hoe los je dat op als je twee of meerdere kinderen hebben die dicht op elkaar zitten qua leeftijd en totaal verschillend zijn? Stel dat je een kind hebt waarbij je vrij streng moet zijn en een kind dat 2 jaar jonger of ouder is en beter af is met een losse opvoeding. Dan zul je ze dus een behoorlijk verschillende opvoeding moeten geven met als gevolg ook een verschillende behandeling. Dan ontstaat er al snel een oneerlijke situatie en dat zullen ook de kinderen zelf door krijgen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:22 schreef WRH het volgende:
ik denk eigenlijk dat het niet zo zeer de ouders zijn die de opvoeding bepalen en of die goed of slecht is, alswel het kind zelf.
nee niet dat het kind zelfstandig beslist hoe hij of zij opgevoed moet worden maar elk kind is anders en vraagt daarmee een ander soort opvoeding.
je kunt m.i. niet keihard zeggen: een kind moet super streng of super los opgevoed worden, er zijn kinderen enorm geschikt voor de vrije school omdat ze er baat bij hebben enige vrijheid te genieten en er zijn kinderen die dat echt totaal niet aankunnen en hopeloos verdwalen daar en juist structuur en een beetje 'kinderachtige' begeleiding nodig hebben.
dat zeg ikquote:Op maandag 5 november 2012 09:12 schreef Luigi het volgende:
Er zijn ook geen redenen tot het 'nemen van kinderen'. Dat is gewoon ingebakken biologische overlevingsdrang.
dan vat je mijn zinnen m.i. enigszins verkeerd op.quote:Op maandag 5 november 2012 09:09 schreef debuurvrouw het volgende:
Waarom moet je daar een goede reden voor hebben? En waarom moet het 24-7 doorgaan?
Herkenbaarquote:Op maandag 5 november 2012 09:29 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Wij zijn beiden vrij streng. Grote mond wordt niet geaccepteerd en als ze iets fout doen bij anderen (zoals op school) dan geloof ik dat en krijgt men ook thuis op de klote.
Resultaat is nette en lieve kids die goed luisteren. Ik ben echt geen moeilijke vader, maar eis wel dat kids gewoon normaal doen.
Ik geloof niet in dubbel straffen. Ik zou de verdiende straf van school niet betwisten opzoek er zou best nog over gepraat worden, maar een straf voor een vergrijp vind ik wel zo eerlijk.quote:Op maandag 5 november 2012 09:29 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Wij zijn beiden vrij streng. Grote mond wordt niet geaccepteerd en als ze iets fout doen bij anderen (zoals op school) dan geloof ik dat en krijgt men ook thuis op de klote.
Resultaat is nette en lieve kids die goed luisteren. Ik ben echt geen moeilijke vader, maar eis wel dat kids gewoon normaal doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |