Inderdaad, andersomquote:Op zondag 14 oktober 2012 13:33 schreef H-D het volgende:
[..]
Euh de rechter mag verdragen niet aan de grondwet toetsen?
Dat moet je aan Ryon vragenquote:Op zondag 14 oktober 2012 13:37 schreef ErikHoevenaars het volgende:
[..]
Inderdaad, andersom![]()
Waarom mag het ?
Omdat in art. 120 staat dat de grondwettelijkheid van verdragen niet getoetst mag worden (dus niet een verdrag aan de grondwet toetsen) maar andersom staat artikel 120 niet in de weg. Er is wel door mensen gezegd dat de grondwet aan een verdrag toetsen de feitelijke macht van de grondwet sterk beperkt, wat natuurlijk ook zo is, maar toch is het niet veranderd in de wet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:37 schreef ErikHoevenaars het volgende:
[..]
Inderdaad, andersom![]()
Waarom mag het ?
Hoe gingen je tentamens deze week Erik?quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:58 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Helder!
De rechter mag in WIFZ niet toetsen aan de grondwet, maar de grondwet wel toetsen aan de WIFZ. Dat laatste is nog onduidelijk voor me. Waarom zou de rechter de grondwet toetsen aan de WIFZ? Waarom heeft hij deze bevoegdheid?
Euh.. De rechter mag zelfs de grondwet toetsen aan de APV van Zoetermeer. Het heeft alleen geen nut, aangezien de grondwet hoger recht is.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:58 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Helder!
De rechter mag in WIFZ niet toetsen aan de grondwet, maar de grondwet wel toetsen aan de WIFZ. Dat laatste is nog onduidelijk voor me. Waarom zou de rechter de grondwet toetsen aan de WIFZ? Waarom heeft hij deze bevoegdheid?
Privaatrecht nagekeken, gelukkig gehaaldquote:Op zondag 14 oktober 2012 14:13 schreef Patrickk het volgende:
[..]
Hoe gingen je tentamens deze week Erik?
Privaatrecht al nagekeken?
Chapeau.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:27 schreef Ryon het volgende:
Nou ja, dat is de academische basis. Je zal merken dat die 20 verschillende opvattingen regelmatig in het recht terugkomen en tot grote verschillen kunnen leiden. Een heldere opvatting is niet moeilijk om te begrijpen en kan om die reden als een open deur beschouwd worden ('duh, logisch dat het zo is') maar dat betekent alleen dat de schrijver zijn argument goed verwoord heeft. Niet dat zijn opvatting tot de meest praktische resultaten leiden.
Ja strafrecht ging goed, privaatrecht ook al nagekeken en ruim voldoende, por twijfel ik over, denk tussen 5 en de 6. Taaltoets heb ik denk ik niet gehaaldquote:Op zondag 14 oktober 2012 15:48 schreef ErikHoevenaars het volgende:
[..]
Privaatrecht nagekeken, gelukkig gehaald. Strafrecht ging goed, maar denk dat ik POR moet herkansen. Hoe ging het bij jou?
Dat bestrijd ik niet. De open deuren in deze hebben meer betrekking op de theoretische uitleg van de auteur, niet zozeer op de opinies van de filosofenquote:Op zondag 14 oktober 2012 15:27 schreef Ryon het volgende:
Nou ja, dat is de academische basis. Je zal merken dat die 20 verschillende opvattingen regelmatig in het recht terugkomen en tot grote verschillen kunnen leiden. Een heldere opvatting is niet moeilijk om te begrijpen en kan om die reden als een open deur beschouwd worden ('duh, logisch dat het zo is') maar dat betekent alleen dat de schrijver zijn argument goed verwoord heeft. Niet dat zijn opvatting tot de meest praktische resultaten leiden.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:01 schreef H-D het volgende:
Dat jullie nu al tentamens gehad hebben eigenlijk ...
Inderdaad, het wordt nooit meer zoals het was.quote:
De delen 3 en 6 van de Asser zijn niet toereikend?quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:25 schreef Keyos het volgende:
Ben overigens nu met "Rechtshandeling en overeenkomst" bezig van Hijma, wat een grafboek is dat zeg. Ben me in wat stof aan het verdiepen, elk boek dat ik heb heeft er informatie over, maar deze het meest. Echter weet hij het zo op te schrijven dat het er veel informatie staat maar dit zwaar onlogisch is opgeschreven.
Ik heb ook al heel vaak verhitte discussies/ruzie met die user gehad toen ik nog weleens postte buiten dit topic en PTA. Volgens mij liggen we elkaar niet zoquote:Op zondag 14 oktober 2012 17:28 schreef Boterbartje het volgende:
Mensen die zeggen 'de grondwet is een papieren tijger'
Waarom zou je dat zo zeggen, dat klinkt toch verschrikkelijk
Dat is vooral van belang bij de volgorde van schuldeisers. Dat recht van hypotheek kan je tegen elke andere schuldeiser inroepen die zich wil verhalen op het huis.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:40 schreef Paxcon het volgende:
Hoezo is het hypotheekrecht een absoluut recht? Het kenmerk van een absoluut recht is toch dat het tegenover iedereen geldt, zoals bijvoorbeeld het eigendomsrecht. Het recht van hypotheek geldt toch maar ten opzichte van één partij?
Ooh zoquote:Op zondag 14 oktober 2012 17:43 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Dat is vooral van belang bij de volgorde van schuldeisers. Dat recht van hypotheek kan je tegen elke andere schuldeiser inroepen die zich wil verhalen op het huis.
Als je nou eens bedenkt dat het geven van een hpotheekrecht in een openbaar register wordt vastgelegd, wat denk je dan dat de werking ervan is?quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:40 schreef Paxcon het volgende:
Hoezo is het hypotheekrecht een absoluut recht? Het kenmerk van een absoluut recht is toch dat het tegenover iedereen geldt, zoals bijvoorbeeld het eigendomsrecht? Het recht van hypotheek geldt toch maar ten opzichte van één partij (namelijk hypotheekgever t.o.v. hypotheeknemer)?
En dus ook tegen een andere eigenaar als de lening niet is betaaldquote:
Die heb ik beide niet. Ik haal me informatie nu wel uit die van Nieuwenhuis, niet bepaald een zeer diepgaand boek, maar het leest een stuk prettiger. Moet wat informatie inwinnen over vertegenwoordiging , volmacht etc.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:35 schreef H-D het volgende:
[..]
De delen 3 en 6 van de Asser zijn niet toereikend?
Er is een speciale Asser over vertegenwoordiging bewerkt door S. Kortmann dacht ik, en ze zijn ook digitaal beschikbaar via Kluwer Navigator.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:45 schreef Keyos het volgende:
[..]
Die heb ik beide niet. Ik haal me informatie nu wel uit die van Nieuwenhuis, niet bepaald een zeer diepgaand boek, maar het leest een stuk prettiger. Moet wat informatie inwinnen over vertegenwoordiging , volmacht etc.
Paar colleges terug zei iemand dus ook in hoorcollege: 'dus meneer, de grondwet is in feite een papieren tijger' *insert balletje-stem*quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:39 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik heb ook al heel vaak verhitte discussies/ruzie met die user gehad toen ik nog weleens postte buiten dit topic en PTA. Volgens mij liggen we elkaar niet zo
Ik vond dat boek wel meevallen, heb wel ergere boeken moeten lezenquote:Op zondag 14 oktober 2012 17:25 schreef Keyos het volgende:
Ben overigens nu met "Rechtshandeling en overeenkomst" bezig van Hijma, wat een grafboek is dat zeg. Ben me in wat stof aan het verdiepen, elk boek dat ik heb heeft er informatie over, maar deze het meest. Echter weet hij het zo op te schrijven dat het er veel informatie staat maar dit zwaar onlogisch is opgeschreven.
hypotheekrechten zijn net als eigendomsrechten overdraagbaar en bezwaarbaar en daarom absoluut. Verder kan je hem tegen iedereen inroepen, wie het goed ook bezit. Ook gaat hij met de vordering waaraan hypotheek zit verbonden mee.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:40 schreef Paxcon het volgende:
Hoezo is het hypotheekrecht een absoluut recht? Het kenmerk van een absoluut recht is toch dat het tegenover iedereen geldt, zoals bijvoorbeeld het eigendomsrecht? Het recht van hypotheek geldt toch maar ten opzichte van één partij (namelijk hypotheekgever t.o.v. hypotheeknemer)?
42 euroquote:Op zondag 14 oktober 2012 19:44 schreef Boterbartje het volgende:
Hallo hallo; ik wil graag wat dingen bestellen in de VS.. snap alleen weinig van douane.nl
gaat om:
4 x wollen muts twv 25 USD
1x wollen muts twv 21 USD
2x shirt van 14 USD
Verzendkosten a 17 UDS
Totaal: 164 USD
Moet ik nog invoerkosten betalen zo ja; hoeveel en wat?
Serieus?quote:
Als in, wat hebben we afgesproken? Das gewoon domquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:08 schreef Morera het volgende:
Zou iemand mij willen uitleggen hoe je bepalingen uit overeenkomsten moet interpreteren, als de bepalingen niet duidelijk zijn voor beide partijen?
Ahja. En voor vruchtgebruik geldt dezelde redering: als je het goed verkoopt gaat het vruchtgebruik ook over naar die persoon: dat geldt voor ieder persoon?quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:01 schreef Yreal het volgende:
[..]
hypotheekrechten zijn net als eigendomsrechten overdraagbaar en bezwaarbaar en daarom absoluut. Verder kan je hem tegen iedereen inroepen, wie het goed ook bezit. Ook gaat hij met de vordering waaraan hypotheek zit verbonden mee.
Ik vind het ook een dom leerdoel, maar helaas moet het gewoon.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:12 schreef Yreal het volgende:
[..]
Als in, wat hebben we afgesproken? Das gewoon dom
http://www.astroblog.nl/tools/importheffingen/quote:Op zondag 14 oktober 2012 19:44 schreef Boterbartje het volgende:
Hallo hallo; ik wil graag wat dingen bestellen in de VS.. snap alleen weinig van douane.nl
gaat om:
4 x wollen muts twv 25 USD
1x wollen muts twv 21 USD
2x shirt van 14 USD
Verzendkosten a 17 UDS
Totaal: 164 USD
Moet ik nog invoerkosten betalen zo ja; hoeveel en wat?
Thanks; Totale bijkomende kosten¤ 34,43quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:15 schreef Paxcon het volgende:
[..]
http://www.astroblog.nl/tools/importheffingen/
Ik weet overigens niet of die site serieus te nemen is.
Haviltex! Jaja, enige wat ik nog weetquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:08 schreef Morera het volgende:
Zou iemand mij willen uitleggen hoe je bepalingen uit overeenkomsten moet interpreteren, als de bepalingen niet duidelijk zijn voor beide partijen?
Haviltex?quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:08 schreef Morera het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |