Daar hebben we weinig aan, veel parlementariërs en senatoren zijn geen jurist, laat staan een gepromoveerd jurist.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:58 schreef TNA het volgende:
De Tweede Kamer en de Senaat toetsen wel aan de grondwet.
Duitse praktijken idd. Waar een rechter moet toetsen of de grondwet wel toestaat dat er een paar euro naar Europa gaatquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:09 schreef Paxcon het volgende:
Nee, als dat zou kunnen plaatst de rechter zich boven de wetgevende macht wat natuurlijk zeer onwenselijk is.
Het Nederlandse systeem is ook niet heiligmakend, maar dat van andere landen ook niet. Dat de VS een burgerjury kennen betekent nog niet dat een burgerjury goed is? De VS is verder een redelijk land.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:42 schreef SpecialK het volgende:
Hier erger mij ik ook al een tijd aan, TS.
Het meest vervelende resultaat hiervan is dat wij op een aantal cruciale plekken wetten hebben opgebouwd in dit land die kant noch wal raken en er geen mogelijkheid is om vanuit burgerinitiatief deze wetten te laten reviseren. Denk maar aan wetsartikelen 111 + 112 en artikel 147 + 147a.
En voor de mensen die "andere constructies maar belachelijk vinden". Leg mij eens uit waarom het gerechtelijk toetsen van wetten in alle andere serieuze landen in Europa wel zo werkt behalve Finland en Nederland?
Als je nog kans ziet om die jurist aan te schieten. Ik vraag mij af wat ik als burger kan doen om wetsartikelen die ik ongrondwettelijk acht te kunnen laten terugtrekken of aanpassen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:40 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Hoor trouwens net van een jurist dat rechters wel kunnen toetsen aan het statuut van het koninkrijk, dat op grote lijnen overeenkomt met de grondwet volgens hem.
Ik ken het statuut niet, dus weet niet of het waar is.
Het is mijn schoonvader, dus ik zal hem heus weer eens zienquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als je nog kans ziet om die jurist aan te schieten. Ik vraag mij af wat ik als burger kan doen om wetsartikelen die ik ongrondwettelijk acht te kunnen laten terugtrekken of aanpassen.
Ik volg jou niet. Hoe zou een rechter zich boven de wetgevende macht plaatsen door simpelweg te toetsen of dat de wetgevende macht niet inconsistent is met zichzelf? Je kan niet van leken (parlementariërs en senatoren) verwachten dat zij in staat zijn om elke wet goed te toetsen met de grondwet, en zelfs al zou dat wel haalbaar zijn dan nog gaat er wel eens iets fout (datzelfde geldt trouwens voor onze rechters die soms tot drie kee toe een onschuldige veroordelen),quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:09 schreef Paxcon het volgende:
Nee, als dat zou kunnen plaatst de rechter zich boven de wetgevende macht wat natuurlijk zeer onwenselijk is.
Dat is onzin, het arrest waar TS in de openingspost naar linkt maakt juist duidelijk dat rechters ook niet aan het Statuut mogen toetsen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:40 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Hoor trouwens net van een jurist dat rechters wel kunnen toetsen aan het statuut van het koninkrijk, dat op grote lijnen overeenkomt met de grondwet volgens hem.
Waar heb je het nou precies over? Wetsartikelen 111 + 112 van welke wet?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:42 schreef SpecialK het volgende:
Hier erger mij ik ook al een tijd aan, TS.
Het meest vervelende resultaat hiervan is dat wij op een aantal cruciale plekken wetten hebben opgebouwd in dit land die kant noch wal raken en er geen mogelijkheid is om vanuit burgerinitiatief deze wetten te laten reviseren. Denk maar aan wetsartikelen 111 + 112 en artikel 147 + 147a.
En voor de mensen die "andere constructies maar belachelijk vinden". Leg mij eens uit waarom het gerechtelijk toetsen van wetten in alle andere serieuze landen in Europa wel zo werkt behalve Finland en Nederland?
Hij zal het wel over het Wetboek van Strafrecht hebben. Het gaat dan over artikelen die gaan over het beledigen van de Koning en godslastering.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:38 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Waar heb je het nou precies over? Wetsartikelen 111 + 112 van welke wet?
dat het niet getoetst mag worden aan de grondwet staat in de grondwetquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We hebben in Nederland een grondwet maar nieuwe wetten mogen ten gevolge van jurisprudentie door de rechters niet worden getoetst aan deze grondwet. Wat voor zin heeft een grondwet dan?
Hoe zorgen we ervoor, als wij dat willen dat wel elke wet getoetst mag worden aan de grondwet? Is dat een kwestie van een wet aannemen in het parlement en in het senaat waarin nadrukkelijk wordt gemeld dat elke wet mag of moet worden getoetst aan de grondwet?
Hier een klein beetje achtergrondinformatie maar ongetwijfeld zijn er uitgebreidere en betere bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonisatiewet-arrest
dat kan ook nietquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:40 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Tenzij alle senatoren een gepromoveerde jurist zijn is het zeer twijfelachtig dat het Nederlandse senaat dit grondig doet. Het is buitengewoon arrogant van de politici om te veronderstellen dat zij dat wel grondig kunnen doen. Het heeft voor mij ook een veel te hoog de slager die zijn eigen vlees keurt gehalte.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:36 schreef Thvd het volgende:
Het valt allemaal wel mee in hoeverre dat een probleem is. Het is enkel verboden voor de rechter om formele wetten (=wet vastgesteld door regering en Staten Generaal) aan de Grondwet te toetsen. De Eerste Kamer doet dat overigens sowieso al.
Dat had ik tijdens het schrijven van de OP inderdaad verkeerd begrepen. Wel raar, een grondwet die verbiedt om te toetsen ofdat de politici zich aan de grondwet houden.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:30 schreef Yreal het volgende:
[..]
dat het niet getoetst mag worden aan de grondwet staat in de grondwet
is inmiddels een beetje out-datedquote:Op zondag 14 oktober 2012 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat had ik tijdens het schrijven van de OP inderdaad verkeerd begrepen. Wel raar, een grondwet die verbiedt om te toetsen ofdat de politici zich aan de grondwet houden.
Maar dat is dus omdat veel grondwetsartikelen bewust vaag (ruim interpreteerbaar) zijn gehouden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |