de Digros, same shit.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ook bij Bas ? Lekker als je dan net boodschappen hebt gehaald bij AH of Jumbo, die zitten bij ons nog geen 50 meter van elkaar.
En als dat drie keer per week gebeurt dan vertelt de politie ze vanzelf op te hoepelen of ze komen helemaal niet meerquote:Op donderdag 20 september 2012 20:30 schreef LasTeR het volgende:
Ze mogen het vragen, maar jij bent dan geloof ik niet verplicht om hier gehoor aan te geven. Als ze dan diefstal vermoeden kunnen ze de politie erbij halen.
Ik denk niet dat de politie zo gauw zal komen, die hebben echt wel andere dingen aan hun hoofd, zeker als ze bij mij helemaal uit Rotterdam moeten komen naar Ridderkerk. Duurt wel 3 kwartier voordat ze er uberhaupt zijn.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En als dat drie keer per week gebeurt dan vertelt de politie ze vanzelf op te hoepelen of ze komen helemaal niet meerGewoon weigeren dus.
dildo in je tas doen en met een gladgestreken gezicht je tas openen voor de kassamiep. Tas zal nooit meer gecontroleerd wordenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:07 schreef macca728 het volgende:
Ik vind het niet erg als een beveiligsbeambte het steeksproefsgewijs eens controleert maar wel een domme doos die achter de kassa zit. En zeker als je ze je kennen, dan gaan ze toch roddelen in een dorp als je wat ongewoons in je tas heb zitten. En klanten achter je kunnen het ook zien.
ik zou juist mijn tas volproppen met dildo's en andere ranzige attributen, dat zal ze lerenquote:Op donderdag 20 september 2012 20:28 schreef Mirjam het volgende:
Je kan natuurlijk enorme stampij gaan maken, maar je kan ook gewoon je dildo thuislaten, zodat je zonder schaamte je tas open kunt doen voor de medewerker indien daarom verzocht wordt.
Zolang ze niet met hun jatten in je tas zitten is er weinig aan de hand.
.
En wees blij dat het in jouw supermarkt steekproefsgewijs is, in die van mij doen ze het al drie weken standaard, ik word er helemaal tureluurs van.
Haha nou het was helaas een mannelijke cassierequote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:04 schreef Mirjam het volgende:
[..]
dildo in je tas doen en met een gladgestreken gezicht je tas openen voor de kassamiep. Tas zal nooit meer gecontroleerd worden
ik zat meer te denken aan vijfhonderd xtc pillenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:06 schreef Re het volgende:
[..]
ik zou juist mijn tas volproppen met dildo's en andere ranzige attributen, dat zal ze leren
of een paar dooie muizenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:08 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik zat meer te denken aan vijfhonderd xtc pillen.
Psssst, pilletje kopen?
Jaren terug liep ik met een klasgenoot door de blauwe supermarkt from hell, de Albert H.. Komt er een bedrijfsleider naar mijn klasgenoot toe die vraagt wat hij in zn jaszak had (obvious een blikje, had hij bij het binnenlopen al in zn zak). Klasgenoot toont blikje Aldi-cola. Bedrijfsleider begint heel drama te maken over diefstal, politie, bladiebla. Wij geven aan dat zij dit niet verkopen. Bedrijfsleider gaf aan dat we al onze persoonlijke eigendommen voor het betreden van de winkel moesten afgeven bij de kassa.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:13 schreef Re het volgende:
[..]
of een paar dooie muizen
of gewoon irriant doen en eerst bij de ene supermarkt iets kopen en dan bij de andere (wel je bonnetje geven als je wordt ondervraagt)
Het politiebureau zit vlak naast die supermarkt waar ik het over hebquote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de politie zo gauw zal komen, die hebben echt wel andere dingen aan hun hoofd, zeker als ze bij mij helemaal uit Rotterdam moeten komen naar Ridderkerk. Duurt wel 3 kwartier voordat ze er uberhaupt zijn.
Vanochtend was het een nieuwe regel, vanmiddag kon k zo doorlopen met 2 boodschappentassen.....
Haha ja dat is anders. Dan nog zullen ze inderdaad zeggen van los het zelf lekker op tegen die supermarkt,quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:23 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Het politiebureau zit vlak naast die supermarkt waar ik het over heb
Verzoeken kan altijd, maar ik zie hier geen verplichting tot medewerking uit voortvloeien.quote:'Wij verzoeken u steeksproefsgewijs uw tas te laten controleren door onze medewerkers om winkeldiefstal te voorkomen'.
Maar deze medewerker controleerde alle tassen van iedereen, nieuwe regel zei hij.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:27 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Verzoeken kan altijd, maar ik zie hier geen verplichting tot medewerking uit voortvloeien.
Interessant stukje met duiding van bijbehorende wetsartikelen.quote:Artikel 53Sv bepaalt wanneer iemand mag worden aangehouden. Bij ontdekking op heterdaad geldt lid 1 van 53Sv en mag 'ieder' aanhouden. Elke burger dus. Een redelijk vermoeden van schuld is dan helemaal niet aan de orde. Wat nu als het buiten heterdaad gebeurt (men 'denkt' dat ik iets in mijn tas heb)? Dan betreft het een geval buiten heterdaad. Artikel 54Sv bepaalt dan dat de Offcier van Justitie mag aahouden, mits het om een verdenking gaat waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan en ik verdachte ben. In casu zou het verdenking van diefstal betreffen, geregeld in artikel 310Sr. Op diefstal 'staat' max. 4 jaar gevangenisstrat en in combinatie met art. 67lid 1 sub a is dus voorlopige hechtenis toegestaan. Tot zover geen probleem. Nu moet ik alleen nog als 'verdachte' kunnen worden aangemerkt. (immers: de OvJ is bevoegd "den verdachte" aan te houden, zie 54Sv). Artikel 27Sv geeft een drietal vereisten daarvoor: er moet sprake zijn van een strabaar feit (in casu diefstal), er moet een redelijk vermoeden van schuld zijn en dit redelijk vermoeden moet uit feiten of mstandigheden blijken. Overigens stelt de literatuur (De Hullu/Enschede) daarover dat het voor een ieder (elke burger) moet blijken en niet alleen vor de opsporingsambtenaar. Het feit dat ik mij 'raar gedraag' of iets dergelijks is niet voldoende. Pas als ik EN als verdachte kan worden aangemerkt EN het een feit betreft waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan (>4jr staat), pas dan mag alleen de Officier van Justitie het dwangmiddel "aanhouding" gebruiken buiten heterdaad. Omdat de OvJ daar naturlijk geen tijd voor heeft en het in de praktijk lang zal duren voor die ter plekke is, bepaalt lid 2 van 54Sv dat ook een hulpofficier van justitie mag aanhouden. Kan ook dat niet worden afgewacht, dan mag elke opsporingsambtenaar aanhouden conform lid 3 van 54Sv.
=> Aanhouden op heterdaad mag elke burger, aanhouden buiten heter daad mag alleen de OvJ, hOvJ en opsporingsambtenaren onder zeer strikte en overdeuielijke regels. Op het moment dat ik naar buiten loop en er piept een metaaldetector of winkelpoortje is er misschien een 'redelijk vermoeden', een burger mag mij dan niet aanhouden daar het buiten heterdaad is. Burgers mogen dat alleen doen op heterdaad. Een beveiligingsmedewerker van een beveiligingsbedrijf met een pak en een pet en een walkie-talkie en een chique overhemd is in veel gevallen geen opsporingsambtenaar en dus voor de wet gewoon "burger". Hij heeft dan ook niet meer bevoegdheden dan een andere burger.
Dan komen we bij het vraagstuk van de 'openbare plaats tot handel'. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en een aanvaarding van dat aanbod, conform artikel 6:217 lid 1 BW. Zowel het aanbod als de aanvaarding zijn rechtshandelingen op zich en zijn aan te merken als eenzijdige, gerichte rechtshandelingen, nu zij een beoogd rechtsgevolg hebben (nl: verbintenis in het leven roepen, ovk) en zij gericht zijn tot een bepaald persoon (publiek). Een supermarkt, makelaarkantoor ed. doen door hun deuren open te zetten, het hebben van een etalage en zich in de hoedanigheid van handelsgelegenheid te presenteren een "aanbod tot handel", zo heeft de Hoge Raad bepaalt in een arrest van 13 juli 2001. (de naam is mij ontschoten) Als dit "aanbod tot handel" eenmaal wordt gedaan, dan mag men niet zonder meer mensen gaan weigeren. Men mag wel mensen weigeren, op het moment dat iemand zich meerdere malen heeft schuldig gemaakt aan diefstal en dat bewezen is en daardoor een potentieel gevaar vormt. Op dat moment zou het (misschien/waarschijnlijk?) kunnen. Men mag mensen alleen absoluut niet weigeren als die niet meewerken aan een tas-onderzoek, omdat de wet nu eenmaal bepaalt dat een burger nooit iemand aan zijn kleding of lichaam mag onderzoeken. Artikel 56 lid 1 Sv wijst deze bevoegdheid, zoals niet voor het eerst ter sprake gebracht in deze topic, uitdrukkelijk van de hand. Deze bevoegdheid tot het uitoeferen van dit dwangmiddel is voorbehouden aan alleen de (hulp-)officier van justitie. Ik mag en kan als winkelier best een bordje hangen met daarop de tekst "ik mag in uw tas kijken als u dit bordje voorbijloopt", maar al afgezien van de vraag of hier een een overeenkomst tot stand komt (ik heb dat bordje niet gezien en heb dus daarmee ook geen enkel aanbod aanvaardt; aanbod is vormvrij, maar de bewijslast dat er een overeenkomst is gesloten ligt wel bij de winkelier. Immers, wie stelt bewijst conform art. 150 wetboek van burgelike rechtsvordering. Dat wordt een moeilijke zaak lijkt mij). Mocht de winkelier het dan toch op een of andere wijze bewezen krijgen en stelt dat ik een overeenkomst heb gesloten door dat bordje voorbij te lopen en de winkel in te gaan (wat zeer moeilijk wordt), dan geldt dat de overeenkomst in strijd is met de wet, goede zeden en/of openbare orde en derhalve nietig danwel vernietigbaar is op grond van artikel 3:40 lid 1 jo. 2 BW. Een overeenkomst mag namelijk geen strafvordelijke bevoegdheden tot het uitvoeren van dwangmiddelen in strijd met de wet regelen, net zoals een overeenkomst geen strafrechtelijk vebrod tot het omleggen van een bepaald persoon mag regelen. Het klinkt misschien als een kromme vergelijking, voor de wet is het beide "in strijd met de wet" en dus nietig. Nietigheid werkt van rechtwege en hoeft niet te worden ingeroepen zoals vernietigbaarheid, er wordt dus "geacht nooit een overeenkomst te hebben bestaan".
=> Een nwinkelier mag mij vragen om in mijn tas te kijken, maar ik mag weigeren. Op het moment dat ik wieger is er geen strafvordelijk dwangmiddel dat de winkelier zou kunnen inzetten, zoals onderzoek aan kleding, nu is geregeld in 56Sv dat dat is voorbehouden aan (h)OvJ. Een bordje aan het begin van de winkel doet daaraan niet af, daar de eerste vraag is of er een ovk tot stand komt en als dat al zo is dan vraag 1b is of dat bewezen kan worden en de tweede vaststelling moet hoe dan ook zijn dat de ovk nietig is daar die in strijd is met hetgeen in de wet bepaalt.
Dan nog de laatste alinea van mijn vorige post, op het moment dat een winkelier mij (buiten heterdaad) vastpakt omdat een metaaldetector afgaat en mij opsluit in een hokje, dan pleegt hij/zij daarmee een strafbaar feit. Te weten het delict 'opzettelijke vrijheidsberoving' van art. 282 lid 1 Sr. Op het moment dat mij mij op dat moment ook nog eens dwingt om toch in mijn tas te kijken, dus mij dwingt tot het doen van iets, dan is het zelfs 'gijzeling' van art. 282a lid 1 Sr. Nogmaals, ookal gaat er een metaaldetector of poortje of iets dergelijks af, pas als ik kan worden aangemerkt als verdachte en het een strafbaar feit betreft waarop voorlopige hechtenis is toegestaan, mag een OvJ mij aanhouden. Niet de winkeleigenaar. Houdt hij/zij mij dan ook nog eens vast, dan pleegt hij/zij daarmee strafbare feiten en zoals ik al zei zou ik daar persoonlijk aangifte van doen in het kader van de goede rechtsorde.
=> Ook een winkelier mag geen strafbare feiten plegen en dus niemand vasthouden of gijzelen.
Tot slot wil ik er nog op wijzen dat ontzettend veel opsporingsabmtenaren, met name BOA's, en politie hun bevoegdheden niet of niet voldoende kennen en dat het niet "die slechte rechters" of dat "rare rechtssysteem" is dat ervoor zorgt dat er zoveel wordt vrijgesproken. (relatief gezien trouwens vrij weinig!) Als de aanhouding onrechtmatig is, is alles daarna van rechtswege ook onrechtsmatig en ookal heb ik dan 1000 kilo drugs en 2 pistolen op zak; normaliter had men dat niet kunnen en behoren aan te treffen. De meeste beveiligingsmedewerkers in hun strakke pak, chique overhemd en walkie-talkie, deze zin is ten aanzien van niemand persoonlijk gericht, denken dat ze meer zouden mogen dan ik als burger in mijn rode trui en mijn spijkerbroek. Voor de wet zijn wij beide 'burger' en daar is dan de kous voor de twee maal mee af m.i.
En daarbij vind ik het nog anders als een beveiligsbeambte of een eigenaar me dat vraagt of een casssiere van 16.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:47 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik heb met wat googlen het volgende gevonden (bron):
[..]
Interessant stukje met duiding van bijbehorende wetsartikelen.
Conclusie hieruit is (als ik ervan uit mag gaan dat deze verhandeling klopt): nee, een winkelier mag niet zonder jouw toestemming in je tas kijken; en deze heeft óók geen middelen om je daartoe te bewegen. Het plaatsen van een bordje bij de ingang heeft geen wettelijke waarde aangezien dit in strijd is met geldende wetten.
Ze mogen mijn tas anders best zien, maar er in kijken...quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 08:35 schreef SEMTEX het volgende:
volgens die manager is het laten zien van je tas niet eens verplicht.
jajaja, het is weer vroegquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 08:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ze mogen mijn tas anders best zien, maar er in kijken...
lol, doe maar grappigquote:
Aangifte doen wegens vrijheidsberoving, kijken of hij dan nog steeds zo'n grote mond heeft.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 09:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
lol, doe maar grappigHet was een gestapo achtig figuur in z'n Albert Heijn uniform. Hij was onterecht intimiderend en wilde me niet laten gaan. Daar schrok ik gewoon van.
Ik heb het één keer meegemaakt bij de C1000 hier om de hoek, toen heb ik gezegd dat als ze dat nog een keer doen dat ik niet meer terugkom en sindsdien doen ze het niet meer (en ik kom daar een keer of vijf per week).quote:Op donderdag 20 september 2012 20:28 schreef Mirjam het volgende:
Je kan natuurlijk enorme stampij gaan maken, maar je kan ook gewoon je dildo thuislaten, zodat je zonder schaamte je tas open kunt doen voor de medewerker indien daarom verzocht wordt.
.
En wees blij dat het in jouw supermarkt steekproefsgewijs is, in die van mij doen ze het al drie weken standaard, ik word er helemaal tureluurs van.
Dat zou wel fantastisch zijn. Gewoon die beveiliger terplaatste aanhouden wegens vrijheidsberoving, de politie bellen, hem overdragen en aangifte doenquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 09:47 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Aangifte doen wegens vrijheidsberoving, kijken of hij dan nog steeds zo'n grote mond heeft.
Een burger-aanhouding (op heterdaad), door het slachtoffer, van een dader, bij wederrechtelijke vrijheidsberoving, lijkt me toch iets van een contradictio in terminis.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 22:28 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dat zou wel fantastisch zijn. Gewoon die beveiliger terplaatste aanhouden wegens vrijheidsberoving, de politie bellen, hem overdragen en aangifte doen![]()
Hoezo?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:09 schreef Sessy het volgende:
[..]
Een burger-aanhouding (op heterdaad), door het slachtoffer, van een dader, bij wederrechtelijke vrijheidsberoving, lijkt me toch iets van een contradictio in terminis.
Waarom ? Je kan degene toch overmeesteren ?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:09 schreef Sessy het volgende:
[..]
Een burger-aanhouding (op heterdaad), door het slachtoffer, van een dader, bij wederrechtelijke vrijheidsberoving, lijkt me toch iets van een contradictio in terminis.
Ja, op die manier kan het wel. Maar geef toe, het is wel een van de minst voor de hand liggende delicten daarvoor.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Je kan degene toch overmeesteren ?
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toen ik mn schoenen uitdeed keek hij raar, toen ik ze aangaf en mn broek los wilde maken verzocht hij ons af te rekenen en de winkel te verlaten.
Hoezo moet je hem overmeesteren? De politie is toch al onderweg omdat hij in je tas wil kijken.quote:Op zondag 14 oktober 2012 12:42 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ja, op die manier kan het wel. Maar geef toe, het is wel een van de minst voor de hand liggende delicten daarvoor.
Ja maar dan is het toch geen burgeraanhouding, maar eentje van de politie?quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:51 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Hoezo moet je hem overmeesteren? De politie is toch al onderweg omdat hij in je tas wil kijken.
Een aanhouding is niks anders dan de persoon mededelen dat hij is aangehouden. Daarna moet hij onverwijld (zonder onnodige vertraging) worden overgeleverd aan de politie. Je mag er dwangmiddelen bij gebruiken en de beveiliger dus van zijn vrijheid beroven tot de politie er is, maar dat is niet nodig (althans, ik verwacht niet dat de beveiliger vlucht).quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:18 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ja maar dan is het toch geen burgeraanhouding, maar eentje van de politie?
Niet als hij jou al heeft opgesloten in een achterkamertje van de super, dan gaat hij neem ik aan niet vluchten nee. Dat wordt gewoon een heel raar gesprek, zie je dat al voor je? Vandaar dus dat ik zeg, een van de minst voor de hand liggende delicten...quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:41 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Een aanhouding is niks anders dan de persoon mededelen dat hij is aangehouden. Daarna moet hij onverwijld (zonder onnodige vertraging) worden overgeleverd aan de politie. Je mag er dwangmiddelen bij gebruiken en de beveiliger dus van zijn vrijheid beroven, maar dat is niet nodig (althans, ik verwacht niet dat de beveiliger vlucht).
Logischer is inderdaad om op de politie te wachten en dan aangifte te doen, maar zelf de beveiliger aanhouden is een leuke extra touch. Nadeel is dat het hem zijn baan gaat kosten (bij aanhouding of aangifte), en dat is het dan weer niet waard.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:42 schreef Sessy het volgende:
[..]
Niet als hij jou al heeft opgesloten in een achterkamertje van de super, dan gaat hij neem ik aan niet vluchten nee. Dat wordt gewoon een heel raar gesprek, zie je dat al voor je? Vandaar dus dat ik zeg, een van de minst voor de hand liggende delicten...
Dat is wel interessant.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:42 schreef Sessy het volgende:
Niet als hij jou al heeft opgesloten in een achterkamertje van de super, dan gaat hij neem ik aan niet vluchten nee. Dat wordt gewoon een heel raar gesprek, zie je dat al voor je? Vandaar dus dat ik zeg, een van de minst voor de hand liggende delicten...
Mwah. Als je als beveiliger niet eens weet wat je rechten en plichten zijn als het om dit soort situaties gaat, vraag ik me af of je op de juiste plaats zit.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:47 schreef Me_Wesley het volgende:
Nadeel is dat het hem zijn baan gaat kosten (bij aanhouding of aangifte), en dat is het dan weer niet waard.
Slechte bron kerel!quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:51 schreef Devion het volgende:
Als er een duidelijk bordje staat bij de ingang, mogen ze dit van je vragen en ben je dit verplicht.
Bron: Zelf op hoofd kantoor van een supermarkt(interne control) gewerkt.
Yeah right.quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:51 schreef Devion het volgende:
Als er een duidelijk bordje staat bij de ingang, mogen ze dit van je vragen en ben je dit verplicht.
Dream on kiddoquote:Ik mag en kan als winkelier best een bordje hangen met daarop de tekst "ik mag in uw tas kijken als u dit bordje voorbijloopt", maar al afgezien van de vraag of hier een een overeenkomst tot stand komt (ik heb dat bordje niet gezien en heb dus daarmee ook geen enkel aanbod aanvaardt; aanbod is vormvrij, maar de bewijslast dat er een overeenkomst is gesloten ligt wel bij de winkelier. Immers, wie stelt bewijst conform art. 150 wetboek van burgelike rechtsvordering. Dat wordt een moeilijke zaak lijkt mij). Mocht de winkelier het dan toch op een of andere wijze bewezen krijgen en stelt dat ik een overeenkomst heb gesloten door dat bordje voorbij te lopen en de winkel in te gaan (wat zeer moeilijk wordt), dan geldt dat de overeenkomst in strijd is met de wet, goede zeden en/of openbare orde en derhalve nietig danwel vernietigbaar is op grond van artikel 3:40 lid 1 jo. 2 BW. Een overeenkomst mag namelijk geen strafvordelijke bevoegdheden tot het uitvoeren van dwangmiddelen in strijd met de wet regelen, net zoals een overeenkomst geen strafrechtelijk vebrod tot het omleggen van een bepaald persoon mag regelen.
Nee dat ben je niet.quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:51 schreef Devion het volgende:
En wat als ik weiger en wegloop?quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:51 schreef Devion het volgende:
Dan kunnen ze je niks maken...quote:
Dat heb ik eerder gehoord, ook tegengeluiden. Ik ben hierover eigenlijk niet echt een duidelijke bron tegengekomen die dit opklaart. Heb jij die een voor me?quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:03 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dan kunnen ze je niks maken...
Een gewone burger mag jou alleen aanhouden in geval van heterdaad dus, en zelfs een BOA of (h)OvJ mag dat pas na een heel redelijke verdenking van een strafbaar feit, en dat zal nooit stand houden. Een beveiligingsbeambte is niet per definitie een BOA dus mag niets meer dan een gewone omstander.
Zelfs een winkelverbod op grond van dit mag jou niet opgelegd worden.
Hoe dat juridisch zit weet ik niet precies, maar als jij een winkel hebt en je wilt iemand niet meer binnen hebben dan komt diegene toch gewoon niet meer binnen?quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:03 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Een gewone burger mag jou alleen aanhouden in geval van heterdaad dus, en zelfs een BOA of (h)OvJ mag dat pas na een heel redelijke verdenking van een strafbaar feit, en dat zal nooit stand houden. Een beveiligingsbeambte is niet per definitie een BOA dus mag niets meer dan een gewone omstander.
Ja, klopt, dat bedoelde ik ook. Behalve de laatste zin; als winkeleigenaar mag je iedereen vorderen je winkel te verlaten, en mag je iedereen weigeren. Zolang je niet gaat discrimineren.quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:03 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag. Zoals je in mijn stuk hierboven leest, mag in het geval van een uitnodiging tot het doen van handel niet zomaar iemand geweigerd worden zonder dat daar een wettelijke grond voor is.quote:Op maandag 15 oktober 2012 18:17 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoe dat juridisch zit weet ik niet precies, maar als jij een winkel hebt en je wilt iemand niet meer binnen hebben dan komt diegene toch gewoon niet meer binnen?
Ga jij je door iemand anders laten vertellen wie je wel en niet uit je winkel mag weigeren?quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag. Zoals je in mijn stuk hierboven leest, mag in het geval van een uitnodiging tot het doen van handel niet zomaar iemand geweigerd worden zonder dat daar een wettelijke grond voor is.
Dus, als jij enkel van je burgerrechten gebruik maakt door te weigeren je tas te tonen omdat er geen grond is voor een verdenking, lijkt mij dat van toepassing.
Ik weet niet of daar uitzonderingen op zijn, maar de bron die ik quoot geeft met duiding van wetteksten aan wat in principe geldt.
Daar op afgaande zou dus een winkelier ook niet zomaar een groep scholieren mogen weigeren enkel omdat ze in een groep binnen komen. Als 1 van hen eerder betrapt is op diefstal, kun je die mogelijk na meerdere keren herhaald betrappen wel weigeren op grond van een verordening.
Voorop gesteld, ik ben geen jurist maar lees enkel wat er uit de wet geciteerd wordt...
Topickaap-alert, maar misschien ook interessant:quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
Daar op afgaande zou dus een winkelier ook niet zomaar een groep scholieren mogen weigeren enkel omdat ze in een groep binnen komen. Als 1 van hen eerder betrapt is op diefstal, kun je die mogelijk na meerdere keren herhaald betrappen wel weigeren op grond van een verordening.
wel raar, 4de klant is toch 4de klant, als ze wat kopen zijn ze een klant.quote:Op maandag 15 oktober 2012 23:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Topickaap-alert, maar misschien ook interessant:
In Jumbo Bergen op Zoom (bij de Mediamarkt) hangt een A4-tje waarop beperkende voorwaarden staan voor een bepaalde groep klanten. De precieze tekst weet ik niet, maar de strekking is ongeveer dat scholieren geen gebruik mogen maken van de zelfscanners, alleen bij kassa 1 mogen afrekenen en dat de regel '4e klant in de rij krijgt zijn boodschappen gratis' niet opgaat.
Mag zoiets? En hoe gaat men 'scholier' defineren?
Die groep scholieren weigeren herinner ik me nog wel: vlakbij de Mavo waar ik op zat was een C1000 die in het begin alleen een papiertje had en controleerde dat er max. 2 scholieren tegelijk in de winkel mochten zijn. Op ten duur werden scholieren echter helemaal geweerd omdat er (te) veel werd gestolen en kattekwaad werd uitgehaald in de winkel. Toen ik er echter een keer boodschappen deed voor mijn ouders werd mij bij de kassa verteld dat ze mij niks mochten verkopen omdat ik me al niet aan het toegangsverbod had gehouden. Saillant detail was dat ik toen 19 jaar was en op het HBO zat, dus student was.. Toen ik vroeg of ze mijn studentenpas wouden zien zodat ze wisten dat ik geen scholier meer was was het antwoord nee. Heb toendertijd de bloemkool, eieren en het pak melk(niet echt iets wat een scholier zou kopen toch? ) gewoon op de band laten liggen en ben weggelopen..quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag. Zoals je in mijn stuk hierboven leest, mag in het geval van een uitnodiging tot het doen van handel niet zomaar iemand geweigerd worden zonder dat daar een wettelijke grond voor is.
Dus, als jij enkel van je burgerrechten gebruik maakt door te weigeren je tas te tonen omdat er geen grond is voor een verdenking, lijkt mij dat van toepassing.
Ik weet niet of daar uitzonderingen op zijn, maar de bron die ik quoot geeft met duiding van wetteksten aan wat in principe geldt.
Voorop gesteld, ik ben geen jurist maar lees enkel wat er uit de wet geciteerd wordt...
De huisregels mogen alleen niet in tegenspraak zijn met de wet, én de winkelier zal moeten aantonen dat hij jou akkoord heeft laten gaan met die regels vóórdat je de winkel echt binnenkomt. Dáár wringt de schoenquote:Op maandag 15 oktober 2012 20:21 schreef Peter het volgende:
Als de winkelier zaken in zijn huisregels zet ( die niet onredelijk bezwarend zijn), dan mag hij je weigeren als je daar niet aan wil voldoen. Lijkt me simpel.
Nee hoor. Maar een winkel is geen privégelegenheid waar je je zou kunnen beroepen op huisvredebreuk o.i.d.quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:23 schreef heiden6 het volgende:
Ga jij je door iemand anders laten vertellen wie je wel en niet uit je winkel mag weigeren?
Kan een winkel iemand een winkelverbod opleggen zonder reden?quote:Op maandag 15 oktober 2012 21:21 schreef Devion het volgende:
Wat Peter dus zegt, tuurlijk kan je weigeren, FYSIEK kan een supermarkt niks dwingen, maar dan kan er een winkelverbod worden opgelegd. Er is hier geen dwingend recht over.
Wat er in de wet staat maakt toch niet uit, als jij iemand niet in je winkel wilt laat je diegene er niet in.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 07:18 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
De huisregels mogen alleen niet in tegenspraak zijn met de wet, én de winkelier zal moeten aantonen dat hij jou akkoord heeft laten gaan met die regels vóórdat je de winkel echt binnenkomt. Dáár wringt de schoen
[..]
Nee hoor. Maar een winkel is geen privégelegenheid waar je je zou kunnen beroepen op huisvredebreuk o.i.d.
In mijn ogen is zo'n briefje hetzelfde als dat van de tas. Je mag het vragen, en veel mensen zullen er gehoor aan geven, maar als puntje bij paaltje komt is het maar de vraag of het niet tegen de wet is.
Overigens snap ik best dat winkeliers zo'n memo ophangen hoor, daar niet van. Maar of het mág is de vraag...
[..]
Kan een winkel iemand een winkelverbod opleggen zonder reden?serieuze vraag
Ja dat mag puur formeel en juridisch kan ik je vertellen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 23:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Topickaap-alert, maar misschien ook interessant:
In Jumbo Bergen op Zoom (bij de Mediamarkt) hangt een A4-tje waarop beperkende voorwaarden staan voor een bepaalde groep klanten. De precieze tekst weet ik niet, maar de strekking is ongeveer dat scholieren geen gebruik mogen maken van de zelfscanners, alleen bij kassa 1 mogen afrekenen en dat de regel '4e klant in de rij krijgt zijn boodschappen gratis' niet opgaat.
Mag zoiets? En hoe gaat men 'scholier' defineren?
Maar we zijn er al uit dat je een tassencontrole niet kunt afdwingen, tenzij heterdaad.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:20 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ja dat mag puur formeel en juridisch kan ik je vertellen.
Scholier is te definieren dus ook daar past in het juridisch aspect een mouw aan.
Laat mij het helder zeggen: Elke winkel mag eigen huisregels,voorwaarden opstellen die nodig zijn om de orde en netheid te bewaren. Echter een uitzondering is dat deze regels niet conflicterend mogen zijn met de algemene maatschappelijk en bij wet bepaalde regels.
vb? Ik mag als winkelier/restaurateur bepaalde mensen de toegang ontzeggen als gebleken is dat zij zich schuldig hebben gemaakt en verstoring van de orde in mijn zaak.
M.b.t tassencontrole moet dit in gevarieerde vorm gebeuren en niet alleen 1 bepaald slag mensen waaruit dan blijkt dat ik puur op afkomst deze controle doe.
nee dat kan je niet.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Maar we zijn er al uit dat je een tassencontrole niet kunt afdwingen, tenzij heterdaad.
En als ik als supermarkteigenaar zie dat m'n winkel leeggeroofd wordt door Polen of Roemenen, kan ik dan de toegang beperken tot niet-Roemenen/Polen?
En zelfde casus, maar dan met Marokkanen?
Omdat bewezen is dat ze jatten als de raven, dat is nu eenmaal een feit. Gevalletje zelf naar gemaaktquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:47 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En waarom mag je scholieren wel discrimineren?
Marokkanen ook, dus ?quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:49 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Omdat bewezen is dat ze jatten als de raven, dat is nu eenmaal een feit. Gevalletje zelf naar gemaakt
Jaja, scholieren stelen in supermarkten. Allemaal.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:49 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Omdat bewezen is dat ze jatten als de raven, dat is nu eenmaal een feit. Gevalletje zelf naar gemaakt
Je weet zelf ook wel dat dat niet zo is, maar er word nu eenmaal veel gejat door die gasten. Ik snap dat beleid welquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Jaja, scholieren stelen in supermarkten. Allemaal.
Dan zou je marokkanen ook mogen weigeren, en roemenen, en kampers.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:49 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Snap ik ook wel. Ik zeg niet dat het allemaal lievertjes zijn die nooit wat doen. Maar als op een A4-tje staat dat Marokkanen/Polen/kampers niet meer naar binnen mogen (of alleen onder beperkende voorwaarden) heb je de poppetjes aan het dansen, want discriminatie.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:53 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat dat niet zo is, maar er word nu eenmaal veel gejat door die gasten. Ik snap dat beleid wel
Ja, maar in dit geval kan ik niet anders dan de winkelier gewoon gelijk geven. Ik heb jaren bij een supermarkt gewoond die een school naast zich had, dat was gewoon 1 groot drama.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:00 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Snap ik ook wel. Ik zeg niet dat het allemaal lievertjes zijn die nooit wat doen. Maar als op een A4-tje staat dat Marokkanen/Polen/kampers niet meer naar binnen mogen (of alleen onder beperkende voorwaarden) heb je de poppetjes aan het dansen, want discriminatie.
Ik probeer te laten zien dat een speciale behandeling voor scholieren net zo goed discriminerend is.
Maar volgens die redenatie zou je Marokkanen in een disco mogen weigeren?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:01 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ja, maar in dit geval kan ik niet anders dan de winkelier gewoon gelijk geven. Ik heb jaren bij een supermarkt gewoond die een school naast zich had, dat was gewoon 1 groot drama.
Waarom ben je zo gefixeerd op Marokkanen? ik heb het echt nergens over Marokkanenquote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:03 schreef Murdera het volgende:
[..]
Maar volgens die redenatie zou je Marokkanen in een disco mogen weigeren?
Omdat dat hetzelfde idee is, maar dan met een bevolkingsgroep waarbij iedereen al gelijk in paniek schiet.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:03 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Waarom ben je zo gefixeerd op Marokkanen? ik heb het echt nergens over Marokkanen
Ik ga m'n vingers daar niet eens aan branden, daar heb ik helemaal geen zin in. Ik geef winkeliers groot gelijk dat ze (groepen) scholieren weigeren of restricties opleggen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:06 schreef Murdera het volgende:
[..]
Omdat dat hetzelfde idee is, maar dan met een bevolkingsgroep waarbij iedereen al gelijk in paniek schiet.
Of mag het alleen bij scholieren?
quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:07 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ik ga m'n vingers daar niet eens aan branden, daar heb ik helemaal geen zin in. Ik geef winkeliers groot gelijk dat ze (groepen) scholieren weigeren of restricties opleggen.
Ik dacht dat dit topic draaide om dildo's en anaalpluggen in tassen trouwensquote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:08 schreef Murdera het volgende:
[..]
Hilarisch wel.Discriminatie mag, maar alleen tegen groepen waarvan jij persoonlijk de problemen mee hebt ervaren.
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar vond selectieve discriminatie wel een leuk iets om op in te haken.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:09 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit topic draaide om dildo's en anaalpluggen in tassen trouwens
Digros (en de rest van de keten) zijn daar momenteel heel druk mee inderdaad...quote:Op maandag 19 november 2012 17:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Routinematige controle (bijna iedereen) melding bij digros.
mevrouw wist mij te vertellen dat de politie is langsgeweest in de winkel om eea te verduidelijken. Mag gewoon in tas kijken, volgens de politie. Ze hadden tevens een briefje gekregen waarop stond dat ze dit mochten .
Bizar ja en wie controleert de tassen ? de cassiere zeker. Nou mooi niet.quote:Op maandag 19 november 2012 17:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Digros (en de rest van de keten) zijn daar momenteel heel druk mee inderdaad...
Maar een "briefje van de politie"? WTF? Wat heeft A. de politie daarmee te maken? En B. sinds wanneer bepaalt de politie i.p.v. de rechter wat is toegestaan?
Deels zou ik daar heel graag met een tas vol ranzige vliegbeesten naar toe gaan en dan vragen - weet u heeeel zeker dat ik mijn tas open moet maken?quote:Op maandag 19 november 2012 17:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Digros (en de rest van de keten) zijn daar momenteel heel druk mee inderdaad...
Maar een "briefje van de politie"? WTF? Wat heeft A. de politie daarmee te maken? En B. sinds wanneer bepaalt de politie i.p.v. de rechter wat is toegestaan?
Haha, +1, scherp. Voor die man.quote:Op maandag 19 november 2012 17:30 schreef Holy_Goat het volgende:
Overigens was het vorige week wel heel bont. Een meisje van een jaar of 18 vroeg in die digros (leiden) of ze bij een man (tegen de 60) ook in de jaszakken kon kijken. (Wtf!). Man weigerde en zei tegen meisje terwijl hij doorliep dat ze wel in zn broek mocht voelen of daar misschien wat zat. Hehe :p meisje verbouwereerd, man winkel uit.
Dat vind ik dan weer veel minder erg.quote:Op maandag 19 november 2012 17:54 schreef mschol het volgende:
veel raarder vind ik het feit dat een bioscoopketen je tas wil kunnen controleren om te kijken wat je bij je hebt..
hier juist andersom, bij een supermarkt is het te begrijpen..quote:Op maandag 19 november 2012 17:58 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer veel minder erg.
zeker omdat het daar niet gaat om wapens oid, maar of je geen veel goedkoper drinken bij je hebt uit de appie om de hoek :pquote:Op maandag 19 november 2012 17:59 schreef mschol het volgende:
[..]
hier juist andersom, bij een supermarkt is het te begrijpen..
bij een bioscoop is het volslagen belachelijk..
Omdat je bij een supermarkt mogelijk kleine artikelen kan stelen op die manier zonder dat het opvalt..quote:Op maandag 19 november 2012 18:00 schreef Pvoesss het volgende:
Hoezo ben jij van mening dat het te bergijpen is?
Begrijp ik nou goed dat jij dan boodschappen gaat doen bij de Appie, vervolgens meteen door gaat naar de bioscoop en daar vrolijk een film gaat zitten kijken met een volle tas boodschappen naast je?quote:Op maandag 19 november 2012 18:04 schreef mschol het volgende:
[..]
Omdat je bij een supermarkt mogelijk kleine artikelen kan stelen op die manier zonder dat het opvalt..
het is de hoofdinkomsten voor het bedrijf..
bij een bioscoop is het helemaal niet zeker dat ik een product bij hun balie had afgenomen als ik niet naar appie was geweest (sterker nog: het is hoogst onwaarschijnlijk dat men dan alsnog wat haalt)
ander iets: ik wil regelmatig nog even boodschappen doen voor een film (die dan b.v. na 18:00 op een zondag eindigd)
ik kan dan kiezen om geen boodschappen te doen of geen film te kijken, puur omdat ik tegengehouden kan worden omdat ik boodschappen gedaan heb voor thuis....
quote:Op maandag 19 november 2012 17:30 schreef Holy_Goat het volgende:
Overigens was het vorige week wel heel bont. Een meisje van een jaar of 18 vroeg in die digros (leiden) of ze bij een man (tegen de 60) ook in de jaszakken kon kijken. (Wtf!). Man weigerde en zei tegen meisje terwijl hij doorliep dat ze wel in zn broek mocht voelen of daar misschien wat zat. Hehe :p meisje verbouwereerd, man winkel uit.
Anders laat je gewoon je salarisstrook zien of eventueel je studentenpasquote:Op donderdag 20 september 2012 20:28 schreef Mirjam het volgende:
.
Dus de politie geeft bepaalde burgers meer bevoegdheden en zet dit zwart op wit? Interessant... Ik zou toch graag dat stuk papier willen zien.quote:Op maandag 19 november 2012 17:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Routinematige controle (bijna iedereen) melding bij digros.
mevrouw wist mij te vertellen dat de politie is langsgeweest in de winkel om eea te verduidelijken. Mag gewoon in tas kijken, volgens de politie. Ze hadden tevens een briefje gekregen waarop stond dat ze dit mochten .
Uhu?
quote:Op donderdag 20 september 2012 20:30 schreef LasTeR het volgende:
Ze mogen het vragen, maar jij bent dan geloof ik niet verplicht om hier gehoor aan te geven. Als ze dan diefstal vermoeden kunnen ze de politie erbij halen.
op de grond, doen ze hier altijdquote:Op donderdag 20 september 2012 20:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waar dan? In m'n binnenzak?
Plus valse aangifte + verklaringen tegen een onschuldige burger, ja in dat geval wil ik wel even wachtent tot de politie komtquote:Op donderdag 20 september 2012 23:08 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat is niet slim. Als je een redelijke verdenking moet verzinnen, heb je zomaar kans dat het gevonden bewijsmateriaal achteraf onrechtmatig verkregen blijkt.
behalve dat hij dus niet wist hoe hij zijn taak met inachtneming van de wet, uit moest voerenquote:Op vrijdag 21 september 2012 13:13 schreef malleable het volgende:
[..]
De beveiliger dwong mij zeer effectief en zonder geweld te blijven staan. Ging allemaal heel netjes, goede beveiliger in mijn ogen. Hoe het juridisch exact zit weet ik niet maar op dat moment weglopen was niet gelukt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |