quote:HAREN - Burgemeester van Haren Rob Bats noemt het "ongekend" wat vrijdagavond is gebeurd in Haren. Volgens hem heeft "tuig huisgehouden in de gemeente".
Dat zei Bats zaterdagochtend tijdens een persconferentie in het gemeentehuis van Haren naar aanleiding van de rellen in de gemeente vrijdagavond. Hij noemde de rellen "buitensporig".
"De agressie tegen politie en andere hulpverleners was ongekend groot", voegde hoofdcommissaris Oscar Dros toe.
In totaal zijn 34 aanhoudingen verricht, waarvan het merendeel voor openlijke geweldpleging. De verdachten, overwegend jong meerderjarigen, komen uit het hele land.
Voor de verdachten zal snelrecht worden toegepast. "Wat ons betreft gaat er geen verdachte weg zonder dat er streng strafrecht is toegepast", stelt Hessel Schut, hoofd-officier van Justitie in Groningen.
De politie heeft vrijdagavond in eerste instantie niet ingegrepen om zodoende te voorkomen dat de situatie zou escaleren. Toen er vernielingen werden aangericht is besloten om alsnog in te grijpen.
In totaal zijn 500 mensen ingezet, waaronder 250 leden van de mobiele eenheid. Daarnaast waren 75 agenten en 40 man van arrestatieteams ter plaatse om te voorkomen dat de boel nog verder uit de hand liep.
De politie had van tevoren contact gehad met de Duitse politie, die eerder een vergelijkbare situatie met een Facebook-feest had meegemaakt. Daarop werd rekening gehouden met alle mogelijke scenario’s, waaronder ook rellen. Tijdens de gebeurtenissen zijn ook sociale media in de gaten gehouden.
De gemeente is een grootschalig onderzoek gestart naar de rellen. Hierbij zijn 25 rechercheurs betrokken. Dat team verzamelt zoveel mogelijk informatie om aanhoudingen te kunnen verrichten.
De politie heeft ook zelf beeldmateriaal verzameld. Ook roept het Openbaar Ministerie mensen op om beeldmateriaal te sturen.
"Het is niet veroorzaakt door scholieren die afkomen op een feestje, maar eerder door georganiseerde raddraaiers", stelt de korpschef. "Er is ongelofelijk veel beeldmateriaal van publiek, van journalisten. De kans is groot dat je gepakt wordt op een moment dat het je niet uitkomt. Dus meld je maar zelf."
Burgemeester Bats heeft contact gehad met de familie van het meisje dat had opgeroepen voor het Facebook-feestje. Inmiddels is de familie ondergedoken op een ander adres en is door de gebeurtenissen volgens Bats zwaar geëmotioneerd.
Samenvatting avond en nacht en volgende ochtend van 4:30 tot 11:30:twitter:Politie twitterde op vrijdag 21-09-2012 om 23:05:43pls RT Foto's of filmpjes van #Haren #projectX? Upload ze op http://t.co/mj1Ic9Bp. Help ons relschoppers te herkennen. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben vrij en heb net twee nieuwe hoodies gekocht... Temptingquote:Op zaterdag 22 september 2012 18:59 schreef marcodej het volgende:
Ik ben overigens aanstaande woensdag jarig én ik heb facebook... Tempting.
quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:02 schreef ZetaOS het volgende:
http://forum.fok.nl/topic/1873636
Reünie Topic
Heb je ook een PLO-sjaal?quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:02 schreef ElisaB het volgende:
Ik ben vrij en heb net twee nieuwe hoodies gekocht... Tempting
Omdat er door de overheid in het begin schemerig werd gedaan over een eventueel alternatief feestquote:Op zaterdag 22 september 2012 19:02 schreef macca728 het volgende:
Waarom wordt de rol van de media niet belicht ? Het kwam elke dag groot op radio, tv en internet, dan gaan mensen er toch heen om er maar bij te zijn.
Als er niet zoveel aandacht aan was geschonken had niemand gegaan.
de NOS gaat naar hun eigen rol in het geheel kijken en we kunnen de media niet de schuld geven dat het al een enorme hype was op de fora, twitter, facebook en whatsappquote:Op zaterdag 22 september 2012 19:02 schreef macca728 het volgende:
Waarom wordt de rol van de media niet belicht ? Het kwam elke dag groot op radio, tv en internet, dan gaan mensen er toch heen om er maar bij te zijn.
Kap toch eens met die onzin. Je bent compleet ongeloofwaardig.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:04 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Omdat er door de overheid in het begin schemerig werd gedaan over een eventueel alternatief feest
Je schiet geen mensen neer die vervelend zijn. Dan verlaag je je nog vele malen onder hen. In Hoek van Holland werd er ook eentje doodgeknald waarna vervolgens de agenten zelf bijna vermoord werden en zelfs het lichaam van de dode naar zich toegegooid kregen...quote:Op zaterdag 22 september 2012 18:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook, schiet er gewoon een paar neer.
In theorie mooi bedacht, maar denk je nou echt dat mensen die onder invloed zijn op dat moment aan straffen en gevolgen denken? Dat is hét probleem met deze groep: ze zijn door drugs en alcohol niet in staat om op dat moment de gevolgen van hun acties te overzien. Als er 3 weken geleden 10 mensen waren afgeknald ergens bij grote rellen, dan nog hadden ze daar gisteren in die staat niet aan gedacht. Of misschien wel, maar waren ze niet meer in staat om daar wat om te geven.quote:Je voert charges uit en knuppelt er een paar neer en schuift de voorste linie op zodat die rustig gearresteerd kunnen worden, en wordt het te gevaarlijk om die linie te houden dan trekt er eentje zijn pistool, en na een waarschuwingsschot is het gericht schieten. Dan is zo'n rel niet alleen veel sneller afgelopen en heb je veel meer arrestanten, maar die begint de volgende keer elders ook niet zo heel snel.
Wat een onzin. Als op dat moment de beste oplossing is om al iemand z'n botten te breken en iedereen die er staat tegen de grond aan te meppen dan zal ik dat meer dan toejuichen. En in het geval van die dode bij Hoek van Holland vind ik ook dat ze op dat moment wel moesten schieten, omdat hun eigen leven anders in gevaar kwam.quote:Maar dat vind jij dan ook weer niet goed, het moet kennelijk onveilig blijven tot ze vanzelf geen zin meer hebben of moe zijn en het moet kennelijk overal onveilig kunnen worden wanneer wat jongeren zin hebben in een relletje.
Gelul wederom. De burgermeester zal niet bewust die fouten hebben gemaakt, maar hij heeft als eindverantwoordelijke in mijn ogen wel verkeerd gehandeld. Maar ik ga er vanuit dat die hier van geleerd heeft.quote:Precies, en jij wil daar een regelmatig terugkerend fenomeen van maken waarbij je dan de burgermeester de schuld kunt geven.
Die groep had dus al uren eerder onder controle gebracht moeten worden. Waarom mochten ze de hele dag vrij rondlopen daar?quote:Ze waren goed voorbereid hoor, en ze hebben het ook lang laten gaan en niet op de spits gedreven door platte petten in te zetten. Tot er een groep op rellen uit bleek.
Maar de media brachten het elke dag groot.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:04 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Omdat er door de overheid in het begin schemerig werd gedaan over een eventueel alternatief feest
Ik heb nog een paar dagen, dus die kan ik nog wel ff breienquote:
Welnee toch?!quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:04 schreef Snowballed het volgende:
Dat is censuur. De media verspreidt nieuws. De sociale media in dit geval zijn dan eerder de schuldige.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:02 schreef macca728 het volgende:
Het is geen onzin en de links staan een paar topics terug.....quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kap toch eens met die onzin. Je bent compleet ongeloofwaardig.
Typisch dat je het weer omdraait.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:04 schreef kiezer het volgende:
[..]
In Hoek van Holland werd er ook eentje doodgeknald waarna vervolgens de agenten zelf bijna vermoord werden
ik plenty sjaaltjes maar geen Palestijnen sjaal ... zou dit ook kunnen?quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:04 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik heb nog een paar dagen, dus die kan ik nog wel ff breien
Elk persbericht benadrukte dat er geen feest zou zijn. Meerdere malen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Het is geen onzin en de links staan een paar topics terug.....
Succes met zoeken..![]()
Geen idee welke 'dit' je bedoelt, maar ik denk dat het wel kan. Alles staat jou goed. Je bent namelijk een heulen toffen lekkeren gastquote:Op zaterdag 22 september 2012 19:06 schreef sp3c het volgende:
ik plenty sjaaltjes maar geen Palestijnen sjaal ... zou dit ook kunnen?
Ja op het laatst.....quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Elk persbericht benadrukte dat er geen feest zou zijn. Meerdere malen.
quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:07 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat de Burgemeester meer schuld heeft dan die van Duisburg
Iets van een argument of klinkt het goed lekker?quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:07 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat de Burgemeester meer schuld heeft dan die van Duisburg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |