We kijken hier dan ook gewoon naar populariteit van muziek. En youtube is gewoon na google.com de 2e (of 3e) site van de wereld. En nee dat zijn niet alleen jeugdigen. Alle leeftijden luisteren via joetoep.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:50 schreef Kerftminister het volgende:
Het probleem is dat Youtube views wel iets zeggen, maar lang niet alles. Ten eerste zijn de statistieken die Metaan gebruikt puur gebaseerd op de taal waarin gezongen wordt. Wat is een vereiste om internationaal door te breken? Vaak is dat om Engels te zingen, dus de aannames die hij neemt zijn irrelevant.
Tuurlijk is het realistisch om te denken dat Gangnam Style buitengewoon populair is. Maar hoe zijn de single verkopen? Hoe zijn de downloads? Verder luister ik toevallig Koreaanse muziek en daaruit kan je wel afleiden dat ondanks de immense populariteit van Gangnam Style Kpop nooit zo groot zal worden als Amerikaanse en Britse popmuziek. Maar desondanks doen ze het toch beter dan onze binnenlandse muziek.
Verder moet je ook nog kijken naar welke doelgroep bepaalde dingen bekijkt. De grootste vereiste voor een goed lopende muziekindustrie is de centen die erin om gaan. De gemiddelde Youtube-gebruiker die veel muziek bekijkt is gok ik van een jaar of 15. Dit soort publiek besteedt zo goed als niks aan muziek. Dus die kunnen moeilijk een hele muziekindustrie draaiende houden op alleen de inkomsten die artiesten krijgen van een bepaald aantal clicks door sponsoren.
Golden Earring was een one hit wonder. Al heel lang geleden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:00 schreef Kerftminister het volgende:
Ook dit is wederom apart aangezien een Golden Earring vele malen populairder in het buitenland was dan wie dan ook nu. Valt dus niet te meten door middel van die sites.
Ook niet helemaal juist. De muziekverkopen zijn door middel van iTunes tot een hoogtepunt gestegen de laatste tijd. Vooral in de Hip-Hop zijn de verkopen al jaren niet meer zo hoog geweest.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:02 schreef Metaan het volgende:
[..]
We kijken hier dan ook gewoon naar populariteit van muziek. En youtube is gewoon na google.com de 2e (of 3e) site van de wereld. En nee dat zijn niet alleen jeugdigen. Alle leeftijden luisteren via joetoep.
De muziek verkopen zijn ingestort, en de muziek die nog wordt verkocht is vooral aan westerlingen van 40 plus. Die hebben nog een traditie van geld betalen voor platen. Kijken naar verkopen geeft dus een zeer eenzijdig beeld. Nog afgezien van het feit dat de meeste wereldwijd geproduceerde tracks al niet eens meer te koop zijn.
Behalve de (magere trouwens) betalingen van youtube per klik, werkt de hoeveelheid kliks op een video voor een artiest vooral indirect. Veel kliks is veel status is beter imago is meer boekingen is hogere gages is meer kans op tv optredens is meer mogelijkheden tot verkoop van het imago/beroemdhied van de artiest in kwestie.
Que? En daarom hebben ze meerdere concerten in het buitenland gehouden en zijn er meerdere singles in meerdere landen gechart?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:06 schreef Metaan het volgende:
[..]
Golden Earring was een one hit wonder. Al heel lang geleden.
Nu vnl een gevalletje wereldberoemd in Nederland. (en ja vrijwel alle klikjes op hun youtube videos komen uit....NL)
Niks mis mee verder hoor. Verder onbekend buiten 0031.
Maar het blijft verbazingwekkend dat veel mensen nog het mediaverhaal geloven dat het hier om een wereldberoemde act zou gaan.
Er zijn maar een handjevol NL artiesten met die status: Tiesto, Afrojack, Van Buuren en Eva Simmons.
wederom die uitzondering voor dance muziek waarom toch altijdquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:07 schreef Boldface het volgende:
De plek van Nederland in de popmuziek? Dan moet je misschien eerst even definiëren wat popmuziek precies is. Maar welke definitie je ook hanteert, de rol van Nederland is marginaal. Dancemuziek is de enige uitzondering, omdat Nederland nogal wat vooraanstaande DJ's heeft, zoals Tiesto, Afrojack, Armin van Buuren, Junkie XL en nog een paar anderen.
Verder heerst in dit land een muzikale wansmaak van jewelste. Getalenteerde bands (die er wel degelijk zijn), komen nauwelijks voor het voetlicht, omdat we veel te druk zijn met hijgerig achter Amerikaanse muziek aanhobbelen en kwijlen bij de laatste Voice-hype. Dat zie je ook terug in een compleet gebrek aan respect voor artiesten met een lange staat van dienst.
Als muziek het enige criterium was waarom je in een land woont, zou ik vandaag nog de koffers pakken en emigreren.
Toch minstens 2, zowel Radar Love (#13) als Twilight Zone (#10, #1 in de rock chart) waren grote hits in de USA.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:06 schreef Metaan het volgende:
Golden Earring was een one hit wonder. Al heel lang geleden.
Oe oe, ik weet het, ik weet het!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
wederom die uitzondering voor dance muziek waarom toch altijd
vertelquote:
Nee, sorry, moet niet trollenquote:
Dit is trouwens wel een puntje... waardering krijgen muzikanten buiten het the voice aandeel amper.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:07 schreef Boldface het volgende:
Verder heerst in dit land een muzikale wansmaak van jewelste. Getalenteerde bands (die er wel degelijk zijn), komen nauwelijks voor het voetlicht, omdat we veel te druk zijn met hijgerig achter Amerikaanse muziek aanhobbelen en kwijlen bij de laatste Voice-hype. Dat zie je ook terug in een compleet gebrek aan respect voor artiesten met een lange staat van dienst.
Klopt. Net als wanneer nederlandse bands op een festival staan, is het ook al snel 'die kun je elke week op elke straathoek zien'.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit is trouwens wel een puntje... waardering krijgen muzikanten buiten het the voice aandeel amper.
Iets wat trouwens ook wel te zien is aan de populairiteit van onze next best band samenwerking.. men is gewoon niet geïnteresseerd in wat er gaande is in nederland omdat er al genoeg buitenlands spul is wat in de gaten gehouden moet worden. En dan wordt het toch al heel snel een marketing dingetje. En voor heeeeeel veel mensen geldt gewoon nederlands='niet goed' todat het tegendeel bewezen kan worden.
Maar dat hebben de meeste buitenlandse bands ook... dan krijg je zo'n 'leuk eerste album' syndroomquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:30 schreef Kerftminister het volgende:
Het probleem is ook dat vrijwel elke muziekact in Nederland die een beetje bijzonder is aangepakt wordt door platenmaatschappijen en zo gepolijst wordt dat er een veel te gladde en tevens standaard act overblijft. Niks bijzonders aan de meeste dingen.
Noem eens een voorbeeld? Kan zo niks bedenken waarvoor dit geldt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:30 schreef Kerftminister het volgende:
Het probleem is ook dat vrijwel elke muziekact in Nederland die een beetje bijzonder is aangepakt wordt door platenmaatschappijen en zo gepolijst wordt dat er een veel te gladde en tevens standaard act overblijft.
within temptation, maar dat is nou net een succesvollequote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:32 schreef ranja het volgende:
[..]
Noem eens een voorbeeld? Kan zo niks bedenken waarvoor dit geldt.
Kijk maar bij al die talentenjachten. Altijd zitten er wel een stel bij dat je denkt dat ze iets bijzonders hebben maar dat wordt er helemaal uitgeduwd zodat ze lekker standaard Adele-covers kunnen gaan zingen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:32 schreef ranja het volgende:
[..]
Noem eens een voorbeeld? Kan zo niks bedenken waarvoor dit geldt.
Hm, die zijn pas na hun hitalbum van label geswitcht terwijl ze daarvoor al van stijl waren veranderd, daarna toch niet meer zo veel veranderd?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:34 schreef Bosbeetle het volgende:
within temptation, maar dat is nou net een succesvolle
tja ik heb sowieso last van eerste album syndroomquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:38 schreef ranja het volgende:
[..]
Hm, die zijn pas na hun hitalbum van label geswitcht terwijl ze daarvoor al van stijl waren veranderd, daarna toch niet meer zo veel veranderd?
Ok, talentenjachten, maar die hebben vaak voorheen nog weinig bereikt. En iemand als Erwin Nyhoff is weinig veranderd sinds The Voice volgens mij.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:35 schreef Kerftminister het volgende:
Kijk maar bij al die talentenjachten. Altijd zitten er wel een stel bij dat je denkt dat ze iets bijzonders hebben maar dat wordt er helemaal uitgeduwd zodat ze lekker standaard Adele-covers kunnen gaan zingen.
Verder is Racoon ook wel een ideaal voorbeeld.
Nja ik heb het nooit iets gevonden maar dat is een zeer goed voorbeeld van standaardmuziek waar wij Nederlanders helemaal lyrisch van worden. Hetzelfde geldt voor Caro Emerald.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:41 schreef ranja het volgende:
[..]
Ok, talentenjachten, maar die hebben vaak voorheen nog weinig bereikt. En iemand als Erwin Nyhoff is weinig veranderd sinds The Voice volgens mij.
Racoon weet ik zo niet of ik die 'vroeger' beter vond dan 'later' of meteen al niks.
oh die heb ik misschien nog wel gezien ookquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:42 schreef Bosbeetle het volgende:
Racoon was het best toen ze in malboro flashbacks faith no more speelden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |