Als je het gaat onderzoeken zal het geen mysterie meer blijven en je misschien wel bij de waarheid brengen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:37 schreef vaarsuvius het volgende:
Bij mij speelt wel een rol het verlangen een antwoord te krijgen op de vraag: "Wat bezielt die mensen toch in hemelsnaam?"
Dat hele geloven blijft toch een grotendeels een mysterie . Ik ken nogal wat mensen die zwaar ik de put zaten en door geloof weer op de been gekrabbeld zijn en vooruit kunnen in hun leven. Voor hun werkt het blijkbaar, en dat het irrationeel is dat interesseert ze geen ruk. Maar voor mij zal dat nooit werken omdat ik er gewoon niks van geloof.
Maar goed, dit is geen antwoord op je vraag, want met zulke mensen ga ik juist niet in discussie, ze hebben iets gevonden dat voor hen persoonlijk mooi is, dat hoeft niet kapot. Doorgaans zijn dit ook geen lieden die hun geloof vervolgens aan anderen gaan opdringen omdat ze gewoon met zichzelf bezig zijn en daar genoeg aan hebben.
Mensen die wel met onzin komen aanzetten, daar ga ik wel tegen in. Als de maatschappij in het geheel wat rationeler gaat denken is dat wel goed denk ik.
Haushofer post hier nog wel esquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:15 schreef Triggershot het volgende:
Shit zeg, wat een arrogantie hebben sommigen hier.
Vroeger had je hier nog users actief posten zoals een Iblis, Speknek en Haushofer die gewoon keiharde argumenten tegen theisme konden scoren zonder een schijn van arrogantie of neerbuiging jegens de desbetreffende groepen. Ten alle tijden inhoudelijk en right to the point.
Waarom zou het geen mysterie mogen zijn? Wordt het beter als het minder mysterieus wordt?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Als je het gaat onderzoeken zal het geen mysterie meer blijven en je misschien wel bij de waarheid brengen.
Nee, dat geloof jij alleen maar.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:54 schreef Begripvol het volgende:
Goed beschouwd, bestaan atheïsten niet. Waarom niet?
Omdat op het moment dat een 'atheïst' zelf in een precaire situatie verkeert of een geliefde ligt op sterven, dan heeft hij de neiging om de hulp in te roepen van een hogere macht.
Hij zal dit hoogswaarschijnlijk nu ontkennen, maar als hij dit zelf aan den lijve ondervindt, verandert hij automatisch - voor een moment of voor altijd - van atheïst in gelovige. En dat is een feit!
Je doet je naam helaas niet veel eer aan.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:54 schreef Begripvol het volgende:
Goed beschouwd, bestaan atheïsten niet. Waarom niet?
Omdat op het moment dat een 'atheïst' zelf in een precaire situatie verkeert of een geliefde ligt op sterven, dan heeft hij de neiging om de hulp in te roepen van een hogere macht.
Hij zal dit hoogswaarschijnlijk nu ontkennen, maar als hij dit zelf aan den lijve ondervindt, verandert hij automatisch - voor een moment of voor altijd - van atheïst in gelovige. En dat is een feit!
Dat bedoel ik. Je verkeert nu in de ontkennende fase. Eerst ondervinden en pas daarna spreken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat geloof jij alleen maar.
Net als Christopher Hitchens zeker - En al was dat zo, dan nog is daar een rationele verklaring voor te vinden in verstoorde processen in de hersenen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:54 schreef Begripvol het volgende:
Goed beschouwd, bestaan atheïsten niet. Waarom niet?
Omdat op het moment dat een 'atheïst' zelf in een precaire situatie verkeert of een geliefde ligt op sterven, dan heeft hij de neiging om de hulp in te roepen van een hogere macht.
Hij zal dit hoogswaarschijnlijk nu ontkennen, maar als hij dit zelf aan den lijve ondervindt, verandert hij automatisch - voor een moment of voor altijd - van atheïst in gelovige. En dat is een feit!
Hier kan ik mij in vinden. Het is dus meer een discussie om een antropologisch of psychologisch inzicht te verkrijgen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:37 schreef vaarsuvius het volgende:
Bij mij speelt wel een rol het verlangen een antwoord te krijgen op de vraag: "Wat bezielt die mensen toch in hemelsnaam?"
Dat hele geloven blijft toch een grotendeels een mysterie . Ik ken nogal wat mensen die zwaar ik de put zaten en door geloof weer op de been gekrabbeld zijn en vooruit kunnen in hun leven. Voor hun werkt het blijkbaar, en dat het irrationeel is dat interesseert ze geen ruk. Maar voor mij zal dat nooit werken omdat ik er gewoon niks van geloof.
Maar goed, dit is geen antwoord op je vraag, want met zulke mensen ga ik juist niet in discussie, ze hebben iets gevonden dat voor hen persoonlijk mooi is, dat hoeft niet kapot. Doorgaans zijn dit ook geen lieden die hun geloof vervolgens aan anderen gaan opdringen omdat ze gewoon met zichzelf bezig zijn en daar genoeg aan hebben.
Mensen die wel met onzin komen aanzetten, daar ga ik wel tegen in. Als de maatschappij in het geheel wat rationeler gaat denken is dat wel goed denk ik.
Ik denk dat de neerbuigendheid vaak voortkomt uit een frustratie. Juist omdat de overload aan keiharde argumenten geen enkel verschil lijkt te maken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:15 schreef Triggershot het volgende:
Shit zeg, wat een arrogantie hebben sommigen hier.
Vroeger had je hier nog users actief posten zoals een Iblis, Speknek en Haushofer die gewoon keiharde argumenten tegen theisme konden scoren zonder een schijn van arrogantie of neerbuiging jegens de desbetreffende groepen. Ten alle tijden inhoudelijk en right to the point.
Het zelfmoordargument vind ik eerlijk gezegd vrij zwak, gezien het feit dat veel religieuzen geen zelfmoord 'durven' te plegen, uit angst voor het oordeel van God. En dus doodongelukkig verder leven. Geen kwestie van zingeving dus, maar van een soort vreemde afweging tussen tijdelijk en eeuwig lijden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het atheïsme is gefundeerd op rationalisme, en de grote valkuil van een rotsvast geloof in het rationalisme is het vergeten dat het voordeel van geloven is dat het gevoelsleven sterk geprikkeld wordt en de zingeving er ook aanwezig is. De atheïsten hier gaan mij waarschijnlijk weer van repliek bedienen, omdat ik dit zeg, maar is dat dan verkeerd wat ik zeg? Hoe kan het dan dat er atheïsten zijn die zelfmoord plegen als atheïsme wél zingeving geeft? Daar geloof ik namelijk niet in, geloof doet dat wel, maar atheïsme kan nogal eens met nihilisme gepaard gaan, terwijl hier bij geloof geen sprake van is. Zingeving, dat is een ander woord voor levensbeschouwing, want daarin heb je een bepaalde visie op het leven, deze kan weer terugkomen in de vorm van geloof. Geloof heeft tot dusverre nut dat het mensen zin geeft, een doel, het gebrek van atheïsme is dat als de persoon die atheïst is geen doel meer heeft, om wat voor omstandigheden dan ook, die persoon zijn/haar leven mogelijkerwijs zal beëindigen. Een gelovige, die op een vredige manier gelooft (denk nu niet aan de moslimfundamentalisten, kruisridders en ultra-orthodoxe joden die met stenen gooien naar mensen), zal zijn of haar eigen leven niet willen beëindigen, vanwege God. De uitzondering hierop is een gelovige die op zo'n manier gelooft dat het eigen leven opgeofferd dient te worden daarvoor, hoewel in de heilige boeken voor zover ik weet geen rechtvaardiging daarvoor te vinden is.
Ik ben overigens agnost en geen gelovige, dus ik bekijk het vrij objectief en niet vanuit een gelovige of atheïstische bril.
Er zijn genoeg zaken om het gevoelsleven te prikkelen, zonder geloof of religie. En waar is zingeving voor nodig als je gelukkig bent?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het atheïsme is gefundeerd op rationalisme, en de grote valkuil van een rotsvast geloof in het rationalisme is het vergeten dat het voordeel van geloven is dat het gevoelsleven sterk geprikkeld wordt en de zingeving er ook aanwezig is.
Ja.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het atheïsme is gefundeerd op rationalisme, en de grote valkuil van een rotsvast geloof in het rationalisme is het vergeten dat het voordeel van geloven is dat het gevoelsleven sterk geprikkeld wordt en de zingeving er ook aanwezig is. De atheïsten hier gaan mij waarschijnlijk weer van repliek bedienen, omdat ik dit zeg, maar is dat dan verkeerd wat ik zeg?
Ten eerste denk ik niet dat atheisme zingeving geeft, er is bij mijn weten geen atheist die dit beweert. Ten tweede zijn de zelfmoordcijfers onder atheisten zover ik weet niet hoger dan onder gelovigen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Hoe kan het dan dat er atheïsten zijn die zelfmoord plegen als atheïsme wél zingeving geeft?
Dit voelt aan als een no true scotsman. Dat gelovigen die een veilig leven leiden minder zelfmoord plegen lijkt me nogal een open deur. Dat geldt evenveel voor atheisten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Een gelovige, die op een vredige manier gelooft (denk nu niet aan de moslimfundamentalisten, kruisridders en ultra-orthodoxe joden die met stenen gooien naar mensen), zal zijn of haar eigen leven niet willen beëindigen, vanwege God.
Het is al vaker gezegd: agnosticisme en atheisme sluiten elkaar helemaal niet uit. Noch sluiten atheisme en objectiviteit elkaar uit.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik ben overigens agnost en geen gelovige, dus ik bekijk het vrij objectief en niet vanuit een gelovige of atheïstische bril.
Dit is absluut onzin, om twee redenen:quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:54 schreef Begripvol het volgende:
Goed beschouwd, bestaan atheïsten niet. Waarom niet?
Omdat op het moment dat een 'atheïst' zelf in een precaire situatie verkeert of een geliefde ligt op sterven, dan heeft hij de neiging om de hulp in te roepen van een hogere macht.
Hij zal dit hoogswaarschijnlijk nu ontkennen, maar als hij dit zelf aan den lijve ondervindt, verandert hij automatisch - voor een moment of voor altijd - van atheïst in gelovige. En dat is een feit!
Als je puur cultuurhistorisch kijkt naar boeken zoals de Koran en de Bijbel heb je gelijk. Maar als je er theologisch naar kijkt is het alsof je naar de wiskunde kijkt en stelt dat de axioma's maar een bijzaak zijn.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk zijn er zat rationele argumenten waarom het bestaan van een God onwaarschijnlijk is. Voor mij persoonlijk is het religieuze nu net datgene wat voorbij dat rationele en benoembare gaat. Als zodanig vind ik de Godsvraag weinig interessant meer. Het loslaten van deze vraag werkt ook erg bevrijdend; je kunt dan daadwerkelijk naar schriften als de bijbel en de koran kijken zonder dat deze Godsvraag telkens voorbij komt. Ik zou bijna willen zeggen dat het bestaan van God, als je zoiets al fatsoenlijk kunt definieren, een bijzaak is.
Iemand die zichzelf de vraag stelt waar religie vandaan komt, waarom mensen zulke dingen geloven, kan zich denk ik beter verdiepen in evolutie en psychologie dan in het Christendom en het Boeddhisme.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Ik ervaar IRL en hier ook dat veel kritiek op religie vooral vanuit het ego komt. Er spreekt weinig oprechte interesse uit, en de discussie wordt vooral gevoerd om een bepaald superioriteitsgevoel te bevredigen. Ik geef dat soort kritiek natuurlijk ook; ik neig er ook naar om sommige "Christelijke" opvattingen, zoals hier, als achterlijk te beschouwen. Maar ik probeer dan toch daar voorbij te kijken en te begrijpen waarom iemand zoiets schrijft of vindt. Dat is vele malen moeilijker dan domweg het etiketje "achterlijk" er op zetten. Een dergelijke houding wordt me aangegeven vanuit het Christendom, maar bijvoorbeeld ook uit het Boeddhisme.
Kun je daar voorbeelden van geven?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Misschien is elke religieuze ervaring volledig rationeel te ontleden. Misschien (waarschijnlijk?) bestaat er geen God. Daar kun je jarenlang over bakkeleien. Persoonlijk heb ik op een gegeven moment besloten dit achter me te laten, en te kijken waarin religie me dan wel kan dienen. En dat bleek bijzonder veel te zijn
Mysteries zijn goed, zolang je het ziet als een uitdaging om ze te ontrafelen. Het is de basis van alle wetenschap. Maar zo gauw je het doorgronden van mysteries opgeeft - zoals veel gelovigen doen - ben je intellectueel dood.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Waarom zou het geen mysterie mogen zijn? Wordt het beter als het minder mysterieus wordt?
Zeer wijze uitspraak.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:17 schreef Molurus het volgende:
Mysteries zijn goed, zolang je het ziet als een uitdaging om ze te ontrafelen. Het is de basis van alle wetenschap. Maar zo gauw je het doorgronden van mysteries opgeeft - zoals veel gelovigen doen - ben je intellectueel dood.
ik snap die mensen wel gewoon ALLES wat er in het leven gebeurt, afschuiven op god's wilquote:Op woensdag 10 oktober 2012 06:02 schreef smitjew het volgende:
Zelf heb ik een hekel aan christenen die bijvoorbeeld bij een begrafenis of erge gebeurtenis zeggen dat het god zijn wil is dan ben je toch niet goed bij je hoofd (echt gebeurt zelf meegemaakt bij de vader van een kameraad die is overleden op 45 jarige leeftijd)
1 van "die mensen" gaat er zomaar vanuit dat ca 99% van de bevolking niet exact weet hoe een een wormgat in elkaar zit of je moet de aardse variant bedoelen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:49 schreef comfortably_dumb het volgende:
[..]
die mensen kun je wel 100 x gaan uitleggen hoe bijvoorbeeld een wormgat in elkaar zit, maar ze zullen het gewoon echt niet snappen.
Voor zover ik weet is de evolutietheorie nog steeds een theorie en daarmee in basis dus ook niets meer of minder dan een aanname.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:12 schreef defamai het volgende:
In al deze gevallen telt dus: de premisse die word gesteld door gelovigen maakt een goede discussie mijn inziens onmogelijk. Dus waarom gaan we die discussie dan toch aan?
Dat is een rare vergelijking. Het hangt af van wat je precies onder "theologisch" verstaat, maar ik heb het hier nergens over waarheidsbevindingen. Als je bv de bijbel als een keten argumenten ziet waarvan je wilt vaststellen of deze argumenten " waar" zijn of niet, dan kan ik je wel gelijk geven. Maar dat is niet het punt wat ik wil maken.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je puur cultuurhistorisch kijkt naar boeken zoals de Koran en de Bijbel heb je gelijk. Maar als je er theologisch naar kijkt is het alsof je naar de wiskunde kijkt en stelt dat de axioma's maar een bijzaak zijn.
Zodat je wetenschappelijke feitjes kunt stampen om door dat kader mensen te analyseren, zeker Natuurlijk ken ik een deel van die redenen, ze staan in elk fatsoenlijk stuk literatuur over godsdienstpsychologie en - sociologie. Maar ik denk dat oprecht in discussie gaan met dit soort mensen, en hun beweegredenen proberen te doorgronden, iets heel anders is dan een wetenschappelijk stukje literatuur lezen.quote:Iemand die zichzelf de vraag stelt waar religie vandaan komt, waarom mensen zulke dingen geloven, kan zich denk ik beter verdiepen in evolutie en psychologie dan in het Christendom en het Boeddhisme.
Het motiveert me oa om een beter mens te zijn. Waarschijnlijk krijgen we nu het standaard antwoord weer dat je ethiek niet uit boeken hoeft te halen, maar ik heb het niet over rijtjes als de tien geboden. Figuren als Jezus inspireren me om achter dat soort regeltjes te kijken, om niet gelijk te oordelen, etc. Dat zijn ideeen die heel plausibel klinken, maar die net als cliches niet met alleen het verstand begrepen moeten worden, maar beseft moeten worden zodat je er naar kunt leven. Een boek als de bijbel, maar ook literatuur van boeddhistische denkers helpen me in dat proces van bewustwording.quote:Kun je daar voorbeelden van geven?
Maar wie zegt dat je God met het intellect dient te begrijpen? Je blijft maar hameren op die "intellectuele" benadering, op die wetenschappelijke gronden. Als we het hier over bv natuurwetenschappelijke ideeen zouden hebben, dan zou ik je nog wel gelijk kunnen geven, maar ik doe dat niet.quote:Mysteries zijn goed, zolang je het ziet als een uitdaging om ze te ontrafelen. Het is de basis van alle wetenschap. Maar zo gauw je het doorgronden van mysteries opgeeft - zoals veel gelovigen doen - ben je intellectueel dood.
http://nl.wikipedia.org/w(...)over_evolutietheoriequote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:29 schreef Jappie het volgende:
Voor zover ik weet is de evolutietheorie nog steeds een theorie en daarmee in basis dus ook niets meer of minder dan een aanname.
waar ergens beweer ik dat ik het over zo'n groot deel van de bevolking heb?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:56 schreef Jappie het volgende:
[..]
1 van "die mensen" gaat er zomaar vanuit dat ca 99% van de bevolking niet exact weet hoe een een wormgat in elkaar zit of je moet de aardse variant bedoelen.
Het gaat om oprechte interesse tonen in plaats van je eigen denkbeeld bevestigd te willen zien worden. dat beeld herken ik ook. Maar niet alleen bij dogmatische en bijbelvaste Christenenquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:23 schreef vaarsuvius het volgende:
Dat wormgat voorbeeld was niet helemaal gelukkig gekozen, maar ik begrijp wat c_dumb ermee bedoeld en ik herken dat beeld ook.
Je bevestigd met je link exact dat wat ik al schreef maar goed evenzogoed een goedemorgenquote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:39 schreef ATON het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)over_evolutietheorie
Zo, nu weet je weer wat meer.
Is dat zo belangrijk dan? Maakt dit soort kennis je een "beter" mens? Een veel interessanter vraagstuk vind ik hoeveel mensen zich echt bezighoudt met hoe ze wat aardiger voor zichzelf en hun naaste omgeving kunnen zijn.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:39 schreef comfortably_dumb het volgende:
maar denk jij dan serieus dat de gemiddelde nederlander zich echt bezighoud met de zin van het leven, of om te doorgronden hoe wij als mensheid ons bewustzijn hebben gekregen? ( om maar wat te noemen).
Als je parachute niet wil openen bij het parachutespringen en je jezelf kunt geruststellen dat Einsteins algemene relativiteitstheorie van zwaartekracht ook maar een aanname is, dan geef ik je helemaal gelijk.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:44 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je bevestigd met je link exact dat wat ik al schreef maar goed evenzogoed een goedemorgen
ik zal de laatste zijn die zal beweren dat iemand die zich met dit soort dingen bezighoud een beter mens zou zijn dan iemand die dit niet doet.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Is dat zo belangrijk dan? Maakt dit soort kennis je een "beter" mens? Een veel interessanter vraagstuk vind ik hoeveen mensen zich echt bezighoudt met hoe ze wat aardiger voor zichzelf en hun naaste omgeving kunnen zijn.
Stel dat we ons bewustzijn volledig kunnen reduceren tot zaken die we begrijpen (dat is nogal een aanname, ook al willen mensen als Swaab en Lamme je anders doen geloven). Wat moet de gemiddelde Nederlander met deze kennis?
Hmm..mijn post is klaarblijkelijk niet helemaal overgekomen.....quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:39 schreef comfortably_dumb het volgende:
[..]
waar ergens beweer ik dat ik het over zo'n groot deel van de bevolking heb?
ik zeg toch heel duidelijk " de meeste gelovigen die IK heb ontmoet"
wat dus neer komt op mischien 0,001% van de nederlandse bevolking
en dat van een wormgat is ook maar een voorbeeld hoor
Nope, maar de gemiddelde nederlander zal dan ook niet snel een discussietopic over dit onderwerp op Fok gaan volgen ergo voor die mensen hoef je dit en (de door de topicstarter genoemde) topics dan ook niet te openen.quote:maar denk jij dan serieus dat de gemiddelde nederlander zich echt bezighoud met de zin van het leven, of om te doorgronden hoe wij als mensheid ons bewustzijn hebben gekregen? ( om maar wat te noemen).
Wat ik zeg is dat er ook niet-gelovigen zijn die worstelen met diezelfde complexiteit en toch geen God nodig hebben om om te kunnen gaan met diezelfde levensvragen.quote:er zijn naar mijn mening gewoon genoeg mensen voor wie de complexheid van het leven gewoon echt veel te complex is om te kunnen begrijpen, en daarom zijn het niet meteen betere of slechtere mensen, maar bij die mensen begrijp ik wel hoe religie een ideale kijk op het leven geeft wat bij hun niveau van bewustzijn past.
Het gaat hem ook niet over het waarheidsgehalte van die geloofsovertuigingen, het gaat hem er om dat atheïsten slechts bestaan door gebrek aan angst (voor de dood). Wel mooi hoe hij hiermee een psychologische verklaring geeft voor waarom er wél gelovigen zijn. Klopt natuurlijk niet dat hij stelt dat atheïsten om deze reden niet bestaan; ze bestaan simpelweg. Dat atheïsten eigenlijk niet zouden moeten bestaan, klopt wel.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten tweede... dat angst voor de dood iemand ertoe kan brengen om te gaan geloven zegt helemaal niets over het waarheidsgehalte van die geloofsovertuigingen.
ik ben soms inderdaad wat happig naar gelovigen toe, daar betrap ik mezelf wel vaker opquote:De gehele toon van je oorspronkelijke reply was redelijk neerbuigend naar gelovigen en daar reageerde ik even op....verder no harm done.
Ik doelde meer op het feit dat ik mijn eigen argument al redelijk onderuit haalde dmv het toevoegen van het "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" principequote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je parachute niet wil openen bij het parachutespringen en je jezelf kunt geruststellen dat Einsteins algemene relativiteitstheorie van zwaartekracht ook maar een aanname is, dan geef ik je helemaal gelijk.
En waar ik het ontzettend moeilijk mee heb is iemand uitspraken toe te dichten die helemaal niet van die persoon zijn.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:04 schreef comfortably_dumb het volgende:
ik denk dat het grootste deel van mijn problemen met religie, vooral komt omdat ik ( met alle kennis die we tegenwoordig hebben, met name het internet) het moeilijk vind om te begrijpen hoe iemand blindelings een ideologie kan volgen. wat duizende jaren oud is( dat het oud is, maakt het nog niet waar.)
Nee, hoeft dat ? Haalt dit de evolutietheorie onderuit ? En wat heeft dit zowiezo met evolutietheorie te maken ??quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:19 schreef Jappie het volgende:
Als alles in de wereld oorzaak en gevolg is dan zou ik graag willen weten wat de wetenschap heeft bedacht voor de eeuwigheid voor de oerknal om maar eens wat te noemen. Kennen wij mensen dat moment al ?
Er was niets voor de "oerknal" aangezien tijd toen ook is ontstaan. Er kan dus niet gesproken worden over een moment voor de "oerknal".quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:19 schreef Jappie het volgende:
Als alles in de wereld oorzaak en gevolg is dan zou ik graag willen weten wat de wetenschap heeft bedacht voor de eeuwigheid voor de oerknal om maar eens wat te noemen. Kennen wij mensen dat moment al ? Kennen wij het moment voor het moment etcetera....
Er is natuurlijk altijd een horizon van wetenschappelijk begrip. En hoewel die horizon zich steeds verder terugtrekt zal die er altijd zijn.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:19 schreef Jappie het volgende:
Als alles in de wereld oorzaak en gevolg is dan zou ik graag willen weten wat de wetenschap heeft bedacht voor de eeuwigheid voor de oerknal om maar eens wat te noemen. Kennen wij mensen dat moment al ? Kennen wij het moment voor het moment etcetera....
Wat ik bedoel te zeggen is dat wij de feitelijkheden wetenschappelijk alleen af kunnen meten aan datgene wat meetbaar of construeerbaar is.....het werkelijke ontstaan is daar imho geen onderdeel van.
Het ontstaan van leven is te lang geleden gebeurt voor iemand om daar bij te zijn geweest om het te meten etc. Wel is het mogelijk om een reconstructie te maken van wat er zich hoogstwaarschijnlijk heeft afgespeeld. Dat kan voor het vele momenten in het evolutieproces d.m.v. wat ervan achtergebleven is.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:19 schreef Jappie het volgende:
Wat ik bedoel te zeggen is dat wij de feitelijkheden wetenschappelijk alleen af kunnen meten aan datgene wat meetbaar of construeerbaar is.....het werkelijke ontstaan is daar imho geen onderdeel van.
In discussie gaan met gelovigen is altijd interessant. Maar ik denk niet dat je er ook maar 1 steek mee opschiet wat betreft het verklaren van hun overtuigingen: ik denk namelijk niet dat gelovigen weten waarom ze geloven.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Zodat je wetenschappelijke feitjes kunt stampen om door dat kader mensen te analyseren, zeker Natuurlijk ken ik een deel van die redenen, ze staan in elk fatsoenlijk stuk literatuur over godsdienstpsychologie en - sociologie. Maar ik denk dat oprecht in discussie gaan met dit soort mensen, en hun beweegredenen proberen te doorgronden, iets heel anders is dan een wetenschappelijk stukje literatuur lezen.
Ook dat hoef je niet uit boeken te halen. Bovendien, aan de andere kant: de Bijbel en Jezus inspireren ook heel veel mensen om juist wel gelijk te oordelen en juist niet verder te kijken.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Het motiveert me oa om een beter mens te zijn. Waarschijnlijk krijgen we nu het standaard antwoord weer dat je ethiek niet uit boeken hoeft te halen, maar ik heb het niet over rijtjes als de tien geboden. Figuren als Jezus inspireren me om achter dat soort regeltjes te kijken, om niet gelijk te oordelen, etc.
Een "cliche" is niet iets positiefs. Het is het mindless herhalen van iets dat niets nieuws meer bijdraagt, met een groot risico dat we vergeten waar het over gaat.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Dat zijn ideeen die heel plausibel klinken, maar die net als cliches niet met alleen het verstand begrepen moeten worden, maar beseft moeten worden zodat je er naar kunt leven.
En waar word je je dan bewust van?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Een boek als de bijbel, maar ook literatuur van boeddhistische denkers helpen me in dat proces van bewustwording.
Bewustwording is iets heel anders dan literatuur lezen. Ik zag je net al weer de vergelijking met wiskunde trekken, wat voor mij een teken is dat we langs elkaar heen praten.
Wat mij betreft kan religie net zo goed het onderwerp van wetenschap zijn als zwaartekracht. Je hoeft beide natuurlijk niet wetenschappelijk te benaderen. Maar het loont de moeite om beide realistisch te benaderen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Maar wie zegt dat je God met het intellect dient te begrijpen? Je blijft maar hameren op die "intellectuele" benadering, op die wetenschappelijke gronden. Als we het hier over bv natuurwetenschappelijke ideeen zouden hebben, dan zou ik je nog wel gelijk kunnen geven, maar ik doe dat niet.
Het spijt me het te moeten zeggen, maar: ja. "Genieten" is een biochemisch proces dat geevolueerd is om prestatieverhogend te werken. Je bent dan puur instinctief bezig. En dat kan heel prettig zijn, zoals een opiumroes heel prettig kan zijn. Maar laten we wel wezen: veel heb je er niet aan.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Ik trek de vergelijking met muziek maar weer eens. Muziek is voor mij iets mysterieus. Niet feitelijk; ik speel al jaren piano en ambieerde ooit een muziekcarriere, dus je hoeft me niks uit te leggen over de theorie er achter. Ben ik nou intellectueel dood als ik totaal de behoefte niet voel om muziek en mijn ervaring ervan te reduceren tot concepten waar de wetenschap grip op heeft, en probeer te doorgronden waarom ik zo word geraakt door bepaalde muziek?
Ik heb er altijd grote moeite mee wanneer mensen dit uitleggen als een reductie. Dat kan het alleen zijn als je er iets van afhaalt. Maar wat dat 'iets' dan is wordt nooit duidelijk.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Ik geloof niet in een manier van denken waarin je alles maar met wetenschappelijke termen kunt labelen en dan kunt reduceren. In mijn werk kan ik dat prima; ik verdien er mijn geld mee. Maar ik probeer me bewust te worden van de beperktheid van dit soort denken.
Dat misverstand zie ik vaker, maar causaliteit zich ingebakken in de kwantummechanica (of beter: in de kwantumveldentheorie). Het is dus niet waar wat je zegtquote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:51 schreef RichardDawkins het volgende:
Verder is het overgrote deel van alles oorzaak en gevolg behalve op het niveau van kwantummechanica.
Nou is het al een tijd geleden dat ik me er wat in verdiept heb maar ik meende te weten dat bij bepaalde gevolgen de oorzaak waarom het gevolg a is of gevolg b nog onbekend is en er een zekere willekeur aanwezig is (althans zo lijkt het). Klinkt misschien vaag maar zonder dat ik opzoek hoe het ook al weer zat kan ik het niet handiger uitleggen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat misverstand zie ik vaker, maar causaliteit zich ingebakken in de kwantummechanica (of beter: in de kwantumveldentheorie). Het is dus niet waar wat je zegt
Naar mijn mening ligt de sleutel tot bekering niet zozeer in het snappen van hoe de wetenschap tot nu toe meent dat bepaalde dingen werken. Het ligt meer in het te weten komen hoe religie is ontstaan, waarom het werkt zoals het werkt en zo populair is, en hoe beperkt/krom/onlogisch/ronduit belachelijk de informatie is die via de heilige boekjes gepropageerd wordt.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:08 schreef Jappie het volgende:
Ok, thnx voor de suggesties.
Ik zal me eens iets meer gaan verdiepen in wat de wetenschap nu eigenlijk precies zegt over de oerknal. Wellicht wordt dat de sleutel tot mijn bekering al heb ik er een hard hoofd in
Mee eens. Heel veel mensen vallen voor het zogenaamde 'argument from ignorance', zelfs heel wat atheisten. Zolang we ons niet ten volle bewust zijn dat een gebrek aan kennis nooit in een bepaalde richting kan wijzen maakt het het niet uit hoeveel je wel weet. Er zijn namelijk altijd dingen die je niet weet.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:16 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Naar mijn mening ligt de sleutel tot bekering niet zozeer in het snappen van hoe de wetenschap tot nu toe meent dat bepaalde dingen werken. Het ligt meer in het te weten komen hoe religie is ontstaan, waarom het werkt zoals het werkt en zo populair is, en hoe beperkt/krom/onlogisch/ronduit belachelijk de informatie is die via de heilige boekjes gepropageerd wordt.
Althans, bij mij kwam dat laatste veel en veel eerder dan mijn kennis over evolutie, tijd, ruimte etc.
Ten tijde van Hubble was het idee van een oerknal juist volstrekt strijdig met het toen heersende paradigma. In die tijd was de wetenschap ervan overtuigd dat het universum statisch en eeuwig was. Het zijn waarnemingen, feitelijke waarnemingen, die ons hebben gedwongen dat beeld te verwerpen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:56 schreef LelijKnap het volgende:
De idee oerknal staat in hetzelfde rijtje als waar de ideeën van God, goed, slecht, Santa Claus, et cetera, staan. Het is niets dan absurd om het idee als waar te aanschouwen of om ook maar enig zins waarschijnlijk te achtten. Speculatie hier, speculatie daar: gebonden aan het huidige paradigma.
Het is een misvatting dat de wetenschap zich bezig zou houden met het weerleggen van het gods-concept. Wetenschappelijk gezien is het geen issue.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:56 schreef LelijKnap het volgende:
Vanuit dit perspectief lijkt het mij zinvol om het Gods-concept niet te weerleggen door het aanbieden van alternatieven (die even wankel zijn), maar om simpelweg de onzin te herleiden uit de concepten aan de hand van kritische benaderingen via taal en logica.
Buiten het feit dat er geen fatsoenlijk alternatief is voor evolutie, was dit niet wat ik bedoelde. Ik heb het over aannames als 'gods wegen zijn ondoorgrondelijk'.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:29 schreef Jappie het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is de evolutietheorie nog steeds een theorie en daarmee in basis dus ook niets meer of minder dan een aanname.
Uiteraard is er enorm veel onderzoek gedaan die de evolutietheorie ondersteunen waardoor je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel kunt stellen dat hij waar is maar het gaat om het principe nietwaar ?
Zeker als je je daarbij bedenkt dat juist de belangrijkste link welke aantoont waar wij mensen een "mutatie" of vervolg op zijn zelfs anno 2012 nog altijd ontbreekt.
Als je verder als gelovige niet zozeer gefocussed bent om alle woorden uit de bijbel letterlijk op te vatten maar probeert de diepere achtergonden en strekking van het verhaal te begrijpen en deze kennis daar waar mogelijk voor je te laten werken dan denk ik dat een discussie tussen gelovigen en niet gelovigen juist verhelderend kan werken.
Overigens is mijn ervaring dat de mysteries welke door de wetenschap worden ontrafeld vaker een bevestiging dan een ontkrachting van het geloof zijn. Sterker nog veel wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd vanuit een idee ; een geloof. Waar komt dit idee of geloof vandaan ? Als mensen niet uit zouden zijn gegaan van ideeen dan zouden we nog steeds op een platte aarde hebben gewoond.
Ik zie dan ook geen enkel bezwaar om argumentatie; logica onderzoek etcetera hand in hand met geloof te laten lopen.
p.s. doet de topictitel jou ook zo'n pijn aan je ogen ?
En laat me raden: jij kan dat glashelder een gelovige uitleggen?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
In discussie gaan met gelovigen is altijd interessant. Maar ik denk niet dat je er ook maar 1 steek mee opschiet wat betreft het verklaren van hun overtuigingen: ik denk namelijk niet dat gelovigen weten waarom ze geloven.
Nee, ik kan alles natuurlijk zelf bedenken. Net zoals ik mijn gehele wetenschappelijke onderzoek vanaf scratch kan doen, zonder inspiratie elders te halen. Alles kan.quote:Ook dat hoef je niet uit boeken te halen.
O.a. de zaken die ik eerder noemdequote:En waar word je je dan bewust van?
"Realistisch" als in puur wetenschappelijk. Zonder de ervaring van de persoon in kwestie erbij te betrekken.quote:Wat mij betreft kan religie net zo goed het onderwerp van wetenschap zijn als zwaartekracht. Je hoeft beide natuurlijk niet wetenschappelijk te benaderen. Maar het loont de moeite om beide realistisch te benaderen.
Tsja, dan staan we daar kennelijk heel erg anders in. En muziek is voor mij een erg belangrijk element in m'n leven. Ik heb er heel erg veel aan.quote:Het spijt me het te moeten zeggen, maar: ja. "Genieten" is een biochemisch proces dat geevolueerd is om prestatieverhogend te werken. Je bent dan puur instinctief bezig. En dat kan heel prettig zijn, zoals een opiumroes heel prettig kan zijn. Maar laten we wel wezen: veel heb je er niet aan.
In religieuze gesprekken b.v. de menselijke ervaring. Wat jij doet, en ik ben mezelf nu aan het herhalen, is religie in rationele en wetenschappelijke termen vangen en daarmee te analyseren.quote:Ik heb er altijd grote moeite mee wanneer mensen dit uitleggen als een reductie. Dat kan het alleen zijn als je er iets van afhaalt. Maar wat dat 'iets' dan is wordt nooit duidelijk.
De QM is, gezien het meetprobleem, inderdaad niet deterministisch. Maar je hebt nog wel degelijk een notie van causaliteit.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:13 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Nou is het al een tijd geleden dat ik me er wat in verdiept heb maar ik meende te weten dat bij bepaalde gevolgen de oorzaak waarom het gevolg a is of gevolg b nog onbekend is en er een zekere willekeur aanwezig is (althans zo lijkt het). Klinkt misschien vaag maar zonder dat ik opzoek hoe het ook al weer zat kan ik het niet handiger uitleggen.
Hoe dan ook, die kennis (voor zover ie dus wel of niet klopt) is altijd het enige geweest waarom ik een deterministisch universum niet voor 100% aanneem. Mocht je toevallig weten waar ik op doel dat ik dus meen te weten, dan aub vertel me hoe het dan wel zit.
Meer info om mijn beeld van dit kloppender te krijgen is altijd welkom!
Waarom mensen geloven is een ongelofelijk ingewikkeld vraagstuk. Ik merk slechts op dat het voor waar aannemen van de geloofsinhoud alles behalve helpt wanneer je tracht religie te begrijpen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En laat me raden: jij kan dat glashelder een gelovige uitleggen?
Als dit iets met religie te maken heeft, waarom hebben gelovigen daar dan precies evenveel moeite mee?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:05 schreef Haushofer het volgende:
Nee, ik kan alles natuurlijk zelf bedenken. Net zoals ik mijn gehele wetenschappelijke onderzoek vanaf scratch kan doen, zonder inspiratie elders te halen. Alles kan.
Edit: laat ik het anders zeggen. Als het allemaal zo triviaal is, waarom hebben mensen er dan zo veel moeite mee om er naar te leven (compassie, niet oordelen, ego opzij zetten etc.)?
Waar heb ik gezegd dat persoonlijke/menselijke ervaringen daar niet in betrokken zouden moeten worden?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:05 schreef Haushofer het volgende:
"Realistisch" als in puur wetenschappelijk. Zonder de ervaring van de persoon in kwestie erbij te betrekken.
<...>
In religieuze gesprekken b.v. de menselijke ervaring. Wat jij doet, en ik ben mezelf nu aan het herhalen, is religie in rationele en wetenschappelijke termen vangen en daarmee te analyseren.
Dit is geen theologische/ levensbeschouwelijke stelling ---> schopje naar Psychologie.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:12 schreef defamai het volgende:
Maar laatst vroeg ik me af, waar haal ik dit genot vandaan? Vaak betrap ik mezelf en vele medestanders dat we ons uiteindelijk gaan wagen op het terrein van de religie, door te proberen tegenstellingen aan te duiden binnen de specifieke stroming of het gebruikte boek, of dat de discussie uitloopt op een semantisch woordspelletje, terwijl voor mij persoonlijk het idee van een god een laag dieper ligt - religie is daar slechts een uiting van.
Dus waarom gaan we die discussie dan toch aan?
Wellicht zijn dat soort aannames ook geen reden voor een gelovige om tot geloof te komen dus waarom zou je een discussie willen voeren over "bijzaken" ?quote:Buiten het feit dat er geen fatsoenlijk alternatief is voor evolutie, was dit niet wat ik bedoelde. Ik heb het over aannames als 'gods wegen zijn ondoorgrondelijk'.
Ik hoop dat je desondanks de intentie van dat voorbeeld wel begrepen hebtquote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:38 schreef vaarsuvius het volgende:
-downloaden van muziek cd's is volkomen legaal in Nederland.
Je zegt eigenlijk exact hetzelfde als ik dus ik denk dat ik de boodschap die ik wilde overbrengen jammerlijk is mislukt...quote:- ik ken meer mensen die gul zijn en wat voor anderen over hebben dan egoïsten die alleen maar aan zichzelf denken.
- je premisse is in mijn ogen onjuist. Om jouw je geloof af te nemen moet men niet komen met een alternatief voor dat geloof. Dat alternatief mag je helemaal zelf kiezen / vinden. Men hoeft slechts te komen met iets waardoor dat geloof onhoudbaar is. Dan gaat het vanzelf weg. Nogmaals, wat er voor in de plaats zal komen blijft geheel open op dat moment, dat is voor dáárna.
Hier zit het probleem in de discussie meestal. De ene zegt, : kijk, met argument A, B, C , D, E etc ga voor mij part door tot Z moet je toch inzien dat jouw geloof nergens op gebaseerd is behalve op je eigen gevoelens, kortom puur vanuit jezelf ontstaan is (in samenspel met medegelovigen)
Als je het mij vraagt heb je dat alternatief al en maak je er gebruik van. Want wat jij hier schrijft is niet bepaald in de Bijbel terug te vinden, hooguit als je zeer selectief leest. Die criteria voor selectie staan niet in de Bijbel, en komen dus kennelijk uit jou zelf.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:09 schreef Jappie het volgende:
Laten we voor het gemak mijzelf nemen.
Ik geloof in de leer van Christus omdat die leer in mijn ogen verhaalt over de meest oprechte/respectvolle en liefdevolle manier van leven die je maar kunt bedenken.
Ik geloof dat de leer van Christus mij helpt om volledig eerlijk naar mezelf en mijn motieven te kijken en mij daardoor niet alleen inzicht verschaft in mijn eigen motieven maar tevens inzicht in de psyche en beweegredenen van anderen.
<..>
Als jij een beter allesomvattend alternatief hebt voor de bevrediging van zoveel van mijn persoonlijke gevoelens dan hoor ik dat graag maar ik ben bang dat je die niet in zakformaat kunt aanbieden.
Inderdaad, want ik vind helemaal niet dat ik exact hetzelfde zeg.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:44 schreef Jappie het volgende:
Je zegt eigenlijk exact hetzelfde als ik dus ik denk dat ik de boodschap die ik wilde overbrengen jammerlijk is mislukt...
Het antwoord had je zelf kunnen verzinnen: omdat gelovigen mensen zijn, net als ongelovigen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:48 schreef Molurus het volgende:
Als dit iets met religie te maken heeft, waarom hebben gelovigen daar dan precies evenveel moeite mee?
Die je vervolgens wilt analyseren, heb ik het idee. Dat bedoel ik niet.quote:Waar heb ik gezegd dat persoonlijke/menselijke ervaringen daar niet in betrokken zouden moeten worden?
Ja. Zelf ervaar ik dat niet zo. De werkelijkheid is wat het is, daar gaat mijn perceptie ervan niks aan veranderen.quote:Kennelijk voelen mensen zich heel ongemakkelijk bij het idee dat alles dat onderdeel is van of een invloed heeft op de waarneembare wereld in principe wetenschappelijk beschouwd kan worden.
Omdat dat vaak veel technischer benadert wordt. Stel, je ziet een kind struikelen in een speeltuin, waarop het valt en het begint te huilen. Je kunt dat kind toesnellen en uitleggen dat het zijn evenwicht verloor, waardoor het een geodeet volgde naar het aardoppervlak en dat dat de reden is dat het kind huilt. Dat is een manier om er naar te kijken. Je kunt dat kind ook de aandacht geven die het op dat moment wil.quote:En dat is met name voor de menselijke ervaring het geval. Als het gaat over zwaartekracht hoor ik je niet zeggen dat je er ook op een 'andere' manier naar kunt kijken. (Wat natuurlijk best zou kunnen.)
ik hoop dat bovenstaand voorbeeld dit duidelijk maakt. Ik zeg niet dat het in beginsel perse onmogelijk is het volledig te analyseren zoals jij dat wilt. Ik vind dat niet eens zo interessant.quote:En daarom denk ik dat je jezelf de vraag moet stellen: waarom is het uitgerekend de menselijke ervaring die je hier aanhaalt als een voorbeeld van dit vermeende (!!) reductionisme? Je had willekeurig elk verschijnsel kunnen noemen.
In dat geval wil ik mezelf nogmaals herhalen maar dan iets korter:quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:02 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Inderdaad, want ik vind helemaal niet dat ik exact hetzelfde zeg.
Ik zeg namelijk: Degenen die jouw geloof wil ontkrachten hoeft helemaal niet met een beter allesomvattend alternatief hebt voor de bevrediging van zoveel van jouw persoonlijke gevoelens te komen, maar enkel met argumenten die (voor jou) overtuigend genoeg zijn om je geloof kwijt te raken.
Op dat moment is je geloof weg. Wat er daarna komt als alternatief is onbelangrijk, dat komt daarna pas.
Dan bekritiseer ik het nog steeds als cherrypicking. Want is het niet zo dat je hier dan elk willekeurig boek voor had kunnen gebruiken? Als je je een dergelijke vrijheid van zowel selectie als interpretatie permitteert dan kun je elke gewenste gedachte uit elk denkbaar boek halen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het antwoord had je zelf kunnen verzinnen: omdat gelovigen mensen zijn, net als ongelovigen.
Het heeft "iets" te maken met religie, in die zin dat het een inspiratiebron kan zijn. Niet DE inspiratiebron. Ik claim nergens een unieke of beste route. Ik laat je alleen zien hoe ik persoonlijk het ervaar. Ik merk dat veel mensen hier bv de bijbel zo benaderen, dat ze willen achterhalen wat de oorspronkelijke gedachte was en dat dat dan "de juiste interpretatie" geeft. Dat is interessant, maar voor mij ook nogal star. Voor mij hebben de teksten juist betekenis door ze in het hedendaagse te plaatsen. Wat de oorspronkelijke gedachte is, is voor mij vooral vanuit godsdiensthistorisch oogpunt interessant. Dus ja, ik haal de aspecten eruit die mij het meest aanspreken, hoewel ik denk dat die punten ook voldoende aandacht krijgen in de tekst; in die zin pluk ik niet volledig lukraak stukken er uit. Dit kun je alleen als cherrypicking bekritiseren als ik een waarheidsclaim zou doen. Dat doe ik niet.
Die zoektocht op zich zie ik niet als een zwakte. Maar je voelt het zelf kennelijk ook al aan: dat je daar een boek voor gebruikt is eigenlijk niet essentieel. Laat staan dat je daar een specifiek boek voor gebruikt.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:41 schreef Haushofer het volgende:
Christus is op dezelfde manier een inspiratiebron voor mij, maar ik had het waarschijnlijk ook ergens anders kunnen halen. Ik heb het gevoel dat het mij een beter een meer bewust persoon maakt. Misschien zie jij dat als een soort zwakte, maar dat moet je maar voor jezelf uitmaken.
Als ik een gelovige moet vergelijken met een struikelend kind... dan weet ik niet of religie wel het geijkte middel is om troost te bieden. Een knuffel lijkt me dan echt effectiever. Sowieso vind ik kinderen opvoeden met religie nogal eng.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:41 schreef Haushofer het volgende:
Omdat dat vaak veel technischer benadert wordt. Stel, je ziet een kind struikelen in een speeltuin, waarop het valt en het begint te huilen. Je kunt dat kind toesnellen en uitleggen dat het zijn evenwicht verloor, waardoor het een geodeet volgde naar het aardoppervlak en dat dat de reden is dat het kind huilt. Dat is een manier om er naar te kijken. Je kunt dat kind ook de aandacht geven die het op dat moment wil.
Het volledig analyseren van het hoe en waarom van religie vind ik juist zeer interessant. Maar die interesse hoeft inderdaad niet iedereen te hebben. Ik kan me wel verbazen over met name gelovigen die die interesse missen. Als je je hele leven inricht op dat soort overtuigingen dan moet je toch willen weten waarom je dat dan doet?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:41 schreef Haushofer het volgende:
ik hoop dat bovenstaand voorbeeld dit duidelijk maakt. Ik zeg niet dat het in beginsel perse onmogelijk is het volledig te analyseren zoals jij dat wilt. Ik vind dat niet eens zo interessant.
Geen haast. Zolang je maar maar niet geheel uit het forum verdwijnt, want je bijdragen worden breed op prijs gesteld. Zowel filosofisch als wetenschappelijk.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:41 schreef Haushofer het volgende:
Ik zal de komende tijd trouwens niet of nauwelijks in staat zijn hier te reageren, maar ik hoop er nog es op terug te komen
Ja, dat onderschrijf ik volledig. Ik gebruik een dergelijke vrijheid om meer vrede bij mezelf en met anderen te vinden. Ik ben daar heel pragmatisch is, dus ik ervaar het niet als cherrypicking. Ik claim geen waarheden, ik pretendeer niet DE juiste weg te hebben, ik probeer slechts uit te leggen wat mij persoonlijk aanspreekt zodat ik een gelukkiger mens kan zijn, en mezelf beter kan opstellen tegenover anderen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 18:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan bekritiseer ik het nog steeds als cherrypicking. Want is het niet zo dat je hier dan elk willekeurig boek voor had kunnen gebruiken? Als je je een dergelijke vrijheid van zowel selectie als interpretatie permitteert dan kun je elke gewenste gedachte uit elk denkbaar boek halen.
Zo zou iemand zeer geinspireerd kunnen zijn door Frodo die zichzelf opoffert om de last van de ring te dragen, etc.
Ik claim ook niet dat het essentieel is. Ik gebruik het als hulpstuk. Inspiratie kun je ook uit alledaagse dingen halen, contacten met mensen, etc.quote:Die zoektocht op zich zie ik niet als een zwakte. Maar je voelt het zelf kennelijk ook al aan: dat je daar een boek voor gebruikt is eigenlijk niet essentieel.
Ja, maar dat is ook wat ik met oprechte interesse bedoel.quote:Als ik een gelovige moet vergelijken met een struikelend kind... dan weet ik niet of religie wel het geijkte middel is om troost te bieden. Een knuffel lijkt me dan echt effectiever.
Daarover kan ik me ook verbazen. Zelf heb ik ook een enorm drive om te wroeten, te onderzoeken, te wikken en te wegen. Maar religie is niet slechts een onderzoeksonderwerp, het is ook iets wat je kunt ervaren. Hetzelfde als met muziek.quote:Het volledig analyseren van het hoe en waarom van religie vind ik juist zeer interessant. Maar die interesse hoeft inderdaad niet iedereen te hebben. Ik kan me wel verbazen over met name gelovigen die die interesse missen. Als je je hele leven inricht op dat soort overtuigingen dan moet je toch willen weten waarom je dat dan doet?
Bedankt. Zoals je ziet kon ik de verleiding niet weerstaanquote:Geen haast. Zolang je maar maar niet geheel uit het forum verdwijnt, want je bijdragen worden breed op prijs gesteld. Zowel filosofisch als wetenschappelijk.
Dan zijn we het volledig eens denk ik. Ik denk alleen niet dat er veel christenen zijn die het daarmee eens zouden zijn, als die uberhaupt bestaan.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 18:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat onderschrijf ik volledig. Ik gebruik een dergelijke vrijheid om meer vrede bij mezelf en met anderen te vinden. Ik ben daar heel pragmatisch is, dus ik ervaar het niet als cherrypicking. Ik claim geen waarheden, ik pretendeer niet DE juiste weg te hebben, ik probeer slechts uit te leggen wat mij persoonlijk aanspreekt zodat ik een gelukkiger mens kan zijn, en mezelf beter kan opstellen tegenover anderen.
[..]
Ik claim ook niet dat het essentieel is. Ik gebruik het als hulpstuk. Inspiratie kun je ook uit alledaagse dingen halen, contacten met mensen, etc.
Ik weet het niet. Als je de vrijheid zoals eerder beschreven erkent, en erkent dat je daar ook een ander niet-religieus of fictief boek voor had kunnen gebruiken... of zelfs gewoon alleen het contact met andere mensen... dan heb ik zo mijn twijfels of dat nog wel iets met religie te maken heeft.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 18:25 schreef Haushofer het volgende:
Daarover kan ik me ook verbazen. Zelf heb ik ook een enorm drive om te wroeten, te onderzoeken, te wikken en te wegen. Maar religie is niet slechts een onderzoeksonderwerp, het is ook iets wat je kunt ervaren. Hetzelfde als met muziek.
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 18:25 schreef Haushofer het volgende:
Bedankt. Zoals je ziet kon ik de verleiding niet weerstaan
Daar komt het enigszins wel op neer ja. Het van het geloof af laten vallen (ik wil het zeker geen bekeren noemen, omdat dat het daar niets mee te maken heeft in mijn optiek) - komt echt wel voort uit een goede inborst. Maar daarentegen heb ik inderdaad ook wel door dat dat vrijwel nooit zal lukken. Het kan natuurlijk wel een zetje zijn in de richting.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:32 schreef Jappie het volgende:
[..]
In dat geval wil ik mezelf nogmaals herhalen maar dan iets korter:
Waar het in mijn optiek scheef gaat zodra je zoals TS aangaf in zijn openingspost de intentie hebt om een gelovige te overtuigen op basis van argumenten is het feit dat realiteit of feiten voor in ieder geval een deel van de oprecht gelovigen bijzaak zijn. In het meest gunstige geval brengt hij een gelovige zover dat hij inziet dat een aantal zaken in de bijbel op zijn minst vreemd te noemen zijn maar het verlies van het geloof voor een gelovige behelst meer dan alleen het verliezen van een discussie. En nogmaals onze huidige kille maatschappij voorziet gewoon niet in de door mij gevoelde behoefte /invulling.
TS kan op die basis dus wel de discussie winnen, maar hetgeen hij zegt te willen nl mij van het geloof afbrengen (wegens gevoelde verantwoordelijkheid voor mijn wellbeing ) en terug op het pad van de realiteit te zetten is nog 10 bruggen verder. Het doel wordt dus nooit bereikt.
Ja. Een groot probleem wat je bij veel christenen ziet is dat ze een autonome ethiek is afgenomen door zo te hameren op de bijbel.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 18:57 schreef Molurus het volgende:
Het is met name de notie dat de Bijbel in het bijzonder (absolute) morele waarden verschaft waar ik grote moeite mee heb. Iemand die op basis van een eigen moreel besef zich laat inspireren door Frodo heb ik echt geen probleem mee.
dan kom je op de vraag wat je precies onder religie verstaat. Misschien gebruik ik die term ook te breed.quote:Ik weet het niet. Als je de vrijheid zoals eerder beschreven erkent, en erkent dat je daar ook een ander niet-religieus of fictief boek voor had kunnen gebruiken... of zelfs gewoon alleen het contact met andere mensen... dan heb ik zo mijn twijfels of dat nog wel iets met religie te maken heeft.
De bijbel is voor mij wel interessant. Het inspireert me immers. Maar ik heb evenzo interessante en voor mij belangrijke opvattingen meegekregen uit werk van bv Kabat-Zin, Nanh of Hagen.quote:Eerst is de vraag of er een god bestaat niet interessant, en nu is de bijbel zelf kennelijk ook niet interessant. (Anders dan iets waarvan je kunt genieten zoals je kunt genieten van een willekeurig goed boek of een goede CD.)
Dat is het verschil tussen ons. Voor mij blijft er genoeg over.quote:En dan blijft er van de religie 'christendom' in mijn optiek niets over. Als we het hebben over algemene morele overpijnzingen dan zou ik dat eerder amateur-filosofie noemen.
Waar ben je heen?quote:
Kijk kijk, en als ik jou meer dan een jaar geleden de vraag stelde of je meer gnostisch georiënteerd was ontkende dit te stelligste. Uit bovenstaande quote kan ik enkel concluderen dat je dit wel degelijk bent. Gnostici waren ook niet bezig met de vraag of Jezus al dan niet bestaan had. Jij hebt dit begrip ' gnostisch christen blijkbaar niet zo goed begrepen. Als je maar de historische en de gnostische versie uit elkaar weet te halen zou er zelfs helemaal geen meningsverschil bestaan hebben.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 20:43 schreef Haushofer het volgende:
Ik haal nu meer voldoening om b.v. het Christendom op een mystieke manier te beleven en in haar traditie te staan, dan om er hele analyses op los te laten. Hoewel ik dat ook nog steeds doe. Maar ik kan die twee volkomen los zien. Als bv de historische Jezus nooit bestaan zou hebben, dan zou dat weinig afdoen aan mijn beleving.
Ik dacht later nog na over mijn post en ik bedacht dat mijn post verkeerd was. Er zijn ook irrationele mensen die atheïst zijn, dus dit gaat niet altijd op nee. Ik had mezelf beter moeten verwoorden, en dat is dat de verdediging van het atheïsme, de argumenten voor atheïsme gebaseerd zijn op de rede.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja.
Iets vergeten is nooit rationeel. (!!) Niet dat ik denk dat atheisten dit vergeten.
Zover jij weet, maar het onderzoek van psychiaters spreekt dat tegen.quote:Ten eerste denk ik niet dat atheisme zingeving geeft, er is bij mijn weten geen atheist die dit beweert. Ten tweede zijn de zelfmoordcijfers onder atheisten zover ik weet niet hoger dan onder gelovigen.
Ik zeg ook niet dat atheïsten geen doelen in hun leven zouden hebben. Ik zeg alleen dat áls al die doelen wegvallen, atheïsten zich makkelijker zullen keren tot zelfmoord. Voor gelovigen zal, zolang zij gelovig zijn, altijd God open blijven. Aangezien zelfmoord binnen de islam onvergeeflijk is voor Allah, zullen vrome moslims niet zo snel zelfmoord plegen en ook binnen het christendom wordt het gezien als een vorm van doden en dus het overtreden van de 10 geboden.quote:De meeste atheisten hebben overigens wel doelen in hun leven, wellicht net zoveel als gelovigen. Ze ontlenen die echter niet aan atheisme op zich. (Waarom zouden ze?)
Nee, daar doelde ik niet op. Ik doelde erop dat gelovigen die niet extreem zijn niet voor God hun leven zullen willen geven, alleen fundamentalisten willen dat. Dat is het paradoxale van geloof, men kan zowel weerhouden worden van zelfmoord door God, als dat men júist zelfmoord pleegt door God.quote:Dit voelt aan als een no true scotsman. Dat gelovigen die een veilig leven leiden minder zelfmoord plegen lijkt me nogal een open deur. Dat geldt evenveel voor atheisten.
Nogmaals, volgens de bond van Amerikaanse psychiaters klopt jouw geloof niet, ze hebben er ook argumenten bijgezet met hun verklaring voor de resultaten.quote:Nogmaals... ik geloof niet dat er een correlatie bestaat tussen geloof/atheisme en zelfmoord. Daar zou ik wel eens wat cijfers + een gefundeerd argument wilen zien.
Integendeel, de meeste atheïsten zijn agnosten die ervoor gekozen hebben om een atheïstisch standpunt in te nemen, slechts een kleine groep atheïsten is 100% overtuigd van het niet-bestaan van God. Atheïsme en objectiviteit sluiten elkaar niet uit inderdaad, maar de meeste atheïsten die ik op dit forum zie praten zijn sterk gekant tegen religie, dat bevooroordeelt hen al. Men kijkt daardoor alleen maar naar de negatieve kanten van geloof, terwijl er naar mijn mening wel degelijk positieve kanten aanzitten die het atheïsme niet kan bieden, wat hij atheïsme regelmatig bespot, het geloof in 'sprookjes', kan voor individuen juist een ontzettend mooiere en verrijkendere ervaring van de werkelijkheid zijn dan ongeloof.quote:Het is al vaker gezegd: agnosticisme en atheisme sluiten elkaar helemaal niet uit. Noch sluiten atheisme en objectiviteit elkaar uit.
Ja, ik twijfel alleen soms of die op dit forum zitten.quote:Alleen sterke atheisten zou je kunnen verwijten dat ze niet objectief en zelfs irrationeel zijn. Maar dat is een heel kleine minderheid.
Ja, maar aangezien geloof en religie sterk met het bestaan verbonden zijn kunnen daar denken sterkere gevoelsprikkels aan worden gegeven. Zo merk ik dat ik sinds ik mijn geloof in bovennatuurlijke zaken voor een groot deel ben kwijtgeraakt mijn gevoelsleven bijna niet meer geprikkeld wordt.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn genoeg zaken om het gevoelsleven te prikkelen, zonder geloof of religie. En waar is zingeving voor nodig als je gelukkig bent?
Het is ook pure zelfverdediging om te denken dat gelovigen jou iets opdringenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is pure zelfverdediging omdat gelovigen ons via wetgeving hun religieuze regels opdringen.
Soms dan gebeurt dat. Ik heb op dit forum hele nare ervaringen gehad met mensen die willen bekeren.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:48 schreef Italo het volgende:
[..]
Het is ook pure zelfverdediging om te denken dat gelovigen jou iets opdringen
Ik zal mezelf quoten:quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:32 schreef Jappie het volgende:
TS kan op die basis dus wel de discussie winnen, maar hetgeen hij zegt te willen nl mij van het geloof afbrengen (wegens gevoelde verantwoordelijkheid voor mijn wellbeing ) en terug op het pad van de realiteit te zetten is nog 10 bruggen verder. Het doel wordt dus nooit bereikt.
Niet mijn intentie te willen weten hoe/wat/waar maar waarom zie je het als "nare ervaring"? Je had bijvoorbeeld er ook om kunnen lachen of je hoofd kunnen schudden en wat anders kunnen gaan doen..quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:49 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Soms dan gebeurt dat. Ik heb op dit forum hele nare ervaringen gehad met mensen die willen bekeren.
Omdat ik gemanipuleerd werd en dacht dat er goede intenties achter zaten en het doel niet was om te bekeren, en stiekem zat dat er toch achter.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:54 schreef Italo het volgende:
[..]
Niet mijn intentie te willen weten hoe/wat/waar maar waarom zie je het als "nare ervaring"? Je had bijvoorbeeld er ook om kunnen lachen of je hoofd kunnen schudden en wat anders kunnen gaan doen..
Wat nou als je niet gemanipuleerd werd maar je hebt het als manipulatie opgepakt? Andere invalshoek, geeft je 100% eigen regie en de mogelijkheid alles binnen je ervaring naar eigen smaak bij te stellen..quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:55 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Omdat ik gemanipuleerd werd en dacht dat er goede intenties achter zaten en het doel niet was om te bekeren, en stiekem zat dat er toch achter.
Mensen bekeren terwijl je zegt dat je daar niet mee bezig bent, en dan mensen misleiden is een vorm van manipuleren.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:58 schreef Italo het volgende:
[..]
Wat nou als je niet gemanipuleerd werd maar je hebt het als manipulatie opgepakt? Andere invalshoek, geeft je 100% eigen regie en de mogelijkheid alles binnen je ervaring naar eigen smaak bij te stellen..
Dat is idd een treffende omschrijving van manipuleren. Wat ik aan wil stippen is dat er heel veel ruimte zit tussen wat een ander probeert te doen en hoe je het zelf oppikt. Dat iemand probeert te manipuleren betekend niet automatisch dat je "gemanipuleerd wordt". Je bent eigen baas en maakt zelf wel uit hoe je ergens op reageertquote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:58 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Mensen bekeren terwijl je zegt dat je daar niet mee bezig bent, en dan mensen misleiden is een vorm van manipuleren.
Ja, maar zonder andere mensen die mij erop aanspraken was ik misschien bijna tegen mijn wil tot het christendom bekeerd, door mooipraterij.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:05 schreef Italo het volgende:
[..]
Dat is idd een treffende omschrijving van manipuleren. Wat ik aan wil stippen is dat er heel veel ruimte zit tussen wat een ander probeert te doen en hoe je het zelf oppikt. Dat iemand probeert te manipuleren betekend niet automatisch dat je "gemanipuleerd wordt". Je bent eigen baas en maakt zelf wel uit hoe je ergens op reageert
Mee eens! Voedingsbodem van onze persoonlijkheid (angst) en denken creëert de automatische behoefte aan controle/etiketjes plakken/etc en zo beperk je jezelf met elke vorm van overtuiging.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:08 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben het met Haushofer eens dat het leven rijker en beter is als je het niet beperkt tot een puur materiële / wetenschappelijk analytische beleving. Kunst is gewoon Kunst, Liefde is Liefde etc etc. Daar kun (en moet!) je van genieten zonder je af te vragen welke biochemische processen er zich nu afspelen in je hersenen of welke evolutionele voordelen het nu wel toch niet misschien wel opgeleverd zou hebben voor de prehistorische mens.
Ik zie echter totaal niet in waarom je religie of andere vormen van spiritualiteit nodig hebt om aan al die zaken die het leven verrijken invulling te geven. Misschien is het slechts een kwestie van etiketjes plakken en bedoelen we precies hetzelfde, maar waarom dan niet gewoon die woorden gebruiken die al bestaan? Muziek, Liefde, Literatuur, VulMaarIn..
En dan nog zou het, al dan niet onbewust, jouw eigen keus zijn geweest.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ja, maar zonder andere mensen die mij erop aanspraken was ik misschien bijna tegen mijn wil tot het christendom bekeerd, door mooipraterij.
Waarom zou je die niet kunnen gebruiken? Ik kan je zeggen dat als ik naar de natuur kijk, dat het idee dat het toeval is mij een hele andere beleving geeft dan een soort mystiek besef dat dit er misschien nooit geweest was en dat er een soort goddelijke schepping aan is voorafgegaan. (dat weten we echter niet.) Daarmee bedoel ik dat atheïsme mij persoonlijk een mindere beleving van de werkelijkheid geeft dan geloof in een God of een boeddhistische ervaring van eenheid. Ik vind de boeken van Nietzsche wel interessant en mooi geschreven, maar ik denk dat niet alleen zijn genetische aanleg hem ziek maakte, atheïsme kan soms nogal een beperkende levenshouding zijn. Mijn vader zegt ook dat mensen zoals mijn opa die zeggen dat het allemaal maar chemische processen zijn, bij mensen enzo, dat dat zo'n armoedige kijk op de werkelijkheid is, en dat ben ik met hem eens. Hoe kunnen het nou alleen maar chemische processen zijn? Er is toch ook nog zoiets als bewustzijn? Bewustzijn kan toch niet puur fysiek zijn, het puur fysieke laat alleen zien HOE het bewustzijn tot stand komt, niet wat het IS.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:08 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben het met Haushofer eens dat het leven rijker en beter is als je het niet beperkt tot een puur materiële / wetenschappelijk analytische beleving. Kunst is gewoon Kunst, Liefde is Liefde etc etc. Daar kun (en moet!) je van genieten zonder je af te vragen welke biochemische processen er zich nu afspelen in je hersenen of welke evolutionele voordelen het nu wel toch niet misschien wel opgeleverd zou hebben voor de prehistorische mens.
Ik zie echter totaal niet in waarom je religie of andere vormen van spiritualiteit nodig hebt om aan al die zaken die het leven verrijken invulling te geven. Misschien is het slechts een kwestie van etiketjes plakken en bedoelen we precies hetzelfde, maar waarom dan niet gewoon die woorden gebruiken die al bestaan? Muziek, Liefde, Literatuur, VulMaarIn..
Ook als je bang gemaakt wordt?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:15 schreef Italo het volgende:
[..]
En dan nog zou het, al dan niet onbewust, jouw eigen keus zijn geweest.
Het is niet mijn keus om op zondag de winkels dicht te houden. Het is niet mijn keus om continu te zeuren over abortus, drugs en euthanasie.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:52 schreef Italo het volgende:
Hartstikke leuk om als een micro-chirurg in de details van wel, niet of een beetje geloven te duiken maar uiteindelijk blijft het een keus van jezelf.. Wat je voor jezelf als waarheid ziet is jouw waarheid
Er zijn verscheidene problemen met deze studie.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Zover jij weet, maar het onderzoek van psychiaters spreekt dat tegen.
http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleid=177228
Ja, aangezien er ook heel veel ruimte zit tussen iemand die je bang probeert te maken en zelf de overtuiging creëren dat je bang gemaakt wordt of bent.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:16 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ook als je bang gemaakt wordt?
Waarom kan bewustzijn niet puur fysiek zijn? Er is geen enkele aanwijzing dat het niet zo is. Als ik jou een kogel door je hersenen schiet (excuus voor het grove voorbeeld) dan gaat er fysiek iets kapot en stopt toch echt jouw bewustzijn. Tenminste dat nemen we aan omdat er 0,0 aanwijzingen zijn dat het niet zo is en een heleboel dat het wel zo is. (Dode mensen vertonen namelijk geen bewust gedrag meer)quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom zou je die niet kunnen gebruiken? Ik kan je zeggen dat als ik naar de natuur kijk, dat het idee dat het toeval is mij een hele andere beleving geeft dan een soort mystiek besef dat dit er misschien nooit geweest was en dat er een soort goddelijke schepping aan is voorafgegaan. (dat weten we echter niet.) Daarmee bedoel ik dat atheïsme mij persoonlijk een mindere beleving van de werkelijkheid geeft dan geloof in een God of een boeddhistische ervaring van eenheid. Ik vind de boeken van Nietzsche wel interessant en mooi geschreven, maar ik denk dat niet alleen zijn genetische aanleg hem ziek maakte, atheïsme kan soms nogal een beperkende levenshouding zijn. Mijn vader zegt ook dat mensen zoals mijn opa die zeggen dat het allemaal maar chemische processen zijn, bij mensen enzo, dat dat zo'n armoedige kijk op de werkelijkheid is, en dat ben ik met hem eens. Hoe kunnen het nou alleen maar chemische processen zijn? Er is toch ook nog zoiets als bewustzijn? Bewustzijn kan toch niet puur fysiek zijn, het puur fysieke laat alleen zien HOE het bewustzijn tot stand komt, niet wat het IS.
True that, het is echter wel jouw volstrekt vrijwillige keus om je al dan niet druk te maken om degenen die op zondag de winkels dichthouden etc... Je richt zelf je aandacht op iets wat je niet bevaltquote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is niet mijn keus om op zondag de winkels dicht te houden. Het is niet mijn keus om continu te zeuren over abortus, drugs en euthanasie.
Naar mijn interpretatie kijkt "MetalIsAwesome" naar andere invalshoeken/perspectieven dan het fysieke/rationele. Dus ook volstrekt logisch dat jij het daar niet mee eens bent en met rationele argumenten komt omdat dit bij jouw invalshoek pastquote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Waarom kan bewustzijn niet puur fysiek zijn?
Of er een god bestaat en of religie wel of niet iets goeds is zijn twee verschillende vraagstukken die niet noodzakelijk ook maar iets met elkaar te maken hebben.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Integendeel, de meeste atheïsten zijn agnosten die ervoor gekozen hebben om een atheïstisch standpunt in te nemen, slechts een kleine groep atheïsten is 100% overtuigd van het niet-bestaan van God. Atheïsme en objectiviteit sluiten elkaar niet uit inderdaad, maar de meeste atheïsten die ik op dit forum zie praten zijn sterk gekant tegen religie, dat bevooroordeelt hen al.
De Hitchens challenge:quote:Op donderdag 11 oktober 2012 22:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Men kijkt daardoor alleen maar naar de negatieve kanten van geloof, terwijl er naar mijn mening wel degelijk positieve kanten aanzitten die het atheïsme niet kan bieden, wat hij atheïsme regelmatig bespot, het geloof in 'sprookjes', kan voor individuen juist een ontzettend mooiere en verrijkendere ervaring van de werkelijkheid zijn dan ongeloof.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |