abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 oktober 2012 @ 14:38:48 #101
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_118577406
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 14:21 schreef Grijs het volgende:
Voor ouderen heeft 'u' zeggen wel veel met respect te maken, hoor! Hoeven wij het niet mee eens te zijn, maar zij zien 'u' zeggen vaak toch wel als uiting van respect: zeg je 'u' dan ben je beleefd. En als je niet beleefd bent, ben je ook niet respectvol.
Als dat zo is, is het des te pijnlijker dat juist de 'oudere' generatie te pas en te onpas iedereen <40 tutoyeert...

Respect heeft niet zoveel met tutoyeren (of vousvoyeren, als je dat wil) te maken, maar alles met de manier waarop...
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_118578632
Eens!

Wat mij vaak op valt is dat de mensen die de U verwachten of zien als respect precies dezelfde zijn die voordringen, mij of de kinderen omverlopen en ga zo maar door. En dat ze U zien als respect vind ik prima maar geef dat respect dan ook terug, En zeg dan niet Ach grietje ik heb maar 2 boodschappen :')
  maandag 29 oktober 2012 @ 15:10:57 #103
37295 Luigi
mario pls
pi_118578664
Bejaarden kunnen er ook wat van idd (onze lokale supermarkt is naast een bejaardengebeuren...) maar goed. Zo is er met iedereen wel wat mis.
  maandag 29 oktober 2012 @ 15:13:36 #104
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118578756
ja erg hè Pvoesss! die ervaring heb ik ook! (en volgens mij ook beschreven al in dit topic)

Ik leer mijn kinderen maar dat ze u zeggen tegen iedereen die ouder is (of lijkt) en dat de ander dan mag aangeven of ze dat op prijs stellen of niet.

ik ga er van uit dat mensen dat wel aangeven. En als ze zich geschoffeerd lijken te voelen dat ze ergens toch ook wel gewoon op prijs stellen. Het is misschien ook wel gebrek aan een houding weten te geven voor sommige mensen.

En dan nog, je moet het voor jezelf goed doen. Want als je voor de goedkeuring van de rest van de wereld gaat kan je wel gewoon stoppen. :P iedereen heeft overal wel wat te zeiken namelijk. En dus kan je het alleen voor jezelf goed doen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 29 oktober 2012 @ 15:18:36 #105
37295 Luigi
mario pls
pi_118578958
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:13 schreef debuurvrouw het volgende:

En dan nog, je moet het voor jezelf goed doen. Want als je voor de goedkeuring van de rest van de wereld gaat kan je wel gewoon stoppen. :P iedereen heeft overal wel wat te zeiken namelijk. En dus kan je het alleen voor jezelf goed doen.
_O_ ^O^ :Y) !
  Moderator maandag 29 oktober 2012 @ 15:55:29 #106
5428 crew  miss_sly
pi_118580567
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:13 schreef debuurvrouw het volgende:

^O^
Zo ontzettend waar! Er zal altijd iemand te vinden zijn die jouw manier van opvoeden niet goed vindt. Prima hoor, maar zolang mijn partner en ik samen vinden dat we het goed doen, moet de rest van de wereld het er ook maar mee doen!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 29 oktober 2012 @ 15:59:23 #107
37295 Luigi
mario pls
pi_118580707
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

^O^
Zo ontzettend waar! Er zal altijd iemand te vinden zijn die jouw manier van opvoeden niet goed vindt. Prima hoor, maar zolang mijn partner en ik samen vinden dat we het goed doen, moet de rest van de wereld het er ook maar mee doen!
Probleem is natuurlijk dat Ma Tokkie het met deze redenatie ook prrrrrrima doet ;).
pi_118580714
Precies, voor jezelf moet je altijd het juiste doen. Daar waar je in gelooft en je je goed bij voelt is het juiste (voor jou). Sta er dan ook vierkant achter, dan maakt het ook niet uit wat anderen ervan vinden.

En verder, grietje :') _O-. Prima als ze dat zeggen, maar heb dan geen verwachtingen.
  Moderator maandag 29 oktober 2012 @ 16:02:07 #109
5428 crew  miss_sly
pi_118580822
quote:
9s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:59 schreef Luigi het volgende:

[..]

Probleem is natuurlijk dat Ma Tokkie het met deze redenatie ook prrrrrrima doet ;).
Mja, maar waar leg je de grens? En wanneer mag 'men' er ineens wel van alles van vinden en wanneer niet?

Ik denk dat zolang het met de kinderen goed gaat, als in ze gaan naar school, zorgen niet voor overlast, krijgen eten enzovoort, dat ook Ma Tokkie het prima doet. Dat dat anders is dan ik het zou doen, maakt niet uit, zolang de kinderen uiteindelijk goed terecht komen.

En anders zijn er mensen die er verstand van hebben die daar dan maar moeten gaan vertellen dat het niet goed gaat.
  maandag 29 oktober 2012 @ 16:02:36 #110
37295 Luigi
mario pls
pi_118580844
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mja, maar waar leg je de grens? En wanneer mag 'men' er ineens wel van alles van vinden en wanneer niet?

Ik denk dat zolang het met de kinderen goed gaat, als in ze gaan naar school, zorgen niet voor overlast, krijgen eten enzovoort, dat ook Ma Tokkie het prima doet. Dat dat anders is dan ik het zou doen, maakt niet uit, zolang de kinderen uiteindelijk goed terecht komen.
Mee eens hoor. :).
pi_118581790
ik denk eigenlijk dat het niet zo zeer de ouders zijn die de opvoeding bepalen en of die goed of slecht is, alswel het kind zelf.
nee niet dat het kind zelfstandig beslist hoe hij of zij opgevoed moet worden maar elk kind is anders en vraagt daarmee een ander soort opvoeding.
je kunt m.i. niet keihard zeggen: een kind moet super streng of super los opgevoed worden, er zijn kinderen enorm geschikt voor de vrije school omdat ze er baat bij hebben enige vrijheid te genieten en er zijn kinderen die dat echt totaal niet aankunnen en hopeloos verdwalen daar en juist structuur en een beetje 'kinderachtige' begeleiding nodig hebben.

wat volgens mij wel blijft en eigenlijk voor elk kind goed is, is helderheid, duidelijkheid en consequent in gedrag /opvoeding. niet de ene keer wel meegaand en de andere keer niet, daar raakt elk kind van in de war.

dus de opvatting dat je het als ouders eigenlijk nooit goed doet, ja die kennen we allemaal wel en hebben we allemaal wel eens gehoord, omdat de ouder van een super meegaand kind echt niet snapt waarom de ouder van een wild en druk en constant tegensputterend kind dat doet, nou, omdat het dus niet hetzelfde reageert op dezelfde opvoeding.

en om nog even terug te komen bij het voorbeeld van mijn buren verderop: zij hebben dus 2 jongens waarvan de ene vrijheid erg goed aan kan en de jongste ronduit een agressieve en gewelddadige insteek heeft en werkelijk overal met alles aan de haal gaat. beide kinderen zitten op de vrije school en je ziet gewoon de jongste een flinke achterstand oplopen. (nee echt niet alleen vanwege die vrije school natuurlijk, die discussie wil ik niet aan)
de jongste heeft echt enorme sturing, routine etc nodig en krijgt dat niet omdat de oudste dat ook niet nodig had en mijn buren daarom denken dat die opvoeding goed is voor alle kinderen.

(om even aan te geven hoe dit mis gaat: zelfs vanuit school kwam er een rapport waarin letterlijk stond: Jantje slaat zijn vriendjes de laatste paar weken al minder in elkaar...)
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_118835797
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:22 schreef WRH het volgende:
ik denk eigenlijk dat het niet zo zeer de ouders zijn die de opvoeding bepalen en of die goed of slecht is, alswel het kind zelf.
nee niet dat het kind zelfstandig beslist hoe hij of zij opgevoed moet worden maar elk kind is anders en vraagt daarmee een ander soort opvoeding.
je kunt m.i. niet keihard zeggen: een kind moet super streng of super los opgevoed worden, er zijn kinderen enorm geschikt voor de vrije school omdat ze er baat bij hebben enige vrijheid te genieten en er zijn kinderen die dat echt totaal niet aankunnen en hopeloos verdwalen daar en juist structuur en een beetje 'kinderachtige' begeleiding nodig hebben.
Op zich een goed punt. Alleen hoe los je dat op als je twee of meerdere kinderen hebben die dicht op elkaar zitten qua leeftijd en totaal verschillend zijn? Stel dat je een kind hebt waarbij je vrij streng moet zijn en een kind dat 2 jaar jonger of ouder is en beter af is met een losse opvoeding. Dan zul je ze dus een behoorlijk verschillende opvoeding moeten geven met als gevolg ook een verschillende behandeling. Dan ontstaat er al snel een oneerlijke situatie en dat zullen ook de kinderen zelf door krijgen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_118837362
eens, denk ook niet dat zoiets makkelijk te doen is.
wat dit topic daarmee dus ook meteen duidelijk maakt: opvoeden is zo simpel nog niet, kinderen en opvoeding is een heel serieus onderwerp waar heel serieus over nagedacht moet worden en de beslissing om in de eerste plaats aan kinderen te beginnen dient dan ook goed doordacht te zijn en met name dat laatste gebeurt lang niet altijd.
erg vaak wordt er aan kinderen begonnen 'omdat dat nu eenmaal zo hoort / gebeurt' of omdat je na de bruiloft, het huis kopen, verbouwen en een stil punt in je carriere weer een nieuw actiepunt zoekt.
je hoort gewoon geregeld dat mensen die issues hebben bij de opvoeding van hun kinderen 'dat die opvoeding nog niet meevalt en nouja, je bent nu eenmaal mens en kunt niet 24/7 pedagogisch verantwoord bezig zijn'
tja, dat zijn m.i. dus precies de zaken waar voorafgaand aan de zwangerschap aan gedacht had moeten worden.

ik heb zelf bewust geen kinderen en kan je zo minimaal 10 redenen geven waarom niet, ik heb daar over nagedacht en al die redenen tezamen zorgden voor mijn besluit.
alleen al in mijn eigen omgeving heb ik zelden tot nooit een ander die ze wel heeft daar minimaal 1 goede reden voor horen noemen.
veel verder dan 'nouja, gewoon' kwamen ze eigenlijk niet. een enkele keer kwam er een reactie als 'ja je krijgt er zoveel voor terug he'
ehm, ongetwijfeld maar dat wist iemand niet vooraf, dus dat kan nooit hebben bijgedragen aan het besluit kinderen te nemen, de gedachte aan er vast in de toekomst veel voor terug te krijgen, aparte reden lijkt mij.
  maandag 5 november 2012 @ 09:09:00 #114
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118837627
Nou ja, wat voor jou een goede reden is hoeft t voor een ander niet te zijn. Ik geloof zomaar dat ik jou tientallen redenen om ze niet te krijgen allemaal weg zou kunnen zetten als: geen goede reden. Het zijn alleen wel jouw!! goede redenen en dat is prima toch? Waarom moet je daar een goede reden voor hebben? En waarom moet het 24-7 doorgaan?

Je bent op je werk ook niet elke dag even scherp. En van een uurtje 'los' heeft nog geen kind ooit iets gekregen.

Het is iedereen vrij om wel of geen kinderen te krijgen. Ik heb zat vrienden die bewust geen kinderen hebben gekregen. Ook mensen die al wat ouder zijn inmiddels. Nu ik er over nadenk ken ik niemand die ongewenst kinderloos is. :o

Ik denk uiteindelijk wel dat het krijgen van een of meerdere kinderen je perspectief op het leven verandert. Andere dingen gaan er toe doen. En ja, dat merk je pas nadat je ze hebt gekregen.

Ik zeg altijd dat mijn jongens het beste en het slechtste in me naar boven halen. :D

En ia, het is het engste avontuur wat ik ooit heb ondernomen. Maar ook het mooiste. Maar da's allemaal achteraf inderdaad. Voor mij was het niet eens een afweging. Pure biologie. :P ik wilde een kind. Punt. Ongeacht alle 'tegens' wilde ik het toch.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 5 november 2012 @ 09:12:57 #115
37295 Luigi
mario pls
pi_118837731
Er zijn ook geen redenen tot het 'nemen van kinderen'. Dat is gewoon ingebakken biologische overlevingsdrang.
  maandag 5 november 2012 @ 09:19:40 #116
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_118837879
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2012 09:12 schreef Luigi het volgende:
Er zijn ook geen redenen tot het 'nemen van kinderen'. Dat is gewoon ingebakken biologische overlevingsdrang.
dat zeg ik :P
pi_118838073
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2012 09:09 schreef debuurvrouw het volgende:
Waarom moet je daar een goede reden voor hebben? En waarom moet het 24-7 doorgaan?

dan vat je mijn zinnen m.i. enigszins verkeerd op.
wat ik aangaf is dat ik vind dat kinderen opvoeden juist enorm zwaar en moeilijk is en nog helemaal niet meevalt. (tegenovergestelde dus van het gebruikelijke 'de beste stuurlui staan aan wal etc).
ik erken juist dat opvoeden totaal nog niet meevalt. wat ik wel denk is dat veel mensen die aan kinderen beginnen dus WEL denken dat het allemaal wel meevalt en het geregeld vooraf nauwelijks serieus hebben bedacht.
denk bv aan stellen die pas als jantje 4 is een gesprek gaan voeren over schoolkeuze en opvoeding en het daarom vaak onderling totaal niet eens zijn, daar hadden ze dus vooraf over moeten praten en niet pas halverwege bedenken hoe en wat eigenlijk met de opvoeding.

en 24/7?
ja natuurlijk, opvoeden van kinderen kent toch geen pauze of zie ik dat verkeerd?
waar het nu juist zo vaak verkeerd gaat is toch ook precies daar; het niet consequent zijn bij opvoeden, dus op allerlei dingen Nee zeggen dus ook als ouders moe, oververwerkt, changrijning of verdrietig zijn, dat is toch juist de point?
pi_118838132
Wij zijn beiden vrij streng. Grote mond wordt niet geaccepteerd en als ze iets fout doen bij anderen (zoals op school) dan geloof ik dat en krijgt men ook thuis op de klote.

Resultaat is nette en lieve kids die goed luisteren. Ik ben echt geen moeilijke vader, maar eis wel dat kids gewoon normaal doen.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  maandag 5 november 2012 @ 09:31:09 #119
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_118838167
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 09:29 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Wij zijn beiden vrij streng. Grote mond wordt niet geaccepteerd en als ze iets fout doen bij anderen (zoals op school) dan geloof ik dat en krijgt men ook thuis op de klote.

Resultaat is nette en lieve kids die goed luisteren. Ik ben echt geen moeilijke vader, maar eis wel dat kids gewoon normaal doen.
Herkenbaar :)
Gisteren werd er een biebboek op de grond gesmeten door de oudste (nog net geen 4 jaar oud). Kostte een halfuur, maar hij heeft nu goed door dat het hem geen steek verder brengt door niet te luisteren...
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Moderator maandag 5 november 2012 @ 09:34:52 #120
5428 crew  miss_sly
pi_118838245
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 09:29 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

Ik geloof niet in dubbel straffen. Ik zou de verdiende straf van school niet betwisten opzoek er zou best nog over gepraat worden, maar een straf voor een vergrijp vind ik wel zo eerlijk.
  maandag 5 november 2012 @ 09:35:04 #121
37295 Luigi
mario pls
pi_118838250
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 09:31 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Herkenbaar :)
Gisteren werd er een biebboek op de grond gesmeten door de oudste (nog net geen 4 jaar oud). Kostte een halfuur, maar hij heeft nu goed door dat het hem geen steek verder brengt door niet te luisteren...
Tevens herkenbaar. Overigens ken ik meer mensen die het op deze manier doen dan de laat-maar-waaien-taktiek (die ken ik helemaal niet nu ik er over nadenk ;) ). Maar hey, op FOK! is iedereen dagelijks omgeven door 45 gillende niet luisterende kinderen, woont iedereen in hét islamitische ghetto van Nederland en hebben we allemaal een piemel van 25cm ;).

Naast dat ouders hun kinderen opvoeden, worden kinderen ook 'opgevoed' (bij gebrek aan een betere term) door de maatschappij. Dus alles wat ze meekrijgen in het openbare leven, op televisie, op internet, etc. En dat is natuurlijk ook niet fris. Probeer daar maar eens tegen op op te voeden.
pi_118838257
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2012 09:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik geloof niet in dubbel straffen. Ik zou de verdiende straf van school niet betwisten opzoek er zou best nog over gepraat worden, maar een straf voor een vergrijp vind ik wel zo eerlijk.
Hangt ervan af wat er gedaan is.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_118838277
En ik zou juist absoluut niet straffen als de straf al op school is geweest, of ergens anders er al op aangesproken is. Ik geloof niet zomaar alles. Resultaat is nette en lieve kinderen die goed luisteren. :+

Edit, misssly was mij al voor.
pi_118838291
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2012 09:35 schreef Luigi het volgende:

[..]

Tevens herkenbaar. Overigens ken ik meer mensen die het op deze manier doen dan de laat-maar-waaien-taktiek (die ken ik helemaal niet nu ik er over nadenk ;) ). Maar hey, op FOK! is iedereen dagelijks omgeven door 45 gillende niet luisterende kinderen, woont iedereen in hét islamitische ghetto van Nederland en hebben we allemaal een piemel van 25cm ;).

Naast dat ouders hun kinderen opvoeden, worden kinderen ook 'opgevoed' (bij gebrek aan een betere term) door de maatschappij. Dus alles wat ze meekrijgen in het openbare leven, op televisie, op internet, etc. En dat is natuurlijk ook niet fris. Probeer daar maar eens tegen op op te voeden.
Nou ik zie bij vriendinnetjes van haar wel dat die een laat maar waaien-tactiek toepassen, gewoon zwaar inconsequent zijn (dreigen met straf en niet doen, de ene keer wel straffen voor iets en de andere keer niet), geen stabiel thuisleven hebben (bv nooit samen aan tafel eten maar half om de beurt en zo of ouders die hun kids tegen elkaar uitspelen tijdens ruzies) en dan zie je ook dat dat kind strontvervelend is.
  maandag 5 november 2012 @ 09:36:44 #125
37295 Luigi
mario pls
pi_118838294
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 09:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Hangt ervan af wat er gedaan is.
Oh, reken maar dat ze thuis nog straf kan krijgen als ze écht iets geflikt heeft op school. Dubbel straffen of niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')