abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117914667
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 22:47 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waar is die bron dat elke gemeente miljoenen kwijt is aan bijstandsfraude ?
Ben je hysterisch ofzo?
Of moet ik nou terug gillen waar je bron is dat 25% die fraudeert met bijstand een huis in het buitenland heeft.

Misschien moet je eens beginnen met uitgaan van dat iemand jou niks kwaads aan wil doen. Maakt het leven een stuk makkelijker.

-oh, en de ninja edit zag ik-
pi_117914756
Als je nou eens stopt met dat hysterische gedoe, dan wil ik best uitleggen hoe het CBS rekent, en waarom dat niks meer met de werkelijkheid te maken heeft.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 10% gewijzigd door lezzer op 12-10-2012 23:02:48 ]
pi_117914760
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 22:49 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ben je hysterisch ofzo?
Of moet ik nou terug gillen waar je bron is dat 25% die fraudeert met bijstand een huis in het buitenland heeft.

Misschien moet je eens beginnen met uitgaan van dat iemand jou niks kwaads aan wil doen. Maakt het leven een stuk makkelijker.

-oh, en de ninja edit zag ik-
Die bron staat boven je en jij vroeg er zelf om.
Wees een man en geef zelf ook je bronnen.
pi_117914801
Die bron zegt helemaal niks over percentages op het totale bestand. Dat gaat over een themacontrole die uitgevoerd is op een afgebakende groep mensen.
In die groep zijn die getoonde resultaten behaald.
pi_117914867
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 22:52 schreef lezzer het volgende:
Die bron zegt helemaal niks over percentages op het totale bestand. Dat gaat over een themacontrole die uitgevoerd is op een afgebakende groep mensen.
Dus de cijfers kloppen niet ?
pi_117914926
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 22:54 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dus de cijfers kloppen niet ?
Ze zijn niet toe te passen op het gehele bestand van bijstandscliënten. Dat is gewoon een project rondom onroerend goed in het buitenland geweest. Door nu.nl is gewoon van allerlei info in één artikel gegooid.
pi_117915222
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 22:56 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ze zijn niet toe te passen op het gehele bestand van bijstandscliënten. Dat is gewoon een project rondom onroerend goed in het buitenland geweest. Door nu.nl is gewoon van allerlei info in één artikel gegooid.
Jaja met cijders goochelen, maar misschien zie je nu dat de nieuwe wet buitenproportioneel ingrijpt in de privacy van mensen en er meer is dan bijstandsfraude en waaruit die fraude bestaat.

En bv voor ouderen en ZZP'ers zijn er teveel onduidelijkheden, zo hebben ZZP'ers toch niet zolang geleden een zaak gewonnen van het UWV omdat ze zog. fraude zouden plegen.

En het volgende wat ze gaan doen is deze wet toepassen op belastingfraude bv, dan gaan ze bij elke belastingplichtige huisbezoeken afleggen, willekeurig.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:06:21 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117915244
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 22:52 schreef lezzer het volgende:
Ga je nou ook al verwachten dat er bewijzen komen dat de totale fraude factor x groter is?
Dit is wat je weet, dit is gevonden, wat niet gevonden is hoeft er niet te zijn. Kan er zijn, hoeft niet.
Dit onderzoek heeft uitgewezen dat van de 53 miljoen fraude 12 miljoen kwam door bezit in het buitenland.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_117915494
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 23:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ga je nou ook al verwachten dat er bewijzen komen dat de totale fraude factor x groter is?
Dit is wat je weet, dit is gevonden, wat niet gevonden is hoeft er niet te zijn. Kan er zijn, hoeft niet.
Dit onderzoek heeft uitgewezen dat van de 53 miljoen fraude 12 miljoen kwam door bezit in het buitenland.
Blijft er 41 miljoen over, dus het kost de gemiddelde Nederlander niet eens 3 euro aan belasting.
Het blijft erg, je moet het aanpakken maar wel proportioneel.

We hangen ook geen camera in elke auto om te kijken of iedereen zich aan de regels houdt ( al zal die tijd ongetwijfeld nog weleens komen)
pi_117915605
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 22:27 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ik reageer op Moussie, en die had het over bijstand.
Het topic zou er trouwens bij gebaat zijn als mensen zouden stoppen om alle regelingen en alle vormen van handhaving en alle instanties door elkaar te halen en/of over één kam te scheren.
Ik had het idd specifiek over de WWB .. in mijn situatie, WWB en alleenstaand, bestaat de mogelijkheid dat er iemand in huis woont die mij volledig zou kunnen onderhouden, en zolang die mogelijkheid bestaat en ik de controleur geen toegang heb gegeven tot en met mijn vuile wasgoed en kasten, tja ..
pleased to meet you
pi_117915798
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 23:15 schreef moussie het volgende:

[..]

Ik had het idd specifiek over de WWB .. in mijn situatie, WWB en alleenstaand, bestaat de mogelijkheid dat er iemand in huis woont die mij volledig zou kunnen onderhouden, en zolang die mogelijkheid bestaat en ik de controleur geen toegang heb gegeven tot en met mijn vuile wasgoed en kasten, tja ..
Ik zal je reservetandenborstel maar vast weggooien, want dat is natuurlijk een bewijs dat je niet alleen woont. Grappig bedoeld maar het is wel zo.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:25:53 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117915996
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 23:13 schreef macca728 het volgende:
We hangen ook geen camera in elke auto om te kijken of iedereen zich aan de regels houdt ( al zal die tijd ongetwijfeld nog weleens komen)
Dat begint in de VS overigens al vrij standaard te worden, vooral vanwege het bewijsmateriaal wat je dan bij een aanrijding hebt.

Maar goed, we gaan helaas sowieso redelijk rap richting een Amerikaanse maatschappij, dus daar past dit huiszoekingsbeleid ook wel in, nu nog voedselbonnen en we zijn er.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 03:33:22 #193
3542 Gia
User under construction
pi_117920148
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 23:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik zal je reservetandenborstel maar vast weggooien, want dat is natuurlijk een bewijs dat je niet alleen woont. Grappig bedoeld maar het is wel zo.
Als je op een badkamer twee glazen/bekers ziet, met elk een tandebortel....
pi_117920238
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 06:37 schreef Wokkel het volgende:Je moet toch wel heel simpel van geest zijn als je na alle informatie in dit topic gaat beweren dat zorgtoeslag en HRA onder dit voorstel vallen. Die vallen er niet onder.
Dan kan je vast en zeker wel het betreffende stuk wettekst citeren waarin de lijst met ""toeslagen"" die onder die nieuwe wetgeving vallen genoemd worden. Aanhalingstekens expres gebruikt omdat de hier gebruikte term toeslag nogal ruim te interpreteren valt.

En neem volgende keer ook aub de moeite even om dat dan in de (volgende) OP te (laten) vermelden. Zo'n wall of text doorspitten is niet grappig.

quote:
Ah, jezelf verheven voelen boven anderen maar zelf geen flauw idee hebben waar de wet over gaat :')
Want BOA's zijn wèl zulke heldere lichten wou je zeggen?
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 07:48:08 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117920426
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 03:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je op een badkamer twee glazen/bekers ziet, met elk een tandebortel....
En wat als je een beker ziet met 3 tandenborstels?
Zo ziet mijn tandenborstelbeker er namelijk uit, en de twee andere tandenborstels zijn van mensen die niet in mijn huis wonen...
Nou woon ik daar sowieso al niet alleen, dus van de andere bewoner ligt er ook nog een tandenborstel.

Juist als mensen latten of regelmatig een nachtje op dezelfde plek logeren laat je dingen als een tandenborstel makkelijk staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 10:22:43 #196
262 Re
Kiss & Swallow
pi_117921552
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 07:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

En wat als je een beker ziet met 3 tandenborstels?
Zo ziet mijn tandenborstelbeker er namelijk uit, en de twee andere tandenborstels zijn van mensen die niet in mijn huis wonen...
Nou woon ik daar sowieso al niet alleen, dus van de andere bewoner ligt er ook nog een tandenborstel.

Juist als mensen latten of regelmatig een nachtje op dezelfde plek logeren laat je dingen als een tandenborstel makkelijk staan.
en dan is het dus de ene gemeente samenwonen en in de andere niet...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 10:30:51 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117921663
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 10:22 schreef Re het volgende:

[..]

Lol, dat zou echt humor zijn, de ene tandenborstel is van mijn lief, en die slaapt wellicht 1 keer per maand in mijn huis, de andere is van de vriendin van mijn zoon, die slaapt er wel regelmatig, maar ze slapen ook regelmatig bij haar thuis, hij heeft daar dan ook een tandenborstel.

Tandenborstels zeggen niet zoveel, die zet je vrij makkelijk in twee huizen neer.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_117922015
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 10:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Lol, dat zou echt humor zijn, de ene tandenborstel is van mijn lief, en die slaapt wellicht 1 keer per maand in mijn huis, de andere is van de vriendin van mijn zoon, die slaapt er wel regelmatig, maar ze slapen ook regelmatig bij haar thuis, hij heeft daar dan ook een tandenborstel.

Tandenborstels zeggen niet zoveel, die zet je vrij makkelijk in twee huizen neer.
Leg dat maar uit aan de BOA :)
pi_117922700
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 10:22 schreef Re het volgende:

[..]

Belachelijk dat ik mezelf moet gaan quoten, maar ja....

quote:
En dan hebben we het niet om alléén maar over koken in het weekend, alléén maar samen op vakantie, alléén maar 3 dan wel 4 nachten bij elkaar overnachten of alléén maar etc etc....maar het gaat dan meestal om een combinatie van meerdere factoren.
Alléén het feit van 2 tandenborstels is NIET genoeg om samenwonen vast te stellen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_117922784
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:27 schreef Montagui het volgende:

[..]

Belachelijk dat ik mezelf moet gaan quoten, maar ja....

[..]

Alléén het feit van 2 tandenborstels is NIET genoeg om samenwonen vast te stellen.
Nee maar als de zoon en vriendin en partner toevalig blijven slapen en de BOA komt langs heb je wel een probleem.

Dan mag jij namelijk bewijzen dat je wel degelijk alleen woont.

En zoals eerder gezegd, sommige regio's beschouwen 3x gezamenlijk eten als het voeren van een gezamenlijke huishouding, dus fraude als je dat niet opgeeft.

Het hele punt is dat je volstrekt afhankelijk bent van een mening van een ambtenaar die toevallig langskomt.
pi_117922857
quote:
Alleenstaande AOW-ers die een nieuwe liefde ontmoeten, moeten rekening houden met verschillende interpretaties van het begrip samenwonen. Dat meldt Plus Magazine na een steekproef. De regionale kantoren van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), die o.a. de AOW uitkeert en de rechtmatigheid controleert, hanteren verschillende uitgangspunten bij de vraag of er sprake is van een gezamenlijke huishouding. ANBO hekelt opnieuw de wazigheid van het begrip samenwonen, en eist goede, objectieve criteria, zodat er eenvoudig getoetst kan worden of iemand samenwoont of niet. Zo zou de SVB de Gemeentelijke Basisadministratie als uitgangspunt moeten nemen voor controle.

'Gezamenlijke huishouding'

Gepensioneerden die een relatie met elkaar aangaan, beschouwen zichzelf pas als een stel wanneer de een bij bij de ander intrekt. De SVB spreekt echter van een stel wanneer er sprake is van een 'gezamenlijke huishouding.'
"Niemand, ook de medewerkers van de SVB niet, kan vertellen wanneer er sprake is van een gezamenlijke huishouding. Terwijl de SVB wèl onaangekondigd huisbezoeken kan afleggen. Het gaat niet alleen om de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van mensen. De regels moeten zó in elkaar zitten dat het voor zowel burger als wetgever duidelijk is wie zich aan de regels houdt en wie niet."

Grote schade

Onnodige verdenking van uitkeringsfraude is zinloos, traumatisch voor de zogenaamde verdachte en kost onnodig veel geld, volgens ANBO. De boetes zijn torenhoog, en richten onnoemelijk veel emotionele en financiële schade aan.

De Tweede Kamer stemde in februari 2012 in met de regeling die huisbezoek bij AOW-ers mogelijk maakt. Ook als er geen vermoeden van fraude bestaat, kan de SVB controles uitvoeren. Weigert iemand het huisbezoek, dan kan er gekort worden op de uitkering.
pi_117922907
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee maar als de zoon en vriendin en partner toevalig blijven slapen en de BOA komt langs heb je wel een probleem.

Dan mag jij namelijk bewijzen dat je wel degelijk alleen woont.

En zoals eerder gezegd, sommige regio's beschouwen 3x gezamenlijk eten als het voeren van een gezamenlijke huishouding, dus fraude als je dat niet opgeeft.
Dat zou uitermate pechvol zijn, want de BOA komt niet 'zomaar' langs. Dus toevallig slapen hun eens een keer bij jou en nét op dat moment komen ze langs,.. what are the odds!! En het is dan niet zo, AHA we constateren meerdere personen op uw adres, dan krijg je altijd nog de mogelijkheid om het uit te leggen. En in dit geval is dat simpel omdat er géén andere sporen van eventuele samenwoning aanwezig zijn.
pi_117922949
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

En mezelf nog maar eens quoten:

quote:
Punt is dat zowat elk 'geval' van mogelijke samenwoning verschillend is t.o.v. elk ander geval van samenwoning en je niet al deze verschillen gedefinieerd krijgt in een wet. De ene instantie ziet in hun onderzoek naar samenwoning voldoende aanknopingspunten in de wet om samenwoning vast te stellen waarbij een andere instantie mogelijk afziet hiervan. En dan hebben we het niet om alléén maar over koken in het weekend, alléén maar samen op vakantie, alléén maar 3 dan wel 4 nachten bij elkaar overnachten of alléén maar etc etc....maar het gaat dan meestal om een combinatie van meerdere factoren. Om dus de interpretaties bij alle instanties zo goed als gelijk te krijgen is jurisprudentie hierin uitermate belangrijk.
En nogmaals, ze komen niet 'zomaar' langs.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:45:39 #204
262 Re
Kiss & Swallow
pi_117923102
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

En mezelf nog maar eens quoten:

[..]

En nogmaals, ze komen niet 'zomaar' langs.
maar dat mag nu dus wel, en weigeren mag dan niet meer... Dat vind ik dus gewoon te ver gaan
pi_117923131
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:45 schreef Re het volgende:

[..]

maar dat mag nu dus wel, en weigeren mag dan niet meer... Dat vind ik dus gewoon te ver gaan
Tja, het is óf accepteren dat er eens een keer iemand ten onrechte wordt bezocht óf accepteren dat je fraude niet adequaat kunt bestrijden.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:49:37 #206
262 Re
Kiss & Swallow
pi_117923178
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

Tja, het is óf accepteren dat er eens een keer iemand ten onrechte wordt bezocht óf accepteren dat je fraude niet adequaat kunt bestrijden.
dat is dus het valse dilemma wat wordt gesteld want met de nu vorige wet was dat prima te doen, alleen was de interpretatie het probleem.
pi_117923227
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:49 schreef Re het volgende:

[..]

dat is dus het valse dilemma wat wordt gesteld want met de nu vorige wet was dat prima te doen, alleen was de interpretatie het probleem.
Nee hoor, met die vorige wet kon je een controleur gerust aan de deur laten staan. Er moest dan een gerechtelijk bevel komen om een woning te mogen bezoeken. In de tussentijd heb je dan genoeg tijd om 'de bewijzen' te verwijderen. Met deze wet heb je meer kans op 'heterdaad'.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:02:12 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117923412
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee hoor, met die vorige wet kon je een controleur gerust aan de deur laten staan. Er moest dan een gerechtelijk bevel komen om een woning te mogen bezoeken. In de tussentijd heb je dan genoeg tijd om 'de bewijzen' te verwijderen. Met deze wet heb je meer kans op 'heterdaad'.
Nou val ik niet in de onderzoekscategorie, hoewel zowel mijn zoon als zijn vriendin stufi (als thuiswonende) ontvangen, dus ik heb sowieso niets te vrezen, maar als er bij mij thuis tandenborstels kunnen staan van anderen, dan kan dat bij een ander thuis ook.
De vriendin van mijn zoon heeft trouwens ook wel wat kleren op zijn kamer slingeren, een föhn in z'n kast liggen (hoewel die geloof ik eigenlijk van mij is :')) en als ze er is dan staat het planchet van de badkamer vol met spul waarvan ik eigenlijk niet begrijp dat ze het telkens heen en weer sleept.

Al met al zegt het dus weinig.

Waar woont een kind van ouders met co-ouderschap eigenlijk?
Want die zal in beide huizen een kamer, kleren, speelgoed en een tandenborstel hebben.... en toch woont het kind officieel maar op 1 adres, er kan ook maar 1 ouder als alleenstaande ouder aangemerkt worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_117923524
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:36 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat zou uitermate pechvol zijn, want de BOA komt niet 'zomaar' langs. Dus toevallig slapen hun eens een keer bij jou en nét op dat moment komen ze langs,.. what are the odds!! En het is dan niet zo, AHA we constateren meerdere personen op uw adres, dan krijg je altijd nog de mogelijkheid om het uit te leggen. En in dit geval is dat simpel omdat er géén andere sporen van eventuele samenwoning aanwezig zijn.
Je kan jezelf wel blijven quoten maar als je het gewoon niet snapt dam slaat die quote ook negrens op.

Ja wat zijn die odds ? Weet je dat BOA's als ze een vermoeden hebben gewoon bij je gaan posten.
Dan zien ze die zoon, die vriendin en de partner en dan kloppen ze om 11 uur maar eens aan de duer, kijken of ze daadwerkelijk daar slapen. Of 5 uur de volgende morgen.

En je mag ze nu niet weigeren. Hopelijk begrijp je dat nu nadat verschillende personen dat gezged hebben.
pi_117923550
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou val ik niet in de onderzoekscategorie, hoewel zowel mijn zoon als zijn vriendin stufi (als thuiswonende) ontvangen, dus ik heb sowieso niets te vrezen, maar als er bij mij thuis tandenborstels kunnen staan van anderen, dan kan dat bij een ander thuis ook.
De vriendin van mijn zoon heeft trouwens ook wel wat kleren op zijn kamer slingeren, een föhn in z'n kast liggen (hoewel die geloof ik eigenlijk van mij is :')) en als ze er is dan staat het planchet van de badkamer vol met spul waarvan ik eigenlijk niet begrijp dat ze het telkens heen en weer sleept.

Al met al zegt het dus weinig.
Inderdaad.

quote:
Waar woont een kind van ouders met co-ouderschap eigenlijk?
Daar waar hij/zij staat ingeschreven bij de gemeente.

quote:
Want die zal in beide huizen een kamer, kleren, speelgoed en een tandenborstel hebben.... en toch woont het kind officieel maar op 1 adres, er kan ook maar 1 ouder als alleenstaande ouder aangemerkt worden.
Maar om samenwoning aan te tonen is inschrijving niet het belangrijkste criterium maar waar hij/zijj naar omstandigheden beoordeeld woont. En die 'omstandigheden' is dus een combinatie van meerdere factoren die bepalend zijn om als samenwonend te kunnen worden beoordeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')