twitter:breakingstorm twitterde op maandag 29-10-2012 om 10:01:51Hurricane Sandy strengthens with sustained winds of 85mph, storm is about 385 miles SSE of New York City - @NHC_Atlantic reageer retweet
Maar natuurlijk:quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:16 schreef Basp1 het volgende:
Kan men nu al een beetje voorspellen hoeveel wateropstuwing er nu preceis gaat komen, aangezien dat het grootste probleem toch zou kunnen geven.
Vannacht - lokale tijd - dus morgenochtend hier.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:16 schreef henkde_j het volgende:
rond welke tijd is het hoogtepunt te verwachten?
nog even en ze groeit uit naar CAT 2quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:12 schreef Frutsel het volgende:
twitter:breakingstorm twitterde op maandag 29-10-2012 om 10:01:51Hurricane Sandy strengthens with sustained winds of 85mph, storm is about 385 miles SSE of New York City - @NHC_Atlantic reageer retweet
Waarom de smiley dan?quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:33 schreef Co_OL het volgende:
[..]
nog even en ze groeit uit naar CAT 2
Waarom nooit zo'n storm met daglichtquote:
De storm zelf wel, de schade niet.quote:
quote:000
WTNT33 KNHC 290854
TCPAT3
BULLETIN
HURRICANE SANDY ADVISORY NUMBER 28
NWS NATIONAL HURRICANE CENTER MIAMI FL AL182012
500 AM EDT MON OCT 29 2012
...SANDY STRENGTHENS...EXPECTED TO BRING LIFE-THREATENING STORM
SURGE...COASTAL HURRICANE WINDS AND HEAVY APPALACHIAN SNOWS...
SUMMARY OF 500 AM EDT...0900 UTC...INFORMATION
----------------------------------------------
LOCATION...35.9N 70.5W
ABOUT 285 MI...460 KM E OF CAPE HATTERAS NORTH CAROLINA
ABOUT 385 MI...615 KM SSE OF NEW YORK CITY
MAXIMUM SUSTAINED WINDS...85 MPH...140 KM/H
PRESENT MOVEMENT...N OR 360 DEGREES AT 15 MPH...24 KM/H
MINIMUM CENTRAL PRESSURE...946 MB...27.94 INCHES
http://www.nhc.noaa.gov/text/refresh/MIATCPAT3+shtml/290854.shtml
Hij weet iig hoe het niet moet dankzij z'n voorganger.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:40 schreef Co_OL het volgende:
Deze storm komt Obama goed uitals hij goed optreed met hulp dan is hij denk ik wel zijn zege zeker volgende week
De een z'n dood schade, is de ander zijn brood. (lees: verezekeringsmaatschappijenquote:Op maandag 29 oktober 2012 10:37 schreef henkde_j het volgende:
[..]
De storm zelf wel, de schade niet.
Helaas is dat niet los van elkaar te krijgen
Als er veel overstromingen gaan komen kan Romney inspelen op het feit dat de kustbescherming van de USA niet zo veel bijzonders is en Obama daar weinig aan heeft gedaan de afgelopen 4 jaar.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:40 schreef Co_OL het volgende:
Deze storm komt Obama goed uitals hij goed optreed met hulp dan is hij denk ik wel zijn zege zeker volgende week
Alle national geographic preppers kunnen eindelijk hun inspanningen beloond zien.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De een z'n dood schade, is de ander zijn brood. (lees: verezekeringsmaatschappijen. maar ook winkels waar nieuwe spullen gekocht worden.)
Daarna nog meer Nederlandse expertise inhuren voor maximum defense, nog een de één z'n dood verhaalquote:Op maandag 29 oktober 2012 10:42 schreef YazooW het volgende:
[..]
Als er veel overstromingen gaan komen kan Romney inspelen op het feit dat de kustbescherming van de USA niet zo veel bijzonders is en Obama daar weinig aan heeft gedaan de afgelopen 4 jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
`We need more coastguard ships to battle the sea!´quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:42 schreef YazooW het volgende:
[..]
Als er veel overstromingen gaan komen kan Romney inspelen op het feit dat de kustbescherming van de USA niet zo veel bijzonders is en Obama daar weinig aan heeft gedaan de afgelopen 4 jaar.
We're gonna need a bigger sail!quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:10 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
`We need more coastguard ships to battle the sea!´
quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:13 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
We're gonna need a bigger sail!
twitter:AHurricaneSandy twitterde op maandag 29-10-2012 om 04:05:24I'M THINKIN OF GIVING Y'ALL OFF FROM WORK THE REST OF DA WEEK! reageer retweet
quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:44 schreef YazooW het volgende:
Goed te zien dat Sandy terug aan het draaien is richting de oostkust:Omdat?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
alleen twisters gaan toch met cat tot cat 5?quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:19 schreef Rabieluh het volgende:
Aangezien google het me niet kan vertellen en het hier ook over windsnelheden gaat, hoe zit het met de beaufortschaal bij orkanen....hij stopt bij windkracht 12 en dan spreekt men van een orkaan maar orkanen gaan tot cat. 5. Is er een extended beaufortschaal of nemen de orkaan categorieen het dan gewoon over.
hoooo, haal ik nu orkaan en tornado categorieën door elkaar?quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:24 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
alleen twisters gaan toch met cat tot cat 5?
kan gebeuren joh, ik ben ook niet de perfecte Fokkerquote:Op maandag 29 oktober 2012 11:24 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
hoooo, haal ik nu orkaan en tornado categorieën door elkaar?
Oh ik dacht alquote:Op maandag 29 oktober 2012 11:25 schreef woid het volgende:
[..]
denk dat bedoelt wordt: "het is goed te zien dat..."
lekker mee blaten als je er geen verstand van hebt, dat maakt je toch juist de perfecte fokker?quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:25 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
kan gebeuren joh, ik ben ook niet de perfecte Fokker
Blaten jaquote:Op maandag 29 oktober 2012 11:26 schreef woid het volgende:
[..]
lekker mee blaten als je er geen verstand van hebt, dat maakt je toch juist de perfecte fokker?
Orkanen gaan tot categorie 5 jaquote:Op maandag 29 oktober 2012 11:19 schreef Rabieluh het volgende:
Aangezien google het me niet kan vertellen en het hier ook over windsnelheden gaat, hoe zit het met de beaufortschaal bij orkanen....hij stopt bij windkracht 12 en dan spreekt men van een orkaan maar orkanen gaan tot cat. 5. Is er een extended beaufortschaal of nemen de orkaan categorieen het dan gewoon over.
quote:Tropische Depressie: windsnelheden van 38 tot 61 km/u
Tropische Storm: windsnelheden van 62 tot 118 km/u
Orkaan 1e categorie: windsnelheden van 119 tot 153 km/u en een stormvloed van 1 tot 1,5 meter boven normaal
Orkaan 2e categorie: windsnelheden van 154 tot 177 km/u en een stormvloed van 1,5 tot 2,5 meter boven normaal
Orkaan 3e categorie: windsnelhden van 178 tot 209 km/u en een stormvloed van 2,5 tot 3,7 meter boven normaal
Orkaan 4e categorie: windsnelheden van 210-249 km/u en een stormvloed van 3,8 tot 5,5 meter boven normaal
Orkaan 5e categorie: windsnelheden > 250 km/u en een stormvloed van meer dan 5,5 meter boven normaal
Ben benieuwd hoe het er nu bij daglicht uitziet! Denk dat ze daar wel wat nieuw zand kunnen gebruikenquote:Op maandag 29 oktober 2012 11:31 schreef YazooW het volgende:
[..]
Op pagina 6 van dit topic zie je screenshots bij daglicht.
onderste kaart is kleiner, dus je vergelijking is niet helemaal netjes.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:54 schreef Frutsel het volgende:
Even ter vergelijking...
Orkaan Irene die vorig jaar de oostkust van de VS schampte en 19 miljard dollar schade veroorzaakte... en de huidige orkaan Sandy...
[ afbeelding ]
Tel uit je winst
Keek net je link, maar gaat al langs het voorste huis dus nog een uurtje denk ik en dan staat de boel daar blank.quote:
Scheelt toch niet zoveel? Onderste is net een heel klein stukje meer naar het oosten?quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:55 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
onderste kaart is kleiner, dus je vergelijking is niet helemaal netjes.
Hoezo kleiner?quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:55 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
De FOK!correspondent ben je momenteel haha.quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:27 schreef Tanin het volgende:
Ik zit momenteel in New Jersey. Eten en drinken is ingeslagen, stroom en TV doen het nog.
Vanochtend sterke wind gehad, maar inmidels heel rustig, klein beetje regen.
Verwachting is dat het morgen te keer zal gaan...
Over dat de orkanen meestal wegdraaien: die stormen kwamen meestal niet recht op NJ/NY afstormen, maar er vlak langs, dit ziet er anders uit, en men maakt zich zorgen.
Bij mij zijn ze exact even groot. Van lake Okeechobee in het zuiden tot lake Michigan in het noorden.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:55 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Dit is wel opvallend inderdaad.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:36 schreef Co_OL het volgende:
Nou valt me wel op als er een storm over Amerika komt is de media er vol van... als Taiwan een CAT 4 of 5 voor hun kiezen krijgt dan hoor je bar weinig...
Of de Filipijnen, Japan, China... Maar goed.. das normaalquote:Op maandag 29 oktober 2012 10:36 schreef Co_OL het volgende:
Nou valt me wel op als er een storm over Amerika komt is de media er vol van... als Taiwan een CAT 4 of 5 voor hun kiezen krijgt dan hoor je bar weinig...
je hebt gelijk, sorry, ik keek niet goed.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:01 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Bij mij zijn ze exact even groot. Van lake Okeechobee in het zuiden tot lake Michigan in het noorden.
De Filipijnen zijn helaas in alle opzichten minder voorbereid op een storm dan New York, ook al komen ze meerdere keren per jaar voor.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:11 schreef DeParo het volgende:
Die landen zijn, zover dat kan, ook gebouwd op allerlei natuurgeweld.
Voor zover ik weet is New York dat toch een stuk minder.
Inderdaad, 'leuke' camquote:
Niks opvallends aan als je de hele tijd naar westerse media blijft kijken. Ga voor de grap eens een tijdje Aljazeera volgen en je krijgt een heel ander beeld van de wereld.quote:
Irene heeft heel veel draaikracht zo te zien, Sandy is wel groot maar weinig beweging zo te zien. Irene lijkt echt op een draaikolk.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:54 schreef Frutsel het volgende:
Even ter vergelijking...
Orkaan Irene die vorig jaar de oostkust van de VS schampte en 19 miljard dollar schade veroorzaakte... en de huidige orkaan Sandy...
[ afbeelding ]
Tel uit je winst
Klopt, toch had Irene een kerndruk van 951 mbar toen ze bij de Carolina's was (normaliter voor Categorie 3 orkaan) en was die orkaan in Augustus, dus warmer zeewater en betere omstandigheden.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:57 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Irene heeft heel veel draaikracht zo te zien, Sandy is wel groot maar weinig beweging zo te zien. Irene lijkt echt op een draaikolk.
quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
http://www.beurs.nl/nieuw(...)-de-verenigde-staten
"Scholen, die meer dan een miljard studenten dienen, worden eveneens gesloten totdat de storm is gaan liggen. Burgemeester Michael Bloomberg meldde dat een geschatte 375.000 inwoners hun"![]()
Ik vind het spannend, ik volg het nu al sinds gisterenmiddag. Je hoopt dat er niemand gewond raakt natuurlijk, maar buiten dat, Go !quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Klopt, toch had Irene een kerndruk van 951 mbar toen ze bij de Carolina's was (normaliter voor Categorie 3 orkaan) en was die orkaan in Augustus, dus warmer zeewater en betere omstandigheden.
Zeewater is nu kouder want het is al oktober. Sandy heeft een druk van 946 mbar dacht ik. Best een bizarre waarde plus dat ze met de naderende winterstorm uit het westen aan het rommelen is wat volgens meteorologen een uniek systeem kan opleveren.
Blijft afwachten wat de komende 24-30 uur brengt qua enorme hoeveelheden neerslag, overstromingen, windsnelheden, tornado's etc etc
Heeft met de frequentie van doen (orkaan Sandy is een uitzonderlijk geval) en ook dat de media meer op de VS gericht zijn (nog) dan op het verre oosten.quote:
Als het al zo is, scheelt het niet bar veel.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:55 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Oh, maar da's gewoon waar. MIT zet namelijk al hun colleges online, en iedereen in India kan die bekijkenquote:Op maandag 29 oktober 2012 13:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
http://www.beurs.nl/nieuw(...)-de-verenigde-staten
"Scholen, die meer dan een miljard studenten dienen, worden eveneens gesloten totdat de storm is gaan liggen. Burgemeester Michael Bloomberg meldde dat een geschatte 375.000 inwoners hun"![]()
Er zijn een paar verschillende op die site, gewoon steeds next webcam klikken.quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:37 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Zijn er nog meer webcams zoals deze?
Dat ziet er wel heel erg Instagram uit.quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:40 schreef Frutsel het volgende:
Die van NYC liggen eruit helaas... aldus Twitter een foto uit NYC
[ afbeelding ]
Maar kan niet verifiëren of die wel echt is.
Volgens mij is dat uit The Day After Tomorrowquote:Op maandag 29 oktober 2012 13:40 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
die pic is oud: http://blogs.wsj.com/metr(...)ado-damage/?mod=e2fbquote:Op maandag 29 oktober 2012 13:40 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Dat was dus een tornado, geen orkaan.quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:44 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
die pic is oud: http://blogs.wsj.com/metr(...)ado-damage/?mod=e2fb
Ah thx ! Mooi dat dat opgehelderd isquote:Op maandag 29 oktober 2012 13:44 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
die pic is oud: http://blogs.wsj.com/metr(...)ado-damage/?mod=e2fb
Doet het niet bij mij maar ik zet hem in de OPquote:Op maandag 29 oktober 2012 13:43 schreef Gertje-Plongers het volgende:
http://www.earthcam.com/usa/newyork/brooklynbridge/
Brooklyn Bridge cam live.
Oke, hier doet hij het namelijk nog wel goed.quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Doet het niet bij mij maar ik zet hem in de OP
Bullcrap. In dat gat van zuid manhattan staat namelijk alweer een toren.quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:40 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Voor een week vooruit is dat best indrukwekkend, gezien de onzekerheid. Al is dit maar een geval natuurlijk. Hoe zit het trouwens met de data-assimilatie, ik dacht dat ze een 4d-var data assimilatie hadden bij het ECWMF?quote:Op maandag 29 oktober 2012 09:57 schreef thijsdetweede het volgende:
In dit geval lijkt het ECMWF vooral gelijk te krijgen. Die zitten er 100km en 6 uur vanaf, wat betreft landfall voorspelling een week van te voren? Dat de IFS het beste medium range weather forecast model was, is hier maar weer eens bewezen. En dat zonder serieuze data-assimilatie!
quote:“Frankenstorm” transition underway
What to call the storm? Perhaps the trickiest part of this system from a warning perspective is that Sandy may not technically be a hurricane by the time it reaches the coastline later tonight. It is interacting with a cold front that is draped on the coastline and it is losing some of its tropical characteristics. It actually has a warm front forming off to its east and a cold front to its south… a sign that it’s transitioning to an extratropical or mid-latitude cyclone. Or morphing into a Frankenstorm, as some have called it…
This transformation absolutely does not make it any less dangerous! It has been intensifying, and this interaction with the mid-latitude front is exactly what has been forecast to occur for days now. With or without a hurricane or a hurricane warning, this storm is extraordinary and must be taken very seriously.
Toch denk ik dat dat heel anders is.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:15 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De Filipijnen zijn helaas in alle opzichten minder voorbereid op een storm dan New York, ook al komen ze meerdere keren per jaar voor.
Schip is inmiddels gezonken , 14 opvarenden gered, de rest is vermist aldus de laatste berichten.quote:
bij mij ook niet, maar naar een paar keer refresh doet ie t dan toch.quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Doet het niet bij mij maar ik zet hem in de OP
Ik moet nog werken anders ik ook wel en geluid doet ut hier nietquote:Op maandag 29 oktober 2012 14:13 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit kan ik echt de hele dag gaan zitten kijken..
Zie je maar eens uit die golven te redden.quote:Op maandag 29 oktober 2012 14:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Schip is inmiddels gezonken , 14 opvarenden gered, de rest is vermist aldus de laatste berichten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |