quote:Alleenstaande AOW-ers die een nieuwe liefde ontmoeten, moeten rekening houden met verschillende interpretaties van het begrip samenwonen. Dat meldt Plus Magazine na een steekproef. De regionale kantoren van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), die o.a. de AOW uitkeert en de rechtmatigheid controleert, hanteren verschillende uitgangspunten bij de vraag of er sprake is van een gezamenlijke huishouding. ANBO hekelt opnieuw de wazigheid van het begrip samenwonen, en eist goede, objectieve criteria, zodat er eenvoudig getoetst kan worden of iemand samenwoont of niet. Zo zou de SVB de Gemeentelijke Basisadministratie als uitgangspunt moeten nemen voor controle.
'Gezamenlijke huishouding'
Gepensioneerden die een relatie met elkaar aangaan, beschouwen zichzelf pas als een stel wanneer de een bij bij de ander intrekt. De SVB spreekt echter van een stel wanneer er sprake is van een 'gezamenlijke huishouding.'
"Niemand, ook de medewerkers van de SVB niet, kan vertellen wanneer er sprake is van een gezamenlijke huishouding. Terwijl de SVB wèl onaangekondigd huisbezoeken kan afleggen. Het gaat niet alleen om de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van mensen. De regels moeten zó in elkaar zitten dat het voor zowel burger als wetgever duidelijk is wie zich aan de regels houdt en wie niet."
Grote schade
Onnodige verdenking van uitkeringsfraude is zinloos, traumatisch voor de zogenaamde verdachte en kost onnodig veel geld, volgens ANBO. De boetes zijn torenhoog, en richten onnoemelijk veel emotionele en financiële schade aan.
De Tweede Kamer stemde in februari 2012 in met de regeling die huisbezoek bij AOW-ers mogelijk maakt. Ook als er geen vermoeden van fraude bestaat, kan de SVB controles uitvoeren. Weigert iemand het huisbezoek, dan kan er gekort worden op de uitkering.
Dat zou uitermate pechvol zijn, want de BOA komt niet 'zomaar' langs. Dus toevallig slapen hun eens een keer bij jou en nét op dat moment komen ze langs,.. what are the odds!! En het is dan niet zo, AHA we constateren meerdere personen op uw adres, dan krijg je altijd nog de mogelijkheid om het uit te leggen. En in dit geval is dat simpel omdat er géén andere sporen van eventuele samenwoning aanwezig zijn.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee maar als de zoon en vriendin en partner toevalig blijven slapen en de BOA komt langs heb je wel een probleem.
Dan mag jij namelijk bewijzen dat je wel degelijk alleen woont.
En zoals eerder gezegd, sommige regio's beschouwen 3x gezamenlijk eten als het voeren van een gezamenlijke huishouding, dus fraude als je dat niet opgeeft.
En mezelf nog maar eens quoten:quote:
En nogmaals, ze komen niet 'zomaar' langs.quote:Punt is dat zowat elk 'geval' van mogelijke samenwoning verschillend is t.o.v. elk ander geval van samenwoning en je niet al deze verschillen gedefinieerd krijgt in een wet. De ene instantie ziet in hun onderzoek naar samenwoning voldoende aanknopingspunten in de wet om samenwoning vast te stellen waarbij een andere instantie mogelijk afziet hiervan. En dan hebben we het niet om alléén maar over koken in het weekend, alléén maar samen op vakantie, alléén maar 3 dan wel 4 nachten bij elkaar overnachten of alléén maar etc etc....maar het gaat dan meestal om een combinatie van meerdere factoren. Om dus de interpretaties bij alle instanties zo goed als gelijk te krijgen is jurisprudentie hierin uitermate belangrijk.
maar dat mag nu dus wel, en weigeren mag dan niet meer... Dat vind ik dus gewoon te ver gaanquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
En mezelf nog maar eens quoten:
[..]
En nogmaals, ze komen niet 'zomaar' langs.
Tja, het is óf accepteren dat er eens een keer iemand ten onrechte wordt bezocht óf accepteren dat je fraude niet adequaat kunt bestrijden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:45 schreef Re het volgende:
[..]
maar dat mag nu dus wel, en weigeren mag dan niet meer... Dat vind ik dus gewoon te ver gaan
dat is dus het valse dilemma wat wordt gesteld want met de nu vorige wet was dat prima te doen, alleen was de interpretatie het probleem.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tja, het is óf accepteren dat er eens een keer iemand ten onrechte wordt bezocht óf accepteren dat je fraude niet adequaat kunt bestrijden.
Nee hoor, met die vorige wet kon je een controleur gerust aan de deur laten staan. Er moest dan een gerechtelijk bevel komen om een woning te mogen bezoeken. In de tussentijd heb je dan genoeg tijd om 'de bewijzen' te verwijderen. Met deze wet heb je meer kans op 'heterdaad'.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:49 schreef Re het volgende:
[..]
dat is dus het valse dilemma wat wordt gesteld want met de nu vorige wet was dat prima te doen, alleen was de interpretatie het probleem.
Nou val ik niet in de onderzoekscategorie, hoewel zowel mijn zoon als zijn vriendin stufi (als thuiswonende) ontvangen, dus ik heb sowieso niets te vrezen, maar als er bij mij thuis tandenborstels kunnen staan van anderen, dan kan dat bij een ander thuis ook.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:52 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee hoor, met die vorige wet kon je een controleur gerust aan de deur laten staan. Er moest dan een gerechtelijk bevel komen om een woning te mogen bezoeken. In de tussentijd heb je dan genoeg tijd om 'de bewijzen' te verwijderen. Met deze wet heb je meer kans op 'heterdaad'.
Je kan jezelf wel blijven quoten maar als je het gewoon niet snapt dam slaat die quote ook negrens op.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat zou uitermate pechvol zijn, want de BOA komt niet 'zomaar' langs. Dus toevallig slapen hun eens een keer bij jou en nét op dat moment komen ze langs,.. what are the odds!! En het is dan niet zo, AHA we constateren meerdere personen op uw adres, dan krijg je altijd nog de mogelijkheid om het uit te leggen. En in dit geval is dat simpel omdat er géén andere sporen van eventuele samenwoning aanwezig zijn.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou val ik niet in de onderzoekscategorie, hoewel zowel mijn zoon als zijn vriendin stufi (als thuiswonende) ontvangen, dus ik heb sowieso niets te vrezen, maar als er bij mij thuis tandenborstels kunnen staan van anderen, dan kan dat bij een ander thuis ook.
De vriendin van mijn zoon heeft trouwens ook wel wat kleren op zijn kamer slingeren, een föhn in z'n kast liggen (hoewel die geloof ik eigenlijk van mij is) en als ze er is dan staat het planchet van de badkamer vol met spul waarvan ik eigenlijk niet begrijp dat ze het telkens heen en weer sleept.
Al met al zegt het dus weinig.
Daar waar hij/zij staat ingeschreven bij de gemeente.quote:Waar woont een kind van ouders met co-ouderschap eigenlijk?
Maar om samenwoning aan te tonen is inschrijving niet het belangrijkste criterium maar waar hij/zijj naar omstandigheden beoordeeld woont. En die 'omstandigheden' is dus een combinatie van meerdere factoren die bepalend zijn om als samenwonend te kunnen worden beoordeeld.quote:Want die zal in beide huizen een kamer, kleren, speelgoed en een tandenborstel hebben.... en toch woont het kind officieel maar op 1 adres, er kan ook maar 1 ouder als alleenstaande ouder aangemerkt worden.
Ja dat hangt dus af van de interpretatie. Als het kind bij elke ouder 3 nachten slaapt, worden misschien wel allebei de ouders aangemerkt als de verzorgende ouder. En als dat kind inkomen heeft boven 18 jaar, pleeg je dus fraude als je dat niet opgeeft.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou val ik niet in de onderzoekscategorie, hoewel zowel mijn zoon als zijn vriendin stufi (als thuiswonende) ontvangen, dus ik heb sowieso niets te vrezen, maar als er bij mij thuis tandenborstels kunnen staan van anderen, dan kan dat bij een ander thuis ook.
De vriendin van mijn zoon heeft trouwens ook wel wat kleren op zijn kamer slingeren, een föhn in z'n kast liggen (hoewel die geloof ik eigenlijk van mij is) en als ze er is dan staat het planchet van de badkamer vol met spul waarvan ik eigenlijk niet begrijp dat ze het telkens heen en weer sleept.
Al met al zegt het dus weinig.
Waar woont een kind van ouders met co-ouderschap eigenlijk?
Want die zal in beide huizen een kamer, kleren, speelgoed en een tandenborstel hebben.... en toch woont het kind officieel maar op 1 adres, er kan ook maar 1 ouder als alleenstaande ouder aangemerkt worden.
Inderdaad, dan gaan ze posten en als ze dan constateren dat die zoon en/of vriendin eens een keer bij je slapen dan kloppen ze heus niet aan. Dat zal pas gebeuren als ze constateren dat ze vaker, als in minimaal 4 nachten per week of zo, daar slapen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je kan jezelf wel blijven quoten maar als je het gewoon niet snapt dam slaat die quote ook negrens op.
Ja wat zijn die odds ? Weet je dat BOA's als ze een vermoeden hebben gewoon bij je gaan posten.
Dan zien ze die zoon, die vriendin en de partner en dan kloppen ze om 11 uur maar eens aan de duer, kijken of ze daadwerkelijk daar slapen. Of 5 uur de volgende morgen.
En je mag ze nu niet weigeren. Hopelijk begrijp je dat nu nadat verschillende personen dat gezged hebben.
ja en de interpretatie is afhankelijk van de dienstdoende ambtenaar. Willekeurig.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Daar waar hij/zij staat ingeschreven bij de gemeente.
[..]
Maar om samenwoning aan te tonen is inschrijving niet het belangrijkste criterium maar waar hij/zijj naar omstandigheden beoordeeld woont. En die 'omstandigheden' is dus een combinatie van meerdere factoren die bepalend zijn om als samenwonend te kunnen worden beoordeeld.
Bij het minderjarige kind telt de inschrijving bij de gemeente dus, maar bij een paar bejaarden wordt het al gezien als samenwonen als je 3 nachten bij de een en 3 nachten bij de ander slaapt, terwijl je allebei 4 nachten (meer dan 50% van de tijd) in je eigen huis slaapt.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Daar waar hij/zij staat ingeschreven bij de gemeente.
[..]
Maar om samenwoning aan te tonen is inschrijving niet het belangrijkste criterium maar waar hij/zijj naar omstandigheden beoordeeld woont. En die 'omstandigheden' is dus een combinatie van meerdere factoren die bepalend zijn om als samenwonend te kunnen worden beoordeeld.
en bij andee regio's als je in het weekend bij elkaar eet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij het minderjarige kind telt de inschrijving bij de gemeente dus, maar bij een paar bejaarden wordt het al gezien als samenwonen als je 3 nachten bij de een en 3 nachten bij de ander slaapt, terwijl je allebei 4 nachten (meer dan 50% van de tijd) in je eigen huis slaapt.
Daar waar werkenden dus gehuwd kunnen zijn zonder samen te wonen, en dan zelfs recht kunnen hebben op huurtoeslag en HRA (ieder voor zijn/haar eigen huis), kunnen AOW'ers niet met goed fatsoen latten, want dan voeren ze een gezamenlijke huishouding.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
en bij andee regio's als je in het weekend bij elkaar eet.
Uiteraard. Er zullen heus ook foutieve beoordeling bij zijn. Niemand is perfect. Als je geen fouten maakt ben je een robot. Mensen blijven mensen en he. Maar al die ambtenaren zullen de omstandigheden toetsen aan de wet. Jij doet het overkomen alsof ze zomaar wat aanklooien. In the end zal maar een klein percentage foutief beoordeeld zijn.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja en de interpretatie is afhankelijk van de dienstdoende ambtenaar. Willekeurig.
3 nachten is een foutieve aanname. Iemand die alléén daarop als samenwonend wordt gezien is foutief beoordeeld. 4 nachten is het criterium en ook alléén daarop kan je niet meteen als samenwonend worden beoordeeld.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij het minderjarige kind telt de inschrijving bij de gemeente dus, maar bij een paar bejaarden wordt het al gezien als samenwonen als je 3 nachten bij de een en 3 nachten bij de ander slaapt, terwijl je allebei 4 nachten (meer dan 50% van de tijd) in je eigen huis slaapt.
zoals die duizenden ZZP'ers die na een jarenlange strijd eindelijk gelijk hebben gekregen en hun geld terug hebben gekregen van het UWV ?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uiteraard. Er zullen heus ook foutieve beoordeling bij zijn. Niemand is perfect. Als je geen fouten maakt ben je een robot. Mensen blijven mensen en he. Maar al die ambtenaren zullen de omstandigheden toetsen aan de wet. Jij doet het overkomen alsof ze zomaar wat aanklooien. In the end zal maar een klein percentage foutief beoordeeld zijn.
Moet ik niet alléén daarop in dikke letters typen of zo?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
en bij andee regio's als je in het weekend bij elkaar eet.
Dat kan je blijven herhalen maar dat is een foute aanname van jou. Google maar.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:16 schreef Montagui het volgende:
[..]
3 nachten is een foutieve aanname. Iemand die alléén daarop als samenwonend wordt gezien is foutief beoordeeld. 4 nachten is het criterium en ook alléén daarop kan je niet meteen als samenwonend worden beoordeeld.
Dan lijkt het me meer van belang dat er eerst duidelijke regels komen over wat wel of niet samenwonen is, en dat die regels ook voor het hele land gelden, dan dat men nu overal maar binnen mag vallen en daarbij verschillende regels hanteert.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uiteraard. Er zullen heus ook foutieve beoordeling bij zijn. Niemand is perfect. Als je geen fouten maakt ben je een robot. Mensen blijven mensen en he. Maar al die ambtenaren zullen de omstandigheden toetsen aan de wet. Jij doet het overkomen alsof ze zomaar wat aanklooien. In the end zal maar een klein percentage foutief beoordeeld zijn.
3 nachten bij de een en 3 nachten bij de ander zal door sommige SVB's zeker als een gezamenlijke huishouding worden gezien.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:16 schreef Montagui het volgende:
[..]
3 nachten is een foutieve aanname. Iemand die alléén daarop als samenwonend wordt gezien is foutief beoordeeld. 4 nachten is het criterium en ook alléén daarop kan je niet meteen als samenwonend worden beoordeeld.
Nee hoor, van jou. Natuurlijk komt een dergelijke onjuiste beoordeling voor. Waar mensen werken worden ook fouten gemaakt. Maar het is niet standaard.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan je blijven herhalen maar dat is een foute aanname van jou. Google maar.
Knap dat jij de criteria weet, want ze weten het zlef niet eens.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee hoor, van jou. Natuurlijk komt een dergelijke onjuiste beoordeling voor. Waar mensen werken worden ook fouten gemaakt. Maar het is niet standaard.
Die verschillende vaststelling kan alleen maar gebeuren als er véél criteria zijn die voldoen om in aanmerking te kunnen komen om als samenwonend te worden gezien en de een laat het dan doorslaan naar samenwoning en de ander niet. Maar het is maar een klein 'grijs' gebiedje. En gelukkig is er dan altijd nog de stap naar bezwaar, beroep en de rechter. Jurisprudentie is inmiddels ook al zover gevorderd dat al in het vroegste proces (bezwaar) een onjuiste beoordeling rechtgezet kan worden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan lijkt het me meer van belang dat er eerst duidelijke regels komen over wat wel of niet samenwonen is, en dat die regels ook voor het hele land gelden, dan dat men nu overal maar binnen mag vallen en daarbij verschillende regels hanteert.
Sterker nog; het kan nu dus zo zijn dat Jan en Mien onder verschillende SVB's vallen en dat de ene SVB de lat-relatie tussen Jan en Mien wel als samenwonen ziet en dus een strafkorting gaat toepassen, en gaat terugvorderen, en de andere SVB diezelfde relatie tussen Jan en Mien niet als samenwonen ziet.
Leuk dat het een klein grijs gebied is, maar laten ze eerst maar eens met duidelijke regels komen, zodat het simpeweg niet kan dat een relatie door twee SVB's verschillend boordeeld wordt, want nu kan dat wel.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:24 schreef Montagui het volgende:
[..]
Die verschillende vaststelling kan alleen maar gebeuren als er véél criteria zijn die voldoen om in aanmerking te kunnen komen om als samenwonend te worden gezien en de een laat het dan doorslaan naar samenwoning en de ander niet. Maar het is maar een klein 'grijs' gebiedje. En gelukkig is er dan altijd nog de stap naar bezwaar, beroep en de rechter. Jurisprudentie is inmiddels ook al zover gevorderd dat al in het vroegste proces (bezwaar) een onjuiste beoordeling rechtgezet kan worden.
Dan zal er ook meer aan de hand zijn geweest dan alléén maar 3 dagen en nachten bij de ander zijn.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
3 nachten bij de een en 3 nachten bij de ander zal door sommige SVB's zeker als een gezamenlijke huishouding worden gezien.
Ja, joh, deze wet moet ineens per sé perfect zijn/uitgevoerd worden, maar ondertussen zitten er ook onschuldige mensen in de gevangenis.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Leuk dat het een klein grijs gebied is, maar laten ze eerst maar eens met duidelijke regels komen, zodat het simpeweg niet kan dat een relatie door twee SVB's verschillend boordeeld wordt, want nu kan dat wel.
En zolang dat kan lijkt een versoepeling van het huisbezoekbeleid me niet gepast.
Die duidelijke regels zijn er.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Leuk dat het een klein grijs gebied is, maar laten ze eerst maar eens met duidelijke regels komen, zodat het simpeweg niet kan dat een relatie door twee SVB's verschillend boordeeld wordt, want nu kan dat wel.
En zolang dat kan lijkt een versoepeling van het huisbezoekbeleid me niet gepast.
Ja onschuldige mensen kregen een strafblad, dat heb je goed gezien.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, joh, deze wet moet ineens per sé perfect zijn/uitgevoerd worden, maar ondertussen zitten er ook onschuldige mensen in de gevangenis.
Je lijkt wel een ambtenaar, moeten wij dit allemaal gaan lezen. Geef de criteria even kort weer.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:31 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Die duidelijke regels zijn er.
Wat vind je onduidelijk aan dit document?
http://www.rijksoverheid.(...)-samenwonen-aow.html
Mag ik jou vragen hoe men volgens jou de fraude met uitkeringen en toeslagen moet aanpakken? Met fraude bedoel ik dezelfde fraude die men met deze wet probeert te constateren.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja onschuldige mensen kregen een strafblad, dat heb je goed gezien.
http://vorige.nrc.nl/econ(...)zzp_ers_niet_terecht
Het UVW gaf zelfs na deze uitspraak aan dat mensen zel maar contact moesten opnemen....
Sorry, ik argumenteer liever op basis van feiten in plaats van one liners.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je lijkt wel een ambtenaar, moeten wij dit allemaal gaan lezen. Geef de criteria even kort weer.
Je doet me denken aan Sir Humphrey uit Yes Minister, die gaf zijn minister ook zo'n pakket, waardoor hij er helemaal niet meer wijs uit werd.
En dat gebeurd met de uitvoering van élke wet. Dat is dus geen reden om deze wet niet aan te nemen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja onschuldige mensen kregen een strafblad, dat heb je goed gezien.
Met dezelfde wetten die allang toegepast worden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:34 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Mag ik jou vragen hoe men volgens jou de fraude met uitkeringen en toeslagen moet aanpakken? Met fraude bedoel ik dezelfde fraude die men met deze wet probeert te constateren.
Prima, feit is dat de bestaande criteria , door jou genoemde criteria verschillend worden geinterpreteerd door verschillende SVB'ers. Al verschillende keren aangetoond maar blijkbaar komt het niet over.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:35 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Sorry, ik argumenteer liever op basis van feiten in plaats van one liners.
Grappig, de 3e keer dat ik mezelf quote:quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
Met dezelfde wetten die allang toegepast worden.
quote:Nee hoor, met die vorige wet kon je een controleur gerust aan de deur laten staan. Er moest dan een gerechtelijk bevel komen om een woning te mogen bezoeken. In de tussentijd heb je dan genoeg tijd om 'de bewijzen' te verwijderen. Met deze wet heb je meer kans op 'heterdaad'.
En hoe kijk jij tegen het feit dat het met die wet onmogelijk is om het verhaal van iemand te controleren bij zaken die zich achter de voordeur afspelen?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
Met dezelfde wetten die allang toegepast worden.
Nee, feit is dat elke situatie anders is én dat elke situatie die de media haalt wordt gesimplificeerd tot een hapklaar brokje. Daarom heb ik al een keer gevraagd om beslissingen waarbij de feiten en omstandigheden exact gelijk zijn.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Prima, feit is dat de bestaande criteria , door jou genoemde criteria verschillend worden geinterpreteerd door verschillende SVB'ers. Al verschillende keren aangetoond maar blijkbaar komt het niet over.
Als de experts het al niet weten, hoe moet iemand van 80 het dan weten ?
Niet doen overkomen alsof dat standaard is. Het gebeurd nauwelijks, alleen in het geval van het kleine grijs gebiedje.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Prima, feit is dat de bestaande criteria , door jou genoemde criteria verschillend worden geinterpreteerd door verschillende SVB'ers.
Met die wetten kan je al kijken achter iemand zijn voordeur, alleen dat wordt getoetets.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:40 schreef Wokkel het volgende:
[..]
En hoe kijk jij tegen het feit dat het met die wet onmogelijk is om het verhaal van iemand te controleren bij zaken die zich achter de voordeur afspelen?
Of vind jij het een goed systeem dat we iedereen op zijn/haar blauwe ogen geloven en pas gaan controleren bij signalen van buren?
Kan niet, want die zijn er niet. Ieder geval is anders.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:41 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Daarom heb ik al een keer gevraagd om beslissingen waarbij de feiten en omstandigheden exact gelijk zijn.
Maar wat fijn dat er hier iemand zit die wel precies weet wat de regels zijnquote:De regels voor AOW’ers die alleen wonen maar wel een relatie hebben, verschillen per regio, blijkt uit onderzoek van Plus Magazine. Het ene kantoor van de SVB vindt af en toe logeren al samenwonen, het andere vindt ‘tandenborstels tellen’ maar onzin.
Alleenwonen met een relatie: hoe zit het met de AOW?
Laten we beginnen met het goede nieuws. Wie een vraag heeft over zijn of haar AOW en belt met een van de negen regiokantoren van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), kan een gewoon telefoonnummer bellen en krijgt snel iemand aan de lijn. Een verademing. En bij sommige onderwerpen krijgt u iemand te spreken die ter zake kundig is, zo blijkt uit onze steekproef. Ook prettig: de vraag ‘Per wanneer krijg ik AOW als ik op 28 mei 65 jaar word?’ beantwoorden alle medewerkers goed. Een instinker, want deze regel is op 1 april gewijzigd. Sindsdien ontvangen 65-jarigen door een bezuiniging de AOW niet meer vanaf de eerste dag van de maand waarin ze jarig zijn, maar vanaf hun verjaardag.
Logeren of samenwonen
Op andere punten gaat het mis. Vorig jaar besteedde het VARA-programma ‘De Ombudsman’ al aandacht aan de onduidelijke informatie die de SVB geeft aan alleenstaande AOW’ers met een nieuwe relatie. Dat is niet verbeterd. Er zijn nu 3 miljoen AOW’ers. Ongeveer een derde van hen is alleenstaand. Zij krijgen naar verhouding een hoger pensioen dan ‘stellen’. Maar wanneer ben je een stel? Voor de SVB is het voeren van een ‘gezamenlijke huishouding’ doorslaggevend. Anders gezegd: gepensioneerde stellen met ieder een eigen huis die meer dan de helft van de week bij elkaar ‘logeren’, kunnen worden aangemerkt als samenwonend. Dat betekent: per maand zo’n ¤300 minder AOW. Per persoon.
Klikkende buren
Ontvangt u AOW, dan hebt u de plicht wijzigingen (zoals samenwonen) te melden bij de SVB. Voer je een gezamenlijke huishouding als je elkaar alleen in het weekend ziet? De enige die daarover uitsluitsel kan geven, is de SVB. Deze instantie met ruim 3000 medewerkers is onder meer verantwoordelijk voor de uitvoering van de AOW. We bellen de regiokantoren met twee vragen (zie kaders). Wat blijkt? De regels voor samenwonen en het melden van een relatie verschillen per regio.
Zo moet een gepensioneerde vrouw die een man heeft leren kennen en ieder weekend samen boodschappen doet en kookt, dat in Breda, Nijmegen en Roermond bij de SVB melden. Zelfs als we erbij zeggen dat haar vriend níet blijft slapen. Het heeft waarschijnlijk geen gevolgen voor de AOW, zeggen de medewerkers, maar toch willen ze het weten. “We krijgen weleens tips van buren”, horen we in Breda. “Dan kan het handig zijn dat er iets in het dossier staat.” Buren met dergelijke tips kunnen het formulier Melding Fraude downloaden via de SVB-website.
SVB Groningen gaat anders met deze situatie om. “Pas als er sprake is van een serieuze relatie waarbij men meer dan de helft van de tijd met elkaar doorbrengt, willen we het weten.” En SVB Rotterdam laat weten: “Een nieuwe relatie melden? Ons systeem biedt niet eens de mogelijkheid om dat vast te leggen.”
Tandenborsteltellers
Bij de vraag over een gepensioneerde man bij wie twee dagen per week een vriendin logeert, tekent zich een vergelijkbaar patroon af. Vijf kantoren zeggen: pas bij drie tot vier nachten per week hoeft u iets te melden. Vier kantoren willen wel meer weten en raden aan ook die twee nachten te melden. Wie dat doet, krijgt formulieren opgestuurd waarin de SVB het naadje van de kous wil weten. “Dan gaan we kijken naar de feitelijke omstandigheden”, aldus regiokantoor Breda. Bij zo’n onderzoek heeft de SVB sinds begin dit jaar vergaande bevoegdheden. Controleurs mogen onaangekondigd een huisbezoek afleggen, ook wanneer er geen vermoeden van fraude is. Wie niet meewerkt, kan worden gekort op de uitkering.
Mogen we samen eten?
Ouderenbond ANBO is furieus en stelt dat de overheid met duidelijke, objectieve criteria voor parttime samenwonen moet komen, in plaats van de gevreesde ‘tandenborsteltellers’ meer bevoegdheden te geven. ANBO-directeur Liane den Haan: “Nu weet je niet hoeveel tijd je bij elkaar mag doorbrengen. Of dat je samen kunt eten of samen een caravan kunt aanschaffen zonder dat het gevolgen heeft voor je AOW. Sterker nog: de SVB weet het zelf ook niet.” ANBO pleit ervoor de gemeentelijke basisadministratie als uitgangspunt te nemen. “Samenwonen doe je in één huis. Apart wonen of latten doe je in verschillende huizen.”
De SVB laat weten niet te schrikken van de verschillende antwoorden in de steekproef. “Het begrip samenwonen is door de wetgever niet strak gedefinieerd”, zegt Erry Stoové, voorzitter van de Raad van Bestuur. Dat de ene medewerker eerder adviseert iets te melden dan de ander, vindt Stoové niet ‘fout’. “De een kan op basis van de huidige regels wat voorzichtiger zijn met een advies dan de ander.” .
Heldere regels
Wat de SVB betreft, is het de taak van de wetgever om voor meer helderheid te zorgen. De uitvoeringsinstantie bracht jaren geleden al een rapport uit waarin werd gepleit voor meer duidelijkheid. “Helaas is dat rapport door de toenmalige staatssecretaris terzijde geschoven.” Voor AOW’ers met een nieuwe relatie blijft er dus onzekerheid. Stoové: “We moeten het echt van geval tot geval bekijken. En door de ruime begrippen moeten we ook zoveel vragen stellen. Dat kost tijd, maar het is ons vak en we doen het naar eer en geweten.”
Ja NOVa moet Wokkel uitnodigen, die kan die critria preices uitleggen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:43 schreef Leandra het volgende:
Doe ik ook even een linkje, waarin de voorzitter van de RvB van de SVB zelf zegt dat het begrip samenwonen door de wetgever niet strak gedefineerd is.
http://www.plusonline.nl/(...)e-zit-het-met-de-aow
[..]
Maar wat fijn dat er hier iemand zit die wel precies weet wat de regels zijn
Waarop ik al eerder zei:quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Met die wetten kan je al kijken achter iemand zijn voordeur, alleen dat wordt getoetets.
Nou blijkbaar vnd jij het prima als de overheid bij iedereen controle kan uitoefenen ? Toch ?
Mag de ambtenaar bij jou binnenvallen om te controleren of jij je aan de wetten houdt ? Gewoon op een willekeurig moment ?
quote:Tja, het is óf accepteren dat er eens een keer iemand ten onrechte wordt bezocht óf accepteren dat je fraude niet adequaat kunt bestrijden.
Dus jij vindt dat de politie bij elke willekeurige burger huiszoeking mag doen ?quote:
Dat kan pas als er vermoedens zijn. Je wilt echter ook controles uitvoeren als er geen vermoedens zijn, zoals iemand eerder zei: het OM plaatst ook flitspalen op de wegen zonder dat ze vermoeden dat *jij* te hard rijdt.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Met die wetten kan je al kijken achter iemand zijn voordeur, alleen dat wordt getoetets.
Je bent wel erg vergeetachtig. De ambtenaar mag binnen komen als jij daar toestemming voor geeft, ook met deze nieuwe wet. Er is dus geen sprake van binnenvallen zonder toestemming.quote:Nou blijkbaar vnd jij het prima als de overheid bij iedereen controle kan uitoefenen ? Toch ?
Mag de ambtenaar bij jou binnenvallen om te controleren of jij je aan de wetten houdt ? Gewoon op een willekeurig moment ?
Dat vonden de SVB's een maand later kennelijk nog niet duidelijk genoeg....quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:31 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Die duidelijke regels zijn er.
Wat vind je onduidelijk aan dit document?
http://www.rijksoverheid.(...)-samenwonen-aow.html
Inderdaad. Als ik de one liners in dit topic mag geloven ben je met 3x samen eten toch wel redelijk de pisang. Er zijn dus geen echte zaken voor aan te wijzen waar dit ook daadwerkelijk op dat argument alleen heeft plaats gevonden?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kan niet, want die zijn er niet. Ieder geval is anders.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |