Inderdaad, andersomquote:Op zondag 14 oktober 2012 13:33 schreef H-D het volgende:
[..]
Euh de rechter mag verdragen niet aan de grondwet toetsen?
Dat moet je aan Ryon vragenquote:Op zondag 14 oktober 2012 13:37 schreef ErikHoevenaars het volgende:
[..]
Inderdaad, andersom![]()
Waarom mag het ?
Omdat in art. 120 staat dat de grondwettelijkheid van verdragen niet getoetst mag worden (dus niet een verdrag aan de grondwet toetsen) maar andersom staat artikel 120 niet in de weg. Er is wel door mensen gezegd dat de grondwet aan een verdrag toetsen de feitelijke macht van de grondwet sterk beperkt, wat natuurlijk ook zo is, maar toch is het niet veranderd in de wet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:37 schreef ErikHoevenaars het volgende:
[..]
Inderdaad, andersom![]()
Waarom mag het ?
Hoe gingen je tentamens deze week Erik?quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:58 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Helder!
De rechter mag in WIFZ niet toetsen aan de grondwet, maar de grondwet wel toetsen aan de WIFZ. Dat laatste is nog onduidelijk voor me. Waarom zou de rechter de grondwet toetsen aan de WIFZ? Waarom heeft hij deze bevoegdheid?
Euh.. De rechter mag zelfs de grondwet toetsen aan de APV van Zoetermeer. Het heeft alleen geen nut, aangezien de grondwet hoger recht is.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:58 schreef ErikHoevenaars het volgende:
Helder!
De rechter mag in WIFZ niet toetsen aan de grondwet, maar de grondwet wel toetsen aan de WIFZ. Dat laatste is nog onduidelijk voor me. Waarom zou de rechter de grondwet toetsen aan de WIFZ? Waarom heeft hij deze bevoegdheid?
Privaatrecht nagekeken, gelukkig gehaaldquote:Op zondag 14 oktober 2012 14:13 schreef Patrickk het volgende:
[..]
Hoe gingen je tentamens deze week Erik?
Privaatrecht al nagekeken?
Chapeau.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:27 schreef Ryon het volgende:
Nou ja, dat is de academische basis. Je zal merken dat die 20 verschillende opvattingen regelmatig in het recht terugkomen en tot grote verschillen kunnen leiden. Een heldere opvatting is niet moeilijk om te begrijpen en kan om die reden als een open deur beschouwd worden ('duh, logisch dat het zo is') maar dat betekent alleen dat de schrijver zijn argument goed verwoord heeft. Niet dat zijn opvatting tot de meest praktische resultaten leiden.
Ja strafrecht ging goed, privaatrecht ook al nagekeken en ruim voldoende, por twijfel ik over, denk tussen 5 en de 6. Taaltoets heb ik denk ik niet gehaaldquote:Op zondag 14 oktober 2012 15:48 schreef ErikHoevenaars het volgende:
[..]
Privaatrecht nagekeken, gelukkig gehaald. Strafrecht ging goed, maar denk dat ik POR moet herkansen. Hoe ging het bij jou?
Dat bestrijd ik niet. De open deuren in deze hebben meer betrekking op de theoretische uitleg van de auteur, niet zozeer op de opinies van de filosofenquote:Op zondag 14 oktober 2012 15:27 schreef Ryon het volgende:
Nou ja, dat is de academische basis. Je zal merken dat die 20 verschillende opvattingen regelmatig in het recht terugkomen en tot grote verschillen kunnen leiden. Een heldere opvatting is niet moeilijk om te begrijpen en kan om die reden als een open deur beschouwd worden ('duh, logisch dat het zo is') maar dat betekent alleen dat de schrijver zijn argument goed verwoord heeft. Niet dat zijn opvatting tot de meest praktische resultaten leiden.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:01 schreef H-D het volgende:
Dat jullie nu al tentamens gehad hebben eigenlijk ...
Inderdaad, het wordt nooit meer zoals het was.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |