Dat is de pest. Wat je ook doet, er is altijd wel iemand vlak in de buurt die niet te beroerd is te zeggen dat je het fout doet. Laat je zo'n kind liggen, dan verwaarloos je het, ga je de discussie aan, dan moet je 'm een tik op z'n broek geven en geef je 'm z'n zin dan ben je een nieuwetijdsouder met faalangst.quote:
Dát is de spijker op zijn kop.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:45 schreef Spirit82 het volgende:
Mijn ervaring: de beste stuurlui staan aan wal.
De truuk is natuurlijk dat heel veel dappertjes hier op FOK! wel durven, maarja, in het echt... lastig lastigquote:Op maandag 29 oktober 2012 11:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
Je hoeft niet over je heen te laten lopen ofzo, het is jouw huis.
helemaal mee eens, alleen in dit geval wordt het daarmee iets tussen de volwassen en mijn point was eigenlijk juist dat toen uk er bij stond en het signaal dat het naar hem gaf.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dát is de spijker op zijn kop.
Hier op FOK zie je het ook vaak als het over kinderen gaat; vooral zij die zelf geen kinderen hebben weten precíes wat ouders fout doen. Jaaaa, zó makkelijk is het.
Maar laten we wel wezen: natuurlijk zijn er voorbeelden te bedenken van de foute aanpak (en ik ben er zeker voorstander van dat ouders vooral hun kind moeten opvoeden en niet 'for the sake' vriendjes moeten willen zijn), maar dat zijn nog steeds de uitzonderingen.
En wat let je om (in het geval van de uk die je wegjaagt en vervolgens de moeder voor de deur hebben staan) tegen die moeder te zeggen dat als het kind de volgende keer ongevraagd je huis in loopt, je dat eens bij hen zult doen en de autosleutel meeneemt?
Je hoeft niet over je heen te laten lopen ofzo, het is jouw huis.
maar dat hoeft toch niet met een discussie? Ah, fijn dat je mama hebt meegenomen. Dan weet zij ook gelijk dat ik het leuk vind wanneer je langskomt. Wel wil ik dat je bij mijn huis klopt voordat je binnenkomt en eerst vraagt voordat je aan mijn spullen zit.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:13 schreef WRH het volgende:
[..]
helemaal mee eens, alleen in dit geval wordt het daarmee iets tussen de volwassen en mijn point was eigenlijk juist dat toen uk er bij stond en het signaal dat het naar hem gaf.
Natuurlijk kan ik als volwassene de discussie aan met de moeder, maar het ging juist om de opvoeding van uk, niet om mij op te voeden
Mee eens, maar kort en bondig zijn is ook wel handig dan, je zegt erbij waarom het niet mag als dat nodig is, maar geen hele discussie. Je bent ze dan toch kwijt, preken, lange uitleg over waarom iets niet mag, het werkt niet, ze luisteren al snel niet meer.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
daar heb je zeker een punt. En ik denk ook dat als je kinderen geen grenzen geeft ze er naar op zoek gaan.maar een nee is nee zonder uitleg geeft meer wrijving dan gewoon even uitleggen. Kinderen zijn net mensen. Als jij iets wil (op je werk bijvoorbeeld) ben je ook blij met een beetje uitleg. ipv dat je baas zegt: omdat ik het zeg!
als opvoeden toch eens zo makkelijk zou zijnquote:
Denk dat maar weinig mensen zullen zeggen dat opvoeden makkelijk is. Denk meer dat men zegt dat ouders soms te laks/lui/inconsequent zijn mbt opvoeden.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hier op FOK zie je het ook vaak als het over kinderen gaat; vooral zij die zelf geen kinderen hebben weten precíes wat ouders fout doen. Jaaaa, zó makkelijk is het.
Maar het zit hem ook in andere dingen. Het geen u zeggen tegen ouderen, opstaan voor ouderen/slecht ter beende, respect voor leraren. Dat is de laatste jaren toch wel echt achteruit gegaan.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:40 schreef Pvoesss het volgende:
Maar dat is dan wel weer een momentopname, en niet de gehele opvoedingsstrategie.
En zelfs dan nog is dat niet een probleem van nu, maar dat probleem was er ook toen ik 6 was.
Als er ook maar iets niks met respect te maken heeft is het wel de hele u/jij-discussie. Zie maar weer de gevallen hier boven. Zeg je u, is het wéérr niet goed!quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:01 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar het zit hem ook in andere dingen. Het geen u zeggen tegen ouderen, opstaan voor ouderen/slecht ter beende, respect voor leraren. Dat is de laatste jaren toch wel echt achteruit gegaan.
Zeg toch ook niet dat dat 1 op 1 met elkaar te maken heeftquote:Op maandag 29 oktober 2012 13:38 schreef Brentmeister het volgende:
Als er ook maar iets niks met respect te maken heeft is het wel de hele u/jij-discussie
Ja maar voor iemand van 7 is iedereen boven de 10 stok en stokoud. Zelfs voor het oppasmeisje zijn wij half bejaard zowat. Vroeger kon je nog zeggen 'opas en omas' maar die verven ook hun haar tegenwoordigquote:Op maandag 29 oktober 2012 14:21 schreef Grijs het volgende:
Voor ouderen heeft 'u' zeggen wel veel met respect te maken, hoor! Hoeven wij het niet mee eens te zijn, maar zij zien 'u' zeggen vaak toch wel als uiting van respect: zeg je 'u' dan ben je beleefd. En als je niet beleefd bent, ben je ook niet respectvol.
Ik zeg niet dat het 'zo erg is'. Ik zeg dat het mij opvalt dat het steeds minder gebeurd.quote:Op maandag 29 oktober 2012 14:08 schreef Pvoesss het volgende:
Nee maar wat is er zo erg aan het geen u meer zeggen dat je het wel in je post zet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |