Dat laatste, daar ben ik het wel mee eens eigenlijk.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:04 schreef Elfletterig het volgende:
Omdat het voordurend over mp3's gaat. Dat is wat mensen downloaden en dat is ook wat de muziekindustrie tegen een hoog prijskaartje probeert te verkopen als volwaadig product. En let op: wil je een minder gecomprimeerd bestand (zoals flac of wav, dan mag je daar als consument extra voor betalen. En dat vind ik de wereld op z'n kop.
quote:Op maandag 8 oktober 2012 14:57 schreef DS4 het volgende:
(...)
En verder vind ik dat je een smoesjesmaker bent in dezen. Een mp3 vind jij ook niet fysiek genoeg.
Maar daar in tegen is een MP3, wav of weet ik veel wat wel fysiek genoeg om het mee te nemen of te branden. Een stream is een stuk lastiger op je hoofd te zetten.quote:Op maandag 8 oktober 2012 15:11 schreef Elfletterig het volgende:
(...)
Klopt. Een mp3 is een gecomprimeerd computerbestand.
quote:
quote:De gezamenlijke muziekindustrie zou compleet gek als ze Spotify failliet laten gaan, zonder alternatief met vergelijkbare potentie en enthousiaste gebruikers, schrijft Niels Aalberts. 'Spotify is vooralsnog één van de meest veelbelovende en groeiende streaming muziekdiensten.'
De CD is toch al een keer nieuw gekocht dus de rechten zijn toch al afgedaan aan artiest en lable? In dat geval zou je ook geen 2de hands auto's meer mogen verkopen. De fabriek en ontwerpers verdienen daar ook geen flikker aan, maar de autohandelaar / oude eigenaar wel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:19 schreef Elfletterig het volgende:
Nog even een zijsprong: het grootste deel van "illegaal" uitgewisselde muziek betreft helemaal niet het downloaden van mp3's: http://torrentfreak.com/r(...)ine-swapping-120726/
[ afbeelding ]
Aanvullend daarop ben ik eigenlijk ook nog wel benieuwd naar cijfers over de verkoop van tweedehands cd's. Want iedereen die iets tweedehands koopt, koopt dezelfde cd niet ook nog eens nieuw. Daarmee loopt de artiest inkomsten mis.
Iemand die ooit de cd's nieuw heeft gekocht, verkoopt ze weer en krijgt een deel van zijn aankoopbedrag terug van de koper. De artiest verdient er echter geen cent aan. En ondertussen kunnen we lastig nagaan of de verkoper niet gauw even een kopie heeft gemaakt van de verkochte muziek....
Ik zei niet dat we de tweedehands markt moeten verbieden, ik vroeg alleen naar de omvang ervan. Als voorbeeld even twee situaties:quote:Op woensdag 10 oktober 2012 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De CD is toch al een keer nieuw gekocht dus de rechten zijn toch al afgedaan aan artiest en lable? In dat geval zou je ook geen 2de hands auto's meer mogen verkopen. De fabriek en ontwerpers verdienen daar ook geen flikker aan, maar de autohandelaar / oude eigenaar wel.
Als je dit gaat verbieden, leg je een bom onder de hele 2de hands markt.
Vanwege de massaliteit. Voor eigen gebruik kopiëren is eenmalig. Delen met anderen kan er voor zorgen dat binnen een dag honderden mensen een kopie hebben.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:03 schreef Elfletterig het volgende:
Waarom zouden we 1 dan wél toestaan en 2 niet?
Dus alleen omdat iets veel gebeurt, moet je er voor betalen volgens jou?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vanwege de massaliteit. Voor eigen gebruik kopiëren is eenmalig. Delen met anderen kan er voor zorgen dat binnen een dag honderden mensen een kopie hebben.
Al was ik wel verrast door de percentages die je hierboven liet zien, waaruit zou blijken dat een kopie van een CD kennelijk een groter "probleem" vormt. De vraag is alleen of het volledig vrijgeven niet e.e.a. op dat gebied zou laten verschuiven. Als er gewoon een site is waar ik legaal voor 10 euro per maand alles kan downloaden wat ik wil hebben aan films en muziek in het formaat wat ik wil hebben, dan gaan mijn jaaruitgaven op dat gebied naar 120 euro per jaar natuurlijk.
We hebben het in dit topic over een downloadverbod en over het vervolgen van (individuele) downloaders. Als ik nu "illegaal" een collectie Prince-nummers download, is dat ook slechts een eenmalige handeling. Puur voor mijn eigen gebruik; heeft verder niemand last van. En het dupeert Prince niet meer dan een liefhebber die zijn collectie aan een andere liefhebber doorverkoopt...quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:26 schreef DS4 het volgende:
Vanwege de massaliteit. Voor eigen gebruik kopiëren is eenmalig. Delen met anderen kan er voor zorgen dat binnen een dag honderden mensen een kopie hebben.
Ik vind dat je in beide gevallen zou moeten betalen, ik geef slechts aan waar het verschil m.i. zit.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:39 schreef Red_85 het volgende:
Dus alleen omdat iets veel gebeurt, moet je er voor betalen volgens jou?
Voor de goede orde: ik vind het dus altijd niet oké, ik geef slechts aan dat er een verschil is. Punt.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:41 schreef Elfletterig het volgende:
We hebben het in dit topic over een downloadverbod en over het vervolgen van (individuele) downloaders. Als ik nu "illegaal" een collectie Prince-nummers download, is dat ook slechts een eenmalige handeling. Puur voor mijn eigen gebruik; heeft verder niemand last van. En het dupeert Prince niet meer dan een liefhebber die zijn collectie aan een andere liefhebber doorverkoopt...
Ik vind dat je er een dubbele moraal op nahoudt. Met nogal wat gretigheid veroordeel en criminaliseer je de individuele downloader, maar het (doorver)kopen van (tweedehands) fysieke cd's praat je net zo gemakkelijk goed.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor de goede orde: ik vind het dus altijd niet oké, ik geef slechts aan dat er een verschil is. Punt.
Er is dan ook niets mis met het doorverkopen van CD's. Je hebt nl. betaald voor die rechten en dat is overdraagbaar.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 10:51 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind dat je er een dubbele moraal op nahoudt. Met nogal wat gretigheid veroordeel en criminaliseer je de individuele downloader, maar het (doorver)kopen van (tweedehands) fysieke cd's praat je net zo gemakkelijk goed.
Dit in reactie op het bericht dat het verkopen van tweedehands mp3's tegengegaan werd door ik meen EMI...quote:Op zondag 7 oktober 2012 15:35 schreef DS4 het volgende:
Rechten mag je in beginsel doorverkopen, dus het zou wel gek zijn als dit niet toegestaan is.
Misselijk van de platenindustrie derhalve.
I rest my case.quote:(...)
Aanjager
Verder blijkt uit het onderzoek dat mensen die downloaden uit illegale bron meer gebruikmaken van het legale aanbod dan mensen die dat niet doen. Ook blijken zij meer merchandise rond muziek te kopen en vaker naar de bioscoop of een concert te gaan.
(...)
Dat laatste zegt helemaal niets, sterker nog: het zou pas gek zijn als het anders was. Immers, mensen die geïnteresseerd zijn in muziek zullen vaker downloaden en kopen en mensen die niet geïnteresseerd zijn in muziek zullen dat gewoon niet doen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 09:28 schreef Red_85 het volgende:
En vooral het laatste:
[..]
I rest my case.
Probeer het maar in je eigen straatje te lullen. Je ziet het niet en je wilt het ook niet zien.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 09:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste zegt helemaal niets, sterker nog: het zou pas gek zijn als het anders was. Immers, mensen die geïnteresseerd zijn in muziek zullen vaker downloaden en kopen en mensen die niet geïnteresseerd zijn in muziek zullen dat gewoon niet doen.
Iemand die sigaretten jat zal doorgaans ook vaker sigaretten kopen dan gemiddeld, nietwaar?
Vertel eens wat er mis is met mijn redenatie in plaats van alleen maar nietus te roepen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 10:06 schreef Red_85 het volgende:
Probeer het maar in je eigen straatje te lullen. Je ziet het niet en je wilt het ook niet zien.
Jou redenatie is een dooddoener. Natuurlijk zullen mensen die in iets meer geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp, daaraan meer aandacht en geld schenken. 'Da's logisch' kan niet meer van toepassing zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 10:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vertel eens wat er mis is met mijn redenatie in plaats van alleen maar nietus te roepen.
Het is dus een vergelijking in de categorie mensen die al geïnteresseerd zijn in muziek/film/serie's. Daarin wordt een vergelijking gemaakt tussen mensen die downloaden uit illegale bron en legale bron.quote:Verder blijkt uit het onderzoek dat mensen die downloaden uit illegale bron meer gebruikmaken van het legale aanbod dan mensen die dat niet doen.
En dat is tussen twee totaal andere groepen.quote:Immers, mensen die geïnteresseerd zijn in muziek zullen vaker downloaden en kopen en mensen die niet geïnteresseerd zijn in muziek zullen dat gewoon niet doen.
quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:43 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
http://torrentfreak.com/p(...)s-raid-proof-121017/
Kommaarop met je pogroms, razzia's en wetjes. The internets will find their ways!quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:43 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
http://torrentfreak.com/p(...)s-raid-proof-121017/
Dat schrijf je nu ja, net alleen niet. Of je bent niet duidelijk. Dus geef je hiermee ook toe dat illegaal downloaden niet zo erg is. De schade van illegaal downloaden valt mee omdat illegaal downloaders meer uitgeven aan originele content dan legaal downloaders.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:42 schreef DS4 het volgende:
Jij leest iets wat er niet staat. Er zijn twee groepen: mensen die wel en mensen die niet uit illegale bron downloaden.
Hetzelfde dus als met het jatten van sigaretten. Mensen die sigaretten jatten zullen gemiddeld meer pakjes sigaretten kopen dan mensen die dat niet doen. Immers, mensen die sigaretten jatten zullen (op een uitzondering na) rokers zijn en die kopen nu eenmaal gemiddeld meer sigaretten dan de gehele Nederlandse bevolking.
Nee.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 15:21 schreef Red_85 het volgende:
Dat schrijf je nu ja, net alleen niet. Of je bent niet duidelijk. Dus geef je hiermee ook toe dat illegaal downloaden niet zo erg is. De schade van illegaal downloaden valt mee omdat illegaal downloaders meer uitgeven aan originele content dan legaal downloaders.![]()
Dat is precies wat er in dat (meest recente) onderzoek dus nu wel is bewezen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 15:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
Jij haalt uit het feit dat mensen die illegale content downloaden ook meer uitgeven aan legale content de conclusie dat ze meer uitgeven aan legale content omdat ze illegale content downloaden.
Bel Brenno op dat jij het niet eens bent met zijn conclusies.quote:Dat is echter niet zo, althans... dat is in ieder geval daarmee niet bewezen, omdat het gewoon logisch is die groep ook meer legale content binnen haalt, dan wel in ieder geval er meer redenen zouden kunnen zijn om dit verband te verklaren.
Het gemak waarmee je 'downloaden uit illegale bron' gelijkstelt aan sigaretten jatten is bizar. Maar niet alleen op het punt van 'jatten' gaat je vergelijking mank. Je weegt namelijk ook niet mee dat mensen die een cd eerst 'illegaal' downloaden daarna alsnog legaal (kunnen) aanschaffen. Kortom: wanneer ze iets downloaden, is het NIET gezegd dat ze hetzelfde album daarna niet alsnog legaal aanschaffen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:42 schreef DS4 het volgende:
Jij leest iets wat er niet staat. Er zijn twee groepen: mensen die wel en mensen die niet uit illegale bron downloaden.
Hetzelfde dus als met het jatten van sigaretten. Mensen die sigaretten jatten zullen gemiddeld meer pakjes sigaretten kopen dan mensen die dat niet doen. Immers, mensen die sigaretten jatten zullen (op een uitzondering na) rokers zijn en die kopen nu eenmaal gemiddeld meer sigaretten dan de gehele Nederlandse bevolking.
En uit dat onderzoek is gebleken dat ze dat juist sneller doen omdat ze het illegaal hebben gedownload.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 16:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het gemak waarmee je 'downloaden uit illegale bron' gelijkstelt aan sigaretten jatten is bizar. Maar niet alleen op het punt van 'jatten' gaat je vergelijking mank. Je weegt namelijk ook niet mee dat mensen die een cd eerst 'illegaal' downloaden daarna alsnog legaal (kunnen) aanschaffen. Kortom: wanneer ze iets downloaden, is het NIET gezegd dat ze hetzelfde album daarna niet alsnog legaal aanschaffen.
quote:En daar zit het verschil met sigaretten, want dat is een fysiek product dat je opmaakt. Je rookt ze op en weg zijn ze. Het gejatte pakje dat je oprookt, gaat direct ten koste van een pakje dat je anders in de winkel had gekocht.
Dat is wel zo. Er is onderzoek naar gedaan. "Illegaal" downloaden is gunstig voor de (legale) verkoop van muziek en films.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 15:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
Jij haalt uit het feit dat mensen die illegale content downloaden ook meer uitgeven aan legale content de conclusie dat ze meer uitgeven aan legale content omdat ze illegale content downloaden. Dat is echter niet zo,
Maar niet voor particulieren.quote:Op donderdag 22 november 2012 17:16 schreef yvonne het volgende:
Bits of Freedom @bitsoffreedom
Auteursrechtdebat gesloten. Samenvatting: door draai PvdA staat mogelijkheid downloadverbod en websiteblokkades weer open.
Dat is nog maar de vraag natuurlijk. Die Recourt van de PvdA zegt zoiets nu misschien niet wenselijk te vinden, maar wellicht dat de vuist van Teeven hem wel gaat bevallen.quote:
Dit iddquote:Op donderdag 22 november 2012 17:21 schreef yavanna het volgende:
Ah nog meer geweldig nieuws/betutteling/verboden van de hand van deze regering. Bedankt VVD en PvdA stemmers.
Droom lekker verderquote:
Uit het verkiezingsprogramma van de PvdA:quote:Op donderdag 22 november 2012 17:21 schreef yavanna het volgende:
Ah nog meer geweldig nieuws/betutteling/verboden van de hand van deze regering. Bedankt VVD en PvdA stemmers.
En die van de VVD, en ja die is vwb het downloadverbod vaag, maar wel tegen Acta:quote:De PvdA wil het internet vrijhouden. Daarom stemden we ook tegen het ACTA-verdrag. We gaan
ons inspannen voor een moderner auteursrecht. Het sluit niet meer aan bij de gedigitaliseerde
maatschappij. Repressieve maatregelen tegen burgers zijn geen oplossing. Geen downloadverbod,
maar onderzoek naar nieuwe betaal- en distributiemodellen voor artiesten. Het stimuleren van cultuur
gaat boven het vervolgen van gewone mensen. Het blokkeren van websites hoort daar dus
niet bij. Alle legale informatie op het internet moet voor alle Nederlanders toegankelijk blijven. Dat
betekent dat websites niet kunnen worden gedwongen om informatie zonder rechterlijke toetsing
te verwijderen. Permanente voorafgaande controle van of filtering van informatie op het internet
is ontoelaatbaar.
Dus of je dat zo hard kunt stellen?quote:De VVD is tegen het ACTA-verdrag zoals dat nu voorligt. Vrijheid op internet is een groot goed, daar moeten
we voorzichtig mee omspringen. Het ACTA-verdrag biedt te veel interpretatieruimte om die vrijheid
te beperken. Bescherming van auteursrechten is belangrijk, maar moet worden vormgegeven op een
wijze die past bij de moderne realiteit. Internet biedt volop ruimte voor nieuwe verdienmodellen, zoals
iTunes en Spotify de afgelopen jaren hebben bewezen.
VVD en CDA waren al voor, ze hadden enkel geen meerderheid. Nu de PvdA er in meegaat is die meerderheid er wel.quote:Op donderdag 22 november 2012 18:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uit het verkiezingsprogramma van de PvdA:
[..]
En die van de VVD, en ja die is vwb het downloadverbod vaag, maar wel tegen Acta:
[..]
Dus of je dat zo hard kunt stellen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
SP SPquote:Op donderdag 22 november 2012 23:13 schreef Red_85 het volgende:
Ha! als teeveb iets zegt, houd ik altijd rekening met het tegenovergestelde. Wordt gewoon een opstap om alsnog alles en iedereen kapot te sue'n. Nog meer controle en nodeloze wetjes.
Wie hadden er ook alweer gestemd op dit stelletje nitwitterige noobs? Bedankt he, kutvolk. Volgende keer stemmen op een politieke partij die niet uit t oude leugenachtige bestel komt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |