abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117925143
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 22:28 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Dat zou wel fantastisch zijn. Gewoon die beveiliger terplaatste aanhouden wegens vrijheidsberoving, de politie bellen, hem overdragen en aangifte doen :D ^O^
Een burger-aanhouding (op heterdaad), door het slachtoffer, van een dader, bij wederrechtelijke vrijheidsberoving, lijkt me toch iets van een contradictio in terminis.
pi_117925413
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 13:09 schreef Sessy het volgende:

[..]

Een burger-aanhouding (op heterdaad), door het slachtoffer, van een dader, bij wederrechtelijke vrijheidsberoving, lijkt me toch iets van een contradictio in terminis.
Hoezo?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117926100
Ik had er een keer paar plakken hash inzitten toen ze bij de Hema mijn tas controleerde. :')
pi_117928372
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 13:09 schreef Sessy het volgende:

[..]

Waarom ? Je kan degene toch overmeesteren ?
pi_117952323
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 15:06 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waarom ? Je kan degene toch overmeesteren ?
Ja, op die manier kan het wel. Maar geef toe, het is wel een van de minst voor de hand liggende delicten daarvoor.
pi_117952453
quote:
2s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toen ik mn schoenen uitdeed keek hij raar, toen ik ze aangaf en mn broek los wilde maken verzocht hij ons af te rekenen en de winkel te verlaten.
:D
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_117954275
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 12:42 schreef Sessy het volgende:

[..]

Ja, op die manier kan het wel. Maar geef toe, het is wel een van de minst voor de hand liggende delicten daarvoor.
Hoezo moet je hem overmeesteren? De politie is toch al onderweg omdat hij in je tas wil kijken.
'And I called your name,
pi_117978639
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 13:51 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Hoezo moet je hem overmeesteren? De politie is toch al onderweg omdat hij in je tas wil kijken.
Ja maar dan is het toch geen burgeraanhouding, maar eentje van de politie?
pi_117979692
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 22:18 schreef Sessy het volgende:

[..]

Ja maar dan is het toch geen burgeraanhouding, maar eentje van de politie?
Een aanhouding is niks anders dan de persoon mededelen dat hij is aangehouden. Daarna moet hij onverwijld (zonder onnodige vertraging) worden overgeleverd aan de politie. Je mag er dwangmiddelen bij gebruiken en de beveiliger dus van zijn vrijheid beroven tot de politie er is, maar dat is niet nodig (althans, ik verwacht niet dat de beveiliger vlucht).
'And I called your name,
pi_117979722
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 22:41 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Een aanhouding is niks anders dan de persoon mededelen dat hij is aangehouden. Daarna moet hij onverwijld (zonder onnodige vertraging) worden overgeleverd aan de politie. Je mag er dwangmiddelen bij gebruiken en de beveiliger dus van zijn vrijheid beroven, maar dat is niet nodig (althans, ik verwacht niet dat de beveiliger vlucht).
Niet als hij jou al heeft opgesloten in een achterkamertje van de super, dan gaat hij neem ik aan niet vluchten nee. Dat wordt gewoon een heel raar gesprek, zie je dat al voor je? Vandaar dus dat ik zeg, een van de minst voor de hand liggende delicten...
pi_117979966
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 22:42 schreef Sessy het volgende:

[..]

Niet als hij jou al heeft opgesloten in een achterkamertje van de super, dan gaat hij neem ik aan niet vluchten nee. Dat wordt gewoon een heel raar gesprek, zie je dat al voor je? Vandaar dus dat ik zeg, een van de minst voor de hand liggende delicten...
Logischer is inderdaad om op de politie te wachten en dan aangifte te doen, maar zelf de beveiliger aanhouden is een leuke extra touch. Nadeel is dat het hem zijn baan gaat kosten (bij aanhouding of aangifte), en dat is het dan weer niet waard.
'And I called your name,
  maandag 15 oktober 2012 @ 07:47:28 #137
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_117986470
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 22:42 schreef Sessy het volgende:
Dat is wel interessant.
Meestal zullen ze proberen je aan te houden en je naar het kamertje te bewegen. En, dat mag dus alleen als ze je op heterdaad betrapt hebben. Hebben ze dat niet (wat natuurlijk het geval is want je hebt niets gestolen), en ze proberen je aan te houden, dan betrap je hém wél op heterdaad en mag je hem aanhouden, en kun je zeker aangifte doen.

quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 22:47 schreef Me_Wesley het volgende:
Nadeel is dat het hem zijn baan gaat kosten (bij aanhouding of aangifte), en dat is het dan weer niet waard.
Mwah. Als je als beveiliger niet eens weet wat je rechten en plichten zijn als het om dit soort situaties gaat, vraag ik me af of je op de juiste plaats zit.
Je kunt overwegen om in een dergelijk geval de beveiliger mede te delen dat hij volgens de wet geen enkel recht heeft om je aan te houden of tegen te houden (want geen heterdaad), en dat als hij daar niet direct mee ophoudt je aangifte zult doen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_118000836
Als er een duidelijk bordje staat bij de ingang, mogen ze dit van je vragen en ben je dit verplicht.

Bron: Zelf op hoofd kantoor van een supermarkt(interne control) gewerkt.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_118001287
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 15:51 schreef Devion het volgende:
Als er een duidelijk bordje staat bij de ingang, mogen ze dit van je vragen en ben je dit verplicht.

Slechte bron kerel! :D
  maandag 15 oktober 2012 @ 16:03:04 #140
238326 Worteltjestaart
pi_118001423
quote:

Yeah right.

En wat zeiden de juristen daar ook alweer over?
quote:
Ik mag en kan als winkelier best een bordje hangen met daarop de tekst "ik mag in uw tas kijken als u dit bordje voorbijloopt", maar al afgezien van de vraag of hier een een overeenkomst tot stand komt (ik heb dat bordje niet gezien en heb dus daarmee ook geen enkel aanbod aanvaardt; aanbod is vormvrij, maar de bewijslast dat er een overeenkomst is gesloten ligt wel bij de winkelier. Immers, wie stelt bewijst conform art. 150 wetboek van burgelike rechtsvordering. Dat wordt een moeilijke zaak lijkt mij). Mocht de winkelier het dan toch op een of andere wijze bewezen krijgen en stelt dat ik een overeenkomst heb gesloten door dat bordje voorbij te lopen en de winkel in te gaan (wat zeer moeilijk wordt), dan geldt dat de overeenkomst in strijd is met de wet, goede zeden en/of openbare orde en derhalve nietig danwel vernietigbaar is op grond van artikel 3:40 lid 1 jo. 2 BW. Een overeenkomst mag namelijk geen strafvordelijke bevoegdheden tot het uitvoeren van dwangmiddelen in strijd met de wet regelen, net zoals een overeenkomst geen strafrechtelijk vebrod tot het omleggen van een bepaald persoon mag regelen.
Dream on kiddo :W
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_118002420
quote:

Nee dat ben je niet.

Groetjes mr Frank Visser aka de rijdende rechter
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_118003622
quote:

En wat als ik weiger en wegloop?
'And I called your name,
pi_118003651
nog maar niet te spreken over de mensen die geen Nederlands spreken :)

I only speak another language :Y
  maandag 15 oktober 2012 @ 17:03:48 #144
238326 Worteltjestaart
pi_118003802
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2012 16:58 schreef Me_Wesley het volgende:
En wat als ik weiger en wegloop?
Dan kunnen ze je niks maken...
Een gewone burger mag jou alleen aanhouden in geval van heterdaad dus, en zelfs een BOA of (h)OvJ mag dat pas na een heel redelijke verdenking van een strafbaar feit, en dat zal nooit stand houden. Een beveiligingsbeambte is niet per definitie een BOA dus mag niets meer dan een gewone omstander.
Zelfs een winkelverbod op grond van dit mag jou niet opgelegd worden.
  maandag 15 oktober 2012 @ 17:07:27 #145
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_118003907
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 17:03 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Een gewone burger mag jou alleen aanhouden in geval van heterdaad dus, en zelfs een BOA of (h)OvJ mag dat pas na een heel redelijke verdenking van een strafbaar feit, en dat zal nooit stand houden. Een beveiligingsbeambte is niet per definitie een BOA dus mag niets meer dan een gewone omstander.
Dat heb ik eerder gehoord, ook tegengeluiden. Ik ben hierover eigenlijk niet echt een duidelijke bron tegengekomen die dit opklaart. Heb jij die een voor me?
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_118006283
quote:

[..]

Hoe dat juridisch zit weet ik niet precies, maar als jij een winkel hebt en je wilt iemand niet meer binnen hebben dan komt diegene toch gewoon niet meer binnen? :W
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_118008604
quote:

[..]

Ja, klopt, dat bedoelde ik ook. Behalve de laatste zin; als winkeleigenaar mag je iedereen vorderen je winkel te verlaten, en mag je iedereen weigeren. Zolang je niet gaat discrimineren.
'And I called your name,
  maandag 15 oktober 2012 @ 19:26:13 #148
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_118008895
Wederom een voorbeeld waarbij men omgekeerde bewijslast normaal lijkt te gaan vinden :r
Een enorme gevaarlijke ontwikkeling die indruist tegen al onze burgerrechten.

Ik zou principieel weigeren.
  maandag 15 oktober 2012 @ 20:17:49 #149
238326 Worteltjestaart
pi_118011332
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 18:17 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Hoe dat juridisch zit weet ik niet precies, maar als jij een winkel hebt en je wilt iemand niet meer binnen hebben dan komt diegene toch gewoon niet meer binnen? :W
Dat is dus de vraag. Zoals je in mijn stuk hierboven leest, mag in het geval van een uitnodiging tot het doen van handel niet zomaar iemand geweigerd worden zonder dat daar een wettelijke grond voor is.
Dus, als jij enkel van je burgerrechten gebruik maakt door te weigeren je tas te tonen omdat er geen grond is voor een verdenking, lijkt mij dat van toepassing.

Ik weet niet of daar uitzonderingen op zijn, maar de bron die ik quoot geeft met duiding van wetteksten aan wat in principe geldt.
Daar op afgaande zou dus een winkelier ook niet zomaar een groep scholieren mogen weigeren enkel omdat ze in een groep binnen komen. Als 1 van hen eerder betrapt is op diefstal, kun je die mogelijk na meerdere keren herhaald betrappen wel weigeren op grond van een verordening.

Voorop gesteld, ik ben geen jurist maar lees enkel wat er uit de wet geciteerd wordt...
pi_118011538
Als de winkelier zaken in zijn huisregels zet ( die niet onredelijk bezwarend zijn), dan mag hij je weigeren als je daar niet aan wil voldoen. Lijkt me simpel.
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')