is de stelling nou juist of onjuist?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:40 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat: het is onjuist dat Gijsbert geen recht van overpad heeft.
oftewel: Gijsbert heeft wel recht van overpad
Zou ik toch eens gaan opzoeken in een wetboek wat nou de termijn is waarmee overpad via verjaring tot stand komt.quote:
quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zou ik toch eens gaan opzoeken in een wetboek wat nou de termijn is waarmee overpad via verjaring tot stand komt.
oooooooh. 5:90 nogiets geloof ikquote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:44 schreef Valid het volgende:
[..]![]()
Zijn vraag is nou juist waar hij dat kan vinden.
Titel 5.7 BW gaat over erfpacht. Ik zou in titel 5.6 BW kijken. En dan voornamelijk in 5:72. Maar voor verjaringstermijnen kun je lang zoeken in boek 5 kan ik je vertellenquote:
Waarom is de stelling onjuist? Er is toch geen sprake van extinctieve verjaring want <20jr. En er is geen sprake van bezit tgt.quote:
Tja, ik zou het niet wetenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:56 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Waarom is de stelling onjuist? Er is toch geen sprake van extinctieve verjaring want <20jr. En er is geen sprake van bezit tgt.
Dan is de stelling toch juist lijkt me?quote:
Volgens het antwoordmodel niet. Maar ik ben niet bij de nabespreking geweest dus ik weet niet..quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:01 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dan is de stelling toch juist lijkt me?
Overigens is het ook best lastig om bezit aan te tonen in dit soort kwesties.
Stond er geen toelichting bij dan?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:01 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Volgens het antwoordmodel niet. Maar ik ben niet bij de nabespreking geweest dus ik weet niet..
Nope..quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:02 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Stond er geen toelichting bij dan?
Oke vaag. Ik zou zeggen dat de stelling wel juist is maar misschien ben ik gewoon even niet scherp. Dat kan ook natuurlijk.quote:
ik verwees ook naar de artikelen voor overpad, geen idee waar ze precies zitten.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:54 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Titel 5.7 BW gaat over erfpacht. Ik zou in titel 5.6 BW kijken. En dan voornamelijk in 5:72. Maar voor verjaringstermijnen kun je lang zoeken in boek 5 kan ik je vertellen
Recht van overpad is een erfdienstbaarheid. En dat is titel 5.6 BW ofwel 5:70 e.v.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik verwees ook naar de artikelen voor overpad, geen idee waar ze precies zitten.
Dat het per 1 januari afgeschaft wordt. Onze docent zei al dat het nutteloos was ons voor te bereiden op stof die over twee maanden niet meer relevant is, maar het staat dus wel bij de verplichte lesstof.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:48 schreef Actaeon het volgende:
Wat zou een reden zijn dan om het niet te leren als het wel verplichte stof is?
Je kunt nog mailen misschien? Als je dan morgen antwoord krijgt en het toch verplicht blijkt te zijn kun je het altijd dan nog eens doornemen.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat het per 1 januari afgeschaft wordt. Onze docent zei al dat het nutteloos was ons voor te bereiden op stof die over twee maanden niet meer relevant is, maar het staat dus wel bij de verplichte lesstof.
Ja, ik denk dat ik dat doequote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:54 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Je kunt nog mailen misschien? Als je dan morgen antwoord krijgt en het toch verplicht blijkt te zijn kun je het altijd dan nog eens doornemen.
Onjuist omdat er WEL een recht van overpad is. 3:99 juncto 3:306 uit m'n hoofd. Verkrijgende verjaring in ieder geval.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:12 schreef Paxcon het volgende:
De vraag was:
[..]
Zie nou trouwens pas dat de zaak anders ligt dan ik zei
Volgens mij staat in 3:99 al dat het 10 jaar is. Aan het slot van lid 1 ofzo. Dan heb je 3:306 niet meer nodig. Want die 3:306 heb je nodig voor de 20jaar bij 3:105 dacht ik.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Onjuist omdat er WEL een recht van overpad is. 3:99 juncto 3:306 uit m'n hoofd. Verkrijgende verjaring in ieder geval.
Hoogstwaarschijnlijk is er sprake van tgt in plaats van gedogen. Kerel liep er 15 jaar overheen als ware er een erfdienstbaarheid.
Je hebt volledig gelijk. Is voor mij al een tijdje geleden en ik herinnerde mij te goeder trouw bij een erfdienstbaarheid veel ruimer. Het is inderdaad zo dat het in principe alleen zo is als men in de veronderstelling verkeert dat er een erfdienstbaarheid was gevestigd.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:57 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Volgens mij staat in 3:99 al dat het 10 jaar is. Aan het slot van lid 1 ofzo. Dan heb je 3:306 niet meer nodig. Want die 3:306 heb je nodig voor de 20jaar bij 3:105 dacht ik.
Maar moet je voor tgt niet in de veronderstelling leven dàt er ook een erfdienstbaarheid gevestigd is maar dat eigenlijk niet zo is? Dan denk ik aan een situatie waarbij er een akte is ingeschreven waar men van mag uitgaan dat er vanaf dat punt een erfdienstbaarheid is maar dat er toch ergens een gebrek is waardoor de erfdienstbaarheid niet ontstaat.
Hier lijkt het er op dat die persoon heel goed wist dat er geen erfdienstbaarheid was en dat het gewoon toegestaan werd door de eigenaar. Dan ben je denk ik niet tgt. En zou gewoon die 20 jaar van extinctieve verjaring moeten gelden.
Ik was fanatiek en heb er zelfs jurisprudentie bij gevondenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:11 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je hebt volledig gelijk. Is voor mij al een tijdje geleden en ik herinnerde mij te goeder trouw bij een erfdienstbaarheid veel ruimer. Het is inderdaad zo dat het in principe alleen zo is als men in de veronderstelling verkeert dat er een erfdienstbaarheid was gevestigd.
En toch kan ik het niet helemaal plaatsen. Ik kan me namelijk nog wel een casus herinneren waarin er verplicht een erfdienstbaarheid was omdat de persoon anders niet bij zijn eigen erf kon komen.
Verder deed ik de artikelen uit m'n hoofd, so don't shoot me.
Ja dat schoot me ook even te binnen. Dan zal het dan inderdaad wel zijn. Geen andere weg mogelijk.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:19 schreef Maharbal het volgende:
Ik geloof dat je het moet zoeken in het feit dat het recht van overpad in deze een persoonlijk recht is (al dan niet door gedogen impliciet gevestigd) en dat deze door Wiebe wordt verkregen onder algemene titel, met andere woorden hij geldt ook voor/tegen Wiebe.
Ja, en daarmee willen ze waarschijnlijk het onderscheid laten zien in deze. Persoonlijk recht kan niet worden ingeroepen bij verkrijging onder bijzondere titel, maar wel algemene.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:19 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ja dat schoot me ook even te binnen. Dan zal het dan inderdaad wel zijn. Geen andere weg mogelijk.
Althans ik bedacht me ook even van Hee wacht die knul verkrijgt natuurlijke alle rechten en verplichtingen van z'n vader onder algemene titel.![]()
Inderdaad. Dat zal wel het ideetje van deze vraag geweest zijn.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:21 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, en daarmee willen ze waarschijnlijk het onderscheid laten zien in deze. Persoonlijk recht kan niet worden ingeroepen bij verkrijging onder bijzondere titel, maar wel algemene.
eensquote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:48 schreef Actaeon het volgende:
Wat zou een reden zijn dan om het niet te leren als het wel verplichte stof is?
Helderquote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:24 schreef Maharbal het volgende:
Et voila: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=bw8084
Ja thanks, maar ben nog aan het koken
Een meerzijdige eenzijdige overeenkomst?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:31 schreef Morera het volgende:
Een schenking is toch een meerzijdige eenzijdige overeenkomst en is toch niet obligatoir?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat het erfdienstbaarheid is betekent niet per definitie een termijn van 10jaar. Dat is onzin.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:35 schreef Argelos het volgende:
Het is erfdienstbaarheid inderdaad, en dus is de termijn 10 jaar. Stond in Verheugt.
Nee, het is geen meerzijdige eenzijdige overeenkomst. Het is een eenzijdige overeenkomst aangegaan door meerzijdige rechtshandelingen.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:40 schreef Morera het volgende:
JaDat is mij vorig blok geleerd. Meerzijdig omdat er twee partijen zijn, de schenker en de ontvanger, en eenzijdig omdat de enige die iets moet doen, de schenker is. De begunstigde hoeft hier geen "betaling" ( betaling zoals in het recht bedoeld wordt, dus niet alleen in geld ) te doen en dat maakt het tevens eenzijdig. Alleen zit er ergens in mijn hoofd dat het niet obligatoir is en iemand zei een paar uur geleden opeens van wel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het is wel een obligatoire overeenkomst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |