Als je het gaat onderzoeken zal het geen mysterie meer blijven en je misschien wel bij de waarheid brengen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:37 schreef vaarsuvius het volgende:
Bij mij speelt wel een rol het verlangen een antwoord te krijgen op de vraag: "Wat bezielt die mensen toch in hemelsnaam?"
Dat hele geloven blijft toch een grotendeels een mysterie . Ik ken nogal wat mensen die zwaar ik de put zaten en door geloof weer op de been gekrabbeld zijn en vooruit kunnen in hun leven. Voor hun werkt het blijkbaar, en dat het irrationeel is dat interesseert ze geen ruk. Maar voor mij zal dat nooit werken omdat ik er gewoon niks van geloof.
Maar goed, dit is geen antwoord op je vraag, want met zulke mensen ga ik juist niet in discussie, ze hebben iets gevonden dat voor hen persoonlijk mooi is, dat hoeft niet kapot. Doorgaans zijn dit ook geen lieden die hun geloof vervolgens aan anderen gaan opdringen omdat ze gewoon met zichzelf bezig zijn en daar genoeg aan hebben.
Mensen die wel met onzin komen aanzetten, daar ga ik wel tegen in. Als de maatschappij in het geheel wat rationeler gaat denken is dat wel goed denk ik.
Haushofer post hier nog wel esquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:15 schreef Triggershot het volgende:
Shit zeg, wat een arrogantie hebben sommigen hier.
Vroeger had je hier nog users actief posten zoals een Iblis, Speknek en Haushofer die gewoon keiharde argumenten tegen theisme konden scoren zonder een schijn van arrogantie of neerbuiging jegens de desbetreffende groepen. Ten alle tijden inhoudelijk en right to the point.
Waarom zou het geen mysterie mogen zijn? Wordt het beter als het minder mysterieus wordt?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Als je het gaat onderzoeken zal het geen mysterie meer blijven en je misschien wel bij de waarheid brengen.
Nee, dat geloof jij alleen maar.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:54 schreef Begripvol het volgende:
Goed beschouwd, bestaan atheïsten niet. Waarom niet?
Omdat op het moment dat een 'atheïst' zelf in een precaire situatie verkeert of een geliefde ligt op sterven, dan heeft hij de neiging om de hulp in te roepen van een hogere macht.
Hij zal dit hoogswaarschijnlijk nu ontkennen, maar als hij dit zelf aan den lijve ondervindt, verandert hij automatisch - voor een moment of voor altijd - van atheïst in gelovige. En dat is een feit!
Je doet je naam helaas niet veel eer aan.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:54 schreef Begripvol het volgende:
Omdat op het moment dat een 'atheïst' zelf in een precaire situatie verkeert of een geliefde ligt op sterven, dan heeft hij de neiging om de hulp in te roepen van een hogere macht.
Hij zal dit hoogswaarschijnlijk nu ontkennen, maar als hij dit zelf aan den lijve ondervindt, verandert hij automatisch - voor een moment of voor altijd - van atheïst in gelovige. En dat is een feit!
Dat bedoel ik. Je verkeert nu in de ontkennende fase. Eerst ondervinden en pas daarna spreken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat geloof jij alleen maar.
Net als Christopher Hitchens zekerquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:54 schreef Begripvol het volgende:
Hier kan ik mij in vinden. Het is dus meer een discussie om een antropologisch of psychologisch inzicht te verkrijgen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:37 schreef vaarsuvius het volgende:
Bij mij speelt wel een rol het verlangen een antwoord te krijgen op de vraag: "Wat bezielt die mensen toch in hemelsnaam?"
Dat hele geloven blijft toch een grotendeels een mysterie . Ik ken nogal wat mensen die zwaar ik de put zaten en door geloof weer op de been gekrabbeld zijn en vooruit kunnen in hun leven. Voor hun werkt het blijkbaar, en dat het irrationeel is dat interesseert ze geen ruk. Maar voor mij zal dat nooit werken omdat ik er gewoon niks van geloof.
Maar goed, dit is geen antwoord op je vraag, want met zulke mensen ga ik juist niet in discussie, ze hebben iets gevonden dat voor hen persoonlijk mooi is, dat hoeft niet kapot. Doorgaans zijn dit ook geen lieden die hun geloof vervolgens aan anderen gaan opdringen omdat ze gewoon met zichzelf bezig zijn en daar genoeg aan hebben.
Mensen die wel met onzin komen aanzetten, daar ga ik wel tegen in. Als de maatschappij in het geheel wat rationeler gaat denken is dat wel goed denk ik.
Ik denk dat de neerbuigendheid vaak voortkomt uit een frustratie. Juist omdat de overload aan keiharde argumenten geen enkel verschil lijkt te maken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:15 schreef Triggershot het volgende:
Shit zeg, wat een arrogantie hebben sommigen hier.
Vroeger had je hier nog users actief posten zoals een Iblis, Speknek en Haushofer die gewoon keiharde argumenten tegen theisme konden scoren zonder een schijn van arrogantie of neerbuiging jegens de desbetreffende groepen. Ten alle tijden inhoudelijk en right to the point.
Het zelfmoordargument vind ik eerlijk gezegd vrij zwak, gezien het feit dat veel religieuzen geen zelfmoord 'durven' te plegen, uit angst voor het oordeel van God. En dus doodongelukkig verder leven. Geen kwestie van zingeving dus, maar van een soort vreemde afweging tussen tijdelijk en eeuwig lijden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het atheïsme is gefundeerd op rationalisme, en de grote valkuil van een rotsvast geloof in het rationalisme is het vergeten dat het voordeel van geloven is dat het gevoelsleven sterk geprikkeld wordt en de zingeving er ook aanwezig is. De atheïsten hier gaan mij waarschijnlijk weer van repliek bedienen, omdat ik dit zeg, maar is dat dan verkeerd wat ik zeg? Hoe kan het dan dat er atheïsten zijn die zelfmoord plegen als atheïsme wél zingeving geeft? Daar geloof ik namelijk niet in, geloof doet dat wel, maar atheïsme kan nogal eens met nihilisme gepaard gaan, terwijl hier bij geloof geen sprake van is. Zingeving, dat is een ander woord voor levensbeschouwing, want daarin heb je een bepaalde visie op het leven, deze kan weer terugkomen in de vorm van geloof. Geloof heeft tot dusverre nut dat het mensen zin geeft, een doel, het gebrek van atheïsme is dat als de persoon die atheïst is geen doel meer heeft, om wat voor omstandigheden dan ook, die persoon zijn/haar leven mogelijkerwijs zal beëindigen. Een gelovige, die op een vredige manier gelooft (denk nu niet aan de moslimfundamentalisten, kruisridders en ultra-orthodoxe joden die met stenen gooien naar mensen), zal zijn of haar eigen leven niet willen beëindigen, vanwege God. De uitzondering hierop is een gelovige die op zo'n manier gelooft dat het eigen leven opgeofferd dient te worden daarvoor, hoewel in de heilige boeken voor zover ik weet geen rechtvaardiging daarvoor te vinden is.
Ik ben overigens agnost en geen gelovige, dus ik bekijk het vrij objectief en niet vanuit een gelovige of atheïstische bril.
Er zijn genoeg zaken om het gevoelsleven te prikkelen, zonder geloof of religie. En waar is zingeving voor nodig als je gelukkig bent?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het atheïsme is gefundeerd op rationalisme, en de grote valkuil van een rotsvast geloof in het rationalisme is het vergeten dat het voordeel van geloven is dat het gevoelsleven sterk geprikkeld wordt en de zingeving er ook aanwezig is.
Ja.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het atheïsme is gefundeerd op rationalisme, en de grote valkuil van een rotsvast geloof in het rationalisme is het vergeten dat het voordeel van geloven is dat het gevoelsleven sterk geprikkeld wordt en de zingeving er ook aanwezig is. De atheïsten hier gaan mij waarschijnlijk weer van repliek bedienen, omdat ik dit zeg, maar is dat dan verkeerd wat ik zeg?
Ten eerste denk ik niet dat atheisme zingeving geeft, er is bij mijn weten geen atheist die dit beweert. Ten tweede zijn de zelfmoordcijfers onder atheisten zover ik weet niet hoger dan onder gelovigen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Hoe kan het dan dat er atheïsten zijn die zelfmoord plegen als atheïsme wél zingeving geeft?
Dit voelt aan als een no true scotsman. Dat gelovigen die een veilig leven leiden minder zelfmoord plegen lijkt me nogal een open deur. Dat geldt evenveel voor atheisten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Een gelovige, die op een vredige manier gelooft (denk nu niet aan de moslimfundamentalisten, kruisridders en ultra-orthodoxe joden die met stenen gooien naar mensen), zal zijn of haar eigen leven niet willen beëindigen, vanwege God.
Het is al vaker gezegd: agnosticisme en atheisme sluiten elkaar helemaal niet uit.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:35 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik ben overigens agnost en geen gelovige, dus ik bekijk het vrij objectief en niet vanuit een gelovige of atheïstische bril.
Dit is absluut onzin, om twee redenen:quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:54 schreef Begripvol het volgende:
Als je puur cultuurhistorisch kijkt naar boeken zoals de Koran en de Bijbel heb je gelijk. Maar als je er theologisch naar kijkt is het alsof je naar de wiskunde kijkt en stelt dat de axioma's maar een bijzaak zijn.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk zijn er zat rationele argumenten waarom het bestaan van een God onwaarschijnlijk is. Voor mij persoonlijk is het religieuze nu net datgene wat voorbij dat rationele en benoembare gaat. Als zodanig vind ik de Godsvraag weinig interessant meer. Het loslaten van deze vraag werkt ook erg bevrijdend; je kunt dan daadwerkelijk naar schriften als de bijbel en de koran kijken zonder dat deze Godsvraag telkens voorbij komt. Ik zou bijna willen zeggen dat het bestaan van God, als je zoiets al fatsoenlijk kunt definieren, een bijzaak is.
Iemand die zichzelf de vraag stelt waar religie vandaan komt, waarom mensen zulke dingen geloven, kan zich denk ik beter verdiepen in evolutie en psychologie dan in het Christendom en het Boeddhisme.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Ik ervaar IRL en hier ook dat veel kritiek op religie vooral vanuit het ego komt. Er spreekt weinig oprechte interesse uit, en de discussie wordt vooral gevoerd om een bepaald superioriteitsgevoel te bevredigen. Ik geef dat soort kritiek natuurlijk ook; ik neig er ook naar om sommige "Christelijke" opvattingen, zoals hier, als achterlijk te beschouwen. Maar ik probeer dan toch daar voorbij te kijken en te begrijpen waarom iemand zoiets schrijft of vindt. Dat is vele malen moeilijker dan domweg het etiketje "achterlijk" er op zetten. Een dergelijke houding wordt me aangegeven vanuit het Christendom, maar bijvoorbeeld ook uit het Boeddhisme.
Kun je daar voorbeelden van geven?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Misschien is elke religieuze ervaring volledig rationeel te ontleden. Misschien (waarschijnlijk?) bestaat er geen God. Daar kun je jarenlang over bakkeleien. Persoonlijk heb ik op een gegeven moment besloten dit achter me te laten, en te kijken waarin religie me dan wel kan dienen. En dat bleek bijzonder veel te zijn
Mysteries zijn goed, zolang je het ziet als een uitdaging om ze te ontrafelen. Het is de basis van alle wetenschap. Maar zo gauw je het doorgronden van mysteries opgeeft - zoals veel gelovigen doen - ben je intellectueel dood.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Haushofer het volgende:
Waarom zou het geen mysterie mogen zijn? Wordt het beter als het minder mysterieus wordt?
Zeer wijze uitspraak.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:17 schreef Molurus het volgende:
Mysteries zijn goed, zolang je het ziet als een uitdaging om ze te ontrafelen. Het is de basis van alle wetenschap. Maar zo gauw je het doorgronden van mysteries opgeeft - zoals veel gelovigen doen - ben je intellectueel dood.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |