Zie nou trouwens pas dat de zaak anders ligt dan ik zeiquote:Gijsbert heeft een stuk land waarop hij aardappels verbouwt. Om bij dit stuk land te komen, maakt hij al 15 jaar gebruik van het erf van zijn buurman Henk. Henk heeft daar nooit problemen mee gehad en de twee heren zijn in de loop der jaren zelfs goed bevriend geraakt. Henk komt echter te overlijden en laat zijn boerderij met bijbehorend erf na aan zijn enige zoon Wiebe. Wiebe verbiedt Gijsbert nog langer over zijn erf naar het aardappelveld te gaan.
Gijsbert heeft geen recht op overpad via het erf van Wiebe en dient op een andere wijze aardappelveld te bereiken.
Juist/Onjuist
opzoeken of overpad door verjaring tot stand kan komenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:12 schreef Paxcon het volgende:
De vraag was:
[..]
Zie nou trouwens pas dat de zaak anders ligt dan ik zei
Ja, 20 jaar (volgens een of andere site). Maar waarom is de stelling dan onjuist?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:34 schreef Yreal het volgende:
[..]
opzoeken of overpad door verjaring tot stand kan komen
Omdat dit pas 15 jaar aan de gang is?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:37 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja, 20 jaar (volgens een of andere site). Maar waarom is de stelling dan onjuist?
Dat zou betekenen dat: het is onjuist dat Gijsbert geen recht van overpad heeft.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:38 schreef Yreal het volgende:
[..]
Omdat dit pas 15 jaar aan de gang is?
is de stelling nou juist of onjuist?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:40 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat: het is onjuist dat Gijsbert geen recht van overpad heeft.
oftewel: Gijsbert heeft wel recht van overpad
Zou ik toch eens gaan opzoeken in een wetboek wat nou de termijn is waarmee overpad via verjaring tot stand komt.quote:
quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zou ik toch eens gaan opzoeken in een wetboek wat nou de termijn is waarmee overpad via verjaring tot stand komt.
oooooooh. 5:90 nogiets geloof ikquote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:44 schreef Valid het volgende:
[..]![]()
Zijn vraag is nou juist waar hij dat kan vinden.
Titel 5.7 BW gaat over erfpacht. Ik zou in titel 5.6 BW kijken. En dan voornamelijk in 5:72. Maar voor verjaringstermijnen kun je lang zoeken in boek 5 kan ik je vertellenquote:
Waarom is de stelling onjuist? Er is toch geen sprake van extinctieve verjaring want <20jr. En er is geen sprake van bezit tgt.quote:
Tja, ik zou het niet wetenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:56 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Waarom is de stelling onjuist? Er is toch geen sprake van extinctieve verjaring want <20jr. En er is geen sprake van bezit tgt.
Dan is de stelling toch juist lijkt me?quote:
Volgens het antwoordmodel niet. Maar ik ben niet bij de nabespreking geweest dus ik weet niet..quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:01 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dan is de stelling toch juist lijkt me?
Overigens is het ook best lastig om bezit aan te tonen in dit soort kwesties.
Stond er geen toelichting bij dan?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:01 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Volgens het antwoordmodel niet. Maar ik ben niet bij de nabespreking geweest dus ik weet niet..
Nope..quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:02 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Stond er geen toelichting bij dan?
Oke vaag. Ik zou zeggen dat de stelling wel juist is maar misschien ben ik gewoon even niet scherp. Dat kan ook natuurlijk.quote:
ik verwees ook naar de artikelen voor overpad, geen idee waar ze precies zitten.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:54 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Titel 5.7 BW gaat over erfpacht. Ik zou in titel 5.6 BW kijken. En dan voornamelijk in 5:72. Maar voor verjaringstermijnen kun je lang zoeken in boek 5 kan ik je vertellen
Recht van overpad is een erfdienstbaarheid. En dat is titel 5.6 BW ofwel 5:70 e.v.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik verwees ook naar de artikelen voor overpad, geen idee waar ze precies zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |