Gisteren zeiden ze morgen, dus vandaag (quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Al bekend wanneer de volgende poging is?
Nee, waarschijnlijk morgen pas weer.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:59 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Gisteren zeiden ze morgen, dus vandaag () .
Zal wel weer dezelfde tijd zijn, 14:30 Nederlandse tijd geloof ik dusof was het nou 15:30
?
Waarom moet de mission balloon 9,8x zo groot zijn qua inhoud om slechts 5.243m hoger te komen?quote:
Misschien omdat de luchtdruk daar hoger is of zo.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:12 schreef vosss het volgende:
[..]
Waarom moet de mission balloon 9,8x zo groot zijn qua inhoud om slechts 5.243m hoger te komen?
quote:Op woensdag 10 oktober 2012 14:39 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Misschien omdat de luchtdruk daar hoger is of zo.
Hoe hoger je komt, des te hoger is de luchtdruk toch ?quote:
Lager, niet hogerquote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:15 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Hoe hoger je komt, des te hoger is de luchtdruk toch ?
Vandaar dat hij een speciale drukpak heeft en zit je als je op vakantie gaat op 10KM hoogte in een drukcabine (het vliegtuig zelf).
Ik denk dat doordat er een hogere luchtdruk is, er ook een grotere ballon gebruikt wordt.
Correct me if i'm wrong, because i'm not sure.
Dus in een vacuüm bestaat een oneindig hoge druk?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:15 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Hoe hoger je komt, des te hoger is de luchtdruk toch ?
Vandaar dat hij een speciale drukpak heeft en zit je als je op vakantie gaat op 10KM hoogte in een drukcabine (het vliegtuig zelf).
Ik denk dat doordat er een hogere luchtdruk is, er ook een grotere ballon gebruikt wordt.
Correct me if i'm wrong, because i'm not sure.
Dat zeg ik toch niet.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:35 schreef starla het volgende:
[..]
Dus in een vacuüm bestaat een oneindig hoge druk?
Je snapt klaarblijkelijk het concept luchtdruk niet.
Wat heeft te maken met de massa van een object?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:03 schreef So_Surreal het volgende:
Maar heeft ook te maken met de massa van het object.
De druk (luchtdruk) die op de ballon (massa, des te hoger de ballon, te groter de ballon) kom te staan.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:06 schreef starla het volgende:
[..]
Wat heeft te maken met de massa van een object?
Je hebt ook echt geen idee waar je het over hebt he?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:08 schreef So_Surreal het volgende:
De druk (luchtdruk) die op de ballon (massa, des te hoger de ballon, te groter de ballon) kom te staan.
hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:08 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
De druk (luchtdruk) die op de ballon (massa, des te hoger de ballon, te groter de ballon) kom te staan.
Waarom gebruiken ze volgens jou anders een ballon die een stuk groter is, om die laatste 5KM hoger te komen ?
Het lijkt me handig dat voordat je met allerlei theorieen aan komt zetten, je eerst de definitie van de begrippen die je uitkraamt eens opzoekt. Laten we beginnen met de luchtdruk:quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:08 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
De druk (luchtdruk) die op de ballon (massa, des te hoger de ballon, te groter de ballon) kom te staan.
Waarom gebruiken ze volgens jou anders een ballon die een stuk groter is, om die laatste 5KM hoger te komen ?
Oftewel, hoe hoger je zit, hoe lager de luchtdruk.quote:De luchtdruk is de druk die in de aardatmosfeer bestaat ten gevolge van zijn eigen gewicht; op elke hoogte is die druk in evenwicht met het gewicht per oppervlakte-eenheid van het hoger gelegen deel van de atmosfeer.
Nee, ik zeg wat ik denk hoe het zit, dat zei ik net nog.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:11 schreef starla het volgende:
[..]
Je hebt ook echt geen idee waar je het over hebt he?
Niet dat ik er tegen in wil gaan, maar gewoon uitleg wil:quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:11 schreef muzas het volgende:
[..]
hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk.
Omdat je anders uit elkaar klapt. Of als je iets minder hoog zit, de lucht te ijl is om goed te kunnen ademen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:16 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Nee, ik zeg wat ik denk hoe het zit, dat zei ik net nog.
Ik zei zelfs nog, verbeter me als ik het mis heb, maar dat doe je ook niet
Ik hoor van jou ook geen verklaring.
[..]
Niet dat ik er tegen in wil gaan, maar gewoon uitleg wil:
Maar hoe kan het dat we op de aarde geen last van hebben van de druk, op 10KM hoogte (met een passagiersvliegtuig) in een drukcabine moeten zitten, maar op 36km hoogte de druk lager is ?
Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je met 'lagere druk' meer druk ?
Daar gaan we weer. Voordat je met termen gaat strooien, zoek even de defenitie op en je bent alweer een stuk wijzer:quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:16 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Nee, ik zeg wat ik denk hoe het zit, dat zei ik net nog.
Ik zei zelfs nog, verbeter me als ik het mis heb, maar dat doe je ook niet
Ik hoor van jou ook geen verklaring.
[..]
Niet dat ik er tegen in wil gaan, maar gewoon uitleg wil:
Maar hoe kan het dat we op de aarde geen last van hebben van de druk, op 10KM hoogte (met een passagiersvliegtuig) in een drukcabine moeten zitten, maar op 36km hoogte de druk lager is ?
Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je met 'lagere druk' meer druk ?
quote:Drukcabine
Een drukcabine wordt in de lucht- en ruimtevaarttechniek gebruikt om de heersende luchtdruk in een verblijfsruimte te controleren door middel van compressoren die lucht van buiten comprimeren en daarna de cabine invoeren. Dit is noodzakelijk aangezien de luchtdruk in de atmosfeer op grotere hoogte voor mensen te laag is om voldoende zuurstof op te kunnen nemen, met als gevolg hoogteziekte en uiteindelijk hypoxie. Bij wet is zuurstofvoorziening zoals bijvoorbeeld middels een drukcabine verplicht bij vluchten die plaatsvinden boven de 14.000 voet (4,5 km) bij kortdurende vluchten of boven de 10.000 voet (3 km) wanneer de vlucht langer duurt dan 30 minuten.
De druk in de cabine wordt niet op die van zeeniveau gehouden. Het drukverschil zou dan zo groot worden dat er enorme krachten op de cabinewanden ontstaan hetgeen weer veel zwaardere vliegtuigconstructies zou vereisen. Verder zou het ook een grotere belasting opleveren voor de motoren die de compressoren aandrijven. In een modern verkeersvliegtuig komt de cabinedruk op kruishoogte overeen met de druk op een hoogte tussen de 5.500 en de 8.000 voet (ca. 1.600-2.400 meter).
Not sure if serious or trolling. We hebben geen last omdat de gemiddelde druk op zeeniveau per definitie 1 atmosfeer is, een druk wat equivalent is aan 10 meter water. Daar zijn we aan gewend.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:16 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Nee, ik zeg wat ik denk hoe het zit, dat zei ik net nog.
Ik zei zelfs nog, verbeter me als ik het mis heb, maar dat doe je ook niet
Ik hoor van jou ook geen verklaring.
[..]
Niet dat ik er tegen in wil gaan, maar gewoon uitleg wil:
Maar hoe kan het dat we op de aarde geen last van hebben van de druk, op 10KM hoogte (met een passagiersvliegtuig) in een drukcabine moeten zitten, maar op 36km hoogte de druk lager is ?
Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je met 'lagere druk' meer druk ?
Inderdaad, om nog maar te zwijgen over het feit dat er gewoon minder zuurstof is.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:21 schreef Thieske het volgende:
[..]
Daar gaan we weer. Voordat je met termen gaat strooien, zoek even de defenitie op en je bent alweer een stuk wijzer:
[..]
Dit dus.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:21 schreef starla het volgende:
[..]
Not sure if serious or trolling. We hebben geen last omdat de gemiddelde druk op zeeniveau per definitie 1 atmosfeer is, een druk wat equivalent is aan 10 meter water. Daar zijn we aan gewend.
Als je hoger gaat wordt de druk lager. Als de druk heel laag wordt, wordt ook bijvoorbeeld het kookpunt van bepaalde vloeistoffen lager waardoor bloed kan gaan koken. Bovendien zullen je longen dichtklappen door de lage druk, waardoor je stikt.
Sorry dan heb ik de luchtdruk niet goed begrepen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:21 schreef starla het volgende:
[..]
Not sure if serious or trolling. We hebben geen last omdat de gemiddelde druk op zeeniveau per definitie 1 atmosfeer is, een druk wat equivalent is aan 10 meter water. Daar zijn we aan gewend.
Als je hoger gaat wordt de druk lager. Als de druk heel laag wordt, wordt ook bijvoorbeeld het kookpunt van bepaalde vloeistoffen lager waardoor bloed kan gaan koken. Bovendien zullen je longen dichtklappen door de lage druk, waardoor je stikt.
[..]
Inderdaad, om nog maar te zwijgen over het feit dat er gewoon minder zuurstof is.
quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:26 schreef DoofenSchmirz het volgende:
[ afbeelding ]
Op 6 km diepte in de oceaan.
[ afbeelding ]
Naar boven getakeld.
Ik kan het niet simpeler uitleggen, sorry...quote:
Hier had je zelf al kunnen redeneren dat als er minder deeltjes in de lucht zitten.. Wat moet er dan drukken?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:26 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Dat er minder zuurstof in de lucht zit op grotere hoogte wist ik trouwens wel.
Had er eigenlijk niet bij nagedacht dat dat ook onderdeel is van dit geheel.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:27 schreef muzas het volgende:
[..]
Hier had je zelf al kunnen redeneren dat als er minder deeltjes in de lucht zitten.. Wat moet er dan drukken?
twitter:RedBullStratos twitterde op woensdag 10-10-2012 om 19:10:40Meteorologist Don Day confirmed a Thursday launch is not possible. The next weather window opens on Sunday October 14th. reageer retweet
Precies! De helium (?) in de ballon wordt er op het aardoppervlak ingepompt en zal uitzetten als de luchtdruk afneemt naarmate de ballon hoger in de atmosfeer komt. Om te voorkomen dat de ballon knapt of scheurt is er dus extra ruimte in de ballon nodig.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:26 schreef muzas het volgende:
En daar kan een verklaring voor de grotere ballon in zitten. Door de lage druk klapt een ballon. Dus naar mate de ballon hoger komt, des te 'harder' hij wordt. Tot ie boem zegt. Wellicht gebruiken ze zo'n grote om 'm wat rekruimte te geven?
Bewust op eigen redenatie... Heb er verder 0 verstand van.
Leuke calculator ditquote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:10 schreef Karina het volgende:
Na de uitleg bij DWDD ben ik wel benieuwd naar bijvoorbeeld het kokende bloed
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |