Met je 3 turven hoogquote:Op zaterdag 22 september 2012 21:40 schreef cool15 het volgende:
[..]
ik zou het hebben gedaan, alleen al voor de kick. zeker wanneer ik heb gedronken
[..]
kleine groep mensen, het zou een stuck rustiger zijn gebleven als ze geen charges hadden gedaan
quote:Op zaterdag 22 september 2012 23:54 schreef aleaiactaest het volgende:
Ik zie dat NRC handelsblad het volledig met mij eens is, is ook een krant van niveau met intelligente medewerkers.Deze mensen weten waar ze over praten.
http://www.nrc.nl/stevend(...)r-gemeente-en-media/
Ik heb een professionele kijk op zaken aangezien de journalisten van NRC handelsblad exact op dezelfde golflengte zitten.quote:
Dat zal het zijnquote:Op zaterdag 22 september 2012 23:59 schreef aleaiactaest het volgende:
[..]
Ik heb een professionele kijk op zaken aangezien de journalisten van NRC handelsblad exact op dezelfde golflengte zitten.
Jij kijkt vanuit een proletarische visie, geeft niet maar dan zullen we het niet snel met elkaar eens zijn inderdaad.
Je hebt gelijk hoorquote:
Je hebt het er maar moeilijk mee zo te zien.quote:Op zondag 23 september 2012 00:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor*aait ook nog ff over bolletje*
Ja, heel zwaarquote:Op zondag 23 september 2012 00:15 schreef aleaiactaest het volgende:
[..]
Je hebt het er maar moeilijk mee zo te zien.
Zwaar leventje?
Lief van jequote:Op zondag 23 september 2012 00:17 schreef aleaiactaest het volgende:
[..]
Arme meidhoop dat je er snel weer bovenop komt, sterkte met alles.
Dank je voor je vele kusjes en liefkozingen.quote:
Je bent een kat of je bent het niet hequote:Op zondag 23 september 2012 00:24 schreef aleaiactaest het volgende:
[..]
Dank je voor je vele kusjes en liefkozingen.
beetje to much misschien maar ik respecteer je aanhaligheid.
ja, je geeft veel kopjes de hele tijd, mijn kat ging ook wel eens op mijn kloten liggen als hij zijn zin niet kreeg dan ging hij daar met zijn pootjes op mijn lul masseren maar zette soms ook zijn nagels er soms in, dan schopte ik hem wel van mijn kloten af, er zijn grenzen zei ik dan tegen mijn kat.quote:Op zondag 23 september 2012 00:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je bent een kat of je bent het niet he
Je verzint het niet, dit soort goedpraat-bullshit. De meeloper "die even vergeet dat het niet verstandig is om stenen naar de politie te gooien" is net zo fout als de hooligan die het vuurtje opstookt. Iedereen die daar was en daar niks had te zoeken, is fout.quote:Op zaterdag 22 september 2012 21:30 schreef Vasilevski het volgende:
http://www.nrc.nl/stevend(...)r-gemeente-en-media/
OMG, waar plukt een krant als NRC zo'n figuur eigenlijk vandaan? Zo'n man ziet niet het verschil tussen het Journaal dat simpelweg het nieuws verslaat, en een 3FM en Slam FM die actief tegenwerking geven aan de pogingen van de gemeente om chaos te voorkomen. Hij roept gewoon: 'hunnie van de media's heeft het gedaan' en zo heeft hij zijn columnpje weer geschreven.
De burgemeester is niet alleen voorzitter van de raad en voorzitter van het college. Hij is ook zelf bestuursorgaan en heeft eigen bevoegdheden. Deze bevoegdheden hebben vooral betrekking op het gebied van openbare orde en veiligheid. De burgemeester heeft het toezicht op openbare bijeenkomsten en op voor het publiek openstaande gebouwen, zoals horecagelegenheden. In geval van nood is hij bevoegd noodbevelen te geven en noodverordeningen vast te stellen. De burgemeester heeft het opperbevel bij brand en bij ongevallen waarbij de brandweer een taak heeft. Ook heeft de burgemeester representatieve taken. Hij vertegenwoordigt de gemeente "in en buiten rechte", dus als de gemeente partij is in een rechtszaak maar ook als namens de gemeente stukken moeten worden ondertekend.quote:Op zaterdag 22 september 2012 23:01 schreef Specularium het volgende:
[..]
Politie handelt in opdracht van de Korpschef die verantwoording moet afleggen bij de driehoek.
Jij weet niet wat een burgemeester is???quote:Op zaterdag 22 september 2012 23:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij hebt daar écht nog nooit van gehoord???
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driehoek_(overheid)
Ga klagen bij de organisatie. Oh wacht die was er helemaal niet.quote:Op zaterdag 22 september 2012 23:29 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee, maar iets niet uitsluiten en wel lichtmasten plaatsen ter voorbereiding van een dergelijk feestje, houdt de optie wel erg open dat er toch een feestje zou kunnen plaatsvinden.
Preciesquote:Op zaterdag 22 september 2012 22:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
KloptMijn moeder gaf me al op m'n 14e een sigaret en zei 'hier, probeer maar'. Wat was dat ranzig zeg! Sindsdien nooit meer een sigaret aangeraakt. En toen ik eenmaal uitging zei ze altijd "Niet voor 3 uur thuis komen he "
waardoor ik nooit de behoefte kreeg om er tegen in te gaan en express later thuis te komen. Meestal was ik dus gewoon om een uur of 1 alweer thuis.
Mijn (half)broertje wordt opgevoed door m'n vader en m'n stiefmoeder die beide wel streng zijn. En ik zie hem gewoon genieten als hij iets doet wat niet magquote:Op zondag 23 september 2012 15:10 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Precies![]()
Mijn ouders hebben nooit een tijd aangegeven dat ik thuis moest zijn..
Eigen verantwoordelijkheid.. als je laat thuis wilt gaan moet je dat lekker zelf weten.
Ja en als je iets gaat verbieden duidelijk maken waarom en niet alleen maar omdat je ouders het zeggen.quote:Op zondag 23 september 2012 15:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mijn (half)broertje wordt opgevoed door m'n vader en m'n stiefmoeder die beide wel streng zijn. En ik zie hem gewoon genieten als hij iets doet wat niet mag![]()
Veel ligt echt aan de opvoeding inderdaad. Iets verboden maken, maakt het alleen maar leuker om te doen en die zie je nog best lang terug in iemands leven.
Achteraf is het makkelijk lullen natuurlijk, het was van tevoren totaal niet duidelijk of er veel mensen zouden komen. Moet je dan het hele dorpsleven op stelten zetten voor iets dat mogelijk kan gebeuren ?quote:Op zondag 23 september 2012 20:34 schreef whosvegas het volgende:
Wat een prutsers![]()
Ze hadden alle toegangs wegen moeten afsluiten en iedereen terug moeten sturen die niet uit het dorp kwam. En ook hadden ze het drank verbod moeten streng handhaven en iedereen moeten checken op legitimatie.
Volgens mij was dit met de juiste maatregelen te voorkomen geweest
Tja, dat is ook wel weer zo, dan krijg je achteraf weer kritiek dat je veel te zwaar hebt ingezetquote:Op zondag 23 september 2012 20:39 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Achteraf is het makkelijk lullen natuurlijk, het was van tevoren totaal niet duidelijk of er veel mensen zouden komen. Moet je dan het hele dorpsleven op stelten zetten voor iets dat mogelijk kan gebeuren ?
De enige fout die de gemeente imho gemaakt heeft was het niet afsluiten van het terrein waar iedereen naar toe begeleid werd. Ze hadden bussen moeten regelen om de menigte naar gronigen cs te brengen.
Ze hebben sowieso te zwaar ingezet, als ze alles wijselijk geheim hadden gehouden betreft maatregelen en politie inzet dan was er geen hond op afgekomen.quote:Op zondag 23 september 2012 21:05 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Tja, dat is ook wel weer zo, dan krijg je achteraf weer kritiek dat je veel te zwaar hebt ingezet
Gelukkig hoef ik die overweging niet te maken
Helemaal eens, en dienstplicht wat sommigen terug willen is voor velen een hel, voor enkelen ook gewoon verlies van arbeidsjaren.quote:Op zondag 23 september 2012 15:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mijn (half)broertje wordt opgevoed door m'n vader en m'n stiefmoeder die beide wel streng zijn. En ik zie hem gewoon genieten als hij iets doet wat niet mag![]()
Veel ligt echt aan de opvoeding inderdaad. Iets verboden maken, maakt het alleen maar leuker om te doen en die zie je nog best lang terug in iemands leven.
Dat werd als kritiek geļnterpreteerd, en dat kan natuurlijk niet, want dan durft de politie straks helemaal niets meer te doen. Verslag doen van de werkelijkheid is echter niet hetzelfde als kritiek. Misschien hoogstens dat het alleen gebeurt als je 'collega's' aanvalt. Een tegel naar het hoofd van een burger gooien of een huis slopen lijkt me ook een hele goeie reden om iemand nog een paar trappen na te geven. Niemand in Nederland die het je kwalijk neemt.quote:Het geweld voor onze ogen stopt geen seconde. Drie meter verder slaat een breedgeschouderde ME'er in blinde woede een jongen neer. Hij valt met een hevig bloedende hoofdwond over de volle lengte van zijn schedel op de stoep en blijft liggen. De ME'er bedenkt zich niet en schopt met zijn stevige kisten hard op het lijf van de jongen in. De ene doffe dreun na de andere. De ME'er schreeuwt dat de jongen van zijn collega's af moet blijven. Het slachtoffer is al lang niet meer in staat om te reageren.
Ik denk aan Delfzijl, Uithuizen, Warffum, Nieuweschans (dan kun je meteen doorrijden en het probleem aan de Duitsers overdragen, win-win dus), Grijpskerk, Beilen. Keuze genoeg.quote:Op zondag 23 september 2012 20:47 schreef sp3c het volgende:
of niet allemaal naar Groningen CS maar gewoon naar random NS sations in de regio om het volk te verspreiden!
"jullie zijn toch zukke weredreizigers hmmm?
ZIE MAAR DAT JE THUIS KOMT"
Ik ben zelf bij de protesten geweest bij de invoering van de 2e fase op de middelbare school. Daar zaten ook genoeg vervelende lui tussen. Toen het enigszins uit de hand begon te lopen was het heel simpel, tijd om naar huis te gaan, geen dingen uitlokken of stoer proberen te doen, en vooral niet in de buurt van de onruststokers zijn. Zo moeilijk is het niet. Als je een paar klappen krijgt stond je blijkbaar vooraan, terwijl je je ook had kunnen distantiėren en niet bij zo'n kudde brulapen blijven staan.quote:Op vrijdag 28 september 2012 14:16 schreef Vasilevski het volgende:
Dat werd als kritiek geļnterpreteerd, en dat kan natuurlijk niet, want dan durft de politie straks helemaal niets meer te doen. Verslag doen van de werkelijkheid is echter niet hetzelfde als kritiek. Misschien hoogstens dat het alleen gebeurt als je 'collega's' aanvalt. Een tegel naar het hoofd van een burger gooien of een huis slopen lijkt me ook een hele goeie reden om iemand nog een paar trappen na te geven. Niemand in Nederland die het je kwalijk neemt.
Het vetgedrukte is zeer relevant. Het is namelijk de ultieme ontkenning van elke vorm van vrije wil en persoonlijke verantwoordelijkheid. De 'niet-hooligans' (whatever) die ook met dingen gooiden, die deden dat niet uit eigen beweging, maar omdat ze geen keuze hadden, aldus deze reageerder. Weggaan is geen optie, niks doen is geen optie, je móet iemand verwonden of iets van een ander kapotmaken. Als jij geweld gebruikt tegen een medemens die jou niet heeft aangevallen, dan is dat in feite de schuld van één of andere externe factor, en hoef jij daar niet of nauwelijks op te worden aangesproken (dat is in feite waar Steven de Jong in zijn artikel voor pleit: een kunstmatig onderscheid maken tussen 'goede' en 'foute' intenties, waarbij die eerste groep minder straf krijgt voor hetzelfde feit).quote:Voordat het feest - dat er dus nadrukkelijk niet was - escaleerde was het wachten op de eerste klappen. Er was niets te doen behalve voor de dranghekken te staan met daarachter een dozijn agenten. Iedereen wist dat er iets zou gaan gebeuren, de eerste voorwerpen werden al richting de politie gegooid. Er was voor de mensen met goede intenties niets anders te doen. Zoals de auteur correct opmerkt: mensen kwamen voor een feest, en dat was er niet. Toen de hooligans eenmaal hun kans schoon zagen was het niet de hooligans tegen de politie; de meelopers stonden er achter en de ramptoeristen stonden weer daar achter. Er waren genoeg ME agenten om de hooligans aan te pakken, maar niet wanneer zij één groep zouden vormen met de andere mensen. En omdat deze andere mensen niets anders konden doen was de ME machteloos. Conclusie: de gemeente had iets moeten organiseren om de hooligans van de rest te scheiden. Muziek, een podium, een georganiseerde plek om al dan niet te feesten; iets gezelligs in plaats van slechts dranghekken met overal politie, klaar om te vechten. Dit heeft een zeer vijandelijk beeld van gemeente en politie geschetst, wat de gemoederen natuurlijk niet positief heeft beinvloed. De gemeente hield stug vol om vooral niet mee te werken met Project X, maar nu blijkt maar weer dat de kracht van grote groepen mensen zo groot is dat de gemeente er maar beter aan toe kon geven en de mensen te geven wat ze wouden, ook al zou dat maar een beetje zijn.
quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:14 schreef Samson het volgende:
Wat zit die Merthe nu trouwens zielig te doen, "ze komt er wel weer bovenop" en dat soort praat. Haar is toch helemaal niets gebeurd? Die zat lekker ergens anders toen het allemaal gebeurde.....
Merthe zal nu wel de held van Haren zijn onder haar vrienden. Dankzij haar hebben ze kunnen laten zien wie er de baas is.quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:14 schreef Samson het volgende:
Wat zit die Merthe nu trouwens zielig te doen, "ze komt er wel weer bovenop" en dat soort praat. Haar is toch helemaal niets gebeurd? Die zat lekker ergens anders toen het allemaal gebeurde.....
ik denk dat jij een verkeerd beeld van de jongeren hebt..quote:Op zondag 30 september 2012 01:02 schreef El_Liberaliste het volgende:
Wat een onzin om de crisis als argument aan te halen.
Die jeugd houdt zich bezig met hun eerste biertjes, hun eerste vriendinnetjes en hun bromfietscertificaat. Niet met bezuinigingen op cultuur en ontwikkelingshulp, de hypotheekrenteaftrek of BTW-verhoging
Ik weet vrijwel zeker van niet, maar probeer me eens op andere inzichten te brengen.quote:Op zondag 30 september 2012 02:34 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
ik denk dat jij een verkeerd beeld van de jongeren hebt..
Dat niet alleen, ik zag bendes jongeren op de tv met de nieuwste smartphones, merkkleding, goed doorvoed, enzovoorts. Echt zielepoten, hoor.quote:Op zondag 30 september 2012 01:02 schreef El_Liberaliste het volgende:
Wat een onzin om de crisis als argument aan te halen.
Die jeugd houdt zich bezig met hun eerste biertjes, hun eerste vriendinnetjes en hun bromfietscertificaat. Niet met bezuinigingen op cultuur en ontwikkelingshulp, de hypotheekrenteaftrek of BTW-verhoging
Precies. En dit wordt steeds erger in Nederland. De welvaart is zo ongekend hoog dat zelfs de meest asociale paupers zich van alles kunnen veroorloven zonder ook maar een vinger uit te steken.quote:Op zondag 30 september 2012 13:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Dat niet alleen, ik zag bendes jongeren op de tv met de nieuwste smartphones, merkkleding, goed doorvoed, enzovoorts. Echt zielepoten, hoor.![]()
Het is gewoon een grote verveelde en verwende bende. Wel vanalles 'eisen', maar je zelf daarvoor inspannen, of je zaken ontzeggen, ho maar.![]()
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)las-en-50-Cent.dhtmlquote:'Vergeet Facebook. Zoek de oorzaak van Haren-rel bij vrouw voor de klas en 50 Cent'
Geef niet sociale media de schuld van het uit de hand gelopen Project X-feest in Haren, betoogt David Stam. De oorzaak moet gezocht worden in het gebrek aan geschikte rolmodellen voor jonge mannen. 'Zodra onwenselijke voorbeelden stoerder worden gevonden, verkeert een generatie in crisis.' .
De politie zoekt nog 60 verdachten van de rellen in Haren. De meesten worden verdacht van openlijke geweldpleging, vernieling en plundering. Geweld lijkt populairder te zijn geworden. Vooral in groepsverband. In Haren, maar ook in Hilversum, bij de strandrellen in Hoek van Holland en de scholierenrellen op het Museumplein enkele jaren geleden. En natuurlijk bij de talloze voetbalwedstrijden. De op Facebook geplande bijeenkomst in Haren, en alle Project X-heisa die erop volgt, is niet de schuld van sociale media. Die faciliteren het alleen.
Provocatie
Door de nieuwe communicatiemiddelen is het alleen maar makkelijker voor een generatie in cultureel verval om in groepsverband baldadigheid te plegen. Het liefst met een groot publiek van mensen die geschrokken en ontdaan reageren. Want dat is precies wat jonge mannen zonder duidelijke richting in hun leven zoeken: provocatie en conflict. Waar het aan ontbreekt is geschikte rolmodellen. Rolmodellen moeten ervoor zorgen dat jongeren hun conflictbehoeftes op vreedzame manieren bevredigen.
Het is belangrijk te beseffen dat de relzucht van jonge mannen een sterke biologische basis heeft. Door de geschiedenis heen, en overal op aarde, in verschillende culturen en ook bij andere sociale diersoorten zijn er talloze voorbeelden van een behoefte aan fysieke strijd tussen jonge mannen. Ook 'deftige' corpsstudenten mogen graag met elkaar strijden. Eigen vlaggen, sociėteiten (vergelijk spelershome), liederen en georganiseerde fysieke confrontaties komen ook op traditionele studentenverenigingen voor. De studenten doen aan 'brassen', een soort worstelen waarbij niet geslagen mag worden en de scherpe hoeken op de sociėteit worden afgeplakt met piepschuim. Als toch iemand een klap uitdeelt wordt diegene er direct uit gegooid en geschorst.
Groepsstrijd
De mens en veel andere diersoorten hebben allerlei - minder schadelijke - manieren gevonden om de behoefte aan zowel individuele- als groepsstrijd te bevredigen. Namelijk door over te gaan op meer abstracte vormen van strijd. Mensen hebben bijvoorbeeld debatten, rap-battles, bordspelletjes en sporten als uitlaatklep. Maar zelfs een honden- of hanengevecht kan worden gezien als een manier om op een voor de mens veilige manier competitie te bedrijven. Het zijn culturele oplossingen voor de conflictdrift, en die zijn niet voor niets vooral onder mannen populair. Ze moeten alleen wel door cultuur in stand worden gehouden.
Jongeren moeten leren om deze manieren te verkiezen boven fysieke conflicten door inhibitie te ontwikkelen. Inhibitie is de psychologische term voor het onderdrukken van impulsen. Bij temperamentvolle en impulsieve mensen is dat moeilijker, en in verschillende culturen heersen verschillende standaarden over wat wel of niet onderdrukt moet worden. Vergelijk bijvoorbeeld bescheiden Aziaten met luidruchtige Britten. In hun jeugd leren mensen om emoties en gevoelens te kanaliseren of te onderdrukken waar nodig. Eerst vooral van de ouders, maar in de puberteit nemen ze meer aan/over van respect afdwingende geslachtsgenoten van dezelfde leeftijd of ouder.
Hooligans
Waarom kan er nu in de huidige samenleving van 'cultureel verval' worden gesproken? Omdat jongens voldoende binding met de nabije samenleving missen om het bij niet schadelijke vormen van strijd te houden. Het lijkt erop dat groeps- en jeugdgeweld verergeren en dat er meer algemene acceptatie voor is door de jongste generatie mannen. 'Traditionele' hooligans praten laatdunkend over de nieuwe hooligans die 'de regels niet kennen of respecteren'. Het lijkt erop dat zelfs traditionele hooligans een deel van hun invloed als rolmodel verliezen.
Veel sociologen, filosofen en beleidsmakers hebben verklaringen bedacht, die waarschijnlijk allemaal wel ergens op slaan. Of de sociale cohesie nu is afgenomen door meer gebruik van internet en (daardoor) toegenomen anonimiteit en normloosheid, of dat de toename van drank- en drugsconsumptie een oorzaak is: daar achter zou nog een andere ontwikkeling mee kunnen spelen. Namelijk een gebrek aan geschikte rolmodellen.
Vrouwen voor de klas
Zoals gezegd hebben niet de ouders, maar vooral leeftijdgenoten en wat oudere jongens/mannen grote invloed op de ontwikkeling en denkwijze (de 'cultuur') van een mannelijke puber. Zodra zo'n cultuur corrumpeert, en onwenselijke voorbeelden stoerder worden gevonden en makkelijker toegankelijk zijn dan de wenselijke voorbeelden, verkeert een generatie in crisis.
Maar wat ligt er aan dat verval ten grondslag? Vrijwel alle pubers in Nederland zitten elke dag op scholen waar voornamelijk vrouwen voor de klas staan. En thuis vinden ze hun ouders waar ze zich niet (meer) mee willen identificeren. Elke willekeurige charismatische en stoere jonge man ligt dan voor de hand om inspiratie uit te halen. De feminisering van het onderwijs leidt in dit geval tot psychisch verval vanwege het gebrek aan goede rolmodellen voor jongens. Bij allochtone jongeren is dit effect nog sterker. In hun netwerk zitten nog aanzienlijk minder wenselijke rolmodellen. En de identificatie met blanke mannelijke docenten is ook minder voor de hand liggend.
50 Cent
Voor alle jongeren geldt dat media nog allerlei nieuwe, makkelijk toegankelijke hetzij fictieve rolmodellen voortbrengen. Rolmodellen kunnen ervoor zorgen dat kinderen vinden dat niet voetballen maar kickboksen de leukste sport is, dat vrouwen vooral (seks-)objecten zijn, dat de politie niet deugt, drugsgebruik stoer is en het doel 'rijk worden' op alle manieren mag worden nagestreefd. De gehele Nederlandse jeugd kent rapper 50 Cent's slogan 'get rich or die trying'.
Hoewel sommige media vaak erg sarcastisch reageren op het aankaarten ervan, lijkt het er op dat slechte rolmodellen via televisie en internet een grote invloed hebben op de jeugd. Ook door religie gedreven misdadigers zoals Mohammed B. kunnen een rolmodel worden in een losgeraakte subcultuur die alle goede rolmodellen kwijt is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |