Dat zou ook kunnen in een vrije maatschappij maar dan buigt een rechter zich over het vraagstuk i.p.v. een onwillige ambtenaar.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gemeentelijke regeltjes zoals bestemmingsplannen zijn onzinnig (klopt tot op zekere hoogte ook wel), maar als iemand plots een fabriek naast je woning wilt bouwen moet er kunnen worden opgetreden.
Fuck dit topic. Ik ga geen discussies voeren met iemand die steevast als oplossing aandraagt dat de staat zich moet terugtrekken en dat dan alles goed komt.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar goed, terug naar onderwijs, dacht even dat ik in de SC zat
Wie stelt de wetten vast die de rechter gaat handhaven? En wie wijzigt ze, indien nodig? Ik begreep dat je wel een politiemacht wil die handhavend kan optreden. Maar wie controleert de politie?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat zou ook kunnen in een vrije maatschappij maar dan buigt een rechter zich over het vraagstuk i.p.v. een onwillige ambtenaar.
Laten we de probleem oplossen met nog meer overheid.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie stelt de wetten vast die de rechter gaat handhaven? En wie wijzigt ze, indien nodig? Ik begreep dat je wel een politiemacht wil die handhavend kan optreden. Maar wie controleert de politie?
Maar goed, ik ben deze discussie toch zat.
Dat zegt toch helemaal niemand?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Laten we de probleem oplossen met nog meer overheid.
Wie roept er in het geval van onderwijs om meer overheid?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Laten we de probleem oplossen met nog meer overheid.
Is het zo vreemd om minimumeisen te stellen aan de kwaliteit van onderwijs?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hoe vrij zijn we met onderwijs? http://www.rijksoverheid.(...)antiedagen-onderwijs Al die dwingende ambtelijke regels.
Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs? Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het zo vreemd om minimumeisen te stellen aan de kwaliteit van onderwijs?
Jij wilt graag het onderwijs naar een lager niveau brengen?
Wat weet jij van goed onderwijs lijkt me een veel betere vraag? Op basis waarvan vel jij je oordeel?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 10:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs?
Dat is dan toch wel erg afhankelijk van naar welke school je je kind doet. Het zo algemeen stellen lijkt me onzinnig.quote:Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.
Het gaat mij niet om het aantal uren dat mijn kind verplicht op een door de staat goedgekeurde school doorbrengt maar om de kennis die ze opdoet. Of ze dat in 300 of 800 uur doet is voor mij niet relevant. Onderwijs is een eenheidsworst waar geen/onvoldoende rekening wordt gehouden met de intellectuele eigenschappen van ieder kind.
Zodat straks 90% van de kinderen geen fatsoenlijk onderwijs meer kan krijgen? Briljant ideequote:Ik wil onderwijs op maat in kunnen kopen van mijn eigen geld zonder ook nog eens te moeten betalen voor het verplichte onderwijs van staatswege.
Niemand kijkt natuurlijk graag naar een puistenkop en een baard in de keel is ook geen feest voor de oren, maar van alle puberkwaaltjes is het libertarisme toch wel het meest irritant voor de buitenwereld.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Fuck dit topic. Ik ga geen discussies voeren met iemand die steevast als oplossing aandraagt dat de staat zich moet terugtrekken en dat dan alles goed komt.
Dwing mij niet zoals ik ook jou niet dwing.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 10:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niemand kijkt natuurlijk graag naar een puistenkop en een baard in de keel is ook geen feest voor de oren, maar van alle puberkwaaltjes is het libertarisme toch wel het meest irritant voor de buitenwereld.
Dat is zeker zo, daar gaat meer differentiatie in ontstaan omdat de standaardisatie verdwijnt. Maar als ik naar mijn universiteit kijk, dan is dat ook niet zo'n probleem. Ik denk dat ongeveer de helft van mijn studie uit buitenlandse studenten bestaat, dat betreft dus een enorme variatie van vooropleidingen en niveaus van vooropleiding. Chinezen, Antillianen, Zuid-Koreanen, Indonesiërs, Amerikanen, Grieken, Roemenen en Zweden zitten er bij mijn studie, dus ga maar na. Maar de universiteit speelt daar op in door voorselecties te maken en aankomende studenten met een deficiëntie een vooropleiding te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:43 schreef 99.999 het volgende:
Punt is dat je wel wilt dat kinderen een zeker niveau hebben voor ze beginnen aan voortgezet of hoger onderwijs voor een bepaalde opleiding. Als die opleidingen van iedere basis- of middelbare school leerlingen op een totaal ander niveau krijgen schiet dat ook niet echt op natuurlijk...
Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, daar gaat meer differentiatie in ontstaan omdat de standaardisatie verdwijnt. Maar als ik naar mijn universiteit kijk, dan is dat ook niet zo'n probleem. Ik denk dat ongeveer de helft van mijn studie uit buitenlandse studenten bestaat, dat betreft dus een enorme variatie van vooropleidingen en niveaus van vooropleiding. Chinezen, Antillianen, Zuid-Koreanen, Indonesiërs, Amerikanen, Grieken, Roemenen en Zweden zitten er bij mijn studie, dus ga maar na. Maar de universiteit speelt daar op in door voorselecties te maken en aankomende studenten met een deficiëntie een vooropleiding te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde.
Je moet je afvragen wat het individu er mee wint als je er van af gaat stappen.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 12:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.
je moet je afvragen wat het onderwijs er mee wint wanneer je daar van af gaat stappen.
Weinig of niets in 99,99% van de gevallen. De meeste individuen hebben er vooral nadeel van.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 13:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je moet je afvragen wat het individu er mee wint als je er van af gaat stappen.
Op dat basisniveau kan geselecteerd worden, en dat gaat prima bij een masteropleiding dus ik zie niet in waarom het ook niet bij andere opleidingen zou kunnen. Het gaat natuurlijk om meer studenten/scholieren maar dat is een punt van organisatorische aard en dat is geen fundamenteel verschil. Ik kan mij voorstellen dat vervolgopleidingen met vooropleidingen afspraken gaan maken over wat er onderwezen wordt en op welk niveau dus dan hoef je al niet meer voor ieder individu een toelatingsonderzoek te doen, mits de student/scholier natuurlijk op de juiste vooropleiding heeft gezeten. Het wordt dan de eigen verantwoordelijkheid van de student/scholier en zijn/haar ouders om zich goed te informeren over welke opleiding waar op aansluit.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 12:03 schreef 99.999 het volgende:
Echter dat zal vooral gaan om masteropleidingen, die zijn toch al een stuk meer gespecialiseerd. Bij een bacheloropleiding of daarvoor nog de middelbare school lijkt me dat minder praktisch. Dan lijkt een bepaald basisniveau voor bijvoorbeeld de rekenvaardigheden en talen mij geen overbodige luxe.
Bijvoorbeeld het realiseren van een interessant lesaanbod op de middelbare school. Ik heb mij uitstekend vermaakt op de middelbare school maar ik kan nou niet zeggen dat ik er veel geleerd heb. Dat is overigens iets wat per leerling kan verschillen en daarom vind ik differentiatiemogelijkheden ook zo belangrijk.quote:je moet je afvragen wat het onderwijs er mee wint wanneer je daar van af gaat stappen.
Onderwijs is een collectief goed. Je profiteert ervan ook als je er zelf geen gebruik van maakt. Daarom betaal je er hoe dan ook aan mee via de belasting.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 10:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik wil graag zelf die eisen stellen. Wat weet de overheid nou van goed onderwijs? Geef maar geen antwoord dat is de afgelopen 50 jaar maar al te goed gebleken.
Het gaat mij niet om het aantal uren dat mijn kind verplicht op een door de staat goedgekeurde school doorbrengt maar om de kennis die ze opdoet. Of ze dat in 300 of 800 uur doet is voor mij niet relevant. Onderwijs is een eenheidsworst waar geen/onvoldoende rekening wordt gehouden met de intellectuele eigenschappen van ieder kind.
Ik wil onderwijs op maat in kunnen kopen van mijn eigen geld zonder ook nog eens te moeten betalen voor het verplichte onderwijs van staatswege.
Onderwijs is geen collectief goed hoor, er bestaat consumptierivaliteit en je kunt uitgesloten worden van het volgen van onderwijs. Daarmee is volgens de economisch definitie een privaat goed. Waar je op doelt is het bestaan van een positieve externaliteit bij het volgen van onderwijs.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 14:24 schreef Ryon het volgende:
Onderwijs is een collectief goed. Je profiteert ervan ook als je er zelf geen gebruik van maakt. Daarom betaal je er hoe dan ook aan mee via de belasting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |