abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117817219
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:03 schreef So_Surreal het volgende:
Maar heeft ook te maken met de massa van het object.
Wat heeft te maken met de massa van een object?
I feel kinda Locrian today
pi_117817318
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:06 schreef starla het volgende:

[..]

Wat heeft te maken met de massa van een object?
De druk (luchtdruk) die op de ballon (massa, des te hoger de ballon, te groter de ballon) kom te staan.
Waarom gebruiken ze volgens jou anders een ballon die een stuk groter is, om die laatste 5KM hoger te komen ?
pi_117817451
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:08 schreef So_Surreal het volgende:
De druk (luchtdruk) die op de ballon (massa, des te hoger de ballon, te groter de ballon) kom te staan.
Je hebt ook echt geen idee waar je het over hebt he?
pi_117817454
quote:

[..]

Waarom gebruiken ze volgens jou anders een ballon die een stuk groter is, om die laatste 5KM hoger te komen ?
hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk.
pi_117817579
quote:

[..]

Het lijkt me handig dat voordat je met allerlei theorieen aan komt zetten, je eerst de definitie van de begrippen die je uitkraamt eens opzoekt. Laten we beginnen met de luchtdruk:

quote:
De luchtdruk is de druk die in de aardatmosfeer bestaat ten gevolge van zijn eigen gewicht; op elke hoogte is die druk in evenwicht met het gewicht per oppervlakte-eenheid van het hoger gelegen deel van de atmosfeer.
Oftewel, hoe hoger je zit, hoe lager de luchtdruk.
pi_117817661
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:11 schreef starla het volgende:

[..]

Je hebt ook echt geen idee waar je het over hebt he?
Nee, ik zeg wat ik denk hoe het zit, dat zei ik net nog.
Ik zei zelfs nog, verbeter me als ik het mis heb, maar dat doe je ook niet ;)
Ik hoor van jou ook geen verklaring.
quote:
7s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:11 schreef muzas het volgende:

[..]

hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk.
Niet dat ik er tegen in wil gaan, maar gewoon uitleg wil:

Maar hoe kan het dat we op de aarde geen last van hebben van de druk, op 10KM hoogte (met een passagiersvliegtuig) in een drukcabine moeten zitten, maar op 36km hoogte de druk lager is ?

Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je met 'lagere druk' meer druk ?
pi_117817796
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:16 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

[..]

Maar hoe kan het dat we op de aarde geen last van hebben van de druk, op 10KM hoogte (met een passagiersvliegtuig) in een drukcabine moeten zitten, maar op 36km hoogte de druk lager is ?

Omdat je anders uit elkaar klapt. Of als je iets minder hoog zit, de lucht te ijl is om goed te kunnen ademen.

Hoe hoger je komt, hoe minder fysieke 'lucht' (deeltjes) en dus hoe minder druk.
pi_117817893
quote:

[..]

[..]

Daar gaan we weer. Voordat je met termen gaat strooien, zoek even de defenitie op en je bent alweer een stuk wijzer:

quote:
Drukcabine
Een drukcabine wordt in de lucht- en ruimtevaarttechniek gebruikt om de heersende luchtdruk in een verblijfsruimte te controleren door middel van compressoren die lucht van buiten comprimeren en daarna de cabine invoeren. Dit is noodzakelijk aangezien de luchtdruk in de atmosfeer op grotere hoogte voor mensen te laag is om voldoende zuurstof op te kunnen nemen, met als gevolg hoogteziekte en uiteindelijk hypoxie. Bij wet is zuurstofvoorziening zoals bijvoorbeeld middels een drukcabine verplicht bij vluchten die plaatsvinden boven de 14.000 voet (4,5 km) bij kortdurende vluchten of boven de 10.000 voet (3 km) wanneer de vlucht langer duurt dan 30 minuten.
De druk in de cabine wordt niet op die van zeeniveau gehouden. Het drukverschil zou dan zo groot worden dat er enorme krachten op de cabinewanden ontstaan hetgeen weer veel zwaardere vliegtuigconstructies zou vereisen. Verder zou het ook een grotere belasting opleveren voor de motoren die de compressoren aandrijven. In een modern verkeersvliegtuig komt de cabinedruk op kruishoogte overeen met de druk op een hoogte tussen de 5.500 en de 8.000 voet (ca. 1.600-2.400 meter).
pi_117817908
quote:

[..]

[..]

Not sure if serious or trolling. We hebben geen last omdat de gemiddelde druk op zeeniveau per definitie 1 atmosfeer is, een druk wat equivalent is aan 10 meter water. Daar zijn we aan gewend.
Als je hoger gaat wordt de druk lager. Als de druk heel laag wordt, wordt ook bijvoorbeeld het kookpunt van bepaalde vloeistoffen lager waardoor bloed kan gaan koken. Bovendien zullen je longen dichtklappen door de lage druk, waardoor je stikt.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:21 schreef Thieske het volgende:

[..]

Daar gaan we weer. Voordat je met termen gaat strooien, zoek even de defenitie op en je bent alweer een stuk wijzer:

[..]

Inderdaad, om nog maar te zwijgen over het feit dat er gewoon minder zuurstof is.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 16:23:29 #185
377656 DoofenSchmirz
You glorified Waffle iron!
pi_117817990
Haal maar eens een vis vanaf 6 km diepte naar boven, zwelt op als een ballon.

Hetzelfde geldt voor een mens op hoogte.
Perry the Platypus, what an unexpected surprise. And by unexpected, I really mean unexpected, what are you doing here, this is my week off.
Origin ID: LatteFragiato
Battlefield 3: [BoF]Robhimself
  woensdag 10 oktober 2012 @ 16:24:36 #186
377656 DoofenSchmirz
pi_117818041
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:21 schreef starla het volgende:

[..]

Not sure if serious or trolling. We hebben geen last omdat de gemiddelde druk op zeeniveau per definitie 1 atmosfeer is, een druk wat equivalent is aan 10 meter water. Daar zijn we aan gewend.
Als je hoger gaat wordt de druk lager. Als de druk heel laag wordt, wordt ook bijvoorbeeld het kookpunt van bepaalde vloeistoffen lager waardoor bloed kan gaan koken. Bovendien zullen je longen dichtklappen door de lage druk, waardoor je stikt.
Dit dus.

Net als de Porsche Cayenne, dat is gewoon een 911 die ze op de zeebodem in elkaar gezet hebben en vervolgens naar boven hebben getakeld. :P
Perry the Platypus, what an unexpected surprise. And by unexpected, I really mean unexpected, what are you doing here, this is my week off.
pi_117818111
En daar kan een verklaring voor de grotere ballon in zitten. Door de lage druk klapt een ballon. Dus naar mate de ballon hoger komt, des te 'harder' hij wordt. Tot ie boem zegt. Wellicht gebruiken ze zo'n grote om 'm wat rekruimte te geven?

Bewust op eigen redenatie... Heb er verder 0 verstand van.
pi_117818112
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:21 schreef starla het volgende:

[..]

[..]

Inderdaad, om nog maar te zwijgen over het feit dat er gewoon minder zuurstof is.
Sorry dan heb ik de luchtdruk niet goed begrepen.

Ik dacht altijd dat die hoe hoger je komt, groter wordt.
Dat er dus meer druk op een mens komt te staan en er een druk cabine gebruikt wordt zodat je niet in elkaar gedrukt wordt.

Dat er minder zuurstof in de lucht zit op grotere hoogte wist ik trouwens wel.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 16:26:27 #189
377656 DoofenSchmirz
pi_117818120

Op 6 km diepte in de oceaan.

Naar boven getakeld.

OF: Hanna Tokkie is Britney Spears in de stratosfeer. :P
pi_117818139
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:26 schreef DoofenSchmirz het volgende:
[ afbeelding ]
Op 6 km diepte in de oceaan.

[ afbeelding ]
Naar boven getakeld.
_O- _O-
  woensdag 10 oktober 2012 @ 16:27:32 #191
377656 DoofenSchmirz
pi_117818168
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:26 schreef starla het volgende:

[..]

_O- _O-
Ik kan het niet simpeler uitleggen, sorry... :D
pi_117818176
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:26 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Dat er minder zuurstof in de lucht zit op grotere hoogte wist ik trouwens wel.
Hier had je zelf al kunnen redeneren dat als er minder deeltjes in de lucht zitten.. Wat moet er dan drukken? ;)
pi_117818216
quote:
7s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:27 schreef muzas het volgende:

[..]

Hier had je zelf al kunnen redeneren dat als er minder deeltjes in de lucht zitten.. Wat moet er dan drukken? ;)
Had er eigenlijk niet bij nagedacht dat dat ook onderdeel is van dit geheel.
pi_117818291

Vroeger was alles beter _O_
pi_117823770
P = F/A
P = p*g*d
P = (n*r*T)/V

Oja.. Boltzmann vergelijking is misschien ook handig en eh Stokes-Einstein vergelijking maybe.

Have fun met de drukdiscussie mensen :D.
pi_117825471
Countdown staat nu voor over 3 dagen
  woensdag 10 oktober 2012 @ 22:03:49 #197
122333 Hammer20
Crash test expert
pi_117833592
RedBullStratos twitterde op woensdag 10-10-2012 om 19:10:40 Meteorologist Don Day confirmed a Thursday launch is not possible. The next weather window opens on Sunday October 14th. reageer retweet
An expert is a man that has made all mistakes possible in a narrow field of expertise -- Albert Einstein
  Moderator woensdag 10 oktober 2012 @ 22:10:46 #198
9859 crew  Karina
Woman
pi_117833939
Na de uitleg bij DWDD ben ik wel benieuwd naar bijvoorbeeld het kokende bloed :+
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_117833972
quote:
7s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:26 schreef muzas het volgende:
En daar kan een verklaring voor de grotere ballon in zitten. Door de lage druk klapt een ballon. Dus naar mate de ballon hoger komt, des te 'harder' hij wordt. Tot ie boem zegt. Wellicht gebruiken ze zo'n grote om 'm wat rekruimte te geven?

Bewust op eigen redenatie... Heb er verder 0 verstand van.
Precies! De helium (?) in de ballon wordt er op het aardoppervlak ingepompt en zal uitzetten als de luchtdruk afneemt naarmate de ballon hoger in de atmosfeer komt. Om te voorkomen dat de ballon knapt of scheurt is er dus extra ruimte in de ballon nodig.
pi_117837248
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:10 schreef Karina het volgende:
Na de uitleg bij DWDD ben ik wel benieuwd naar bijvoorbeeld het kokende bloed :+
Leuke calculator dit
http://www.csgnetwork.com/h2oboilcalc.html
Op een hoogte van zo'n 15.700 meter ligt het kookpunt van water op de normale lichaamstemperatuur van de mens, op zo'n 37,25 graden Celsius. Omdat bloed geen zuiver water is ligt het kookpunt wat hoger. Leuk leesvoer .. http://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_limit
pleased to meet you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')