quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:48 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Knipperlicht gebruik je alleen bij het verlaten van de rotonde.
quote:
quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:58 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Knipperlicht hoor je te gebruiken bij het verlaten van een rotonde - weer een ergernis an sich
Bij voorkeur ook vóór het oprijden van de rotonde, als je meer dan 2/4e gaat.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:48 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Knipperlicht gebruik je alleen bij het verlaten van de rotonde.
quote:Op woensdag 17 oktober 2012 01:26 schreef D0808 het volgende:
Ik heb liever dat iedereen gewoon links knippert als ze 3/4 gaan, dat zijn tenminste mensen die hun lampjes gebruiken. Het is iig. een heel stuk beter dan die idioten die dat stokje helemaal niet gebruiken, waarvan er massa's rondrijden en die denken dat ze vlektyphus oplopen als ze dat stokje aanraken bij het verlaten van de rotonde.
Maar ja, het is net als bij jongeren die het niet "stoer" vinden om hun fietsverlichting aan te zetten, zelfde sukkels alleen wat ouder.
Ik denk, nee, ik weet zeker dat wanneer iedereen OP TIJD rechts knippert bij het verlaten van een rotonde, de gehele noodzaak voor links knipperen, afgezien van het fysiek onmogelijke om linksaf te gaan op een rotonde, verdwijnt. Dus stop eens met symptoombestrijding en start met het bestrijden van het echte probleem: Men knippert niet/te laat als men de rotonde verlaat.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 01:11 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Bij voorkeur ook vóór het oprijden van de rotonde, als je meer dan 2/4e gaat.
Helaas niet verplicht, echter wel praktisch voor met name zwaarder en aankomend verkeer van de tegenovergestelde richting.
Fysiek is het ook geen rechte weg maar een cirkel, fysiek rij je dus naar links, dus ga nou niet ouwenelen over "fysiek".quote:Op woensdag 17 oktober 2012 01:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
[..]
afgezien van het fysiek onmogelijke om linksaf te gaan op een rotonde, verdwijnt.
Die discussie heb ik al eens met hem gevoerd. Kan je vertellen dat het zinloos is. Hij is iemand die een vierkant blokje in een ronde gat krijgt met een hamer en dan hiermee wil bewijzen dat hij wel past.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 02:50 schreef D0808 het volgende:
[..]
Fysiek is het ook geen rechte weg maar een cirkel, fysiek rij je dus naar links, dus ga nou niet ouwenelen over "fysiek".
Voor fietsers op rotondes zonder fietsvoorrang is het wel erg handig om te weten waar een auto heengaat voor de laatste afslag, om de snelheid niet te verliezen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 01:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
[..]
Ik denk, nee, ik weet zeker dat wanneer iedereen OP TIJD rechts knippert bij het verlaten van een rotonde, de gehele noodzaak voor links knipperen, afgezien van het fysiek onmogelijke om linksaf te gaan op een rotonde, verdwijnt. Dus stop eens met symptoombestrijding en start met het bestrijden van het echte probleem: Men knippert niet/te laat als men de rotonde verlaat.
Succes met het zoeken naar "fysiek rechte" wegen. Een rotonde is een doorgaande weg.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 02:50 schreef D0808 het volgende:
[..]
Fysiek is het ook geen rechte weg maar een cirkel, fysiek rij je dus naar links, dus ga nou niet ouwenelen over "fysiek".
Dat klopt toch bij mensen die "op de rotonde" willen blijven. Dan zul je hem bij half ook moeten aanzetten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 09:16 schreef Metalfreak het volgende:
Ik zie overigens de laatste tijd een hoop mensen het knipperlicht naar links uitzetten als ze de rotonde maar half rond willen...
Neen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 09:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat klopt toch bij mensen die "op de rotonde" willen blijven. Dan zul je hem bij half ook moeten aanzetten.
Waarom moet het bij 3/4 dan wel volgens de meeste? Er is toch totaal geen verschil met 1/2 of 3/4. Bij beide blijf je voor een tijdje "op de rotonde".quote:
*zucht* Niet dit weer...quote:Op woensdag 17 oktober 2012 09:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Waarom moet het bij 3/4 dan wel volgens de meeste? Er is toch totaal geen verschil met 1/2 of 3/4. Bij beide blijf je voor een tijdje "op de rotonde".
Bij 1/4 ga je er meteen vanaf en blijf je niet "op de rotonde". Dan moet het knipperlicht naar rechts aan.
Ik wil ook wel eens weten hoe mensen richting aan geven op rotondes met 5 of 6 afslagen...
Ja, heel irritant! Vooral als het iemand is die je liever niet voor je hebt (lees: slak). Denk je: Yes, hij gaat af! blijkt hij toch rechtdoor te gaan... Kut...quote:Op woensdag 17 oktober 2012 09:16 schreef Metalfreak het volgende:
Ik zie overigens de laatste tijd een hoop mensen het knipperlicht naar links uitzetten als ze de rotonde maar half rond willen...
Waarom zou je van te voren al naar links knipperen? Je moet namelijk rechtsaf om de rotonde op te rijden? Dat ding moet dus al uitstaan voordat je de rotonde oprijdt.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 10:24 schreef BlackLining het volgende:
Je moet vóór je de rotonde oprijdt, indien mogelijk, aangeven welke kant je door wilt gaan. Links, rechts of rechtdoor (niet knipperen) dus. Als je de rotonde oprijdt moet je dat ding gewoon uitzetten tot je er weer af wilt.
En als je erop wil? Of het is invoegen, dan moet je naar links knipperen en anders is het afslaan naar rechts de doorgaande weg (rotonde) op en dan moet je naar rechts knipperen. En nog een keer naar rechts knipperen als je de doorgaande weg weer verlaat.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:27 schreef muhahaha het volgende:
Rotonde is een doorgaande weg, wanneer je eraf wil gaan zet je hem dus aan.
Dat is niet wat mijn instructeur me op dit moment aanleert (motor), alleen bij het verlaten van de rotonde geef je je richting aan. (het is nogal duidelijk dat je erop wil voor de mensen op de rotondequote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:29 schreef Casos het volgende:
[..]
En als je erop wil? Of het is invoegen, dan moet je naar links knipperen en anders is het afslaan naar rechts de doorgaande weg (rotonde) op en dan moet je naar rechts knipperen. En nog een keer naar rechts knipperen als je de doorgaande weg weer verlaat.
en ik moet de weg delen met mensen als jijquote:Op woensdag 17 oktober 2012 09:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Waarom moet het bij 3/4 dan wel volgens de meeste? Er is toch totaal geen verschil met 1/2 of 3/4. Bij beide blijf je voor een tijdje "op de rotonde".
Bij 1/4 ga je er meteen vanaf en blijf je niet "op de rotonde". Dan moet het knipperlicht naar rechts aan.
Ik wil ook wel eens weten hoe mensen richting aan geven op rotondes met 5 of 6 afslagen...
Fixedquote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:54 schreef rival het volgende:
[..]
omdat er domme mensen bestaan die naar links knipperen als ze hem 2/4 pakken
Je benadert het dus blijkbaar anders bij het oprijden dan een doorgaande weg. Ergo, het is een rotonde met bijkomende regels en geen doorgaande weg.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:31 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dat is niet wat mijn instructeur me op dit moment aanleert (motor), alleen bij het verlaten van de rotonde geef je je richting aan. (het is nogal duidelijk dat je erop wil voor de mensen op de rotonde).
Ik zei net, de rotonde zelf moet je zien als een doorgaande weg ... dit is ook wat het CBR predikt.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:57 schreef Casos het volgende:
[..]
Je benadert het dus blijkbaar anders bij het oprijden dan een doorgaande weg. Ergo, het is een rotonde met bijkomende regels en geen doorgaande weg.
Waarvoor denk je dat je rechts moet knipperen als je eraf gaat. Nogmaals, als iedereen OP TIJD rechts knippert (en überhaupt rechts knippert) heb je dat hele links knipperen niet nodig. Je tegenligger zit het toch niet, want rotondes kan je over het algemeen maar slecht over kijken.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:00 schreef rival het volgende:
[..]
mwa dat is voor de aso's die anders maar gewoon gokken dat je "rechtdoor"gaat
Nee, het is mij destijds (12 jaar geleden) zo aangeleerd tijdens de rijlessen en ja, ik weet dat het inmiddels niet meer hoeft. Ik doe het nog altijd en stel het zeer op prijs als andere mensen dat ook doen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:48 schreef Descendent het volgende:
Denk dat veel mensen de knippers naar links op de rotonde gebruiken om te voorkomen dat men denkt van: Oh ja, die gaat vast af, maar da's vast weer zo'n aap die te lui is om zn knipper naar rechts aan te doen' en m er vervolgens tussengooien.
Je weet niet wat te zeggen, klaarblijkelijk uitgelult, dus krijg je zo'n kutopmerking. Jij wilt iedereen links laten knipperen, omdat er niet voldoende rechts geknipperd worden en rechts knipperen door iedereen laten doen is onmogelijk, maar iedereen links laten knipperen op de rotonde kan wel?quote:
Jij dient jezelf op de hoogte te houden van de verkeersregels, ook de veranderende verkeersregels. Grote kans dat jij ook nog hebt geleerd dat je niet naar rechts hoeft te knipperen als je iemand hebt ingehaald. Tegenwoordig moet dat wel en je krijgt, als je de verkeerde treft, gewoon een prent voor geen richting aangeven.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:06 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee, het is mij destijds (12 jaar geleden) zo aangeleerd tijdens de rijlessen en ja, ik weet dat het inmiddels niet meer hoeft. Ik doe het nog altijd en stel het zeer op prijs als andere mensen dat ook doen.
Het is mij destijds (17 jaar geleden) niet aangeleerd. Het heeft ook nooit gemoeten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:06 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee, het is mij destijds (12 jaar geleden) zo aangeleerd tijdens de rijlessen en ja, ik weet dat het inmiddels niet meer hoeft. Ik doe het nog altijd en stel het zeer op prijs als andere mensen dat ook doen.
Het is gewoon wat extra informatie, een stukje zekerheid wat zeker met hedendaags knipperlichtgebruik een welkome aanvulling is.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:06 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee, het is mij destijds (12 jaar geleden) zo aangeleerd tijdens de rijlessen en ja, ik weet dat het inmiddels niet meer hoeft. Ik doe het nog altijd en stel het zeer op prijs als andere mensen dat ook doen.
Nee hoor, dat moest toen ook al, dat is al iets van heel lang geleden. Er is overigens niets strafbaar aan het knipperen naar links bij driekwart rotonde, dus je hele verhaal gaat niet op.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Jij dient jezelf op de hoogte te houden van de verkeersregels, ook de veranderende verkeersregels. Grote kans dat jij ook nog hebt geleerd dat je niet naar rechts hoeft te knipperen als je iemand hebt ingehaald. Tegenwoordig moet dat wel en je krijgt, als je de verkeerde treft, gewoon een prent voor geen richting aangeven.
Maar het CBR predikt ook dat je naar rechts moet knipperen als je een doorgaande weg opdraait. Waarom dan niet bij een ronde doorgaande weg? Prima als ze dingen duidelijker proberen te maken, maar ze moeten het wel logisch houden.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:00 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Ik zei net, de rotonde zelf moet je zien als een doorgaande weg ... dit is ook wat het CBR predikt.
Dat ligt er maar aan welke kant je opgaatquote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:13 schreef Casos het volgende:
[..]
Maar het CBR predikt ook dat je naar rechts moet knipperen als je een doorgaande weg opdraait. Waarom dan niet bij een ronde doorgaande weg? Prima als ze dingen duidelijker proberen te maken, maar ze moeten het wel logisch houden.
doe niet zo kinderachtig met je uitgelultquote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je weet niet wat te zeggen, klaarblijkelijk uitgelult, dus krijg je zo'n kutopmerking. Jij wilt iedereen links laten knipperen, omdat er niet voldoende rechts geknipperd worden en rechts knipperen door iedereen laten doen is onmogelijk, maar iedereen links laten knipperen op de rotonde kan wel?
[..]
Je doet nog steeds aan symptoombestrijding. De rest doet het perfect als ze alleen rechts knipperen (en dat op tijd, dus niet zodra ze de rotonde al half verlaten).quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:16 schreef rival het volgende:
[..]
doe niet zo kinderachtig met je uitgelult![]()
Ik weet genoeg te zeggen. maar vind het nogal nutteloos, want niet iedereen knippert naar rechts. het klopt, het werkt perfect als iedereen netjes knippert. maar dat doet niet iedereen. dus dan kan ik wel hopen dat de rest het perfect gaat doen. maar dat gaan ze niet doen, dat bedoel ik met GOOD LUCK!
het overkwam mij regelmatig dat ik aankom en 3/4 wil gaan maar er ineens iemand hem ervoor gooit omdat ze denken dat ik rechtdoor wil (waarschijnlijk door de snelheid)
dit kan ik voor mijzelf voorkomen door links te knipperen als ik 3/4 ga, en dat doe ik dus ook.
dat ontken ik ook nergens.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je doet nog steeds aan symptoombestrijding.
Je weet dat wanneer het te lang duurt, je ook gewoon iemand persoonlijk kan vorderen? Als de schuldvraag bekend is (dashcam doet het goed!) moet je verzekering heel snel voorschieten. Doen ze het niet, heb je een kutverzekering.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:21 schreef rival het volgende:
[..]
dat ontken ik ook nergens.
ik heb al eens 13 maanden op geld moeten wachten, ik heb daar geen zin in.
Ik doe de knipper naar links niet aan op een rotonde. Dus daar moet je net blij om zijn. Zo hoort het namelijk.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:55 schreef rival het volgende:
[..]
en ik moet de weg delen met mensen als jij
Duitsland, Oostenrijk, België zijn landen waar veel Nederlanders komen en het verboden is om links te knipperen. En zo zijn er nog meer.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik doe de knipper naar links niet aan op een rotonde. Dus daar moet je net blij om zijn. Zo hoort het namelijk.
En om het nog maar eens aan te geven, in sommige landen (zoals bij onze zuiderburen) is het gewoonweg verboden.
Tja, ikzelf zet het knipperlicht naar links alleen aan als ik minimaal 3/4e ga en het druk is.. Maar inderdaad, zijn ook genoeg landen waar dat verboden is.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik doe de knipper naar links niet aan op een rotonde. Dus daar moet je net blij om zijn. Zo hoort het namelijk.
En om het nog maar eens aan te geven, in sommige landen (zoals bij onze zuiderburen) is het gewoonweg verboden.
Dit dus.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:03 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je kan niet linksaf op een enkelbaans rotonde. Je kan alleen de weg volgen (rechtdoor), of de rotonde verlaten (rechtsaf slaan). Op een meerbaans rotonde kun je naar links als je een rijbaan opschuift, van de buitenkant naar de binnenkant van de rotonde. Dat is de enige reden om op de rotonde je knipper naar links te gebruiken. Behoudens het opschuiven van een rijbaan betekent een knipper naar rechts dus "ik ga bij de eerstvolgende afslag de rotonde verlaten". Gebruik je geen knipper dan betekent dat "ik ga de eerstvolgende afslag de rotonde niet verlaten". Meer is niet nodig.
</ einde discussie>
Wat deze user zegt.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:03 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je kan niet linksaf op een enkelbaans rotonde. Je kan alleen de weg volgen (rechtdoor), of de rotonde verlaten (rechtsaf slaan). Op een meerbaans rotonde kun je naar links als je een rijbaan opschuift, van de buitenkant naar de binnenkant van de rotonde. Dat is de enige reden om op de rotonde je knipper naar links te gebruiken. Behoudens het opschuiven van een rijbaan betekent een knipper naar rechts dus "ik ga bij de eerstvolgende afslag de rotonde verlaten". Gebruik je geen knipper dan betekent dat "ik ga de eerstvolgende afslag de rotonde niet verlaten". Meer is niet nodig.
</ einde discussie>
Dit dus.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:03 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je kan niet linksaf op een enkelbaans rotonde. Je kan alleen de weg volgen (rechtdoor), of de rotonde verlaten (rechtsaf slaan). Op een meerbaans rotonde kun je naar links als je een rijbaan opschuift, van de buitenkant naar de binnenkant van de rotonde. Dat is de enige reden om op de rotonde je knipper naar links te gebruiken. Behoudens het opschuiven van een rijbaan betekent een knipper naar rechts dus "ik ga bij de eerstvolgende afslag de rotonde verlaten". Gebruik je geen knipper dan betekent dat "ik ga de eerstvolgende afslag de rotonde niet verlaten". Meer is niet nodig.
</ einde discussie>
Probeer je weer dat vierkantje in een ronde gat te krijgen met een hamer? Laat het toch. Hoeveel keren wil je hierover blijven discussieren? Wanneer is het genoeg voor jou? Fysiek dit, linksknipperlicht onzin want rechtdoorgaande weg zus en zo. De tyfus zeg...quote:Op woensdag 17 oktober 2012 15:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
Vertel, want het gebruik van een knipper links heeft geen voordelen. En nee, ook niet als niet iedereen recht knippert.
Nee, wij hebben een aantal argumenten genoemd die de stelling dat links knipperen voordelen biedt, weerleggen. Van de linksknipperaars hoor je alleen dat links knipperen moet omdat het handig is voor anderen, omdat niet iedereen rechts knippert. Hierop is al geantwoord dat als iedereen rechts zou knipperen en dit tijdig zou doen, de oorzaak om links te knipperen vervalt. Dus de enige die nu als een autist door blijft hameren op dat vierkante blokje dat in een rond gat moet, zijn de links knipperaars die met geen enkele onderbouwde stelling danwel argument komen, maar alleen blijven roepen dat het handig is.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 15:52 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Probeer je weer dat vierkantje in een ronde gat te krijgen met een hamer? Laat het toch. Hoeveel keren wil je hierover blijven discussieren? Wanneer is het genoeg voor jou? Fysiek dit, linksknipperlicht onzin want rechtdoorgaande weg zus en zo. De tyfus zeg...
ik denk dat naar links knipperen mij minder moeite kost.... snap je die gedachte?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je weet dat wanneer het te lang duurt, je ook gewoon iemand persoonlijk kan vorderen? Als de schuldvraag bekend is (dashcam doet het goed!) moet je verzekering heel snel voorschieten. Doen ze het niet, heb je een kutverzekering.
Ja, die gedachtegang snap ik heel goed en ik denk dat ik in jouw geval hetzelfde gaat doen. Maar verder ben ik erg van de principes in het verkeer.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 16:37 schreef rival het volgende:
[..]
ik denk dat naar links knipperen mij minder moeite kost.... snap je die gedachte?
Ja maar dat is zelfde als mensen die met 40 langs een flitspaal heen rijden. Joh je kunt er rustig met 50 langs desnoods zelfs nog 55/60 (op je teller dan hé)quote:Op woensdag 17 oktober 2012 17:59 schreef Descendent het volgende:
Eerder eendan een irritatiemomentje:
Van twee auto's die ik op de snelweg met zo'n 120 km/h voorbijreed zie ik opeens de voorste remmen als ik m bijna voorbij ben. Wat blijkt; staat een mobiel flitsteam te flitsen.
Mán; je reed al 100 waar je 120 mag; waar the F%$# rem jij voor??![]()
![]()
En rotondes smotondes; er zijn van die dingen die het niet waard zijn om over te zeuren.
Exact dat.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 17:10 schreef AdoraBelle het volgende:
Links knipperen is goed want het geeft meer duidelijkheid voor de weggebruikers om je heen.
En nee ik ga niet met jullie in discussie.
Het is handig voor degene die op driekwart de rotonde opkomen, die zien nog niet dat jij links knippert meestal. Die zijn namelijk nog lang niet in de buurt van de rotonde. Degene die bij de eerste twee mogelijke afslagen staan gaan er vanuit dat je doorrijdt, omdat je niet rechts richting aangeeft. Dat men dat misschien niet doet, is een heel ander probleem, dat moet je niet oplossen door links aan te geven.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 19:41 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Exact dat.
Om het voor hen duidelijk te maken, moet je het met het plaatjes (dus Paint) proberen, en zelfs dan heb je nog het risico, dat men het niet begrijpt.. Die tijd heb ik er dus niet voor over; dan maar niet, suit yourselves
Buiten dat ben je dan sowieso al te laat. Op het moment dat je ze ziet is het vaak al gebeurd.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 17:59 schreef Descendent het volgende:
Eerder eendan een irritatiemomentje:
Van twee auto's die ik op de snelweg met zo'n 120 km/h voorbijreed zie ik opeens de voorste remmen als ik m bijna voorbij ben. Wat blijkt; staat een mobiel flitsteam te flitsen.
Mán; je reed al 100 waar je 120 mag; waar the F%$# rem jij voor??![]()
![]()
En rotondes smotondes; er zijn van die dingen die het niet waard zijn om over te zeuren.
Er rijden iets te veel auto's rond waarbij de richtingaanwijzers (of de hendel bij het stuur) een optie waren en de eigenaar er kennelijk voor heeft gekozen die optie niet te nemen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 19:45 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Het is handig voor degene die op driekwart de rotonde opkomen, die zien nog niet dat jij links knippert meestal. Die zijn namelijk nog lang niet in de buurt van de rotonde. Degene die bij de eerste twee mogelijke afslagen staan gaan er vanuit dat je doorrijdt, omdat je niet rechts richting aangeeft. Dat men dat misschien niet doet, is een heel ander probleem, dat moet je niet oplossen door links aan te geven.
Hoop je. Tegenwoordig is het namelijk doodnormaal om gaten dicht te rijden, mensen niet de gelegenheid bieden ertussen te komen (lekker strak voor zich uitkijken en doen alsof je niet bestaat).quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:06 schreef dylanrr het volgende:
als ze gewoon de 300m uitrijden, komen ze er vanzelf wel tussen.
Daar heb je gelijk in, maar dan is het alsnog beter om op het einde stil te staan, dan 300m daarvoor. Dan kunnen mensen het nog een beetje verwachten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:14 schreef D0808 het volgende:
[..]
Hoop je. Tegenwoordig is het namelijk doodnormaal om gaten dicht te rijden, mensen niet de gelegenheid bieden ertussen te komen (lekker strak voor zich uitkijken en doen alsof je niet bestaat).
Veel beter had ik het met tekst alleen niet uit kunnen leggen, chapeauquote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:37 schreef Light het volgende:
[..]
Er rijden iets te veel auto's rond waarbij de richtingaanwijzers (of de hendel bij het stuur) een optie waren en de eigenaar er kennelijk voor heeft gekozen die optie niet te nemen.
En als je bij een enkelbaansrotonde staat te wachten tot je er op kunt rijden (dus tot er ruimte is en/of iemand een keer tijdig aangeeft dat'ie van de rotonde af wil bij de plek waar jij er op wilt), dan kun je wel boos worden op iemand die richting naar links aangeeft maar ondertussen blijf je wel staan. Bij mensen die geen richting aangeven verwacht je dat ze de rotonde blijven volgen, bij mensen die richting naar links aangeven weet je dat. Net zoals dat je bij mensen die richting naar rechts aangeeft weet dat ze van de rotonde af gaan. (Een 100% zekerheid heb je nooit, maar bij mensen die wel richting aangeven heb je veel meer zekerheid dat ze doen wat ze aangeven.)
Ik geef zeker (of misschien wel juist) op de fiets ook richting naar links aan als ik de rotonde volg en richting naar rechts als ik de rotonde verlaat. Daarbij maakt het mij niet uit of ik half rond, 3 kwart rond, of 3 keer rond ga. Zodra ik de laatste afrit voor degene waar ik er af wil gepasseerd ben, gaat m'n linkerhand van parallel met de grond terug aan het stuur en m'n rechterhand van het stuur.
(Ik kom op de fiets voornamelijk rotondes met vrijliggend fietspad tegen, waar de fietsers wel voorrang hebben.)
Die zijn gewoon slim.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:51 schreef Yreal het volgende:
Fietsers die afstappen voor zebra's als het fietspad haaientanden heeft. Fucking hinderlijk is dat
Dan kijk je niet ver genoeg vooruit. Ik ben nog altijd op tijd geweest om eerst te spiegelen en dan pas af te remmen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 20:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Buiten dat ben je dan sowieso al te laat. Op het moment dat je ze ziet is het vaak al gebeurd.
Jij bent natuurlijk zo'n figuur die koste wat het kost pas ritst bij de verdrijvingsvlakken. Ritsen hoort gewoon zodra je voorbij het bord bent er ruimte is. Maar het aantal figuren die pas helemaal op het laatst ritsen - terwijl er terug gewoon ruimte is - zie ik veel vaker dan zo'n treuzelaar.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:06 schreef dylanrr het volgende:
Ik kom ze de laatste tijd helaas erg vaak tegen, mensen die, bij het ritsen, heel onzeker zijn.
Deze mensen rijden dus uiterst links en zien opeens een bord dat er over 300m ingevoegd moet worden.
Vervolgens gaan ze bovenop de rem staan en hopen ze dat ze ertussen mogen. De mensen die erachter rijden, moeten dus wachten op die persoon. Vaak komen ze er niet tussen, omdat het pas over 300m hoeft. Ze staan dus stil en rijden na een tijdje met een slakkengang door.
Ik word er echt schijtziek van, als ze gewoon de 300m uitrijden, komen ze er vanzelf wel tussen.
En borden zoals "gehele invoegstrook gebruiken" staan er zeker voor jan doedel omdat je direct moeten invoegen zeker?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:36 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Jij bent natuurlijk zo'n figuur die koste wat het kost pas ritst bij de verdrijvingsvlakken. Ritsen hoort gewoon zodra je voorbij het bord bent er ruimte is. Maar het aantal figuren die pas helemaal op het laatst ritsen - terwijl er terug gewoon ruimte is - zie ik veel vaker dan zo'n treuzelaar.
Wacht, ik doe mee.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 19:41 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Exact dat.
Om het voor hen duidelijk te maken, moet je het met het plaatjes (dus Paint) proberen, en zelfs dan heb je nog het risico, dat men het niet begrijpt.. Die tijd heb ik er dus niet voor over; dan maar niet, suit yourselves
Je begint met zoeken naar een plekje op het moment dat het bord "ritsen vanaf hier" voorbij komt. Je heb dan nog snelheid, je heb de gelegenheid gehad om je snelheid aan te passen aan de baan waar je op wilt en daardoor gaat het vloeiend.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:36 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Jij bent natuurlijk zo'n figuur die koste wat het kost pas ritst bij de verdrijvingsvlakken. Ritsen hoort gewoon zodra je voorbij het bord bent er ruimte is. Maar het aantal figuren die pas helemaal op het laatst ritsen - terwijl er terug gewoon ruimte is - zie ik veel vaker dan zo'n treuzelaar.
Wil je eens ophouden met over autist dit autist dat te praten? Bij voorbaat dank.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 15:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, wij hebben een aantal argumenten genoemd die de stelling dat links knipperen voordelen biedt, weerleggen. Van de linksknipperaars hoor je alleen dat links knipperen moet omdat het handig is voor anderen, omdat niet iedereen rechts knippert. Hierop is al geantwoord dat als iedereen rechts zou knipperen en dit tijdig zou doen, de oorzaak om links te knipperen vervalt. Dus de enige die nu als een autist door blijft hameren op dat vierkante blokje dat in een rond gat moet, zijn de links knipperaars die met geen enkele onderbouwde stelling danwel argument komen, maar alleen blijven roepen dat het handig is.
Kan je de vraag ff beantwoorden of je pas gaat ritsen als je helemaal vooraan bent gekomen en je weinig keuze meer hebt dan perse daar in te voegen of er nou wel of niet ruimte voor is.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 08:06 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Je begint met zoeken naar een plekje op het moment dat het bord "ritsen vanaf hier" voorbij komt. Je heb dan nog snelheid, je heb de gelegenheid gehad om je snelheid aan te passen aan de baan waar je op wilt en daardoor gaat het vloeiend.
Als je gaat stil staan, kom je er natuurlijk nooit meer tussen omdat het snelheidsverschil te groot is (tenzij de andere baan natuurlijk ook stil staat).
Het is gewoon een genot wanneer mensen dat door hebben en als iedereen vloeiend van baan verwisselt. Je hebt dan bijna geen snelheidsverlies.
De tandjes gaan idd om en om. Toch zie ik echt heel erg vaak gastjes naar links gaan of ze waren er al en dan echt de hele "ritsstrook" gebruiken om zo veel mogelijk auto's te passeren. Dat is niet tandjes om en om. Dat is een tandje dat 4 of 5 andere tandjes overslaat.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 07:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En borden zoals "gehele invoegstrook gebruiken" staan er zeker voor jan doedel omdat je direct moeten invoegen zeker?
En de bedoeling van ritsen is net dat iedereen op hetzelfde punt ritst (voor het verdrijvingsvlak dus), dat doet een rits in je jas namelijk ook, alle tandjes gaan op hetzelfde punt in elkaar, en niet een aantal anderen al eerder.
Ik antwoord niet namens Sweetpea maar ben het wel met haar eens.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:12 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Kan je de vraag ff beantwoorden of je pas gaat ritsen als je helemaal vooraan bent gekomen en je weinig keuze meer hebt dan perse daar in te voegen of er nou wel of niet ruimte voor is.
Hij is er toch om te gebruiken.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:36 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Jij bent natuurlijk zo'n figuur die koste wat het kost pas ritst bij de verdrijvingsvlakken. Ritsen hoort gewoon zodra je voorbij het bord bent er ruimte is. Maar het aantal figuren die pas helemaal op het laatst ritsen - terwijl er terug gewoon ruimte is - zie ik veel vaker dan zo'n treuzelaar.
Ik had gisteren zo'n pipo voor me die afremde tot 60 bij een flitspaal. Je mocht er 80.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 18:06 schreef practics het volgende:
[..]
Ja maar dat is zelfde als mensen die met 40 langs een flitspaal heen rijden. Joh je kunt er rustig met 50 langs desnoods zelfs nog 55/60 (op je teller dan hé)
Dat inderdaad.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 09:57 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik antwoord niet namens Sweetpea maar ben het wel met haar eens.
Mijn eigen mening is:
Gewoon van rijstrook wisselen zodra er ruimte is, als er geen doorgetrokken streep ligt is dat nog steeds niet verboden.
Toen er nog geen adviezen over ritsen waren was dat ook al de bedoeling maar blijkbaar was de term "ritsen" nodig om gedag van weggebruikers aan te passen.
Ik zeg dus: Als je weet dat er een rijstrook af gaat kun je zodra er ruimte is zelf alvast op de juiste rijstrook gaan rijden.
Doe je dat niet dan rij je een trechter in en van een trechter weten we dat die de doorstroming belemmert.
Juist voor die mensen met trechterliefde is de term ritsen bedacht, als je op tijd van rijstrook wisselt heet het gewoon rijstrookwisseling.
Wat ik meestal zie zijn leasebakken, opgewonden standjes en bouwvakkerbusjes die met zeer hoge snelheid op de linkerbaan voorbij zie stuiven naar het einde van de strook om daar bijna met geweld (en natuurlijk zonder richting aan te geven) hun auto's ertussen stampen.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 08:06 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Je begint met zoeken naar een plekje op het moment dat het bord "ritsen vanaf hier" voorbij komt. Je heb dan nog snelheid, je heb de gelegenheid gehad om je snelheid aan te passen aan de baan waar je op wilt en daardoor gaat het vloeiend.
Kijken en anticiperen... Twee dingen die veel te weinig gedaan worden. Je ziet het elke keer weer als mensen moeten invoegen... Op het laatst nog even kijken en dan schrikken dat er een andere auto op de weg zit!quote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:42 schreef D0808 het volgende:
[..]
Wat ik meestal zie zijn leasebakken, opgewonden standjes en bouwvakkerbusjes die met zeer hoge snelheid op de linkerbaan voorbij zie stuiven naar het einde van de strook om daar bijna met geweld (en natuurlijk zonder richting aan te geven) hun auto's ertussen stampen.
Aan de andere kant zijn het diezelfde busjes/leasebakken/opgewonden standjes/knurften met de blik op oneindig die, wanneer jij wilt invoegen, de gaten dichtrijden, geen ruimte scheppen etc. ongeacht of je dat nu aan het begin of aan het eind doet.
Ik heb wel uitgevonden dat wanneer je een vrachtwagen ziet om dan juist voor die vrachtwagen even te blijven hangen (om je zichtbaar te maken en je intentie aan te geven) en dan ervoor in te voegen. Ondanks dat er veel wordt gezeken op vrachtwagenchauffeurs zijn het juist die die je vaak netjes wat ruimte verschaffen.
Andersom kan je vaak een bedankje verwachten als jij ruimte voor hun laat. Tijdje geleden nog stond er een vrachtwagen die wilde opschuiven maar er werd hem werkelijk geen moment ruimte gegund, hij stond dan ook noodgedwongen stil (en we reden allemaal amper 20 ofzo), even een seintje gegeven met m'n lichten en een groot gat laten vallen waar hij tussen kon. Vervolgens zag ik een arm uit de cabine komen met het duimpje omhoog.
Doe ik ook regelmatig, de weg waar ik rijd staat elke avond wel file.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:42 schreef D0808 het volgende:
[..]
Wat ik meestal zie zijn leasebakken, opgewonden standjes en bouwvakkerbusjes die met zeer hoge snelheid op de linkerbaan voorbij zie stuiven naar het einde van de strook om daar bijna met geweld (en natuurlijk zonder richting aan te geven) hun auto's ertussen stampen.
Aan de andere kant zijn het diezelfde busjes/leasebakken/opgewonden standjes/knurften met de blik op oneindig die, wanneer jij wilt invoegen, de gaten dichtrijden, geen ruimte scheppen etc. ongeacht of je dat nu aan het begin of aan het eind doet.
Ik heb wel uitgevonden dat wanneer je een vrachtwagen ziet om dan juist voor die vrachtwagen even te blijven hangen (om je zichtbaar te maken en je intentie aan te geven) en dan ervoor in te voegen. Ondanks dat er veel wordt gezeken op vrachtwagenchauffeurs zijn het juist die die je vaak netjes wat ruimte verschaffen.
Andersom kan je vaak een bedankje verwachten als jij ruimte voor hun laat. Tijdje geleden nog stond er een vrachtwagen die wilde opschuiven maar er werd hem werkelijk geen moment ruimte gegund, hij stond dan ook noodgedwongen stil (en we reden allemaal amper 20 ofzo), even een seintje gegeven met m'n lichten en een groot gat laten vallen waar hij tussen kon. Vervolgens zag ik een arm uit de cabine komen met het duimpje omhoog.
Als je hem voorlaat kun je zodra hij klaar is vol gas weer aansluitenquote:Op donderdag 18 oktober 2012 13:03 schreef Sweetpea8472 het volgende:
(het enige waar ik het gat dicht rijd is wanneer ik op de snelweg rijd, max snelheid en die vrachtwagen met 0.1km/h verschil zijn voorgangers wil gaan inhalen...)
Daar is richting aangeven naar links totaal zinloos, tenzij je van de rechter naar de linker rijstrook wilt. Het probleem is dat dit ook een rotonde is.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 07:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Wacht, ik doe mee.
Wel met een google maps link. Mogen jullie mij vertellen voor wie je hier van te voren je knipperlicht naar links aan zet als je de rotonde op rijdt.
Een dubbelbaans rotonde met een doorsnede van 200 meter:
https://maps.google.nl/ma(...)eerlen,+Limburg&z=18
En ik heb zelfs al 2 keer meegemaakt dat mensen daadwerkelijk die rotonde naar links oprijden (tegen de richting in dus).
Klopt. Maar wie help je er dan mee om de knipper naar links aan te zetten?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 17:59 schreef Light het volgende:
[..]
Daar is richting aangeven naar links totaal zinloos, tenzij je van de rechter naar de linker rijstrook wilt. Het probleem is dat dit ook een rotonde is.
Alleen als je all risk hebt of een glasverzekering bij je WA in hebt.. (en dat heb ik dus niet....quote:
Andersom is meestal grappig; dan sta ik als enige auto al te wachten en ik sta op de rechterbaan; en komt dr zo'n bouwvakkersferrari en zet m naast mij ipv achter mij.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 17:39 schreef Actaeon het volgende:
Mensen die op de linkerbaan voor het stoplicht gaan staan en vervolgens totaal niet alert zijn en/of enigszins snel(ler) optrekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |