abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117242109
Geachte users,

Sinds jaar en dag ben ik werkzaam bij de AH. Hoewel de crisis al in 08 begonnen is, worden in ons filiaal de gevolgen hiervan de laatste maanden pas duidelijk voelbaar. Personeel wordt overgeplaatst, ''getreiterd'' met werkuren, mensen worden onder contract ingedeeld, hopend dat ze niet weten wat hun rechten zijn en niet om naleving komen zeuren, etc..

Dat zijn allemaal nog regelingen die naar mijn weten rechtmatig zijn, maar vorige week gebeurde er iets dat mij toch wel verbaasde:

Toen ik mijn kwartiertje ochtendpauze wilde gaan houden, en ik mijn croissantje bij de kassa wilde afrekenen, kwam de nieuwe assistent supermarktmanager op me af, met de boodschap dat er tegenwoordig geen spullen meer gekocht mogen worden tijdens de pauze.

Daarvoor gaf ze een aantal argumenten:
- De pauze wordt doorbetaald ( dus? )
- Het valt niet na te kijken wie wel- en wie niet betaald heeft ( Het is altijd al verplicht een bonnetje me naar de kantine te nemen, dus is gewoon te controleren )

Nu vraag ik mij dus af of dit wel gevraagd kan worden. Het kwartiertje pauze is gewoon CAO recht, en hoewel er verder niets over de invulling van dit kwartiertje in de cao staat, lijkt het me toch dat ik zelf mag weten of ik even iets wil kopen, of desnoods een kwartier op het toilet ga zitten?

Hopelijk is er iemand hier die mij kan uitleggen hoe het zit. Tevens voor mijn rokende collega's overigens: Het is ook niet langer toegestaan om in deze pauze buiten te roken, terwijl er niet voorzien is in een rookruimte binnen...
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:29:54 #2
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_117242157
gewoon navragen ;)
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_117242195
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:29 schreef TBakkert het volgende:
gewoon navragen ;)
Ja maar aan wie dan? De manager en assistent manager hebben ook niet het wiel uitgevonden om het zo maar even te zeggen. Heb de CAO er al op nagelezen, maar er staat erg weinig informatie in mbt. pauze.
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:32:47 #4
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_117242249
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:31 schreef EiPet het volgende:

[..]

Ja maar aan wie dan? De manager en assistent manager hebben ook niet het wiel uitgevonden om het zo maar even te zeggen. Heb de CAO er al op nagelezen, maar er staat erg weinig informatie in mbt. pauze.
Zij hebben er misschien niet zo heel veel verstand van, daar kan je in die zin wel gebruik van maken als je ze ermee confronteert dat er nergens staat dat het verboden is ;)
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_117242318
En sinds wanneer heb jij recht op 15 minuten i.p.v. 10 minuten?
pi_117242374
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:32 schreef TBakkert het volgende:

[..]

Zij hebben er misschien niet zo heel veel verstand van, daar kan je in die zin wel gebruik van maken als je ze ermee confronteert dat er nergens staat dat het verboden is ;)
Ik ben er inmiddels wel achter dat kennelijk in het landelijke pauzeregelement van AH staat dat het niet is toegestaan om iets te kopen / roken tijdens je kwartier pauze..

Maar ik ben meer geinteresseerd in de wet beyond AH zeg maar, ik bedoel ze kunnen wel alles verbieden, maar mijn gevoel zegt dat je in dat kwartiertje in principe moet kunnen doen en laten wat je wil.

De supermarkt manager zal me op het huisregelement van AH wijzen..
pi_117242398
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:34 schreef Dipstaart het volgende:
En sinds wanneer heb jij recht op 15 minuten i.p.v. 10 minuten?
Andere kwestie, geen zin in offtopic :W
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:37:27 #8
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_117242408
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:36 schreef EiPet het volgende:

[..]

Ik ben er inmiddels wel achter dat kennelijk in het landelijke pauzeregelement van AH staat dat het niet is toegestaan om iets te kopen / roken tijdens je kwartier pauze..

Maar ik ben meer geinteresseerd in de wet beyond AH zeg maar, ik bedoel ze kunnen wel alles verbieden, maar mijn gevoel zegt dat je in dat kwartiertje in principe moet kunnen doen en laten wat je wil.

en je kan niet ontslagen worden als je moeilijk gaat lopen doen? want dan zou ik wel oppassen :o
tevens heb ik daarvan totaal geen verstand...
kortom:
pi_117242429
Ga naar AH Plaza. Dan naar het tabblad 'persoonlijk' -> mijn regelingen -> straf en correctie -> maatregelen. Achter hulpmiddelen klik je op 'huisregels'.

Daarin staat dat boodschappen doen onder werktijd niet is toegestaan.
pi_117242441
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:37 schreef TBakkert het volgende:

[..]

en je kan niet ontslagen worden als je moeilijk gaat lopen doen? want dan zou ik wel oppassen :o
tevens heb ik daarvan totaal geen verstand...
Lijkt me niet, daarvoor is een herhaalde serieuze schending van plichten nodig ( vast contract )
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:39:27 #11
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_117242483
Zit er niet nog een andere supermarkt om de hoek? Loop je daar ff naar binnen.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_117242508
Idd. Die AH naaien je hard nu tegenwoordig , althans de meeste.
graag op anoniem
pi_117242576
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:39 schreef Juicyhil het volgende:
Zit er niet nog een andere supermarkt om de hoek? Loop je daar ff naar binnen.
Dit vind ik inderdaad een interessant vraagstuk..

Waar trek je de grens? Mag ik dan wel naar de bakker om de hoek lopen om iets te kopen, maar niet in de winkel zelf? Mag ik überhaupt het pand niet verlaten?

@ dipstaart: Die regelementen heb ik inderdaad al gezien, maar daar kan ik niet zoveel meer mee dan stellen dat dit is hoe AH het graag heeft. Interessanter vind ik of het op het bredere vlak juridisch wel is toegestaan om eisen te stellen aan je personeel in de pauze, behalve dat ze de maximale tijd niet overschrijden..
pi_117242744
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:41 schreef EiPet het volgende:

[..]

Dit vind ik inderdaad een interessant vraagstuk..

Waar trek je de grens? Mag ik dan wel naar de bakker om de hoek lopen om iets te kopen, maar niet in de winkel zelf? Mag ik überhaupt het pand niet verlaten?

@ dipstaart: Die regelementen heb ik inderdaad al gezien, maar daar kan ik niet zoveel meer mee dan stellen dat dit is hoe AH het graag heeft. Interessanter vind ik of het op het bredere vlak juridisch wel is toegestaan om eisen te stellen aan je personeel in de pauze, behalve dat ze de maximale tijd niet overschrijden..
10 minuten pauze is een gunst. Wettelijk zijn ze helemaal niet verplicht deze jou te geven.

En die 10 minuten is 'doorbetaalde' pauze. Dus AH mag zelf bepalen welke regels ze aan die pauze hangen.
pi_117242891
Ik meng me even in dit topic, want ik heb ook een CAO vraagje met betrekking tot AH.

Zelf werk ik al jaren lang op zaterdag. Ook wel vaker doordeweeks gewerkt, maar ook hier worden we de laatste tijd maximaal uitgeknepen door middel van gierig gedrag...

Nu lees ik net in de CAO '' De werknemer,in dienst voor1juni2008,kan niet worden verplicht om meer dan 12 zaterdagen per jaar te werken,tenzij de werknemer verdergaande historische rechten heeft.Z ie ook bijlage4A voor de historische rechten.De werkgever en werknemer kunnen in overleg afwijkende afspraken maken.''

Normaal had ik hier geen probleem van gemaakt, maar op basis van deze regeling ziet het ernaar uit dat ik dus binnenkort een doordeweekse werkdag kan gaan claimen, in plaats van elke week enkel de zaterdag. Dus dat ik nog slechts een keer in de 4 weken op zaterdag hoef te werken, en verder op een doordeweekse dag, hetgeen mij een stuk beter uitkomt. Die doordeweekse dag willen ze me echter niet geven.

Ik heb een vast contract... Zitten er addertjes onder het gras?
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:49:42 #16
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_117242899
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:45 schreef Dipstaart het volgende:

[..]

10 minuten pauze is een gunst. Wettelijk zijn ze helemaal niet verplicht deze jou te geven.

En die 10 minuten is 'doorbetaalde' pauze. Dus AH mag zelf bepalen welke regels ze aan die pauze hangen.
Wat, nee? Je hebt gewoon volgens je CAO recht op een kwartier pauze als je een bepaald aantal uur moet werken.
Ok stelletje hokboeren
pi_117243045
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:49 schreef padlarf het volgende:

[..]

Wat, nee? Je hebt gewoon volgens je CAO recht op een kwartier pauze als je een bepaald aantal uur moet werken.
10 minuten + je hebt je aan de regels te houden die Albert Heijn aan deze pauze hangt. Simple as that.
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:55:06 #18
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_117243098
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:53 schreef Dipstaart het volgende:

[..]

10 minuten + je hebt je aan de regels te houden die Albert Heijn aan deze pauze hangt. Simple as that.
Ik heb voor Plus gewerkt, en volgens de algemene supermarkt-CAO heb je 15 minuten pauze. Tenzij AH een eigen CAO heeft, wat heel goed zou kunnen, lul je dus uit je nek met je 10 minuten.
Ok stelletje hokboeren
pi_117243142
quote:

[..]

bedankt voor je post, en als je gelijk hebt dan moet ik verder niet zeiken...

Maar in welke hoedanigheid doe je deze uitspraken als ik vragen mag? Ik bedoel ''simple as that'', zo werkt het juridisch niet natuurlijk. AH kan dit wel willen, maar als het juridisch niet is toegestaan dergelijke verplichtingen aan een pauze te stellen, dan zou ik dat graag nog even verder onderzoeken...
pi_117243170
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:36 schreef EiPet het volgende:

[..]

Welke wettelijke regeling zou je willen aandragen? Ze geven je een kwartiertje waarin je betaald krijgt. Mogen ze best zeggen wat je daarin wel en niet mag doen, omdat dit bovenop wettelijk pauzes is.
pi_117243179
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:55 schreef padlarf het volgende:

[..]

Ik heb voor Plus gewerkt, en volgens de algemene supermarkt-CAO heb je 15 minuten pauze. Tenzij AH een eigen CAO heeft, wat heel goed zou kunnen, lul je dus uit je nek met je 10 minuten.
Ik dacht dat van die 15 minuten bij de ah, standaard al 5 minuten werden afgetrokken voor het halen van eten op de werkvloer.. Zo was het bij ons tenminste...
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:57:33 #22
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_117243216
quote:

[..]

VOC mentaliteit, ik betaal jou dus jij bent eigendom van mij :')
pi_117243226
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:56 schreef Yreal het volgende:

[..]

Welke wettelijke regeling zou je willen aandragen? Ze geven je een kwartiertje waarin je betaald krijgt. Mogen ze best zeggen wat je daarin wel en niet mag doen, omdat dit bovenop wettelijk pauzes is.
Als het inderdaad bovenop de wettelijke pauze is ( dus als een gunst naar het eigen personeel ) dan kunnen ze daar inderdaad regels aan verbinden..

Als..
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:58:03 #24
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_117243239
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:57 schreef EiPet het volgende:

[..]

Ik dacht dat van die 15 minuten bij de ah, standaard al 5 minuten werden afgetrokken voor het halen van eten op de werkvloer.. Zo was het bij ons tenminste...
Het zou prima kunnen zijn dat het bij AH anders geregeld is, daar heb ik geen verstand van. Achteraf gezien was het ook beter geweest om me er niet mee te bemoeien.
Ok stelletje hokboeren
pi_117243310
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:58 schreef padlarf het volgende:

[..]

Het zou prima kunnen zijn dat het bij AH anders geregeld is, daar heb ik geen verstand van. Achteraf gezien was het ook beter geweest om me er niet mee te bemoeien.
AH heeft dezelfde CAO als vrijwel alle andere grote supermarktketens in NL, maar plus wordt volgens mij alleen door franchisers gedreven, derhalve andere CAO dan voor filialen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')