SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN
Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
[ Bericht 5% gewijzigd door Deetch op 05-10-2012 12:05:14 ]Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
Neuh, ik moest daar gewoon meteen aan denken toen ik je post lasquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 11:38 schreef Deetch het volgende:
[..]
Zo te zien is het baggeruurtje begonnen?
Geen ervaring mee.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 09:28 schreef Holy_Goat het volgende:
Iemand ervaring met Excel projectjes op licentie verkopen?
100% krijg je het niet dicht, maar qua security wil ik het wel een beetje de non Excel savvi gebruiker ontmoedigen kopien rond te sturen...
die lijkt er wel op..maar je ziet dat ik een staafdiagram en een curve door elkaar heb...en de curve volgt niet de staaf...wel het gemiddelde ervan, dat is de moeilijkheidquote:Op maandag 8 oktober 2012 12:29 schreef VorteXxX het volgende:
http://www.tushar-mehta.c(...)stribution/index.htm
Zoiets?
Gebruik een listbox, maak zelf iets in vba (veel werk!) of voeg de control toe middels een xladdon vanuit DotNet (C# of VB#)quote:Op maandag 8 oktober 2012 13:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Betere vraag is wellicht:
ik zou graag iets hebben dat bijna hetzelfde kan als een listview control.
Ofwel: meerdere rijen+kolommen, liefst een scrollbar, en evt aanpassen opmaak per rij.
Ook klik/dubbelklik moet werken.
Ik neem aan dat je wel een histogram kunt maken? Deze moet je normaliseren (ywaarde/som(totaal)) en dan heb je dat gedeelte.quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:26 schreef MrNiles het volgende:
is er hier een excel-guru die me kan helpen met het maken van onderstaande grafiek
[ afbeelding ]
het heet iets van sigma curve / gausse curve / normal distribution curve
op internet vind ik wel wat, maar geen goede uitleg hoe ik m kan maken
Of deze: http://www.vertex42.com/ExcelArticles/mc/Histogram.htmlquote:Op maandag 8 oktober 2012 12:29 schreef VorteXxX het volgende:
http://www.tushar-mehta.c(...)stribution/index.htm
Zoiets?
Is je data wel normaal verdeeld dan? heb je de juiste waarde voor gemiddelde en stdev gebruikt?quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:43 schreef MrNiles het volgende:
[..]
die lijkt er wel op..maar je ziet dat ik een staafdiagram en een curve door elkaar heb...en de curve volgt niet de staaf...wel het gemiddelde ervan, dat is de moeilijkheid
en volgens niet het geval in je voorbeeld
Dat laatste lijkt me niet zo handig, aangezien de gebruikers dan ook die addin moeten hebben, toch?quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:36 schreef ralfie het volgende:
[..]
Gebruik een listbox, maak zelf iets in vba (veel werk!) of voeg de control toe middels een xladdon vanuit DotNet (C# of VB#)
[..]
Tsja, je schijnt er om heen te kunnen werkenquote:Op maandag 8 oktober 2012 16:55 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me niet zo handig, aangezien de gebruikers dan ook die addin moeten hebben, toch?
1 | Call createfield("Zaak nr", 7, "Zaak naam", 20, "Open taken", 24.8, "Omschrijving", 35, "(1e) Afronddatum", 13) |
1 2 | Call destroyfield() Call createfield("iets anders", 50, "Nog iets anders",50) |
Wat een mooie, mag ik hebben?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:44 schreef Holy_Goat het volgende:
Heb trouwens al eens eerder iets geklust dat ik in best veel projectjes gebruik, aangezien de datepicker control uit mscomctl.ocx ook gekut geeft op andere office versies. Maar listview dinges is wel iets lastiger
[ afbeelding ]
Volledig dynamisch aan huidige datum. Springen kan met pijltjes per maand, groen is huidige datum, donkergrijs andere data.
Dat was precies waarom ik deze gemaakt hebquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:19 schreef Deetch het volgende:
[..]
Wat een mooie, mag ik hebben?
Ik had er vroeger ook één (2000 versie) maar die doet het niet in excel 2010 en de datepicker control wordt niet meer ondersteund door MS.
Weet je ook toevallig welke optie ik dan moet kiezen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 17:02 schreef VorteXxX het volgende:
heeft dat dan niet met de cel eigenschappen te maken? als ie standaard staat maakt hij geen onderscheid tussen positief en negatief
uuuhhhmm... raar?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:59 schreef -Mirrie- het volgende:
Excel 2007 - NL
Ik ben bezig met een scriptie en heb een vraag over het gebruik van formules in Excel.
Wellicht kan ik hier een oplossing vinden.
Ik wil de mutatie berekenen tussen 2 ratio's.
Bijv. jaar t = 0,5 en jaar t1 = 0,3 (de ratio wordt hierbij negatiever)
Ik wil hierbij niet de absolute mutatie berekenen, maar de percentuele mutatie.
Dus: mutatie = (t1 - t) / t = (0.3 - 0.5) / 0.5 = -0,4
Alles prima, maar nu komt mijn probleem.
Indien jaar t = -0,5 en jaar t1 = -0,3 (de ratio wordt positiever)
mutatie = (t1 - t) / t = (-0.3 - -0.5) / -0.5 = -0,4
Beide mutaties zijn dus -0,4, terwijl de mutatie bij de eerste negatief is en bij de tweede positief.
Zijn er bij jullie formules bekend waarmee dit probleem ondervangen wordt?
Je bent geweldig!!! Dit werktquote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:44 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik denk dat ik em heb
Volgens mij is het:
[ code verwijderd ]
[ afbeelding ]
Met visual basic zou dat wel mogelijk moeten zijn maar dan opent hij op de achtergrond toch dat bestand.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:24 schreef Frixel het volgende:
Kan je sorteren in een bestand terwijl het gesloten blijft?
Omdat in een .csv bestand elders op het netwerk de data staat waaruit ik een LOOKUP moet doen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:57 schreef Basp1 het volgende:
een csv bestand gaan sorteren? Dat bestand zul je dan eerst in een excel instantie moeten importeren.
Waarom wil je dit buiten het opstarten van excel doen?
Waarom niet gewoon dan in vba die csv binnenhalen in een array en daar sorteren?
Hoe dan ook zal dat csv bestand geopend worden om te sorteren en daarna gesloten worden.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:13 schreef Frixel het volgende:
[..]
Omdat in een .csv bestand elders op het netwerk de data staat waaruit ik een LOOKUP moet doen.
Dat is een heel groot bestand en wil ik ook niet open hebben.
Ik heb inmiddels begrepen dat een bestand eerst gesorteerd moet zijn voordat je een LOOKUP functie doet anders krijg je de verkeerde regel.
.csv kan je toch gewoon sorteren?
1 2 3 4 | Dim wkb As Workbook, sht As Worksheet 'Deze regel opent Wel het bestand, maar als object. Het is niet zichtbaar of oproepbaar vanuit excel. Set wkb = GetObject("P:\bestand.csv") 'hier je pad + bestand Set sht = wkb.Sheets(1) '1 is eerste werkblad, of anders werkbladnaam invoeren |
Ook al heet de schijf overal anders dan moet je ook niet de schijfmapping gebruiken maar de directe windows mapping. Dus niet op p:\ maar iets van servernaam\directory\ enz...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:29 schreef Frixel het volgende:
Nee openen is geen optie om diverse redenen.
Meerdere mensen gebruiken dit bestand.
Bij ieder persoon heet de schijf waar die opstaat weer anders.
openen buiten excel lukt me ook wel in VBA en ook de eerste sheet selecteren(dank aan google) alleen weet ik nu niet hoe ik dat sorteren doe.
Als dat sorteren "vlot gaat" hoeft het daarna niet opgeslagen te worden anders wel.
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Dim wkb As Workbook, sht As Worksheet Set wkb = GetObject("P:\voorbeeld.xls") Set sht = wkb.Sheets(1) Set tst = Sheets("Sheet2").Select Range("A17").Select Range("A1:B44").Sort Key1:=Range("B2"), Order1:=xlAscending, Header:= _ xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _ DataOption1:=xlSortNormal Sheets("Sheet1").Select |
op regel 4 "wkb.activate" toevoegenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:17 schreef Frixel het volgende:
Ik heb nu onderstaande (na de alinea) ingebouwd maar dan sorteertt hij een bestand dat op het moment actief is en niet het genoemde bestand.
[ code verwijderd ]
Nee werkt helaas niet. Blijft bij het (ander) bestand dat aktief isquote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:32 schreef Deetch het volgende:
[..]
op regel 4 "wkb.activate" toevoegen
Helaas een foutmeldingquote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:30 schreef Basp1 het volgende:
Wat gebeurt er als je in regel 5 ipv Set tst = Sheets("Sheet2").Select
iets van Set tst = wkb.Sheets("Sheet2").Select zou zetten?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | GetObject ("P:\bestand.csv") Dim wkb As Workbook, sht As Worksheet Set wkb = GetObject("P:\bestand.csv") 'hier je pad + bestand Set sht = wkb.Sheets(1) '1 is eerste werkblad, of anders werkbladnaam invoeren wkb.Activate Range("A1:P60000").Sort Key1:=Range("H2"), Order1:=xlAscending, Header:= _ xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _ DataOption1:=xlSortNormal With Sheets(1) .Columns(3).Insert .Range("C3") = "Collo No" .Range("C4").Resize(.Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row) = "=LOOKUP(C[-1],bestand.csv!R2C8:R60000C8,bestand.csv!R2C6:R60000C6)" On Error Resume Next Application.ScreenUpdating = False wkb.Close False 'anders blijft het wkb in VBA als geopend achter |
Je moet hier het volgende doenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:17 schreef Frixel het volgende:
Ik heb nu onderstaande (na de alinea) ingebouwd maar dan sorteertt hij een bestand dat op het moment actief is en niet het genoemde bestand.
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 | Dim wkb As Workbook, sht As Worksheet Set wkb = GetObject("P:\voorbeeld.xls") Set sht = wkb.Sheets(1) wkb.sht.Range("A1:B44").Sort Key1:=wkb.sht.Range("B2"), Order1:=xlAscending, Header:= _ xlYes, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _ DataOption1:=xlSortNormal |
selecteren, wbk actief hebben of sheet actief hebben is niet nodig.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:30 schreef Basp1 het volgende:
Wat gebeurt er als je in regel 5 ipv Set tst = Sheets("Sheet2").Select
iets van Set tst = wkb.Sheets("Sheet2").Select zou zetten?
iemand?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 12:42 schreef Xperia het volgende:
Hallo allemaal.. ik heb een vraagje:
Ik heb een excel bestand die beveiligd moet worden d.m.v. een wachtwoord, maar tegelijkertijd mag iedereen het Excel bestand wel lezen echter mogen ze geen wijzgingen uitvoeren.
Dus zodra ze het bestand willen openen en wijzigen dienen ze een wachtwoord in te voeren, maar wanneer ze op de button "Alleen lezen" klikken wordt het bestand wel geopend maar dan alleen voor leesrechten.
Hoe stel ik dat in?
Versie: Excel 20120
Zie printscreen om het te verduideleken:
[ afbeelding ]
wat als je dat ding nou eerst echt eens opent als een excel instance. Dat doe ik ook namelijkquote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:41 schreef Frixel het volgende:
Jammer, een foumelding op die regel wkb.sht.Range etc
melding is:
Object doesn`t support this property or method.
1 2 3 4 5 6 7 8 | dim srcwbk As Workbook dim sht As Worksheet Set srcwbk = Workbooks.Open(filename:=strlocation, UpdateLinks:=False) srcwbk.sht.range(....).sort en dan die key ook srcwbk.sht.range(keyrange) Afsluiten kan dan weer met srcwbk.Close savechanges:=true Set srcwbk = Nothing |
Bij werkmap beveiligen kun je aangeven wat er beveiligd moet worden.quote:
Hulp gevraagd van MS Excel professionalsquote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:21 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
bij opslaan als > wachtwoord? of snap ik nu iets niet
Helemaal topquote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:21 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
bij opslaan als > wachtwoord? of snap ik nu iets niet
Volgende keer googelenquote:
quote:Open de betreffende file. Dan klik linksboven op bestand, dan op opslaan als.. In het nieuwe venster zie je rechts EXTRA staan. Klik hierop en selecteer dan "Algemene Opties". Voeg een wachtwoord in bij " wachtwoord voor openen". Klik op OK. Je moet het wachtwoord dan nog eens ingeven. Klik weer op OK. Geef de file een naam ( je mag dezelfde houden als die je had bij het openen) en klik op opslaan. Nu kan je het bestand alleen nog openen met dat wachtwoord.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | Sub test() ' Macro recorded 9-10-2012 by xxx GetObject ("P:\bestand.csv") Dim wkb As Workbook, sht As Worksheet 'Deze regel opent Wel het bestand, maar als object. Het is niet zichtbaar of oproepbaar vanuit excel. Set wkb = GetObject("P:\bestand.csv") 'hier je pad + bestand Set sht = wkb.Sheets(1) '1 is eerste werkblad, of anders werkbladnaam invoeren sht.Range("A1:P60000").Sort Key1:=Range("H2"), Order1:=xlAscending, Header:= _ xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _ DataOption1:=xlSortNormal With Sheets(1) .Columns(3).Insert .Range("C3") = "Collo No" .Range("C4").Resize(.Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row) = "=LOOKUP(C[-1],bestand.csv!R2C8:R60000C8,bestand.csv!R2C6:R60000C6)" On Error Resume Next Application.ScreenUpdating = False wkb.Close False 'anders blijft het wkb in VBA als geopend achter End With End Sub |
je bedoelt dat het niet lukt als het NIET fysiek door excel is geopend?quote:Op maandag 15 oktober 2012 09:20 schreef Frixel het volgende:
Ik kom er nog steeds niet uit met onderstaande macro.
Mijn probleem is dat de file .bestand niet fysiek geopend dient te worden en dat likt dan ook met de optie GetObject ("P:\bestand.csv")
Daardoor is het wel aktief en zichtbaar in VBA.
Dan moet het bestand dus gesorteerd worden (kolom H) en dat wil maar niet lukken als het bestand fysiek door excel geopend is.
Is hier nog een oplossing of aanpassing op de code voor te bedenken?
[ code verwijderd ]
klopt, Als het niet fysiek door Excel is geopend lukt het niet.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:00 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
je bedoelt dat het niet lukt als het NIET fysiek door excel is geopend?
Hoeveel kolommen gaat het om?quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:16 schreef Frixel het volgende:
[..]
klopt, Als het niet fysiek door Excel is geopend lukt het niet.![]()
Het vervelende is dat het bestand groot en op netwerk staat dus duurt het (te)lang voordat het geopend, en bewerkt is.
Dan komt erbij dat de macro meerdere keren per dag gebruikt word en dan hele ritueel steeds herhaald moet worden. Of het moet kunnen zien dat het de eerste keer al gesorteerd is en dat die bewerking niet meer hoeft plaats te vinden!
Dan hoeft het daarna ook niet steeds meer geopend te worden.
Iedere dag is het een nieuw bestand dus 1 keer bewerken en dan nvoorlopig niets meer aan doen is ook geen optie.
Maar ja, dat gaat mijn pet te boven om zoiets te maken
Hmmja. dit gaat me dus te ver. daar moet ik bij afhaken...quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:44 schreef Holy_Goat het volgende:
Je zou ook eens kunnen kijken naar het gebruik van ActiveX data objects
Ik zal eens zoeken op "quicksort " maar vrees dat ik er niet veel verder mee kom. Ik weet waar ik een macro kan maken en plakken in VBA maar dan houd het wel op.quote:Op maandag 15 oktober 2012 11:11 schreef Holy_Goat het volgende:
ik snap alleen niet echt waarom openen vanuit netwerk meer tijd zou kosten als je het echt IN EXCEL opent, dan wanneer je het niet echt opent.
Zou het voor jou ook te ver gaan om alles in te lezen in een 2D array en dan via een quicksort op de key (zoek maar op quicksort, best leuk) alles sorteren + terugstoppen in csv
dus op zich is openen geen probleem, als het maar niet 10x gedaan word? (om te sorteren)quote:Op maandag 15 oktober 2012 11:15 schreef Frixel het volgende:
[..]
Ik zal eens zoeken op "quicksort " maar vrees dat ik er niet veel verder mee kom. Ik weet waar ik een macro kan maken en plakken in VBA maar dan houd het wel op.
Dat openen vergt toch wel tijd iedere keer als de macro gebruikt word. (zeker 10x per dag) en dan doet ie steeds dat openen en sorteren.
klopt. 1x is genoeg als het gesaved word.quote:Op maandag 15 oktober 2012 11:20 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
dus op zich is openen geen probleem, als het maar niet 10x gedaan word? (om te sorteren)
Dan zou ik toch met mijn eerdere code de file echt in excel openen, dan de .sort gebruiken en opslaan.quote:Op maandag 15 oktober 2012 11:21 schreef Frixel het volgende:
[..]
klopt. 1x is genoeg als het gesaved word.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | dim welkedag as date open "locatie/issorted.txt" for input as #1 input #1, welkedag close #1 if welkedag == Date() then exit sub dim srcwbk As Workbook dim sht As Worksheet Set srcwbk = Workbooks.Open(filename:="je locatie hier", UpdateLinks:=False) srcwbk.sht.range(....).sort en dan die key ook srcwbk.sht.range(keyrange) Afsluiten kan dan weer met srcwbk.Close savechanges:=true Set srcwbk = Nothing open "locatie/issorted.txt" for output as #1 write #1, Date close #1 |
Echt heel erg bedankt voor de moeite hoor maar ik haak af.quote:Op maandag 15 oktober 2012 11:25 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Dan zou ik toch met mijn eerdere code de file echt in excel openen, dan de .sort gebruiken en opslaan.
Verder kun je een bestandje ernaast maken bijvoorbeeld issorted.txt en daarin bv de datum van vandaag. Als de datum gisteren is, dan openen en sorteren en datum aanpassen in bestandje. Anders als datum al vandaag is, lekker niet openen en sorteren.
De csv wordt dagelijks gemaakt, toch?quote:Op maandag 15 oktober 2012 11:36 schreef Frixel het volgende:
[..]
Echt heel erg bedankt voor de moeite hoor maar ik haak af.
Dit gaat me te ver om te snappen!
Foutje van mij maar wekelijkse update en bestand word vervangen door bestaand bestand met dezelfde naam.quote:Op maandag 15 oktober 2012 13:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
De csv wordt dagelijks gemaakt, toch?
Kan je niet een macro schrijven die eerst checkt of er al een .xlsx is (die dus netjes gesorteerd opgeslagen is), en zo niet deze aanmaakt? En dat deze dus netjes op volgorde gemaakt wordt.
En dan ook nog een check op datum, verwijder alle .xlsx-bestanden die niet van vandaag zijn ofzo?
Nou ja, dan kan mijn verhaal nog steeds, maar dan wekelijksquote:Op maandag 15 oktober 2012 13:47 schreef Frixel het volgende:
[..]
Foutje van mij maar wekelijkse update en bestand word vervangen door bestaand bestand met dezelfde naam.
Tja, makkelijker gezegt dan gedaan...quote:Op maandag 15 oktober 2012 13:50 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nou ja, dan kan mijn verhaal nog steeds, maar dan wekelijks
Met je macro de bestandsdatum van je csv controleren, als die nieuwe is dan je xslx een nieuw xlsx maken, zo niet dan gebruik je de netjes gesorteerde xlsx
Volgens mij is de grote fout die je maakt, dat je je object niet aan een variabele koppelt. Je moet in mijn ogen iets in deze trant ondernemen:quote:Op maandag 15 oktober 2012 09:20 schreef Frixel het volgende:
Ik kom er nog steeds niet uit met onderstaande macro.
Mijn probleem is dat de file .bestand niet fysiek geopend dient te worden en dat likt dan ook met de optie GetObject ("P:\bestand.csv")
Daardoor is het wel aktief en zichtbaar in VBA.
Dan moet het bestand dus gesorteerd worden (kolom H) en dat wil maar niet lukken als het bestand fysiek door excel geopend is.
1 2 3 4 5 6 7 | Sub test() Dim xl As Excel.Application Dim a As String Set x1 = GetObject("P:\bestand.csv") a = x1.Sheets("Blad1").Range("A1").Value x1.Close End Sub |
Het verhaal is wat lastig te volgen en ook niet te controleren van afstand. Wellicht gebruik je dezelfde bestandsnamen waardoor excel naar het verkeerde geopende bestand blijft kijken. In mijn ogen dien je de registratie van je (bron)prijzen te veranderen. Je zou niet afhankelijk moeten zijn van de oude versie, er dient 1 volledige juiste versie te zijn. Dit kan je bijvoorbeeld realiseren door gebruik te maken van de datum wanneer je prijzen muteert en de datum van je verkoop.quote:
Nope, maar volgens mij kan je dat beter met Visio doen, die kan ook Excel als input verwerken.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 16:47 schreef kostertim het volgende:
Iemand al eens geprobeerd om een organogram te maken vanuit een draaitabel? (Excel 2010)
Ja klopt inderdaad wel denk ik, hebben we alleen niet geïnstalleerd staan op onze werk pc's. Heb het besteld, bedankt voor je tip!quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:21 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nope, maar volgens mij kan je dat beter met Visio doen, die kan ook Excel als input verwerken.
document sluiten en weer opnieuw openen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:15 schreef SummerBreeze het volgende:
Topic niet doorgelezen, excuus als het antwoord al ergens staat.
Excel 2007. Ik heb een koptekst toegevoegd en daarna wil ik mijn spreadsheet weer zien zoals gebruikelijk. Ik druk dus op de knop 'normaal' onder het tabblad 'Beeld'. Helaas krijg ik dan de printmargelijnen te zien. Aangezien ik de huidige sheet wil gaan gebruiken in een presentatie wil ik die stippellijn niet hebben. Hoe krijg ik deze weg?
Dat ik daar nou niet aan gedacht heb...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:25 schreef Deetch het volgende:
[..]
document sluiten en weer opnieuw openen.
graag gedaanquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:27 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Dat ik daar nou niet aan gedacht heb...Heel erg stom.
Dank je wel in ieder geval
Dat zou moeten kunnen werken inderdaad. Helaas maak ik het op een 2007-versie. De doel-pc draait Office 2012 als t goed is..quote:Op donderdag 25 oktober 2012 14:39 schreef Deetch het volgende:
Misschien met deze add-in: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011
Ik ga wel even spelen, thanksquote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:12 schreef ralfie het volgende:
Je zou eigenlijk zelf een algoritme moeten schrijven, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een zogenaamde metafoon index
http://en.wikipedia.org/wiki/Metaphone
Qua werk valt het wel mee, en je hoeft niet te neuken met *tjes etc. Even een functie schrijven in vba en je bent klaar. In de wikipedia referenties staan nog wat bronnen genoemd waaronder een implementatie in vba. Ik zou zeggen, probeer het eens. Je zult wel de metafoon bibliotheek moeten veranderen naar het nederlands, wellicht dat er een nederlandse versie op het internet rondwaart.
http://nodexl.codeplex.com/quote:NodeXL is a free, open-source template for Microsoft® Excel® 2007 and 2010 that makes it easy to explore network graphs. With NodeXL, you can enter a network edge list in a worksheet, click a button and see your graph, all in the familiar environment of the Excel window.
Ik kom net achter deze plugin: http://research.microsoft(...)6-a06c-b609df29756f/quote:Op donderdag 18 oktober 2012 16:47 schreef kostertim het volgende:
Iemand al eens geprobeerd om een organogram te maken vanuit een draaitabel? (Excel 2010)
Misschien dat je er wat aan hebt?quote:Microsoft Treemapper with Excel Add-In
Treemapper is an Excel Add-In that allows an Excel user to quickly and easily generate a treemap visualization of any hierarchical data in Excel, or from a CSV or XML file. Treemapper is based on the Data Visualization Components also available from this group.
http://research.microsoft(...)8-9ebc-c3e9b43a0683/quote:Excel 2007 Web Data Add-In
The Excel 2007 Web Data Add-In makes it easy to use a Web page as a data source in Excel. The add-in plugs into Excel 2007 seamlessly, its entry point located on the Data Tab under the From Web option. The system extracts data by learning from a user’s selection of data they wish to capture into Excel.
http://research.microsoft(...)6-9df2-109dbb8d0867/quote:WinMine Toolkit
The WinMine Toolkit contains a set of tools that allow you to build statistical models from data.
Je zou een macro kunnen scrhijven om de rijen waar de waardering van de vraag gegeven wordt verplaatst achter de antwoord rij, daarna werkt je verticaal zoeken wel.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 17:31 schreef draadstalig het volgende:
Ik moet voor iemand een analyse over een enquete houden. Nu is de enquete al afgenomen en hebben de mensen de mogelijkheid gehad om over 20 vragen een beoordeling van uitstekend t/m slecht en waardering van zeer belangrijk tot onbelangrijk te geven. Jammer genoeg heeft de maker van de enquete geen rekening gehouden met de analyse-fase. Hoe kan ik het beste een uitslag eruit halen hoevaak een bepaald antwoord is gegegeven op een bepaalde vraag. Bv hoevaak hebben mensen op vraag 1 uitstekend gezegd. Als bijlage een voorbeeld.
ik dacht zelf al de X veranderen door een 1, maar vervolgens loop ik helemaal vast. Aantal.als kan niet, verticaal zoeken niet. HELLUP
http://speedy.sh/amBPR/1enquete.xls
Zet in J2 de volgende formule:quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 17:31 schreef draadstalig het volgende:
Ik moet voor iemand een analyse over een enquete houden. Nu is de enquete al afgenomen en hebben de mensen de mogelijkheid gehad om over 20 vragen een beoordeling van uitstekend t/m slecht en waardering van zeer belangrijk tot onbelangrijk te geven. Jammer genoeg heeft de maker van de enquete geen rekening gehouden met de analyse-fase. Hoe kan ik het beste een uitslag eruit halen hoevaak een bepaald antwoord is gegegeven op een bepaalde vraag. Bv hoevaak hebben mensen op vraag 1 uitstekend gezegd. Als bijlage een voorbeeld.
ik dacht zelf al de X veranderen door een 1, maar vervolgens loop ik helemaal vast. Aantal.als kan niet, verticaal zoeken niet. HELLUP
http://speedy.sh/amBPR/1enquete.xls
1 | =ALS(HORIZ.ZOEKEN($I$2;B2:G3;2;ONWAAR)="X";1;0) |
1 | =SOM.ALS(J:J;"<>#N/B") |
Geprobeerd, maar dit is geen geldige formule.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 10:04 schreef Jesse_ het volgende:
countif(OR(DU>8;R="E";R="F";R="G";R="H";))
Zou zoiets niet werken?
Je hebt gelijk. Geen idee hoe je dit zou kunnen doen, zonder een macro.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 10:37 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Geprobeerd, maar dit is geen geldige formule.
Dat is ook logisch aangezien je verkeerd verwijst naar de kolom.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 10:37 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Geprobeerd, maar dit is geen geldige formule.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! In kolom R heb ik alleen 'A', 'B'.... 'G', 'H' staan, dus geen kruisje. En van die acht verschillende letters, moeten er dus vier geteld worden (E, F, G, H).quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 12:47 schreef Deetch het volgende:
Met sumproduct kun je dat allemaal in 1 keer doen:
=SUMPRODUCT((DU2:DU250>9)+(R2:R250<>""))-SUMPRODUCT((DU2:DU250>9)*(R2:R250<>""))
De eerste sumproduct telt op voor welke rijen het criterium DU>9 geldt of waar R niet leeg is. Deze neemt dus de dubbelingen mee. OF doe je dus met een +
De tweede sumproduct telt alleen de rijen waarin geldt dat zowel DU>9 als R is niet leeg. Dit zijn de dubbelingen
Door nu het aantal dubbelingen af te trekken van het totaal inclusief dubbelingen houdt je alleen het aantal rijen over waar of DU>9 of R <> leeg of allebei geld..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | R DU A 4 F 9 F 1 G 2 A 2 B 3 C 1 C 6 E 10 F 4 E 3 E 5 D 5 H 6 H 9 C 11 F 7 |
1 2 3 4 | Ma Di Wo Do Vr Total Workload 20 18 19 21 22 ? Handled items 19 18 18 20 20 ? Open items 1 0 1 1 2 ? |
1 2 3 4 | Ma Di Wo Do Vr Total Workload 0 50 71 0 85 ? Handled items 0 30 40 0 85 ? Open items 0 20 31 0 0 ? |
Bedankt Deetch! Krijg nu nog een #N/A-fout btw, maar de formule lijkt op zich te kloppenquote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:41 schreef Deetch het volgende:
@Saekerhett:
Zo dan?
=SUMPRODUCT(--(DU2:DU250>8))+SUMPRODUCT(--(R2:R250={"E","F","G","H"}))-SUMPRODUCT((DU2:DU250>8)*(R2:R250={"E","F","G","H"}))
Bovenstaande formule moet je zelf even aanpassen voor andere ranges
Dank je, ik kijk even.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 15:51 schreef Deetch het volgende:
Dan heb je ws. nog ergens een fout in de formule. In deze link staat hoe je een en ander kunt oplossen. Je kunt dan nl. zien wat de fout veroorzaakt.
http://office.microsoft.c(...)ror-HP005203936.aspx
Klopt, hier heb ik een Engelse Office 2010.quote:Trouwens ik ben steeds uitgegaan van office 2007 of 2010 met engels als taal, dat klopt toch?
Zal dat ook eens proberen. Maar een #N/A-fout betekent toch wel dat in elk geval de structuur van de formule klopt?quote:Variaties met de tekst tussen accolades { } die ik wel eens ben tegengekomen is:
{"E"\"F"\"G"\"H"}
Dit net gedaan en ik kreeg geen foutmelding meer! Alleen klopt de waarde niet. Ik krijg nu het getal 41 te zien, terwijl er 1 moet komenquote:Op dinsdag 30 oktober 2012 15:51 schreef Deetch het volgende:
Variaties met de tekst tussen accolades { } die ik wel eens ben tegengekomen is:
{"E"\"F"\"G"\"H"}
Wat voor waarde geven de afzonderlijke delen van de formule? Zelf even de goeie syntax gebruiken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 16:09 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dit net gedaan en ik kreeg geen foutmelding meer! Alleen klopt de waarde niet. Ik krijg nu het getal 41 te zien, terwijl er 1 moet komen
Deze geeft 39, terwijl het 1 moet zijn.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 17:43 schreef Deetch het volgende:
[..]
Wat voor waarde geven de afzonderlijke delen van de formule? Zelf even de goeie syntax gebruiken.
sumproduct --DU>8 :
Deze geeft 1, en dat klopt, dus dit deel is goed!quote:sumproduct R=E\F\G\H :
Deze geeft de #N/A-fout.quote:sumproduct R=E,F,G,H :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | 0 3 1 8 2 3 3 9 4 8 5 5 6 5 7 1 8 5 9 0 10 0 11 0 12 1 13 0 14 0 15 0 16 0 |
Je hebt helemaal gelijk. Ik moest handmatig de kolom DU converteren naar nummers, en nu werkt het perfectquote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:04 schreef Deetch het volgende:
De cellen in kolom DU moeten wel echte getallen bevatten en geen tekst. Een getal kan ook als tekst in je kolom staan. Dan staat hij meestal links uitgelijnd. Getallen staan standaard rechts uitgelijnd. Dit kun je checken door de functie =ISTEXT(celverwijzing) of =ISNUMBER(celverwijzing)
Als er tekst in een cel staat telt deze ook als meer dan 8, een spatie is ook tekst
Als er een formule staat waarvan de uitkomst een lege teksttring is (zoals: =IF(B5="","","") ) telt deze ook als meer dan 8. "" betekent namelijk een tekststring met lengte 0.
tja dat is de wondere wereld van office 2010 waarin de software voor de gebruiker denkt ook als hij dat niet wilquote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:16 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Ik moest handmatig de kolom DU converteren naar nummers, en nu werkt het perfect
Maar wel gek, want ik had al heel vaak de hele kolom geselecteerd en het format op number gezet. Geen idee waarom hij dit telkens weer omzet naar tekst.
Zal nog wel even verder zoeken of dat een optie in Excel 2010 in, maar voor nu hartstikke bedankt!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 10:35 schreef Deetch het volgende:
[..]
tja dat is de wondere wereld van office 2010 waarin de software voor de gebruiker denkt ook als hij dat niet wil![]()
Maar fijn dat het nu werkt.
1 2 3 4 5 | 1 3511MR 2 2233RL 1 3511MR 1 1234LL 2 2233RL |
nee hoeft niet automatisch.. Maar dit werkt niet natuurlijk... stel ik voeg ze beide samen ( 95K + 80K).. haal alle dubbele er uit, dan zit ik weer met 95K want ik heb immers 80K dubbele toegevoegd.. Terwijl ik de 15K unieke wil hebbenquote:Op vrijdag 2 november 2012 11:22 schreef Hiya het volgende:
Móet het automatisch gebeuren? Anders zou je de eerste kolom onder de tweede kolom kunnen kopiëren. Daarna via data remove doubles selecteren.
ik begrijp het niet helemaal.. Misschien was mijn voorbeeld ook heel slecht.. even een beter voorbeeld:quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:36 schreef DaFan het volgende:
Als het maar eenmalig even hoeft is het makkelijkst om in kolom B, als alles onder elkaar staat in A, te tellen hoe vaak A1 voorkomt in hele kolom A en dat doortrekken. Daarna filteren waar er 1 staat.
Pivot Table zou moeten werken-quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:26 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
nee hoeft niet automatisch.. Maar dit werkt niet natuurlijk... stel ik voeg ze beide samen ( 95K + 80K).. haal alle dubbele er uit, dan zit ik weer met 95K want ik heb immers 80K dubbele toegevoegd.. Terwijl ik de 15K unieke wil hebben
Oh nog makkelijker, dan doe je in kolom Dquote:Op vrijdag 2 november 2012 11:51 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
ik begrijp het niet helemaal.. Misschien was mijn voorbeeld ook heel slecht.. even een beter voorbeeld:
naam a naam B naam C
11 11 11
11 11 11
22 222 22222
22 222 22222
5555 555 555
5555 555 555
444 555 444
als ik beide lijsten onder elkaar zet.. en sorteer krijg ik zoiets.. ik wil alleen de rij 444 555 444 overhouden.. Maar ik kom er niet uit
1 | =A1=B1=C1 |
als je de data sorteert op de linker kolom kun je het vrij eenvoudig handmatig doen, zeker als het een malig moet gebeuren.quote:Op vrijdag 2 november 2012 09:55 schreef Regenbui het volgende:
Gents,
Na heel wat pogingen met vlookup, match en index kom ik er toch niet uit. Onderstaand twee kolomen met in kolom A een nummering en in B een postcode. Nu wil ik controleren of alle cellen in kolom A met een waarde van 1, dezelfde naastliggende waarde (postcode) in kolom B hebben.
Maar..., zodra ik de formule naar beneden trek en in kolom A een nieuwe waarde tegenkom (2 in dit geval) hij controleert of alle waarde met 2 in kolom A, dezelfde naastliggende waarde in kolom B hebben. Is dit mogelijk?
[ code verwijderd ]
nee dat klopt nietquote:Op vrijdag 2 november 2012 17:55 schreef DaFan het volgende:
[..]
Oh nog makkelijker, dan doe je in kolom D
[ code verwijderd ]
En filter je daarna op ONWAAR.
Ik gok dat het zal komen door de < en >. Maak er eens 0-25 en 50-99 van? (Of 50-150)..quote:Op zondag 4 november 2012 13:35 schreef einzeinz het volgende:
Ik geraak gedemotiveerd van Excel. Het programma doet niet wat het moet doen.
Kan iemand me helpen of uitleg geven? Eén van de vragen is de volgende.
Geef aan in welke leeftijdscategorie u thuishoort
<25 / 7 / 4%
25-30 / 34 / 20%
30-35 / 38 / 22%
35-40 / 25 / 15%
40-45 / 23 / 13%
45-50 / 17 / 10%
>50 / 28 / 16%
Vraag is duidelijk denk ik? Kolom 2 zijn de aantal ingevulde en kolom 3 is het percentage.
Nu zou ik dus graag kolom 1 en 2 hebben om een grafiek te maken, ik kies een staafgrafiek.
Maar dan gooit Excel ineens alles om en is >50 de eerste en <25 de laatste in de grafiek. En dan begin ik pietje precies en wil ik de gegevens zoals ik ze opgeef maar een mogelijkheid om de selectie om te draaien is er niet.
Mijn grafiek moet met <25 beginnen en met >50 eindigen.
Ik zoek er nu al 6 uur op maar heb nog geen antwoord gevonden, wie helpt me?
Waarom verdraait Excel de gegevens in de grafiek?
Wat moet de output worden??quote:Op vrijdag 2 november 2012 09:55 schreef Regenbui het volgende:
Gents,
Na heel wat pogingen met vlookup, match en index kom ik er toch niet uit. Onderstaand twee kolomen met in kolom A een nummering en in B een postcode. Nu wil ik controleren of alle cellen in kolom A met een waarde van 1, dezelfde naastliggende waarde (postcode) in kolom B hebben.
Maar..., zodra ik de formule naar beneden trek en in kolom A een nieuwe waarde tegenkom (2 in dit geval) hij controleert of alle waarde met 2 in kolom A, dezelfde naastliggende waarde in kolom B hebben. Is dit mogelijk?
[ code verwijderd ]
Oude excel, of gesaved als xls ipv xlsx?quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:32 schreef Holy_Goat het volgende:
Irritant!
Wil ik een kolom toevoegen met een macro; mag het niet. 'To prevent loss of data .... you try to shift non blank cells off the sheet blbalabla' zoiets.
Echter, ik heb vanaf kolom AB niets meer in het werkblad staan.
Ik heb ook geen afbeeldingen, niets.
Er staat ook nog iets als: or define what blank cells are in the settings etc. Maarja, dat kan ik nergens vinden. Hulp?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |