Ik denk zelf dat het wel verdedigbaar is. Ik zou zeggen dat het een res nullius is omdat het een zaak betreft die voorheen niet vatbaar was voor een zelfstandig eigendomsrecht en op moment van afscheiding, als ie dus weer zelfstandig wordt, nooit een eigenaar gehad heeft en derhalve vatbaar is voor occupatio.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij is dit niet juist. Res nullius wil zeggen dat er geen eigenaar is, terwijl een taartpunt volgens mij nooit geen eigenaar heeft.
Maar dat is weer niet Frans, want in het Frans heeft het een è-klank omdat er geen slot-e inzit zoals in 'cabine' dat wel heeft. Dus Nederlands/Franse uitspraak is nogal raar.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:26 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Misschien als je 'cabin' als 'cabien' of iets dergelijks uitspreekt. Dat is het enige wat ik mij er bij voor kan stellen.
Oh sorry dacht dat het specifiek over Nederlands ging even.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar dat is weer niet Frans, want in het Frans heeft het een è-klank omdat er geen slot-e inzit zoals in 'cabine' dat wel heeft. Dus Nederlands/Franse uitspraak is nogal raar.
Impliceert dat dan ook dat een taartpunt door iedereen kan worden toegeëigend, zoals dat met afval langs de weg (klassiek voorbeeld dat Hannibal al noemt) zo is?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:28 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat het wel verdedigbaar is. Ik zou zeggen dat het een res nullius is omdat het een zaak betreft die voorheen niet vatbaar was voor een zelfstandig eigendomsrecht en op moment van afscheiding, als ie dus weer zelfstandig wordt, nooit een eigenaar gehad heeft en derhalve vatbaar is voor occupatio.
Dit inderdaadquote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:26 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Misschien als je 'cabin' als 'cabien' of iets dergelijks uitspreekt. Dat is het enige wat ik mij er bij voor kan stellen.
Dat impliceert dat mijns inziens inderdaad.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Impliceert dat dan ook dat een taartpunt door iedereen kan worden toegeëigend, zoals dat met afval langs de weg (klassiek voorbeeld dat Hannibal al noemt) zo is?
Dibs!quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:31 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat impliceert dat mijns inziens inderdaad.
Lolquote:
Dat ben ik dan weer niet met je eensquote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:31 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat impliceert dat mijns inziens inderdaad.
Ja om het een res derelicta te laten zijn. Maar ik zou zeggen dat het geen res nullius is omdat het een res derelicta is maar een res nullius is omdat het een zaak is die nimmer een eigenaar gehad heeft aangezien de zaak door afscheiding helemaal zelfstandig wordt.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:37 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Dat ben ik dan weer niet met je eensWas het niet zo dat een eigenaar naar buiten toe merkbaar afstand moest doen ? Als mijn tas van mijn stuur glijdt is het daarmee toch geen res nullius ?
Duidelijk. Ga ik nu nog even lastig worden over die taartpunt. Zou jij dat zaaksvorming noemen ?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:39 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ja om het een res derelicta te laten zijn. Maar ik zou zeggen dat het geen res nullius is omdat het een res derelicta is maar een res nullius is omdat het een zaak is die nimmer een eigenaar gehad heeft aangezien de zaak door afscheiding helemaal zelfstandig wordt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nja ik heb net verdedigd dat de afgesneden taartpunten een res nullius zijn en een nieuwe eigenaar vinden door occupatio. Dus dan kan ik het niet tevens zaaksvorming vinden.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:45 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Duidelijk. Ga ik nu nog even lastig worden over die taartpunt. Zou jij dat zaaksvorming noemen ?
LOL. Je trapt er niet inquote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:50 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nja ik heb net verdedigd dat de afgesneden taartpunten een res nullius zijn en een nieuwe eigenaar vinden door occupatio. Dus dan kan ik het niet tevens zaaksvorming vinden.
Had je verwacht van wel dan?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:54 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
LOL. Je trapt er niet in
Ik dacht wel aan zaaksvorming namelijk en dan zou er dus wel een eigenaar zijn geweest. De eigenaar van de taart neem ik aan want als een ander snijdt zijn de kosten te gering.
Leuke discussie
Nahquote:
Ja inderdaad. Sowieso is dit volgens mij echt een onderwerp waar verschillend over gedacht kan worden en zoals die opdracht zegt niet één bepaald juist antwoord is.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:59 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Nahmaar dit is gewoon leuk om te doen. Als je zelf studeert woon je toch een beetje in je eigen waarheid. Leuk om dan eens te discussiëren.
Waarom?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:44 schreef Actaeon het volgende:
Maar Erik, zou jij ook niet denken dat de term 'laagebelaste beleggingsonderneming' nogal....raar is?
Een soort contradictio in terminis.
Je kunt prima een onderneming hebben in de vorm van het houden van beleggingen (fondsstructuren bijvoorbeeld. Fondsen voor gemene rekening worden aangemerkt als onderneming, zie ook art. 2, lid 1 sub f jo. lid 2 VPB).quote:Op donderdag 18 oktober 2012 21:05 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Omdat je toch iets houdt als belegging of iets is een onderneming. En niet allebei.
Ja maar dan is het toch gewoon een onderneming? En geen belegging meer.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 21:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je kunt prima een onderneming hebben in de vorm van het houden van beleggingen (fondsstructuren bijvoorbeeld. Fondsen voor gemene rekening worden aangemerkt als onderneming, zie ook art. 2, lid 1 sub f jo. lid 2 VPB).
Tevens kun je beleggingen ook 'als onderneming' houden (beleggingen behorende tot het ondernemingsvermogen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |