Ja maar aan wie dan? De manager en assistent manager hebben ook niet het wiel uitgevonden om het zo maar even te zeggen. Heb de CAO er al op nagelezen, maar er staat erg weinig informatie in mbt. pauze.quote:
Zij hebben er misschien niet zo heel veel verstand van, daar kan je in die zin wel gebruik van maken als je ze ermee confronteert dat er nergens staat dat het verboden isquote:Op dinsdag 25 september 2012 18:31 schreef EiPet het volgende:
[..]
Ja maar aan wie dan? De manager en assistent manager hebben ook niet het wiel uitgevonden om het zo maar even te zeggen. Heb de CAO er al op nagelezen, maar er staat erg weinig informatie in mbt. pauze.
Ik ben er inmiddels wel achter dat kennelijk in het landelijke pauzeregelement van AH staat dat het niet is toegestaan om iets te kopen / roken tijdens je kwartier pauze..quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:32 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Zij hebben er misschien niet zo heel veel verstand van, daar kan je in die zin wel gebruik van maken als je ze ermee confronteert dat er nergens staat dat het verboden is
Andere kwestie, geen zin in offtopicquote:Op dinsdag 25 september 2012 18:34 schreef Dipstaart het volgende:
En sinds wanneer heb jij recht op 15 minuten i.p.v. 10 minuten?
en je kan niet ontslagen worden als je moeilijk gaat lopen doen? want dan zou ik wel oppassenquote:Op dinsdag 25 september 2012 18:36 schreef EiPet het volgende:
[..]
Ik ben er inmiddels wel achter dat kennelijk in het landelijke pauzeregelement van AH staat dat het niet is toegestaan om iets te kopen / roken tijdens je kwartier pauze..
Maar ik ben meer geinteresseerd in de wet beyond AH zeg maar, ik bedoel ze kunnen wel alles verbieden, maar mijn gevoel zegt dat je in dat kwartiertje in principe moet kunnen doen en laten wat je wil.
De supermarkt manager zal me op het huisregelement van AH wijzen..
Lijkt me niet, daarvoor is een herhaalde serieuze schending van plichten nodig ( vast contract )quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:37 schreef TBakkert het volgende:
[..]
en je kan niet ontslagen worden als je moeilijk gaat lopen doen? want dan zou ik wel oppassen
tevens heb ik daarvan totaal geen verstand...
Dit vind ik inderdaad een interessant vraagstuk..quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:39 schreef Juicyhil het volgende:
Zit er niet nog een andere supermarkt om de hoek? Loop je daar ff naar binnen.
10 minuten pauze is een gunst. Wettelijk zijn ze helemaal niet verplicht deze jou te geven.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:41 schreef EiPet het volgende:
[..]
Dit vind ik inderdaad een interessant vraagstuk..
Waar trek je de grens? Mag ik dan wel naar de bakker om de hoek lopen om iets te kopen, maar niet in de winkel zelf? Mag ik überhaupt het pand niet verlaten?
@ dipstaart: Die regelementen heb ik inderdaad al gezien, maar daar kan ik niet zoveel meer mee dan stellen dat dit is hoe AH het graag heeft. Interessanter vind ik of het op het bredere vlak juridisch wel is toegestaan om eisen te stellen aan je personeel in de pauze, behalve dat ze de maximale tijd niet overschrijden..
Wat, nee? Je hebt gewoon volgens je CAO recht op een kwartier pauze als je een bepaald aantal uur moet werken.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:45 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
10 minuten pauze is een gunst. Wettelijk zijn ze helemaal niet verplicht deze jou te geven.
En die 10 minuten is 'doorbetaalde' pauze. Dus AH mag zelf bepalen welke regels ze aan die pauze hangen.
10 minuten + je hebt je aan de regels te houden die Albert Heijn aan deze pauze hangt. Simple as that.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:49 schreef padlarf het volgende:
[..]
Wat, nee? Je hebt gewoon volgens je CAO recht op een kwartier pauze als je een bepaald aantal uur moet werken.
Ik heb voor Plus gewerkt, en volgens de algemene supermarkt-CAO heb je 15 minuten pauze. Tenzij AH een eigen CAO heeft, wat heel goed zou kunnen, lul je dus uit je nek met je 10 minuten.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:53 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
10 minuten + je hebt je aan de regels te houden die Albert Heijn aan deze pauze hangt. Simple as that.
bedankt voor je post, en als je gelijk hebt dan moet ik verder niet zeiken...quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:53 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
10 minuten + je hebt je aan de regels te houden die Albert Heijn aan deze pauze hangt. Simple as that.
Welke wettelijke regeling zou je willen aandragen? Ze geven je een kwartiertje waarin je betaald krijgt. Mogen ze best zeggen wat je daarin wel en niet mag doen, omdat dit bovenop wettelijk pauzes is.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:36 schreef EiPet het volgende:
[..]
Ik ben er inmiddels wel achter dat kennelijk in het landelijke pauzeregelement van AH staat dat het niet is toegestaan om iets te kopen / roken tijdens je kwartier pauze..
Maar ik ben meer geinteresseerd in de wet beyond AH zeg maar, ik bedoel ze kunnen wel alles verbieden, maar mijn gevoel zegt dat je in dat kwartiertje in principe moet kunnen doen en laten wat je wil.
De supermarkt manager zal me op het huisregelement van AH wijzen..
Ik dacht dat van die 15 minuten bij de ah, standaard al 5 minuten werden afgetrokken voor het halen van eten op de werkvloer.. Zo was het bij ons tenminste...quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:55 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik heb voor Plus gewerkt, en volgens de algemene supermarkt-CAO heb je 15 minuten pauze. Tenzij AH een eigen CAO heeft, wat heel goed zou kunnen, lul je dus uit je nek met je 10 minuten.
VOC mentaliteit, ik betaal jou dus jij bent eigendom van mijquote:Op dinsdag 25 september 2012 18:53 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
Als het inderdaad bovenop de wettelijke pauze is ( dus als een gunst naar het eigen personeel ) dan kunnen ze daar inderdaad regels aan verbinden..quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:56 schreef Yreal het volgende:
[..]
Welke wettelijke regeling zou je willen aandragen? Ze geven je een kwartiertje waarin je betaald krijgt. Mogen ze best zeggen wat je daarin wel en niet mag doen, omdat dit bovenop wettelijk pauzes is.
Het zou prima kunnen zijn dat het bij AH anders geregeld is, daar heb ik geen verstand van. Achteraf gezien was het ook beter geweest om me er niet mee te bemoeien.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:57 schreef EiPet het volgende:
[..]
Ik dacht dat van die 15 minuten bij de ah, standaard al 5 minuten werden afgetrokken voor het halen van eten op de werkvloer.. Zo was het bij ons tenminste...
AH heeft dezelfde CAO als vrijwel alle andere grote supermarktketens in NL, maar plus wordt volgens mij alleen door franchisers gedreven, derhalve andere CAO dan voor filialen..quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:58 schreef padlarf het volgende:
[..]
Het zou prima kunnen zijn dat het bij AH anders geregeld is, daar heb ik geen verstand van. Achteraf gezien was het ook beter geweest om me er niet mee te bemoeien.
Als je eigenwijs komt doen kom je maar met het artikel uit de CAO. Als je die kunt vinden krijg je van mij 50 euro.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:55 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik heb voor Plus gewerkt, en volgens de algemene supermarkt-CAO heb je 15 minuten pauze. Tenzij AH een eigen CAO heeft, wat heel goed zou kunnen, lul je dus uit je nek met je 10 minuten.
Heel simpel -> Arbeidstijdenwetquote:Op dinsdag 25 september 2012 18:56 schreef EiPet het volgende:
[..]
bedankt voor je post, en als je gelijk hebt dan moet ik verder niet zeiken...
Maar in welke hoedanigheid doe je deze uitspraken als ik vragen mag? Ik bedoel ''simple as that'', zo werkt het juridisch niet natuurlijk. AH kan dit wel willen, maar als het juridisch niet is toegestaan dergelijke verplichtingen aan een pauze te stellen, dan zou ik dat graag nog even verder onderzoeken...
Nee hoor, als je het niet bevalt kun je zo vertrekkenquote:Op dinsdag 25 september 2012 18:57 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
VOC mentaliteit, ik betaal jou dus jij bent eigendom van mij
Nee hoor tijdens je doorbetaalde pauze mag je niet ingezet worden voor werkzaamheden mits je functie dit nadrukkelijk eist (functieomschrijving). Je mag in die pauze doen wat jij wilt dus ook roken, natuurlijk kan AH roken buiten in zicht van de klant beperken maar dan loop je gewoon het grondgebied van de AH af. Jij mag in je pauze ook gewoon commercie bedrijven maar de AH kan jou wel beperken om commercie te bedrijven met de AH in AH werkkleding. Dus dan zou je naar een andere winkel moeten lopen.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:03 schreef Ferry_76 het volgende:
Totaal 15 minuten, waarvan 10 minuten in de kantine. Doorbetaalde pauze = werktijd is dus geen boodschappen doen!
Excuus, die 15 minuten is niet vastgelegd in de CAO, maar in de Arbeidstijdenwet.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:03 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
Als je eigenwijs komt doen kom je maar met het artikel uit de CAO. Als je die kunt vinden krijg je van mij 50 euro.
Pauze gaat in vanaf het moment dat jij je werkzaamheden staakt. En pauze is pauze in de wet en CAO word geen onderscheid gemaakt qua pauze.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:05 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
Heel simpel -> Arbeidstijdenwet
De koffiepauze gaat in vanaf het moment dat je boven zit, tot het moment dat je weer naar beneden gaat. De koffiepauze kun je niet vergelijken met je lunchpauze waar je alles mag doen waar je zin in hebt.
Ow ja?quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:07 schreef padlarf het volgende:
[..]
Excuus, die 15 minuten is niet vastgelegd in de CAO, maar in de Arbeidstijdenwet.
shirt uit, in de rij, no problemquote:Op dinsdag 25 september 2012 19:06 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Nee hoor tijdens je doorbetaalde pauze mag je niet ingezet worden voor werkzaamheden mits je functie dit nadrukkelijk eist (functieomschrijving). Je mag in die pauze doen wat jij wilt dus ook roken, natuurlijk kan AH roken buiten in zicht van de klant beperken maar dan loop je gewoon het grondgebied van de AH af. Jij mag in je pauze ook gewoon commercie bedrijven maar de AH kan jou wel beperken om commercie te bedrijven met de AH in AH werkkleding. Dus dan zou je naar een andere winkel moeten lopen.
Jullie hebben beide gelijk, alleen is de arbeidstijdenwet overstijgende aan de CAOquote:
Nee, dan kunnen we juist niet meer discussiëren.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:11 schreef Dipstaart het volgende:
Kom maar met CAO- en wetsartikelen. Dan kunnen we verder discussiëren.
quote:pauze: een periode van ten minste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken en de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid;
Dat is juist de taak van de teammanager.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:13 schreef z0rz0r het volgende:
ik denk dat de waarheid is, dat een kwartier al snel een half uur wordt! de jeugd van tegenwoordig heeft namelijk geen discipline meer.
Dat is de omschrijving van een pauze. De vraag is hier echter of AH wel verplicht is de pauze van TS toe te kennen.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:12 schreef padlarf het volgende:
[..]
Nee, dan kunnen we juist niet meer discussiëren.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/geldigheidsdatum_25-09-2012
Atrikel 1:7, lid e:
[..]
Artikel 5:4quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:13 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Dat is de omschrijving van een pauze. De vraag is hier echter of AH wel verplicht is de pauze van TS toe te kennen.
Is dat niet het geval, is het geen wettelijk verplichte pauze en juridisch gezien helemaal geen pauze..
Na 2 uur werken heb je recht op 15 minuten pauze en na elke 4 uur heb je recht op 30 minuten pauzequote:Op dinsdag 25 september 2012 19:13 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Dat is de omschrijving van een pauze. De vraag is hier echter of AH wel verplicht is de pauze van TS toe te kennen.
Is dat niet het geval, is het geen wettelijk verplichte pauze en juridisch gezien helemaal geen pauze..
Neequote:Op dinsdag 25 september 2012 19:15 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Na 2 uur werken heb je recht op 15 minuten pauze en na elke 4 uur heb je recht op 30 minuten pauze
Een jeugdige werknemer inderdaad, dus onder de 18 jaar. TS geeft aan al enkele jaren bij AH werknemer te zijn, dus ga er even vanuit dat hij ouder is dan 18 jaar. Dan geldt een eis van 5,5 uur.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:15 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Artikel 5:4
De werkgever organiseert de arbeid van een jeugdige werknemer zodanig dat, indien hij meer dan 4,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken door een pauze. De pauze bedraagt ten minste 30 minuten, die zonodig kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.
Volgens mij is TS in zijn filiaal tijdenlang flink gematst en loopt hij nu de regels normaal gehandhaafd worden moeilijk te doen...quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:17 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Volgens mij is het gewoon een gunst van de AH die 10 minuten pauze, en moet je er verder geen probleem van maken dat je manager eisen stelt. Of het slim van hem is, dat is een ander verhaal. Volgens mij zorg je voor onnodige irritaties bij je personeel hierdoor maargoed.
Nee, want na afloop van die 5,5 uur ga je natuurlijk naar huis.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:17 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Een jeugdige werknemer inderdaad, dus onder de 18 jaar. TS geeft aan al enkele jaren bij AH werknemer te zijn, dus ga er even vanuit dat hij ouder is dan 18 jaar. Dan geldt een eis van 5,5 uur.
Het gaat hier om een koffiepauze, die meestal wordt gehouden rond 10/11 uur. dat zou betekenen dat je om 5 uur 's ochtends begonnen moet zijn om dan een wettelijk verplichte pauze te houden.. Dat lijkt me toch niet het geval..
De wet voorziet in dienst van kleiner dan 5,5 uur of 5,5 uur t/m 10 uur of meer dan 10 uur. Meer smaken zijn er nietquote:Op dinsdag 25 september 2012 19:20 schreef padlarf het volgende:
[..]
Nee, want na afloop van die 5,5 uur ga je natuurlijk naar huis.
Dat lijkt me sterk, want als het wettelijk is dan kan het nooit een gunst zijn..quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:19 schreef trigt013 het volgende:
Meestal is het geregeld dat je 1/2 uur op grond van ATW krijgt en de koffiepauzes <15 minuten zijn en wettelijk een werkonderbreking zijn. Als het een werkonderbreking is dan moet je het lezen als een gunst en dan mogen er wel beperking op zitten.
Het is wettelijk geen pauze maar een werkonderbreking. Maar of die je word toegekend is wel een gunst.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:23 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk, want als het wettelijk is dan kan het nooit een gunst zijn..
5,5 uur is het wettelijk minimum. Uiteraard is het dan de bedoeling dat je na je 5,5 uur wel doorwerkt, anders heeft de pauze weinig zin natuurlijk. Leek me zo overduidelijk dat ik het er maar niet bij heb gezet.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:20 schreef padlarf het volgende:
[..]
Nee, want na afloop van die 5,5 uur ga je natuurlijk naar huis.
Is het niet zo dat als je 5,5 uur werkt dat je dan in die periode van 5,5 uur recht hebt op 30 minuten pauze? Of je die nu al na een uur wilt inzetten of na 5 uur?quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:25 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
5,5 uur is het wettelijk minimum. Uiteraard is het dan de bedoeling dat je na je 5,5 uur wel doorwerkt, anders heeft de pauze weinig zin natuurlijk. Leek me zo overduidelijk dat ik het er maar niet bij heb gezet.
quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:26 schreef padlarf het volgende:
[..]
Is het niet zo dat als je 5,5 uur werkt dat je dan in die periode van 5,5 uur recht hebt op 30 minuten pauze? Of je die nu al na een uur wilt inzetten of na 5 uur?
He baas, ik ga een half uur eerder naar huis, want ik heb nog geen pauze genomen hoor.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:26 schreef padlarf het volgende:
[..]
Is het niet zo dat als je 5,5 uur werkt dat je dan in die periode van 5,5 uur recht hebt op 30 minuten pauze? Of je die nu al na een uur wilt inzetten of na 5 uur?
Zucht, 4,5 dan, mierenneukerquote:Op dinsdag 25 september 2012 19:30 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
He baas, ik ga een half uur eerder naar huis, want ik heb nog geen pauze genomen hoor.
Uhuh..
Dat je die mensen hebt valt helaas niet te ontkennenquote:Op dinsdag 25 september 2012 19:39 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Je zult ze de kost moeten geven die zo denken....
De waarheid nog welquote:Op dinsdag 25 september 2012 19:13 schreef z0rz0r het volgende:
ik denk dat de waarheid is, dat een kwartier al snel een half uur wordt! de jeugd van tegenwoordig heeft namelijk geen discipline meer.
jazeker ze zijn allemaal hetzelfde. dit is kuddegedrag, waarbij ze het gedrag van degene die de langste tijden aanhoudt overnemen!quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:04 schreef ElisaB het volgende:
[..]
De waarheid nog welDe jeugd van tegenwoordig? Ken je ze allemaal?
Goh joh! En je bent je ervan bewust dat je nog al zurig klinkt terwijl je hier zo lekker ongefundeert afgeeft op een hele groep? Wil je misschien iets kwijt over jezelf? Over hoe goed je bent, over hoe hard je werkt? Dat soort dingen?quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:10 schreef z0rz0r het volgende:
jazeker ze zijn allemaal hetzelfde. dit is kuddegedrag, waarbij ze het gedrag van degene die de langste tijden aanhoudt overnemen!
ok ik kom op mijn woorden terug. ze zijn bijna allemaal hetzelfde!quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:12 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Goh joh! En je bent je ervan bewust dat je nog al zurig klinkt terwijl je hier zo lekker ongefundeert afgeeft op een hele groep? Wil je misschien iets kwijt over jezelf? Over hoe goed je bent, over hoe hard je werkt? Dat soort dingen?
Ik handhaaf mijn woordenquote:Op dinsdag 25 september 2012 20:30 schreef z0rz0r het volgende:
ok ik kom op mijn woorden terug. ze zijn bijna allemaal hetzelfde!
Zoals gezegd, het kan frauduleus handelen in de hand werken. Ik weet nog van mijn tijd bij de supermarkt dat de inventaris van de frikandelbroodjes in ieder geval nooit kloptequote:Op dinsdag 25 september 2012 20:31 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik handhaaf mijn woorden
Maar laten we vooral een mooi topic niet verzieken; OT maar weer
Iemand enig idee wat de reden is van het verbod op boodschappen doen in je pauze?
Ik vind dat je in beginsel uit moet gaan van betrouwbaar personeel, in plaats van standaard al dingen moet verbieden omdat je iedereen als een potentieel dief ziet.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:34 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zoals gezegd, het kan frauduleus handelen in de hand werken. Ik weet nog van mijn tijd bij de supermarkt dat de inventaris van de frikandelbroodjes in ieder geval nooit klopteDie gingen massaal meer de kantine in.
Ik ken de situatie niet, maar als blijkt dat ondanks verschillende maatregelen er nog steeds veel gestolen wordt kan ik de redenatie van het management wel begrijpen.quote:Op dinsdag 25 september 2012 22:13 schreef Mister_Bojangles het volgende:
[..]
Ik vind dat je in beginsel uit moet gaan van betrouwbaar personeel, in plaats van standaard al dingen moet verbieden omdat je iedereen als een potentieel dief ziet.
Dan maar een paar frikandelbroodjes in de maand minder verkopen, je geeft wel een lekker signaal af aan je personeel zeg.
Ik werk op kantoor en ik heb iedere ochtend en middag 14 minuten werkonderbreking. In die 14 minuten kan ik ook niet naar de supermarkt om iets te kopen en daarna dat op mijn werk opeten. Wat doe je dan? Je voorbereiden en het de dag ervoor kopen. Vooruitdenken is datquote:Op dinsdag 25 september 2012 19:58 schreef Dennis101 het volgende:
Los even van het feit dat het geen pauze is waar je wettelijke recht op hebt kan de werkgever inderdaad eisen stellen aan de aanschaf van producten in het pand (of in andere woorden, er is geen bepaling die dat tegen gaat). Het argument dat het frauduleus handelen in de hand kan werken vind ik inderdaad geen slecht argument.
Alleen vraag ik mij dan af wat ze dan verwachten van je, zelf je pakje drinken meenemen en koek die je een dag eerder bij dezelfde super had gekocht? Dat lijkt me ook voor problemen te zorgen.
Geen idee waarom je nu op mij reageert en wat je punt is.quote:Op dinsdag 25 september 2012 23:09 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ik werk op kantoor en ik heb iedere ochtend en middag 14 minuten werkonderbreking. In die 14 minuten kan ik ook niet naar de supermarkt om iets te kopen en daarna dat op mijn werk opeten. Wat doe je dan? Je voorbereiden en het de dag ervoor kopen. Vooruitdenken is dat
Dat het onzin is dat jij zegt dat je afhankelijk bent van de winkel om iets te kunnen eten in je pauze.quote:Op dinsdag 25 september 2012 23:09 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Geen idee waarom je nu op mij reageert en wat je punt is.
Dat zei ik dus niet, lees nog even goed.quote:Op woensdag 26 september 2012 07:47 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Dat het onzin is dat jij zegt dat je afhankelijk bent van de winkel om iets te kunnen eten in je pauze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |