abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117782722

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Laat je niet afschrikken door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt. ;)

Anime(aa-ni-mee) is de Japanse variant (dus Japanse uitspraak op het Engels animation) op onze Westerse tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn, maar anime gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet. Hetzelfde geldt voor Manga (wat o.a. "onbeheerste of willekeurige kwaststreken" betekend).
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte onderwerpen(hentai, wat eigenlijk pervers betekent in het Japans) of onze (kinderlijke, dus kodomo) series.
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende leeftijd categorie. De twee grootste zijn "Shonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jonge jongens (Shonen,leeftijd ~12-20/25 jaar): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series Bleach, Naruto en Fullmetal Alchemist vallen bijvoorbeeld in dit gedeelte.

Gericht op jonge meisjes (Shoujo,leeftijd ~12-20/25 jaar): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn Sailor Moon, Cardcaptor Sakura en Fruits Basket.

Gericht op de volwassen vrouw (Josei,leeftijd ~20/23/25-70/80+ jaar): deze bevatten globaal dezelfde thema's als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series Nana, Paradise Kiss en Honey and Clover zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de volwassen man (Seinen,leeftijd ~20/23/25-70/80+ jaar): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn Elfen Lied, Ghost in the Shell en Black Lagoon.

Gericht op jonge kinderen (Kodomo,leeftijd 0-12 jaar): Hello Kitty, Pokemon en Hamtaro - dit spreekt voor zich.

Gericht op de jong volwassen vrouw (Yaoi/shounen-ai): dit genre gaat over homoseksuele relaties tussen mannelijke figuren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn Junjou Romantica en Gravitation.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in hebt (of daartoe niet in staat bent) kun je fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de Japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische Japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "quality-subbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Het verschil tussen speedsubbers en qualitysubbers wordt steeds kleiner. Vaak hebben de meeste speedsubbers ook kwaliteit die niet onder doet voor die van qualitysubbers. Dit onderscheid is eigenlijk meer iets van vroeger en wordt tegenwoordig niet meer zo gemaakt.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken. Ook kun je via IRC downloaden. Een guide daarvoor is gemaakt door Robin007bond en kun je hier vinden.

Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM/DM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Anime worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen. Het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer deze eerst te downloaden.
VLC speelt ook nog eens alles af(ook Blu-Ray Disk/BD)! :D
Let er wel op dat deze speler achterloopt op het CCCP Codec Pack en niet speciaal is ontwikkeld met anime in het achterhoofd.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!
Fall 2012

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | Summer | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall
2010 | Winter | Spring | Summer | Fall
2011 | Winter | Spring | Summer | Fall
2012 | Winter | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #24
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VII
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Het grote anime/manga Meet topic 2012
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #9: Bankai. Senbonzakura Kageyoshi
[Anime&Manga] Naruto #19
[ANIME] One Piece

Animees
Nederlandstalig blog met reviews over lopende animeseries en (soms) meer!

Anime News Network (ANN)
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

Animeinfo.com
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

Anidb.net
De anime-database.

Anime Planet
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

Anime Recommendations
Een wiki vol met aanraders. Er zit altijd wel wat tussen!

My Anime List (MAL)
Houd je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga! Er is zelfs een FOK! groep op MAL, deze vind je hier!

Sommige topicmeubels hebben hun eigen MyAnimeLists (MALs), waar je kunt zien wat zij gekeken hebben en wat ze leuk vinden! De links staan hieronder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wil jij je eigen MAL er ook bij? Verander de wiki of post het even in het topic, er is vast wel iemand die het voor je kan doen :)

Voorgaande delen

Topicreeks: Het grote anime/manga topic

------------------------------------------------------------

Over hotlinken en ander gespui:

Veel mensen plaatsen lukraak afbeeldingen en illustraties in dit topic om hun powerlevel te tonen. Aangezien dit de laatste tijd nogal wat problemen oplevert hier een kleine guide, waarvan de basis is ontsprongen aan het intellect van outcast_within.

1. Plak niet zomaar lukraak de directe URL van de afbeelding. Dit heet hotlinking en kost bandbreedte aan de kant van de host. Sommige sites als Random Curiosity worden veel gehotlinked en hebben besloten om dit tegen te gaan. Het gevolg voor jouw afbeelding is dat wij slechts een placeholder te zien krijgen met de boodschap dat hotlinken niet toegestaan is.

2. Om ons wel jouw gevatheid te tonen is het beter om de afbeelding te rehosten. Dat wil zoveel zeggen als upload jouw afbeelding naar een andere site of database en link vanaf die locatie. Kost de originele host van de afbeelding minder bandbreedte en garandeert dat wij jouw afbeelding kunnen zien. Er bestaan een aantal van dergelijke sites, zoals Imgur of Photobucket. Als je een eigen site hebt kan je natuurlijk ook vanaf die locatie rehosten.

IRC Slowchat
#fokanime op irc.tweakers.net
Download Mirc of xchat

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!
pi_117782733
Verdorie jullie allemaal ik wilde helemaal niet
pi_117782749
We all know that feel.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:22:26 #4
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117782755
Arasu, ik open geen nieuwe topics want dan gaat men haten op mijn niet-creatieve TT :')
''I came here to kick gum and chew ass, and I'm all out of gum!''
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:22:34 #5
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_117782762
quote:
8s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:22 schreef Bakakame het volgende:
Verdorie jullie allemaal ik wilde helemaal niet
Hi ha ho
Helemaal super.
pi_117782769
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:22 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Arasu, ik open geen nieuwe topics want dan gaat men haten op mijn niet-creatieve TT :')
Dus daarom heb je het al heel lang niet meer gedaan :')
pi_117782835
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:21 schreef Bakakame het volgende:

[..]

Wat voor grappigs!
Nou, een vriend van mij postte op Facebook plotseling: "Pff, na al die jaren toch de knoop doorgehakt. De operatie is geslaagd. Jullie kunnen me voortaan Julia (o.i.d., een meisjesnaam in ieder geval) noemen.

Daarna waren er mensen die het spelletje dus meespeelden en zeiden: "Ja, goed van je. Op school zat je er al zo mee.".

Vervolgens iets van 40 reacties van mensen die hem succes wensen en het knap vinden dat hij de knoop heeft doorgehakt.

Komt er even later een reactie: "Oh, haha. Ik ben [censuur] en [censuur] liet zijn Facebook openstaan.

gr gr

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2012 18:25:01 ]
pi_117782909
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:24 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nou, een vriend van mij postte op Facebook plotseling: "Pff, na al die jaren toch de knoop doorgehakt. De operatie is geslaagd. Jullie kunnen me voortaan Julia (o.i.d., een meisjesnaam in ieder geval) noemen.

Daarna waren er mensen die het spelletje dus meespeelden en zeiden: "Ja, goed van je. Op school zat je er al zo mee.".

Vervolgens iets van 40 reacties van mensen die hem succes wensen en het knap vinden dat hij de knoop heeft doorgehakt.

Komt er even later een reactie: "Oh, haha. Ik ben [censuur] en [censuur] liet zijn Facebook openstaan.

gr gr
Zucht :') :{w
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:27:27 #9
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117782947
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:22 schreef Arashimashou het volgende:

[..]

Dus daarom heb je het al heel lang niet meer gedaan :')
Ja ik ben bang dat jullie mij dan weer belachelijk gaan maken :'(
pi_117782993
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:27 schreef Mauskoekwaus het volgende:

[..]

Ja ik ben bang dat jullie mij dan weer belachelijk gaan maken :'(
Arme Maus! Hier heb je een Rikka.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:29:21 #11
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117783013
Nee ik heb de fipo gemist ;(
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:29:55 #12
383398 Kyubey
pi_117783036
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:29 schreef De_Dakgoot het volgende:
Net goed.
Helemaal super.
pi_117783094
Hoe is CØDE:breakers?
pi_117783120
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:29 schreef De_Dakgoot het volgende:
Arme Dakgoot! Hier heb je een Rikka.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:34:25 #15
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117783235
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:31 schreef Arashimashou het volgende:

[..]

Arme Dakgoot! Hier heb je een Rikka.
[ afbeelding ]
:') ff animees checken
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:41:14 #16
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117783510
goede review cake
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:45:48 #17
383398 Kyubey
pi_117783707
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:41 schreef De_Dakgoot het volgende:
goede review cake
[ afbeelding ]
:o
Helemaal super.
pi_117783767
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:41 schreef De_Dakgoot het volgende:
goede review cake
[ afbeelding ]
pi_117784157
Hoe vinden jullie Code:Breaker?
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:57:44 #20
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117784273
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:55 schreef Qunix het volgende:
Hoe vinden jullie Code:Breaker?
Zie DM.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:02:18 #21
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_117784468
Eindhoven 18:00 -> Roermond 18:30

Er zat iemand Dakara Boku wa, H ga Dekinai te kijken in de trein. WIE was dat? >:)

Oh en er zat iemand achter je met een gezicht te kijken naar het beeld als dit icoon: :? :X
Ik zat linksachter naar Bakuman te kijken. Die was weer ouderwets goed *O*
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_117784557
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:57 schreef Mauskoekwaus het volgende:

[..]

Zie DM.
Bedoel meer of hij goed is of niet :')

Ik vind her een interessante start. Ga nu Bakuman S3 kijken.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:04:29 #23
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117784558
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:02 schreef wdn het volgende:

Er zat iemand Dakara Boku wa, H ga Dekinai te kijken in de trein. WIE was dat? >:)
Dat had ik kunnen zijn, alleen heb ik niks te zoeken in de buurt van Eindhoeven/Roermond :P
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:05:18 #24
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117784591
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:02 schreef wdn het volgende:

Oh en er zat iemand achter je met een gezicht te kijken naar het beeld als dit icoon: :? :X
Ik zat linksachter naar Bakuman te kijken. Die was weer ouderwets goed *O*
:') _O-
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:05:19 #25
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_117784595
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:04 schreef Qunix het volgende:

[..]

Die moet ik nog kijken.

"Magi" eerste 10 minuten bevallen me wel *O*
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:05:57 #26
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117784630
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:04 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ooh zo had ik het niet opgevat nee :') Maar ik vond hem erg vet, tof begin, maar van veel mensen hoor ik dat ik beter de manga kan gaan lezen. Code:Breaker krijgt ook maar 13 episodes geloof ik.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:07:26 #27
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_117784702
En omfg wat zuigt hadena zeg :X
Doen die google translate gebruiken ofzo?
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:07:51 #28
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117784722
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:07 schreef wdn het volgende:
En omfg wat zuigt hadena zeg :X
Doen die google translate gebruiken ofzo?
Hadena is echt vreselijk.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:10:17 #29
383398 Kyubey
pi_117784840
http://www.keymochi.com/a(...)wing-by-a-non-otaku/
quote:
Even for Otaku there are certain anime that you want to share with friends and family who wouldn’t identify themselves as anime fans, and let’s say there are others that you wouldn’t exactly want to be associated with. In a new free-for-all Biglobe poll, two and half thousand Japanese fans named the anime that you wouldn’t want to be seen viewing by a non-otaku.

1. Dakara Boku wa H ga Dekinai
2. High School DxD
3. Oreimo (Ore no Imōto ga Konna ni Kawaii Wake ga Nai)
4. Kiss x Sis
5. Oniichan no Koto Nanka Zenzen Suki Janain Dakara ne!! (I Don’t Like You At All, Big Brother!!)
6. Ro-Kyu-Bu!
7. Kono Naka ni Hitori, Imōto ga Iru! (My Little Sister is among them!)
8. Yosuga no Sora
9. Magical Girl Lyrical Nanoha
10. Health and Physical Education for 30-Year-Olds
11. The Qwaser of Stigmata (Seikon no Qwaser)
12. Mysterious Girlfriend X
13. B Gata H Kei Yamada’s First Time
14. Boku wa Tomodachi ga Sukunai/Haganai
15. Queen’s Blade
16. The Melancholy of Haruhi Suzumiya
17. Hen Semi
18. Nyarko-san: Another Crawling Chaos
19. Uta no Prince-sama
20. K-on!
21. (tie) Cream Lemon (the original loli anime from the ’80s)
21. (tie) YuruYuri
23. Horizon in the Middle of Nowhere (Kyoukai Senjou no HorizonHorizon in the Middle of Nowhere II Episode 04 Uncensored Preview. Read more ... »)
24. Moetan
25. (tie) Jinzo Konchu Kabuto Borg VxV (the troll response on a lot of these polls)
25. (tie) The Ambition of Nobuna Oda
27. dirty joke about classic family anime Sazae-san
28. Mitsudomoe
Wat. Niets mis met Haruhi, BwTgS, Oreimo en K-ON. Tenzij je een man van 30+ bent.
Helemaal super.
pi_117785150
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:10 schreef Kyubey het volgende:
http://www.keymochi.com/a(...)wing-by-a-non-otaku/

[..]

Wat. Niets mis met Haruhi, BwTgS, Oreimo en K-ON. Tenzij je een man van 30+ bent.
Waarom is dat voor mannen van 30+ mis dan? :(
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:18:06 #31
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117785231
Seikon no Qwaser staat er tussen! :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:19:08 #32
383398 Kyubey
pi_117785279
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:16 schreef Arashimashou het volgende:

[..]

Waarom is dat voor mannen van 30+ mis dan? :(
Omdat je familie je kan gaan shunnen als ze doorhebben dat je als 30+'er highschool ecchi bekijkt.
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:18 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Seikon no Qwaser staat er tussen! :D
SPOILER
En terecht.
Helemaal super.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:21:17 #33
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117785402
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:19 schreef Kyubey het volgende:

[..]

Omdat je familie je kan gaan shunnen als ze doorhebben dat je als 30+'er highschool ecchi bekijkt.

[..]

En terecht.
Ik vond het wel leuk nadat ik eenmaal gewend was aan het feit dat hij aan tieten moet zuigen om zijn stamina/chakra/whatever terug te krijgen :P
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:23:38 #34
383398 Kyubey
pi_117785516
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:21 schreef Mauskoekwaus het volgende:

[..]

Ik vond het wel leuk nadat ik eenmaal gewend was aan het feit dat hij aan tieten moet zuigen om zijn stamina/chakra/whatever terug te krijgen :P
wat
Helemaal super.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:25:14 #35
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117785625
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:23 schreef Kyubey het volgende:

[..]

wat
:')
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:27:08 #36
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117785740
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:10 schreef Kyubey het volgende:

Tenzij je een man van 30+ bent.
Wat :')
pi_117785784
Bakuman *O*

Gelijk een toffe episode!
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:40:15 #38
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117786604
http://www.nu.nl/politiek(...)udenten-in-maak.html
Fuck you Nederland, tyfus politiek. Moet je is kijken hoelang sommige politici over hun opleiding hebben gedaan :')

edit: wacht, nu lees ik dit.
quote:
Definitie van nieuwe student: student die voor 1 september 2014 nog geen studiebeurs ontvangt.
Mensen die dus bv mbo doen maar nog niks krijgen omdat ze minderjarig zijn, tellen gewoon als nieuwe student als ze 18 worden na 1 september 2014.

[ Bericht 34% gewijzigd door Mauskoekwaus op 09-10-2012 19:47:42 ]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:54:26 #39
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117787555
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:40 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Fuck you Nederland, tyfus politiek. Moet je is kijken hoelang sommige politici over hun opleiding hebben gedaan :')

[..]

kut nederland , 2 jaar stufi en dan dan wil ik naar het hbo en dan moet ik lenen?
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:57:08 #40
383398 Kyubey
pi_117787711
quote:

[..]

Ja de fuck. Dan zit ik daar net bij.
Gerelateerd:
Vanaf 3:55
Helemaal super.
pi_117787937
quote:

[..]

Wat heeft dat ermee te maken eigenlijk? Hoelang de politici zelf over hun studie hebben gedaan?
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:54 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

kut nederland , 2 jaar stufi en dan dan wil ik naar het hbo en dan moet ik lenen?
Ja, je zal moeten lenen. De maatschappij heeft je een studie bekostigd, dus is het ook een beetje redelijk dat jij de maatschappij weer wat teruggeeft na je studie. De termijn is erg lang en afhankelijk van hoeveel je verdient.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:00:44 #42
383398 Kyubey
pi_117787976
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:00 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wat heeft dat ermee te maken eigenlijk? Hoelang de politici zelf over hun studie hebben gedaan?

[..]

Ja, je zal moeten lenen. De maatschappij heeft je een studie bekostigd, dus is het ook een beetje redelijk dat jij de maatschappij weer wat teruggeeft na je studie. De termijn is erg lang en afhankelijk van hoeveel je verdient.
Ja heel grappig :')
Helemaal super.
pi_117788041
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:00 schreef Kyubey het volgende:

[..]

Ja heel grappig :')
Ja, ik vind het niet grappig dat ik gevallen op het mbo zie die honderd keer van opleiding wisselen en telkens studiefinanciering trekken. Ik kan er niet op wachten tot ze dat geld mogen gaan lenen. Hopelijk kiezen ze dan ook wat bewuster voor hun studie. _O_

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2012 20:03:11 ]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:02:16 #44
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117788064
quote:

[..]

Altijd weer dat gekanker dat alles sociaal moet zijn, je betaalt toch verdomme 42% procent over je fucking loon je houd toch minder over omdat je meer moet betalen voor dat kut volk dat geen zin heeft om te werken en je de staatskas moet spekken.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:03:11 #45
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117788134
quote:

[..]

[..]

Havo, 8 jaar, kom op.. :')
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:03:48 #46
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117788175
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:03 schreef Mauskoekwaus het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Havo, 8 jaar, kom op.. :')
:') in die tijd zit je al op de helft van je 2e opleiding
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:04:12 #47
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_117788208
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:01 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ja, ik vind het niet grappig dat ik gevallen op het mbo zie die honderd keer van opleiding wisselen en telkens studiefinanciering trekken. Ik kan er niet op wachten tot ze dat geld mogen gaan lenen. Hopelijk kiezen ze dan ook wat bewuster voor hun studie. _O_
Dat moet dan maar ten koste gaan van de mensen die hun studie wel verstandig kiezen? Toffe reden.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:06:56 #48
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_117788404
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:31 schreef Qunix het volgende:
Hoe is CØDE:breakers?
Generiek. Zo'n beetje een concentraat van de gemiddelde shounen/mysterie anime.
ANIMEES.
"Because there is not a single story that cannot be improved with the addition of giant robots."
- Scamp
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 20:07:01 #49
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_117788415
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:01 schreef robin007bond het volgende:

[..]

:')
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 20:04 schreef Mauskoekwaus het volgende:

[..]

Dat moet dan maar ten koste gaan van de mensen die hun studie wel verstandig kiezen? Toffe reden.
Dit
pi_117788427
quote:

[..]

Ik heb nergens last van dus :9
Studeren wordt weer voor de elite!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')