ditquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:18 schreef Paxcon het volgende:
Wat een kutstream.. Kapt hij ermee terwijl de landing plaatsvond
Gaat gewoon helemaal nergens over dit, deze red bullshitquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:17 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Het is een project waar jaren aan gewerkt is. Als dat tot een eind komt mag je juichen imo.
bbc maakt er een docu over, zou over 4 weken worden uitgezondenquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef ddx het volgende:
bbc eerste engelse interview en servus duits interview
dat is een kleine stap voor een mens, een grote sprong voor de mensheidquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Gaat gewoon helemaal nergens over dit, deze red bullshit
Haha... "kom me roepen als ze uit de ISS springenquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Gaat gewoon helemaal nergens over dit, deze red bullshit
Dit is eerder andersom.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef iFok. het volgende:
[..]
dat is een kleine stap voor een mens, een grote sprong voor de mensheid
Een grote sprong voor Felix, niet echt een stap voor de mensheid.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef iFok. het volgende:
[..]
dat is een kleine stap voor een mens, een grote sprong voor de mensheid
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Haha... "kom me roepen als ze uit de ISS springen"
Ok bedankt voor deze mening waar niemand ook maar een fuck om geeft.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef Arashimashou het volgende:
Redbull kan leuke reclames maken en leuke dingen sponsoren, maar energydrinks zijn nog steeds smerig.
Inderdaad, beter doet coca cola dit soort dingen, daar ben ik fan vanquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef Arashimashou het volgende:
Redbull kan leuke reclames maken en leuke dingen sponsoren, maar energydrinks zijn nog steeds smerig.
Hij heeft wel gelijkquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Ok bedankt voor deze mening waar niemand ook maar een fuck om geeft.
Dat gaat niet die gaat veel te snelquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:20 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Haha... "kom me roepen als ze uit de ISS springen"
nopequote:Op zondag 14 oktober 2012 20:19 schreef David_ het volgende:
Hij heeft dus wel de geluidsbarriere doorbroken.
28.000km /uquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef Sheepcidus het volgende:
[..]
Dat gaat niet die gaat veel te snel
Want de sensoren die dat meten en doorsturen naar je pc zijn zo accuraat?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:23 schreef bonke het volgende:
[..]
nope
zoals je zag kwam die niet boven de 1200 km maar bleef hangen middenin de 1100
Op de grond ja, maar hij zat in de lucht.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:23 schreef bonke het volgende:
[..]
nope
1236 is geluidsbariere
onzin. Zwaar afhankelijk van de dichtheid van het medium, dus de luchtdruk.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:23 schreef bonke het volgende:
[..]
nope
1236 is geluidsbariere
no shit, sherlockquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:22 schreef Sheepcidus het volgende:
[..]
Dat gaat niet die gaat veel te snel
Helemaal alleen met 3 mensen die na 10 seconden uit een helikopter kwamen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:26 schreef Curve_Fever het volgende:
[..]
Hellemaal alleen, terwijl toch 6 miljoen mensen hem zien
Laat die Kittinger ook eentje zelf houdenquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:25 schreef Dawnbreaker het volgende:
wel jammer dat het vrije val record waarschijnlijk niet verbroken is
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:28 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
minder dan dat er verdient wordt met blikjes suikerdrank
Omdat ie door de straat gingquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:29 schreef Curve_Fever het volgende:
en waarom zie ik nu in godsnaam een space shuttle op straat staan?
Hoe kan dat dat hij vanaf veel hoger springt en toch niet langer in de vrije val is geweest?quote:Record unbroken:
Time elapsed in free fall.
Hij ging te snel, de baas.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:29 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoe kan dat dat hij vanaf veel hoger springt en toch niet langer in de vrije val is geweest?
Parachute een beetje te vroeg geopend? Hij zat volgens mij op iets van 4:16 toen de chute open ging en record staat op 4:36 dacht ik.
Die 20 seconden konden er niet meer bij?
Jup. Dat komt omdat er veel vocht in zijn helm kwam.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:29 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoe kan dat dat hij vanaf veel hoger springt en toch niet langer in de vrije val is geweest?
Parachute een beetje te vroeg geopend? Hij zat volgens mij op iets van 4:16 toen de chute open ging en record staat op 4:36 dacht ik.
Schreeuwde hij toen niet dat z'n faceplate mistig werd? "It's hell!"quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:29 schreef vosss het volgende:
[..]
Laatste "reis" van Endeavour OV-105quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:29 schreef Curve_Fever het volgende:
en waarom zie ik nu in godsnaam een space shuttle op straat staan?
Blijkbaar niet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:29 schreef vosss het volgende:
[..]
De Endeavor werdt naar een museum getransporteerd via de wegquote:
het moet nog officieel bevestigd worden, maar ik ben er redelijk zeker van de langste vrije val niet gehaald is, geluidsbarriere weet ik nietquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:32 schreef Geo4kant het volgende:
Welke record heeft hij nu wel en niet
Wel:
Hoogste balloon vaart?
Snelste vrije val
Niet:
Langste vrije val
Door de geluidsbarriere
?
Hoogste ballonvaartquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:32 schreef Geo4kant het volgende:
Wel:
Hoogste balloon vaart?
Snelste vrije val
Niet:
Langste vrije val
Door de geluidsbarriere
?
Op 4,16 ging zn chute open. Ik neem aan dat die timer er geen 20 seconden naast zit.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:33 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
het moet nog officieel bevestigd worden, maar ik ben er redelijk zeker van de langste vrije val niet gehaald is, geluidsbarriere weet ik niet
waar zie je die?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:34 schreef ddx het volgende:
En gewoon live beelden van heli die andere heli waar hij inzit filmt
Echt zo van tja wat moeten we anders uitzenden.
Geluidsbarriere wel.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:32 schreef Geo4kant het volgende:
Wel:
Hoogste balloon vaart?
Snelste vrije val
Niet:
Langste vrije val
Door de geluidsbarriere
?
die condensjurk die je om straaljagers heen ziet bedoel je? Daarvoor ontbreekt het materiaal op die hoogtequote:Op zondag 14 oktober 2012 20:34 schreef MilaNL het volgende:
Als hij door de geluidsbarriere was gegaan dan had je dat toch moeten kunnen zien?
volgens mij wel hoor, dan zou hij de eerste mens zijn die buiten een vliegtuig of ander voertuig door de barriere is gegaanquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hoogste ballonvaart
Hoogste sprong
misschien ook wel snelste vrije val
Niet: langste vrije val qua tijdsduur
of je al of niet door de GB heen gegaan bent is geen record.
Ah, dankquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:35 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
die condensjurk die je om straaljagers heen ziet bedoel je? Daarvoor ontbreekt het materiaal op die hoogte
Als hij het nu niet is dan kan hij het alsnog worden, een ander keertje. Het is in elk geval niet een record wat je kan BREKENquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:35 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
volgens mij wel hoor, dan zou hij de eerste mens zijn die buiten een vliegtuig of ander voertuig door de barriere is gegaan
haha wat een faal zeg, klopt geen zak van wat een facepalm moment weerquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:35 schreef GuitarJJ het volgende:
NU.nl heeft volgens mij gewoon een van te voren geschreven artikel geplaatst
...maakte hij de hoogste parachutesprong en de langste vrije val ooit.
De reis omhoog, met een 230 meter hoge heliumballon met daaronder een ruimtecapsule naar ruim 36 kilometer hoogte, duurde ruim 2,5 uur.
Wel:quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:32 schreef Geo4kant het volgende:
Wel:
Hoogste balloon vaart?
Snelste vrije val
Niet:
Langste vrije val
Door de geluidsbarriere
?
maar er werd gezegd dat het geen record zou zijn, maar dat zou het wel zijn, of het nu het eerste record is of dat een oud record verbroken wordt maakt dan niet uitquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als hij het nu niet is dan kan hij het alsnog worden, een ander keertje. Het is in elk geval niet een record wat je kan BREKEN
Onscherp... Maar dat mag de vreugde niet drukkenquote:
een proefsprong van 7 maanden geleden idd. En nu?quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:36 schreef -CRASH- het volgende:
Red Bull Stratos: Felix Baumgartner Jumps from 71,580 feet
Blijft toch verdacht dat we de hele tijd gedurende de video geen een keer zijn gezicht hebben gezien, door die zonne klep. Zeker voor reclame/ documentaire was het veel handiger/ winstgevender geweest om zijn gezicht te laten zien. Had zeker in de dichte capsule gewoon gekund. Dit zaakje stinkt.quote:
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:40 schreef borbit het volgende:
[..]
Blijft toch verdacht dat we de hele tijd gedurende de video geen een keer zijn gezicht hebben gezien, door die zonne klep. Zeker voor reclame/ documentaire was het veel handiger/ winstgevender geweest om zijn gezicht te laten zien. Had zeker in de dichte capsule gewoon gekund. Dit zaakje stinkt.
Tuurlijk zat er een pop in, dat weten we allemaalquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:40 schreef borbit het volgende:
[..]
Blijft toch verdacht dat we de hele tijd gedurende de video geen een keer zijn gezicht hebben gezien, door die zonne klep. Zeker voor reclame/ documentaire was het veel handiger/ winstgevender geweest om zijn gezicht te laten zien. Had zeker in de dichte capsule gewoon gekund. Dit zaakje stinkt.
Ga je voor de koelkast....quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
een proefsprong van 7 maanden geleden idd. En nu?
quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:40 schreef borbit het volgende:
[..]
Heb het gezicht vaak genoeg gezien tijdens de live beeldenquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:40 schreef borbit het volgende:
[..]
Het blijft verdacht, je ziet zijn gezichte helemaal niet. En dan doen ze het op een verlaten oord als de woestijn van new mexico. Gewoon die pop (robot) laten vallen in de woestijn, en die felix uit een vliegtuigje laten springen. Niemand die iets kan controleren hier. Als hij het echt gedaan had hadden ze hem wel op Time's Square laten landen. Zou ook veel betere reclame voor de sponsor zijn.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tuurlijk zat er een pop in, dat weten we allemaal![]()
En wie zegt dat jij echt bentquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:44 schreef borbit het volgende:
[..]
Het blijft verdacht, je ziet zijn gezichte helemaal niet. En dan doen ze het op een verlaten oord als de woestijn van new mexico. Gewoon die pop (robot) laten vallen in de woestijn, en die felix uit een vliegtuigje laten springen. Niemand die iets kan controleren hier. Als hij het echt gedaan had hadden ze hem wel op Time's Square laten landen. Zou ook veel betere reclame voor de sponsor zijn.
Je bent niet grappig. Ga dan weg.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:44 schreef borbit het volgende:
[..]
Het blijft verdacht, je ziet zijn gezichte helemaal niet. En dan doen ze het op een verlaten oord als de woestijn van new mexico. Gewoon die pop (robot) laten vallen in de woestijn, en die felix uit een vliegtuigje laten springen. Niemand die iets kan controleren hier. Als hij het echt gedaan had hadden ze hem wel op Time's Square laten landen. Zou ook veel betere reclame voor de sponsor zijn.
En dan met je aars op de punt van het ESB vallen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:44 schreef borbit het volgende:
[..]
Idd, en het is ook veel goedkoper zoquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:44 schreef borbit het volgende:
[..]
Nog steeds........quote:
Nee juist niet als ie gewoon op Times Square was geland had red bull er veel meer winst mee gemaakt. En was het dus goedkoper geweest.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:58 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Idd, en het is ook veel goedkoper zo
Rot lekker op naar bnw ofzo.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:44 schreef borbit het volgende:
[..]
Nogsteeds bij servus tv.quote:
Echt zo zielig dit, gelijk als er iemand achter komt gaan zitten ontkennen. Echt betrouwbaar altijd van die bedrijven die constant fora's zitten te checken of er geen slechte kritiek op ze komt. Kom er maar gewoon vooruit dat je voor red bull, de nasa en de amerikaanse schaduwoverheid werkt.quote:
Ga eens weg, je doet irritant.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:03 schreef borbit het volgende:
[..]
Echt zo zielig dit, gelijk als er iemand achter komt gaan zitten ontkennen. Echt betrouwbaar altijd van die bedrijven die constant fora's zitten te checken of er geen slechte kritiek op ze komt. Kom er maar gewoon vooruit dat je voor red bull, de nasa en de amerikaanse schaduwoverheid werkt.
Hoeveel lijntjes heb je vandaag gesnoven?quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:03 schreef borbit het volgende:
[..]
Echt zo zielig dit, gelijk als er iemand achter komt gaan zitten ontkennen. Echt betrouwbaar altijd van die bedrijven die constant fora's zitten te checken of er geen slechte kritiek op ze komt. Kom er maar gewoon vooruit dat je voor red bull, de nasa en de amerikaanse schaduwoverheid werkt.
Is het een front voor de maffia?quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:05 schreef firefly3 het volgende:
Mensen die denken dat red bull uberhaubt een winstgevend bedrijf kan zijn
Dat is tenminste een natuurproduct. RedBull is gewoon puur gif.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:04 schreef Wanderlust. het volgende:
[..]
Hoeveel lijntjes heb je vandaag gesnoven?
Ze verkopen wel blikjes limonade voor 2,50 per stuk ofzo. En neem aan dat ze ook patent geld krijgen van de goedkope merken energydrink.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:05 schreef firefly3 het volgende:
Mensen die denken dat red bull uberhaubt een winstgevend bedrijf kan zijn
om toch even op een troll te reageren, het grootste deel van dat hij aan het stijgen was zag je ze gezicht gewoon, en je hebt van het eerste moment tot dat hij lande live beelden gezien van deze man, lijkt me toch vrij logisch dat het hem echt was.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:03 schreef borbit het volgende:
[..]
yepquote:
Kan net zo goed in een studio opgenomen zijnquote:Op zondag 14 oktober 2012 21:07 schreef blaatschaapvsmekkergeit het volgende:
[..]
om toch even op een troll te reageren, het grootste deel van dat hij aan het stijgen was zag je ze gezicht gewoon, en je hebt van het eerste moment tot dat hij lande live beelden gezien van deze man, lijkt me toch vrij logisch dat het hem echt was.
In die capsule kan het net zo goed gewoon in een studie gedaan zijn. Kan dit topic trouwens niet naar bnw verplaatst worden? Lijkt me hier niet helemaal op zijn plaats.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:07 schreef blaatschaapvsmekkergeit het volgende:
[..]
om toch even op een troll te reageren, het grootste deel van dat hij aan het stijgen was zag je ze gezicht gewoon, en je hebt van het eerste moment tot dat hij lande live beelden gezien van deze man, lijkt me toch vrij logisch dat het hem echt was.
Nee, want dan heb ik in een BNW-topic gepost en ben ik mijn streetcred kwijt.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:08 schreef borbit het volgende:
[..]
In die capsule kan het net zo goed gewoon in een studie gedaan zijn. Kan dit topic trouwens niet naar bnw verplaatst worden? Lijkt me hier niet helemaal op zijn plaats.
quote:Heel gevaarlijk is het moment van springen, als je struikelt kun je maar zo de verkeerde kant op vallen. Dan drijf je zo maar het heelal in en is er niemand die je nog kan komen halen.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:44 schreef Symer het volgende:
!!!
Verslaggever bij Hart van Nederland duidt zojuist het gevaar bij zo'n sprong:
[..]
!!!
[..]
Retardquote:Op zondag 14 oktober 2012 22:44 schreef Symer het volgende:
!!!
[..]
Nee Kittingers vrije val was 4 minuut 34 secondenquote:Op zondag 14 oktober 2012 22:57 schreef ddx het volgende:
Is dus record vrijeval omdat Joe Kittinger een speciaal pak aanhad waardoor het geen niet als vrije val telt.
Uizendt tijd is voorbij. Werdt ookal gezegt net voordat ze begonnenquote:Op zondag 14 oktober 2012 23:01 schreef Qunix het volgende:
naaistreek.... Twitter vragen nu en ze stoppen de stream
ik moest echt heel hard lachen, ik zag het wel een beetje voor me ookquote:Op zondag 14 oktober 2012 22:44 schreef Symer het volgende:
!!!
[..]
Haha, de lokale expertquote:Op maandag 15 oktober 2012 09:51 schreef Symer het volgende:
[..]
Nu ook online![]()
http://www.hartvannederla(...)van-14-oktober-2012/
Vanaf 2:00
ik denk dat jij weer onder je steen moet kruipenquote:Op maandag 15 oktober 2012 10:16 schreef lipper het volgende:
Hij land alsof hij van een aanhangertje afspringt. Geen sonic boom gezien.
Ik denk dat het opgenomen is in dezelfde studio als waar ze de maanlanding hebben gefilmd.
Haha maansteenquote:Op maandag 15 oktober 2012 10:17 schreef byah het volgende:
[..]
ik denk dat jij weer onder je steen moet kruipen
!!!
[..]
Tja, heel vaak wordt ruimte - vacuüm - maan - gebrek aan zwaartekracht .. op één hoop gegooid.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:44 schreef Symer het volgende:
!!!
[..]
WTF? Meen je nietquote:Op zondag 14 oktober 2012 22:44 schreef Symer het volgende:
!!!
[..]
quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:31 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Tja, heel vaak wordt ruimte - vacuüm - maan - gebrek aan zwaartekracht .. op één hoop gegooid.![]()
Breaking news: er is al een spectaculairder record!!
[ afbeelding ]
Wat een clowns zegquote:Op maandag 15 oktober 2012 09:51 schreef Symer het volgende:
[..]
Nu ook online![]()
Nee. Hij was doodserieusquote:Op maandag 15 oktober 2012 12:22 schreef CaptainCookie het volgende:
Ik heb het stuk niet gezien, maar het lijkt mij toch overduidelijk dat die gast van SBS een grap maakte.
Die presentatrice snijdt ook een hekel punt aan: als we namelijk over een paar jaar allemaal door de stratosfeer vliegen op weg naar de vakantiebestemming en iedereen moet ineens springen dan moet je wel goeie training hebben anders vliegt links en rechts de helft van de passagiers het heelal in.quote:Op maandag 15 oktober 2012 12:22 schreef CaptainCookie het volgende:
Ik heb het stuk niet gezien, maar het lijkt mij toch overduidelijk dat die gast van SBS een grap maakte.
Wat zal hij uitgelachen worden op zijn skydive cluppie.quote:Op maandag 15 oktober 2012 12:30 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Even gekeken, volgens mij was 'ie inderdaad serieus.
Hoofdredacteurquote:Op maandag 15 oktober 2012 12:36 schreef lipper het volgende:
Het opleidingsniveau ligt niet hoog daar.
Zal wel een onderdeel zijn van de telegraaf.
Kijk eens opquote:Op maandag 15 oktober 2012 12:22 schreef CaptainCookie het volgende:
Omgquote:Op maandag 15 oktober 2012 09:51 schreef Symer het volgende:
[..]
Nu ook online![]()
onderdeel van dat huisaanhuis blaadjequote:
Kom eens op mijn werk kijken, daar draait het filmpje continuequote:Op maandag 15 oktober 2012 15:12 schreef -CRASH- het volgende:
Krijg er geen genoeg van.....
niet mijn video opname. Heb alleen de tekst en muziek toegevoegd
Die zullen misschien wel gebruikt worden in de BBC docu....quote:
Thanks!quote:Op maandag 15 oktober 2012 19:49 schreef Smeich het volgende:
[..]
http://www.vkmag.com/maga(...)n_felix_baumgartner/
?
In NWS loopt ook een reeks, die heeft 13 topics bereiktquote:Op maandag 15 oktober 2012 21:08 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
valt me nog mee met de aandacht en de reacties hier
Combi van een speciale parachute die hogere snelheden aan kan en toen hij op 5200 meter dat ding uitgooide was hij al dermate afgeremd door de dikkere atmosfeer.quote:Op maandag 15 oktober 2012 21:08 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Echt super gaaf, valt me nog mee met de aandacht en de reacties hier. Dat zo'n parachute zo'n snelheid ook aankan ?
Dat zwaartekracht werkt bedoel je? Dat is al een tijdje bekend geloof ik.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Op de site van de volkskrant:
's Werelds hoogste parachutesprong is geldverslindende waaghalzerij zonder enig nut.
"Eens, het is Red Bull alleen maar om publiciteit te doen" 1552 (62%)
"Oneens, juist dit soort gevaarlijke experimenten helpt de wetenschap verder" 956 (38%)
![]()
Juist als je vanuit de wetenschap zou redeneren zou dit geldverslindend zijn geweest omdat er veel goedkopere manieren zouden zijn om dit te testen.
Nee, ik bedoel dat de vraag en de mogelijke antwoorden niet met elkaar kloppen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 13:39 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Dat zwaartekracht werkt bedoel je? Dat is al een tijdje bekend geloof ik.
Ja ik snapte je wel. De vraagstelling was ook slecht. Er wordt gedaan alsof die twee antwoorden elkaar uitsluiten terwijl je net zo goed zou kunnen antwoorden: "Het is Red Bull alleen maar om de publiciteit te doen, maar dit soort gevaarlijke experimenten helpt de wetenschap verder".quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 14:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat de vraag en de mogelijke antwoorden niet met elkaar kloppen.
Het antwoord 'eens' gaat ervanuit dat het alleen maar om de publiciteit te doen is. Dat is ook zo, het is gewoon een reclamestunt. Een goedkope reclamestunt nog wel. Een campagne van Coca Cola op TV en billboards kost meer. Het is dus geen geldverspilling maar gewone reclame die waarschijnlijk meer oplevert dan dat ie kost. Het is gewoon geld van Red Bull, als zij ervoor kiezen om een campagne te maken waarbij iemand vanuit de ruimte naar beneden springt is dat gewoon hun goed recht.
Als dit vanuit de wetenschap gedaan was (en wij er dus allemaal aan mee zouden betalen) zou het geldverspilling zijn. (optie B dus eigenlijk) beter zou zijn:
"Oneens, het is geld van Red Bull, zij mogen beslissen wat ze ermee doen net zoals ieder ander groot bedrijf"
"Eens, er zijn goedkopere manieren om dezelfde mogelijke experimenten te doen"
quote:Een teken van armoe De commercie en wil liever geen innovaties rukt op
De sprong van Felix Baumgartner stelde wetenschappelijk niks voor, en staat symbool voor deze tijd zonder grote uitvindingen. Marketing domi- neert nu. Arjen van Veelen wil de idiote uitvinder van weleer terug.
Op een zondag in oktober sprong een man uit een ballon terwijl de mensheid toekeek. Gezinnetjes bogen zich over iPads, cafégangers schaarden zich rond tv-toestellen en op de telexen van Twitter en Facebook ratelde minutenlang dezelfde naam.
Felix Baumgartner. We waren met hem in de wolken, zagen door zijn helmcamera de duizelingwekkende diepte. En ieder herbeleefde zijn eigen duikplankmomenten. Als het ruimtepak zou knappen, zou zijn bloed gaan koken, wisten we.
„I’m going home now”, zei Felix en hij sprong, in de naam van de wetenschap en de vooruitgang. Epische lefgozer. De Space Shuttle ging met pensioen, maar deze man liet ons weer dromen. We verloren Lance Armstrong aan een trieste dopingzaak, maar we kregen meteen een nieuwe winnaar cadeau. Dit was een viraluit de hemel. Dit was de maanlanding van onze tijd.
Tenminste, zo voelde dat, gedurende die paar minuten. Maar is live niet vrijwel altijd een hype? Nu zijn we weer terug op aarde. Wat hebben we zondag nu eigenlijk precies gezien?
De recordsprong van Baumgartner was feitelijk een herhaling van een vrije val die eerder, in de jaren zestig, al eens was gedaan. In 1960 dook de Amerikaanse luchtmachtpiloot Joe Kittinger vanaf 31 kilometer uit een ballon, waarbij zijn lijf een snelheid bereikte van 988 kilometer per uur. Hij was dus iets minder snel dan de supersone Baumgartner. Maar hij werkte onder primitievere omstandigheden. Eén van zijn handen, bijvoorbeeld, zwol door een technisch defect op tot tweemaal normale grootte. Hij had minstens zo veel moed, alleen veel minder kijkers. En,mind you, de jonge Baumgartner verbrak niet eens alle oude records die hij had gehoopt te verbreken. Zijn duik wordt in de geschiedenis van de luchtvaart niet meer dan een Wikipedia-voetnootje.
Hoe spectaculair ook in beeld gebracht, eigenlijk zagen we een sprong terug in de tijd. Een remake. Een jaren zestig retrojump. Dankzij spectaculaire camerabeelden lijkt het alsof we in een stroomversnelling zitten, maar feitelijk staan we stil. Denk alleen al aan de ruimtevaart: de hoogtijdagen zijn allang voorbij. De Space Shuttle staat in een museum. Vroeger, toen waren we pas goed.
Een retrojump via een livestream past perfect bij onze tijd van opgepoetste nostalgie. De sprong staat symbool voor een tijd waarin we het bestaande eindeloos herverpakken en als nieuw verkopen. Zie bijvoorbeeld de terugkeer van de Polaroid-fotografie, ditmaal in een iPhone-appje. Of kijk naar protestbeweging Occupy: jaren zestig idealen, maar verpakt in een trendy Twitter-jasje. Of denk aan de hipsters: dat zijn een soort hippies, alleen beter vermarkt.
Dit was geen sprong van vooruitgang en moed, maar van terugval en nostalgie.
Het lijkt flauw om vanaf de begane grond af te dingen op zijn show. Baumgartner deed iets waar ik nauwelijks naar durf te kijken. Maar ik zou er niet over begonnen zijn, als zijn sponsor Red Bull – de Maecenas der adrenaline – deze circusact niet zelf had aangekondigd als een wetenschappelijke experiment van historische importantie. Letterlijk: the ultimate scientific experiment in a near-space environment.
Ons was geschiedenis beloofd. Zo was ook de mise-en-scène: we zagen een man in een astronautenpakje, we zagen een soort ‘Houston’ in New Mexico (met in megaletters op de muur: Red Bull Stratos Mission Control). En toen onze held landde had hij direct een memorabel, tweetable citaat paraat (Sometimes you have to get up really high to understand how small you are). Je vergat bijna dat hij niet eens in de ruimte is geweest, zelfs niet bij the edge of space (ergens halverwege onze stratosfeer liet hij zich vallen). Dit ‘ultimate scientific experiment’ had de kenniswaarde van een wasmiddelreclame. Bevestigd werd dat de zwaartekracht werkt.
Was dit dan zomaar een fopduik voor een fopdrankje? Een ‘pseudo-event’ met een ‘pseudonaut’? „In the end, Baumgartner’s achievement is just a great stunt, with a commercial sponsor”, schreef Jonathan Jones in The Guardian. Toch was het meer dan gewoon een stuntje. Dit was een mijlpaal, een revolutie misschien wel, niet in de luchtvaart, maar in marketing.
Red Bull is eigenlijk geen energiedrankfabriek. Natuurlijk produceert het bedrijf zoete koffiedrank. Maar het is vooral, aldus analisten, een mediabedrijf: het organiseert evenementen, produceert muziek, geeft bladen uit, maakt televisie. Sinds de oprichting in 1987 organiseert het bedrijf wedstrijden voor bijvoorbeeld stuntvliegen, klifduiken of parachutespringen. Het verzon zelfs nieuwe sporten, zoals de Crashed Ice-competitie (een soort extreem schaatsen). Alles in eigen beheer.
„Red Bull stands out because they’ve recognized they are not a beverage company. Red Bull is a marketing company”, schreef zakenblad Forbes. „The key is total control”, schreef The Guardian.
Vergeet even de blikjes: de corebusiness van Red Bull is spektakel en lifestyle. De geniaal bedachte en vlekkeloos uitgevoerde sprong van Baumgartner was daarvan een voorlopig hoogtepunt. Vijf jaar werkte Red Bull aan Baumgartners stunt. Dat is een jaar voorbereidingstijd voor elke 100 seconden vrije val (hadden overheden en universiteiten maar zulke langetermijnplanning). Dit was geen durf, maar calculatie.
Dat de sprong eerder was gedaan, moffelde Red Bull trouwens niet weg. Dat werd juist benadrukt. De oude testpiloot Joe Kittinger (84) was in het controlecentrum aanwezig: hij onderhield het radiocontact met Baumgartner. Heel functioneel zal dat wel niet geweest zijn, maar de symboliek was helder: de oude piloot geeft het stokje door aan de jeugd.
Maar intussen was er nog een andere wisseling van de wacht gaande. Met een relatief eenvoudige parachutesprong kreeg een spektakelbedrijf bijna meer aandacht dan de NASA met echte raketten. Zo spectaculair was deze commercial, dat de Journaals wereldwijd er wel ruimte voor móesten maken. Gratis.
Eigenlijk waren we getuigen van een kaping: dit was de grootste aandachtsroof uit de menselijke geschiedenis. Dit was een machtsgreep van marketing. Een symbool voor het feit dat we niet meer in de space age leven, maar in het reclametijdperk. Het gaat niet langer om prestaties, maar om spektakel.
Of laat ik me preciezer uitdrukken. Het punt is niet marketing op zich. Heel veel waardevolle zaken zouden niet kunnen bestaan zonder goede marketing. Maar dan gaat het om traditionele marketing: je hebt een mooi product, je doet er een mooie strik om, zodat meer mensen het mooie product kopen. Maar Red Bull-marketing is: je hebt een twijfelachtig drankje, je doet daar een enorme strik om, zo gigantisch, dat je alleen nog die strik ziet – eigenlijk is er alleen een strik.
Polaroid-oprichter Edwin H. Land zei ooit: „Marketing is what you do if your product is no good.” Anders gezegd: goede wijn behoeft geen krans. Red Bull draait dat om: een goede krans behoeft geen wijn. Dat is de triomf van vorm boven inhoud. En eigenlijk ook weer gewoon old school kapitalisme, maar dan in bloedvorm. Een vorm van marketing die aan de winnende hand is. Met als mijlpaal: Red Bull verslaat NASA. De brutaliteit en de inventiviteit zijn jaloersmakend – maar is de mensheid ermee geholpen?
Sommigen menen van wel. „This is the new world of marketing”, juicht Teressa Iezzi op reclamemakerssite fastcocreate.com. „The advertising efforts of brands become public works”. Ze vergelijkt de stunt met de investeringen die Nike doet in wetenschappelijk onderzoek naar obesitas.
Commerciële publieke werken: dat is niet eens zo’n gekke gedachte. Het is ook maar een dogma dat doorbraken enkel van universiteitscampussen kunnen komen. De wonderen van onze tijd komen van Google en Facebook. Facebook faciliteerde zelfs, zo zegt men, revoluties. Maar mag je van commercie fundamentele nieuwsgierigheid verwachten? Is dat de nieuwe taakverdeling?
Ooit bezocht ik een onderzoekslaboratorium van Nestlé in Zwitserland. Ja, hier werd baanbrekend fundamenteel onderzoek verricht, maar tegelijk werkten de knapste koppen er aan het perfectioneren van de krokantheid van KitKat-chocola. Uiteindelijk moet er toch iets worden verkocht. Dat maakt commercie ten diepste risicomijdend. En dat staat haaks op innovatie.
„May our attempts and accomplishments progress humankind”, twitterde Baumgartner na zijn sprong. Mooie woorden, maar de netto vooruitgang voormankind is dat onze straten glinsteren van platgereden Red Bull-blik.
De behoudende greep van de markt verklaart waarom echt grote uitvindingen uitblijven, schrijft anarchist en schrijver David Graeber in een prachtig essay inThe Baffler. Hij beschrijft zijn teleurstelling over de snelheid van vooruitgang. Het humaan genoomproject, bijvoorbeeld, stelde teleur. Net als de computer, zeker vergeleken bij de hoge verwachtingen uit de jaren zestig. „Fifty years and this is the best our scientists managed to come up with? We expected computers that would think!” Graeber vraagt zich af: waar blijven de vliegende auto’s?
De dominante sfeer van onze tijd is stagnatie en nostalgie. We zijn gek op retro, op vintagekleding, op oude muziek. We houden van Mad Men, een bij uitstek nostalgische serie over reclamemakers in de jaren zestig. Waarom kijken we achteruit, en niet vooruit?
Laat ik een schokkende suggestie doen: misschien omdat het vroeger inderdaad beter was. Misschien toonden we vroeger inderdaad meer lef, meer durf, meer vooruitgangsoptimisme, en waren de uitvindingen baanbrekender. Maar wij hebben toch internet? Ja, alweer ruim twintig jaar. Maar dat lijkt vooral uitgemond in een platform voor porno, reclame en kattenplaatjes. Het leuke is er af. Het zorgt hoogstens voor een illusie van stroomversnelling (‘Twitter! Livestreams!’), waardoor we niet zien dat we stilstaan. Maar wij kunnen toch 3D-printen? Ja, maar de 3D-printer is niet meer dan een soort naaimachine voor hen die zichzelf ‘creatief’ noemen (maar allemaal dezelfde brillen dragen).
Nog schokkender: misschien gaan we zonder dat we het beseffen zelfs wel achteruit. Neem de luchtvaart: tot aan de jaren zestig konden we steeds sneller vliegen. Met als hoogtepunt, in 1969, de komst van de Concorde. Maar de Concorde ging met pensioen. De reistijd van Parijs naar New York is niet korter, maar langer geworden.
We weten dat, maar we willen het niet zien. We zijn allemaal wielerjournalisten: we zijn zo zeer gebiologeerd en ingekapseld door het spektakel, dat we het bedrog niet meer kunnen waarnemen, hoewel zich dat al jaren onder onze ogen afspeelt. Het is geen onwil, maar onmacht.
Waar blijven intussen onze uitvinders? Onze durfallen? Waar is onze Anthony Fokker die in een knutselvliegtuig rondjes vloog rond de Spin? Of blijft onze grootste prestatie dat er een man uit een ballon sprong om op aarde blikjes te verkopen?
Als we dan toch in het verleden leven, laten we ons dan spiegelen aan de echte pioniers. De allereerste parachutespringers doken – niet gesponsord – van torens af, zonder camera, zonder verzekering en zeer onprofessioneel. Er is een zwartwitfilmpje uit 1912 van de gestoorde uitvinder Franz Reichelt die in een zelfgenaaid pak van de Eiffeltoren sprong. Ik zal jullie eens laten zien dat mijn uitvinding werkt, zei hij, „à bientôt!” – en hij viel te pletter. Idioot, ja, maar de laatste tijd krijg ik steeds meer sympathie voor idioten. Wie vooruit wil, moet minder professioneel durven zijn.
Of bedotten we onszelf liever met een herfsttij, vermomd als space age?
© 2012, NRC Handelsblad
Goed punt.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 19:08 schreef Fir3fly het volgende:
Leuk stukje, maar iets te cynisch. Mensen hebben nog altijd vele malen langer als jagers/verzamelaars geleefd dan als geciviliseerde volkeren. Soms is er gewoon een plafond, of een drempel. Het verschil is dat we nu makkelijker dat plafond zien dat veertig jaar geleden.
En zo'n stunt levert misschien niets op voor wetenschappers, maar als het ook maar één iemand meer geïnteresseerd maakt in wetenschap is dat al winst.
Zie bijvoorbeeld het Bloodhound SSC-project. Volledig zinloos om een auto 1000 mijl per uur te laten gaan zou je zeggen. We weten immers allang wat er dan gebeurt. Maar aan het project is een hele organisatie verbonden die probeert via die stunt jonge mensen te interesseren voor wetenschap en techniek. Dát is de winst voor de wetenschap die van dit soort projecten afkomt. Maar omdat het geen harde data is is het voor sommige mensen misschien wat moeilijker te zien.
quote:Op zondag 4 november 2012 15:32 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond
BBC 2 (21:30 - 23:00): Space Dive
De wereld keek met ingehouden adem toe toen waaghals Baumgartner op 14 oktober in New Mexico een duizelingwekkende parachutesprong maakte vanop meer dan 39 kilometer hoogte, een absoluut hoogterecord, en zo als eerste mens ooit door de geluidsmuur brak. Camera's die aan Baumgartners pak waren bevestigd registreerden de hallucinante recordsprong. Het was een stunt waarvoor hij jarenlang intensief trainde onder het toeziend oog van de 82-jarige kolonel Joe Kittinger, de vorige recordhouder.
I hope so... (toch hoop ik dat daar een bluray of dvd van uitkomt)quote:Op zondag 4 november 2012 22:50 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik neem aan dat het teruggekeken kan worden?
NWS / Felix bezig met recordhoogte parachutespringen #14 Terugkijkenquote:Op donderdag 15 november 2012 21:53 schreef iFok. het volgende:
Op Nederland 3 prachtige beelden van de voorbereiding. Ze overdrijven wel een beetje.
quote:Op donderdag 15 november 2012 21:55 schreef MaxMark het volgende:
[..]
NWS / Felix bezig met recordhoogte parachutespringen #14 Terugkijken
hoezo?quote:Op donderdag 15 november 2012 21:53 schreef iFok. het volgende:
Op Nederland 3 prachtige beelden van de voorbereiding. Ze overdrijven wel een beetje.
Is de herhaling...quote:Op zondag 30 december 2012 16:37 schreef Mylene het volgende:
Op BBC2 is net een docu begonnen die tot 18:00 duurt. Vanaf het begin tot aan de sprong.
Verwacht daar maar niet te veel vanquote:Op zaterdag 1 februari 2014 17:36 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
01-02-2014
Dit zag Baumgartner tijdens zijn bizarre recordsprong
In oktober 2012 waagde de Oostenrijkse stuntman Felix Baumgartner een parachutesprong vanaf 39 kilometer hoogte. Hij dook vanaf 'the edge of space' uit een capsule en in zijn vrije val ging hij door de geluidsbarrière. Cameramaker GoPro zette gisteren een filmpje online waarin de stunt vanuit het standpunt van Baumgartner zelf te zien is.
Met zijn geslaagde sprong, brak Baumgartner een aantal wereldrecords. Zo heeft hij nu de hoogste parachutesprong op zijn naam staan en maakte hij ook de hoogste luchtballonvaart. Bovendien doorbrak hij als eerste mens in vrije val de geluidsbarrière. Hij bereikte een snelheid van 1357 kilometer per uur.
GoPro gebruikt de beelden van Baumgartners sprong morgen in een reclame tijdens de Super Bowl.
(HLN)
2 keer dezelfde video.quote:Op maandag 27 oktober 2014 08:23 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
25-10-2014
VIDEO: Topman Google breekt wereldrecord van skydiver Baumgartner
Een topman van technologiebedrijf Google heeft gisteren met een skydive vanuit de rand van de ruimte een hoogterecord gebroken. De 57-jarige Alan Eustace viel vanuit ruim 41 kilometer hoogte, verder dan de Oostenrijker Felix Baumgartner in 2012.
[ afbeelding ]
Eustace wordt zonder capsule door een ballon omhoog getrokken © PSDC.
Eustace doorbrak de geluidsbarrière en bereikte een snelheid van 1320 kilometer per uur in een vrije val. De Google-directeur deed zijn ruimtesprong boven de woestijn van de Amerikaanse staat New Mexico. Een met helium gevulde ballon bracht hem naar zijn startpunt. Eustace droeg een ruimtepak en -helm en maakte zichzelf los van de ballon. Vijftien minuten na het begin van zijn sprong was hij met een parachute terug op aarde.
"Het was geweldig", vertelt de Google-topman aan The New York Times. "Ik kon de duisternis van de ruimte zien, en verschillende lagen atmosfeer, dat had ik nog nooit gezien."
De sprong maakt deel uit van een project van Paragon Space Development dat commerciële vluchten wil maken naar de stratosfeer.
(HLN)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |