abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118322648
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:50 schreef Kerftminister het volgende:
Het probleem is dat Youtube views wel iets zeggen, maar lang niet alles. Ten eerste zijn de statistieken die Metaan gebruikt puur gebaseerd op de taal waarin gezongen wordt. Wat is een vereiste om internationaal door te breken? Vaak is dat om Engels te zingen, dus de aannames die hij neemt zijn irrelevant.

Tuurlijk is het realistisch om te denken dat Gangnam Style buitengewoon populair is. Maar hoe zijn de single verkopen? Hoe zijn de downloads? Verder luister ik toevallig Koreaanse muziek en daaruit kan je wel afleiden dat ondanks de immense populariteit van Gangnam Style Kpop nooit zo groot zal worden als Amerikaanse en Britse popmuziek. Maar desondanks doen ze het toch beter dan onze binnenlandse muziek.

Verder moet je ook nog kijken naar welke doelgroep bepaalde dingen bekijkt. De grootste vereiste voor een goed lopende muziekindustrie is de centen die erin om gaan. De gemiddelde Youtube-gebruiker die veel muziek bekijkt is gok ik van een jaar of 15. Dit soort publiek besteedt zo goed als niks aan muziek. Dus die kunnen moeilijk een hele muziekindustrie draaiende houden op alleen de inkomsten die artiesten krijgen van een bepaald aantal clicks door sponsoren.
We kijken hier dan ook gewoon naar populariteit van muziek. En youtube is gewoon na google.com de 2e (of 3e) site van de wereld. En nee dat zijn niet alleen jeugdigen. Alle leeftijden luisteren via joetoep.

De muziek verkopen zijn ingestort, en de muziek die nog wordt verkocht is vooral aan westerlingen van 40 plus. Die hebben nog een traditie van geld betalen voor platen. Kijken naar verkopen geeft dus een zeer eenzijdig beeld. Nog afgezien van het feit dat de meeste wereldwijd geproduceerde tracks al niet eens meer te koop zijn.

Behalve de (magere trouwens) betalingen van youtube per klik, werkt de hoeveelheid kliks op een video voor een artiest vooral indirect. Veel kliks is veel status is beter imago is meer boekingen is hogere gages is meer kans op tv optredens is meer mogelijkheden tot verkoop van het imago/beroemdhied van de artiest in kwestie.
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:05:11 #102
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118322737
Gelukkig is muziek kopen zeker niet voorbehouden aan westerlingen van 40+ :o
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_118322795
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:00 schreef Kerftminister het volgende:
Ook dit is wederom apart aangezien een Golden Earring vele malen populairder in het buitenland was dan wie dan ook nu. Valt dus niet te meten door middel van die sites.
Golden Earring was een one hit wonder. Al heel lang geleden.

Nu vnl een gevalletje wereldberoemd in Nederland. (en ja vrijwel alle klikjes op hun youtube videos komen uit....NL)
Niks mis mee verder hoor. Verder onbekend buiten 0031.

Maar het blijft verbazingwekkend dat veel mensen nog het mediaverhaal geloven dat het hier om een wereldberoemde act zou gaan.

Er zijn maar een handjevol NL artiesten met die status: Tiesto, Afrojack, Van Buuren en Eva Simmons.
pi_118322809
De plek van Nederland in de popmuziek? Dan moet je misschien eerst even definiëren wat popmuziek precies is. Maar welke definitie je ook hanteert, de rol van Nederland is marginaal. Dancemuziek is de enige uitzondering, omdat Nederland nogal wat vooraanstaande DJ's heeft, zoals Tiesto, Afrojack, Armin van Buuren, Junkie XL en nog een paar anderen.

Verder heerst in dit land een muzikale wansmaak van jewelste. Getalenteerde bands (die er wel degelijk zijn), komen nauwelijks voor het voetlicht, omdat we veel te druk zijn met hijgerig achter Amerikaanse muziek aanhobbelen en kwijlen bij de laatste Voice-hype. Dat zie je ook terug in een compleet gebrek aan respect voor artiesten met een lange staat van dienst.

Als muziek het enige criterium was waarom je in een land woont, zou ik vandaag nog de koffers pakken en emigreren.
pi_118322905
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

We kijken hier dan ook gewoon naar populariteit van muziek. En youtube is gewoon na google.com de 2e (of 3e) site van de wereld. En nee dat zijn niet alleen jeugdigen. Alle leeftijden luisteren via joetoep.

De muziek verkopen zijn ingestort, en de muziek die nog wordt verkocht is vooral aan westerlingen van 40 plus. Die hebben nog een traditie van geld betalen voor platen. Kijken naar verkopen geeft dus een zeer eenzijdig beeld. Nog afgezien van het feit dat de meeste wereldwijd geproduceerde tracks al niet eens meer te koop zijn.

Behalve de (magere trouwens) betalingen van youtube per klik, werkt de hoeveelheid kliks op een video voor een artiest vooral indirect. Veel kliks is veel status is beter imago is meer boekingen is hogere gages is meer kans op tv optredens is meer mogelijkheden tot verkoop van het imago/beroemdhied van de artiest in kwestie.
Ook niet helemaal juist. De muziekverkopen zijn door middel van iTunes tot een hoogtepunt gestegen de laatste tijd. Vooral in de Hip-Hop zijn de verkopen al jaren niet meer zo hoog geweest.

Ik hoop trouwens niet dat je me probeert te vertellen dat de views qua leeftijd evenredig verdeeld zijn? Lijkt me namelijk niet dat veel mensen ouder dan 16 voor de vele views van Justin Bieber of van welke pauper dan ook in die Nederlandse lijst gezorgd hebben.

En dat laatste klopt wel voor een deel, zoals bijna alles wel wat je zegt maar ook daar mis je weer een deel van het verhaal. Als we het hebben over Muse of Blur. Dat zijn niet bepaald kijkcijferkanonnen op Youtube maar als zij waar ter wereld dan ook een concert houden is het altijd uitverkocht. Ten eerste is dat een signaal van de populariteit en ten tweede is dat ook een directe oorzaak voor het groeien van een bepaalde muziekindustrie. Heel leuk dat een Yes-R alleen in Nederland al meer views heeft dan bijvoorbeeld de nieuwste single van Passion Pit wereldwijd, maar toch gok ik dat wereldwijd Passion Pit vele concerten zou kunnen houden terwijl Yes-R zich alleen maar kan limiteren tot de Nederlandse markt. Clicks zeggen dus echt niet alles.
pi_118322978
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:06 schreef Metaan het volgende:

[..]

Nu vnl een gevalletje wereldberoemd in Nederland. (en ja vrijwel alle klikjes op hun youtube videos komen uit....NL)
Niks mis mee verder hoor. Verder onbekend buiten 0031.

Maar het blijft verbazingwekkend dat veel mensen nog het mediaverhaal geloven dat het hier om een wereldberoemde act zou gaan.

Er zijn maar een handjevol NL artiesten met die status: Tiesto, Afrojack, Van Buuren en Eva Simmons.
Que? En daarom hebben ze meerdere concerten in het buitenland gehouden en zijn er meerdere singles in meerdere landen gechart?
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:15:39 #107
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118323144
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:07 schreef Boldface het volgende:
De plek van Nederland in de popmuziek? Dan moet je misschien eerst even definiëren wat popmuziek precies is. Maar welke definitie je ook hanteert, de rol van Nederland is marginaal. Dancemuziek is de enige uitzondering, omdat Nederland nogal wat vooraanstaande DJ's heeft, zoals Tiesto, Afrojack, Armin van Buuren, Junkie XL en nog een paar anderen.

Verder heerst in dit land een muzikale wansmaak van jewelste. Getalenteerde bands (die er wel degelijk zijn), komen nauwelijks voor het voetlicht, omdat we veel te druk zijn met hijgerig achter Amerikaanse muziek aanhobbelen en kwijlen bij de laatste Voice-hype. Dat zie je ook terug in een compleet gebrek aan respect voor artiesten met een lange staat van dienst.

Als muziek het enige criterium was waarom je in een land woont, zou ik vandaag nog de koffers pakken en emigreren.
wederom die uitzondering voor dance muziek waarom toch altijd :?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:15:46 #108
13973 ranja
image means nothing
pi_118323152
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:06 schreef Metaan het volgende:

Toch minstens 2, zowel Radar Love (#13) als Twilight Zone (#10, #1 in de rock chart) waren grote hits in de USA.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:16:27 #109
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_118323180
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

wederom die uitzondering voor dance muziek waarom toch altijd :?
Oe oe, ik weet het, ik weet het!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:20:18 #110
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118323343
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:16 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Oe oe, ik weet het, ik weet het!
vertel
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:20:44 #111
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_118323359
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

vertel
Nee, sorry, moet niet trollen ;).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:24:27 #112
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118323482
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:07 schreef Boldface het volgende:

Dit is trouwens wel een puntje... waardering krijgen muzikanten buiten het the voice aandeel amper.

Iets wat trouwens ook wel te zien is aan de populairiteit van onze next best band samenwerking.. men is gewoon niet geïnteresseerd in wat er gaande is in nederland omdat er al genoeg buitenlands spul is wat in de gaten gehouden moet worden. En dan wordt het toch al heel snel een marketing dingetje. En voor heeeeeel veel mensen geldt gewoon nederlands='niet goed' todat het tegendeel bewezen kan worden.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:27:37 #113
13973 ranja
image means nothing
pi_118323584
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit is trouwens wel een puntje... waardering krijgen muzikanten buiten het the voice aandeel amper.

Iets wat trouwens ook wel te zien is aan de populairiteit van onze next best band samenwerking.. men is gewoon niet geïnteresseerd in wat er gaande is in nederland omdat er al genoeg buitenlands spul is wat in de gaten gehouden moet worden. En dan wordt het toch al heel snel een marketing dingetje. En voor heeeeeel veel mensen geldt gewoon nederlands='niet goed' todat het tegendeel bewezen kan worden.
Klopt. Net als wanneer nederlandse bands op een festival staan, is het ook al snel 'die kun je elke week op elke straathoek zien'.
Dat is dus ook niet zo omdat heel veel podia ook liever het zoveelste shitbandje uit Engeland boeken dan iets nederlands.
pi_118323671
Het probleem is ook dat vrijwel elke muziekact in Nederland die een beetje bijzonder is aangepakt wordt door platenmaatschappijen en zo gepolijst wordt dat er een veel te gladde en tevens standaard act overblijft. Niks bijzonders aan de meeste dingen.
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:31:21 #115
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118323704
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:30 schreef Kerftminister het volgende:
Het probleem is ook dat vrijwel elke muziekact in Nederland die een beetje bijzonder is aangepakt wordt door platenmaatschappijen en zo gepolijst wordt dat er een veel te gladde en tevens standaard act overblijft. Niks bijzonders aan de meeste dingen.
Maar dat hebben de meeste buitenlandse bands ook... dan krijg je zo'n 'leuk eerste album' syndroom :D
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:32:01 #116
13973 ranja
image means nothing
pi_118323723
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:30 schreef Kerftminister het volgende:
Het probleem is ook dat vrijwel elke muziekact in Nederland die een beetje bijzonder is aangepakt wordt door platenmaatschappijen en zo gepolijst wordt dat er een veel te gladde en tevens standaard act overblijft.
Noem eens een voorbeeld? Kan zo niks bedenken waarvoor dit geldt.
pi_118323787
Het gebruik van youtube is redelijk verdeeld over alle leeftijden. Per plaat kan dat natuurlijk wel heel geconcentreerd zijn.

Justin Bieber wordt vnl geklikt door jongere meisjes en oudere mannen (!). Zie de yt stats. Nu deze zanger wat ouder wordt vermoed ik dat de laatste categorie gaat wegvallen.

YesR scoort eigenlijk in 5 landen erg goed. NL, Belgie, Suriname, Marokko en de Antillen .

Marokko is een bijzonderheid, want het Nederlands heeft geen echte global reach als muziektaal. Daar zit dus een limiet. En dat geldt voor de meeste Europese talen. Als dat een troost is.

Er bestaan dan ook weer conversie tabellen die de vele taalgebied een coefficient toebedelen om een zinvolle relatieve vergelijking toe te laten. 500 miljoen engelstaligen, 100 duitstaligen en 25 miljoen nederlandstaligen leiden dus tot een verschillende coefficient.

Zo scoort de meest bekeken NL plaat (YesR dus) een 0,66, de best bekeken Engelse plaat 1,58, de meistgeclickte Duitse 0,49 en de grootste Poolse 0,68.
De Nederlandse industrie zit daarmee een beetje in de middenmoot

Clicks zeggen dus echt niet alles.

Eens.

Wat ze vooral niet zeggen is dat muziek BETER is indien het meer kliks genereert.

Zo kunnen plaatjes met heel weinig views heel erg leuk zijn
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:34:23 #118
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118323793
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:32 schreef ranja het volgende:

[..]

within temptation, maar dat is nou net een succesvolle :D
pi_118323814
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:32 schreef ranja het volgende:

[..]

Kijk maar bij al die talentenjachten. Altijd zitten er wel een stel bij dat je denkt dat ze iets bijzonders hebben maar dat wordt er helemaal uitgeduwd zodat ze lekker standaard Adele-covers kunnen gaan zingen.

Verder is Racoon ook wel een ideaal voorbeeld.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:38:45 #120
13973 ranja
image means nothing
pi_118323929
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:34 schreef Bosbeetle het volgende:

within temptation, maar dat is nou net een succesvolle :D
Hm, die zijn pas na hun hitalbum van label geswitcht terwijl ze daarvoor al van stijl waren veranderd, daarna toch niet meer zo veel veranderd?
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:39:58 #121
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118323973
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:38 schreef ranja het volgende:

[..]

Hm, die zijn pas na hun hitalbum van label geswitcht terwijl ze daarvoor al van stijl waren veranderd, daarna toch niet meer zo veel veranderd?
tja ik heb sowieso last van eerste album syndroom :P ik vond enter nog wel grappig daarna ging het bergafwaards.. inmiddels maken ze een soort van tja ik weet niet eens wat het is... misschien dat ze daarom zo uniek zijn, zou kunnen.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:41:45 #122
13973 ranja
image means nothing
pi_118324036
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:35 schreef Kerftminister het volgende:

Kijk maar bij al die talentenjachten. Altijd zitten er wel een stel bij dat je denkt dat ze iets bijzonders hebben maar dat wordt er helemaal uitgeduwd zodat ze lekker standaard Adele-covers kunnen gaan zingen.

Verder is Racoon ook wel een ideaal voorbeeld.
Ok, talentenjachten, maar die hebben vaak voorheen nog weinig bereikt. En iemand als Erwin Nyhoff is weinig veranderd sinds The Voice volgens mij.

Racoon weet ik zo niet of ik die 'vroeger' beter vond dan 'later' of meteen al niks.
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:42:37 #123
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118324061
Racoon was het best toen ze in malboro flashbacks faith no more speelden _O_

(had niet verwacht dat dat er nog zo goed uit zou komen)
pi_118324081
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:41 schreef ranja het volgende:

[..]

Ok, talentenjachten, maar die hebben vaak voorheen nog weinig bereikt. En iemand als Erwin Nyhoff is weinig veranderd sinds The Voice volgens mij.

Racoon weet ik zo niet of ik die 'vroeger' beter vond dan 'later' of meteen al niks.
Nja ik heb het nooit iets gevonden maar dat is een zeer goed voorbeeld van standaardmuziek waar wij Nederlanders helemaal lyrisch van worden. Hetzelfde geldt voor Caro Emerald.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:44:21 #125
13973 ranja
image means nothing
pi_118324133
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 12:42 schreef Bosbeetle het volgende:
Racoon was het best toen ze in malboro flashbacks faith no more speelden _O_

oh die heb ik misschien nog wel gezien ook :)

Maar dat geldt - wat mij betreft - ook voor de Heideroosjes die de Ramones deden en Claw Boys Claw die de Stooges deden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')