Amerika zal het toch nooit goed doen in jouw ogen. Als zij ingrijpen en Assad verdrijven sta je wel te springen zeker?quote:Op zaterdag 29 september 2012 02:51 schreef pureheart het volgende:
Apart he.. Amerika steunt de (sunni) mujahideen maar laat Assad de sunni moslims al een jaar lang afslachten. Yeah.. that makes sense
Iig niet in een boek dat berstensvol bewezen fouten staat.quote:Op zaterdag 29 september 2012 03:24 schreef pureheart het volgende:
[..]
Hoe zou je het woord van God moeten herkennen volgens jou?
Vetgedrukte: Dit zuig je gewoon uit je duim.
Dat geloof ik en hebt ook gelijk. Maar dit mag in de 21e eeuw toch niet meer gebeuren? Waar de ene helft Vd wereld ontwikkeld is en de ogen dichtdoet voor de -blijkbaar- minder ontwikkelde andere helft.quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:38 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dit gebeurt altijd in oorlogssituaties wanneer het om smerige burgeroorlogen gaat. Verkrachting is niets nieuws maar al een eeuwenoud gebruik om de tegenstander te vernederen en uiting te geven aan eigen boosheid en onder constante hoogspanning staan in het heetst van de strijd. Moslim, Christen, de Paus of wie dan ook. Uiteindelijk een mens die misdaden begaan. Niet voor niets zegt men dat de men iemand wel uit een oorlog kan halen maar de oorlog niet uit hem.
PS: Praat het niet goed. Maar was te verwachten. Hoe smeriger die strijd wordt hoe men (van beide kanten) alles gaat inzetten.
Dat hangt heel erg af van de landen die over de wereld heersen/Amerika/Rusland/China.quote:Op zaterdag 29 september 2012 12:22 schreef Aloulou het volgende:
Ik ben van mening dat de ontwikkelingen en revoluties in Arabische landen in ieder geval een klein stapje opweg zijn naar meer politieke inspraak. Ongeacht de uitkomst ervan. Regeren op basis van een soort maatschappelijke consensus ipv militair gezien gewoon macht afdwingen en wie zijn bek opentrekt wordt gemarteld of afgemaakt. In die zin kan je de demonstraties zien als een begin om een stap in de 21e eeuw te zetten op politiek niveau. Hoor en wederhoor, verantwoording afleggen en dat eist men ook. Niet meer 1 familie die regeert en iedereen die hen tegenspreekt wordt door de geheime dienst opgespoord en indien hij niet inbindt keihard aangepakt. Maar ook dat is een proces. En hier hebben de Arabische dictators zich vrijwel allemaal verkeken op de jarenlange passieve houding van de bevolking. Vergelijk het met Latijns-Amerikaanse landen waar in de jaren 70 een groot deel ook dictatuur van was en in de 20 jaar erna er een verandering heeft plaatsgevonden. Ik zou zeggen: eindelijk zijn Arabieren aan de beurt .Werd eens tijd.
Hoe zijn de "moffenhoeren" behandeld na de bevrijding?quote:Op zaterdag 29 september 2012 08:51 schreef Sosa het volgende:
Ik begrijp niet dat al die moslims alleen maar moorden en verkrachten. Eigen familieleden notabene. Misschien generalistisch gesteld en zwartwit, maar dit soort dingen gebeuren niet op zo'n schaal in de westerse wereld. Maar nee het ligt niet aan het geloof. Zal wel genetisch zijn dan. Bah
Nee hoor waarom zou ik dat moeten doen ? Over de positie van de vrouw binnen de moslimwereld is inmiddels echt wel genoeg bekend en als jij er niks over weet dan kun je je op eigen kracht ff gaan inlezen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 02:39 schreef pureheart het volgende:
[..]
Kun je bewijzen dat dit een typisch moslimmannen trekje is?
Amerika krijgt zijn eigen revolutie. Is al begonnen in de vorm van de originele Tea-party (gekaapt door de Republikeinen) en Occupy. De MO-revoluties kunnen alleen slagen als het Westen mee verandert. En dat is begonnen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 12:32 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat hangt heel erg af van de landen die over de wereld heersen/Amerika/Rusland/China.
Bahrein en Saudi-Arabië zullen bijvoorbeeld nooit bevrijd worden van dat stelletje onderdrukkers omdat het tegen de belangen van de VS in gaat.
Hallo Calimero, jij ook hier? Bij mijn weten zijn de mannen van Assad ook gewoon moslim. Al zijn sommige fundamentalisten dat natuurlijk niet met mij eens.quote:Op zaterdag 29 september 2012 02:41 schreef pureheart het volgende:
[..]
Getuigenissen van moslims zijn per definitie onwaar. Toch?
Das 67 jaar geleden, de wereld ziet er wel wat anders uit tegenwoordig.quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe zijn de "moffenhoeren" behandeld na de bevrijding?
Dat zit hem niet in de tijd, dat zit hem in de omstandigheden. Ook jij kan je als een beest misdragen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 16:23 schreef Sosa het volgende:
[..]
Das 67 jaar geleden, de wereld ziet er wel wat anders uit tegenwoordig.
Hmm, de publieke "shaming" van moffenmeisjes is een bekend gegeven, maar massale verkrachting? Heb je daar (betrouwbare) bronnen voor?quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op een hele verdienstelijke manier waarmee Nederland ineens een stel beroepskappers rijker was, en geen massaverkrachters en moordenaars zoals jij hier probeert te insinueren.quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 29 september 2012 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zit hem niet in de tijd, dat zit hem in de omstandigheden. Ook jij kan je als een beest misdragen.
Wat hathor zegt dus.quote:Op zaterdag 29 september 2012 16:37 schreef Hathor het volgende:
[..]
Op een hele verdienstelijke manier waarmee Nederland ineens een stel beroepskappers rijker was, en geen massaverkrachters en moordenaars zoals jij hier probeert te insinueren.
Dit probeer ik ook niet te weerleggen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 17:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Onzin. Onze beschaving is een dun laagje vernis, in stand gehouden door welvaart en relatieve veiligheid. De meeste rellers in Haren waren keurige jongens en meisjes.
Een beetje armoede, geweld en chaos, en de meeste mensen veranderen in beesten.
Maar dat betekend niet dat ze daarmee dat "erger" ook idd voorkomen hebben. Je kan slechts stellen dat het "erger" niet door de staat gesanctioneerd was.quote:Op zaterdag 29 september 2012 17:29 schreef Sosa het volgende:
Overigens werden de 'moffenmeiden' gecontroleerd kaalgeschoren, hetgeen onder toezicht en toetemming vd Militaire admin, om zo erger te voorkomen (lees: publieke terechtstellingen). Dus zelfs toen had men al enig besef wat wel/niet door de beugel kon. Dat praat het echter niet goed, maar toch!
Juist wél! Dat was juist de hele gedachte achter het gecontroleerd laten botvieren van de collectieve woede op de 'burger'-collaborateurs. Ipv dat men eigenrichting nam en er mensen terechtgesteld werd. Er werd dus een 'limiet' op vergelding gezet in vorm van publieke vernedering.quote:Op zaterdag 29 september 2012 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat betekend niet dat ze daarmee dat "erger" ook idd voorkomen hebben. Je kan slechts stellen dat het "erger" niet door de staat gesanctioneerd was.
Dat was vast de bedoeling, dat bewijst niet dat dat goed gelukt is. Het zegt niets over het aantal (massa)-verkrachtingen dat wél heeft plaatsgevonden.quote:Op zaterdag 29 september 2012 17:56 schreef Sosa het volgende:
[..]
Juist wél! Dat was juist de hele gedachte achter het gecontroleerd laten botvieren van de collectieve woede op de 'burger'-collaborateurs.
quote:Maar je hebt in 1 ding gelijk,en dat is dat oorlog (of de aanloop er naartoe) het slechtste in de mens losmaakt helaas..
Euh, ik begrijp je niet helemaal.. In de links die je eerder zelf aanvoerde (was ook al enigzins bekend met de stof) werd juist gewezen op het belang van het funnelen/sturen van de volkswoede. Onder toezicht, om erger te voorkomen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat was vast de bedoeling, dat bewijst niet dat dat goed gelukt is. Het zegt niets over het aantal (massa)-verkrachtingen dat wél heeft plaatsgevonden.
[..]
Ik heb een aantal verslagen gelezen over groepen meisjes die na het dorpsplein-event in een loods of school verder behandelt werden.quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:28 schreef Sosa het volgende:
[..]
Euh, ik begrijp je niet helemaal.. In de links die je eerder zelf aanvoerde (was ook al enigzins bekend met de stof) werd juist gewezen op het belang van het funnelen/sturen van de volkswoede. Onder toezicht, om erger te voorkomen.
Overigens ging het er hardhandig en bloederig aan toe soms, met heggescharen enzo (meestal lieten ze 1 plukje haar over waar een oranje lintje aan gebonden werd..)
Maar omdat het op dorpspleinen en straten uitgevoerd werd, zijn vlgs mij verkrachtingen etc. miniem gebleven,
Dat is afschuwelijk. Maar daderiniatief, niet in opdracht vh leger, zoals in Syrië (ea landen waar dit gebeurt)quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb een aantal verslagen gelezen over groepen meisjes die na het dorpsplein-event in een loods of school verder behandelt werden.
In veel gevallen is het ook niet in opdracht van het leger.quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:32 schreef Sosa het volgende:
[..]
Dat is afschuwelijk. Maar daderiniatief, niet in opdracht vh leger, zoals in Syrië (ea landen waar dit gebeurt)
Sowieso heb ik het idee dat georganiseerde verkrachting meer iets is wat zich bij internationale/interetnische conflicten afspeelt, of in elk geval in van die typische "alles of niets"-situaties waarbij het niet in de bedoeling ligt dat er achteraf weer een modus vivendi wordt gevonden.quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:32 schreef Sosa het volgende:
[..]
Dat is afschuwelijk. Maar daderiniatief, niet in opdracht vh leger, zoals in Syrië (ea landen waar dit gebeurt)
Ik heb nog geen bronnen kunnen vinden die ondubbelzinnig van groepsverkrachting spreken. Mishandeling en seksuele intimidatie van met name gedetineerden worden wel genoemd, en ook "ongeoorloofde relaties". Maar niets over het massaal verkrachten van moffenmeiden in loodsen en scholen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 18:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb een aantal verslagen gelezen over groepen meisjes die na het dorpsplein-event in een loods of school verder behandelt werden.
Dat ''ingrijpen'' kunnen ze natuurlijk achterwege laten, we weten allemaal wat dat inhoudt.quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:41 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Amerika zal het toch nooit goed doen in jouw ogen. Als zij ingrijpen en Assad verdrijven sta je wel te springen zeker?
En de mujahedin zijn niet (louter) soenni. Noch de slachtoffers. Iedereen die zich tegen Assad verzet kan de kogel verwachten. Alawi, Christen of soenniet. Het is geen sektarische strijd, ookal willen sommige mensen dat er graag van maken.
Tja.. moslims worden onderdrukt in hun eigen land. Wie zou niet ''doordraaien'' als hij in zijn eigen onderdrukt wordt door een minderheid? Het gaat trouwens wel verder dan onderdrukken.quote:Op zaterdag 29 september 2012 08:51 schreef Sosa het volgende:
Ik begrijp niet dat al die moslims alleen maar moorden en verkrachten. Eigen familieleden notabene. Misschien generalistisch gesteld en zwartwit, maar dit soort dingen gebeuren niet op zo'n schaal in de westerse wereld. Maar nee het ligt niet aan het geloof. Zal wel genetisch zijn dan. Bah
Zullen we die ''fouten'' stuk voor stuk bespreken?quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Iig niet in een boek dat berstensvol bewezen fouten staat.
Of wordt sperma volgens jou rond de nieren aangemaakt?
Omdat een mening zonder onderbouwing, tja... dom is?quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:47 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor waarom zou ik dat moeten doen ? Over de positie van de vrouw binnen de moslimwereld is inmiddels echt wel genoeg bekend en als jij er niks over weet dan kun je je op eigen kracht ff gaan inlezen.
Moskeeën aanvallen, koran's verbranden, koranverzen oplezen en er spottend overdoen.. ja dan ben je nog zeker moslimquote:Op zaterdag 29 september 2012 13:49 schreef Nobu het volgende:
[..]
Hallo Calimero, jij ook hier? Bij mijn weten zijn de mannen van Assad ook gewoon moslim. Al zijn sommige fundamentalisten dat natuurlijk niet met mij eens.
O maar ik ben ook dom, heel errug dom. Wat kun je anders van een vrouw verwachtenquote:Op zaterdag 29 september 2012 20:26 schreef pureheart het volgende:
[..]
Omdat een mening zonder onderbouwing, tja... dom is?
Zullen we theologische discussies ergens anders voeren?quote:Op zaterdag 29 september 2012 20:25 schreef pureheart het volgende:
[..]
Zullen we die ''fouten'' stuk voor stuk bespreken?
Vetgedrukte: Ik werk graag met bronnen. Waar staat dat precies?
Okidoki!quote:Op zaterdag 29 september 2012 20:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zullen we theologische discussies ergens anders voeren?
Ik zou het eerlijk waar niet weten. En hoop het ook nooit mee te maken.quote:Op zaterdag 29 september 2012 20:22 schreef pureheart het volgende:
[..].
Wat zou jij ervan vinden als wij moslims hier de macht zouden hebben en ieder die zijn mond daarover durft te open te trekken op te pakken en te martelen tot de dood?
Dat is wat de mujahideen in Syrie ook doen. Tot nu toe geen enkel bewijs dat hun aanpak het vermoorden van onschuldigen en martelen en verkrachten van mensen betreft.quote:Op zaterdag 29 september 2012 20:37 schreef Sosa het volgende:
[..]
Ik zou het eerlijk waar niet weten. En hoop het ook nooit mee te maken.
Maar ik DENK dat ik me zou aansluiten bij een soort verzet. Maar dat is alleen omdat ik de andere kant ken. Als ik zo opgegroeid zou zijn, zou ik me aansluiten bij datgene wat mijn persoonlijke vrijheid (en van mijn famille en dierbaren) zo groot mogelijk maakt. Maar er niet voor moorden of verkrachten.
Maargoed, geloof speelt hier natuurlijk een rol. Als atheïst laat ik mij leiden door absolute waarheden, niet door subjectieve denkwijzen. Echter, in het MO heeft men geen keus natuurlijk.
.. en daarom moeten we als internationale gemeenschap ook ingrijjpenquote:Op zaterdag 29 september 2012 20:45 schreef pureheart het volgende:
[..]
Dat is wat de mujahideen in Syrie ook doen. Tot nu toe geen enkel bewijs dat hun aanpak het vermoorden van onschuldigen en martelen en verkrachten van mensen betreft.
Van de soldaten van Assad is er juist heel veel materiaal te vinden dat ze dit allemaal doen.
Dat kunnen jullie doen door van jullie overheden te eisen dat ze het het contact tussen Assad en Iran onmogelijk maken (Iran geeft hulp d.m.v. mankracht en wapens).quote:Op zaterdag 29 september 2012 21:02 schreef Sosa het volgende:
[..]
.. en daarom moeten we als internationale gemeenschap ook ingrijjpen
Dat gebeurt niet. Alleen de VN kan dat. En dat word geblokt door Rusland en China.quote:Op zaterdag 29 september 2012 21:13 schreef pureheart het volgende:
[..]
Dat kunnen jullie doen door van jullie overheden te eisen dat ze het het contact tussen Assad en Iran onmogelijk maken (Iran geeft hulp d.m.v. mankracht en wapens).
Rest er nog 1 alternatief waar het Syrische volk tevreden mee zou zijn; wapens krijgen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 21:17 schreef Sosa het volgende:
[..]
Dat gebeurt niet. Alleen de VN kan dat. En dat word geblokt door Rusland en China.
Er zijn nu wel genoeg moslims die via turkije naar Syrie gaan om te helpen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 21:22 schreef pureheart het volgende:
[..]
Rest er nog 1 alternatief waar het Syrische volk tevreden mee zou zijn; wapens krijgen.
Maar dat doen ze natuurlijk niet en ieder moslim die richting Syrië trekt om te helpen wordt opgepakt onder de mom van ''potentiële terrorist''. Daarom zien moslims het Westen (de regeringen dan) als vijand. Ze belemmeren iedere poging van ons om ons toestand te verbeteren.
Genoeg moslims die er heen willen dat klopt. Maar een deel onderneemt niks omdat ze weten dat ze onderweg tegengehouden worden door jullie overheden, zie bv volgende link: http://www.volkskrant.nl/(...)reurnetwerk-op.dhtmlquote:Op zaterdag 29 september 2012 21:38 schreef rakotto het volgende:
[..]
Er zijn nu wel genoeg moslims die via turkije naar Syrie gaan om te helpen.
Niet ingrijpen is niet goed dus, wel ingrijpen ook niet. Waarom dan op een van deze twee keuzes van Amerika afgeven? Het is sowieso nooit goed.quote:Op zaterdag 29 september 2012 20:17 schreef pureheart het volgende:
Dat ''ingrijpen'' kunnen ze natuurlijk achterwege laten, we weten allemaal wat dat inhoudt.
Welke vriendschap van Assad en het Westen? Men zag tien jaar geleden als Assad als onderdeel van het probleem in het Midden-Oosten omdat hij met Iran actief zich bemoeide met Libanon (Hizbullah en andere pro-Syrie partijen) en zowel Iran als Hizbullah steunde, en bewapende de laatste. Hizbullah had nooit de wapens gehad zonder Syrische hulp van Assad als aangrenzend land. Men heeft geprobeerd hem (Syrie) en Iran uit elkaar te trekken door weer te onderhandelen over de Golan.quote:Op zaterdag 29 september 2012 20:17 schreef pureheart het volgende:
Maar die vriendschap tussen Assad en het Westen in het verleden zegt voor mij meer dan genoeg. Kolonialisme gekleed in een ander jasje.
Welke Islam mag niet perse aan de macht? Concrete voorbeelden praat wat makkelijker.quote:Op zaterdag 29 september 2012 20:17 schreef pureheart het volgende:
Het is een ideologische strijd. Islam kan en mag niet van ze aan de macht. Daar is iedereen in de wereld het overeens (behalve de ''fundamentalistische'' sunni moslims).
Hij heeft ook geen probleem met soennieten, genoeg in de inner circle te vinden. Zoals hij geen probleem heeft met een Christen, of Koerd. Zolang ze zich niet tegen hem keren of openlijk bekritiseren...dan blijft er ook van de andere groepen weinig overquote:Op zaterdag 29 september 2012 20:17 schreef pureheart het volgende:
Die alawi (ongelovige is een beter woord) van een Assad heeft geen problemen met de christenen en sjiieten, nee die feesten regelmatig samen terwijl er aan de overkant kinderen sterven.
Je vergeet een alternatief: Moslims het zelf maar laten oplossen en dat houdt in; HUN NIET TEGENWERKEN, wat ze dus doen met die zgn anti-terreur wetten.quote:Op zaterdag 29 september 2012 22:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Niet ingrijpen is niet goed dus, wel ingrijpen ook niet. Waarom dan op een van deze twee keuzes van Amerika afgeven? Het is sowieso nooit goed.
[..]
Welke vriendschap van Assad en het Westen? Men zag tien jaar geleden als Assad als onderdeel van het probleem in het Midden-Oosten omdat hij met Iran actief zich bemoeide met Libanon (Hizbullah en andere pro-Syrie partijen) en zowel Iran als Hizbullah steunde, en bewapende. Men heeft geprobeerd hem (Syrie) en Iran uit elkaar te trekken door weer te onderhandelen over de Golan.
[..]
Welke Islam mag niet perse aan de macht? Concrete voorbeelden praat wat makkelijker.
[..]
Hij heeft ook geen probleem met soennieten, genoeg in de inner circle te vinden. Zoals hij geen probleem heeft met een Christen, of Koerd. Zolang ze zich niet tegen hem keren of openlijk bekritiseren...dan blijft er ook van de andere groepen weinig over
Chill jonge, mijn overheid is nu gebonden aan Morsi.quote:Op zaterdag 29 september 2012 21:56 schreef pureheart het volgende:
[..]
Genoeg moslims die er heen willen dat klopt. Maar een deel onderneemt niks omdat ze weten dat ze onderweg tegengehouden worden door jullie overheden, zie bv volgende link: http://www.volkskrant.nl/(...)reurnetwerk-op.dhtml
Jullie politici hebben namelijk liever dat moslims sterven dan dat ze geholpen worden.
Nou ja.. gelukkig heeft God een Hel geschapen waar ze straks eeuwig in mogen lijden.
Moslims, in de breedste zin van het woord, komen onderling er totaal niet uit op vreedzame wijze. Elk Arabisch-Islamitisch land waar de discussie over de Islam beginnen in de publieke ruimte leidt het tot spanningen. Salafisten bekritiseren de Moslimbroeders dat ze "te soft" zijn, Islam light. Moslimbroeders bekritiseren de seculiere Moslims dat dat sowieso niet samengaat met Moslim zijn. Ultra-jihadies bekritiseren de salafisten dat zij toegeven aan druk om de gewapende strijd en het ongelovig verklaren van Moslims die niet met sharia werken te laten varen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 22:18 schreef pureheart het volgende:
Je vergeet een alternatief: Moslims het zelf maar laten oplossen en dat houdt in; HUN NIET TEGENWERKEN, wat ze dus doen met die zgn anti-terreur wetten.
Kijk, iemand met verstandquote:Op zaterdag 29 september 2012 22:30 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Moslims, in de breedste zin van het woord, komen onderling er totaal niet uit op vreedzame wijze. Elk Arabisch-Islamitisch land waar de discussie over de Islam beginnen in de publieke ruimte leidt het tot spanningen. Salafisten bekritiseren de Moslimbroeders dat ze "te soft" zijn, Islam light. Moslimbroeders bekritiseren de seculiere Moslims dat dat sowieso niet samengaat met Moslim zijn. Ultra-jihadies bekritiseren de salafisten dat zij toegeven aan druk om de gewapende strijd en het ongelovig verklaren van Moslims die niet met sharia werken te laten varen.
Als er een ding is dat vaststaat is het dat Islamisten onderling totaal niet eens kunnen worden wanneer zij samen een land moeten regeren. Kijk Libie waar de graven vernield werden en veel Moslims opstonden en boos waren, ook Raad van Schriftgeleerden (soennieten). Kijk Algerije waar de extreme wahabies alle overheidsdienaren ongelovig verklaarden en daarmee hun bloed halal omdat zij deel uitmaakten van een overheid "die oorlog tegen Islam voerde" ("mujahedin") en niet met sharia regeerde. Terwijl andere soennitische Moslims en zelfs de eigen wahabies uit Saoedie Arabie hard riepen dat zij helemaaaaaal fout waren. Ideologische maatjes. Terwijl andere traditionele soennieten in Algerije zich afvroegen hoe het nou kon dat deze haatvolle ideologie pas eigenlijk sinds de jaren 80 echt intrede deed en "of we voor 1980 dan altijd Islam verkeerd begrepen?"
Jij droomt teveel. Moslims zijn al eeuwenlang verdeeld en anno 2012 leidt dat in overwegend Islamitische landen tot spanningen wanneer het gaat over de rol van de Islam in een land. In Libie had men helemaal geen behoefte aan Islam, "we zijn al eeuwen Moslim en weten perfect hoe we onze religie horen te praktiseren. Wat gaat de overheid dat opeens nu vertellen"?
Sharia is een holle frase en kan van alles betekenen.
En het "volk" in Syrie heeft nog niets bekend gemaakt over hun exacte politieke wensen, sharia of niet. Weer zo'n standaard hizb tahrir (kalifaatpartij) propaganda (of andere zelfde soort) om de eigen politieke ideologie meer kracht bij te zeggen. Lijkt net Westerse politiek populisme zeg...het zal toch niet? Ook gelijk het probleem van islamisten, alle realiteit moet zo geinterpreteerd worden dat het de vooringenomen ideologische standpunten kracht bij zet.
Dat zal wellicht per land verschillen. Hoewel de taal en godsdienst overeenkomt kan je stedelijk/geurbaniseerd Tunesie niet vergelijken met het veel tribalere Libie bijv. Geschiedenis is totaal anders, wat ook de invloed heeft op de maatschappij die daar nu is. Dit geldt natuurlijk ook voor andere landen. Om de wens van "het" volk te meten ontkomt je niet aan democratische verkiezingen. Iets wat sommige (niet alle!) Islamisten al verafschuwen. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, wel als het verafschuwt wordt met een bovenaardse claim dat dat "de enige Islamitische" interpretatie is. Een politiek besluit wordt dan dus een splijtzwam voor de bredere Moslimsamenleving waar mensen zijn die dit standpunt niet delen, maar ook gewoon nog Moslim menen te zijn.quote:Op zaterdag 29 september 2012 22:34 schreef Sosa het volgende:
Kijk, iemand met verstand![]()
Wat is volgens jou de oplossing? Een seculiere overheid? Zou dat te bewerkstelligen zijn?
Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.quote:Op zaterdag 29 september 2012 22:30 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Moslims, in de breedste zin van het woord, komen onderling er totaal niet uit op vreedzame wijze. Elk Arabisch-Islamitisch land waar de discussie over de Islam beginnen in de publieke ruimte leidt het tot spanningen. Salafisten bekritiseren de Moslimbroeders dat ze "te soft" zijn, Islam light. Moslimbroeders bekritiseren de seculiere Moslims dat dat sowieso niet samengaat met Moslim zijn. Ultra-jihadies bekritiseren de salafisten dat zij toegeven aan druk om de gewapende strijd en het ongelovig verklaren van Moslims die niet met sharia werken te laten varen.
Als er een ding is dat vaststaat is het dat Islamisten onderling totaal niet eens kunnen worden wanneer zij samen een land moeten regeren. Kijk Libie waar de graven vernield werden en veel Moslims opstonden en boos waren, ook Raad van Schriftgeleerden (soennieten). Kijk Algerije waar de extreme wahabies alle overheidsdienaren ongelovig verklaarden en daarmee hun bloed halal omdat zij deel uitmaakten van een overheid "die oorlog tegen Islam voerde" ("mujahedin") en niet met sharia regeerde. Terwijl andere soennitische Moslims en zelfs de eigen wahabies uit Saoedie Arabie hard riepen dat zij helemaaaaaal fout waren. Ideologische maatjes. Terwijl andere traditionele soennieten in Algerije zich afvroegen hoe het nou kon dat deze haatvolle ideologie pas eigenlijk sinds de jaren 80 echt intrede deed en "of we voor 1980 dan altijd Islam verkeerd begrepen?"
Jij droomt teveel. Moslims zijn al eeuwenlang verdeeld en anno 2012 leidt dat in overwegend Islamitische landen tot spanningen wanneer het gaat over de rol van de Islam in een land. In Libie had men helemaal geen behoefte aan Islam, "we zijn al eeuwen Moslim en weten perfect hoe we onze religie horen te praktiseren. Wat gaat de overheid dat opeens nu vertellen"?
Sharia is een holle frase en kan van alles betekenen.
En het "volk" in Syrie heeft nog niets bekend gemaakt over hun exacte politieke wensen, sharia of niet. Weer zo'n standaard hizb tahrir (kalifaatpartij) propaganda (of andere zelfde soort) om de eigen politieke ideologie meer kracht bij te zeggen. Lijkt net Westerse politiek populisme zeg...het zal toch niet? Ook gelijk het probleem van islamisten, alle realiteit moet zo geinterpreteerd worden dat het de vooringenomen ideologische standpunten kracht bij zet.
Vetgedrukte is de methode van de profeet waarmee uiteindelijk de khilafah (Islamitische staat) terug zal keren. Islam gaat zegevieren, niet omdat moslims zich als ratten gaan gedragen door te infiltreren. Maar doordat we niet meer zwijgen en niet meer stil zitten.quote:And hold firmly to the rope of Allah all together and do not become divided. And remember the favor of Allah upon you - when you were enemies and He brought your hearts together and you became, by His favor, brothers. And you were on the edge of a pit of the Fire, and He saved you from it. Thus does Allah make clear to you His verses that you may be guided.
And let there be [arising] from you a nation inviting to [all that is] good, enjoining what is right and forbidding what is wrong, and those will be the successful.
And do not be like the ones who became divided and differed after the clear proofs had come to them. And those will have a great punishment.
Jeetje wat een leugens (ik weet niet of je dat bewust doet?).quote:Op zaterdag 29 september 2012 23:12 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat zal wellicht per land verschillen. Hoewel de taal en godsdienst overeenkomt kan je stedelijk/geurbaniseerd Tunesie niet vergelijken met het veel tribalere Libie bijv. Geschiedenis is totaal anders, wat ook de invloed heeft op de maatschappij die daar nu is. Dit geldt natuurlijk ook voor andere landen. Om de wens van "het" volk te meten ontkomt je niet aan democratische verkiezingen. Iets wat sommige (niet alle!) Islamisten al verafschuwen. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, wel als het verafschuwt wordt met een bovenaardse claim dat dat "de enige Islamitische" interpretatie is. Een politiek besluit wordt dan dus een splijtzwam voor de bredere Moslimsamenleving waar mensen zijn die dit standpunt niet delen, maar ook gewoon nog Moslim menen te zijn.
Vervolgens zou er een regering moeten ontstaan die regeert op basis van legitimiteit en verantwoordelijkheid middels nieuwe verkiezingen aflegt. Of de kleur van de staat dan streng-Islamitisch, gematigd of strikt seculier is doet er voor mij niet toe. Zolang het maar met een consensus van de bevolking tot stand is gekomen/bediscussieerd, en de regering verantwoording aflegt. Uiteindelijk bepaalt elk volk zelf hoe hun wetgeving eruit ziet en welke waarden daarin terug komen. Wat verantwoording afleggen kom je weer terug bij verkiezingen. Een probleem dat sommige strikte Islamisten of uber-seculieren hierbij hebben is dat hun visie mbt de staatsinrichting een dogma is waar de mensen met een andere mening zich maar naar te schikken hebben. In dat fanatisme (zoals bij alle ideologieën) ligt misbruik/geweld/intimidatie op de loer. Deze twee extremere kanten schuren dan ook graag lekker tegen elkaar aan, om op de angstbeelden die men van elkaar heeft gretig in te gaan. Dit scenario zie je nu in Syrie heel erg, maar ook in Tunesie. Beide uiteinden hebben daar het meeste profijt van.
Een Frans laicite model is naar mijn mening in bijna alle Arabische landen onmogelijk. Zo'n strikte scheiding druist in tegen de belangrijke rol die religie speelt in die samenlevingen. Maar je hebt ook andere modellen, die meer ruimte overlaten aan religie. Of een leidende Islamitische rol, wat hogere waarden betreft waarover veel Moslims het wel eens kunnen worden. Maar zonder in een theocratische heilsstaat te vervallen wat elke komma napluist of het wel "Islamitisch" is en alleen daardoor al snel in hevige censuur valt. Taliban-Afghanistan, Shabab-Somalie of recentere Ansaraddin-Mali is voor 98% van de inwoners geen ideaalbeeld wat zij in hun Egypte, Tunesie of Libie willen verwezenlijken. Kan ik je echt met zekerheid zeggen. Men kijkt eerder naar Maleisie, of Turkije.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |